ZONDAG Ti JUNY 1858. TWAËLFDEN JAERGANG. - Nr 618- Vertrekuren uyl de Statie Aelst NAER: 6 FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 26 «Sunv 1858. Liberale huyehelury. Oordeelt uyl het volgende. Is dit geweten Li her a le dankbaerheyd. Slot der komedie. 5-35 8-30 9-Vi 42-30 3-05 6-00.» L-.ker.-n 5-35 8 30 15-30 O-OU 6-OU. EmssfO 7-40 9-25 GO-GÜ 3-00. 5-30 8-00. Brus. Antw. 5-35 8-3 I 9-2d 3-05 6-00 Lpuv Tbi«n Ltiyk 5 358-30 9-25 3-05 6-00 Vrrr Luw! StTruyen,5-35 8-30 9-25 3-05 6-0 Gend, Brugge, Ostfcnde 8-25 12-25 0-00 3-05 6-0(Xe klas langs ■Deiidernionde. Rorlryk, Slouscroer», Rvssol (langs Lede) 8-25 12-25 2-55 3-05 - 6 00. Doarnvk, Rvssel (langs Alh 7-408-30- 0-00 Ni«. Get-rardsb. A tl», 7-4"0-002-155-30. Vrrr UndSlTrtnen.ö-ta o-«W .»-ua i <.ermrusu. ,-••••w- Se»d 8-25 —12-25 -2-55 —3-05 —6-00—8-10 Bergen, Quiewain 7-40—0 00 1-155-30 Te LKDB staen ol de konvoys. Te iuegem stoeu dete vertrekkend" ren AUa 6-30 10-» 4-30 en d«*e vertrekkende van Denderleeuw 8-18—2-40 5-43. Steen te CYSECEM «til al de konvoys uylgenomen dexen vertrekkende ran Aelst 9 25 de» morgens en 0-00 's avonds en van üendermande ten 0-00 's morgens en U-00 's avonds. Staen t« SantbkRCEW de vertrekken nvt Ath 6-30 10 (H)'s morg. 0-0 en 4-10 des avonds. Vao Denderleeuw 8-15 's morg. 2-4Ó en 5-45 des alouds. CUIQHt SUUM. VAM LUK Eft E N NAKR Dendnrmonde, Aelst 6-40 9-20 - 3-00 5-30 - 0-00. Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-40 9-2U - 3-00 U-UO. VAK ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren (>-30 10-» 4-20. Ge.ra.rdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»—4 20O-UO. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 4-10 - 0 00. Oud, Brugge, Osteude 6-30— (langs Lede.) I0-» 4-20— O-GO. VAN «END NAKR Audehaerde9-30 2-20 7-50. nakr Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-20. VABRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-35- 11-30—2-00 5-05—7-13 Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 0-00 2-00 5-05. VAN DENDERMONDE NAER Brussel langs Aelst) 7-15 7-55 1-4 5-00 (L Mech 5-55 9-10 9-45 3-30 6-30. Aelst, 7-15 7-55 -11-50 1-40 54)0 6-05. DEN DENDERBODE De schynheyligheyd, het bedrog en de trouwloosheyd hebben ten allen tyde het kenmerk geweest der revolu- tionnaire seeten. Maer nooyt heeft de dobbelherliglieyd gemengd met de hypocrielery zich meer en stoutmoediger getoond dan zy zich lieden, by klaren dage, in de liberalers- francmafonssecte o|idoet. In de kamers, in de gazetten, in de schimpschriften, in bvzondere en openbare vergade ringen is er geen enkel feyl 't geen door de seete, niet ontaerd en, volgens hare belangen niet uytgelegd word. Wat vind de secle niet dagelyks nyt Lasteringen, onware vertellingen, verkeerde uitleggingen niets kost luier. Komt men haer leiigenstraii'eii, zy beledigt en herhaolt hare gezegdens; rand zy aeu, zy zégt en houd oiibeschof- telik slaende dat zy het is die aengerand word; word zy op' heeter daed 'van oproer en schandgewfld betrapt, zy loochent er. roept dat men haer verdrukt, dat er geene veylighevd, geene vryheyd meer bestaen voorde verdedi gers des volks. In 1793 verdoken de beulen ten minsten hunne werken niet, het schelmstuk sprak zyne eygene tael, het sprak ze zonder bewimpeling, men verstond elkander in de Conven tie.... In de helle zelf weet men wat waer en .vat valsch is, men loochent er de waerhevd niet, men trotseert ze. Zoo is het echter niet gelegen niet de verderflyke wezens die het ma<;oniiiek libcralismus heeft opgevormd hun woord, in plaets van te verlichten, verduystert, in plaels van te verzoenen, verbittert, in plaels van te stichten, verergert, immers het gaet over de acrde uyt en zegt tot hel kwaed gy zyt het goed, en tot het goed g'j zyt het kwaed De volkeren aenhooren, zy aerselen, en de openbare rede verzwakt, eyndigt met onder het gewigt der valsehheyd te hukken. Indien dit slach van verderf nog mag wat voortgaeu, indien men aen de woorden en daedzaken hunne ware beteekenis ontneemt en aldus de getuygenis des gewetens vernietigt, er zal welhaest geene samtiileving meer moge- lvk zvn, welhaest zal men alle geloof, alle overtuygiiig zien verdwynen om plaets te maken voor eenen algemeeuen twyfel, die voor altyd den eenen menseh van den anderen zal afscheyden.... Alle gedacht zal ondoorgrondelyk wor den, alles een geheym, eenen duvstereii nacht zal langs alle kanten hel verstand omringen, en gelvk het woord der waerhevd de wereld geschapen heeft, za! het woord der leugenlael de wereld verdelgen. Als een bewvs van 't geen wy zoo even gezegd hebben, hoeven wy slechts de voyrbereydsels na te speuren die er gemaekt worden tot liet kiezen van eenen representant te Brussel, in vervanging van eenen liberalen lutheraen, die aldaer als lid der kamer gestorven is. Van den eenen kant zien wy een logiek libcralismus, 'twelk OPENLYK zvnen priestershaet en zyne vurige begeerte om geloof, godsdienst. Kerk en alles wat met de religie van verre of van naby betrek heeft, te vernietigen. Van den anderen kant ontmoeten wy een sehynbeylig libcralismus, 't welk, ofschoon zoo gruolen vyand van godsdiensten Iieik dan het eerste, zyne inzigten en plan nen verduykt onder den mantel der verfoeyelykste hypo crielery, omdat liet, denkende dat den tyd nog niet geko men is om zyne belsche ontwerpen te verwezealyken, vreest van zynen troon gejaegd te worden. Het eerste libcralismus, vertegenwoordigd door den National, liet goddeloossle blad van geheel lielgién, steil als kandidaet voor zekeren advokael Defré, beter gekeild onder den naem van Joseph Boniface, omdat liv den schry- ver is van hel schandelyk smaedschrift 't welk, over ecoigen tyd, onder dien ntiem verschenen is en aile eerjyke herten van afkeer heeft doen walgen, Het tweede liberalismus, vertegenwoordigd door liet 'jodenblad de Indépendance en door den vitylen Observateur steltvoor als kandidaet AE Partoes, oudbedienden en ge wezen secretaris van T ministerie van openbare werken, nu minister, die, gelyk zyne patroonen, geen vastberaden libe- ralismusdiirfl Itelydeii.diezich laetvooruytstoolenen welligt bescluiemd is zich onder zulke bescherming te vinden. M. Defré zegt aen den Observateur, die hairkliefl over de uer op welke >1. Defré eenen brief aen de Indépendance heeft besteld om zyne kandidatuer aen te kondigen stelt o uwe beweendyke chicane ter zyde, de uer dort er weynig toe, hel is genoeg dat het de kandidatuer geld vanM. Defré in den zin van het geavanceerd liberalismus. Den National voegt er 't overige by en zegt aen MM. Ver haegeu en llogier: gy zyt ondankbaren; alsgy my noodig had, gv vleydde my, gy deed tny doorgaen als den bes- ten man van uwe party, als den vurigsten tcgenkanter van het kle.rikalismus; en nu, om uwen hoogmoed te voeden en u aen 'tbestner vastgeklampt te houden, versloot gy my, gy wilt van mv niet meer.... O bedrie- gcryj O trouweloosheid....» Maer laet ons ons eens de weerde onderzoeken van de beschuldiging die den Observateur en de indépendance tegen den kandidaet van den National inbrengen. Die tol ken van het fraiieinaconuismus beweren dat het liberael couleur van M. Defré republikaensch, socialistisch is.... Goeden hemel waer zvn wy toch gekomen Maer indien M. Defré aeu den Observateur en aen de Indèpen- dunce .eens vroeg durft gy wel loochenen dat de franc- maconssecte hel republikanisnius en het socialismus aen- pryslWat zouden zy antwoorden? zy zouden moeten zwygen of effenaf bekennen dat zy hunne lezers en 't pu bliek verleyden, zy zouden moeten bekennen dat het maconniek liberalismus vyand is van het koningdom en s grond princiep van gouvernement de republiek boven alles stelt. Ja, ja, dit is maer al te wel geweten en 't zvn kortzigti- gen deze die zich door de hypokrietenlrekken van de i'rancniaQonsbladen laten foppen. Zie hier wal wy onder andere lezen in de Revue mafonnique van AUenbourg 1823, Ie boekdeel, 1'aflevering bladz. 92 Hel regiem van 't bestuer dtr orde is het doelmatigste voor tien staet. Den moortelbroer moet opgekweekt worden e iti de republiekaensche en sociale denkwijze, Alles wat de viymetselary kan doen om mede te werken O tot het bereyken van dit doel, bestaet namelyk in den s moortelbroer in eene gedurige meditatie te. houden over It zekere belangryke sociale denkbeelden en hem daervan it wel te doordringen. Men moet hein doen begrijpen dat wy, volgens de wet der naluer, alle de zelfde reglen hebben tol ie de ontwikkeling en benuUigiug onzer krachten, onze con- ii stitutie is democratiek. Vereeniging der leden van verschil- iige religiën in de natuerlyke religie, gelykheyd in reglen, n en GEMEENE genietingen, zie daer wat onze instelling versterkt... Dit is klaer en duydelyk, den gouvernementsvorm dien de francmaconsseete voor de Staten wilt, is de REPU BLIEK, en dat de leering van deze seete ook liet SOCIA LISMUS is, dit blykt zonneklaer uyt deze aen ha ling en uyt meer andere die wy desnoods zonden konnen doen". Waerom willen dan de gazetten van groot-meester Ver- haegeu en van AI. Rogier Al. Defré verst ooten? Het kun niet anders zvn dan om het spel te bedekken, "1 is eene huyehe lury, en eene huychelary zeer fyn besteken, om liet publiek te foppen en aldus, door bedekte middelen, de plannen en ontwerpen te verbergen, die niets zyn dan de plannen der vrvmelselary welke niets meer zoekt, niets vuriger betracht dan geheel Belgiën onder de dwjngelandy der seete te doen bukken. Belgen, ziet dan uyt uwe oogen en denkt aen 17.93. Het is reeds de derde mael dat den sehiinpsehryver Boniface zich te Brussel op rang stelt om a.ls volksverte genwoordiger gekozen te worsen. Doch liy ijle zoo slim "will zyn, by die zyne hersenpan tol op (leu grond heeft uitgeput oni den klcrikael halelyk tc maken, tiy, Romfaee. dje gazetarlikels met de.n nieter en schimpschriften uiel hooper, heeft geschreven .0111 de libenttery hemelhoog te verheffen en de eatholyken tot in iiet diepste van liet slyk te doen verzinken, liy. Boniface, die, gedurende verschey- dene jaren ai de liberale francnia^ousgazelten van 'l land met alle vnyliglp'yd géspysd en zeer veel heelt bygebragt om de openbare denkwyze om den tnyn te levdeil en aldus het kasseyministerin op te vormen, by, Boniface, die met een woord, meer gedaen heelt om 't land le liberaliseren, I om de menschel) benauwd te maken van ingebeelde tien- 1 den, doode hand en kloosters dan al de leugenaars van i lielgiën te samen, wat krygt hy voor zyne moeyte Nen onbermhertigen schop onder zyn broekEn dit van wie Van deze zelf die hv heeft helpen verheffen, van deze zelf voor wie hy deu weg toEeerambten, tot vette jaar wedden, tot beheersching van geheel 't land gebaend heeft. Van wie Van deze zelf die aen zyne krachtdadige mede werking hun bestaen, de voldoening hunner heb- en heerschzucht, hei genot van hun diepste verlangen en nog ai veel meer verschuldigd zyn. En wie zyn die mannen De kopstukken van het frane- mafonsliberalisuius. Telkens dat M. Defré zich als kandi daet aenbood, hebben die mannen hem welen met een beddeken uyt de kapel te steken met hem namelvk te beloven dat het den naesten keer zou geweest hebben. De twee eerste keeren heeft dit wel gepakt, en daerom wilt de Indépendance nu het zelfde spel beginnen. Zy beweegt hel en aerde om van Al. Defré en van den National de verklaring en stellige belofte te bekomen zich te schik ken uaer dei) keus dien de associatie van M Verbaegen zal voorstellen, keus dien zy op voorhand weet op 51. Partoes te zullen vallen. Maer zal den National die verklaring geven Om dan een middel te vinden om den kandidaet van den National van kant te stellen, doet de Indépendance die formele vrueg aen den National, maer indien deze* bietsten eens de zelfde verklaring en belofte eyschle, namelvk dat Al. Partoes zich naer den keus van den brus- selschen klub zal schikken, wat zou de Indépendance doen? Wat zou den Observateur doen Als zy op voorhand dea grond zouden gepeyld hebben, zouden zy er weynig aen riskeren, maer in de onzekerheyd zouden de beyde frar.emuQonsbladen gladaf weygeren Uyt dit alles hebb m wy 't regt voor gevolgtrekking te nemen dat wy thans bestuerd worden niet door vertegen woordigers der kroon en der natie, zelfs niet door vertegen woordigers eener party, maer door de kopstukken eenrr enkele kiesassociatie of francma£onslogie, aen welke daeci- zakelyk het gouvernement van 't land en de regeling zvns lots toevertrouwd zyn. Eu wie zvn de byzonderste instru menten van die associatie? 1" Meester llogier, die in 't begin zvner politieke loopbaen den bescherniling der geestelvk- l.eyd was, dan doctrinaris, partyganger van een stérk gouvernement, vervolgens liberael van alle kouleuren, en met er daed eenen vremdeling, die zyne alfajrekens in Belgiën maekt en zich niet alle soorten van nagels aen 't bestuer vastklampt. 2° Al. VerhaegeuOppergroot- Meester der francmafons, den uitvinder der tienden en der doode hand etc. etc. etc. etcZie daer in welkers handen het lot van Belgiën thans gevallen isWelken toestand voor ons Vaderland De Indépendance zegt aen den National als er kwestie is den klenkael le verpletteren en den eatholyken godsdienst aen te randen en te vernietigen, dan moeten wy ons onder malkanderen verstaen, dan moeten wy in accoord marche ren, maer als er kwestie is van andere kouleuren van liberalismusdan herneemt elkeen zyne reglen zyne manier van zien, zyne xnanier van de zaken uyt te leggen. llJUllll-l »u» J «.mie,.. U l HT Den Observateur zou geern 't zelve zeggen, maer hi is zoo vryposlig niet, by is nog zoo onbesehaemd niet om zoo tchvnhéyliglyk gelyk nen ketter te liegen, hy maekt er dan ;ene horlogiekwestie van om eene reden te vinden om de zoo S u eene horlogiekwestie van om eene tul kandidatuer van zynen bedekten vriend, M. Defré, te ver- stiiot"». Den Observateur vraegt aen Al. Defré wat uei hebt as uwen brief aen de Indépendance doen bestellen? Al. Dclré is zoo onuoozel daerop te antwoorden en te zeggen ten li i/s nre des morgeuds, en des namiddags heb ik <le copy van mynen brief aen den National gezonden'I Geiyk men ziet, moet men leelyk in den embarras zitten •gelyk Meester Verhaegeu om zuike prullen in zyne gazet te doen stellen, maer 'i is omdat men, gelyk den drinkéling aites moet vustgrypen om zich te redden, dat men zich dergelvke dwaeshedeit op de ernstigste wyze veroorloft. Doch, men zal lui zien, dit alles zal afloopen naer Int genoegen van del) klubsliaspel M. Defré zal 't hoofd in den school k-ggen, op hoop van beternis, M. Partoes zal gekozen worden, de kopstukken zullen in de vuyst lagcheu met den toer dien zy aen 5!. Defré gespeeld hebben, den National, de Indépendance. en den Observateur zullen gelyk Herodes en Piiatus, wederom vrienden worden, eu de liberale kopiedie zal vertoond zyn

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1858 | | pagina 1