ZONDAG 12 SEPTEMBER 4858. TWAEIFDEN JAERGANG. N' 629- Vertrekuren nvt de Statie Aelst VAER: 6 FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den II September 1858. Wat is het liberalisrnus En waerom gebeurt dit zoo Eenen mislukten list. Maer wy vragen het Aanbelangend Berigt. i Dendeim. .9-35 8-30 9-95 12-30 3-05 6-QO 9.53 Gend, Brugge, Ostcnde 8-25 -12-25 0-110 Lokerun 5-35 8 30 12-30 6-00 9-00. Brussel ,7-40 9-25 1.1-QO 3-00 5-30 8-15, Mcch. Brns. A n t.w5-35 8-30 9-25 3—<5 6-00 Lenv Thien Lnyk 5-358-30 9-25 3-05 6-00 Vitv Land StTruven,5-35 8-30 9-25 3-05 6-00 G end 8-2p—12-25 -2-35—3-05—6-00—8:55 3-05 6.-001® klas langs pendermpnde. 'X Korlryk, Mouscroen, Rvssel (Innj»s Lede) 8-25 12-25 2-53 3-05 - 6-00. 8 Doornvk, Rvssel (langs 'vlh 7-40—5-30— 0-00 Nin. Geerardsb. Athj7-40—2-155-"0— 8-15. rBergen, Quieyrain 7-40—^0.002-J5 .5-20 Te LEDE staen al de konvoys. Te .idecem staen.deie vertrekkende van Ath 64)0 10-.» 4-10 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-13—2-40 5-45. Staen te CYSEGEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van An'st 9-25 des morgens en 9-U0 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0:00 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken nvt Ath 6-30 10 00 's morg. 0-0 en 4-10 des avonds. Van Denderleeuw 8-45 's morg. 2-40 en*5-45 des avonds. CHIQUE SWIM. VAN LOKEREN NAF.R Dendermonde, Aelst 6-40 9-20 3-00 5-30 /-15. Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-40 9-20 3-007-15. VAN ATH NAER Gecrnerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-» 4-10—7-20. Geeraerdsber'gen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»—4-107-20. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 4-10—7 20. Gend, Brugge, Ostende 6-30 (langs Lede.) 10-» 4-107-20. VAN «END NAER Audenaerde 6 9-30 2-30 7-50. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-40. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-35- 11-30—2-00 54)5-8-00. Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 8-00. VAN DENDERMONDE NAER: Brussel 1 Aelst) 7-15 7-"5 1-40 5-» 7-45 (1. Mech.) 5-55 9-10 9-45 3-30 6-40 8-20- Aelst, 7-15 7-5o —11-50 1-40 5-00 6-05 7-45. DEN DENDERBODE Onder liet politiek oogpunt beschouwd, heeft het tegen woordig liberalisrnus of het philosophisrnus van 1790 eene menigte van kolen ren. Onder andere het republikaensch liberalisrnus, 't welk alle menscheu wilt gelvk stellen, opdat den bedelaer ook zou baron of graef worden, maer onder voorwaerde dat hy de for.tnyn moge inpalmen der oude Graven en Barons. Men heeft ten tweeden het Democra/ieh liberalisrnus, het v/elk het ergste en 't bloedzuchtigste is, als zvnde het liberalisrnus der Carbonari's het liberalisrnus van Mazzini, het Zwitsersch radicalismus, 't welk, in 1790, de moorde- ryiin van september en van 10 augustv bedreven heelt; 't welk de «erlooze koningsmoord van 21 january beging; 't welk zich pligtig maekte aen de afscnuwelyke liloed- vergietingen van Lyon, aen de gruweldaden van Nantes; eyndelyk 'tis dit zelfde liberalisrnus, 'tgeen de verheffing van hel bloedmonster Marat vierde, 't geen den lof zong der Guillolien terwyl het, in de catholyke kerken, eene openbare h... als godin der Rede op de autaren stelde, en, in zyne uvterste dolzinnighevd, het bestaen van God en de onsterflvkhevd der ziel decreteerde, omdat het nog"iets of wat aen de Godhevd wilde overhalen. Er bestaet een derde koleur van liberalisrnus, welk het absolutismus of het despotismns uytmaekt. Dit liberalisrnus kent noch wet noch constitutie, het is slechter dan het regiem van den russischen knout of turkschen halsband, en 'tis dit 'tgeen ons lieden bestuert. Wy hebben het sedert 1850 verscheydene mael in 't kleyn gehad en thans is het wederom door de kalseysternen aen 't roer geraekt, en gelyk men ondervind, zyn onze vryheden en constilu- tionnele regten voor hetzelve hersenschimmen, het over rompelt alles en poogt zelfs zich boven den souvercyn te stellen. Wy zouden nog andere kolenren van liberalisrnus kon- nen aenhalen, maer deze dry zyn de byzonderste, de andere zyn er afzetsels van. Alen ziet thans deze ver schillige liberalismnssen eikanderen verscheuren, versma den en beledigen. Op dit oogenblik is het demokratiek liberalisrnus bezig met het doctrinarisch despotismns aen te randen, met de akten van Rogier te schandvlekken, en Verhaegen met dezens aenhangers onber.mherliglyk te overgeesselen. Als er alleenlvk kwestie is van politiek, dan is het libe- rael volksken tegen malkander gelyk kat en hond, al die verhongerde gasten zouden om !e liever aen het staels- schotelken zitten, den eenen verdringt den anderen om er aen te geraken, dan is er geene overeenkomst meer, pri- müm mihi is clks leus, en daervoor bekladden zy mal kander erger dan de twistzieke visehwyven of zalte vaert- kapoenen. Maer als, er kwestie is van Godsdienst, als het catholicismus op hel tapyt komt, dan heeft het liberalis rnus geene verschillige kolenren meer, dan is er volle aceoord onder al de mannen der secte de doctrinarissen verstaen zich met de repnbliekanen en de demagoguen. zy brengen al hunne magten te samen om het .catholicis- jnus aen te vallen en het zelve in het slyk te versmachten. Omdat het liberalisrnus goddeloos is, omdat het steunt op het francmafonnismus, 'twelk, op zyne beurt, berust op het Calvinismus, "t geen voor uytsluytelyke zending heeft in Belgiën het geloof onzer voorouders te verdelgen... Onderzoek de artikels en schriften der liberale drukpers, en gy zult bevinden dat het allyd schreeuwen en tieren is tegen de geestelvkheyd, gedurig liegen en lasteren tegen het kerkelyk gezag, onoplioudelyk schenden en schimpen tegen kloosters en religieuse genootschappen, met een woord gy zult bevinden dat al het geweld, al de listen, al de verleydingen, al de valscbheden en snoode eerd'ieveryën in 't werk gesteld worden om den catholyken godsdienst ender den naem van eerloosen te verpletteren. Ziet dan de akten der liberale klubsen, beschouwt de bestnmvyzo van het liberael ministerie, aenhoort de rede voeringen der liberaters in de kamers en gy zult onder vinden dat dit alles gerigl is tegen den godsdienst, gy zult tastelyk gevoelen dat het eene berekende samenspanning is om de godsdienstige gevoelens by 'tvolk uyt te dooven, aldus den invloed van het geesleiyk gezag te vernieligen en de grootste weldaed, het heylig geloof, uyt ons land te doen verdwynen. Indien de opiniën onder de liberaters somtyds in poli tieke kwestiën verdeeld zyn, nooyt, noovt zyn zy verdeeld als er eene godsdienstige kwestie op het tapyt koint, de klnbislen hebben allyd het ordewoord van EDGARD QMNET voor oogenMen weet dat het belgisch libe ralisrnus met zyne kopstukken zooais Verhaegen, ïiele- mans, Defacqs etc. hunne goedkeuring gegeven hebben aen dien nooyt genoeg gesehar.dvlekten boek, waerin men onder andere dezen woesten oorlogskreet tegen het catholicismus leest ssS?" Er is niet alleen kwestie van het catholicismus te wederleggen, maer van het uyt te roeyen; niet alleen van het uyt te roeyën, maer van het te ontëeren; niet alleen van het te ontëeren, maer gelyk het de oude germaensche wet tegen het overspel wilde, van het' in t slyk te ver- ei smachten Ziet daer Jnydsprekende hewvzenonwederleggelyke daedzaken waerop wy de aendachl der catholyke Belgen inroepen, hun aenspoiende dezelve wel te bevroeden opdat zy op tyd en stond weten wat zy te doen hebben. De liberale drukpers, om liner spef wat te bedekken, heeft alle poogingen aengewend om de beteëkenis van deze satanieke verklaring te verzachten met, Edgard Quinet uyt te geven als een ziek verstand, Verbitterd door hel lyden dps ballingschaps. Dit was de thesis die, over eenige dagen, door den vuylen Journal de Gond afgegeven wierd, maer dit kan niet helpen acngezien de liberaterskop- stukken, die voor de herdrukking der werken van den fameusen kerkdief Marnix ingeteekend hadden, de voor rede van den boek, in welke die abominabele zinsnede hooger vermeid, te lezen staet, niet hebben verstooten, noch afgekeurd, noch wederroepen. Integendeel, eenen ouden vriend en aenhanger van Quinet, om te antwoorden op de schynheylige uytvlugtsels van den Journal de Gand, schryft eenen brief aen den National, waerin men leest Ik wil aen den Journal de Gand doen opmerken dat de zinsnede (van het catholicismus in het slyk tc ver te smachten) aen M. Quinet niet is ingegeven door dc bitterheyd die hy zou gesmaekt hebben van het balling- schapIk ken M. Quinet te wel om te weten dat de verbanning voor niels is in de thesis die hv in Belgiën ontwikkeld en verdedigd heeft. Het ballingschap heeft niets gedaen in dees philosophiek en godsdienstig vraeg- tt stuk, en noch te Brussel noch te Parys is hy ten dien opzigte veranderd.» Uyt dezen brief blvkt zonneklaer dat de afschuwelyke zinsnede in kwestie "de koude en vastberadene gedachten uytdrnkt van den woedenden 'soctaris Quinet, welken de liberalen zonder onderscheyd onder hunne bescherming genomen hebben, want men kan ons geen enkel liberael blad noemen 'twelk de herdrnkking der werken van den kerkdief Marnix met loegejuycht hebbe, zoo en gelyk Quinet het opgegeven had. Men ziet dus dal het liberalis rnus eensgezind is om den catholyken godsdienst aen te randen, dat zyne godsdienstige politiek vervolgend, macon- niek en calvinistisch is, en dat zyn sectarisch fanatismus zyne prooy niet zal loslaten vooraleer het zelf verpletterd zy of zyn "doei berevkt hebbe. De waerschouwing is niet dobbeïzinnig, de catholyken weten genoeg en maer al te wel dat er eene secte bestaet, die gedurig werkt om 't land van het geloof zyner voorouders teenemael te berooven. Zullen wy zoo lafhertig zyn van dit schelmstuk te laten volvoeren Zullen wv onzen godsdienst door een handvol goddeloos gespuvs later, acnranden zonder hem te ver dedigen Dat God ons dacrvan beware, want dit zou een schandmerk wezen welk ten eeuwigen dage onze geheu- genis zou bezoedelenNogtans het is ongelukkiglyk maer al ie waer dat er catholyken zyn die altyd zouden stom blyven, die denken dat hel goed is van te zwygen om de woede der vyanden met meer aen te vuren, dat den tvd hunnen haèt. tegen den godsdienst zal verkoelen. doling, het bedrog, de verleyding wél verre van niet te spreken, gedurig de stem hooger cn hooger verheffen, als zy met eene ongehoorde stoutmoedigheyd te werke gaen en zich overal indringenHoe zouden wy konnen zwygen als de dwaling zich overal en onder alle vormen aenbied om alle waerheden aen te randen, te loochenen, te lasteren, te vervalsehen,' te verminderen en krachteloos te maken Hoe zouden wy mogen zwygen als men dien stroom van goddeloosheyd ziet die dreygt alles te verslinden en meè te slepen An vero ista illi faciunt, et mihi dicitur tace God beware mv van eene zoo groote dwaesheyd, zegt den 11. Augustinus, dat, als lly zelf my, door zynen apostel, gebied en verklaert dat deze, die den depot van het geloof in bewaernis ontvangen hebben, moeten bestrydeu al wie de dwaling leert, ik my zou laten verleyden, door verachtelyke aentygingen of kwaed- beden, en zou zwygen. Echter hebben er altyd menschen geweest die de ver dediging aenz.ien als eene ergernis gevoegd bv het schandael der aenranding, en die zeer bereydwillig zyn om hunne verontweerdiging te voegen by deze van den vyand, als de apostelen der waerheyd- poogen hunne stem zoo beiangryk te maken dan de apostelen der leugenlael. Den H. Augus tinus dacht er geheel anders over, en zich steunende op de leering van het Evangelie, aenzag hv als eene pligt van alle treffelyke middelen te gebruyken die door de tyds- omstandiglieden en de openbare instellingen toegelaten en ter beschikking van wie het behoort gesteld zyn. Bv gebrek aen andere krachtdadige middelen, zegde dezen geleerden Kerkvader, zal zich niemand over my beklagen, als ik tot de gewoonc middelen van ruchlbaer- hevd toevlugt neem. volgens een regt dat men, denk ik, aen eenen burger niet zal betwisten daer waer de verdediging vry is. Want vermits den Heer, gelyk ik het bewys door het Evangelie, beveelt dat men de dwalingen wederleggedat wy gedurig aendringen dat wy spreken en zyne leering verkondigen, niemand zal my ooyt wvs maken dat ik moet zwygen over de it schandelykc gruwelen waervan wy getuygen zyn k Indien myne woorden onlusten en misdadige gewel- denaryën doen oritstaen, dan zal den Heere zyne Kerk niet verlaten, Hv die onder zyn jok al de koningryken der aerde gebragt heeft. De vrees indien er eene bestaet, die tot den Catholyken rnag toegang hebben, is deze die den H. Hilarius liet blvken, als Itv zegde II: ben benauwd van de gevaren die de wereld inloopt, van het schelmstuk van medepligtigheyd dat uyt myne stilzwygendheyd zou ontstaen, van de rekening die ik aen God zal moeten gevenMihi metus est de periculo mundi, de silenlii mei reatu, de judicio Dei Wy schryven bvzonderlyk deze lactsle woorden ter overweging voor de vreesachtige Catholyken en voor deze die altyd gereed zyn om anderen te bekmbbeleu welke, al te spreken, eene strenge gewetenspligt vervullen. Het Verbond maekl zich den weergalm van een alhier zoogezegd verspreyd gerucht, volgens well; ons Militaire Detenliehuys naer Leuven zou verplaetst worden. Den schrvvelaer van dit artikel voegt er eene zoo domme als kwaédwillige bemerking bv, zeggende De zoek is echter in ministerie mag niet beslist, cn wy hopen dal onze regering by he! zelfde genoeg invloed zal hebben, om te beletten dat onie stad hel slagtoffer worde van eene mislukte klerikale berekening Waerin deze mislukte klerikale berekening bestaet, dat weet noch verstart hier niemand volgens stellige inlich tingen zou het verspreyden van dit gerucht eene liberale berekening of liever eene liberale komedie zyn, die volgender wvze zou gespeeld worden De liberaslers zouden voor góed doen gelooven en overal voor zeker doen uvttrom- netten dat het vast besloten is het militaire gevang hier nyt onze stad te doen verhuvzen. Met October komen hier twee of drv ministers naer wat rapen, knollen, prëven en ajuynen kyken. en dan zullen de liberaterskopstnkkon dezer stad de ministers schoon spreken om het prison te mogen behouden de ministers zullen zich wat laten trek- Maer deze kennen die secten niet, zy weten niet dat zy ten j ken maer eyndolyk toch de zaek toeslaon en de komedie bootsten fanatiek zvn en slechts hare prooy loslaten als zal gespeeld zynZiet daer, burgers van Aelst, hoe den zv el- met "eweld toe gedwongen worden. 1 liberatershaspel zich gereed maekt om u te foppen en dit Ten anderen hoe zouden wy konnen zwygen als de met inzigt van p, by voortduring, ten zynen prolyte, te

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1858 | | pagina 1