ZONDAG 24 OCTOBER 1858.
Vertrekuren uyt de Statie Aelst WEU
DERTIENDEN JAERGANG. - Nr 655'-
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 25 October 1858.
POLITIEKE KRONYK,
6 FRANKS 'SJAEM.
Denderm. 5-35 8-30 $-35 12-30 3-05 6-00Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-20 0-00
Lokeren 5-35 8-30 12-30 6-00 ,»-00.
Brussel 7-45 9-30 13-00 3-00 5-30 8-10.
Mech. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
Leuv Thien Luyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00
Verv Land StTruvën,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
Gend 8-25—12-20—2-50—3-05—G-OJ—8-05
3.05 '6-001® klas langs Dendermonde.
Korlryk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8-25
12-20 - .2-50 3-05 - 6-00.
Doomvk, Ryssel (langs Ath 7-455-200-00
Nin. Geerardsb. Ath, 7-452-155-°0j>-jb
Bergen, Quievrain"7--55—0 002-155-20
10-JB
Te lede staen al de konvoys. Te idecem staen deie vertrekkend* van Ath 6-30 -
4-20 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-15—2-405-45.
Staen te cysegem stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9-35 des
morgens en -00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 10-00 's morg. 0-0 en 4-20 des avonds.
Van Denderleeuw 8-15 's morg. 2-40 en 5-45 des avonds.
•CüfQüE 9UIJM.
VAN LOKEREN NAIÏR
Dendermonde, Aelst 6-50 9-25 3-00 5-30—»-».
Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-50 9-25 -3-00»-».
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Niuove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-» 4-20«-».
Geeraerdsbergen, Kinove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-20»-».
Brussel (langs Denderleeuw) 6-3010-» 4-20 »-».
Gend, Brugge., Ostende 6-30(langs L«de.) 10-» 4-20»-.
VAN GEND NA EC
Audenaerde, 9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35.
VAN BRUSSEL >v AER
Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-05—7-15.
Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-.
VAN DENDERMONDE NAER:
BrusseM. Aelst) 7-15 7-55 1-4') 5-» »- 'I. Mech.) 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40.
Aelst, 7-15 7-55 11-50 4-40 5-00 6-05
DEN DENDERBODE
i.
'Eyndelyk zyn de regterlvke benoemingen gedaen, zy
,zyn 't geen men algemeenlyk voorzien en verwacht had.
op eenige uytzonderingen na, die men waerlvk verwondert.
Het liberalismus van .80 graden rédumur is den leyddraed
dier benoemingen geweest, het is tot het scharlakenrood
gedreven geworden. Men zou zeggen dat wy tot Van
Maanen's tyden, van rampzaliger gedachtenis terugge
keerd zyn.
Hoe verfoeyd en gehoond de gedachtenis ook zy van
dezen gewezen sansculotschen minister van Willem, dien
.men weggejuegd heeft ter oorzaek zyner despotieke en
uytsluytende akten, nog zou hy van daeg, moest hy terug-
keeren, zyno meesters vinden. Er is zelfs op te merken dat
de mannen die de revolutie van 1830 hebben helpen be
werken om hel hollandseh jok af te schudden, thans grootere
reactionnairen zyn dan deze die zy weggejaegd hebben.
Dit is een bewys dat zy aen de revolutie niet medegewerkt
hebben uyt liefde voor het vaderland, uyt liefde voor onze
godsdienstige en politieke vryheden, maer wel om vette
plaetsen, eerambten, profyljes etc. te bekomen en alsdan
nog despotieker dan hunne voorgangers te worden.
Wy zyn ook teruggekeerd tot de tyden van den gewezen
galeyboef Libri-Bagnano, tot de tyden van die stinkende
sehuympers, die niets anders deed dan den godsdienst
aenranden, priesters en alles wat de leering der Catholyke
Kerk het heyligste had, met slyk en modder bespatten.
De ministeriele drukpers, die in deze droevige zending een
uyni deel neemt, ziet zich ook ruymschoots bevoordeeligd,
maer 't is om het spreekwoord waer te maken dat als men
wel gediend word, het behoort dat men ook wel betale.
Doch dit alles moet de oogen der flauwe en onverschillige
Catholyken openen, zooniet is er groote reden van het
behoud des Vaderlands te wanhopen.
Waertoe is de belgische magistraluer gekomen? Waerloe
is het heyligdom der justicié vervallen Deze vragen moet
men met droefheyd doen als men ziet dat er schrvvelaers
in geplaetst worden die openlyk de party der ruststoorders
genomen hebben, die, in walgelyke gazetten, verfoeyd en
bezwalkt hebben, alles wat eenen magislraet moet eerbie
digen, te weten den godsdienst, het geregt, de openbare
zedelykheyd, het gezag zelf, daerby verklarende dat de
schandelykbeden der maend mey, by elke groote omstan-
digheyd, zouden vernieuwd worden
Maer de plannen zyn gekend, alles, tot de justitie toe,
moet geliberaliseerd wordenHet overige der natie,
de Catholyken, moeten als negers behandeld wezen, voor
hun mag er geene waerborg meer bestaen, zy moeten zich
ie vreden houden met voor het schuyin der natie door
te gaen
Wy zouden onze bemerkingen verder konnen uytbreyden,
maer wy staken ze hier met eene vraeg Welke waerborg
kan een tribunael aen de teregtstaende aenbieden, als zy
zeker zyn in hunne regters politieke tegenstrevers te ontmoe
ten die met de ongelukkigste politieke driften bezield zyn
II.
De verledene week is te Brussel overleden M. Partoes
sedert kort minister van openbare werken. Hy was ziekelyk
als het kasseyministerie hem, om zoo te zeggen, gepraemd
heeft deze fonetie te aenveerden, 't geen hy dan ook met
eenigen tegenzin gedaen had. En daeraen twyfelt niemand
want M. Partoes deelde geenzins de overdrevene en wille
keurige bandelwvze, der mannen met wie hy moest be
sturen.
Dit heeft men inderdaed gezien als hy op zyn sterfbed
is gaen liggen 't welk hy nimmer verlaten heeft, lly heeft
wiilen sterven als catholyken en dit geluk is hem ten deele
gevallen gelyk hy het ook luydop verklaerd heeft. Ook zyn
de HH. Sacramenten der stervenden hem loegediend, met
veel godsvrucht heeft hy de zelve ontvangen en dan met
veel onderwerping de dood zien naderen blyvende zyn
volle verstand houden tot den laetsten adem toe.
Maer wat komt dit hier te pa», zal iemand vragen
En wy antwoorden dat wy dit te pas brengen om aen
onze lezers de onbeschaemde lafhertigheyd te doen kennen
j der ministeriele drukpers, die tot aen den voel des grafs
hare venynige lasterzucht zend azen. Met eene onbegry-
pelyke spytigheyd verhaest de Independence zich af te kon
digen 'dat M. Partoes, reeds dry dagen vóór zyne dood,
zyn verstand verloren had, willende daardoor te kennen
geven dat hy onwetens de fill, regten der Kerk ontvangen
hadO 1 schandelyke dweepzuchtO pligtige en be
rekende leugenlael wat zyt gy verfoeyelyk en be
lli.
Er is in onze grondwet een klaer en duydelyk artikel,
hel art. 6, 't welk zegt dat de Belgen alleen toegelaten zyn
tot hel bedienen van burgerlyke ambten.
Welnu, wat gebeurt er hier met dergelyken artikel der
grondwet Den franschman Kogier verjaegt eenen pro
fessor, die Belg is, uyt zyne plaets en geeft ze aen eenen
vremdeling, aen eenen Duytscher met name Kekulé. Dus is
hel vremdeling voor vremdeling, den eenen schipper of
voerman die den anderen overzet, of liever twee vremde-
lingen die zich te samen aen den staelsrestelier zetten om
de Belgens oordsjes op te eten.
Men zal komen zeggen Rogier mag dit niet doen, 't is
eene overtreding der Constitutie enz. Dien man luystert
naer niets, hy speelt den baes en terwyl de Beigen praten
en kakelen, eet hy de eyers. Ware dit daernieê genoeg,
nien zou denken dat dit alles 't gevolg is van het despotis-
mus waeraen den schandigen oproer den maend Mey ons
gekluyslerd heeft, maer daermeê zyn mannen gelyk Rogier
niet te vreden, zy moeten hunne ahnagt nog door eene
soort van belediging tegen de natie bezegelen. En inder
daed, wy zien dat den tolk des gouvernements, den Moni-
teur zelf, komt vertellen dat er in geheel Belgiën geenen
professor van scheykunde bestaet die bekwaem zy dien
leergang in de Universiteyt van Gend te geven Wat be-
teekent dit anders dan dat al de belgische geleerden, die
zich op de natuerlyke wetenschappen hebben toegelegd,
domkoppen of onbevoegd zyn de scheykunde te onder-
wyzen
Wy zeggen ronduyt dat dit niet alleen eene onbe-
schaemdlieyd is, maer zelfs eene ondankbaerheyd, en dit
ingezien al het goed, al de gunsten, al de weldaden die
Rogier hier genoten heeft sedert dat hy zyne tenten op
onzen grond neergeslagen heeft.... Herbergt dan vrem-
delingen, doet dan werken van Bermhertigheyd, gy ziet
hoe gy er meê vaert.
IV.
De dagbladen beginnen te vragen wie de overgroote on
kosten zal betalen die de schooljongensexposilie veroor-
zaekt heeft. In antwoord op deze vraeg, toont den Journal
d'Anvers een officieel stuk, waerdoor er bewezen is ge
weest dat er mandaten op de stadskas aen leerwerkhuyzen
afgeleverd zyn geweest, en volgens het schynt, zon het
toegelaten zyn sommen uyt die mandaten te gebrnyken
om deze ministeriele zoltigheyd te betalen.
Ziende dat den roozenpot ontdekt was, heeft de Inde
pendence, dat is te zeggen M. Rogier, het air van zich in
kolere te stellen en komt vertellen dat die sommen stipte-
lyk moeten besteed worden een datgene waervoor zy
bestemd waren, en dat de besturende commissiën dezer
leerwerkhuyzen gehouden zyn er eene omstandige rekening
van te doen die aen het rekenhof zal onderworpen
worden.
Men ziet uyt de antwoord der Independence dat de aen-
tvging van den Journal d'Anveiy niet geloochend maer
eerder bekrachtigd wordNogtans er zvn uyfgaven
gedaen en gedaen zonder dat er door de kamers daerloe
een krediet toegeslaen was. Het is dus M. Rogier alleen
die ze gecommandeerd heeft. Wy zouden eens willen weten
wat M. Rogier zou zeggen indien de besturende commis
sion onkosten, die den buvtenlandschen minister van bin-
nenlandsche zaken haer heeft opgelegd, in rekening brag-
tenDen man zou misschien roepen er. tieren gelyk
het nog al zyne gewoonte is, maer de antwoord der com
missiën zou al gauw gereed zyn Die commandeert moei
betalen.... Gy, M. Rogier, hebt alles geordonneerd, gy
zult betalen. M. Rogier betaelt nog al gewillig, en nog al
gewillig aen zichzelven, maer 'tis met 't geld der Belgen...
Üytzynen eygen zak? Allans done, pas si béte.... Hopen
wy dat de kamers dergelyke verkwistingen zullen afkeuren
en voor goed een eynde stellen aen die zoo onwettige als
nuttelooze verspillingen van 's lands penningen.
V.
Indien de liberaters en byzonderlvk de liberatersmi-
nisters hun onderwys door de catholyken doen betalen,
en indien de karotten niet kleyn zvn die het gouvernemen
teel onderwys aen den budget trekt, nog hebben wy de
vertroosting te zien dat de liberale scholen, waer 'den
godsdienst op den achtergrond geschoven is, wel verre
van grooten voortgang te doen, integendeel merkelvk ach-
teruvtgaen, en dat het gezond verstand der familievaders
de Rbero-maoonnieke intriguen op hare juyste weerde
schat.
By de herneming der leergangen van 1838-1839 be
merkt men dat alle kollegiën en pensionnaten, waer-eene
goede opvoeding gegeven word, en waer het onderwys op
eenen godsdienstigen grondsteen berust, liet getal hunner
leerlingen merkeiyk hebben zien vermeerderen, terwyl het
getal in de atheneums iu evenredigheid merkeiyk is" ver
minderd.
Dit ziet men duydelyk in de Universiteyt van Gend, die
maer al te wel gekend is voor haren vyandigen geest aen
de goede principen van godsdienst. Dit scbooljaer is be-
gonst met eene vermindering van tieee en veertig studenten,
zoodanig dat deze universiteyt, die zoo veel honderué
duyzende franks aen de arme' uytgeputte Belgen kost en
zooveel goddelooze professors in haren schoot bevat, no<*
nauwelyks TWEE HONDERD studenten telt. Ja nuuwe-
lyks SO®, terwyl de Universiteyt van Luyk, waer den
godsdienst en zyne goede principen geëerbiedigd worden
er ZES a ZEVEN HONDERD telt.
Dezen uytslag, zegt een dagblad, is eene verpletterende
veroordeeling der Gendscbe Universiteyt, en wy voegen er
by dat dit een schitterend bewys is dat het maconniek
liberalismus nog verre is van met zyn verderflyk stelsel van
vergoddeloozing der belgische jeugd boven te liggen. Het
gezond oordeel der Belgen en hunne verkleefdhevd aen
hunnen godsdienst verloeven dit doodelvk vergift) omdat
zy wel weten dat dit eene bron van ongeluk en rampen
is waeraen niemand straffeloos gaet drinken. Wilden de
Catholyken kraehtdadiglyk te werk gaen, het maconnismus
zou welliacst gelyk renen vermolmden tronk ineen
stortenWy hopen altyd dat dit zal gebeuren
VI.
Het moet wel zyn dat de sterre van Rogier reeds zeer
leeg gedaeld is, dan dat zyne eygene en beste vrienden
hem beginnen den rug te keeren.
Wy ondervinden dat deze dagelyks meer en meer
onder elkander in twist komen. Alle dagen immers word
de Independence, gazette van M. Rogier, opNde bitterste
en meest schimpende wyze «engerand door den Journal
deLiége, gazette van minister Frère. Dees laetste blad
üryft openlyk den spot met M. Rogier ter gelegenheyd
van dezens dwaes en onbegrypelvk gedacht ten voordeéle
van het VERPLIGTEND ONDERWYS.
Tot hier toe, zegt den Journal de Lie'gé, hebben die
groote uytvinders nog geen wetsontwerp konnen aen-
eenstooten, zy blyven in het onbepaelde der bespie-
gelingen en weten niets anders uyt te kramen dan
kwakzalvery, die geen ernstig onderzoek kan uytstaen.»
Het verpligtend ontleiwys, dit, dwaes en onb'ruykbaer
denkbeeld der fransche revolutionnairen-socialisten van
1848, dier zelfde liefhebbers, die het regt tot het werk
hadden gedecreteerd, die vonden dat den eygendom eenen
diefstal is, dat alle menschen even ryk moeten zyn, dat
deze die veel hebben een deel moeten a staen aèn deze
die niets hebben enz., het verpligtend on -js. die zotte
gril, zeggen wy, heeft hier onder onze i elgische libera
ters ook eenige aenhangers gevonden, onder zommige
schoolkykers die er niets anders in zien dan eygenbaet,
geldwinst, vet of profyt, en onder een ander slach van
liberasters, die in eiken schoolmeester eenen van het
gouvernement afhanglyken ambtenaer willen hebben,
om dezen te gebruyken tegen den invloed van elkeri
parochiepastor, om eiken parochiepastor den duyvel aen
te doen, en byzonderlyk om van jongs af aen de Belgen
de principen van liet liberalismus op te gieten en ze
aldus op den leest te schoeyën der goddeloosheyd die
de liberaters in al hunne principen doel mank gaen.
Wy willen ons voor alsnu de moeyte niet geven deze
I onnoozele utopie in 'tlang te bestnden, welligt zullen
i wy daer later eenen oogslag op werpen en klaerblykelyk