AELST, oen 6 November lSi38. ZONDAG 7 NOVEMBER 1858. DERTIENDEN JAERGANG. - W 657- Vertrekuren uvl de Statie Aelst JNAER 6 FRANKS 'S JAKRS. Vertrekuren uyt versehillige Statiën, Be party van 't goed en de party van I kwaed. Een nieuw staelken. Eenige vragen en bemerkingen. j\Togtans. >Denderm. 5-35 8-30 9-35 12-30 3-05 6-00 G«nd, -Brugge, Ostonde 8-25 —12-20 0-00— 3 -05 6-0l)de klas langs Dondernionde. Korlryk, Mouscroen» Ryssrl (langs Lede) 8-25 12-20 - 2-50 3-05 -<6-00. Doornyk, Uyssel (langs Ath 7-455-20-0-00 Nin. Geerardsb. Ath, 7-452-455-°0.»-» Bergen,-QnievrainT-15 0 002-455-20 f|^k«r«n 5-35 8-30 12-30 6-00 »-00. Brussel ,7-45 9-30 11-00 3-0!) 5-30 8-10. MpcVi. Brus. Antw. 5-35 8-3' 9-35 3-05 6-00 'Leuv Thien l.uvk.5-358-30 9-35 3-05 6-00 j'Verv Land StTniven,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00 -Gend 8-25-12-20—2-50—3-05—6-0 1-8-05 Te LEDE slaen al de konvoys. Te IDEf.EM staen deze vertrekkende van Ath-6;30 10*» 4-20 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-15—2-40—5-45. Staen te c.ysf.CEM ?til al de konvoys iiytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9 35 des morgens en »-t)0 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 10 00 's morg. 0*0 en 4-20 des avonds. Van Denderleenw 8-15 's morg. 2-40 en 5-45 des avonds. ■CtitQOE SU6M. VAN LORFREN NAER Dendermonde, Aelst. 6-50 9-25 3-00 5-30 -»-». Ninove, tieeravdsbergen, Ath 6-50 9-25 - 3-00 -» VAIV .III INAEK Geernerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-»4-20 Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-20»-». Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10-» 4-20 Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.)' 10-» 4-20 VAIV «END NAER Audenaerde. 9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35. VAi» BRUSSEL AaER Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-05—"M5 Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-. VAN DENDERMONDE NA KR Brussel 1. Aelst) 7-15 7-55 1-4' 5 »- 'I. Meeh 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40 Aelst, 7-13 7-53 -—11-50 1-40 - 5-00 - €-05 HEN DENDERBODE Het is aldus dat nien in Belgiën -de verdeeling moet dieeten die.er bestael, want liet liberalismus mag niet meer .zeggen dat bet eene politieke party is. 'tisei-ne secte die liardnekkiglvk den catholyken godsdienst ver volgt, en die alle middelen gebrnyfvl om tot luier doel te geraken, zonder er zelfs naer te zien dat zy aldns.en daer- door onze nalionalileyl ondermynt, onze instellingen, onze grondwet, en bygevolg ons koninglvk sla nihil ys zal ver delgen. >!een. er is geenen twyfel meer mogelyk, de twee voor- •handige partvën zyn de party van 't goed en de party van Ukwaed; 'l is de oude worsteling, den slryd der secte tegen liet catliolieismns, slryd die, sedert de opkomst van Christus leer, niet opgehouden heeft te bestaen, dan onder den eenen. dan onder den anderen naein. Het libe ralismus moet men heeten het Verbond des kwaeds; het zou zich geeril verbergen onder eenen verleydenden of bcdneglvken naem, met zich te willen doen doorgaen als eene politieke denkwyze, die aen den godsdienst geen kwaed wilt, en die slechts met de catholyken in geschil is nopens zaken welke uytsluytelyk de politieke of stofl'elyke belangen van Belgien betreffen. Wy gelooven wel dat er in de liberale party, in liet verbond des kwaeds leden gevonden worden die niet welen noch zien waer zv naer toe gaen, waer men hun lieênlevd en waer men Belgiën naer toe voert, en die dus zeggen: wy willen geen kwaed aen de religie noch aen «nze instellingen. Maer dit is de kwestie niet, wy gelooven dat die goede sullen, die dupen spreken gelyk z.v peyzen, de kwestie is te weten wat de kopstukken denken, de aen- voerders, deze die alles meeslepen. Nu, de akten en daed- zaken, die wy alle dagen hooren en zien. spreken luyde genoeg, toonen klaer genoeg wal zy willen en dat het is, wy herhalen het, de vernietigiug van het ratholirisnms. Onbetwistelyk verdeeld op vele punten, zyn de veVschillige soorten van liberaters of politieke sectarissen In-, al vol komen eens op dees punt, op liet punt van den oorlog tegen Christus en zvne Kerk. Ziet rond, en in de liberaterspartv zuil gv vele mannen vinden die gekend zyn om openlvk tot in 1859 legen de onafhanglykheyd van Belgiën samengespannen te hebben, en die noglans in weerdiglieyd verheven zyn, die de voor- staenders, de beschermers en de beschermde van het ministerie, de tolken der liberale drukpers, de kopstukken der franemaconslogiën en klubsen geworden zyn. Wie zou er nog aen twyfelen, het liberalismus is niet anders meer dan t' geen wv sedert lang gezevd hebben, eene fanatieke, goddelooz.e, uytsluytende,onverdraegzame seete, die al de kenleekens heeft van het Calvinisjnns, en die, met een woord, het geweld gebrnykl om zich' van het bestuer meester te makenDe daedzaken zyn daer om te be- wyzen 't geen wy zeggen. Die party heeft hare knechten, hare betaelde aenhangers, bare vertrouwelingen eerst wind zy de geesten op, dan verleyd zy de zelve, vervolgens word er overgegaen tot. de kalseysteenen, tot de springbommen, waerdoor nienfgeheele kwartieren van de hoofdstad in gevaer brengt van verbrand te worden. Maer men ziet naer de gevolgen niet, men heeft alleenlyk in 't gedacht de vernietiging van alles wat aen bet sectariseh fanatismus in den weg staet. Men neenil voor model en voorbeeld 'tgeen de Geuzensecte in de zestiende eeuw legen de Catholyken gednen heeft. Ziet hier, lieve landgenoten, een nienw staelken van 't. geen het buitensporig liberatersl'anatismus ons voor- bereyd. Den nienw gekozen brusselsclien volksvertegenwoordi ger, M. Defré, maer dien de secte Joseph Boniface noemt, en die heden de jonge liberalen opieyd of aenvoert, heeft onlangs een nieuw schriftje nytgegeven 't welk alles over treft wat liv tot nu toe geschreven heeft, maer 't geen ook bewyst boe veel voortgang de liberale buvtensporigheden doen en boe zy gereed gemaekt worden om uyt te bersten. Het-is uyt het overdreven liberate rsblad, de Tribune van Luyk, dat wy een stukje van liet nieuw werk van Boniface gaen trekken om,onze lezers te laten oordcelen. Boniface, verzekerd van de verwezenlyking der ontwerpen, treed op als proleet of liever als voor- of waerzegger. Hy geeft nog ecnige jaren bestaen aen de Souvereyrien, aen de Bisschop- pen, aen de Graven en Barons, aen den Godsdienst, aen 'l Gezag en zelfs aen den Eygendom, de effenmaking die by voorzegt is volkomen. Doe.li daer al de aenhangers geen volkomen geloof hechten aen de woorden van Boniface en dat er zyn die aerselen, benauwd zyn of nog niet zouden j gereed wezen te handelen, aen deze stuert den schiinp- sehryver Boniface de woorden toe die wv uyt de Tribune over nemen, en in welke liv hun aenraed zich de borst te vryven met de gebeenderen van den vermoerden kerkdief Marnix van AldegondeZiet hier dit zinneloos stuk van helscli fanatismus. Z'j" Dat er in dees lier land niemand liet woord vrees ii uylspreke, het ware eene belediging legen de gedacli- <t tenis onzer voorvaders. Waer zyn de gebeenderen onzer voorouders, die geworsteld hebben tegen de gods- ii regering en tegen den vremden, die gevallen zyn op het n slagtveld van roem en glorie, uytgeput door den slryd n maer noch overwonnen noch ontwapend Waer zyn de ii gebeenderen van die dappere soldaten van vrvlievd en vaderland, die in de XVI" eeuw Europa verbaesd hebben it door hunnen moed, door hunne slandvasligheyd en ii heldendaden Dat men ons die edele asselie br-enge. ii Wy zullen er onze borsl meè bestrvken 0111 ons te versterken tegen de vrees, om groot en onoverwinbacr te zyn gelyk zy; om de verleeging der karakters tegen té houden en 't zedelvke der zielen te verheffen; om liet sterk vertrouwen te doen herleven, om onze eerste oor- spronglvkheyd te bewaren, om onze dnytsehe vrvlievd weder te vinden. Waer zyn de geheyligde overbiyfsèls van een roemryk verledene Men antwoord óns dat dit edel stof door den wind is weggerukt, dat bet door de 11 vernielende actie van den (yd vergaen is gelvk alles 11 wat sloffelyk is, gelyk alles wat heden ademt binnen eene eeuw zal vergaen zyn: de Keyzers met hunne legers ii de Bisschoppen met hunne myters, de Edelen met humie ii pracht,het volk mei zyne ellende; maer ik z.al er bvvoegen 11 indien de gebeenderen onzer voorvaders vernield zyn. hunne voorbeelden en deugden blyven ons by. Dal zy ons dan verlevendigen en aenmoedigen Wat er van bun vergaen is, is hun sloffelyk leven; maer den onsterflvken adem die hnnne werken geschapen heelt en ze leven ii byzette, is niet vergaen Op dezen satanieken oproep, waerin echter de dwaes- lievd de vreede inzigten niet uytsluyt, moet er eene ge volgtrekking volgen die de welgeschiktlieyd aentoont, want 't is klaer dat dezen oproep gestoord is iot de mannen die ons besturen. Wat zal M. Begier, het instrument van 't liberalismus nu gaen doen Zyn ministersbestaen hangt er van af; zal hy zyne borst bestryken en overvrvven met de gebeenderen' der beéldstormers en kerkdieven der XVI° eeuw? Indien hy liet niet doet, 'tis met hem gedaen, den vremdeling zal zyne matten moeten oprollen en vertrekken beladen met. den spotlach van geheel Europa, 't welk thans deoogenop Belgiën en op zyn koninglvk slamhuys gp- vestigd boud. M. Rogier moet welen dat de maconniekc vraek niet aerzelt en niet vruchteloos bedrevgt. De dagen van Mev 1857 hebben getoond wat de secte wilt, de secte heeft bewezen dat zy de waerheyd zegde als zy aenkon- digde dat zy de grondwet met al hare vrvheden en ver- draegzaemheden of weltiglyk of revolutionniiirlyk 7,011 ver nietigd hebben.... Maer dat men er zich aen verwachte, de dagen van Mey zullen er andere baren, die we'ligt vee] bloediger zullen zyn, want het Calvinismus gelyk het .laco- binismus gaet altyd voort zoolang liet geenen ernstigen wederstand ontmoet. Hel liberalismus is reeds verre gevoorderd, de conser- vatenrsparty en den soiiverevn moeten liet wel weten, nieltegenstaende zy doen geene poogingen om aen dien voornytgang pael en perk te stellen; het liberalismus heeft byna bet monopolinm van alle magt en gezag, welhaesl zal dit eene gansch voltrokkene daedzaek zyn, en zal eene regeringslooze revolutie alleen haren looden scepter op steken en zeggen Sic vnlo. sicjuheo, stat pro lege voluntas. Zoo wil ik, zoo gebied ik, mynen wil alleen is eene opperwet. Eene andere bemerking die ons te binnen kolnt, is dat het engelsch gouvernement, 't welk overal zynen politieken, i godsdienstigeu en commercielen invloed wilt db'-n werken, sedert eenigei) tyd met gretige oogen op Belgen land slaert, •en wilt dat' de stad Antwerpen weieens in' zvn bezit zy. Dit gouvernement weet dal. alsdan Belgenland zou oudër zyne voogdy slaen en dat onzen koophandel en versehillige nyverlieydslakken zouden ophouden de Engelschen te b'e- nadeeligen. Nu, de liberale kopstukken, de franemayons- bazen welen dal zy in Engeland eene sterke hulp, eenen niagligen onderstand zouden vinden 0111 het catholyk geloof te vernietigen, deze ondersteunen Engeland en ziillen aen 'I. zelve al hunnen invloed verleen en om op (Teene of andere wvze, dit heyligschendend vernielingswerk te verwezen- lyken, maer de groote voorwaerde zal zyn, dat zv ook toestaen dat Antwerpen in een harnas van' onverwiiibare citadellen, forten en kasteden ingesloten zy. Wy zeggen dus met grond dat men hier stekeblind moet zvn als men niet ziet met welke berekening de overdrevene liberale francmaconsparly de hand leent om Engeland in dees rampzalig vooruylzigt te ondersteunen. Men wilt dat onze taek niet geëyndigd is, dat er nog al veel te zeggen valt over de crisis'dié ons 't land te door gaen heeft; maer onze bemerkingen zyn lieden wat lang en wy zullen er moeten op terug keeren 0111 ze te volledigen. Wy kennen eene gevolgtrekking nemen en zeggen dat liet eene worsteling is die wv uyt te staen hebben tegen de fanatiekste en gevaerlykste'der secten, die sedert Arins tegen de leer van Christus ontstaen zyn. Maer, wy mogen er byvocgen dat het gevaer zoo groot' niet zal zyn', wc? te ver staen, als wy krach tdadiglyk worstelen en stryden, als wy ons catholyk toonen, want de beproeving word gedaén tegen ons," kinderen der Kerk, en indien wy hare zaek verdedigen, wy hebben niels te vreezen, met verheven hoofde zullen wy aen de liberasters, aen de l'ranrmacons, aen de sectarissen mogen Zeggen Uwen tyd zal weieens evndigen uwe stoutmoediglievd, uwe dwingelandv zullen moeten ophouden noovt zuit gv er in gelukken "de Kerk te verpletteren Zv was'gisteren. Zy is heden, en Zy zal morgen bestaen, maer gv, gv zult, door hare onweërstaen- bare kracht verpletterd, van liet aerdlooneel verdwynen.... Maekt en lierniaekt wetten zoo veel gy wilt, God zal 11 dit eenigentyd toelaten, maer voor wat 'Zvne wetten betreft, daervan zult gy geene letter afdoen, da era en zult gy geeii enkel stip bvvoegenHemel en aerde zullen voorbygaen. maer myne woorden zullen niet voorbygaenze«t de Eeuwige en Almogende Waerheyd, en komt, worstelt gv dacttegende vreedste elementen beven als H v spreekt De Kerk. liet geloof der Kerk is liet grondbeginsel des levens, 't welk liet politiek en zedelvk ligchaem der samen leving regt houd den hamer van liet vry onderzoek z.al daer niets legen vermogen t want wat is het vry onderzoek «aerover het liberalismus zoo veel lawyt maekt? Metis eenen niet,'t is eene verloochening van "alles, verlooche ning der orde, verloochening der pliglen, verloochening van alle gezag, 'tis denniaetschappelyken doolhof, 't. is de regeringsloosheyd, en 't is daer dat het libera lismus héén will. Het is dan omnogelyk dat liet libera lismus duerzaem zy, liet z.al wel ligt veel konnen vernie tigen veel kwaed doen in Belgiën maer zynen val is zeker, den grond waerop liet zich vestigt zal van onder zyne voeten verdwynent.... Voltrekken wy dan onze ronclusiën en zeggen wv aen de consorvaleurs iael ons eendragltg zyn. maer rekenen wv geenzins op de medewerking onzer vyanüen, want fana- tieken zullen wy niet bekeeren En ten anderen, 'I ware eene pligtige dwaling de hand te leenen aen kerels, die niets anders willen dan tie vernietiging van den godsdienst en 't ongeluk des Vaderlands. Op onze bestuerders mogen wy niet rekenen, zy denken eerder ten allen pryze overeen te komen mot hunne meer geavanceerde party, liever dan met de conservatoirs, en dit eeniglyk om zoovee! mogelyk een bestaen le verlengen dat gevaer loopt door den steert van het liberalismus in den afgrond gesleept te worden. Ja, aen deze die zich tegen het liberalismus willen ver dedigen zullen wv zeggen Weest onafscheydelyk vereenigd om ti te verdedigen, de liberaters spannen samen tegen uwe vrvheden in luinne logiën. in hunne klubsen, in hunne sluypvei'gaderingen, spant samen in uwe palriotieke ver-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1858 | | pagina 1