ZONDAG 30 JANtlARY 183». DERTIENDEN JAERGANG. - Nr 649- AELST, den 29 January -1859. Vertrekuren uyt de SlalieAelst NAER: 6 FRANKS 'S JAFRS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. Bijzondere straffen tegen de priesters. En dan nog wanneer Is het alles Landgenoten, oordeelt zelve. Denderm. 5-35 8-30 9-35 12-30 3-p5 6-00 ..g? Gend, ..Erii£;ge, Ostende 8-25 —12-20- 0-00— Lokere.n 5-35 8-30 12-30 6-0Ó »-Ó0. Brussel- 7-45 9-30 11-00. 3-00 5-30 8^10. Mech. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-()f» 6-00 Leuv Thien Luyk 5-358:30 9-35 3-05 6-00 Verv Land StTruvën,5-35 8-30 9-35 3^05 6-00 Gend 8-25—12-20—2-50—3-O5—6-0U—8-05 3-05 6-00ic klas langs Dendermonde. S Kortryk, Mouscroen, Rvssel (langs Lede) 8-25 12-20 2-50 3-Ó5 —0-00. 8 Dóornyk, Ryssel (langs Ath 7-45—5-20-0-00 l ;Jün. Geerardsb.Ath,7-^5r—2-155T°0»-» Bergen, Qnievrain 7-45—0 OÓ2-155-20 Te le,de ,?taen al de koiivoys. Te jdecem stapqdeie vertrekkende v.an Ath 6-30— 10-» -4.-20 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-15—2-40—5r45. Staen tec.YSEf.EM stil nl de konvoys uytgenprnen dezen vertrekkende van Aelst 035 des morgens en »-00 's avonds ën van Denderiaoride ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staen »e Santbercen de vertrekken uvt Ath 6-30. 10-00 's morg. 0-0 en 4-20 des avonds. Van Denderleeuw 8-15 's morg. 274Ö_en 5-45 des avonds. CU I QUE SCUM. VAM LOKEREN itAER Dendermonde, Aelst 6-50 9-25 3-00 5-SO--»-». Ninove, Geerardsbergen, Ath 6 50 9-25 - 3-00»-». VAN ATI! NAER G«eraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-» 4-20-». Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 0-3010-»4-20»-». Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 !()-• 4-20— »-». Gend, Brugge, Osteirde 6-30— (langs Lede.) 10-» 4-20 VAN CEND NAER Audenaerde, 9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35. VAN «HOSSEL i\ ft KR AHst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-05—7-15 Ninove, GeeraeFdsb, Ath (l«n«s Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 VAN DENDER MO IV O E NA ER Brussel 1 Aelst) 7-15 7-55 l-4'i 5-» d- (1. M*cU 0-» 9-10 9-55 3-30 6-40. Aelst, 7-15 7-55 —11-50 1-40 •- 5-00 6-05 DEN DENDERBODE Onze geëerde inschryvers worden vriendelijk ver zocht ons hunnen abonnementsprys te doen geworden, het zy door een mtmdacl op den post, het zy op andere manieren. Wy komen top deze onrustwekkende kwestie terug, omdat eene uytzonderende wetgeving tegen de priesters eene doodelyke wonde aen onze grondwet toebrengt en op de betreurlykste wyze onze vryhedenverkracht die het voornaeniste beschernischild zyn van ons politiek bestaen. Gelyk wy in voo'rgaende Nr' bewezen .hebben, is de onafhanglykheyd der geestelijke magt duydelvk en wezenlyk bekrachtigd door de grondwet, dit is'pr den geest, en de letter van. Uyt al de beraedslagingen van het nationael tongres van 1830 blykt zonneklaer dat dpze roennvke vergadering het levendmakend princiep van alle pqlijiek bestaen, te weten de afscheyding, de onafhanglykheyd der twee besturende magten in de meeste uyt'gestrektheyd heeft willen bekrachtigen, dit elk in den kring van haer wcdet'zydseh reglsgebied. Dit princiep is, ten anderen, ondersteund en aenzien als onbelwistelvk door de regtsge- leerden die minst verdacht zyn het rêgtsgebied der' Kerk te hebben willen begunstigen ten nadeèle der burgerlyke jnagt. Zie hier gezaghebbende bewysredens liet is meer dan oOO jarefizegde Fevret, dat eenen Procureur-Generael van het parlement van Parys onder is wees dat de twee magten teenemael verschillend en van a elkander afgeschegdcn waren zonder de minste weder- zgdsche afhanglgkheyd. Ofschoon de geeslelgke magt in de eerste eeuwen, bugten, niet met luyster hebbe konnen vcrschyncnom redens die elkeen kent, is het naglans zeker dat zy onder de christenen ultyd, erkend is geweest, en dat, oohaest de hinderpalen uyt den weg geruymd waven, zy hare regtsgebiedende heerschappij uytgeoefmd heeft, volgens haer goeddunken, en dit wel met zoo veel vryheyd als de wereldlijke magt. Dit is 't geen Colonibet in zyn Abrêgé de la justice P.o- mame bestatigtdit is 't geen nogmaels komt bekrachtigd te worden door den representant Lelièvre, welken voor zeker van klerikalismus niet zal verdacht gehouden worden en die bovendien eenen grooten voorstaender is van eene sterke wereldlyke magt. In de zitting van 24 november lest zegde 31. Lelièvre De uytoefening der geestelyke ambtsverrigtingen mag niet gecontroleerd worden door de wereldlyke magtaen welke de middelen ontbreken om de misbruyken te voorkomen die er onder dit betrek zich konnen opdoen. Gevolgelyk mag de wereldlyke wet zich niet bemoeyen met dit order van zaken om het zelve te regelen op welke welke het ook zyn moge. De opinie door de commissie aengenomen is byzon- derlyk onbetwistbaer geworden onder het beheer ónzer grondwet, die de priesters aenziet als teenemael onaf- banglyk van de openbare magten. De wet ziet in hun niets anders dan enkele burgers, die genoegzaem be- schermd zyn door do regels van het gemeen regt. Wat kan er nog meer gevoegd worden by al die ver klaringen? Hoe kan men nog Jwyfelcn aen de onschend- baerheyd van dees princiep i Hoe kan men de rampzalige toegeving begrypen die men wilt verleenen aen de calvi- mstelyk verbitterde secte tegen den catholyken godsdienst, welke alfes aenwend om den zeiven te vernietigen, en aen welke onze bestuerders zoo blindelyk de hand leenen? Dit is eene vraeg die ons t'lierte prangt wanneer, in welk oogenblik wilt men zich blindelings in dien macon- nicken slrik werpen Goeden hemelin eenen oogenblik dat de aenrandingen legen het catholvk geloof met zulke groote vungheyd, met zulke aenhoudende stoulmoedighevd gedaen worden, dat men zulks in niet een sectariseh tydstip gezien heeftIn eenen oogenblik dat de goddeloosheyd verheerlykt, het zedebederf gestreeld, de verloochening van £lle goed gesmaekt wordenIn eenen oogenblik eyjidelyk, dat de vcrsloklsle booshey-d haer vaendel boven op de openbare onderwysgeslichten^ in de Jetterkringen, in Licaters, in herbergen, in gazetten, in boekwerken, immers overal laet wapperen Wie zal zeggen dat er zich geen vreeslyk stormorkaen „op den gezigteynder ^amenpakt, 't welk losberstende wel ligt de gansche.samenlevii.g zat verdelgen Wat ziet men te Brussel? lierlooze sehandgazetten schimpsehnlten, verderflyke klubsen, ongeiiondcne samen spanningen, die het godsdienstig gevoelen des volks in t algemeen aenranden, verdolen en vernietigen Kerels, die maer eeneu tempel willen, den tempel der natuer, en eene religie, deze. van de 'usipsudui dpjob die den zanger Beranger aen de aenbidding der volkeren voorstelde Wat ontmoet men te Gend Een staetsgesticht, waervan eenen professor, in zyne schriften, leert dal Jesus-Christus geenen God isdat de eerste ongehoorzaemhegd van den mensch zyne ontwaking is geweest voor dc vryheyd... dat de zonde h(:t vertrekpunt van den vooruytgang is geweest etc. etc. °"tmoet men er nog juyst de zelfde wangebroedsels, die te Brussel tot stookvuer dienen van alle ongebonden- heyd, en als elementen van vernieling samenspannen om hetgehof het heylzaem catholyk geloof, die groote wel- dae.d van God, den voornamen, den sterksten, den eenigen steun der maetschappelyke samenleving, te verdelgen En dan zal men aen de rna^onnieke secte nog toegevingen willen vergunnen en onze godsdienstige vryheden laten afsnoeyën Wech met zulke toegevingen wech met zulke kleymnoedigheyd wech met zulke Jafherligheyd Men errinnert zich nog wat or te Luvk in eene macon- meke feest is gebeurd. Een programma is geestdriftig toegojuycht, een programma, waedn onder andere het volgende te vinden was a De proclamatie van het regt tot het werkEen genont- schap om aen de dooden de laetste pligten te bewyzen zonder de tusschenkomst der geestelykheyd.... 31en zou dit niet gelooven, inner nogtnns bestaet die laetste secte reeds, men noemt ze de SOllDAIREN, zy is al in vollen gang, in volle werking te Brussel, zy bekomt talryke aenklcvers. Dezen en meer andere voorbeelden van algemeenen afval moeten vergenoegen om te doen verslaen welken slibberigen weg van verderf een deel der maet- schappy is ingeslagen, hoe dringend noodzakelyk het is alles zn te spzinnen om den onheylspellenden geessel, die de samenleving zoo wel als de religie bedrevgt, te voor komen, en hoe gebiedend het is er zich tegen" te verzetten dat de geestelyke magt door de burgerlyke politie gekoord en gebonden worde. Neen,^ t is nog niet alles wy hebben onlangs een par lementaire tooneel zien voordragen waerin de liberaters, gedurende eene geheelc week, onder malkander geschermd hebben. En waerom? Men zal het nauwelvks willen geloo ven als wy zullen zeggen dat liet is om eene nieuwe hate- lyke dwingelandy uyt te oefenen, deze nameiyk van het openbaer onderwys verpligtend te maken, en dit wel onder bedreyging van zware straffen... Meester Rogier heelt dit wel eenigzins tegengesproken, maer t was uytsluytelyk omdat hy niet genoeg onder- wyzers naer zynen smaek heeft, omdat er niet genoeg liberaters in 't onderwys z.vn, en omdat de gebouwen nog ontbreken. Anders was hy liet volkomen eens met MM. Defré en Gobiet, hy z.ou hun zelfs vooruylgeloopen zyn, want hy zou de krachtdadigste middelen gebruykl hebben 0111 de ouders te dwingen hunne kindereu naer'de gouver- nementsscholen te zenden. Eu met welk inzigt wilt men liet onderwys verpligtend maken l Dit inzigtis gekend tis, om, door liet onderwys, door de opvoeding, aen de kinderen ongodsdienstige prln- cipen in te planten, om lmn eenen afkeer, eenen liaet tegen de calholyke religie in te boezemen.... Wv vragen liet dus, is't «11 wel eenen tyd om de stem der geestelyke herders te laten versmachten als zy de geloovige zouden moeten vermanen, verlichten en wapenen tegen een zoo di evend geiaer van het geloof aeu hunne kinderen te zien ont rukken Is er eene vryheyd in de Constitutie, die ons lief en hoogst nuttig is, t is wel de vryheyd van te onderwyzen, de vryheyd van zyn gedacht te zeggen in materie van bods- dienst, en byzonderlyk als men een godsdienstig ambt bekleed. Dat men liet wel wetedeze kwestie is niet alleen van belang voor de priesters, maer van belang voor alle catholyken, zeggen wy zelfs voor geheel Belgiën, want gelukkiglyk het is nog aen ^t geloof zyner voorouders ver- kleetd..,.. En dan ook, welke schande voor 't land, indien het zich dezen kostelyken schat liet ontrooven door een handvol vuyge seclarisscn, die niets anders zoeken dan 1 eygenbaet, heerschappy, en, 't geen wy zoo dikwils zegden, ,de verwezeiilyking van een inzigt, dat den artsgoddeloozen dc w«orf|en LAET ONS DEN VERPT RTTEREN 0EN CATH0LYKEN GODS Dl ENT Ziet hier de vryheydsnroordende schikking gelvk de commissie dezelve voorstelt; De priesters die, in rede- voeringen uytgesproken in dc uytoefêning van hun ambt en in openbare vergadering, het gouvernement, eene wet eenkonmglyk besluyt, OF ALLEN ANDEREN AKT VAN DE OPENBARE OVERHEYD zullen aengerand hebben, zullen gestraft worden met eene gevangzitting van 5 -«'1- tot een jaer> en met boete van 50 tot oüü franks Aldus, indien de wel, het koninglyk besluyt of allen anderen akt van de burgerlyke magt, de wetten der Kerk aeiirand of dwarsboomt, dan zal liet aen de zielenherders met toegelaten zyn deze wet, besluyt of akt te gispen en ri de goddelooze principen van te doen kennenZv moeten zwygen, willen zy niet vastgegrepen, vari 't een tribunael naer 't ander gesleurd, en eyndelyk in 't gevang gesmeten worden VVaer is de godsdienslv,ryhevd of de nog kostelvkere vryheyd deze van de geloovigen te onderrigten en inni de dolingen te doen kennen, byzonderlyk op een tydstip dat de akten der burgerlyke magt zoo dikwils tegen de ware godsdienstige principen opdruyssclien W) stippen deze lyfstraffende schikkingen aen als een beginsel van vervolging tegen de religie en hare dienaers... v>y gaen in de kerken snoode spioenen hebben, aenkia^ers aen t geregt, en wat er nog meer te vreezen is, dat-valsche getnygenissen, waerlicydsverdiaeyingen, misgrepen, liact en ,nyd tegen pastors en onderpastors zeer dikwils de. onschuld op de betreurlykste wyze zullen treffen Ziet daer, landgenoten, hoe men de beigische vryheden eerbiedigt; ziet daer hoe men niet de twee voeten te gelyk over de constitutie springt. Maer wy vragen het u wa'er gaet de natie naer toe die geenen eerbied meer heeft voor hare conslitiitionnele wetten Ziet hier eenen grondregel der II. Sclinltuer, die, ,vat hel liberalismus ook doe om alles te vernietigen, allyd zal waer blyven, en die z;H die nen tot voorzegging van 't geen er ons te gebeuren stool Als men den eerbied voor de grondwetten verliest t is alsdan dat de natiën schynen te wankelen alsof zv door den wyn onlsteld waren. Den geest van zinneloos'- f lieyd maekt zich meester van haer, en haren ondergan" is onvermvdelyk. Omdat de volkeren de wetten over- treden, het openbaer regt veranderd en de solemneelste verbonden verbroken hebben; dit is den staet van oeden ongerusten zieken, die niet weet welke bewegiim ?icii geven. D Ik bate twee natiën, zegt den wvzen zoon van Siracli en de derde is geene natie; 't is liet dwaes volk dat i« bichem woont, dit is Ie zeggen hel volk van Simarie t welk, na de orde omvergeworpen, de wet.vergeten en eene religie en eene wiljckeiirige wet gemaekt te hebben <t den nacm van volk niet verdient....» 31en valt in dien slnet. zegt Bossuet in zvnen boek De la politique tirée dc VEcriture, als een .volk zyne grond- welten schend. Dien staet is dezen van ons betrenrens- weerdig Belgiën, sedert dat het onder het jok de liberale mafonmeke secte gevallen is Den redetwist over het verpligtend onderwys en over net programma van hel jong en het oud liberalismus. die sedert verscheydene dagen het land in aendacht hield is m de zitting van dyn,sdag geevndicd. De kamerna MM. De Haerne, L. Goblet, H. De Brouc- kere, Delré, Pierre, E. Van den Peereboom aenhoord te hebben, heeft met 79 stemmen tegen 5 de eenvoudige ver zending der petitie van St-Joost-ten-Noode aen If. den minister van 't inwendige aengenomen. De vyf leden die tegengestemd hebben zyn MM. David Defré, L. Goblet, Grosfils én E. Van den Peereboom. Zy

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1859 | | pagina 1