Patenten der Spelde werkschoten. Schending der gewyde aerde te Ai novo. SS HET WAER? Wy vernemen dat de agenten van den fiskus overal rondloopen gelyk. verhongerde honden 0111 de klooster zusters, door alle middelen, aen te zetten eene patent te verklaren. Wy raden deze kloosterzusters aen zich sterk te houden en geene patent te verklaren, indien zy wezenlyk geenen handel 111 kanten dry ven. Indien deze agenten haer te veel plagen en haer willen doen verklaren wat zy wezenlyk niet zyn, te weten fabriekanten en verkoopsters van kanten, de religieusen mogen ze laten alleen staen en tegen stoelen en tafel laten klappen. Dit is den koristen middel voor religieusen wy zeggen religieusen, omdat wy, moesten de fiskusmannen met ons te doen hebben, wel zouden welen wat andere middelen wy zouden gebruyken. Kortom, indien het gomernement durft kop houden en de religieusen wilt dwingen en pramen patent te nemen voor eenen stiel dien zy wezenlyk niet uytoefenen, wy raden haer dan aen zich met die patent niet te bekreunen, ze maer seffens te nemen en dan wezenlyk fabrie kanten en verkoopsters van kanten te worden. l)at de religieusen dan zelve de kinderen voor hare tekening laten werken en de profyten op den verkoop der kanten laten strekken ten voordeele der kloosters. Deze dan die jegens de kloosters zullen hebben willen zyn wat het woord kloosters zonder de eerste S beleekent, zullen het wezenlyk zyn, doch geenzins van de kloosters maer wel van de koopmanswelke zich zullen moeten verhaastenmet geroep, met geschreeuw, met getier, van het gouvernement te verkrygen datgene wat de ministers nu in ft vriendelyk niet willen toeslaen. Yerstaet het wel, koopmans in kanten, het ministerie gaet u in eene netelige positie stellen, gy gaet de dupe der historie zyn, indien gy niet spoedig maelregels neemt om die schandelyke willekeurigheyd, dit ongehoord ouregt, die hatelyke afpersing, te doen ophouden. En welke zyn die maetregels? Petiliouneren, keachldadiglyk petilionneren, en hlyven petilionneren, aen ministers, kamers, senaet en aen den koning zelf, want onthoud het wel, koopmans en koopvrouwen, en haest u maer al zeere, er zyn zaken op handen die u zujllen achter de ooren doen scharten Wy zeggen niets meermaer wacht den uytslag af.... Den akt van kerklïOfsclienditig, waertegen wy in ons vori» Np geprotesteerd hebben, heelt geheel 't land door eeuen allerpyn- lykslen indruk gedaen en de hoogste verontwv< rdiging by alle treffelyke roensclien doemontstaen. Au ziel hel publit k daedzafeen, iiu ziet het publiek wat er van on/.e godsdienstige instellingen zou geworden, indien de liberalers overal voor goed meester waren. Als zy zoo openlyk de kerkelyke weiten durven schenden, als zy zoo openlyk de herderlvke prptesiaiiêu der geestelyke overheyd durven miskennen, alszv zoo roekeloos de godsdienstige gevoelens der Belgen durven over'l hoofd zien, met een woord, ais zy in 'l midden eener calholyke bevolking, een zoo rampzalig sehandael van godsdieustversmading durven geven, wal zal hel zyn als de Calholyke Belgen aen die wanden van de religie gedurig meer en meer grond laten winnen en derzelver heersch- zuchlige verdrukkings).lannen niet moediglyk tegenwerken Het is deze overdenking die al de Calholyken moet aensporen om mei meer kraclitdadigheyd hunne regien te doen gelden, om met meer moed te werken, ten eynde al de aenhaugers van die godstergende en maetschappyverdervende principen uyl alle foucllên en gezag- gevende plaetsen te verbannen. Hel is alsof aen het verbasterd liheralismus van hel stedeken Ninove de hatelyke laek voorbehouden was 'l eerste voorbeeld in 't land te geven van openharen opstand legen de voorschriften der kerkelyke regeltucht, en van versmading van het geestelyk gezag. Wy zeggen 't eerste voorbeeld, want wy hebben' te Gend MM. Faider en Dufrane weten sterven, te Brussel AIM. Van Meenen, Deslriveaux, te Geerardshcrgen Al. Stevens, enz. meest al mannen, die, in de politieke en geleerde wereld, van gewigi waren, doch in geene eene der sleden heeft de burgrrlyké over heyd de stoutmoedige vermetenheyd pe'iad de onaihanglvkheyd der kerkelyke magt te miskennen of op derzelver regien inbreuk te maken. Het is maer le Ninove dat zulke gedrochtelvke akten gepleegd worden, het is maer le Ninove dal men geweld doet aen de godsdiensiige gevoelens, aen de godsdienstige viyhedeu van levendenen dooden. Aen de gevoelens der levemei, met "deze te pramen hunne ouders, broeders, zusters en bloedverwanten te negraven onder deze die, binst hun leven, met den godsdienst geene gemeenschap gewild hebben en die hem tot hunnen laetsten adem vyandig geweest zyn aen de gevoelens der dooden, met deze tegen hunne principen, tegen hunne openbare belvdenissen, tegen hunnen dank in de zelfde aerde te hegraven die uylsluylelyk aeu gehoorzame en aen de wetten der Kerk onderworpene Catholvken voorbehouden is. De liberators van Ninove hebben houderdmacl geschreeuwd en geschreven dat den pastor moet in zyue kerk blyven, dat den Siael gansch onafhanglyk is van de Kerk, en als 'l er op aenkoml om zelve deze onaflismglvklieyd te eerbiedigen, z^n zy d'eerslc om ze te schenden. En dan komen versianddooze.'windmakers met eenen hoop kwakzalversgebaerden in domme en goddelooze Ivkredens zeeveren over moinmeryên en kleytigeesljgheyd van den godsdienst, over leerstelsels der menschelyke rede en navor- sehing der eeuwige waerheyd, en meer ander praelziek gebabbel zonder kop of sleert. Wat er van zy, dat de libcratery van Ninove de gevolgen harer akten onderga maer wy raden de inwooners van dit stadje aen' in openbare schriften, tegen de aldaer begane geweldenarvën, kiachldadiglyk te protesteren, om aldus hel gezag en de regien van hunnen eerbied weerden en dcugdzamen herder te onder steunen en de miskenning onzer godsdienslvrvheden nacr ver- óicnsleue schandvlekken. Van een bestuer, gelyk wy lieden hebben, is weynig onderstand voor het catholicismus te verwachten, de calholyken konnen dan niet heter doen dan zichzelve zooveel mogelyk, al in de palen der wcüigheyd te blyven, regt te doen, en, voor hel overige, eenen blik van afschuw en verfoeying te werpen op aktrn, die hunne godsdiensiige gevoelens komen kwetsen, allyd in afwachting naer den gunstigen ©ogenblik 0111 de schenders van hunne godsdienstige regteu naer verdienste te beloonen. Men heeft ons deze week gevraegd of het waer is dat het onnoozel vogelken Fonteyn, in eene estaminet, gedu rig geblagueerd en gezeeverd heeft dat Robespierken legen den Uenderbodekomende van Ninove, by liet uytgaen der statie, zou gezegd hebben: II faut ètre Idche pour aller espionner d un enterrement Wy verklaren rondafdat het niet waer is dat ditaeneenge- dreegd kalvcrlyveken zulks tegen ons gezegd heeft, o! heeft hy het gezegd, dat hy zeer wyslyken zeer voorzigtiglyk ge daen heeft hel zoo slillekens te zeggen, dat wy het niet hebben konnen hooren, want het kwantje zou met zulke gezegdeus konnen kwalyk ft huys gekomen zyn. Dat Robespierken dan niet ga stoeffen noch boeffen, dat hy zich de moeyte spare even zoo belagehclyke ais geest- bek rom pene styverikskens rond te zenden om onnoozelen prielpraet te vertellen. Als hy iets te zeggen heeft, dat hy het aen ons zegge, hy heeft daertoe dik wils genoeg de gelegenheyd, hy zal dan ondervinden hoe het zal vallen. Indien hy daertoe werkelyk goesting heeft, hy mag zich doen vergezellen van gezegde botvink Fonteyn, en nog bovendien zyn glazeken op zyne uvtgeholde oogskens stel len, hy zal dan zien hoe den Uenderbode met soortgelyke kwanljes te werk gaet.... Achter den rug praten, is wel gemakkelyk, maer 'l is ft werk van eenen laffaerd, die gelyk is aen de ganzen, welke wel blazen maer niet byten... In de zitting der kamer van 8 dezer, heeft onzen gewezen vrederegter, Jospphus Vietorianus Jouret, gedu rende omtrent eene uer zoodanig gezeeverd en zulke on- noozele praetziekle aen den dag gelegd, dat het meesten- deel der leden van de kamer niet ophielden van geeuwen en gapen. Het was alsof den zeeveraer eene groole dosis lessenschen par da f genomen had, die aen zynen adem eene sla opwekkende uytwazeming gaf, want veh; leden zyn wezenlyk in slaep gevallen. Of den pardafdrinker dit gewaer geworden is, weten wy niet, maer zich eyndelyk wendende tot de liberalers der kamer, die hy wilde onl- schuldigen van ongndsdienstighêyd en van deel te maken van de tneerderheyd des oproers, riep hy uyl Is het waer, MM. dat gy in het parlement de verachting van den priester en den haet der religie hebt gebragt het integendeel niet waer dat, als onafhankelijke en verstandige mannen, gy de religie eene diepe en reytzinmge genegenheyd toedraegt Is het niet waer datindien den godsdienstindien de godsdienstige vrijheden, die in de grondwet geschreven staen kwamen bedreygd te worden, gy allen -oud opstaen om de zelve te verdedigen? Geen enkel lid der kamer heeft daerop een enkel woord geantwoord, allen begrepen te wel dat dien onbesuysten rammeiaer bezig was met er velen aen de galg te klappen en, door zyne hersenlooze vragen, de slapende kat wakker te maken. M. Jouret heeft dan maer een ding aen de kam» r bewezen te welen dal de uylen wel schoone pluvmen hebben, maer. dal hun vleesch zwart, mager en walgelyk voorkomende, voor niets deugt, en zelfs door de verhon gerde katten niet. gewild word. .-. Den Uien Public doet aen M. Jouret de eer van eenen artikel te schrvven om dezens schyuheyligcn rammel te wederleggen. Wy maken een grief aen den Bien Public van aen zulke domme ongerymdheden zoo veel aendacht te verleenen, hy heeft wel gezien dat de kamer het dwaes gezeever van Al. Jouret medelvdend en schokschouderend bejegend heeft, omdat hel toch zoo onbermhertig onnoozel was, waerom moest onzen gendschen konfrater dan zooveel prys hechten aen eene gepapte redevoering, die meer aen eenen versleten bierwagen geleek dan aen een parlemen taire stuk? Had den Bien Public Meester Vietorianus Josephus Jouret gekend gelyk hy hier te Aelst gekend is, den opsteller van dit artikel zou hem liever de twee vingers laten afkappen, dan eenen serieusen artikel te sehryven légen het onnoozel gesjonwel van zoo nen representant. Als eenen goeden jager eene snep in d'oog heeft, daertegen mag hy zyn roer riglen, dit is ten minsten eene lekkere beet. maer als hy slechts eenen wilden trekvogel of eenen ENNEN in 't zigt heeft, betaemt liet niet dal hy zyn roer uytsteke, deze zyn 'l poer niet weerd. liet Verbond vertelt in zyn laetste IS*1 dat er eene ontelbare menigte vrienden het lyk van den overleden notaris De Deyn, in de eerbiedigste en meest ingetogen houding, naer het graf vergezelde. Wy zeggen dal dit eene formele leugen is behalve eenige alliancegasten van Aelst (S) en liberalers van Gend, Brussel en Ninove, hoogstens zestig of zeventig te samen, waren de overige parochiebewooners niets anders dan nieuwsgierigen, die aen de gendarmen veel spel leverden. Wal de eerbiedigste en meest ingciogene houding der achter ft lyk gaende libe ralers betreft, geheel de wereld heeft dit met ons aenschouwd als eene wc.eniyke besehaemdheyd, als eene klaerblykende verlegenheyd, die zienlyk in hunne manieren en op hunne wezens te bemerken waren. Vele van de nieuwe aelstersche lyk bidders hadden gemeend dat er liberalen van gewigt zouden tegenwoordig geweest zyn, maer deze laetste zyn slimmer geweest, zy weten wel de kaslaniën uyt het vuer met andermans vingers te halen, maer als ft er op aenkoml hunne eygene vingers te riskeren, zeggen zy Al te luy, de onnoozelen zullen zot zien, en zv blyven l'huys GEVOELEN VAN M. DEHAUSSY M. Dehaussy, dien onbermherligeu tegenkanter van de calholyken in materie van Jiefdadigheyd, dien liberaler van zuyveren '/.iel hier de namen di^r Aelslersche nlliancemannen MM. Plaquet, Sisken Van der Smissen, 'Franks, Emile Gehot, Vogelken Fonteyn^.Jan de Craecker, Robespierken, Vos Craecker, Hyacinthe Leclercq, ileiv jongen van Jan Govaert, den droeve a Servaes, Üurieux, controleur, calholyken kiezer onder het mi nisterie De Decker, Gilon kapiteyn, den doctoor van het garnisoen, Doken NoelPetrus en Paulus Van Branteghem en Sooken Steleman. Indien er nog andere zyn die wy niet gezien hebben, zy mogen komen reklameren, wy zullen hunne namen ook afkondigeu. bloede, is leenemael van gevoelen dal de burgerlyke over heyd van Ninove de vryhevd van den catholvken godsdienst geschonden heeft, met het dood ligchaem van den notaris De Deyn in de gewyde aerde te doen begraven. Ziet hier wat M. Dehaussy, gewezen justicieminister, in eene» om zendbrief van 1845. openlvk zegt HET ZOU EENE SCHENDING ZYN DER VRYHEYD VAN DEN CATHOLVKEN GODSDIENST, indien men de priesters van dien godsdienst verpligtle in het ge- wydde deel van het catliolyk kerkhof persoonen te be ft graven, die dezen godsdienst niet belyden, of, die hem beleden hebbende, niet gestorven zyn in de vereeniging met de Catholyke Kerk. Is dit klaer genoeg, Meester Van Audenhove, of geeft uwe groote liberale zonne misschien meer licht over de regien der liberale burgemeesters Ninove, 17 February 1859. Mynheer. Een rare vogel, die zich uit hel zuiden te Ninove is komen nederzetten, in het gedacht verluierende dal de notarissen van Ninove, veel versland toegeven als zy een huis verkoopen, heelt reeds twee of dry brieven aen den goddeloozen National ge schreven nopens de dood en de begraving van den notaris De Deyn. In deze geknoeisels worden scbryftrant, tael en waerheid om le meest mishandeld. Ik zal de eersie onverlet laten en rny bepalen de laelste alleen trachten te herstellen; hierom verzoek ik UEd. voor de volgende regelen eene plaels in uw geëerd blad. Gedurende de langdurige ziekte van den notaris De Deyn heelt onzen achtbaren Deken versciieide mael aen de nabeslaende, pliglshalve de Godsdienst-vertroostingen doen aenbieden; den broeder des overleden heeft die op eene onbetamelyke wyze geweigerd en als eene wreedheid en onmensclielYkheyd behan deld!... Dan hebben de geestejyken zich onthouden en zich be- paeld aen de familie te zeggen dat zy 'tallen tyde 't hunnen dienst waren indien den zieken hun vroeg. Den clergé heeft geensints geweigerd dal den overleden op het kerkhol begraven wierd, maer heeft vrugieloos getracht te he ietien dal zulks op de gewyde aerde zou geschieden. Het stads- bestuer heeft hel zoo gewiid en geloond dat het oogenhlikkelyk meester was. M. den Deken heelt niémand afgeraden den stoet hy te woonen, maer hy beeft aen verscheide persoonen verzocht de wanorde trachten le voorkomen. Al. den Deken heeft den stoet voorby de kerk niet konnen zien gaen, voor de eenvoudige reden dal men daer niet omtrent is gecasseerd met hei lyk. Was er veel volk achter het lyk het is genoeg gekend dat 9/io uit nieuwsgierigen bestond en zoo groot was den eerbied, dat niet alleen deze laelste met dit spel lachten en smoorden, maer van de naeste bloedverwanten zelf zag men met de cigaer in den mond hel lyk na gaen. Den schryver zelf moest in slael van dronkenschap verkeeren om alleen in zyne herssenschiminen die dronkebroers te zien die gepoogd hebben hei order le stooren. Er waren geene andere beesten omtrent dan hy die zynen naem aen anderen toewerpt. Den scbryver noch zyne vrienden zyn aeu den gemeenteraed dank over genomen t maelregels verschuldigd, want had men den zei ven over hel te doene geraedpleegd, de zaken waren heel anders ofgeloopen; de meerderheid is verre van den handel des schepen- kol logic toe lë juichen. M. den Deken had aeu den grafmaker bevolen dien put op de O ïgewyde aerde le openen, en den burgemeester heeft hem zulks verboden, en op zyne weigering, bel graf op de gewyde aerde te delven heeft men des anderen dags twee werklieden genomen om dit werk in tegenwoordigheid van den veldwachter te ver- rigten. Deze waren in" hun werk zoo voorziglig en zoo ervaren, dat zy een ander graf hebben geopend. Ik dage den schryver van den National uit dit le ontkennen, of zyn leugenagtig verliael staende te houden. Den schryver zegt dal de familie geen gebeden, maer de be graving op liet gemeen kerkhof gevraegd had. De waerheid is dat de familie niets gevraegd heeft maer dat hel stadsbesluer van den lieer Deken en van den heer onderpastor gëeischt heeft dat zy niet alleen de begraving by woonden, maer zelf hun ministerie leenden. Dit was verre van de gebeden te weigeren. Het is valscb en onwaerachlig dal Al. den Deken, in zyn sernioou, gezegd heeft dat hy en zyne onderpastors hel ambt van den grafmaker zouden vervuld hebben indien hy de verpiaetsing van het lyk, by de iwettelvke overheid, niet kan bekomen, dit is her- berg-praet, dien treffelyke mensehen zich niet zouden toelaten. Ik hope dat de briefwisseling lusschen M. den Deken en het stadsbesluer zal openbaer gemaekt worden eu dan zal een ieder konnen oordeelen van welken kam de regels van welgevoegd- lieid en betamelykheid zyn onder den veel gelrapt. Ten slotte, eenieder is in hel sermoen van den heer Deken veronlweerdigd geweest niet over zyne woorden, maer over de persoonen die het geweld en de valschheid liever dan het goed regi gebruiken. Dat den korrespondent van den National weie dal de geeste- lyken of de kalliolvke parly niet te vreezen hebben over den indruk, dien deze begraving en hel in het weezenhuis voorgeval lene alhier op het volk gemaekl hebben, dilza! in de eerstko mende kiezing der maend mey zonueklaer blyken en zelf in mey 1890 met vergelen zyn. Aenveerd Ai. de verzekering myuer achliug. XXX. Den wel eerw. heer Deken van Ninove heeft eene klagt inge diend aen den heer procureur des kouiiigs le Audenaerde, tegen de schending van het katholyk kerkhof le Ninove gepleegd. Indien dezen regterlyken ambtenaer van gevoelen is dat hy on bevoegd is om die schending te vervolgen, dan heeft den eerw. Deken nog toevlugl te nemen tol den justicieminister en lol de kamer om die strafbare overtreding der godsdienslvryheyd te doen herstellen. Indien deze overheden de hoogst reglvecrdige reklanialiën van het geestelyk gezag niet in acht nemen en zulke akten ongestraft laten, dan is de geestelyke overheyd in haer volle regt de mid dels te gebruyken die zy by d'haud heeft, om den hoon en den smaed den Calholyken godsdienst aengedaeu, zelve le herstellen. CORRESPONDENTIE. Ontvangen van AI. T. te Nieuwkcrke G fr.Id. van M. Van D. E. le Mechelen 0 fr. Van E. P. G. le Dronglien 6 fr. ld. van Al. C. te Opbrakel franks.ld. van Al. D. R. ie Zele, 12 ir. lot 51 december 1859. Wy bedanken dezen achtbaren vriend over zynen hoogst welwilienden brief, aen welken wy zeer ge voelig "geweest zyn. ld. van Al. F. le Sl, Martens-Lierde 6 fr. ld. van Al. D. R. le Sl.-Liev.-Essche 6 lr. ld. van AI. H. te Asscbe-ler-ileyden G fr. tot 1 Sept. 4859. ld. vau Mp Al. ie

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1859 | | pagina 2