ZONDAG 27 FEBRUARY 1859.
DEBTIENDEN JAERGANG. - Nr G55
Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER:
(I FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 26 February 1859. Oordeelt zelveLandgenoten.
Het vryheydschendend parlement
en de priester ver volging.
En welke antwoord kwam daerop
De stemming en den Senaet.
Deoderm. 5-35 8-30 9-35 12-30 3-05 6-00
Lokeren 5-35 8-30 12-30 6-00 »-00.
Brussel 7-45 9-30 11-00 3-00 5-30 8-10.
Mech. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
I*miv Thien Luyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00
Verv LandStTnnën,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
Gend8-25—12-20—2-50—3-05—6-00—8-05
Gend, Brugge, Ostende 8-25 —12-20 0-00
3-05 6-00 le klas langs Dendei monde.
Kortryk, Moiiscroen, Rvssel (langs Lede) 8-25
12-20 2-50 3-Ó5 - 6-00.
Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-20—0-00
Nin. Geerardsb. Ath, 7-452-155-°0»-».
Bergen, Quievrain 7-45—0 00-2-15— 5-20
Te LEDB staen al de konvoys. Te idegem staen deze vertrekkende van Alh 6-30 10-»
-4-20 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-15— 2-40— 5-45.
Staen te oyseckm stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9 35 des
morgens en »-00 's avonds en van Uendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santbereeiv de vertrekken uyt Ath 6-30 10-00's morg. 0-0 en 4-20 des avonds.
Van Denderleeuw 8-15 's morg. 2-40 en 5-45 des avonds.
CUIOUE SUUM.
VAV LOK ER EN NA ER
Dendermonde, Aelst 6-50 9-25 - 3-00 5-30
Ninove, tieerardsbergeo, Ath 6-5U 9-25 - 3-00 -».
VAN ATI! NAKR
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-» 4-20«-».
Geeraerdshergen, Ninove Aelst, Dendeimonde, 6-3010-»4-20»-».
Brussel (langs Denderleeuw) 6-3010-» 4-20 -
Gend, Brugge, Ostende 6-3U(langs Lede.) 10-» 4-20»-.
VAN «ENO NAEK
Audenaerde. 9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8 45 00-» 2-15 4-45 7-35.
VA.* II a OS.SM, s A EK
Aelst, Gend 7-35— 11-30—2 00 5 ö-"-15
Ninove, Geeraerdsb, Ath ilangs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05
VIN I» r NO ER H O n F NAEK:
Brussel I VelsO 7 15 7-55 1-4 5-a »- 'I. Meeh 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40.
Aelst, 7-15 7-55 —11-50 1-40 - 5-00 6-05
DEN DENDERBODE
Wy hebben in ons laclste N' gezegd dat er in 't land
eene samenspanning bestaet. legen onze Grondwet, dat het
liberael-niaeoiinirk-calvimstiseii orangismus zicli will vre-
ken, over de revolutie tegen den hollandscben dwingeland
iiytgewerkt, en dit doet hel niet 't pulriotiek werk van
1850 te vernietigen.
De secte die byzonderlvk tegen de godsdienslvryheden
verbitterd is, heelt begonst met de vryheyd van licfdadig-
heyd onder 't gewigt der kasseysteeiten le verpletleren, en,
den 19 Febry 1859, heeft zy de vryheyd van godsdient met
stemmen vernietigd. De kumer heeft met 59 slemmen
tegen 55$ den art. 295 van het hervormd strafwetboek
aengenomen, waerdoor het conslitutionneel princiep van
godsdiensvrylheyd ten gronde verdelgd is. Opdat hel land
de leden kenne welke aen die rampzalige grond welscheii-
ditig hebben deel genomen en aldus bunnen eed vergeten,
gaen wy der zeiver namen afkondigen. Zie ze hier
MM. Allard, Ansiau, Crombez, D'Autrebande, David,
de Baillet-Latoiir, De Bast, De Boe, De BreyneDe
Bronckaert, H. De Brouekeré, De Cheniinnes, De Liége,
De Luesemans De Moor De Paul Devaux De
Vrière, D'tlollschmidt, Dolez, Du Bus, Frèfe, Frison,
Alb. Goblet, 'Godin, Gi'osfils, Jacquemvns, J. Jouret, M.
a on ret, Lange, Laubry, C. Lebeuu, J. Lebeau, Loos,
Manilius, Moreau, Muller, Nélis, INeyl, Orban, Orts, Pierie,
Pirmez, Pirson, Prévinaire, Rogier, Sabattier, Saeyman,
Savart, Tesli, Thiéfry, Tremouroux, A. Vaudenpeereboom,
F. Vandenpeereboom, Van der Sliehelen, Van Iseghem,
Van Leempoel, Verhaegen, Vervoort.
Van geheel de linkerzyde is er maer eenen geweest, M.
Defré, die tegen deze grondwetschending gestemd heeft,
maer hy heeft ook geweteji waerom, worn hy is door
minister Frèrc onbermherliglyk over den hekel getrokken
geweest. Jan Van Darnme, rood van woede gelvk nen
kalkoen, omdat Bonifat:ius voor schoteldoek niet wilde
dienen, heeft hem de bilterste verwylingen uyt liet onbe
schoft woordenboek van den vremdeling Rogier naer
't hoofd gesmeten hem namelyk belilclende met den
spotnaem van ongelukkigere, die medelvdeu verwekt, die
niet meer weerdig is in de rangen van liet liberalismus te
Figurerendie de veroordeeling moet ondergaen van
franoma^on-verrader
Maer Bonifacius douwde hem 't volgende toe
Ik heb gisteren eene schitterende beweging van colère
in den heer fnrjncieminister bewonderd tot de regter-
zvde sprekende, heeft by zich tot my gekeerd roepende
Öngelukkigen inderdaed, die hier gepoogd heeft de
WARE PR unci pen van vryheyd, deze van
1850, te verdedigen.
De mannen van 1850 hadden hert en moed en daerom
is 't dal zy een onsterflijk werk gesticht hebben.
Hel geweld en de kolere zyn vernietigingsmiddelen.
Indien M. Frère die politiek wilt invoeren, verre van
den verlosser te zyn van hel liberalismus, liy zal er alleen-
lyh den SLECHTEN GEEST van zyn
Wy welen niet of M. Frère zich aen die kamming ver
wacht had, maer Bonifacius heeft defligiyk op den kolcrigen
Van Damme geklopt en dezen heeft tegen wil en dank
harde waerheden moeten verkroppen, die voorzeker aen
/vn oud orangismus niet aengenaem zul hm geweest zyn.
Ook heeft Van Damme gezwegen en de biltere pille met
gelateuheyd doorgezwolgen. Niet eenen der fyne liberale
kopstukken is hem ter hulp gekomen. Den slaefschen
advokaet van hel. ministerie, meester Dolez, heeft gezwegen;
den doorslepen Devaux hield zynen mond gesloten den
paus van Brussel, Joseph Lebeau, sprak geen woord,
niettegeiislaende dat liet calholicismus in 't spel was;
H. Dc Brouckere, die gewoonlyk alle liberale vuyligheyd
weet af le kuysschen, kikte noch mikte eyndclyk al de
mannen, die in zulke omstandigheden klapziMk te veel zyn,
hebben zich stilzwygend in hunnen frak geknopt, 'l welk
duvdelyk bewyst dut de grondwetschending tastelyk was.
Zy zyn maer uyt hunne gaten gekomen als er le stemmen
was, vergetende dat zy plechtiglyk gezworen hadden de
constitutie na te leven
Om onze landgenoten te laten oordeelen over de sehan-
drlyke vryheydverkrenking die zaterdag door de kamer
gestemd is geworden, gaen wy hun den tekst van liet
artikel 295, 't welk is doorgegaen, onder d'oogen leggen.
Leest dus met aendacht, landgenoten
De bedienaers des godsdienst, die in redevoeringen uyt-
gesproken of door schriften afgelezen in de bediening van
hun ambt en in openbare vergaderinghet gouvernement
eene u eteen koninglyk besluyt of allen anderen aki van
het upenbaer gezag zullen berispt of afgekeurd hebben
zullen gestraft worden met eene gevang zetting van acht
dagen tot een jaeren met eene geldboete van 20 lot
25 i) franks.
Ge!yk men ziet, is er in deze Ivfstraffelyke schikking
niets verwaerloosdriet eenen aki, niet een schrift komende
van eene welkdanige burgerlyke magt, al was 't van den
burgemeester der kleynste parochie van 't. land, zal op den
predikstoel mogen berispt worden, ofwel den herder mag
zich aen eene veroordeeling tot het gevang verwachten.
Hel tydstip is wel gekozen om op de priesters te vallen
nu dat de eenige bozigheyd van 't gouvereement en deszelfs
agenten bestaet in gedurig den godsdienst aen te randen
en denzelven aen de calholyken lialelyk te maken. Maer
wy durven hel aen de 59 liberale stemmers der kamer en
aen 't ministerie wel zeggen maekt maer parfvdige wets
bepalingen, stemt maer schreeuwende grondwetschendingen
zoo veel gy wilt, gy zult er toch nooyt in gelukken den
mond van den priester te stoppen zoohaest zyn geweien
hem zal opleggen te spreken, de geloovigen te verlichten
of tegen gevaren te wapenen. Den calholyken priester
nooyt verrader zyner consciëntie, hy is niet bang van
liberale dreygementen en penalileytmi, 't mes op cie keel
of't schavot voor d'oogen zullen hem nog voor zvne pligten
niet deen wyken. Sterk van zyn iegt, overtuygd van zvne
pligt, zal den priester, met de grondwet in d'hand, de zaek
van zynen Goddelyken Meester verdedigen en voor de
schandelyke dwingelandv, die door de liberalen* aen den
godsdienst voorberied word, niet achteruyt deynzen.
Dit is 't geen M. De Meulenaere in volle kamer, vol
gendei' wyze heeft laten hooron
cc Onderstellen wy dat eenen priester, gehoor gevende
cc aen de slem zyns gewelens en de geestelyke belangen
cc der geloovigen .in acht nemende, denkt zvne parochianen
cc te moeten wapenen tegeiT principen vervat in een koning-
cc Ivk of ministerieel besluyt, eeniglyk omdat by die prin
ce cipen tegenslrvdig gelooft te zyn aen den calholyken
godsdienst, dien hy verpligt is te onderwyzen en te
cc vei'spreydenWat zal dien priester moeten doen
Indien hy niet spreekt, hy blyft aen eene geheyligde.
pligt Le kort; indien hy spreekt, hy begaet een misdryf
tegen art. 295 en stelt zich bloot voor een jaer in 't kol
gesteken te worden. Nu, ik geloof dat, in zulk geval,
cc den keus van den priester niet Iwyfelachlig zal zyn,
cc hy zal zijne pligt doen, wat er ook van kome....Hy zal
liever met zvne consciëntie in vrede leven dan in vrede
cc te zyn met het gouvernement.»
Welke antwoord ha, Belgen, luystert, en gy zult uwe
verontweerdiging moeyelyk bedwingenDen vrem
deling Rogier, aen wien gy hier de herbergzaemheyd, kost,
kleeren en huysvesting verleent, dien zeilden vrentdeling,
die nog bovendien jaerlyks 2-1,000 duyzend franks van uw
in zweet en kommer gewonnen geld opslrykt, durfde
antwoorden
DIEN PRIESTER ZAL IN "1' ICOT GESTEKEN
WORDEN
Ja, in 't kot gesteken worden, landgenolen, omdat, hy
als priester den moed gehad heeft eene strenge geweleus-
pligt le vervullen.
M. De Meulenaere heeft daerop eene antwoord gegeven
die, volgens ons, maer al te waer is, te weten indien
uwe wet, M liogier, zulke uylirerksels moet hebben. DAN
IS ZY VOOROP GEOORDEELD EN VERWEZEN.»
Doch deze antwoord was niet krachtdadig genoeg.... Had
den wy in de plaets van M. De Meulenaere mogen spreken,
wy zouden gezegd hebben
Nn zien wy wat gy wilt. M. den minister, gy die het
dekreet van het voorloopig gouvernement geteekend
n hebt, dekreet van 1G October 1850, 't welk de volle
vryheyd van 't woord, van de drukpers en van 't onder-
wys bekrachtigt, vryheyd waervoor wy regtzinniglyk
gestreden en glorieryk gezegepraeld hebben; en gy wilt
die vryheyd komen ketenen, gy wilt onze grondwet
komen vaneenscheuren, gy wilt het vaderland, 't welk ii
nvt den niet getrokken heeft, onder eene tweede roede
van dwingelaudy komen doen bukkenOnthoud
liet wel, de Belgen zyn getrouwe onderdanen, maer zy
verdragen geene slavernyIk verbet aenstonds de
kamer en ik smeek myne medeleden my te volgen om
elk in ons arrondissement aen onze lastgevers te gaen
zeggen wat de maponuieke liberaterssecte wilt uylwer-
ken, en ons ter zeiver tyd aen 't hoofd te stellen van een
ullerkrachtdadigsl petitionnement aen den koning, oin
den souvereyii, in naem van godsdienst, vrylievd en
vaderland, te smeeken zyn vrylieydsmoOrdend ministerie
af le stellen, en het zeive te vervangen door mannen,
die de principen van 't jaer 1850 regtzinniglyk belyden.»
Deze en meer andere dingen die wy bier niet konnen
neêrschryveii, zouden wyaen minister Rogier toegedonwen
hebben, maer byzonderlyk zouden wy er met den hoo"st
achtbaren vaderlandsvriend, iM. Dumortier, bygevoegd
Ik heb vervolgingen tegen de Kerk gezien en 'k heb
gezien wat zy le woeggebragt hebben.
Ik heb den grooten Paus Pins VII in 't gevang gezien,
k en ik heb de dwingelaudy loeren verfoeyen.
Ik heb, ouder li-'l. *cvz.orryk, weerloozc priesters
vervolgd gezien en gepraamd zich by myneii vader le
versteken, juyst krachtens de artikels die gy wilt herin-
voeren, ik heb die priesters gezien, en, met hun gezeten
heb ik de dwingelaudy lei ren versmaden.
Ik bob, onder koning Willem, al de vervolgingen ge-
zien, waervan ik u gesproken heb, en die eene der voor-
naomste oorzaken van zynen val geweest hebben.
Ik heb priesters, filosofen, zien in de boeven werpen
een stelsel van SCHRIKBEWIND en VERDRUKKING
o invoeren, en 'k heb de dwingelandv leeren in gruwel
ii hebben.
Ik hel) eenen losgelaten galegboef zie.n drukken dut men
de lletgen moest doen zat/gen en ze. MÜÏLBANDEN (,E-
LJ K HONDEN, en 'k heb de dwingelandv leeren vei-
vloeken
Dat onze landgenolen deze historieke feyten overweizen
Oil zy zullen beier begrypen wat er thaus omgaet. Wy
zouden niet M. Dumortier noggevraegd hebben
Gelooft gy, 11. Rogier, dat gv, al eene wet van ver-
ic dachten le maken, onze natiomiliteyt niet zult in "evaer
brengen Gelooft gy dat onze onaflianglvkhevd niet zult
verpletteren met een stelsel le doen herleven* dat Libn-
ii Bagnano voor de Belgen vroeg, van ze namelyk onder
de slaverny te doen bukken en ze geiyk honden te muvl-
cc banden enz. enz...»
Om de hatelyke stemming, die het kasseyministerie van
zyne verslaefde meerderheyd verkregen heeft, naer beho'o-
ren af te keuren, zullen wy hier niet meer bybrengen alles
wat er reeds gezegd is om de grondwelscheiiding Te béwv-
zen. Wy zullen ons bepalen eene enkele opmerking ov.'t
de geschohdene grondwet voor te brengen, en dit wel de
opmerking van den artsgoddeloozen NATIONAL, die zegf
Er is geene kwestie le welen wat den priester is maer
11 wel 't geen Item de Constitutie gemaekt beeft. Zy beeft
ii volgens ons, den wolf in den schaepstal aebragt, men
ii moet er hem laten en er hem verdragen. Nu, al iien
allen het regl te geven van te spreken'en te schrvvcn
ii heeft zy den priester in 't algemeen regt gesteld, ónder
dit dobbel oogpunt. Ziet daer iu twee woorden waerom
a wy alle byzondere straf verstooten waermede men hem
wilt tretfen. Deze gevolgtrekking mishaegtons ten iiytersl
a maer wy konnen, de constitutie in d'hand. geene andere
a aannemen. Als wy dezelve voor ons willen, willen wy ze
ii ook voor anderen. Wy zonden twintig boekdoelen óver
deze stof schryven en wy zonden or niets anders, Veis
meer konnen van zeggen...»
liet is voor niemand moeyelyk, als men does francmaeons-
liberalersblad aldus hoort spieken, te zeggen laivs welkmi
kant de waerhevd en 't goed regt is. Zoo wel a?s nog
ander liberalersblad. zyn wy beschaemd voor het liberael
ministerie over de stoutmoedige aenslagen die liet leen de
vryheyd pleegt.
Maèr wv hopen dat den Senaet, die nog zoo zeer dooi'
het valscli liberalismus hiel verkankerd is en nog zvne on-