mm 6 MAERT 1859.
DERTIENDEN JAERGANG. - Nr 654
Vertrekuren uyl de Statie Aelst NAÊR
6 FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 5 Maert 1859.
Be despotieke stemming der 59.
Maer dat men oplette.
II at moet men er van denken.
Eenen grooten indien.
Eene kaeksmeet aen de liberalen.
Dender 111. 5-35 8-30 9-35 12-30 3-05 6-00
Lokerwn 5 35 8-30 12-30 6-00 »-00.
Brussel 7-45 9-30 11-00 3-0!) 5-30 8-10.
•llech. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
Leuv Thien Luyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00
Verv Land StTruyen,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
3Gend, Brugpje, Osteude 8-25 -12-20 0-00
3 05 6-00 lc klas langs Dendernionde.
Kortrvk, Mouscruen, Ryssel (langs Lede) 8 25
12-20 2-50 3-05 - 6-00.
Doomyk, Ryssel (langs Ath 7-455-20— 0-00
Nin. Geerardsb. Ath,7-452-155-°0»-»
Gend 8-25—12-20—2-50—3-05—6-00—8-05 Bergen, Quievrain 7-15-0 00-2-15— 5-20
Te LKDE staen aide konvoys. Te idegem staen deae v
-4-20 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-15-
^rtrekkende van Ath 6-30 10-i
.2-40- 5-45.
Staen te gysegem stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende' van Aelst 9 35 des
morgens en »-u0's avonds en van Dendermonde ten 0-00's morgens en U-00's avonds.
8taen te SantiigrCEW de vertrekken uvt Ath 6-30 10-00's njorg. 0-0 en 4-20 des avonds.
Van Denderleeuw 8-15's morg. 2-40 en 5-45 des avonds.
VAN LOKEREN NAKR
Dendermonde, Aelst 6-50 9-25 3-00 5-30 -»-».
Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-50 9-25 3-00»-».
VAN ,vTH NABS
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, l.okeren 6-30 10-»4-20■-».
Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-20»-».
Brussel (langs Denderleeuw) 6-3010-» 4-20- »-».
Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Léde.) 10-» 4-20»-.
VAN GEND NAF.lt
Audenaerde, 9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35.
VAi' litlliSSIsL 'VAER
Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-( 5-"-ir»
Ninove, Gecraerdsb, Alh {langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-.
van uknuermo.niie naer
Brussel 1 \elst) 7 15 7-55 1-4» 5-, »- 1. Meeh 16-» 9-10 9-55 3-30 6-40.
Aelst, 7-15 7-55 -11-50 4-40 - - 5-00 6-05
DEN DENDERBODE
Dut den catholyken godsdienst veel tegenkanting uyt te
staen heeltdat er tegen dien godsdienst eene samen
spanning bestaet met doel van hem te verdelgen, indien
het mogelyk ware; dat hy meer dan ooyt aengerand,
bestreden en bestormd word, dit alles is eene onbetwis-
telyke waerheyd. En inderdaed wat gebeurt er? Men
beschimpt zyne leering, men lastert zynen Goddelyken
Stichter, men versmaed zvne bedienaers, men werpt ze ten
prooy aen den openbaren haet, men gebruykl zelfs het
geweld en de verkrachting der wetten om -de verdediging
van het Evangelie te beletten, en aldus aen de booshevd
vrye ermen te laten ten eynde de waerheyd langs alle
zyden te konnen aenvallen.
In zyn parlement zelf hoort Belgiën zynen godsdienst
versmaden en schaemteloos schreeuwen WEG MET DE
KLOOSTERS dit is te zeggen in jacobynsche tael jaegt
de kloosterlingen uyt hunne vreedzame wooningen, vervolgt
ze al waer gy kont, kwelt ze op alle manierenHet is
wel waer, de kloosters doen oneyndig veel voordeel aen
den armenin hunne werkscholen winnen de arme kinderen
veel geld lot onderstand van ouders, broeders en zusters,
de kinderen worden er zedelyk opgekweekt, van de ondeugd
afgetrokken en als nuttige leden voor de samenleving
beschaefd. Maer dit alles kan onzen haet niet verzadigen,
de kloosters moeten onder onregtveerdige patenten be-
zwyken, wy willen er niet meer van, WEG MET DE
KLOOSTERSwant daer zitten evai gelische
mannen in die durven en konnen spreken en loeren
edelmoedige dochters, die, onder 't geloyde der geestelyk-
heyd, de beschaving en verzedelyking der opkomende
jeugd verspreydenAl wat priester, pater of non is,
moet, zoo als den gebrandmerkten galeyboef Libri-Ragnano
schreef, gelyk de honden gemuylband wordenanders
konnen onze maconnieke ontwerpen nooyt ten uytvoer
gebragt worden.
Dit alles is zoo openbaer en algemeen gekend, dat de
maconnieke factie zich zelfs niet meer geweerdigd hare
plannen te verduyken en openlvk hare hoop te kennen
geeft van welhaest het geloof onzer voorouders in het slyk
te versmachten. Die samenspanning in het donker gesmeed
door eenige sectarissen der verledene eeuw, word, by
klaren dage, met eene ongehoorde woede voorn ytgezeL
Zy zeggen Wy zyn meester, wy moeten van onze meester
schap gebruyk maken, willen wy den EERLOOZEN, die
den Catholyken godsdienst is, volgens bevel van onzen
oppermeester Voltaire, verpletterd krygen
Ja, dat men oplette, want nevens de goddeioose voltai-
riaensche of doctrinarische factie, bestaet er eene andere
factie waermede den Staet en het koninglvk stamhuys
zullen te rekenen hebben. Deze tweede factie is de revo-
lutionnaire mazzinische factie deze weet wel waerom zy
medewerkt om de priesters te vervolgen, om de zeden te
versmooren, om de godsdienstige gevoelens van 't volk uyt
te dooven, om zoo in steden als in dorpen alle verderfs-
middelen te helpen verspreyden. Deze laetste factie weet
wel waerom zy medehelpl 'in Libri-Ragnano te spelen met
de priesters gelyk honden te muylbanden, en Rogier te
vertoönen met ze in 't kot te steken.
Den goddienst thans de sterkste en misschien de eenige
hindernis zyn de tegen de aigemeene ontworpene revolutie
niet eene onwettige magt zich konnende regt houden
zoolang don godsdienst zynen invloed behoud, zoo is het
natuerlyk dat hy eenen haet inboezeme geëvenredigd met
de brandende begeerte die jnen koestert, van namelyk het
bestaende order van zaken omverre te smytën.
Van daer komen de ongehoorde poogingen der revolu-
lionm ireii om den godsdienst by de menigte te verderven,
om fcg.-n den godsdienst de driften te wapenen, welke,
door /.vue geboden, ingetoomd en verboden worden. De
revolmionnairen eerbiedigen en zien naer geene wetten
zy verydelen dezelve als zy zwak of in miuderheyd zyn,
zy verkrachten ze als zy sterk zyn. Getuyge hiervan den
schandelvken oproer der meymaend 1857, welken, met
eenen slag, het parlementaire' stelsel afmaekte, het wet
gevend gezag onder de voelen trappelde en de constitulion-
nele banden, die onze instellingen aeneenhouden, verbry-
zelden. Zy zyn maer van eene enkele hindernis benauwd,
en dat is van den godsdienstigen invloed, zy beven voor het
kruys, zy zyn gepraemd deszelfs heylzame kracht teerken-
nen. Uyt dit heyiig hout vloeyt er eene onzienlyke magt die
hun venanil, zy zien overal eene bedreygiug van vraek daer
waer de godsdienstige menigte een teeken van behoud en
zaligheyd in vind.
Doch, daer het schelmstuk in de oogen der revolution-
nairen slechts eene opinie is, die overal moet vertegen
woordigd worden, en daer al hun regt maer alleen berust
op een bezit dat goed of slecht verworven is, zoo handelen
zy zonder de minste gematigheyd, zy ondermynëö geheel
't maetschappelyk gebouw. En om de revolutionnaire ge-
i dachten by 't volk ie doen wortel vatten, om 't volk met
de wanbedryven, die eenen oproer meebrengen, gemeen
te maken, om het van de boosheyd, van de onreglveerdig-
heyd, van 't schandigste geweld geenen afschrik te doen
hebben, moet noodzakelyk den godsdienst verdelgd worden,
want hy alleen, en dit bekennen de revolulionnairen, is
den grondsteen en de waerborg van alle wettige instellingen,
hy alleen eerbiedigt alle regten, veroordeelt alle schelm
stukken en stelt dus eene onverwinbare sterkte tegen de
onregtveerdige oproeren.
Indien de maconnieke calvinistische oproermakers in dit
stuk zoo wel hunne "belangen begrypen, wat moet men
denken van een gouvernement, 't welk, 111 plaels van die
verderflyke kerels te kortvlerken en tegen hun den gods
dienst te verdedigen, waerdoor het zeli'verdedigd word,
hun dien zelfden godsdienst als eene te verslinden prooy
toewerpt om hunnen «lollen oproershonger te verzadigen?
Hoe zal men die allerpligtigsle uylzinnigheyd uytleggen?
En dit is nogtans 't geen liet bedrog durft noemen ge
matigheyd en wysheyd Maer met dit alles zyn die
gewaeude wysheyd, die dobbelz.mnige gematigheyd bezig
met troon en vaderland te verderven.
Overlegt eens, landgenoten, wat de vervjjlgingswet, die
die de 39 liberalen onlangs gestemd hebben, voor doel
heelt, en gy zult bekennen dat onze gezegdens maer al Ie
zeer gegrond zyn, gy zult gevoelen dat bet den godsdienst
is die aengerand word, omdat by bun, ter uvlvoering
hunner ontwerpen, in den weg staet.
En wat ongelukkigen oogenblik heeft men daertoe geko
zen! ja, eenen ailerongelukkigsten oogenblik, want is er ooyt
een tydstip geweest op welk alle oorzaken van worsteling
en tweedragt dienen vermeden te worden, 't is wei liet
tegenwoordige. Alles roept ons toe vlugt alle verbit
tering, dooft alle kiemen van liaet en afkeer uyt, vermyd
alle botsingen en tracht u zoo veel mogelyk vereeuigd "le
houden want Concordia res parate crescunt, discordid
maxima; dilabunturl)e eendragt doet de kleynsle
zaken groeyën en bloeyën, de tweedragt vernietigt de
grootste
Men heeft scho,on die op d'ondervinding gesteunde waer
heyd aen onze priestershatende gouvernementsmannen te
prediken, zy antwoorden met eenen nieuwen oorlogskreet,
zv antwoorden uiet stroomen galie los te braken en gaen
altyd koppiglyli voort in onze grondv.c.lige godsdienst-
vryheden ten gronde te helpen, zonder te willen weten dat
zy luinne party aen de wedervraek en 't land aen derzelver
schrikkclyke uytwerksels blootstellen.
Wat er van zy, heeft men in 1850 ooyt gedacht van
politiereglemenleri te maken om de vryheyd van beraed-
slaging of van onderzoek, by het ingaen van zekere ge
bouwen, te belemmeren of te vernietigen Dit is 't geen
het liberael blau, den Tèlégraphe van Brussel vracgt...J.
En de antwoord is neeu. Men had trouw in de vi vhevd
vuur allenin alles en overalin alles en overal wist men
<i dal, in ee;i land van ruchtbaermaking, waer de drukpers
het tegenwigt is van den preekstoel, de misbrnyken uiet te
vreezen zyn. En van daeg veranderen de vrye-en edelmoe-
dige gedachten van iS5ü jn wantrouwen en vervolging.
Dit is 't gedacht van de grootc meerderlieyd der liberale
drukpers zelve, ter uytzondering van den Echo du Parlement
dagblad van den onverdraegzamen qualuor Verhaeghen-
Teseh-Frèn.-Rogier, en eenige andere onbeduvdende voeye-
ringsbiadëkens, zooals 't Verbond van Aelst, den Dendergulm
den Lierenaer en tutti quantidie in d'openbare
denkwyze noch stem, noch invloed ontmoetenWat
men van dergelyke dagbladen ook denke, men kan er toch
niets slechter van denken dan dat zyde schotelvodden zyn,
waervan de bastaard-hypocrieten liberatery zich bedient
om er hare meest in d'oogspringende vnyligheyd meê af te
vagen
In de beraadslaging over het vryheydschendend artikel
293, dat door de meerderlieyd der kanier is aengenomeii,
was er kwestie tweten of de akten van eenen priester
in zyne iioedanighevd van geestelvken bestuerder, moeten
geregeld worden volgens de gemeerie wet, of wel of er
nieuwe lyfstraffen moeten uytgevonden worden tegen den
priester, als hy zou weygeren de deugden en uytmuntende
hoedanigheden uyt de trompetten van het dwingelandig
liberalism us, en den geestelyken gendarm te spelen om de
geesten te verblinden teil voordeele der mannen die nu
aen 't scliolelken zitten.
Dit is 't gedacht der liberale kopstukken, maer zy zullen
zich wel wachten hetzelve duydelyk te laten kennen, en
't is omdat zy weten dat zy de belgisehe geestelykheyd
nooyt zoo verre zullen krygen, dat zy dezelve buylen de
geiueene wet hebben gesteld en tegen liaer buylengewoone
strallëu hebben uytgesproken.
INDIEN den priester op den preekstoel Meester Tesch
wilde vergelyken aen den grooten Wetgever Moyses, Fiére
aen den Begter Josue, Rogier aen den koning Salomon,
De Y'rière aen den profeet David, Devaux aen Aaron,
Lclièvre aen den proleet Samuel cni. Oli dan zou het wel
zyn, dan zou den priester den eersten vent van de wereld
zyn, dan zou er van geene bvzondere straffen gesproken
worden. Maer omdat den priester de politieke neygingén
moet bestryden van een ministerie,'t welk liet Vuygste
rationalism us voor religie beeft, dit is te zeggen de verloo
chening van het ehnstianisnius en van al deszelfs catholyke
leerstukken daervoor zyn denoneiatie beschuldiging
onderzoek, gevaiigzetiing, geldboete, proceskoslen etc. de
ziel van het art. 293, 't welk den priester, alhoewel liet hem
ill zyne géhcyligdsle regterl en pliglen verkrenkt, zelfs niet
zal mogen alkeurenEn dat heeten onze iiberaters-
doctrinarissen vry onderzoek
Maer wy zonden die kerels wel eene andere les geven
indien wy pastor waren, en wy geern iets zouden zeggen
'tgeenwy anders pligtshalve nogniet zouden moeten zeggen,
wy zonden acht dagen te voren onze parochianen verwit
tigen dat er hun den naeslen zondag iets zeer betangryk zal
bekend gemaekt worden. En dan Wv zouden schïyven
't geen wy zouden willen geweten hebben, en met dit
schrift zouden wy den koster naer den preekstoel zenden om
het al te lezenMaer de spioenen zouden er hunnen
koek zoodanig in geboterd krvgen, dat zy met eenen keer
hunne voile goeste zouden hebben van naer 's kosters
sermoen te komenEn waerom zonden wy dit middel
gebrnyken, als wy, pligtshalve, niet zouden gehouden zyn
te zeggen 't geen wy zouden sehryven Om le doen zien
dal de ongeregtigheyd gewootilyk haer eygen strop maekt
en dal de waerheyd kan aen den dag komen al moesten te,
de kraeyëu uylbrengen.
Wy hebben hier tweemael liet woord PLIGTSHALVE
neergeschrevenom te verklaren 't geen alle Irell'elyke
pastors en onderpastors zullen doen, le weten als die con
ditie daer zou zyn, dit is te zeggen, als er slechte wetten,
ongodsdienstige beshiyten, booze akten van gouvernement
of van bestiier zouden te berispen vallen, wy liet zelf in
persoon en veel luydcr dan naer gewoonte zónden doen,
al stonden er honderd gendarmen voor den preekstoel.
Wy zouden tonnen, en de priesters zullen dit toonen,
als 't zal noodig zyn, dat wy eerder moeten gehoorzamen
aen de wetten van God dan aen die van de mensclien.
Dagelyks vinden wy in onze liberale dagbladen de wni-
gelyksle beledigingen tegen het katholyk onderwvs in 't
algemeen en tegen de scholen van de Broeders der ckriste-
Itjke leering in 't byzonder, Zie hier hoe het ultra prote-
stansch blad, den Times van Londen over die scholen
oordeelt. Het is eene kostelyke bekentenis die men niet
ongemerkt mag laten voorbvgaen.
Het zou moeyelyk vallen, zegt liet engelscheblkd, van
mannen te vinden meer verknocht en meer bekwaem om
de taek te vervullen die zy hebben op zich genomen, dan