PILLEKENS. de Christene Broeders. Zy verbinden zich door godsdienstige banden tot den ongehuwden staet, tot de armoede, en tot de opvoeding der kinderen. Hun minzaem voorkomen, hunne uytrnuntende tucht, hunne bekwaemheyd tot de opvoeding en hunne volledige verknochtheyd aen hunne pligt, moeten hen zelfs den eerbied dei' protestanten ver zekeren zy gebruyken eene nytinünlende reeks van schoolboeken. Dat het grondwetschendend artikel 293 tegen de vryheyd van het woord der priesters de volle goedkeuring vaii liét Verbond heelt, dit verwondert ons geenzins, den onnoozelen konfrater heelt verstand van de grondwettige vi yheden golyk nen oliphant van spellewerken maer wat ons nog al wonder voorkomt, is dat dees prulblad zou pretenderen dat de conservateurs die wet toejuycheu en dat de priesters zich gedwee onderwerpen aen hare uvlwerksels, om het even of zy stryden tegen godsdienst, catholyke zedeleer en kerkelyk gezag of niet. Wy zeggen aen de" knoeyers van dit bladje dat het hun vrvstaet luinne pretcntién zoo verre uyl te breyden als zy willen, maer dat het de priesters en alle tréffélyke, godsdienst- en vaderlandslievende gazetschryvers even vry staet met die domme prelenliëu te spotten en tegen die schandelyke grondwetschending te protesteren. Wy zullen er byvoegen dat het leelvk aen 't Verbond misslaet de bewarende party als eene rcvolutionnaire party af te schilderen, terwyldie betiteling slechts toepasselvk is aen de hongerige, heersch- en hebzuchtige liberaters'partyaen die sloeberparty die, 0111 aen het schotelken te geraken, de grondwet, het' parlementaire gezag, en onze kostelykste vryheden met kasseysteenen verpletterd heeft. Aen die party alleen samengesteld uyt het sehuym der natie, komt de betiteling van revolutionnaire toe, zy heeft nooyt anders geweest, zy zal nooyt anders zyn. Maer wat willen wy zeggen 't is no" al de gewoonte' dat de vuylste zwynen 't schoonste strooy willen hebben, en dat deze die zelve van de geldziekte zyn aengetlaen, alles van een auder in het geel zien. .-. Meent het Verbond of zyne geestbekrompêhe scliry- velaérs dat den artiuel 293 de priesters zal beletten te spreken, als hunne pligt hun zal gebieden te spreken, dan vergissen zy zich. Het is groolendeels voor de ver krenking dier vryheyd dat den koppigen Willem schande- iivt Belgiën is weggejaegd en dat het land zyne eeuwige uytsluyting gezworen heeft. Het is voor die vryheyd en uiig andere dat de catholyke Belgen de ministers Van Mannen, Goubau, Van Gobefschroy en nog andere vry- iieydshatende kerels, van rampzaliger gedachtenis, van het gewezen besluer hebben afgeschopt en over den moer- dvk "edreven. Wat die hollandsche ministers dan onder vónden hebben, kan nog ondervonden worden, want wy ook ze»gen dat de zelfde oorzaken dezelfde uylwerksels hebbenf Niet dat «ry willen zeggen dat daarvoor het revolutie vaendel zou moeten opgesteken worden, neen, er zyn andere middelen de catholyke kiezers konnen dit met eenen simpelen kiesketel' doen, zy hoeven er de ministers maer in af te koken, dit is te zeggen hun het voorste der leers in het achterste hunner menschheyd te passen, of anders gezegd, hun in de kiezingen eene buys aen hun slietbeentje te hechten, en ze dan met de gers- beesten op de stoppelklavers te zenden. En daervoor hebben ltogier, De Vrière en misschien Tesch grootelyks te vreezen, want hunne actiën zyn sedert eenigen iyd zoodanig leeg gedaeld, dat de twee eerste met hunne kan- didatuer ronddwalen gelyk eene slalkeers, zonder dat er een kiesarrondissement wille van hooren Wat er van zy, wy zullen den eynd afwachten, maer ondertnsschen aen de schotelgasten en hunne hongerige schryvelaers zeggen 't geen de Ferricres, in zyne schriften zegt," te weten dat een gouvernement, 't wélk naer het (iesp'otismus streeft, naer zvnen ondergang loopt want al zich af te scheyden van iedereen scheyd iedereen zich ook af van het gouvernement. Het Verbond is tot in de ziel gewond omdat wy de houding van het troepken 't welk het lyk van den notaris De Deyn van Ninove gevolgd heeft, gelyk geheel de wereld hebben beoordeeld als eene wezenlyke beschaemdheyd. als eene zienlyke verlegenheyd, als eene onbetwistbare "éne, die de menigte uyt medelyden en kleynachting, deed schokschouderen en lagchen. Onzen konfratèr mag daervoor woedend zyn zooveel hy wilt, wy houcffen staen 't geen wy gezien en g'ezegd hebben, en vragen hem of het wel een Feeken van uiterste eerbied en echt christelyke ingetogenheid is. gelyk hy zeevert, als er quidams in eenen lykstoet met de brandende signer in den mond loopen Dat hy daerop eens antwoorde en wy zullen dan de zaek van wat hooger opnemen. Overigens", konfrater, hebt gy grootelyks gelyk dat "V de Aolstersche alliancemannen, die dezen vremdên Ivkstóet hebben gevolgd, niet verdedigt, want die mannen z'vn zoo min liefhebber van uwe verdediging als den hond van de stokslagen, zy weten maer al te wel dat, hoe meer men in sommige stóf roert, hoe meer zy (ge weet wel), en dat gazetten van den kaliber van't \erbond maer de verdediging van iemand op zich moeten nemen, om dien iemand nog dieperen dieper in het modder der verachting te doen zinkeniVon defensoribus istis. roepen zy u'vt, dit is te zeggen dat den vos zich overal verraed door dén'stank van zvnen steert, en dat het onmogelyk is drek met drek te bedekken. Het Concert, ten behoeve van den armen, waervan wy liet nnvranuna in ons voorgaende nummer hebben medegedeeld, h^eft Zondag laetst alhier, op de zael van hel stadhuis, plaels erhad. Het getal der aenhoorders was groot, en allen zyn het ;,cns dat men dees concert als een der luyslerryksle, die er ooyt alhier gegeven zyn geworden, mag rekenen. De schoonheden en de weerde der onderscheydenc muziek stukken van liet programma ontleden, ware te wydtoopig; wy zullen ons bepalen niet te zeggen dal zy alle, onder het geleyde van M. Michel Schelfhout, zeer wel zyn uytgevoerd en telkens do goedkeuring en do toejuichingen der aenhoordeis hebben wegge dragen. Wy moeten nogtans een woord zeggen rakende de dry uylmun- tenile kunstenaren, die, door hunne verhevene lallcnlen, aen dit concert zoo veel luyster hebben by gezel Hel deel van liet gezang was toevertrouwd acn jongvrouw Monlgoinméry en M. Agniez; beyde zyn leerlingen der groote school; bevdé bezitten eene ivelluydende slein en in de uytvoe- ring hunner zangstukken hebben zy steeds blyken gegeven van eene ernstige oefening. Den jongen lieer E. De Munck. reeds zoo beroemd in de toon kundige wereld, heeft zich op de violoncelle laten hooren. Hy heeft op zoo eene kundige, zoo eene verrukkende wyzegespeeld, dat by elks verwondering heeft verwekt en telkens de zael door de schitterendste bravos heeft doen weergalmen. Hel dubbel oogwit dezer leest is nog eens volkomen bereykl, te iveten eenige aengename stonden voor de aenivezigen en eenen merkweerdigen onderstand voor onze noodlydende mede burgers. Alle de toonkunslminnaren die aen deze muziekfeest hebben deel genomen hebben zich lolFelyk van hunne taek gekweten. De besturende commissie neemt deze gelegenhéyd naer om hun over den goeden uitval van dit Concert hare welgemeende dankzeggingen toa ie sloren. Medegedeeld Wy bevelen den volgenden brief in de aendaclit onzer geëerde lezers. Het is wel eene drooge zweeping, maer zulke nypen soms best door. Omstreken van Ninove den 3 Mncrt 1859. Een antwoordje op den brief van den 13 February uit Ninove, opgeno men in het Ierbond van Aelst. Men verzoekt zeer ootmoedig den Eerw. heer Deken vim Ninove het ons niet ten kwnde te duiden over het vry gebruik zvns geëerden nacms in het volgende antwoordje De verdienstvolle LïKREDE gaet men onaengemerkt voorbv. om reden dat het bekrompen brein waeruit zy gevloeid is alhier genoegzaem bekend is. Wat den DEUCDZAMEN overleden betreft, vrede aen de dooden, het is pen de levenden dat men hier spreekt; het uitmuntend sermoen daer over gednen, uitmuntend van spoorloosheid, van dwaling enz. Wat de schryver van bedoelden brief uit het woord spoorloosheid verstoet, dit is voor mv een raedsel, ook is het daerom dat ik eens wil raden: zou hy misschien willen zeggen dat de eerw. Deken de eenigste weestelvke is, die, met zoo veel mood en kracht, de goddeloosheden en de inbreuken op de karkelyke wellen durft tegenspreken oh dit ware, volgens my, onze achtbare andere geeslelyken te kort doen, en te kennen geven dat zy hun pligt niet kwvlen. Maer zou A P. die den onderteekenacr van den brief is, mogelyk willen zeggen dat de heer Deken zonder sporen don stoel der waerheid beklommen heeft Ah dan staet het woord spoorloosheid op zyne plaets; doch, tot versohooning van den Predikant, moet men hier byvoegen dat het hier het gebruik niet is van sporen aen te doen als men wilt gaen prediken. Van dwaling. Wel A P. kent gy nog grootere dwalingen dan de beschimpingen tegen den Godsdienst, de Kerk, hare bedienaers en al wat heilig en verheven is Zyn er wel grootere dwaelgeeslen dan degenen, die, opgevoed in den schoot der heilige Kerk, zich vrvwillig verwvderen van den regten weg, welken zy in hunne jeugd bewandeld hebben, on die uil hoofde van hel een of ander auibt welk zy het geluk gehad hebben te bekleeden, of op al andere wyze. eenig geld weten te vergaderen hebben en daordoor den hoogmoed tot leiddraed genomen hebben, om den Godsdienst en al wat er van afhangt te ver smaden en te verachten Gy spreekt. A. P. van christelyke leering in uwen brief, gv werpt het woord van kettery naer liet hoofd van den zeer Eerw. heer Deken, ja, gv schildert hem af als huichelaer Wel goeden hemelmoet men niet meer dan dwnes zyn om zich te willen verdedigen met een wapen hetwelk men ten geheelc noch ten deele kan behandelen, want ik tel u A P. onder de genen welken gy verdedigt, en gy allen weet zoo veel van christelyke leering als een perken van cyferen; uw manier van leven is er het klaerste bewys van. Om te weten wal kettery is, moet men ook de ehristelyke leering kennen, dus, A P. dit is voor u he- breeuwsch, maer indien gy geneigd wacrt eenige ketters te zien. zou misschien het beste middel zyn van u des avonds, met het uer van slapen, te bevinden aen het venster der slaepkamers uwer vrienden, en daer, by iedere ontknopping van den bovenrok, of jas, zoud gy mogelyk een ketter zien te voorschvn komen. Achter het woord huichelaer, waerdoor gy den Eerw. heer Deken wilt verheelden, toont gv u zeer nedrig met te vragen wat dit woord dus be- teekent, ik dank u over uwe ootmoedigheid en ga het u trachten vatbaer voor het oog te brengen. Huichelaers, man, zyn zulke kerels die, in gazetten, in andere openbare schriften, ja zelfs op doodkaerten, spreken van God, van zyne heiligen, van Kerk en andere godsdienstige zaken, ook wel van de geboden Gods, en die in geheel hun in-en uitwendig geen zierken godsdienstigheid, geen splinterken eerbied voor de heiligen en geene de minste achting voor de Kerk en hare bedienaers in zich bevatten, liet zvn nog huichelaers die soms wel eens des zondags tot de kerk gaen. maer meer uyt nieuwsgierigheid dan om mis te hooren; en, eindelyk. het zyn allergrootste huichelaers, die, wanneer het er op aenkomt om tot staet te komen, de priesters, nis of het ware, de heilige sacramenten weten af te persen, door beloften van voortaen hunne pligten als christen regel matig te volbrengen enz Zoéden het ook geene huichelaers zyn, zy die op doodkaerten spreuken van heiligen gebruiken aen welke zy geen het minste geloof hechten want weet het wel, huichelaers en vrydenkers, gy die niets, Onder cod, wilt eerbiedigen, dat die heiligen, welkers spreuken gy gebruikt, toch geen God zyn en dat gy, by gevolg, strydig zvt aen u zeiven, met die sprenken te willen gebruiken, even als gy strydig zyt met u zeiven wan neer gy eenen overleden van uwe geloofsleer wilt doen begraven op de gewyde aerde, daer deze toch ook maer gewyd is geweest van de bedie naars der Kerk welke gv, in uwe driftige woede, zoo veracht en versmaedt. En gy, A P., gy durft komen raeskallen dat gv die regelen geschreven hebt om het volk te stichten??? om te doen zien hoe de heer Deken zich van allen eerbied onwaerdig maekt Wel armzalig brein, dat de lieer Deken het voor eene eer Eondt van door u en door vogels van uwe pluimen veracht te worden, dit lydt geenen Iwvfcl, en dat, indien het mogelyk ware. nog meer bemind, nog meer geacht te worden dan het de eerw. heer Deken is, het geval waer van uwen brief gewaegt. warë eene schoone gelegenheid om zulks te zien verwezenlyken, en dit wel van persoonen, voor welken, het zy in verstand, het zy in kennissen, het zv in gedrag, het zv in rang of fortuin, het dc handvol vrydenkers en huichelaers van Ninove, verre moeten onderdoen; is ook onbetwislbaer. EEN BUITEN MENSCH. Ninove, 1 Meert 1859. Mynheer, - De stad Ninove, zal, sedert eenige jaren, eene zonderbare bladzyde in de geschiedenis van het Denderdal bekleeden. Zy is weerdig met de gene van Ath .te wedyyeren; maer neen tol Ni nove is bet veel erger. Tol Ath waren slechts de grondregels van hel bestuer, en de samenleving miskend, maer te Ninove is bet goddelvke zelf met voeten getrapt. Is er iels heiliger dan het geloof; is er iels waerdoor de mensch zich verheft, waerin de volkomenste gelykheid heerschi, gelyk in het zedelvk leven; is er eene vryheid die ons zoo duerbaer is als de vrvheid van ge weten Deze is verkracht geworden en onze stad op dag en uer als de menigte, onder 'l geleide der overheid, in het kerkhof der gelbovige trad om aldaer eenen ongcloovigen te begraven. O verstorven, o wetens en willens afgevallen broeder Modeste, indien de Almagtige, (hoe gy hem ook noemen moogi), uw weder het leven kwam te verleenen, zoud gy uw niet stellen tegen de misdaed in uwen naem gepleegd; zegt uwen geesl van vrydenker u niet dat katholyke ouder katholyke, joden onder joden en vry denkers onder een moeten beaerdigd worden Die de kerk vlugt vlugl het gewyd kerkhof; indien er le Ninove geene begraef- plaels was voor de vrydenkers, zoo moest de overheid in eene zoo wigiige zaek voorzien hebben, liever als rond te loopen gelyk boelende zielen om raed te vragen over iets T geen een gezond verstand alleen ons leert. Maer de straf volgt kort op de misdaed. Monlc en croupe et galoppe gvec lui. Verloochend door eigen trouwanten, dat is toch het droefste wat iemand kan overkomen, dat is hun lot IÈSt" Ziehier hoe de ultra-liberale Schelde dc zaek der kerk- hofschending beoordeelt Den 8 dezer maend overleed le Ninove de Notaris De Deyn. Op zyn sterfbed weygerde hy opentlyk de Sacramenten der roomsche kerk le ontvangen, en hy is buylen hel kalholicismus gestorven. Den paslor-dclten van Ninove, M. Dc Haerncweygerde nu M. De Deyn op gewyden grond le laten begraven maer M. Van Audenhovc, den burgemeester, gaf geene acht op die wcygeringcn deed met behulp van vier gendarmen, hel lyk naer hel kerkhof bren gen cn in gewyde aerde begraven. Zie daer de feylen zoo als zy gebeurd zyn zie hier nu ons oordeel over ie wcygering van den eerw. heer pastor-deken en den aki van M. den burgemeester van Ninove. M. De Haernc heeft volkomen gelyk gehad Ijcgcn dc bcgravcnis van M. De Deyn in gewyde aerde te protesteren. De lusschcnkomst of onthouding der gceslclykheyd hangen uytsluylelyk van haren vry en wil af, zoo wel als hel begravenissen, dan als hel andere akten harer bedieningen geld, Niels komt ons ongerymder voor dan eene godsdienstige bcgravc nis te willen voor iemand die gedurende zyn leven heeft geweygerd de voorschriften des godsdienst na te leven. M. Van Meenen voor. ziller van het hof van verbreking, MStevens, advokacl by hel hof van beroep, M. Dufranne, en andere die even als M. De Deyn buylen het kalholicismus zyn gestorven, hebben stellig alle godsdienstige plegligheyd by hunne begravenis verboden cn zy handelden logick en de vryheyd der eerediensten gaf hun hel regl om aizoo ie handelen. Heeft M. De Deyn nagelalen vast le stellen dat hy zonder toedoen der roomsche gceslclykheyd wilde begraven worden, dan ten minsten zou M. den burgemeester van Ninove hebben moeten begrypen, dal zulks wel stellig hel voornemen des ajlyvigen moest wezen, en zich hebben onthouden van eene lusschcnkoml die hem de reglmaligc afkenring van alle vrienden der vryheyd moest op den hals halen. De voornaemsle dagbladen der hoofdstad, den Observaleur en de Indépcndance aen het hoofd, hebben ziel», sedert dat die zaek meer klaer en van de logenlael ontbloot word, met niet mi; rondborstigheid daer over geuit; doch nu schynt er wederot rond geloopen te zyn en voetstappen gedaen om het voortduren van zulk een thema te voorkomen. Nimmer wetende lot wa> heiligen zich te wenden, zie hier wal men nu heeft ontdekt door de hulp van eenige bestuerders van 't hospilael, policie-kommi saris, veldwagters en Jacksken Over eenige jaren is alhier in het gasthuis overleden een ou<; visscher Ch. Mol genaemd; dezen persoon in kindschheid gew len, bad gedurig op zyn slerfbedde en beloofde zelf le biechten, maer deed zulks niet en stierf zonder de laelste sacramenten le omvangen. De zaek wierd aen Z\ne Hoogw. onderworpen die toeliet'hem op gewyde aerde zonder plegligheid te begraven. Nu, wilt men op die begraving, de wettigheid der kerkhofscher- ding steunen De vergelyking bv een grysaerd in kindschheid verkeerende, is weinig vleiende, voor den overleden en deszelfS bloedverwanten, en bewyst overtollig dat zekere persoonen beter op hunne plaets zyn, wanneer zy den dominé spelen dan, wan neer zy willen wellen toepassen; en inderdacd, wanneer men wetten slings toepast, zvn er meesters boven meesters en den bybel mag iederen dominé naer zyn krank vermogen uitleggen. wgiOrSHgr— CORRESPONDENTIE Ontvangen van M. J. B. 0. 'le Verrebroeck G fr, ld. van M. V. D. H. té Nukerke 6 fr. Mr D. kV. hebt gv over vier maenden geschreven wat gy nu schryft, dan hebt gy u kwalyk uytgedrukl, ik heb het aldus niet verstaen. M. V. moet nog de vier eerste maenden van 1858 betalen en nu nog vier hy maken acht. Gy zoud mv plaisier doen met voor die betaling te zorgen. M. V. M. te Gend op t April aenstaende zyt gy dry maenden of fr. 1-50 verschuldigd. rgf- Te beginnen van Donderdag 10 Maertzullen er alle Donderdagen van den Vasten, ten ure des namiddags, franscbe Sermoenen plaets hebben in de kerk der eerw. Paters Jesuilen te Aelst. door den eerw. Pater Schoof's. Signalement eener diefte van 23 duyzend franks, toe vertrouwd aen liet postbureel van Brussel, bestaende iu 23 b'inkbrieven der Nationale bank, waervan hier de Nos. De persoonen aen welke men een dezers Nos zou aenbieden worden verzocht er dadelyk kennis van te geven aen de politie. N» As 321 —Cs 177 - Ns 203 K» 388 K 626 F 324 Ds 736 Gs 68 V 644 II 388 q 401 Rs 181 V 683 Z 697 Ns 203 Cs 177 N 938 G 667 Ms 273 Us 303. Hi 826 S 398—Hs 471—'m 934—Ps 815 Den procureur des Konings van het arrondissement Brussel, aenzoelude heeren zyne kollegas en al de andere officieren van regterlyke politie, dat zy de hierboven aen- geduvde iveerdyen zouden doen opzoeken, als ook de daders en medepligtigen van dezen diefstal in geval van ontdekking de door de wet gemagtigde maetregelen te nemen, en er hem onnuddelyk kennis van te geven. Een schrikkelvk ongeluk is zondag avond gebeurd op hel konvov dat ten G ure* uyt Dendermonde vertrokken was naer Gend. Ter hoogte van Wichelen wilde eenen baenwachler over den vzcrei: iveg loopen op het oogenblik dal den treyr, kwam aenge- sloonrd. Hv is door de lokomotief omvergeworpen en het hoofd onder de wielen vermorseld. De sterrekundigen verzekeren dat men in 1859 wederom twee sieertsierren zal zien. De eerste zou zich reeds in de aen staende maend moeten vertoonen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1859 | | pagina 2