ZONDAG 10 APRIL 1859. DERTIENDEN JAERGANG. - W 659- Vertrekuren uyt de Statie Aelst INfAER: 6 FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 9 April 1859. HET DESPOTISMUS. ALTYD VERDER. Men zou hem konnen antwoorden Doch wij zeggen 't andermael. Wat moet er gedaen worden Benderm. 5-35 8-30 9-35 12-30 3-05 6-00 Lokeren 5-35 8-30 12-30 6-00 »-00. Brussel 7-45 9-30 11-00 3-00 5-30 8-10. Uech. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-05 6-00 Leuv Thien Luyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00 Verv Land StTruvën,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00 Gend 8-25—12-20—2-50—3-05—6-00—8-05 Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-20 0-00 3-05 6-00 le klas langs Dendermonde. Kortryk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8-25 12-20 2-50 3-05 -6-00. Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-20—0-00 I Nin,Geerardsb.Ath,7-452-155-°0»-» L Bergen, Quievrain 7-450 00—2-15— 5-20 Te lede staen al de konyoys. Te idegex staen dete vertrekkende van Ath 6-30 10-» 4-20 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-15 2-405-45. Staen te gysegem stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9 35 des morgens en »-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en (1-00 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 10-00 's morg. 0-0 en 4-20 des avonds. Van Denderleeuw 8-15 *s morg. 2-40 en 5-45 des avonds. VAN LOKEREN NAER Dendermonde, Aelst 6-50 9-25 3-00 5-30»-». Ninove) Geerardsbergen, Ath 6-50 9-25 -3-00»-». VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-» 4-20«-». Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-20»-». Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10-» 4-20 »-». Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 10-» 4-20»-. VAN GEND NAER Audenaerde, 9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35. VAN BRUSSEL AER Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-05—7-15 Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-. VAN DENDERMONDE NAER: Brussel 1. Aelst) 7-15 7-55 1-40 5-» »- I. Mech.) 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40 Aelst, 7-15 7-55 -11-50 1-40 5-00 6-05 DEN DENDERBODE In ons Nr van zondag hebben wy doen zien hoe ramp zalig het souvereyn gezag benevens het constitutionneel gezag thans geknakt zyn, niettegenstaende geheel het gebouw onzer politieke en nationale instellingen er op berust. Aile dagen komen er nieuwe daedzaken aen den dag, die ons gezegde meer en meer staven. Den Journal d'Anvers kondigt het volgende af Een ernstig konflikt komt in den schoot van het gezag te ontstaen. M. De Vrière heeft aen eene doorluchtige personnagie vermaningen gedaen nopens hare byzondere briefwisselingloeggesluerd vooraleer zy door den minister goedgekeurd teas l Deze opmerkingen zyn niet aenveerd geworden, zegt men, met de buygzaemheyd die den Bruggeling zou verlangd hebben. Men voegt er zelfs by te dat dezen eene nog al nypende antwoord weerdig, van de onbetamelykheyd, ontvangen heeft. Maer de dwuesheyd en de stoutmoedigheyd hebben de bovenhand gehad en de les heeft wevnig gebaet, want in pluets van zich te onderwerpen heeft hy nog gepoogd zynen wil op te dringen.» Het is aldus dat het souvereyn gezag nu geëerbiedigd wordEr is wel eene schikking in de grondwet die zegt dat niet eenen akt des konings uytwerksel kan hebben als hy door eenen minister niet tegengeteekend ismaer deze schik king verpligt geenzins den souvereyn zyne byzondere brief wisseling mee te deelen. Doch dit is al wederom eene liberale ma^onnieke taktiek om het bestuer naer den wil van hel ministerieel drymanschap te doen gaen. Zie hier nog een ander feyt, 't welk bewyst welken eer bied men nog heeft voor het souvereyn gezag en welk geloof men nog aen het officieel blad mag hechten Men kent de reden om welke generael Berten zyne demissie als minister van oorlog aen den koning gezonden heeft. Dezen opperofficier wilde het speelluyg niet zyn van eenen vremdeling en kon er niet in toestemmen den koning zoo wel als zyn eygenzelven eenen kaekslag te geven. Den Noniteur heeft gepoogd de dwingelandige handel- wyze van het drymanschap te dekken ten dezen eynde vervat het staetsblad eenen hoogst onbetamelyken artikel, waerdoor den koning in 't spel gebragt en in tegenspraek met den oorlogsminister gesteld word. Men doet den koning met d'eene hand ontdoen, 'tgeen hy met d'andere gedaen heeft, dit is te zeggen eerst een besluyt teekenen onder de tegenteekening van den minister, waerbv, volgens de wet, de geneesheeren des legers Lebeau, Ta ileus en Gouzée op pensioen gesteld worden, en makende vervol gens, tegen den wil van den minister, eene uytzondering voor dit zelfde koninglyk besluyt. Geheel de wereld begrvpt de onbetamelykheyd van dezen akt en gevoelt dat dit wederom eene nieuwe inbreuk is tegen de grondwet, eenen akt van despotismus, die het souvereyn gezag moet verminderen. Dit bewyst nog hoe zeer men generael Berten onder de roede heeft willen hou den, en moet tot les verstrekken aen alle opperofficieren die, 't zy uyt zwakheyd, 't zy uyt toegevendheyd, zouden genegen zyn den knecïit van het drymanschap te worden. Ja, en 't gaet zelfs te verre, als men ziet welk schandelyk fanatismus er aen den dag gelegd word, dan zelfs wanneer de stem des volks tot in de kamer weergalmt en er door de liberaters met eenen schimplach onthaeld word. De commissie der petitiën verslag doende over eene petitie van de inwooners van Ninove, die zich beklagen over den hoon en smaed den catholyken godsdienst aen- gedaen, en over de onbeschofte verkrenking der gods- dienslvryheyd gepleegd, op bevel van het schepen-kollegie, ter gelegenheyd der begraving van den ongelukkigen no taris De Devn, wat gebeurt er Verscheydene leden der regterzyde nemen het woord om het constitutionneel princiep der vryheyd van gods dienst en geweten te verdedigen, zy doen zien dat deze door de grondwet gewaerborgde vryheyd op de schan- digste wyze is verkracht geweest en vragen dat er maet- regelen genomen worden 0111 de vernieuwing van zulke beweenelyke fevten in 't vervolg te voorkomen. Maer wat word er geantwoord Liberale redenaers staen op om de rampzalige zaek hunner ninofsche konfraters le onder steunen, zy komen met schimp-en smaedwoorden af in plaets van redens die de betamelykheyd vereyschle; zy zoeken in de ellendigste spotterny, in de walgelykste schertsery drogredens en verkeerde middelen om de ernsligheyd der zaek af te keeien en de regtveerdige klaglen der petitionnarissen uyt te dooven. Doch dit alles moet niemand verwonderen, als ertegen den klerikael kan geschreeuwd worden, als de godsdiens tige gevoelens der Belgen konnen begekt en bespot worden, als het kerkelyk gezag eenen kaekslag kan krygen, met een woord, als liet catholicismus kan ontëerd of nog beter in het slyk versmacht worden, al ware dit spyls de Con stitutie, spyts de door haer bekrachtigde vryheden, oil 1 dan zyn de liberaters altyd gereed, dan spreken zy altvd een woord, dan trekken zy altyd een zeel, dan ziet men hoe waer het is dat het kwaed steeds samenspant 0111 het goed te verdrukken. Maer wat ons hier het onverdraeglykste voorkomt, is dat eenen minister des konings in volle parlement de stem durft verheffen om op eene zoo gewigtige zaek als die dei- godsdienstige begraving eenen walgelyken spotlach te werpen. Ja, zoo verre is den vremdeling Rogier gegaen, dat hy de laetste rustplaets der dooden, daer waer onzen troostvoilen godsdienst zich by 's menschens overschot, in 't gezigte van het toekomende' plaelst 0111 hoop en troost voor de overledenen af te smeeken, ja, zoo verre is dien minister gegaen, dut. hv die plaets van inkeer en rouw met zyn giftig smaedzeever durfde besmeuren en vragen Of men in de Catholyke afperkingen ook onderafdee- lingen voor de GOEDE CATHOLYKEN, voor de MIN GOEDE CATHOLYKEN, voor de REDELYK GOEDE CA THOLYKEN enz. zou maken Gelvk men ziet, zyn dit van die platte walgëlykheden waervöor een deftig gemoed met rpden terugdeynst. Ook hebben persoonen, die deze zitting hebben bygewoond, ons verzekerd dat niet alteeulyk niemand, zelfs niet eenen liberate!' om die beestigheden gelagchen heeft, maer dat alle verontweerdigd waren over dien akt van schandael dien den vremdeling kwam te plegen. Wat Rogier zelf betreft, hy alleen heeft om zyne eygene onbeschoftheden veel gelagchen, maer dat hy toeziè'dat dezen lach niet verandere in den lach van dolle geestverbystering, die nog al dikwils het lot is van deze die, door spot of schimp, de heylige zaken ontëeren.' Indien den exsehoolvos Rogier op zyne smaedredens eene ernstige antwoord verdiend had, men zou hem konnen gezegd hebben dat de burgerlyke wet zelve (art. 15 van 25 Prairial jaer 12,) de verdeeiing der kerkhoven in ver schillige afdeeliugen van geloofsbelydenissen bekrachtigt. Maer wy zouden hem willen vragen hebben of de burger lyke wet daer tusschen komt om over de gewetens te 001- deelen Had hy eenige kennis gehad van de zaek, waerover hy als magister-schoolvos stond te zeeveren, hy zou geweten hebben, of men zou hem dit konnen antwoorden hebben, dat de eerbewyztngen der godsdienstige begiaving door de Kerk toegesloten of geweygerd worden, volgens dat den dooden publiekelyk geleefd heeft of gestorven is. Buyten dit, bemoeyt de Kerk zich in 't geheel niet met de geheyme oordeelen Gods. Maer wat wilt men aen verstokte kwaed- willjgen zeggen of te lezen geven, zy hebben oogen en ooi en, maer zy zien niet, zy hoorei! niet. Doch wat zal men zoowel buyten als binnen 't land zeggen van die roekelooze uvtvallen, onder betrek van gouvernementsweerdigheyd Men zal zeggen dat het eene schande, een ongeluk is voor Belgiën zitlke zaken in eene wetgevende vergadering, in een calholyk land, te hooren. Wy zullen teil anderen aen de liberale schimpers zeggen, aen hun, die van de catholyke begraving een walgelvk goochelspel maken, dat van in de oudsle lyden alle be- schaefde of wilde volkeren aen hunnen godsdienst de bewa ring hunner grafsteden toevertrouwden en nog toevertrou wen; het was en 'tis den godsdienst die waekte en nog waekt over de uytgedoofde geslachten gelyk eene moeder waekt over hare slapende kinderen; het was en is den godsdienst die hun beschermde en nog beschermt tegen de vergetenheyd en ze met eenen godvruchtigen eerbied omringt. By het graf gezeten ais den bewaerder van der t dooden gedachtenis, vind het geloof in 't diepste van den rafkuyl een groot mysterie van vertroosting, van leniging en zelfs van leven, terwyl de liberaters, de vrydenkers, de goddeloozen er slechts eene dorre assche in zien, welkers i ee,,biediging zy vervangen hebben door reglementen van buertwegen, belastende de politie het stoffelyk over schot van den niensch en dezens hoop alles ondereen in zelfden put te smyten. Ja, wy zeggen het andermael, dit alles moet niemand verwonderen, eene materialistische iilosophie heelt de prmcipen geleerd, de lilosophieke wet heeft er de ge volgtrekkingen uyt genomen. Als men zich niet beter acht dan de onredelyke dieren, wat kan men meer eysscben. W y zyn daerover nog min verwonderd, als wy overwegen dat onze liberale wetgevers zichzelve hierin regt doen°en nog min willen wy hun de verachting betwisten, die eene zekere inborst hun voor hun eygenzelve doet opvatten Maer 'tgeen wv hun zouden willen vragen, dit is dat zy zouden consequent zyn, dat zy, na de wet der natuer te hebben miskend, met van de begraving der dooden eenen uytsluytelyk burgeriyken akt gemaekt te hebben, welken van den godsdienst geene haegenaemde medewerking vereyschle, zy aen de catholyken eene grafplaets zouden laten, die met de overblyfsels van den goddeloozen niet bezoedeld zy, en dal zy de Kerk niet zouden opleggen of pramen van geen hoegenaemd verschil te maken tusschen hare kinderen en hare gezworene vyanden, tusschen de boetende zwakheyd en de verstokte goddeloosheyd, tus schen den kopenden geloovigen en den wanhopenden boo zen, wiens mond, 11a eene laetste godslastering te hebben uytgebraekt, zii h voor altyd gesloten heeft. Want wat zou 't volk denken van die lafhertme toe"e ving welk gevolg zou het er uyt trekken Dat de waer- heyd en de pliglen maer ydele wdorden zyn, dat de Kerk zelve met gelooft wat zy leert, dal het gelyk is hoe men leeft ot sterlt, vermits den godsdienst gelvkelyk de hoon van den regtveerdigen en de wanhoop van den boozen zou zegenen. Dit is nogtans 't geen de mafonnieke secle van heden poogt in de geesten te doen dringen, en on"eluk- kiglyk heeft zy den bovenzang zoo wel in hel gouverne ment als 111 een deel der kamer. Geheel den stryd die thans plaets heeft tusschen de liberaters en de conservateurs is eene godsdienstige worsteling; de conservateurs willen 't catholvk geloof behouden, de liberaters willen het hun onlrooven. Indien de catholyken hiervan wel doordrongen waren, de worsteling zou zoo gemakkelyk zyn, de liberas terparty ware welhaest verpletterd, Belgiën zou eenen heylzamen vrede genieten, de goede principen gelvk de goede gevoelens zouden herleven en aldra de gevaerlvke en verdervende leerstelsels der liberatery doen verdwvnen Maer ongehikkiglyk de conservateurs, alhoewel zy dé regtveerdigheyd en waerheyd voor zich hebben, zyn ma" teloos en laten zich zelve en hunne instellingen verdrukken en verscheuren, omdat zy, wy weten niet door welke verblindlieyd, verdrukt en onder de slaverny van dwin gelandige sectarissen WILLEN bukken. God "eve dat zv hunne onverschillige moedelooshevd niet te late 'betreuren. Naer wy uyt goede bron vernemen, heeft de liberaters- party het vast besluyt genomen in hare grondwetschen- dende akten tot het laetste toe voort te te gaen alles te wagen en mets te ontzien dat tot de verwezenlyking hunner rampzalige plannen kan helpen. De twee volgende hoogst belangryke wetsontwerpen zvn de kamer voorgedragen en zullen door de zelve aen"enomen worden 1» Om het paragroef van art. 8-4 der gemeentewet waerdoor de vryheyd van de liefdadigheyd to beoefenen ge yk men nuttig en noodig oordeelt, gewaerborgd is willekeunglyk af te schaffen 2» Om de kiezingen by alphabetische orde te doen geschieden en aldus den reeds zoo zeer gesla"tolïerde„ invloed van den buyten gansch te vernietigen. 0 Men ziet ook uyt de discussie over de schandelvke kerk hofschending van Ninove, dat de liberale wetgevers er nnèï, graten noch beenen in zullen vinden om de vryhevd va godsdienst ol geweten le laten vernietigen, en dat "zv yoili mstaet zyn om een wetsontwerp voor te dragen d-itJi strekken om de wet tige afscheydingen op dl kerkhoven wech te nemen en aldus catholyken, protestanten "ndX loozen, kerkvervolgers, en alle soorten van schand'brokken"

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1859 | | pagina 1