ZONDAG 15 MEY 1859.
Vertrekuren uyt de Statie Aelst MER:
6 FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 14 Mey 1859.
Ben oorlog beoordeeld
Fransche Earner.
in
de
Leest verder
Wat word er in Belgiën gedaen?
Wat moet er gedaen worden
Eeuderm. 5-35 8-30 9 35 1*2-30 3-05 6-00 n.
Lokerea 5 35 8 30 12-30 6-0(1 «.-00.
Brussel 7-45 9-30 11-00 3-00 5-30 8-10.
Ittech. Brirs. Auiw. 5-35 8-3' 9-35 3-('5 6-00
LeuvThien Ltryk 5 358-30 9-35 3-05 6-00
Verv Land StTruvën,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
Gend 8-25—12-20—2-50—3-05—6-00—8-05
BR Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-20 0-00
3 05 -6-00 le klas langs Dendermonde.
Kortryk, Mouscroen, Rvssel (langs Lede) 8-25
12-20 2-50 3-05 - 6-00.
Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-20— 0-00
Nin. Geerardsb. Ath, 7-452-155-°0»-s
Bergen, Quievrain 7-45 —0 002-15 5-20
Te lede staen al de konvoys. Te idecem staen dete vertrekkende van Ath 6-30 10-»
-4-20 en deze vertrekkende van Denderleeuw 8-13—2-40— 5-45.
Slaen te gysegem stil al de konvoys nytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9 3Ü> des
morgens en »-U(l 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santrfrcfn d* vertrekken nvt Ath 6-30 10 00 's morg. 0-0 en 4-20 des avonds.
Van Denderleeuw 8-15 's morg. 2-40 en 5-45 des avonds.
VAN LOKEREN NAFR
Dendermonde, Aelst 6-50 9-25 3-00 5-30 »-».
Ninove, Geerardsbergen, Ath 6 50 9-25 3-00n-».
VAN (TH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-»4-20•-».
Geera idsb-rgen, Ninove Aelst, Dendermonde, 6-3010-»4-20»-».
Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 ll) 4-20 »-».
Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 10-» 4-20
VAN GEND ÏVAER
Audenaerde, 9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8 45 00-» 2-15 4-45 7-35.
VAN R «l'SSKL »AER
Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-(5—"-15
Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel 1. Aelst) 7 15 7-55 1-1' 5 »- I M-*h A 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40.
Aelst, 7-15 7-55 -11-50 1-40 - 5-00 6-05
DEN DENDERBODE
Ncoyt heeft een geschil meer verwondering gebaerd dan
•tien oorlog, die thans in gang is. Eenen oorlog heeft altyd
eene oorzaek of eene reden 't zy goede of slechte. Wat
dezen oorlog beireft, elkeen vraegt welke er de oorzaek of
reden van is, en daerby is geheel Europa er tegen, niemand
keurt denzei ven goed ten zy de aen blazers van wanorde
en plundering, de fortuynzoekers, de liberaters-jacobynen
van dezen tyd, die hopen in troebel water te zuilen konnen
visschen. In Vrankryk zelfs ontmoet dezen oorlog niets
anders dan tegenzin, in de wetgevende Kamers zoo wel
als in 't gouvernement verklaert men er zich tegen. Byna
geheel het ministerie is veranderd geworden, de gouver
nementele hoofdmannen hebben zich verwyderd, omdat zy
den oorlog niet goedkeurden, de algeveerdigden des volks,
die moedig genoeg geweest zyn zich rond uyt te verklaren,
hebben zich vyandig aen den oorlog getoond. Het is te
betreuren dat den Keyzer, die zoo veel goed gedaen en nog
meer kwaed belet heeft, die tot nu toe alles zoo wys en
voorzigtigiyk beleyd heeft, die, om zoo lo spréken, de
maetschappy gered heeft, thans niet klaerder ziet noch de
rampzalige gevolgen beseft, welke dezen ontzettenden
reuzenstryd zou konnen naer zich slepen
Ziet hier, geëerde lezers, een deel der debatten, welke
in de fransche kamer, ter gelegenheyd van den oorlog,
hebben plaels gehad
M. DEN BURGGRAEF. A. LEMERCIER vreest dat de
omstandigheden sneller zullen voornytgaen dan de be-
velen, die uyt Vrankryk zulien komen; en om teenemael
gerust gesteld te zyn; zou hy wenschen te hooren ver-
klaren dat het gouvernement van den Keyzer alle rioo-
dige maetregels genomen heeft, om do veyligheyd van
den H. Vader voor het tegenwoordige, en de onafhang-
lykheyd van den H. Stoel voor het toekomende te waer-
borgen.
M. BAROCIIE, PRESIDENT, verhaest zich aen den
voorgaenden redenaer te antwoorden en verklaert dat
het gouvernement alle noodiqe maetregels zal nemen om
de veyligheyd en de onafhanglykheyd van den li. Vader
in midden der beroertenloaervan Italiën het tooneel
gaet zynte verzekeren.
M. DEN BURGGRAEF DELATOUR bedankt den Pre-
sident over de verzekering die hy komt te geven. M.
Delatour NEEMT ER AKTE VAN, en durft borge
blyven voor de levendige dankbaerhevd welke deze
woorden zullen verwekken by de bevolkingen van
Bretagne. Deze rekenen en betrouwen op de cdelmoe-
dige inzigten van den Keyzer, die verklaert heeft dat hy
Bretagne beminde omdat het calholyk, koningsgezind en
soldaet is. Maer, zegt den redenaer, op liet oogenblik
dat onze troepen in veldtocht gaen, is den kostelyksten
onderpand van gerustheyd voor die zoo calholvke be
ft volkingen haer te zeggen dat, welkdanig ook de ver-
wikkelingen van den oorlog mogen wezen, de soldaten
van Vrankryk berevd zyn het Pausdom door alle moge-
lyke opofferingen te ondersteunen, omdat het schan-
delyk en lafhertig zou zyn niet alle stoffelyk belang te
slagtoffereii voor zyn geweten en voor zyn geloof.
Het is niet min nnodig, zoo gaet den redenaer voort,
voor de weerdigheyd van het fransch vaendelop de
<i stelligste wyze te logenstraffen alle verbond met de revo-
tr lutie, en hy hoopt lat Vrankryk zyn vaendel niet zal laten
wapperen nevens het vaendel der revolutionnaire benden.
Den spreker kan niet gelooven dat den zoo edelen en
vlekkeloozen degen van Vrankryk ooyt kan verbroederen
met den degen van eenen Garibaldi ln die revolution-
naire benden ziel hy, geene geallieerden, maer vyanden,
die gevaerlyk zyn voor de Europasche orde en byzon-
derlyk voor Italiën.
M. PLICllON. Vraegt aen 't gouvernement waerom
men oorlog voert en welken oorlog men gaet voeren
Hy vraegt of het eenen revolutionnairen of eenen poli-
tieken oorlog is? Of het deuytdryving der Ooslenrykers,
de onafhanglykheyd, de eenheyd of de samenspanning
van Italiën zal zvn
Indien den oorlog slechts eene worsteling is van
Vrankryk en Piemont tegen Oostenryk, nog aenziet ze
den spreker als eene zeer ernstige zaek. Hy ziet niet
welke waerborg men kan hebben tegen het onbekende, I
't welk allen oorlog in zynen schoot verbergt. Volgens
den redenaer, is 't niet alleen de uytwendige veyligheyd
die zou konnen gevaer loopen, maer ook de inwendige
a veyligheyd des lands. Men Kan niet revolutionnaire zyn in
Italiën en conservatrur blyven in Vrankryk en te Hoornen.
a Men blaest den revolutionnairen geest in een punt niet
aen zonder dat hy zich niet in al de andere punten
ontwaekt.
M. DE LA SIZERANNE zal voor het wetsontwerp
a ten voordeele des oorlogs stemmen, maer met het ge-
dacht dat het niet ten voordeele der revolutionnaire
denkbeelden is dat het bloed van Vrankryk gaet vergo-
ten worden. Hy zal stemmen met het geheugen dier
vastberadene conservateurspolitiek, van welke den lvev-
zer, sedert tien jaren, geen oogenblik afgeweken is in al
de revolutionnaire neygingen die zich opgedaen hebben,
a Hy zal eyndelyk voor het wetsontwerp stemmen, omdat
ft hy nooyt zal gelooven dat den Souvereyn, die de wan-
orde en de regeringsloosheyd heeft doen terngdeynzen
a in zyn eygen land, die het princiep van gezag ten vollen
hersteld heeft, en die, om hem eene knoddige en geluk-
<x kige uytdrukking te ontleenen, in Vrankryk de pvramide
op haer voetstuk herplaetst heelt, dezelve op een ander
ander zou Willen om vérre werpen... En deze woorden
uytsprekende, gelooft den redenaer den getrouwen tolk
van het meestendeel zyner ambtgenoten te wezen.
DEN GENERAEL LEBRETÓN, ondersteunt 't geen
a den vorigerj,spreker komt te zeggen en hoopt ook dat
het noch veroveringsoorlog noch revolutionnairen oorlog
zyn zal.
Men ziet dus dat de zaek van den 'neyligen Vader de
zaek is van het calholyk Vrankryk, het is troostelyk te zien,
in 't midden eener zqo dolzinnige secte, die gedurig hare
kokende gal tegen den calholyken godsdienst uytbraekt,
met welken iever dezens kinderen zich opofferen voor de
verdediging van den paus, en aldus alle gelegenheden
waernemen om de goddelooze lasteringen, de eerlooze
leugens te verslooten, die door de vyanden der H. Kerk
onophoudelyk tegen Roomen en het bestuer van den paus
worden uylgestroeyd.
Ziet hier hoe eenen anderen franschen afgeveerdigden
zich nopens Roomen uytdrukt
VVy verhopen dal er thans niemand zal zyn die tegen
a den Paus zou willen in opstand komen, noch eenig
europeesch gouvernement, noch de revolutie zelve. Maer
(t moesten er menschen gevonden worden roekeloos genoeg
om zich met zulke heyligschendery te bezoedelen, de
fransche Catholyken zouden zich rond den Vader der
Geloovigen scharen, om hem een schild te maken van
hunne borsten en om hem het lydelyk koningrijk te waer-
borgendat de Voorzienigheyd hem verleend heeft om zyne
onafhanglykheyd in de uytoeffening van zyn geestelijk
gezag te verzekeren.
Men ziet met vertroGS'ing dat den goeden geest van
eerbied voor den catholyken godsdienst ook in 't fransch
leger heerscht. Ten dien opzigte leest men in den Cattolico
dagblad van Genua
Het is met genogen dat wy een feyt bestatigen 't welk
aen de hier door de stad trekkende fransche troepen tot
groote eer strekt. Soldaten van een bataillon gezegd de
Turcos hebben verteld aen persoonen, die hun gingen
bezoeken, dat men hun aengeboden had ze in eene kerk
te kamperen en dat hunnen bataillonsoversten geantwoord
had Wy gaen naer de kerk om te bidden en niet om te
slapenEn wat gebeurde er De soldaten hebben
onder den blooten hemel gekampeerd
Md zulke gevoelens bezield zyn, is treffelyk, is edel
moedig, is groot, en dient tot les aen de liberale schreeu
wers, die peyzen dat zy felle mannen zyn, als zy tegen den
godsdienst, tegen de Kerk of tegen de priesters durven
uytvallen en de beest spelen.
Op het oogenblik dat gplieel Europa zoo ernstig bedreygd
word in vuer en vlam te schieten, op bet oogenblik dat'de
bevolkingen van alle Staten zich het best zouden moeien
verstaen en in de voimaektste eendragt leven, wat 'doet
onze liberaters-party Zy gebruykt al hare dwjngelandy
om de Calholyken te verdrukken en al de vryheden te
vernietigen die hun door de grondwet gewaerborgd zyn,
aen haren partyhaet viert zy den vollen teugel, de ver
bittering hitst zy gedurig moei' en meer aen, met een woord,
zy wilt den doodklop aen de conservateurs toebrengen,
dan zelfs wanneer de grootste, de kostelyksle belangen des
lands dringendst vereysschen dat de Nationale leus, Een
dragt maelct mugt, bewerkstelligd worde, om 'l vaderland,
tegen alle gevaren te beveyligen.
Als men eene zitting der kamer by woont, zou men zeggen
dat men zich in de Conventie van 1792 bevind men be-
raedslaegt niet, biet eene redevoering, niet eene opmencisg
word in aendacht genomen; het ministerie, eensgezind met de
liberatersparty, smeed reactiennaire wetten tegen de gods-
dienslvryheyd, en zich in eene duyvelsche sprakelooshevd
dompelende, zoekt het niels anders dandie wetten te doen
stemmen, zich overigens zoo min met de regtg-rzyde en met
het land bekreunende als met het jaer 174U dat vóorby is.../
Het is aldus dat het liberael despotismus ons al wederom,
door eene ongehoorde stemming, eene onzer kostelykste
vryhedendeze van liefdadige werken te doen komt
onlrooven. Beschaemd van openlvk eene constitutionnele
vryheyd te vernietigen, neemt de liberatersparty gezamentlyk
met bet ministerie toevlugt tot eenen verfoeyelyken list
maer in eenen nieuwen put moetende vallen én "ziende dat
het onmogelyk is dien val te vermydenvernietigt de
liberatersparty op de dwingelandigste wyze den geest der
schikking van art. 28 der grondwet, met riamelyk GEZAGS-
HALVE eene wet uyt te leggen daer waer zulks onnoodig
was, daer waer de regtbanken en geregtshovcn niet in
oneenigheyd waren, en waer het beroep tot liooger geregl;
niet uytgeput was.
De nieuwe wetsuytleggingdie de meerderhevd der kamer
komt le stemmen, vernietigt de vryheyd van Hefdadiglievd,
zy bedrevgt ons niet met liet fransch stelsel, heden door de
rede van 't bestuer en van de maelschappelyke rede zelve
verzacht in den zin der godsdienst- en liefdadigheyds-
vryheyd, maer die uytlegging bedreygt ons met het stelsel
van het Jacobynsch directorium en" dit wel in de volbeyd
der fanatiekste onverdraegzaemheyd.
Dat men dit wel begrype, zegt den Ami de VOrdre, al de
wetten der revolutie zyn gerigt geworden tegen de Kerk,
tegen de Kerk in geheel de uytgestreklhevd barer herael-
sche eygenschappen en barer goddelvke zending de
Vereeniging, het Onderwys, de Liefdadigkeyd. Die wetten
bestaen nog, wy weten het. Maer door de wereidsche
wetenschap veroordeeld, zyn er haer in de toepassing
goede wyzigingen toegebragl.
Men herleze de artikels van de liberale schryvers MM.
Sainl-Marc de Girardin en Guizot over M. Nothombs wets
ontwerp op de liefdadigheyd, en men zal niet bevinden
dat die twee liberalen, van welke eenen bovendien protes
tant is, voorde letter der revolutiounaire wetten zyn blyven
staen. Integendeel zy hebben de liefdadigheydsvryhevd
begrepen en verdedigd, jnyst gelyk dit groot princiep
begrepen eo toegepast was in het omwerp van M. Nothomb.
De stemming van 7 Mey heeft ons dan doen terugkeeren
tot het Directorium der Sansculotten, tot de revolutie
van 1792.
Noodlottige stemming, tvrannitke stemming, die langs
om noodlottige!' en ty.-annieker word, naer mate men er
de loosheyd en het godsdiensthatend fanatismus van over
weegt en doorgrond.
Na deze stemming, is de godsdienstvryheyd niet meer
ongeschonden. Hoe zou zy niet gedeeltelyk" verloren zyn
vermits de liefdadigheyd eene wezenlykë eygensohap is,
der nauwste godsdienstige pligten, derzelver vrye uvlbrev-
ding belemmeren, is wezenlvk de gewetens treffen in hunne
liefste en zoetste overtuygingen.
Men treft luer geene party maer dc groote klas der armen
en onterfden dezer wereld, Men dwingt de burgers verkeerde
middelen te zoeken om hunne ingevingen te volgen en aen een
onaennemelyk jok te ontsnappen. Men vernietigt de constitu
tionnele r eg ten7nen veracht de teeerdigheyd der openbare
magten, men werpt naer 't gezigt van 't regterlyk gezag een
politiek vonnis, waerdoor de regten der magistratuer onder
d<- voeten getrappeld worden.
Eyndelyk de arglistige kwaedaerdigheyd der liberalen
gaei zoo verre, dat zy aen eene gansch nieuwe wet een
i