ZONDAG H SEPTEMBER 1859.
DERTIENDEN JAERGANG. W 681
Vertrekuren uyl de Statie Aelst IVAER:
G FRANKS 'S JAFRS.
Vertrekuren uyt yersehillige Statiën.
AELST, den 10 September 1859.
Hoe staet het in Italièn
Wy zullen dit gaen hewyzen.
De insluyting van Antwerpen in
den Senaet.
Benderm ^35 8-30 9 35 13-3(1 3415 6-00
Lok™ 5 35 8 3(1 12 30 6-0d .-OU
Brussel 7-04 9-3;) 11-0 3-(l5 5-3ll 8-10
Secli. Briu. Antw. 5-3Ö 8-30 3 Mu
Leuv Thien Lu\k 5-358-30 9-35 3-05 6-00
Lend S.Truvën,5-35 8-30 9-35 3-05 MO
Seed 8-25-13-20-2-50-3-05-0-00-8-05
Gend, Brtigge, Ostende 8-25 12-30 0-00
1 3 05 -6-OU le klas langs Dendermonde.
Korlrvk, Mousoroen, Rvssel (langs Lede) 8-25
12-20 - 0-00 3-Ó5 - fi-00.
Dooravk, ftyssel (langs A(h 7-^55-200-00
Nin. Geevardsb. Alh, 7-45 2-15 5-30.
Bergen, Quievrain 7-45—0-00— 2-15—5-20
Te IBDE etsen .1 de kon.o,.- - Te T)rcEM seen de.e vertrekkende „ra Ath 6-30 - 0-00
10 4-20 0-00 en dcre vertrekkende van Denderleeuw «I de convoys.
stil al de konvovs ovtgenomen deren vertrekkende van Aelst 9 35 des
morgeus" 0-00 's avonds en var. Óendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
i. S.VTBFBCEB de vertrekken nvt Ath 6-3 1 O 00 10 's merg. 4-20 en O-OO 's avonds.
'Tsrl nenSeuw O-OO 8-15 morg. 2-10 5-45
n 0-00 des a>ouds.
VAN LOKEREN NAF.R
Drndennnndo, Aelst 6-50 9-25 3-00 -4- 5-30— »-».
Ninove, (ieerardsbergen, .Ath 6 50 9-25 -3-00 0-00.
VAN ATM NAER
Geeraprdsliergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-«— 4-20—«-».
Lessen. Gei-ra'-rdsbergen, Ninove Aelst, 6-300-UO10-»4-20 0 00.
Brussel 'langs Denderleeuw) 6-3010 4-20— »-».
Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 10-» 4-20— 0-00.
VAN «EN» NAER
Audcnaerde. 9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35.
VAN BRUSSEL INAKR
Aelst, Gend 7-35 11-302-00 5-05-15
Ninove, Geeraerdsh, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-.
VAN DENDERMONDE NAER:
Brussel 1. Aelst) 7 15 7-35 1-40 5-» »- (1. Mech.) 6- 9 10 9-55 3-30 6-40,
Aelst, 7 15 7-55 -11-50 1 40 5-00 6-05
DEN DENDERBODE
Eene briefwisseling uyt Roomen doet ons den ongeluk-
titreu toestand kennen waerin ltaliën, door de revolution
airen volksbedervers, gedompeld is. Alle landen, waer de
demagogieke liberatery aen 't bewind is, hebben het
ofootste belang zich van die schandsecte te ontmaken,
of ten minsten haer alle magt en gezag te ontnemen.
En waerom? Omdat die liberatery overal -de zelve is,
omdat zy overal door de zelfde leerstelsels, door de zelfde
nevingen, door de zelfde driften, bedorven is en ook
overal waer zv kan het zelfde geweld zal gebriiyken.
Wv roepen de ernstige aendacht onzer landgenoten op
hoogst betreurlyke schandalen in deze briefwisseling aenge-
Stiot en drukken de vurigste wensehen uyt opdat elkeen
zich wel van deze waerheyd doordnuge, namelyk dat de
zelfde oorzaken meest allyd de zelfde uytwerksels hebben.
Wilt men slechte uytwerksels voorkomen, men moei de
slechte oorzaken afw'eeren en alle werking verlammen van
deze die konneri en willen slechte oorzaken daerstellen.
Ziet hier deze briefwisseling
Roomen, 30 augusty 1859.
n Yerscheyde van de meest overdrevene en revolutionnaire
dagbladen van ltaliën hebben, dezer dagen, in hunne kolonnen
durven drukken dat een nieuw bloedtooneel van 1793 in midilen-
ltaliën noodig is, indien men ernstiglyk tot onaflnnglykheyd van
ltaliën wilt geraken.
Men heeft dezen oproep byna onaengemerkt laten voorbygaen
sis zvnde '1 werk van dweepzuchligen en uylzinmgen maer zie,
reeds beginnen de revolutionnaire ongebondenheden, en van den
eersten slag gaen zy over lot de baldadigste eerloosbeden.
bi de omstreken van Rimini te Verruchio, bestaet er een ver-
maerd klooster van religieusen Clarissen. Deze heylige dochters,
ofschoon zy zicli aen allo strengheden der boetplegmg over
leveren besteden een deel van haren tyd aen de opvoeding der
ieuu-d en do familiên in groot getal verhaesten zich hare kinderen
sendees geslicht toe te vertrouwen. Deze religieusen worden
door geheel de bevolking van 't land in den hoogsten graed
geëerbiedigd. Nu, dezer dagen, hadden eenige vrywilhgers van
de revolutionnaire henden, welkeVan Ferli tot Rimim gekampeerd
lig»en besloten zich naer het klooster te begeven, het slot te
verbrv'zelen en zich aen al de woede hunner schandigste driften
over te leveren. In weerwil der poogingen van eenige officieren,
die alles aanwendden om ze daervan af te keereu, begaven zy
zich naer het- klooster. Eenen der officieren gedroeg zich als
man van eer en moed, en 't is hoogst regtveerdig eenen welver
dienden tol van spyt aen zyne geheugenis te betalen. Ziende dat
het onmogelyk was die woeslaerds tegen te honden, stelde hy
zich voor de deur van het klooster, met den degen in d'hand,
verklarende dat zy er niet zouden binnenkomen dan al hem op
hethgehaemte trappen. Die woedenden luystereu naer niets,
eerbiedigen niets, werpen zich op den officier, doorstekem hem
met hunne bayonnellen, springen hem over 't lyf, verbryzelen de
deuren van liet klooster rukken er binnen en begaen er zulke
shoode gruwelen, dat ik ze niet durf uylspreken en dat myne
pen wevgert ze neêi' le schryven
Hoeveel ongelukkige familiên zyn daer door in de grootste
versla»enbeyd gedompeld Hoe veel moeders in wanhoop den
kreet van droefheyd en schaemte, die uyt de borst dezer moeders
opstyt zal in 'therte van alle moeders weerklank hebben en
er zal maer eene maer aigemeene slem zyn om zulke eerloosheyd
te vermaledvdenZiet daer tot welken graed van verbcestmg
het arm menschdom door de lccringen van onze vooruytgangS-
mannen gedaeld is. Zeg my of de Hunnen, de Golhen in al de
ruwheyd hunner barbaerschheyd verder gegaen zyn dan de
zoo»eze»de beschaefden dezer eeuw, en of de barbaren der
eerste tyden de hervormers der negentiende eeuw niet als mede-
din»ers' en broeders zouden moeten groeten
En noglans noemen die mannen zich de ontvoogders, de ver
lossers van ltaliën; 't is aen hun dat men de zorg toevertrouwd
de ouafhanglykheyd dor volkeren te bewerken, het zvn zy die
gouvernementen maken en beschermen, die heden in Slidden-
ftaliên lieerschen, het zyn zy, die de vryheyd van kiezing en de
vrve uytdrukking der wensehen van de hertogdommen en Ro-
ma»na voorzitten Den schandakt in en tegen het klooster
vanVerrnchio gepleegd verspreyd een zoo onlieyispellend licht
over den tegenwoordigen toestand van ltaliën, dat de minst
klaerziende nu moeten bevatten dat het dwaes princiep van alles
te laten men geluk 'l gaet, als het acn 't ksvaed toegepast word,
eene waer 'gediochtclyke zaek is. die hel menschdom in den
we» der beschaving zal doen aehteruytgaen en het, gelyk in
179^ in het bloed doen stronkcien
Dat men niet zegge dat wy overdreven zyn, het is maer al
le waer dat het bloedig tydstip van 1793 andermaal op handen
is als het natuerlyk gevolg vaD den toestand, tea zy nogtans
eene gewapende magt er tusschenkome, om de orde te herstel
len en ltaliën van eene bloedige regeringsloosheyd te verlossen.
De magt gaet allengskens uyt de handen der gematigde revo
lulionnairen in deze der heethoofden. Binnen weymgen tyd zal
de magt geheel aen deze laetsten zyn. Het zal hun onmogelyk
zyn de orde van zaken in te voeren welke zv droomen. Eenen
grooten gepst van geloof en godsdienst berust in 't herte der
massa's en zal eenen onophoudelyken hinderpael zyn aen de
verwezenlyking der revolutionnaire gedachten, om dat hy de
volkeren zal afkeeren van die verblinde vervoeringen welke het
gevolg zyti der verlating van alle godsdienstig geloof. Dan, er
bestaet 'in 't grootste deel van ltaliën eene bevvonderensweerde
menigte van liefdadige instellingen, godvruchtige broederschap
pen, godsdienstige gestichten, welke zich tot alle rangen der
samenleving, tot alle ouderdommen wenden, welke de dwalin
gen en het kwaed bestryden overal waer zv zich vertoonen,
welke de orde, de eendragt, de liefdadigheyd, het gezag en de
regten van elkeen prediken en voorstaen, welke de zwakken
versterken, de sterken aenmoedigen, de gevallene helpen op-
slacn, moed en onderstand geven aen deze die aerzelen, en voor
iedereen eenen broeder, eene bescherming, eenen toevlugt zyn..
In 't overige van Europa kent men den weldadigen invloed
niet dezer instellingen, men weet niet welke kracht zy hebben
om de samenleving in den weg der orde en van het goed te
houden. Zoo lang zy in ltaliën zullen beslaen, zal de overgroote
meerderheyd des volks de revolutionnaire en socialistische
denkbeelden verstooten. Hoe zouden de bevolkingen immers
konnen medewerken in akten welke door haren godsdienst stel
lig verboden Worden Wilt de revolutie dan zegevieren, zy moét
den godsdienst aenranden en trachten le vernietigen. Zy zal de
volkeren niet konnen bemeesteren, ten zy nadat zy de banden
verbroken hebben welke hun aen 't goed en aen de deugd vast
hechten, ten zy nadat zy den godsdienst verdelgd hebbe. De
revolutie gevoelt dit zoowel, dat de Mazzinische secte niet
vreest aen al hare aenhangers het ordewoord, oorlog tegen de
priesterste geven.
Waer is, op dit oogenblik, de kracht van wederstand tegen al
die boosheden, die men zou willen bedrvven Waer is de stem
die zich verzet tegen de plunderingen en diëveryën, die men
poogt le plegen In de geestelykheyd. Dat men zie hoe den
aartsbisschop van Florentiön weygert de akten goed te keuren
eener vergadering welke de wettige regten der prinsen miskent;
men zie hoe manhaftig den Aertsbisschop van Pisa aen zyne
geestelykheyd verbied deel te nemen in kiezingen, die hy in
geweten niet Kan goedkeuren. Dat men ons zegge of den moe
digen Kardinael-Aerlsbisschop van Bologna, welken onophou-
delyk protesteert tegen een ingedrongen gouvernement, gedurig
de regten der Kerk en der armeir verdedigt, zyne geestelykheyd
ondersteunt en aenmoedigt, niet eene maglige borreere is tegen
den voortgang des kwaeds.
Dit alles is zoo waer, dat de tegenwoordige gouvernementen,
die nog niet Mazzinisch zyn, de bisschoppen en de priesters
aenzien als de geborene vyanden der revolutionnaire overwel
digingen die men te Fiorenliën wilt doen gelden. De willekeurige
stoulmoedigheyd, de dwingelandy, de moordzucht zelve gaen
zoo verre in ltaliën dat al wie verdacht is de bisschoppen of de
geestelyken toegenegen te zyn, gevaer loopt van vervolgd en
vermoord te worden.
Indien dan overal het edel gedrag der geestelykheyd eenen
hinderpael is tegen den voortgang van het kwaed, gelooft men
wel dat zy de revolulionnairen zal konnen doen vvyken Neen,
dezen hinderpael zal verbryzeld worden, en indien het tegen
woordig besluer daertoe de magt niet heeft, er zullen andere
komen die dezen hatelyken last zullen op zich nemen. Indien
men voorlgael met't rampzalig stelsel van alles te laten gaen gelyk
het gaet, en indien men de revolutie haer werk bet voltrekken,
er is geenen twyfel of de bloed-en moordtooneelen van 1793
zullen welhaest aenvang nemen. Men moet stekeblind zyn om
dit niet te zien.
Wy hebben reeds voorbeelden aen te stippen twee achtings-
wcerde priesters zvn vermoord geworden om zich tegen brigands-
akten verzet te hebben. Den graef de Malatasla komt, om zyne
godsdienstige denkwyze, geponjardeerd te worden; eenen an
deren edelman door den kop geschoten, omdat men geweien
heeft dat hv aen den Paus getrouwheyd beloofd had. Deze daed-
zaken hebben dezer dagen plaets gehad, en gemakkelyk is het
teraden in welken toestand de treffelvke lieden zich met zulke
vryheydsbewerkers moeten bevinden
Op 'het vernemen van de gruweldaden in het klooster van
Verruchio gepleegd, is den H. Vader Pius IX in eene onbeschryf-
lvke droefheyd gevallen. Hy heeft de handen ten hemel verheven
en overvloedige tranen gestort over het lot van zooveel onge-
lukkige jonge dochters. Men verzekert dal hy seffens kennis van
die schandfeyten aen 't fransch gouvernement gegeven heeft,
en aen 't zelve, in naem der menscblievendheyd, gevraegd om
daer tusschen te komen, ten eynde de vernieuwing van soort-
gclyke wandaden te beletten. Men hoopt dat Vrankryk de bede
van dén H. Vader zal aenhooren, want er is hier geene kwestie
meer van politiek, maer wel van menshlievendhevd en be
schaving
Wat dunkt u, landgenoten, ryzen de hairen n niel ie
berge, ais gy dergelyke gruwelen hoort? Vind gy woorden
i hard en bitsig genoeg cm de handel wy ze der italiaenscfce
j revolulionnairen te vermaledyden Kont gy van iets eenen
dieperen walg hebben dan van de snoodheden van dit op-
j roerig gespuys Welnu, wy hooren uwe antwoord, maer
let op dat soortgelyke zaken hier met er tyd ook niet
gebeuren, want wy herhalen het, de revolulionnairen, de
deraagoguen-liberaters zyn overal dezelve, en zyn zy hier
zoo menigvuldig niet, er is vremd gespuys in andere landen
genoeg, 't geen op 'I eerste gegeven teeken zal gereed zyn
te komen helpen. Hei is in 't beginsel te doen, principiis
obsla, sero medicina paratur, als het kwaed de overhand
heeft zal het te late zvn.
Om te doen zien tot welk punt de wetgevende ouafhang
lykheyd in Belgiën gedaeld is, sedert dat het, om die zelfde
onafhanglykheyd te bekomen, zynen koning heeft wegge-
jaegd en dcszelfs eeuwige verbanning gezworen, gaen wv
hier de namen der Senateurs geven, die verblind genoeg
geweest zyn om Antwerpen aen den Engclschman te slagl-
ollereu. Deze namen zyn
MM. Zaman, Laouroux, De Faverean, Dellafaille, Van
Schoor, De Renessr, Corbisier, de Rasse, Joostens, de
Thuin, Michiels-Loos, Lauwers, Dupont d'Ahèrèe, Lon-
hienne, Boyaval, Van Woumen, Forgeur, Bergh, Mazeman
de Couthove, Seutin, de Marnix, de Woelmont, Sacquelcu,
Neef, deRodes, Van de YVoestvne, Wyncqz, de Ribaucourt,
de Tornaco, de Block, Fortaoips, Dubus, Hanssens en de
Ligne.
Ziet hier in welke bewoordingen deu achtbaren Senatem
M. den Graef de Robiano dit noodlottig wetsontwerp
verstooten heeft
i Het is niet omdat ik aen de conservateursparty toe-
hoor dat ik my verzet tegen het ontwerp, 't is omdat ik
a het slecht vind, gevaerlyk en zeer geschikt om op onzen
grond eenen oorlog te lokken, die met eenen slag onze
a nationaliteyt zou konnen vernietigen. Wat er de ver-
slaefde totken des kabinets ook van gezegd hebben,
den tegenstand der representanten en der catholyke
dagbladen heeft geene andere beweegreden gehad clan
eene diepe overtuygiug, welke overigens door geheel
't land gedeeld was.
Eene wyze, beredende politiek en onaflianglyk van de
belangen eener andere natie, en byzonderlyk eener natie
e die jaloersch en vyandig is van en tegen alle handel-
a dryvend en nyverheydsminnende volk, zal altyd beter
a onze vryheyd en ouafhanglykheyd waarborgen, dan
i gewapende bastioenen en muren rond de hoofdplaets
n van onzen handel. Als Belg, verstoot ik de nieuwe ver-
sterkingen van Antwerpen, voor de welke ik eehler zou
stemmen indien ik Engclschman of Prut/s ware
Deze veelbelcekenende woorden hebben meester Rogier
in 't garen gejaegd hy zocht vruchteloos de argumenten
van graef de Robiano te wederleggen. Volgens gewoonte,
zyne oude schoolvossery raedplegende, heeft hy nogtans
iets of wat te antwoorden gevonden, namelyk dat den o'uden
beruchten kerkdief en priestermoorder Marnix van Alde-
gonde, het beleg van Antwerpen gedurende dertien maanden
tegen de catholyke Spanjaerds uylgehouden heeft. Maer hy
heeft er vergeten by te voegen dat eyndelyk den Prins van
Panna de stad heeft ingenomen nadat de burgers, ge
durende die dertien maenden, al de gruwelen, al de rampen,
al de ellenden, die men kan bedenken, uytgestaen hadden
en ten gronde geruineerd waren.
Ondertnsschen zal het gezegde van Rogier, ten voordeele
van den kerkroover Marnix, die legen zyn evgen land en
tegen den godsdienst onzer vooronders zoo hardnekkiglyk
gestreden heeft, zoo min als de ongelukkige stemming d'er
meerderheyd van den Senael met sterk genoeg zyn om
't land de. éngelsche belangen te doen omhelzen. Den 49/>0
des volks zyn en blyven overlnygd dat het eene onbegrype-
Ivke dwaeshevd is eene sterkte op te slaen in eenen a'f'e-
zonderden hoek van 't land, om er de Engclsrhcn "en
Pruyssen af te wachten, terwyl hel overige des lands aen
den willekeur der Franschen, welke men als vyanden
i behandelt, zou overgelaten zyn.