ZONDAG 25 SEPTEMBER 1839.
VEERTIENDEN JAERGANG. - Nr
685
AELST, den 24 September 1859.
Vertrekuren uyt de Statie Aelst VAK 11
6 FRANKS 'S JAEBS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
De liberale of revolutionnaire
politiek.
Wat bewyst dit alles
Wanneer...
Eerste middelen.
Beoderin. 5-35 8-30 9-35 12-30 3-05 6-00 -.
Lokeren 5-35 8-30 12-30 6-00 «-00.
Brussel 7-54 9-30 11-0 3-05 5-30 8-10.
Heeti. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
Lout ThienLuyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00
Verv Land StTruvën,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
9. Gend, Brugge, Ostende 8-25 -12-20 0-00
3-05 —6-001® klns langs Dendermonde.
1 Kortrvk, Mouscroen, Rvssei (langs Lede) 8-25
12-20 0-00 3-Ó5 -6-00.
Doornyk, Ryssel (langs Alh 7-455-20—0-00
Nin.GeerardBb.Alh, 7-45 2-16 5-30.
(taad 8-2512-202-503-05—6-00—8-05 Bergen, Quievrain7-45—0-00—2-15—5-20
- 0-00
T« LEDE stnen al de konvoys. Te idegem staen dete vertrekkende van Ath 6-3
10 4-20 0-00 en dete vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te CTSECEV «til al de konvoys uytgcnomen deren vertrekkende van Aelst 9 35 des
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
ftaen te Santbergen de vertrekken uvt Alh 6-30 0-00 10 's rnorg. 4-20 en 0-00 's avonds.
Tan Denderleeuw 0-00 8-15 's morg. 2-40 5-45 en 0-00 des avonds.
VAN LOKEREN NA ER
Dendermonde, Aclsi 6-50 9-25 3-00 5-30»-».
Ninove, Geerardsbergen, Alh 6 50 9-25 3-UO0-00.
VAN ATrt NAER
Geeraerdsbergcn, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-«4-20«-».
Lessen. Geeraerdsbergen, Niuove Aelst, 6-300-0010-»4-20 —0-00.
Brussel (langs Denderleeuw; 6-30 10-» 4-20 »-»
Gend, Brugge, Ostcnde 6-30(langs Lede.) 10-» 4-200-00.
VAN GEND NAER
Audenaerde9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend 7-35- 11-30—2-00 5-05—7-15
Ninove, Geeraerdsh, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-.
VAN DENDEKXONDE NAER
Brussel 1. Aelst) 7-15 7-35 1-40 5-» »- fl. Mech.) 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40.
Aelst, 7-15 7-55 -11-50 1-40 5-00 6-05
DEN DENBERBODE
In alle tydeu hebben er secten bestaen, en altyd zullen
et* bestaen, 't is God die het alzoo wilt om de geloovigen
te beproeven of zy zynen dienst niet zullen verlaten. Doch
alle tydstippen zyn niet gelyk voor de vyanden der Kerk.
Heden bestaet er eene secte, welkers razerny tegen het
Gatholicismus sedert lang geene weerga gehad heeft.
De seetarissen hebben elkander altyd wel verstaen om het
openbaer geweten te doen lyden, maer zcldzaein zyn zy er
zoo wel in gelukt dan op onze dagen.
Te gelyker tyd revolutionnairen-goddeloozen en revolu-
tionnairen-politieken, begaen de liberasters alle soorten
van wanbedryven, en dit wel in naem der vrvheyd, terwyl
zy inderdaed geene andere inzigten hebben dan liet
despotisinus en de vervolging. Zy stellen eene wettige orde
in om de wanorde te beschermen, eene wet om de wet te
overtreden, zy. stolfen en bollen op eene Constitutie of
verdrag tusschen den Souvereyn en 't Volk, en zy zyn de
eerste om die Constitutie met de voeten te treden,
zy vragen in alles den eed, en zy zyn de eerste om
dien eed te miskennen. Het liberalistnus is stout en onbe
schoft, 't is den middel dien het gebruykt om zyn bestaen
en zyne beheersching te vestigen. By zvne sioulheyd en
onbesehoftheyd voegt het de bedriegery en de verleyding.
Als het kwaed doet, het beweert dat hel goed verrigt,
als het liegt en bedriegt, het waent waerheyd te spi eken
en regtzinnig te zyn, immers zeggen wy het maer ronduyt,
het liberalismus is openlyk schurkachtig en eerloos en
®t zal openlyk. met het openbaer geweten spotten, gelyk
men het ziet in byna al de landen waer het gouvernement
door liberaters gelevd word. Daerby ondervind men dat
het liberalismus, 't welk de heyligste zaken versmaed en
dezer verdrukt, die zyne schandakten afkeuren, wilt dat
het geëerbiedigd worde en dat men zyne wanbedryven en
schelmstukken met de schoonste eerenamen betitele
Ivan het door bedrog en verleyding daerin niet gelukken,
het gebruykt het geweld, de verwoesting, de plundering
en brandstichting.
Dit is 't geen wy andermael gezien hebben in de laetste
gebeurtenissen welke te Bergamo, in Italiën hebben plaets
gehad.
Ziet hier wat de Italiaensche bladen ons daeromtrent
meêdeelen.
Den 3 september had te Bergamo in de kerk van den II.
Bartholomeus eenen lykdienst plaels voor de doorluchtige slagl-
offers van den oorlog. Mgr. den bisschop om hulde te bewy-
zen aen zulke heylige en zalige gedachtenis had zelf den lyk
dienst willen zingen en aen niemand de zorg toevertrouwen van
deze godsdienstige pligt te vervullen.
Men vroeg eene lykrede, en Mgr. had deze begeerte inge
willigd, doch slechts op voorwaerde dat den persoon die daer-
mede zou belast worden, waerborg zou geven dat er m de hey
lige plaets geene verergernis zou gebeureu. Zelfs had hy de
dienstwilligheyd zoo ver gedreven dat hv zelve zekere redenaers
voorstelde; doch hy zag ze alle van de hand wyzen, klaerduy-
delyk omdat de aenleyders voorwendsel tot wanorders zochten.
Uyt voorzigtigheyd had Mgr. bevolen dat na den dienst de
hoogzael toegesloten wierd; maer voor dat de plbgtigheyd ge-
eyndigd was, zag men in de kerk eenen persoon komen met
eene ladder op den rug, welke hy tegen de hoogzael plaetste, en
aenstonds eenen der kopstukken, zekeren Fassino Loeatclli, op
het predikgestoelte klauterde, en eene lykrede van zynen opstel
begon af te geven, aldus het komediespel vernieuwende welk
eenen tooneelspeler reeds gegeven had in eene andere kerk van
Lombardiën.
Na den dienst was Monsgeineur in de sakristv getrokken, maer
vooraleer den redenaer van den predikstoel gekomen was, kwam
Z. Hoogw. weer naer den autaer, en op het zien der hcyüg-
schendery en ingevolge de voorschriften der heylige kerkwetten,
verklaerde hy de kerk onthevligd in de tegenwoordigheyd van
al het volk dat in de kerk vergaderd was.
Dezen akt van moedige krachtdadigheyd stelde de liberalen
in eene dolle woede, en hunne razerny kende geene palen meer,
toen des avonds, men hut Hoogweerdige uyt de kerk haelde om
het in eene andere naburige te dragen. Nogtans moeten wy hier
byvoegen dat eene grootc menigte deel namen aen deze heylige
b'oetpleging, cn Jesus-Cbrislus baden dat hy medelyden zou
hebben met de schenders van zyn huys.
Den nacht gekomen zynde, hebben de revolutionnairen, om
zich over de vastheyd van den prelaet te vreken, zyn païeys
verwoest al roependeDood aen den bisschop Waer is hij dut
wy hem doodslaen
Een ander blad, La Campanclla voegt er by
Oh konde ik in de vergetelhevd begraven al wat er gebeurd
is Men kan zich geen denkbeeld maken van al de vreedheden,
van al de verwoestingen, die tydens dezen vcrschrikkelyken
nacht gepleegd zyn geweest. Dank cchler aen den moed en de
krachtdadigheyd van een deel treflëlvke burgers, is den liberalen
oproer gedempt en verslrooyd en den hoogweerden bisschop
heeft aen de moord konnen ontsnappen
Dit bewyst dat de liberastcry of de revolutie tegen niets
anders* mikt dan tegen het calholicisinus. Zy wilt de
Roonische lverk verdelgen, dit is haer eenig doel. Daervoor
werkt, schryft en preekt zy overal op en rond de trooneu,
in de gouvernementen, in de parlementen, in de vergade
ringen van wetenschap, koophandel en nyverheyd zoowel
dan in de klubsen en francmagonslogiën.
s Hen ziel het hier gelyk elders het is nog niet lang
geleden dat eenen woedenden liberaler, die thans aen
'i roer zit, by het verlaten der koninglyke tafel durfde
uytbraken dat men den Laas moest naar Constantinopelen
sturenIa dit schandacl heeft hier in Belgiën plaels
gehad, doch gelukkiglyk was 't r.en vremdeling die er zich
schuldig van myekte
Het is dan onbelwistelyk dat het ordewoord der revolu
tionnaire liberatery is de Kerke van Christus te vernietigen:
den pair van Engeland, den pruyssischen domme, den
russiehen pope werken er zoo ieverig aen dan de uytzende-
lingen der geheyme genootschappen, aen wie iVIazzini
50 franks geeft en een pistool om ergens eenen vorst te gaen
vermoorden. In ley te van kerkvervolging verstaen de
liberaters elkander wonder wel en zullen zich allyd ver
staen. Den Engelschman zal zyne acnrandingen en zyne
trouwlooze diplomatie bybrengen, den Rus zyn slavenleger,
den Pruys zyne landstorm, Italiën zynen ponjaerd, den
franschen vrydenker zyne verleydingspen, dit noodlottig
werktuvg, 't welk meer dan alle ander het hert en den geest
van het menschdoin bedorven heeftEn Belgiën,
ons kleyn kindeken, is reeds zoo verre in het revolutionnaire
liberalismus gevoorderd, dat het verderf hier gedurig
voortgang doel, onze eendragl en gevolge!yk onze naliona-
liteyt bedreygt. En om dit gewenseht. dit bovenal nagejacgd
doel, de vernieling der Roomsclie Kerk, te bereyken, zal de
secte al hare krachten inspaunen in hoop er de vruchten
van te plukkenCod oeware ons geliefde vaderland
voor dien heylloozen slag
Wanneer zullen de Catliolyke Sonvereynen liet gevaer
gevoelen dat tegen den godsdienst hunner Sloten dpkonH
W anneèr zullen zy 't gevaer zien uat zich nadien voor hunne
troonen zal opdoen? Wanneer zullen zy de trouwlooze
ontwerpen begrypen, die door de protestanten en liberaters
gesmeed worden om Hoornen te verdelgenWanneer zullen
zy ophouden zich te laten geleiden en bedriegen door die
gouvernementen, welkers politiek geen ander inzigt heeft
dan 't Opperhoofd der II. Kerk te berooven van zyn tydelyk
gezag, overtuygd dat bierdoor de geestelyke magt zal
ontzenuwd of ganseh krachteloosworden En voor
wat ons land betreft, wanneer zullen de Conservateurs,
de Catholvken zoo wel in de kamers als in 't land, klaer
zien en zich onderlinge wel verstaen om met onverschrokk
moed en aenhoudende krachtdadigheyd de Iiberaters-
francmafons te bevechten en den gemeenen vyand van
godsdienst en vaderland te ontwapenen V Wanneer zullen
onze Cathoiyken het gewigt der schande gevoelen der
uytsluytingen en kwellingen waervan zy 't voorwerp zyn
Wanneer zullen zy eens voor goed begrypen dat zy iiier
behandeld worden als parias en maer geteld w orden als er
kwestie is verpletterende contribution te betalen 0111 aen ze
nuttelooze en dwaze werken te verkwisten
Al die wanneer's mogen niet lang meer zonder oplossing
blyven, of liet zal te late zyn, want liet kwaed is onver-
moeyelvk en eens dat bet stevig zal gevestigd zyn, dan is
de samenleving reddeloos verloren.
Wat ziet men hier in Belgiën De treffelyke menschen
zyn thans de verstootelingen, omdat zy tegen God en tegen
Zyne Kerk niet willen opstaen. Het méestendeel der amiite-
naers zyn nog slechts eene troep knechten van het impo
pulaire ministerie, voor bet welk zy dansen gelyk het
scbuyfelt. Alle gezag is verkreukt, allen eerbied voor de
i gelieyligdste zaken is geknakt, den partygeest, de ver
drukking, de onregtveerdiglievd hebben de bovenhand
Het een deel der natie word door het andeie behandeld
net als waren wy hier in een veroverd of stormenderhand
ingenomen land. De vraekzucht, de vervolging, de aenran-
ding tegen de zwakken worden slraf- en schaemteloos
gepleegd. De bescherming der wet is voor de goeden schier
een ydel woord. Gewczène bankroetiers, losgelatene
raspliuysbrokken voeren liet liooge woord in gazetten,
in politieke klubsen, etc. waer zy de pretentie hebben het
volk te onderrigten en op den liberalen leest te schoeyen.
Aen exgaleyboeven worden er publieke geschenken gedapn,
aen het schuvm der ontuchtigsle romauknoeyers gouden
pennen en medaliën geolferd. Schandige kerkdieven,
beeldstormers, heiligschenders worden uyt bet stof der
vergetenlieyd getrokken en openbaerlyk voor hunne gruwe-
lyke goddeloosheden verheerlykt. De geloofsverzaking, de
vervalscliing der catholyke principen breyden zich uyt door
verderflyké Ieeringen in de stadsscholen met't geld der catho
iyken onderwezen. De gi ondwaerlieden van den godsdienst
worden bestreden en aengerand. De gewyde rustplaetsen
der dooden ziet men straft','loos overweldigen enontlieyligen.
Immers de gekende en meest befaenide goddeloozen zyn in
eere en gezag, en, steunende op de straifeloosheyd, vieren
zy den vollen tengel aen hunne driften van knevelary,
verdrukking en vervolging tegen de Catholvken
Kan of zal dien stact van zaken nog langer duren Wy
denken bet niet, de Belgen beminnen nog bunnen gods
dienst, de Belgen zullen hunne gedrenkte faem vreken.
Doch, willen zy er den tyd toe hebben, zy mogen niet
vertoeven die ontëerende slavenketens te verbryzelen
zy moeten elkander verstaen en met gemeenzaem overleg,
in eendragl en wettigheyd te werk gaen, en dan, wy zyn
er zeker van, zullen zy met den eersten slag den kop van
liet rnarüijniek serpent verpletteren.
Wy hebben reeds meermaelsdie middelen voorgeschreven
en herhalen ze volgeern gelyk wy ze thans in liet Vlaemsclie
Land aentreffen. Ziet hier hoe dit blad zich uytdrukt
De kalholykc gazellen, die dikwjls1 vol zyn van allerschoon
ste beredeneerde artikelenzonden behooren voorgetrokken te
worden aen sommige gozetjes die iloch mossol noch visch zyn,
die zich bepalen tol het geven van nieuwniaren en waeraen men'
zich abonneert kwansuys om den goeden koop. Wy zouden
willen dat de katholyken zich wel lieten voorstaen," dat alie
goed en alle kwaed voortspruyten uyt de beredeneerde artikelen
der gazetten. Nu het kwaed moet tegengesproken en wederlevd,
gelyk het goed moet voorgedragen en aengeprezen worden'
Indien men deliberate gazetten vry en vrank laet liegen en laste
ren, de. gempederen verbasteren en bederven zoo zal alhaest
het geheéle land tot het liberaelschap overgaen. wetten en vry-
lieden en zeden zullen overhoop geworpen worden. Deze is
immers de liberale wending. Om dan legen liet liberaelschap met
winst te stryden, zoo kost dat geld en vee! geld. Doch voor den
goeden koop zich abonneren aen een blad van nieuwmarén. is
dat niet de katholyke schryvers veronachtzamen is dal niet'dé
kalholyke drukpers aen haer zelve overlaten is .dat niet hel
open veld aen den vyand vergunnenis dat niet den goeden
volksgeest door verpestende leeringen vrywillig laten verbas
teren Gaet Belgicn te kwiste, zult gy, vcrzuymende katholyken
dit aen uwe eygene. schuld niet moeten toeeygeneu
Geen gelegeuheyd mag men laten voorbygaen van den vader-
landschen geest op te beuren dat hevlig vuer moet zonder
ophouden gevoed en aengestoken worden. Is er eenen uytmiin-
tenden vaderlander die oenen eerepenning verdiend heeft, 'onder
steun hem door uwe insehryving, voor hoc wcynig hetzv.
Worden er verzoekschriften in omloop gebragt iiie eene
levendige kwestie voor oogen hebben, hapert niet te teekencn
hoe dikwyls men or u acnbïe'dc, hoe weynige vrucht er van te
verwachten is. Nimmer mag men de vaderlandsliefde in de herten'
laten verkoelen.
Word eenen katholyken sehryver ol dagblad door den party
geest voor de reglbanken veroordeeld, dat men zich verhaesle
eene inschryvingslyst te openen om de onkosten te betalen. D#
katholyken zyn voor elkander wederzyds verantwoordelyk, want
de zaek betreft allen. Dat elk inteekene volgens zyne middelen
ja, voor zeer geringe sommetjes.'T is het geld der insehryving
niet dal beoogd, maer de geluygenis legen den partvgeest die
gegeven word. Wy moeten aen de liberalen tonnen daVer loven
in ons stookt, dal zy ons zoo ligt niet, als zv wel meenen onder
den voet zullen krygen dat wy worlstelen willen lol den laetsten
adem toe.
«Wy schryven hiér geen nieuwe dingen, datden katholyken Belg
zich diép inbeelde dat zyn geluk alsmede het geluk van liet vader
land van zyne deftige houdingen medewerking afhangen.»