ZONDAG 2 OCTOBER 1859.
VEERTIENEN JAERGANG. - Nr 681
Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER:
6 FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 1 October 1859. j Wat is er van overgebleven
DE KOLOM EX T KOXGRES.
I, II, HL
4» DIT DER VRYHEYD VAN ONDERWYS.
Toebeetje.
Denderm. 5-35 8-30 9-35 12-30 3-05 6-00 -»
Lokeren 5-35 8-30 12-30 6-00 »-00.
Brussel 7-54 9-30 11-0 3-05 5-30 8-10.
Heelt. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
LeuvThien Luyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00
Verv Land StTruven,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
Gend 8-25—12-20—2-50—3-05—6-00—8-05
SR Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-20 0-00
3 -05 -6-001* klas langs Dendermonde.
Kortryk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8-25
12-20 0-00 3-05 —6-00.
Doornyk, Ryssel (langs Alk 7-455-200-00
Nin.Geevnrdsb.Ath, 7-45 2-15 5-30.
Bergen, Quievrain 7-450-00— 2-155-20
-0-00
Te lbde staen al de konvoys. Te idegex staen deze vertrekkende van Ath 6-30 -
10 4-20 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te ctsecem stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9-35 des
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
•taen te Santbercen de vertrekken uyt Ath 6-30 0-00 10 's morg. 4-20 en 0-00 's avonds.
Van Denderleeuw 0-00 8-15 's morg. 2-40 5-45 en 0-00 des avonds.
VAX LOKEREN NAER
Dendermonde, Aelst 6-50 9-25 3-00 5-30—»-».
Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-50 9-25 -3-000-00.
VAN AT/t NAER
Geernerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-«4-20-».
Lessen. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, 6-300-0010-»4-20—0-00.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-3010-» 4-20— »-».
Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 10-» 4-200-00.
VAN CEND NAER
Audenaerde9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35.
VAN RRDSSEL NAER
Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-05—7-15.
Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-.
VAN DENDERMONDE NAER
Brusseld. Aelst) 7-15 7-35 1-40 5-» »- (1. Mech.) 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40.
Aelst, 7-15 7-55 -11-50 1-40 5-00 6-05
DEN DENDERBODE
Vele oudleden van het Nationael Kongres van 1830
hebben niet willen tegenwoordig zyn aen de inhuldigings
komedie van eene gedenkzuyl, die de geheugenis moet
bewaren van eene vergadering en van een werk, die de
glorie van Belgiën gemaekt hebben, maer die thans zoo
jammerlyk geschonden zyn door de schanddagen van Mey
1837 en andere akten, dat men mag zeggen dat het voetstuk
van de nauwelyks opgeregtte Kongres-Kolon reeds ouder-
mynd en gescheurd is en dat de Belgen in 't kort de
stoffelyke instorting van dit monument te gemoed zien,
gelyk de zedelyke vernieling van een groot deel der
Constitutie, door de Kolon in zinnebeeld voorgesteld,
reeds eene voltrokkene daedzaek is.
De mannen die op heden aen 't hoofd zyn en de akteurs
spelen in deze inhuldiging, zyn voorzeker de mannen niet
van het kongres, zyn voorzeker de mannen niet bezield met
de gevoelens en met den geest van patriotismus, van ver-
kleefdheyd aen onze instellingen, van eene ware, vader
landslievende, regtzinnige en vrye politiek, die altyd in
't kongres geheerschl hebben integendeel zy zyn de
aenhangers van het despolismus, de verdrukkers der
vryheden, de lievelingen des kasseygewelds, meteen woord,
hunne verknochtheyd aen de Constitutie i» een ydel woord,
eene hersenschim, eene bittere teleurstelling, omdat hunne
akten gansch en geheel tegenstrydig zyn aen 't geen zy
voorgeven te wezen
I, En inderdaed, te beginnen van den ondschoolvos
Rogier, geboren franschman, zal men bevinden dat Iiy
gedurende geheel den tyd van het kongres geenzins de
vryheden verdedigd heeft, die de vergadering in onze
grondwet wilde stellen. Integendeel, als lid van het doctri-
narisch drymanschap, heeft hy altyd eene sterke magt
gewild, dit is te zeggen een absoluet gouvernement gelyk
de akten het bewezen hebben en thans uytleggen hoe hy'al
aver de puynen der door den oproer verpletterde constitutie
aen 't roer gekemen is.
II. Na den Doctrinaris, komt den luykschen Orangist,
die in den tyd zoodanig naer den kaes rook, dat als hy lid
der Balie van Luyk geworden was, try weygerde den eed
van getrouwheyd acn den koning te doen en van de consti
tutie van 't kongres aen te nemen. Men heeft ook niet ver
geten dat de liberaters-franemaijonscoterie van Luyk over
weynige jaren heeft durven scliryven dat de constitutie
wetliglyk sou veranderd of revolutionnairlyk sou vernietigd
worden. Deze coterie heeft er maer al te wel in gelukt,
want eenigen tyd nadien zyn de schanddagen van Mey
1837 verschenen, die volmaektelyk de voorzegging be-
waerheyd hebben.
Men heeft nog niet vergeten dat den oproer is uytge-
borsten op den oogenblik zelf dat M. Frère uytgeroepen
bad A BAS LES COUVENTS Wech met de kloosters
Dit is te zeggen Wech met de godsdienstige en burgerlyke
vryheden! Wech met de vryheyd van vereeniging Wech
met de constitutie Gelyk men dien schand- cn vernielings-
kreet niet vergeten heeft, kan men ook niet vergeten welke
eerlooze tooneelen van verwoesting, plunder- en brand
stichting er op gevolgd zyn
UI. Met derde lid van het drymanschap, dat de
inhuldiging der kongreskolon heeft voorgezeten, is eenen
oudgazetschryver, die van de eerste Luxemburgsche depu
tatie geen deel niaekte, die in zyn blad geene bewyzen
gegeven heeft dat hy aen de godsdienstvryheden door
het kongres bekrachtigd, verknocht was, eiï die evenmin
voorstaeuder was onzer monarchieke instellingen gelykelyk
in de constitutie geschreven als grondprinciep onzes
bestaens, door de groote meerderheyd des kongres besloten.
Het is onder zulke bescherming dat de kongreskolon
is opgeregt en ingehuldigd geweest? Niemand zal zich
hierin bedriegen dat het namelyk eene hittere beschimping
is, oorzaek dat een groot getal oude kongresleden aen deze.
fopfeest geen deel hebben willen nemen, omdat zy het
speeltuyg niet willen zyn van eene kliek, die de constitutie
in zoo veel barer deelen geschonden heeft.
Wy zouden aen de mannen van den oproer, die de hooge
daden der meytooneelen met den kwakzalversmantel zoeken
te bedekken, wel eens willen vragen wat er van de consti-
tutionnele vryheden is overgebleven Het publiek ziet op
de vier hoeken der kongreskolon vier zinnebeelden
1° HET ZINNEBEELD DER GODSDIENSTVRYHEYD;
2° HET ZINNEBEELD DER VRYHEYD VAN VER
EENIGING
5» DIT DER DRUKPERSVRYHEYD
I. Het eerste zinnebeeld ontbreekt aen waerheyd
en doet op den eersten oogslag zien hoe bedrieglyk en
leugenachtig het staet te pronken. Waer is de vryheyd van
godsdienst, waer is den art. 14 der grondwet, die in princiep
de godsdienstvryheyd bekrachtigt alsmede de vryheyd van
syne denkwyze in alles te openbaren Waer is die vryheyd,
als allen sectaris, allen ambtenaer, allen logiegast onze
kerkhoven mag schenden, met er sl radeloos en met geweld
de lvken hunner aenhangers te begraven, die buyten den
schoot der Kerk gestorven zyn? Is dit geene openlyke.
klare en schandelyke schending der godsdienstvryheyd?
Is dit geene verkrachting tegen de catholyke religie."
En als eenen burgemeester of allen anderen agent des
openbaer bestuers niet geweld eene catholyke kerk of kapel
gebruyken om er muziekconcerts, tot groot schandael der
catholyken, te geven, is dit geene schending van t'huys
Gods? Is dit niet eene vertrappeling der godsdienstvryheyd?
Is dit niet eene schandige beschimping en verkrachting der
godsdienstige gevoelens eener bevolking
Als eene wet, gesproten uyt de meerderheyd, onder straf
van zware geldboeten en gevangzetting, aen de geestelyke
herders verbied vrylyk hunne parochianen te onderrig'ten
en te waerschouwen tegen de valsche leeringen en booze
akten der sectarissen, die nogtans alle vryheyd bezitten de
bedienaers der eerediensten aen te randen, te beledigen en
te lasteren zonder dat men hun moge antwoorden in ser
moenen of herderlyke brieven, is dit de godsdienstvryheyd
eerbiedigen Is dit vrylyk zyne opinie in alles mogen
verklaren Is dit de grondwet eerbiedigen Is dit met
waerheyd de godsdienstvryheyd door een" kostelyk zinne
beeld vereeren Antwoord liberhalers, antwoord oproer
makers, zoo gy durft of kont.
II. Het tweede zinnebeeld vertoont den art. 20 dei-
constitutie, het regt van sich te vereenigen zonder aen
eenigen preventiven maetregel te mogen onderworpen
worden.
De vyanden der godsdienstvryheyd hebben hier hun
trouwloos ontwerp van de constitutie wettiglyk of revolu
tionnairlyk neer te hakkenten uytvoer gebragt. Den
schandkreet WECH MET DE KLOOSTERS, in volle
parlement uytgebraekt door deze, die publiekelyk en
plegtiglyk gezworen hadden getrouwelyk de constilutie
te onderhouden, door deze die onze wetten maken, is een
middel geweest om eenen oproer onder het bedrogen en
verleyd volk te doen ontstaen en aldus de vryheyd en 't regt
van vereeniging te verdelgen. Zegt ons eens, 'gy liberale
poessenellen, meent gy dat het volk deze bedriegelyke
koordendanserspolitiek niet gewaer word? Denkt gy dal de
natie maer van ten twaelven tot den noen onthoud Pcyst
gy dat wy alle molleblind zyn en uwe schandelyke ge-
veynsdheyd niet zien Gy bedriegt u, en gy zult welhaest
ondervinden dat die politiek uwen val zal veroorzaken
III. Het derde allegoriek beeld stelt de drukpers-
vryheyd voor. Deze vryheyd is zeer kostelyk voor zooveel
zy niet misbruykt word bm 't volk te bederven, om den
godsdienst aen te randen, te versmaden en te lasteren.
Én welke drukpers misbruykt aldus de drukpersvryheyd
Is 't niet de drukpers, zyn het de tolken en verdedigers
niet des liberatershalersbestuers, die aldus de vernietiging
dezer vryheyd voorbereyden, want het liberalismus is,"nvt
zyne natuer, tyran en gezworen vyand eener vrvlieyd,
die zyne trouwfoosheden tegen de nytoefening der gods
dienstige en burgerlyke vryheden ontdekt en tegenspreekt.
En dan, waer is deze vryheyd nog voor de catholyke
dagbladschryvers in vergelyking met de liberale lasteraers?
Indien wy mogten spreken, wy zouden'wel betoonen dal
deze vryheyd grootendeels verdwenen is
IV. Het vierde zinnebeeld is dit der otidenoys-
vryheyd. Het is waer, tot nu toe is het dwingelandig libe
ralismus zoo stout niet geweest van wetten te maken om
deze vryheyd te ketenen maer indien het geene regt-
streeksche middelen gebruykt, het gebruykt onregtstreek-
sclie, met namelyk fabuleuse sommen uyt den budget, dien
de catholyken verschaffen, te besteden om een oncatholyk
onderwys te geven en de ware goede principen te ver
lammen, te vernietigen. Het is aldus dat het liberalismus
ook gebruykt maekt van hoopen studieborzen, die het
kosteloos geeft om de stadsscholen te bevolkendie
professors of leermeesters hebbenwelkers catholyke
principen oueyndig veel te wenschen laten. Indien Belgiën
met aen zynen godsdienst verkleefd ware, hoe zouden de
catholyke onderwysgestichlen het tegen eene zoo druk
kende concurrentie konnen uythouden
De kongreskolon moet ook den geest en de letter der
constitutie uvtdrukken waerby eiken Belg gelyk is voor de
Dus dat alle Belgen moeten gelyk zyn pis cr
ambten te bekomen zynNogtans, waer is den
catholyken, die heden van het ministerie Frère-Rogier het
minste plaëtsken kan verkrygen Gy zult hem nergens
vindenMen moet gekend zyn als gezworen vyand van
den godsdienst onzer voorouders, men moet bewyzen
gegeven hebben dat men die religie verfoeyt, dat men de
priesters liaet, dat men alle godsdienslpligten daerlaet,
immers men moet blindelings den kop in den zak van
't liberalismus steken, wilt men tot iets benoemd worden...
Dit is zoodanig gekend, dat wy dit niet moeien bewyzen....
En dit noemt men hier GELYK ZYN VOOR DE WET
Hoe veel akten en daedzaken zouden wy konnen aenhalen,
die bewyzen dat de liberale, doctrinairemagonnieke, socia
listische of alle andere factie vyandig is aen de constitutie
Byna al wat men ziet en hoort gebeurt legen de constitutie
en schend byzonderlyk het grondprinciep dat alle Belgen
gelyk zyn voor de wet alsmede de vryheden,. die door
't kongres vastgesteld en door den eed van den souverevn
en der wetgeving bekrachtigd zyn.
Wy hebben den moed niet in byzonderheden te treden,
doch wy zullen niet nalaten hier aen onze landgenoten
te doen opmerken dat de mannen, die thans zooveel beslag
maken om de constitutie te verbeert yken, juyst de ver
nietigers zyn van hare beschermende zinspreuk, EEN-
DRAGT MAEKT MAGT, die zy, om hunne beheersching
te vestigen, vervangen hebben' door de zinspreuk van
Machiavel, die ook deze is van alle revolutionnairen, Divide
ut imperes, verdeelt om te heersclien, of liever TWEE-
DRAGT MAEKT MAGT
XXIX"
Verjaerdag der Vlugt van M. Rogier.
Het was vrydag, 23 september, den 29 verjaerdag der
vlugt van M. Rogier. Volgens de getuygenenis van 31. Jot-
trand, die de Indépendance voor waer 'aenveerd en in hacr
nummer van 10 oogst heeft afgekondigd, vond men den 23
september 1830, ten 11 uren 's morgens M. Rogier in den
bosch van Soignes, bv Waterloo, vergezeld van M31. Bamps
en Renoz, die insgelyks naer Vrankryk vlugtien. Dank aen
31. Jottrand, M. Rogier vond een verkwikkend middagmael
bereyd in de oude abtdy van Aiwiéres. Terwvl M. Rogier
vlugtte, terwyl hy aen tafel zal, vochten en stierven voor
hun vaderland de dappere Luykcnaren, op eene lafherti<*e
manier van hunnen oversten verlaten. Thans durft den held
van Waterloo de lauweren plukken die de dooden verdiend
hebben, laet zich trotselvk den naem geven van grooten
borger en doet zich kroorien vlechten door de oproermakers
van .tennriapes.
Wy hebben reeds gesproken van eene inschryving m
Henegouwen ingerigt door 31. den baron de ïlmin cc den
advokaet Sainctelette. Te Jemmapes, is de inzameling voor
de Inschryving-Bogier gedaen geweest door eenen oproer
maker, door eenen der braders van den 51 mey 1857. Wv
wenschen het ministerie des oproers en 31. Rogier in het
bvzonder, geluk van als voorslaenders te hebben de
eerlyke liberalen van Jemmapes, maer wy begrypen niet dat
het land hun zoude onderdanig zyn. Het ware ten uvterslen
vernederend voor Belgie tydens den 29cn verjaerdag zyner
onafbankelykheyd, niet één geroep te hooren van vrvhevd.
Wy zullen op de cngelsche hoeras van 31. Ilvmans antwoor
den door het belgisch geroep van weg de dwingelandij
Leve de vryheyd