ZONDAG 25 OCTOBER 1859. VEERTIENDEN JAERGANG. - Nr 687- AELST, den 22 October 1859. Vertrekuren uyt de Statie Aelst XAEP» 6 FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. Gaen wy voort. De liberaters-magonnieke Pers. Nog de lierderlyke brieven. •eiiderm. 5-35 8-30 9-35 12-30 3-05 6-00 -•.« Gend, Brugge, Ostende 8-25 -12-20 0-00— Lokeren 5-35 8-30 12-30 6-QO »-00. 3-05 -6-00 le klas langs Dendermonde. Brussel 7-54 9-30 11-0 3-05 5-30 8-10. Kortryk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8-25 Meet,. Brus. Aniw. 5-35 8-30 9-35 3-05 6-00 12-20 - 0-00 - 3-05 - 6-00. LeuvThienLuyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00 Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-45—5-20—0-00 Verv LandStTruyën,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00 Nin. Geerardsb. Ath, 7-45 2-15 5-30. Gend 8-25—12-202-503-056-008-05 ri Bergen, Quievrain 7-450 00— 2-155-20 Te IiBDB staen al de konvoys. Te idegem staen deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00 10 4-20 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys. filaen te CYSECEM stil al de konvoys uytgenoinen dezen vertrekkende van Aelst 9-35 des morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten O-GO 's morgens en 0-00 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 0-00 10 's mor4-20 en 0-00 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-15 's morg. 2-40 5-45 en 0-00 des avonds. VAN LOKEREN NAER Dendermonde, Aelst 6-50 9-25 3-00 5-30»-». Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-50 9-25 - 3-00 0-00. VAN ATH NAER Geernerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-«4-20«-». Lessen. Geera«-rdsbergen, Ninove Aelst, 6-30O-tlO10-»4-20—0-00. Biussel (langs Denderleeuw) 6-3010-» 4-20- Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 10-» 4-200 00. VAN GEND NAER Audenaerde9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35. VAN BRUSSEL Ik ABR Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-05—7-15 Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-. VAN DENDERMONDE NAER Brussel 1. AelsO 7-15 7-35 l-4u 5-» »- fl. Mech.) 6-» 9 10 9-55 3-30 6-40. Aelst, 7-15 7-55 -11-50 1-40 5-00 6-05 DEN DENDERBODE De liberaters-francmagonssecte die, langs alle zyden, en door alle middelen, den godsdienst aenrand en bestormt, beeft thans eenen goeden agent by d'liand om tot haer doel van vernieling te geraken. Dezen agent is de verkochte en lietaelde dagbladpers. In vroegere tyden waren de schriften ook het byzonderste wapen der ketters om hunne dwalingen ouder het volk te verspreyden, maer alsdan was dit wapen zoo werkzaetn niet en het kon zich zoo ras niet uytbreyden gelyk het op heden zoo gemakkelyk is voor de dag bladen. Opk maken de liberalers-francmagons er een groot gebruyk van en verwaerloozen niets om overal bun ver giftigend zaed te zueyën, 't welk zoo jammerlyke ver woestingen aenrigt bvzonderlyk onder de ongeleerden, die altyd gretig zyn om het kwaed te lezen en dus aller- gemakkelykst konnen verleyd en bedorven worden. Op dit oogenblik is de magonnieke drukpers in de "rootste blydsclutp op het zien des vreeslyken voortgangs van de roode revolutie en der heyligschendervên tegen ft <>ezag van Z. H. den Paus van Roomen. In Vrankr.vk, in Belgiëu en in liet protestantscht Engeland is het orde woord gegeven, de rnaciiinlirke liberatersbladen spannen te samen om den Ileyligen Vader met bitterheden en ver- suiadingen te beladen, jlen moet het zich niet ontveynzen, de sectarissen hebben nooyt zoo veel vertrouwen noch sloutmoedigheyd gehad, zy durven alles zonder omzien. Doch dit moet niemand verwonderen want hier en elders worden de goddelooze dagbladen door de bestuerders ondersteund, terwyl men de goede dagbladen, die, gods dienst, orde en troon verdedigen, vervolgt, verdrukt of doet zwygen. Hoe ernstiger en gevaerlyker den toestand van den II. Vader wierdhoe heviger hoe schandelvker hoe eerloozer ook de aenrandingen der verderflyke druk pers wierden. Het was dan ook tyd dat de prinsen der Kprk Hunne stem verhieven om, in naem der reglveerdigheyd die de natiën regt houd. in naem der waerheyd, die haer verlicht, in naem der orde, die haer gelukkig maekt, te protesteren tegen de openbare overweldiging, tegen de logen- en lastertael, tegen de regeringsloosheyd, ver woesting en moorderyënI)e stem der kerkvoogden van alle catliolyke landen verklaert zich voor de zaek der Kerk en verdedigt dezelve op de moedigste wyze Maer ongelukkiglyk komt een naburig gouvernement, op ft welk de hoop der Kerk eenigzins gevestigd was, eenen maetregel te nemen, die zoo onbegrypelyk als betreurens- weerdig is, namelyk het verbieden aen de fransche bis schoppen hunne lierderlyke brieven en vermaningen over de zaken van den H. Vader in 't licht te gevenHoe zeer wv dezen maetregel betieuren, 't is meer voor hem, die den zeiven genomen heeft, dan voor de zaek des Pauzes, welke hierdoor niet zal lyden, want de bisschoppen hebben de pligt van te spreken, zy zullen spreken en de geloovigen zullen toch onderrigt worden. Men zal schoon te dreygen en te verbieden hebben, de geestelyke overheden zullen hare pligten kwyten, de stem der waerheyd en reglveer digheyd zal zicb eenen weg banen, hoe groot, hoe menig vuldig, boe gevaerlvk de moeyelykheden ook zyn mogen. Doch wy verhopen dat dees verbod, ft welk wy slechts aen eene misrekende voorzigtigheyd toeschryven, welhaest zal ophouden. Dat de Catholyken dan maer gerust zyn, dat zy hopen en vastelyk hopen, maer ook dat zy bidden, vuriglyk bidden en aenlioudend bidden, Dezen die de Kerke gesticht heeft, heeft ze gesticht op eene rots, tegen welke al 't geweld der aerde en der hel zal verbryzeld worden. Wee hundie zulks niet geloovende of deze waerheyd willende trotseren, de hand aen deze Arke van onverganglyke sterkte durven slaen, het verledene is daer om hun te leeren dat de mag- tigste potentaten der wereld zich het hoofd tegen de rotse van Sint Pieter verbryzeld hebben. Men zal ons misschien zeggen dat deze dingen beter op eenen preêkstoel dan in eene gazet zouden te pas komen. Maer wy zullen seffens antwoorden dat deze waerheyd wel eene godsdienstige waerheyd is, doch dat zy daerom niet nalaet een politieke waerheyd te zyn, voor welke de doorslepenste diplomatie en de ontzaggelykste magten hebben moeten de vaeu stryken Over eenige dagen, bevatte de Opinion nationale eenen walgelyken brief van zekeren sehryvelaer met name About; dezen brief, dien het belgisch blad getrokken had uyt de Gazette de Franceis eene soort van antwoord op de ver dediging der Pauslyke zaek, door Mgr. Dupanloiip afgekon digd. Als wy dezen brief lazen, schoot ons de bemerking te binnen dat, indien de drukpers in Vrankrvk niet vry is voor het goed, zy ter minsten vry is om de geeslelykhevd te honen en zonder de minste weerhouding het eerbied- weerdig opperhoofd der II. Kerk met de ecrloossle ver-' smadingen en beledigingen le overladen. Wy willen geene uyttreksels uyt dit stinkend modderschrift geven, uyt eerbied voor den geleerden bisschop en om onze lezers liet scbaem- en verontweerdigingsrood op het voorhoofd niet te jagen. Doch wat wy hier zullen doen, dit is protesteren tegen de schandelyke aenvallen, die den tolk van ons ministerie, den Echo du Parlement zich veroorlooft legen de bisschop pen, welke de zaek des H. Vaders verdedigen. Willen onze ministeriele tolken den Paus en de bisschoppen beledigen, willen zy de zaek der italiaensche moordenaers-revolution- nairen goedkeuren en ondersteunenwel dat zy naer Piemont gaen, dat zy daer hunne gai tegen al wat lievlig is met volle stroomen laten vlieten, maêr dat zy ons Catliolyk Belgiën, dat zy ons godsdienstig volk niet komen schand vlekken en verergeren. Men moet bekennen dat in versclieydene Staten de gouvernementele drukpers eene schandige rol speelt in plaets van te schryven om het volk te verzedeiyken, schryft zyopenlyk tegen godsdienst en zedelykheyd. Men zou zeggen dat er noch godsdienst noch zedelykheyd meer noodig zyn om te besturen, men zou zeggen dat men zich nytsluytelyk aeu de boosheyd moet overleveren om rust, politie, gehoor- zaemheyd aeu de wetten en verknochtneyd aen den Souvereyn te doen heerschen. Maer dat men liet wete, deze verblindheyd zal weieens duer door de gekroonde hoofden betaeld worden, de lessen der geschiedenis zyn daer 0111 te bewyzen dat wy hier waerheyd spreken. Die buylensporigheyd der magonnieke secte neemt by- zonderlyk op onze. dagen toe; het magonniek liberalisiniis weet niet wat nytvinden om den godsdienst aeu le randen, om het gezag van Hoornen te vernietigen en om alle goede gevoelens uyt d'e herten der volkeren te rukken. Op de wyze dat dit liberalismus te werke gaet, zou men zeggen dat al het kwaed te Hoornen ligt, en dat, als Roomen eens zou gevallen zyn, 'tmenschdom het toppunt van geluk zal bereyken.... O rampzalige verblindheyd O droevige hard- nekkigheyd 1 Maer laet ons nog wat wachten, 't en is voor de Voorzienigheyd nooyt te late, uyt de grootste kwalen weet zy, naer helieven, het schitterendste goed te trekken, en uyt den maetregel tegen het bisschopschap genomen, verwachten wy een heylzaem goed, want 't is onnlogelyk dat den Keyzer de uylgestrektheyd van dezen misslag niet ontware en zich niet welhaest hevlytige 0111 denzelven te herstellen. De baldadigheden, de roekelooze ongebondenheden der raagonuieke revolntionnaire moor- denaersparty van Italiën en andere streken zullen hem aldra doen gevoelen dat er met dit volksken geen huys te houden is, en hem pramen al zyne krachtdadigheyd te vereenigen met de invloedryke magt van het geestelyk gezag, om het hoofd van het revolutionnaire serpent voor goed te verpletteren. Den Keyzer moet en zal gevoelen dat de rust der Staten, het geluk der volkeren, het behoud der maetschappy, en zyn eygen bestaen liet uytsluytelyk gevolg zullen zyn van de magteloosheyd der booste aller secten, en, door dit begryp aengeareven, zal hy de mid delen willen en moeten gebruyken om tot dit doel te ge raken. Deze middelen zyn: de krachtdadige verdediging van het goede, de ongenadige bestraffing van het kwade, of wel de moedige demping der revolutionnaire, moord zuchtige factie en de openlyke handhaving der regtveer- dighevd en waerheyd. Dees cvnde zonder den godsdiensli- gen invloed, zonder liet godsdienstig gezag willen bereyken, is eene hersenschim. Zie hier in welker voegen den Univers van Parys den willekeurigen maetregel van het keyzerlyk gouvernement doet kennen. Waerby liet aen de bisschoppen verboden word hunne herderlyke brieven over de zaken van den Paus af te kondigen en aen de dagbladen deze stukken op te nemen Sedert twee dagen, heeft den Univers opgehouden van de omzendbrieven of mandementen HH. Hoogw. de bisschoppen op den toestand van den Paus af te kondigen. 'T is niet dat deze openbaring van het gedacht en van het hert der Catholyken opgehouden liebbe maer het gouver nement heeft ons bevolen van voortaen geen één dier stukken meer op te nemen, en dit bevel is des te ern stiger dat ons dagblad reeds eene eerste vermaning ge kregen heeft. Wy moeten heden een woord uyliegging geven aen onze lezers en nog meer aen de eerweerde prelaten die ons de eer hebben aengedaen van 011s hunne mandementen toe te zenden. Het zyn tot lieden toe Zyne Ein. den kar- dinaelde Bonald, aertshisschop van Lvon. en HH. HH.de bisschoppen van Moulins, Yannes, Soissons, Quimper, Nevers en Digne. Het ons gedane verbod schynt 011s maer tydelyk te kunnen zyn. Het strekt, heeft men ons gezegd, om de brieven en de weerdigheyd der bisschoppen aen de geweld- dadighevd der dagbladen te onttrekken maer van eenen anderen kant, het woont der bisschoppen is altyd de kracht der Catholyken geweest i 1 al de zoo moeyelvke omstandig heden waerin de Kerk en de samenleving zich sedert dertig jaren bevonden hebben. Noovt heeft de stem der bisschop pen weergegalmd zonder, zoo als nu, een tempeest van smaedwoorden op te beureu daerom nogtans is zy niet stilzwygend gebleven, en zy heeft de overhand belïaeld, om dat zy bezield door de edelmoedigste gevoelens, dezelve op hare beurt bezielde. Het gouvernement van Napoleon III heeft altyd op eene levendige wyze geprotesteerd van zynen eerbied voor de regten der Kerk men zou niet begrypen dat het aen de bisschoppen de ruchtbaerheyd der drukpers wilde ontnemen, welke eenieder gebriivkén mag, en dat het de Catholyken zou willen berooven van deze gezamentlyke st ;m hunner eerste herders, welke hun altyd zoo zeer de li ide der orde, der reglVeedigheyd en der vryhevd heeft '.engepredikt. a Wat 011'. hetrett, indien dit verbod staende goliouden wierd, ivv/ouden gelooven dat het kosibaersle deel der burger!- .e en godsdienstige vryheyd 011S ontnomen is wy zrjdeu ons zonder regel, zonder licht, zonder leydsman bevinden, en ivy zagen welhaest den oogenblik te gemoet, op welken de calholyke drukpers geene plaets meer hebben zou in dit breede veld der deiikivyzen, waerin wy tot het laeisle oogenblik eerjyk onze pligt willen vervullen. s Lonis Veuillot, hoofdopsteller. <t Ecg. Taconet, eygenaer-bestuerder. Niettegenstaende het verbod des gouvernements, gaen de bisschoppen voort 111 het kwyten hunner pligten met namelyk limine diocesauen te verlichten en te vermanen om voor de Kerk te bidden. Mgr. Üufré, bisschop van Nevers, dien wy op de feesten van St Livinus gehooid hebben, en die reeds zyne aen kle- ving aen den herderlyken brief van den bisschop van Or leans gegeven had, komt eenen herderlyken brief af te kondigen, waerin hy bewyst dat al de akten in en tegen de pauslyke Staten voltroknen, voltrokken zyn geweest met schending der regten van den Paus. Mgr. De Bonald, aertsbisschop van Lyon, heeft ook eenen krachtvollen herderlyken brief uytgeveerdigd nopens de akten tegen den H. Stoel gepleegd. Het gezag van Mgr. De Ronald is gekend en zynen bevelbrief heeft geheel Vrankryk door den levendigsten indruk te weeg gebrast, zelfs in de olïieiele kringen, waer men reeds gevoelt dat en eenen misslag begaen heeft. Wat er van kome, de HH. Bisschoppen gevoelen dat zy op vasten grond steunen, zy weten, zy zyn overtuygd dat de sententie van den Zoon Gods de poorten der helle zul len nooyt iets tegen myne Kerls vermogen, nooyt in gebrek is gebleven en nimmer in gebrek zal blyven. Daerom zeggen zyde waerheyd, geheel de waerheyd, en zy zeggen ze met kracht en klem, om hare onverwinbare sterkte des le heter te doen gevoelen. Het is waerlyk een verrukkend tooneel, doch ft geen niemand moet verwonderen, le zien hoe eiken smaed, dien men Pius IX aendoet, gevoeüglyk het herte van alle chris tenen treft; het is waerlyk hoogst vertroostend te zien hoe moedig al de bisschoppen zich rond den Apostolyken Stoel van Roomen scharen, hoe vurig de gebeden en protestation der ganoclie catliolyke wereld, ten voordeele van den Stad houder Christi, ten hemel stygenMen moet tot de

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1859 | | pagina 1