ZONDAG 50 OCTOBER 1859.
VEERTIENDEN JAERGANG. Nr 688-
AELST, oen 29 October 1859.
Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER
6 FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
Von welken aerd is de liberaters-
factie
Is dit nauwkeurig
Tweede voorbeeld.
Ziet eens rond, Landgenoten.
PILLEKENS.
Qenderm. 5-35 8-30 9-35 13-30 3-05 6-00
Lokeren 5-35 8-30 12-30 6-00 -00.
Brussel 7-64 9-30 11-0 3-05 5-30 8-10.
Sfech. Bru6. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
Leuv Thien Luvk 5-358-30 9-35 3-05 6-00
Verv Land StTruvên,6-35 8-30 9-35 3-05 6-00
Gend 8-25—12-202-503-05—6-008-05
Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-20 0-00
3-05 ^6-00 le klas langs Dendermonde.
Kortryk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8-25
12-20 0-00 3-05 -6-00.
Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-200-00
Nin. Geerardsb. Ath, 7-45 2-15 5-30.
Bergen, Quievrain7-450-00— 2-155-20
Te lbdb staen al de konvoys. Te idecem staen deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00
10 4-20 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te cysecem stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9 35 des
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 0-00 10 's mor^. 4-20 en 0-00 's avonds.
Van Denderleeuw 0-00 8-15 's morg. 2-40 5-45 en 0-00 des avonds.
CUIQUE SÜIJM.
VAN LOKEREN NAER
Dendermonde, Aelst 6-50 9-25 3-00 5-30»-».
Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-50 9-25 -3-000-00.
VAN ATH NAER
Geernerdsbergcn, Ninove, Aelst, Dendermonde, I.okeren 6-30 10-«4-20—■-».
Lessen. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, 6-3UO-llO10-»4-20—0-00.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10-» 4-20— »-».
Geud, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 10-» 4-200-00.
VAN GEND NAER
Audeuaerde9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend 7-35- 11-30—2-00 5-05—7-15
Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel l.Aebt) 7-15 7-35 1-40 5-» »- (1. Mech.) 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40.
Aelst, 7-15 7-55 -11-50 1-40 5-00 6-05
DEN DENDERBODE
De liberatersfaclie is van eenen regeringsloozen aerd,
de regeringsloosheyd is baer doel, haer element. De libera
tes zal misnoegd zyn omdat wy ze eene factie heeten,
en nogtans is dit haren naem, haren natuerlyken aerd.
Wat is immers eene factie Het is eene party, eene kabael,
die de omverwerping van eenen Staet mediteert, een land
in oproer brengt, zonder eerbied is voor de wetten, de
constitution cener natie verfoeyt en vernietigt, voor wie
alle middelen goed zyn om te verwoesten, te verdelgen en
de regeringsloosheyd te doen heerschen. Zy intrigueert,
smeed samenzweeringen, verwoest, vermoord volgens de
noodwendigheyd of omstandigheden. Daerin moet men
niets buytengewoon zien, dit is den geest en het doen van
alle secten, de geschiedenis gewaegt van geene andere.
Deze immers die den godsdienst willen vernietigen, voor
wie God een ydel woord is, zyn altyd de vyanden der orde
en van den eerbied voor de wetten geweest, de verspreyders
en bewerkers der regeringsloosheyd.
Maer 't geen op heden eene uytzondering maekt voor de
liberaterssecte en haer onderscheyd van de verledene secten
en 't geen ons ongehoord schynt in de geschiedenis der leegst
eedaeide volkeren, 't geen eenen graed van verstandelyk
verderf aentoont, dat men nooyt ontmoet heeft, is de
eenstemmigheyd en de stoutmoedigheyd van eene geheele
party in de LEUGENTAEL. Nooyt wierd de bedrieglyke
leugenlael met meex» vastberadenheyd en min gcwetens-
knaging gebruykt, nooyt wierd de leugenlael plegtiger en
stoutmoediger vooruytgezet. In de dagbladen en schimp
schriften, in de kamers zelfs is er byna geene daedzaek die
door deze factie niet vervalseht word, volgens dat zy er
belang in heeft.
Wat vind zy niet dagelyks uyt? Lasteringen, valsche
aentygingen, verbloemde leugens, dobbelzinnige voorge-
vingën, niets word gespaerd. Dauwt men de factie eene
leugensl raffing toe, zy stelt zich in woede, zy beledigt en
lierhaelt hare aentygingen, zy laet het nooyt steken, 't is
haer ordewoord. Word zy op heeter daed van samen
zweering en oproer betrapt, seffens doet zy hare krnkpers
schreeuwen dat men haer verdrukt, dat er geene vryheyd
meer bestaet, dat de verdedigers des volks niet meer in
veyligheyd zyn. In 1789 bekiaegden de beulen zich ten
minsten niet, het schelmstuk sprak zyne tael, maer het
sprak ze zonder bewimpeling, men verstond elkander in de
ConventieIn de helle zelfs weet men wat waer en val^cli
is, men loochent er de waerheyd niet, men trotseert ze
Maer dit is niet genoeg voor de verderflyke wezens, die het
liberalismus en byzonéerlyk het doctrinarisch liberalismus
voortgebragt heeft. Het heeft in de hel eene andere hel,
eene diepere, eene meer dnystere hel gegraven, waer nooyt
een glinsterken waerheyd indringt. Het woord verklaert
niet meer, het verduystert, het loopt de aerde rond, lingua
eorum transivit in terrd, zeggende aen het kwaed gy zyt
het goed, en aen het goed gy zyt liet kwaed. De volkeren
aenhooren, zy aerselen, en de openbare rede verdwelmd,
bukt onder 't gewigt der valschheyd
Ja. dit is maer al te nauwkeurig, ziet het naer overal
waer het liberalismus de bovenhand lieeft, en gy zult het
zoo bevinden. Nemen wy als voorbeeld Italiön, waer de
secte werkt met eene onbegrypelyke krachtdadigheyd, en
waer zy er in gelukt is het volk te bederven
Gelyk het altyd is geweest, ontketent de secte haren liaet
tegen Kerk, tegen den Paus, haer voornaemste doel zynde
den catholykeu godsdienst te vernietigen, zy weet, often
minsten zy denkt dat zy daerin zal gelukken, als zy het
Valikaen kan nedervellen. Ook gebruykt zy alle middelen,
alle wapens om den Pauslyken Stoel aen te randenLeugens,
lasteringen, klagten, niets word door hare drukpers gespaerd
0111 de tydelyke magt van den Paus te vernietigen
En zy gelukt daer gedeeltelyk in, want er zyn magtige
souvereynen die er geloof aen hechten, haer niet durven
tegenspreken en zoo verre verleyd zyn, dat, in plaets van
tegen de factie te werken en de verwoestingen, de moorde-
ryën te voorkomen, zy de inzigten der secte deelen en
genegen zyn de souvereyne magt van een wettig gezag te
verminderen. Tot dit punt is de verblindheyd gekomen
van deze, die nogtans het grootste belang hebben die
revolutionnaire factie te vernietigen want men mikt niet
alleen tegen den godsdienst, eiken monark zal zyne beurt
krygen, na den godsdienst, zullen de troonen aengevallen
worden
Als Belgiën, door de revolutie, het protestantsch en
onverdraegzaem jok van koning Willem afgeschud had,
ontstond er eene soort van vereeniging tusschen de Cutho-
lyken en de Liberalen. Men dacht dat deze vereeniging
regtzinnig was van den kant der liberalen, men geloofde
dat zy regtzinniglyk al de vryheden, zoo godsdienstige als
burgerlyke, begeerden, rnen had vertrouwen in deze
vereeniging,- maer men wierd welhaest gedwongen die
gedachten van goede trouw te verlaten. liet Liberalismus,
't welk slechts het vermomd Ma^onnismus was, ziende dat
zyne listen geen goed eynde zouden hebben voor de
uytwerking zyner ongodsdienstige onverdraegzaemheyd,
liet welhaest zynen geveynsden geest van eendragt varen.
Het was het doctrinarisch liberalismus, als zynde het meest
verbitterd tegen den catholyken godsdienst, 't welk het
eerste teeken van zyne dwingelandige inzigten gaf.
In 1840 riep dit liberalismus, door den mond van eenen
zyner doetrinarissen, den volksvertegenwoordiger Devaux,
eene nieuwe politiek uytdit was zyne uytdrukking, eene
uytsluytende, onverdraegzame en verdrukkende politiek
tegen cle Catholyken, waerdoor de overeenkomst van 1850
verbroken en het regeringsloos stelsel van partygouverne
menten ingehuldigd wierden.
De krachtdadigheyd der Catholyken verydelde deze eerste
poogingen. Maer het aenhondend geweld, de duyzende
listen, de lallooze lasteringen en ongelooflyke bedriegeryèn
der doetrinarissen, gevoegd by de vermindering van kracht-
dadigen wederstand en de gedurige toegevingen der Catho
lyken, bragten eyndelyk te weeg dat hel verderflyk magon-
niek stelsel hier de overhand behaelde.
Thans worden de Catholyken hier verdrukt en behandeld
als slaven, en dit wel door mannen aen wie zy alles gegeven
hebben toen zy in meerderheyd waren nu lachen die
vyanden onzer instellingen de Catholyken onder den neus
en bespotten ze^ omdat deze "vertrouwen gesteld hebben in
de schynheyligheyd der liberaters. Het is wel waer de secte
heeft zich al wederom doen kennen en haren haet tegen de
vryheden schaemteloos ontmaskerd, maer 't is niet min
waer dat het werk van 1830 zoodanig vernietigd is, dat
geheel de wereld moet bekennen dat Belgiën geene consti
tutie meer heeft, en wederom gevallen is onder een jok,
't welk ten minsten zoo verdrukkend is, dan de protes-
tantsche dwingelandy der Hollanders.
Ja, ziet eens rond, onderzoekt de constitutie en vraegt
eens welke harer vrvheden niet dagelyks geschonden word.
Meest alle zyne gevallen onder 't gewigt der inlriguen, dei-
listen, des gewelds van de liberaterssecte, va» die secte,
vvandig aen alles wat godsdienstig en zedelyk is, en die
niet leeft dan door kasseysteenen, brutaliteyt en ver
drukking
De ontëering onzer instellingen heeft ook de ontëenng
der karakters te weeg gebragt en inderdaed, hoeveel
ambtenaren zyn er nog, die gehecht zyn aen hunne over-
luvging, aen hunne denkwyze, aen hunne principen Zy
zyn zeldzaem, het grootse deel is geketend aen eene bere
kende verslaefdheyd aen de bestuerders. En welke zyn deze
bestuerders? Welke zyn de elementen van dees monster
achtig mengelmoes? Men vind er 1° een fanatiek Orangismus
in, 't welk nooyt van 1850 gewild heeft2» het doctrinarisch
liberalismus, 'vertegenwoordigd door eenen vremdeling,
dien niemand kent en die, ofschoon hy alles aen de catho-
Ivke verschuldigd zy, hun nu beloont door den haet en de
schandelykste onverdraegzaemheyd; 5°eenen ouden socialist,
die alle dagen langs om vetter word.
Ziet daer in welkers handen Belgiën gevallen is. Wy
vragen het andermael ol dit spel in Belgiën kan of zal
blyven duren, ofdeszelfs inwooners, welke nog de held
haftige gevoelens van geloof, zedelykhevd en vaderlands
liefde hunner voorouders niet verloren hebben, dit zullen
blyven verdragen? Wy hopen neen. Het gevoelen van
trclfelykheyd, van eer, van vryheyd en van afschuw voor
de slaverny is nog te levendig in de lielgische herten dan
dat het oogenblik niet welhaest opdage op hetwelk de
algemeene verfoeying konie verpletten al die orangistische
kwakzalvers vyanden onzer pohtieke en godsdienstige
vryheden, al dit vremde schoolvossen-fortuvnzoekers, welke
hun beheer door de dwingelandy kenmerken, en eyndelyk
al die socialistische weerhanen, welke niets anders zoeken
dan zelfbelang, overheerscliing en verdrukking.
Om dit doel te bereyken zyn er geene groote, geene
buytengewoone krachtinspanningen noodigde treffelyke
mensehen hoeven zich maer te verstaen, zich te vereenigen
en ernstiglvk aen 't werk te vallen als zy maer een en
zelfde inzigt hebben, dat gene van den algémeenen vyand
onzer instellingen neêr te vellen en onze^ nationaliteyt en
goede principen te handhaven, zyn de middels, die door de
grondwet gewaerborgd zvn meer dan voldoende. De kassey-
ridders hebben er wel eens in gelukt het regt door 't geweld
te verpletteren, maer 't is zeker dal zy daerin geen tweede
mael zullen gelukken. Wy moeten van dit liberael wapen
niet verveerd zyn als het nog zou gebruykt worden,
hebben de treffelyke Belgen zich maer moedig te vertoonen
om 't hoofd aen die brigands te bieden, deze zullen gevoelen
dat de vastberadenheyd de plaets genomen heeft van de
vrees of moedeloosheyd en dat zy met de ware volksmagt
te rekenen hebben. En gy zult zien, landgenoten, hoe
stouter, hoe geweldiger, hoe onbeschaemder en roekeloozer
die kasseygasten geweest zyn als zy zagen dat gy bevreesd
waert, hoe lafhertiger en kleymnoediger zy'öok zullen
wezen, als zy zien dat gy het stuk meent.
Doch, en dit moeten wy nogmaels herhalen, er mag noch
zwakheydnoch valsche voorzigtigheydnoch domme
toegeving gelden, de menschen waervan Pascal spreekt,
die besluvleloos zyn uyt vrees, toegevend uyt berekening,
die niet weten wat zy denken of willen, omdat zy geen het
minste gedacht hebben van 't geen zy moeten willen en
weten, deze menschen moeten zich spiegelen in den moed
hunner deftige medeburgers en die dwaze zwakheyd, als
een vergiftigend serpent, verre van hun werpen. Zoo doende,
is den zegeprael op de liberaterssecte verzekerd en zullen
Godsdienst, Grondwet en Vaderland gered worden uyt de
klauwen eener secte, die ze anders ongetwyffeld" zal
verslinden.
En dut deze minnaers van eene valsche rust het wel
weten, zy zullen door de sectarissche overweldigers niet
gespaerd worden, integendeel, hoe zachter zy zich zullen
getoond hebben, hoe eerder zy door de liberale wolven
zullen verscheurd worden, indien deze voor goed meester
geraken. Het is een oud spreekwoord dat de poltrons, do
laffaerds altyd de eerste aengevat worden, omdat hy deze
minst te vreèzen is.
Op liet zigt van 't dreygend gevaer, waerin liet regerings
loos liberalismus ons gebragt heeft, wie zou er roerloozeti
aensehouwer konnen blyven, byzonderlyk als er slechts
kwestie is een handvol gelukzoekers en kaelbroeken van de
gemeynste soort te bevechten Dit schynt ons oninogelvk.
en 't is daerom dat wy hopen welhaest den dag te zien,
op welken Belgiën die schandelyke voogdv zal afschudden,
en, door zynen moed, 't vaderland van die maetschappy-
verdervende melaetschheyd zal verlossen
Het Verbond ran Aelst komt schynheyliglyk protes
teren tegen een gezegde door den Journal de' Bruxelles
en door ons gestuerd tot de liberaterspers, waerby wv
haer verweten hebben den maetregel van drukperskluys-
tering, door het fransch gouvernement, ten opzigte der
bisschoppelyke bevelbrieven, genomen, te hebben toege-
juyeht. Wy zeggen aen 't Verbond dat het den Journal de
Liége van 18 dezer zou lezen en dat het in dit blad van
minister Frère zal vinden dat het niet alleen aen de bis
schoppen het regt betwist van zich over den maetregel in
kwestie te beklagen, maer dit Iiberalersblad beschuldigt,
nog bovendien de fransche bisschoppen lincne bevelbrie
ven te hebben uytgegeven met inzigt van onrust te zaeyën.
Den Journal de Gand, andere veroordeelde ziel van het
liberael ministerie benevens den liberalen Echo du Parle
ment, tolk van onze liberale ministers, zyn nog erger dan
hunnen koufraler van Luyk en zeggen«dat, indien de
fransche bisschoppen het regt gehad hadden voortdurend
cc de bevolkingen tegen het fransch gouvernement, in naem
a van Rootnen, op te hitsen, Yrankryk beter en beter