ZONDAG 27 NOVEMBER 1839.
VEERTIENDEN JAERGANG. - Nr 692
Vertrekuren nvt (Ir Stalie Aelst NAER
6 FRANKS 'S lAMtS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 26 November 1859.
Den heyligen Stoel en het mtiQon-
niek liberalismus.
En wat is hiervan de oorzaek
i
Iels zeer troostehjk.
Wederom den Buyten.
Brniderm. 5-35 8-30 9 35 12-30 3-05 6-00
Lokeren 5 35 8-30 12-30 6-00 00.
Brussel 7-54 9-30 11-0 3-0Ö 5-30 8-10.
Heoh.Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-1 5 6-00
Lmiv Tbien Luyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00
Vnrv Land StTru ven,5-35 8-30 9-35 3-05 6-0o
6eod 8-2512-2*02-503-056-008-05
Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-20 0-(K)_
3 05 -6-00 le klas langs Dendermonde.
Kortr\k, Mousoroen, Rvssel (langs Lede) 8-25
12-20 - 0-00 - 3-05 - 6-00.
Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-20—0-00
Nin.Geerardsb. Ath, 7-45 2-15 5-30
Bergen, Quievrain 7-450 00- 2-15—5-20
c lbde staen b1 de konvoys. Te ioccem siaen dete vertrekkende van Ath 6-30 0-00
10 4-20 0-00 en der.e_ vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
.Staen te eyskeem stil al de konvoys iiytgenomen deten vertrekkende van Aelst 9 35 des
morgens en 0-00 's avonds en van Denderinonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santkkucen de vertrekken nvt Ath 6-30 0-00 10 's morg. 4-20 en O-GO 's avonds.
Van Denderleeuw 0-00 8-15 's uinrg. 2-40 5-45 en0-00 des avonds.
VAN LOR KR tf* NA CR
Dendermonde, Aelst 6-5'' 9-25 3-00 5-30 »-».
Ninove, Kcerard»li*-:rteu, Ath 6 50 9-25 3-00 0-00.
VAN AT'! NA ER
Geornerdsltergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-«4-20—«-».
Lessen, <,e.-ra. rdsl>ergcn, Ninove Aelst, 6-30C-dO—10-» -4-20—0-00.
Brussel 'langs Denderleeuw» 6-3010-» 4-20
tiend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 10-» 4-200-00.
VAN C.KND NA ER
Audenaerda. 9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35.
VAN BHUSSEL VAKE
Aelst, Gend 7-35 - 11-30—2 00 5-05-"'-15
Ninove, Geeraerdsb, Ath langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05»-.
VAN DENDERMONDE NAER:
Brussel I. \eLt\ 7-15 7-35 1-4 t 5- »- I. Mech.)6-» 9-10 9-55 3-30 6-40
Aelst. 7 15 7-55 - 11-50 l 40 5-00 6-05
DEN DENDERBODE
Het ordewoord voor de ingewydden gelyk voor de
Iiberatersmui;omiieke drukpers is niets anders dan ver
drukking legen de Calholyke Kerk. Dit is het vooruaemste,
hel eenigstei nzigl der secle, degroote kabael, de uytgeslrek-
te sameuzweering der boozen, der vyanden van God en van
de samenleving, die overal de wanorde, de tweedragt, de
verwoesting zaeyën, omdat zy daerin een middel vinden om
hunnen dorst van vernieling tegen Gods Kerke le lesschen.
Doch op dit oogenblik word het grootste schelmstuk door
die uylbraeksels der helle tegen de tvdelyke rnagt des
Pauzes gepleegd. Alen weet dat dit schelmstuk in zichzelf
niet nieuw is, dat in verschillige tydslippen het Schipken
van St-Pieter ook dergelyke stormen of tempeesten heeft
te lyden gehad, maer 't geen men nooyt geweten heeft,
is dat de razerny, de helsche verwoedheyd immer zoo
geweldig, zoo aenhoudend, zoo stoutmoedig geweest zyn.
lllen zou zeggen dat de helle al hare krachten in het ma-
Sonmek liberalismes vereenigd heeft om te poogen de
belofte van 't eeuwig Waerheydswoord te lieeten liegen.
Wat er echter zoo verbazend als onbegrypelyk voorkomt,
isdat, in tegen woordiglieyd van zoo eenjvreeslyk' gevaer tegen
het opperhoofd der Catliolyke Kerk, de Catholyke mogend
heden met gekruyste ermen staen en ongevoelig schyneu
aen de smerten van den H. Vader. Zy gevoelen niet dal zv,
door hunne onverschillige werklooslieyd, door hunne
vreesachtigheyddoor hunne toegevendheydde secte
ondersteunen, die doodelyk verbitterd is tegen den gods
dienst, dien zy belvden. Zy zyn souvereynen, zy willen over
de volkeren heerschen, zy willen de "Staten regelen en
besluren, en zy laten zonder tegenstand de verwoesting
haren gang voortzetten tegen liet voornaemste element vin
behoud der staten en troonen. Want wy zouden eens willen
vragen of die Souvereynen wel bekwaem zyn de orde en de
rust, den eygendom en de regtveerdiglieyd zonder liet
godsdienstig element te handhaven
Er heslaen in de geschiedenis van liet maelschappelyk
order van Europa, gevestigd op het Clirislianisiuus, twee
eerbiedweerdige testamenten in liet begin van Karei den
Grooten, op liet eynde dit van Lodewyk XVI. De mogend
heden van onzen iyd zouden wyslyk te werk gaen over de
zelve te mediteren.—Dees laetste testament ging byzonderiyk
liet verledene aen den koning-martelaer, slagtoffer der
mafonnieke liberaters van 1792 smeekte zynen zoon de
schelmstukken le vergeven onder welkers verwoedde slagen
de oude slamliuyzen verpletterd wierden. liet testament
van den edel moedigen Keyzer Karei den Grooten raekte
het toekomende. Hy beval zyne zonen aen eene onver-
brekelyke verknochtheyd jegeus den II. Stoel te hebben,
omdat liy wist dat zy eenen onderpand was van Gods
zegeningen over de opkomende stamhuyzen. Ziet hier,
landgenoten, wat dezen hoogst roemryken vorst in zyn
testament neerschreef
Boven alle zaken bevelen wy dat onze zonen de
bescherming en de verdediging "der Roomsche Kerk
beherligen, gelyk Karei, onzen grootvader, gelyk Pepinus,
onzen vader van gelukkige gehengenis, en gelyk wy
zeiven gedaen hebben; dat zy met'Gods bvsland, zich
beneersligen deze Kerk te verdedigen tegen hare vyanden,
en hare reglen, volgens hun vermogen, ondersteunen....»
Welkdunig ook de wisselvalligheden der menschelyke
zaken, sedert dien, geweest zyn, dit laetsle woord van
Karei den Grooten moet onstèrflyk zyn in de herten van
alle Catholyke prinsen, byzonderiyk der Souvereynen van
Vrankryk en Oostenryk, die grootendeels de erfgoederen
van zyn keyzerryk verkregen hebben. Zoo zou het moeten
zyn, maer ongelukkiglyk'l anders.
Ja, ongelukkiglyk, 't is anders, omdat de Souvereynen
zich laten gelevden door de secte, die hunne paleyzen
binnendringt, die hun omringt, oie allvd met de laste
ring en de lengenlael op de lippen, ermaer te dikwils
in gelukt hare patroonen te misleyden en ze eene slechte
politieke haen le doen inslaen.
Wy vinden in het werk van M. Cretineau-Joly, L'Eglise
Bomame en ace de la revolution, eenen uvttrek nvt eene
libero-magonnieke ouderrigling, die de kopstukken der
secte geven aen hunne urnhangers, hy de inrigting van een
revolulionnaire genootschap, 't welk de seclanssen La
Vendetta noemen. Ziet hier dezen uyllrek
In het midden der bezorgdheden, die het voorregt
hebben de magtigste geesten onzer genootschappen le
bewegen, is er eene die wy noovl mogen uyt het oog
verliezen. Het PAUSDOM heeft ten "allen'lyde eene
v beslissende actie uylgeofend in ltuliën. Door de ermen,
a door liet^ hert zyner ontelbare bisschoppen, priesters,
v kloosterlingen, religieusen en geloovigen van alle deelen
<t der aerde, vind het pausdom verknochtheden allvd bereyd
tot de marteldood en tot den geestdrift. Overal" wuer liet
a wilt heeft liet vrienden die sterven, andere die zich voor
hel pausdom .van alles onlblooten. Het is eenen ontzag-
a gelyken hefhoom, dien men, door alle middelen moet
d verzwakken, dien men, kost wast kost, moei verbryzelcn.
Ons inzigt moet zyn dit van Vollaire en der fransclie
a revolutie, de vernietiging voor allvd van liet Catholicismiis
v en zelfs van alle clirist. Ivk gevoel, 't welk overhlyvendc
op de piiynen van Romen, er later de vereeuwiging zou
d van worden
Dees stuk moet nutueriyk de menschen verlichten liet is
nogtans niet nieuw, sedert lang hebben wy Int in ons blad
bekend gemaekt, maer thans moet men bemerken dal men
hetzelve ten uylvoer gaet brengen en dit is 'I geen de
mogendheden' zoo wel moeten zien dan wy. De da'edzaken
spreken luyde genoeg zonder de schandalen te errii neren
die dees programma hebben te weeg gebragt te Turyn,
te Milanen, te Florenliën, /.iet eens hoe liet zelfs le Boloniën,
in de Pauslyke Staten, zyne uytwerksels heeft. Men legt
er eene heyligschendende liarid' op de godvruchtige fun
datiën men besteelt den armen en de Kerk men poogt
er 't volk te verderven, door eene godslasterende drukpers;
men geesselt den Stadhouder Chrisli met versmadende
beledigingen Aen God toegewydde persoonen worden er
bespot en mishandeld noch 'zeden, noch eerbaerheyd,
noch deugd worden er geëerbiedigd immers men hoort
en ziet er niets anders dan beschimpingen tegen de gods
dienstoefeningen, tegen de devotie tut de Heylige Maegd
met een woord, men onlheyligl op alle wyzen liet domeyn
van den II. Stoel om langs'dien weg tot'den Stoel zelve
te geraken..,
En op dit alles sluyteifde Souvereynen, die de inagt in
handen hebben, de oogen en laten de revolutie en de
sectarische dwingeland}7 voortgaen. Alen zou zeggen dat de
zaek van God hnn niet uengaet, zy blyven onverschillig
nopens het lot der Kerk, zy schynen niet te gevoelen welke
vreeslyke veranlwoordeiykheyd op luin weegt, en dat zy
welligt de eerste slagtoflers hunner onverscliilligheyd
konnen worden.
Wat er echter hoogst troostelyk is, is dat de geestelyk-
heyd nu, gelyk in alle tyden, zich openlyk verklaei t, zich
toont en melde meeste kraclildadigheyd"de zaek van den
H. Stoel verdedigt. In geheel 't catholyk priesterdom is er
maer eene stem om de secte te bevechten, om, door vurige
gebeden, den zegeprael der Kerk, den zegepraal der
Calholyken op het god- en regeringsloos maponuiek libera
lismus le bekomen.
De herderlyke brieven der bisschoppen van geheel do
aerde zullen als de schoonste bladzyde in de kerkelyke
geschiedenis pryken zy zyn eene geiuyge van den hloey
waerdoor de Kerk schitterde in 't midden der gevaren. Het
is glorieus voor de Kerk dat er in 't heetste der opgeschudde
driften, die te gelyker tyd'tgeloof en de staten bedreygen,
slechts een slem is, die zich durft verheffen en al de gevaren
trotseren ten voordeele der godsdienstige belangen der vol
keren. Die stem, is de stem der herders, de slem van
het bisschopschap
Dit is een looneel, waerdoor liet gezag lieropgebeurd,
verluysterd en vergroot word, want al deze die hel in
handen hebben voeren de zelfde tael en dit wel met gevaer
hunner vryheyd en huns levens. Duytschland, Vrankryk,
Ierland, Bêlgiën, en zelfs de verwoedste revolulionnaire
slrekpn van llaliën hooren de stem der bisschoppen weer
galmen, om den opstand en het heiligschendend geweld I
tegen den II. Stoel gepleegd, te veroordeelen en deswegens
de volkeren te verlichten deze stem is de stem der waer-
heyd, de slem der regtveerdiglieyd, die wel voor eenigen
tyd kan miskend worden, maer die toch moet en zal eyn-
digen met aenlioerd, gevolgd en uytgewerkt te worden.
Dat de potentaten het maer weten, dat de goddeloozen de
kelkvervolgersde maponnieke-liberaters-volksbedervm
het maer wel onthouden, als zy 't eynden raed zullen zyn,
ronk, In vernuft der helle zal uytgeput wezen, als dé
lockelooze hooslieyd hare rol zal afgespeeld hebben, dan
zal de Kerk hare levenskracht, door de onverganglvhe
AVaerheyd, gevoed, op nieuw aenvuren, en van de hoogte
Me hnnf'i H|? zy gebTvd is- hare v5"»ndcn ziclizelve
liet hoofd zien komen verbryzelen. Dit is de belofte van
d eeuwige A magt, die van Ziclizelve gezegd heeft Hemel
en aerde zullen voorbygaen maer myue woorden zullen
met voorbygaen, Caelum et terra transibunt Verba aulem
mea non transibunt.
Aten schryft aen den Denierbode uyt het kanion Sollénen»
Al de steden, weynige uytgezonderd, hebben dry middels va»
communicatie steenwegen, yzervvegen en vaerten daerhv zv
konnen twee a drymael daegs en par uer met malkander™
handelen door hneven en den telegraeft Zoo is liet ten minsten
in ons kiesdistnkt. Aelst, Geeraerdsbergen en Amove hebben
eene vaert, ivvee yzerwegen eenen op Gend en Brussel en eenen
op All, en Dendermonde; en verscheyde sclioone steenwegen
daei enbovcn zy hebben eenen lelegraef cn de bnelwisscliifc k
voor tiaer-lamelyk wel ingericht. Dit alles geeft haer gwt gemak
en prolyl voor koophandel en nyverheyd, om dat fy eerderde
pryzen der koopwaren kennen en alles spoediger, gcmakkelvke
en beter koop konnen verzenden en bekomen als den huvteii
Al de steden, geene uytgezonderd, zyn er op uyt en bevveoei-
hemel en aerde om hare middels van communicatie, die foo
menigvuldig en gemakkelyk zyn, nog te verkorten èn tl ver
beleren. De Gentenaren willen de schipvaerlen op Brugge en
Terneuzen verdiepen Audenaerde vraegt kostelyke werken aen
de sche de voor de alleyding der wateren Aelst Ninove
Geeraerdsbergen, Lessen en All, vragen groote verbete inȎ", a.m
den dender, een,ge spreken van eene nieuwe vaert Z?7ro2
sluyzen. Gend die van over 25 jaren eenen vzerweg herf" o"
Brussel langs Mcchclen, heeft eenen tweeden" gevraegd en he
komen, die eemge kilometers korter isLeuven doet de zelfrtê
vraeg en zy zal welhaost tocgestaen worden de sted n vr ien
en bekomen gedurig verbetering en verkorting in hare middels
van communicytie. "iiuoejs
pc buylenlieden benyden die groote en kostelyke voordeel™
mei, integendeel zy verheugen zich in het welvaren der stede
Imgen, maer het doet hun pyu en het word onvcrdragelvk dat
byna niels voor hun gedaen word. y 1
Naermate de communicatiën der steden van jaer totiaer ver
memgvuldigd en verbeterd worden, zyn die van den buy en veel
verslecht. Immers de dihgentiën en menige andere voerlvveo,
zyn achtergebleven want al wie kan, bedient zich vin de vzer
wegen en vaerten zoo wel voor 't vervoeren van kolen en kalk
en andere koopwaren, als om te reyzen hier nvt volgt dat het
voor veel parochiën moeyolyker geworden is dm te fevze en
t een of t ander te verzenden of tc ontvangen En rm.nïï
de buylenlieden toch ook doen. D'oudcrs moeten hunn" k"uders
gaen bezoeken n, de pensionnalen en scholen, de winl êlieïs
moeten met de koopmans en nyveraers gaen zaken veri"d, m
hunne magazynen, d eene en d'andere hebben al wat op en a e
met dlstei'en b"ylen m0e' m b^ekkfngm.zya
De parochiën hebben oertyda veel steenwegen gemaekt naer
de groote steenwegen die dan de byzondere wegen van commu
mcatie waren daer in hebben ze wel gedaen. Maer n™ dat
iedereen, voor t gemak en proryt cn ook uyt noodzakelvlhZÏ
zich moet bedienen van de yzervvegen, is het ook nooddakeWk
dat de parochiën hare regtstreeksche uytwegen krvgen naer de
naeslgelegene statiën. *b 1,01
liet heelt meer dan 200 milliocnen gekost 0111 de middels v,„
communicatie voor de sleden te vermenigvuldigen, te verkorten
en te verbeteren, liet is billyk en regtveerdig dat men voogden
huyten, 111 evenredigheyd, ook zoo veel doe. Er zvn versehevd»
parochiën die maer 5 a 0 kilometers afgelegen zvn van boll
nacste statie en by gebrek van een sleonwegskcn moeten zv
a 12 kilometers weg afryden om aen den yzcrweg te krai 1
komen. Is dat niet onredeiyk cn onvcrdragelvk
Al tyd betalen, blyven belalen en langs m meer belalcn en
dat al oils geld naer de sleden gaet cn kan toch niet blyven dm','
Er is al over do 200 niillioenen verwerkt aen vzerwê4n
vaerten, zoo veel vragen wy toch niet, wy zvn 'met veel min
te vreden. Dat men ons gedurende eenige iaren geve 0111 si
wegen te maken van parochie tot parochie en 'naer de km',
statiën, al waer 'l maer de helft van de grondlasten en liet
de persoonelyko belastingen die wy, bnvlenlieden betalen én
zullen le vreden zyn. Dat de sleden dan hebben al de groudh»,
en personele belastingen die zy zelve belalen dae'hv de h i.v
van onze grondlasten en de 3/4 van onze personele behslin
ten derden al de indirecte belastingen zoo als do region 1"
bier, den genever, den wyn en andere vremde dranken de re,;t