ZONDAG 15 JANUARY 1860.
VEERTIENDEN JAERGANG. - Nr 699-
AELST, den 14 January 1860.
Vertrekuren uyl de Statie Aelst NAER
6 FRANKS 'S JAKRS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiëu.
A en de Catholyken van de stad en
'l land van Aelst.
Hoe durven zy van belastingen
spreken
Slotrede of gevolg rekking.
Deo dag van heden.
Seiutemi. 5-35 8-30 9-35 13-30 3-05 6-00
Lokeren 5-35 8-30 12 30 6-00 -00.
Brussel 7-54 9-30 11-0 3-06 5-30 8-10.
Sec*. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
LeuvT hien Luyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00
Verv LandStTruvën,5-35 8-30 9-35 3-0545-00
Geud 8 25-12-20—2-50—3-05—6-00-8-05
Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-20 0-00
3 05 6-00 le klas langs Dendernioode.
Kortiyk, Mouscroen, Uyssel (langs Lede) 8-25
12-20 0-00 3-05 -6-00.
Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-200-00
Sin. Geerardsb. Ath, 7-45 2-15 5-30
5g Bergen, Quievrain 7-450-00— 2-15—5-20
e lede staen ai de konvoys. Te idecem staen dete vertrekkende van Ath 6-30 0-00
10 4-20 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te GYSEGEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9 35 des
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 0-00 10 's morg. 4-20 en 0-00 's avonds.
Van Denderleeuw 0-00 8-15 's morg. 2-40 5-45 en 0-00 des avonds.
VAN LOKEREN NAER
Dendermonde, Aelst 6-50 9-25 3-00 5-30»-».
Ninove, Geerardsberöen, Ath 6 50 9-25 -3-000-00.
VAN ATÏI NA ER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-«4-20
Lessen. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, 6-300-0010-»4-200-00.
Brussel (langs Denderleeuw] 6-30 10 4-20 i-».
Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 10-» 4-200-00.
VAN GEND NAER
Audenaerde9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 $-05—7-15
Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05
VAN DENDERMONDE NAER
Brusscl l. Aelst) 7-15 7-35 1-4!) 5-» »- (1. Mech.) 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40.
Aelst, 7 15 7-55 —11-50 1 40 5-00 6-05
DEN DENDERBODE
Onze geëerde inschryvers, die nog over 4859 en
vroege]' niet voldaen hebben, worden vriendelyk verzocht ons
hunnen abonnementsprys franko te doen geworden zoo haest
mogelyk.
Onder dezen titel, is er vrydag der afgeloopene week,
•met den ialen avond en diep in den nacht een schrift onder
de deuren der inwooners onzer stad gesteken, waerin den
schandigsten priesterhaet den voorrang betwist aen de wal-
gelyksfe goddeloosheyd. Gelyk men kan denken, draegt dit
stuk den naem van den schryver niet, en enkelyk stael. er
van onder in kleyne letters den naem op van eenen vremden
drukker, zonder aenduyding van plaets, uyt welke het
herkomstig is. Deze omstandigheden toonen duydelyk aen
dat de schryvers of opstellers, alhoewel zeer waerschynlyk
tot onze stad behoorende, zich niet durven laten kennen,
omdat zy voorop verzekerd zyn dal de algemeene volks
verachting hun zou verpletteren. De liberaters noemen zich
mannen des lichts, en zy zoeken de duysternissen des
nachtszy zeggen dat zy openlyk hun vaendel opsteken,
en zy verschuylen zich achter onbekende vremdelingen of
achter de naemloosheyd. Wat er van zy, wy gaen eenen
korten oogslag op dit werk van duyslernis werpen en er
eenige regelen op antwoorden.
Gelyk men reeds zal geraden hebben, is dit schandschrift
gerigt tegèn het doorluchtig WERK VAN Sl PIETERS
PENNING, 't welk, in weerwil van de helsche poogingen
der goddeloozen, eenen schitterenden byval ontmoet alle
straten, alle wyken, ryken en armen, grooten en kleynen
teekenen met vreugde, Weynig'1, zeer weynige uytzonde-
ringen worden er aengetroffen, de brave Aelstenaers ver-
slaen dat zy hunne aenkleving aen den 11. Steel van Roomen
teekenen en hierdoor eene nooyt volprezene openbare
belydenis doen van eerbied, kinderlyke liefde en verkocht-
heyd voorden 11. Vader, wiens herte thans met zooveel
snierlelyke bitterheden overgoten word. Eere zy u, dry-
mael eere, achtbare stadsgenoten, voor dien groeten, voor
ditjn moedigen akt van geloof, vooc dien glanzenden akt
van godsdienstigheyd, die u, wy durven het ronduyt zeggen,
op de tretfelykste wyze zal aengerekend en honderdmael
vergolden worden,
Men zegt in dit smaedschrift dat het altyd geld is voor
den godsdienst geld om te doopen, geld voor de kerk
gangen, geld om te trouwen, geld om te sterven, geld om
uyt het vagevuer verlost te worden, geld voorde conlYerièn
van O. L. V., van Stc Anna, van Sl Antonius, van Sle Bar
bara, van den Roozenkrans enz. enz. enz., juyst alsof daer
iemand toe gedwongen wierd. Wel wilt gy daeraen niet
geven, liberalers, houd uw geld, niemand zal hel u afpersen,
het staet u zelfs vry het liever le geven aen zedeschendende
komediën, aen verderflyke volksballen, aen goddelooze
gazetten, aen medaliën, aen huyzen, aen nyverheyds-
tropliées voor Rogier geeft uw geld aen bras-en drink-
partyën, aen klubsen en francmaconslogiën, aen inschry-
vingen voor de werken van den kerkdief Marnix, eyndelyk
geeft het aen 't onderhouden van zaken die wy hier niet
willen noemen, maer die menige familie ten gronde ruine
ren en beladen metonëer en onuylwishare schande
Geeft uw geld daeraen, belyd dit alles openly!;, verergert
duerdoor steden en gemeenten, stapelt schandalen op
schandalen, dit kan u niemand beletten, doch, laet, in een
land van vryheyd, elkeen gerust zyne' geringe offergift
doen om openlyk te belyden dat liy Roomsch-Cathblyken
is en de pyrilyke hertgrieven van den algemeenen Vader
der Ghristenheyd wilt lenigen
Hoe de liberaters-francmacons in hun lafhertig schimp
schrift durven spreken over belastingendit begrypen wy
niet hoe zv de vrywillige giften der catholyken voor het
onderhouden hunner kerken hunner priesters, hunner
goddelyke diensten enz. belastingen durven heetcn, dit
verstaen wy niet, terwyl nooyt iemand daer toe gedwongen
word.
Maer wilt gy weten, liberaters, watjer belastingen, hate-
lyke belastingen mogen geheeten worden, belastingen,
die 't volk met tegenzin betaelt, die 't volk vermuledyd en
verwenscht Wilt gy het weten, wy zullen het u zeggen.
Luystert, het zyn
1° De gedwongene leeningen, die men betaeld heeft,
om liberale verkwistingen te doen, zoo alskool-ajuyn-
prey-knol- en savoyexpositiën om reuzenfeesten en pro
cession, schilder-en verfkoten te betalen om aen hoopen
bankroetiers, bloemekenskweekers, vremden bucht hon-
derde duyzende franks subsidiën te geven om nuttelooze
paleyzen, komediën, hotellen enz. te bouwen om dwaze
boerenscholen en verderflyke jodenscholen in le rigten enz.
2° De hatelyke bloedzuygersbelasting, de belastingen op
den tabak, op het bier, op den genever, op het zout,
immers alle belastingen, die den armen geringen burger
zoodadig drukken, dat hy zich meermaals het noodzakelyke
moet onttrekken om genoeg vylfranksstukken naer den
ontvanger le konncn dragen.
5° De schandelyke liberale belastingen, die de Belgen
zullen te betalen voor de impopulaire en natieruinerende
versterkingen van Antwerpen, die de onrust en den kommer
zoodanig onder 't volk versprevd hebben, dat geheel 'l land
er door geschokt geworden, en in vreeden angst er de
gevolgen van verwacht.
4° De onbegi ypelyke patentbelastingen op de kantwerk
scholen, waer de arme kinderen, den ongelukkigen werk
man alleen de slagtoflers zullen van zyn.
5° De schreeuwende geldverkwisting die er gedaen is om
schooljongens-fabriekwerkers- en kaeygastenexpositiën te
houden.
6° De belasting, die wederom op handen is, om zee- en
oorlogschepen le maken voor het onzvdig Belgiën, 't welk
niemand mag aenranden, op straf van zyne nationaliteyt
te verliezen.
7° De millioenen, die Belgiën jaerlyks betaelt, om een
goddeloos onderwys te onderhouden, en professors te be
zoldigen, die God loochenen, die de religie, in schriften,
in boeken, in leerstoelen lasteren, vervalschen en schan-
delvk door den modder slepen.
8° De verpletterende sommen, die de Belgen moeten
nytgegeven om kostelyke garde-civiek-uniforms te koopen,
't geen wy hier noodig hebben gelyk vuer in onze oogen.
9° De gedurige verhoogingen van patentbelastingen, die
de burgers worden opgelegd om aen een geheel leger
nuttelooze foennelekkers ryke jaerwedden te geven.
10° De onbermhertige contributieverhoogingen die onop-
houdelyk gevraegd worden om pensioenen le betalen aen
amblenaers die, ofschoon nog kloek en'struysch, gedwongen
worde;n kostelyke pensioenen te aenveerden, ten eynde
nieuwe creaturen to konncn beloonen en aldus het libèrael
stelsel te versterken.
11°, 42°, 15°, 14° en nog veel meer andere liberale be
lastingen, die wy hier zouden konnen aenhalen, deze moogt
gy gispen en laken, gy vnlksvorleyders, maer daervan zult
gy u wel wachten, daerover zwygt gy, omdat gy als opeters
van 't land, als uytzuygers der scha t kis, daervan uw paert
en deel hebt, dit kont gy wel verdragen omdat er daerdoor
water op uwen molen komt. Maer eenige vrywillige
centimen voor de Kerk, voor den priester, voor den gods
dienst, ah deze roeren u de gal, deze verbitteren uw
gemoed, omdat liet verkankerd is door den haet, door den
afkeer tegen alles wat goed en heylig is. Doch, onthoud
het wel, en gy ziet het maer al te klaer, uwe akten van
duvsternis, uwe akten van bedrog, verleyding en nenhitsing
tegen God en zyne Reik, zullen geenen weergalm hebben
in 't gemoed van deftige Catholyken, deze verachten uwe
snoodheden en roepen u toe Wy willen de Kerk hier op
aerde voor onze Moeder, omdat wy verlangen God, hierna
tot Vader te verkrygen vreest water Juliaen den Aposfael
is overgekomeu, als hv 't bloed uyl de wonde zvner zyde
grypende, het naer den hemel wierp en zegde NEÉM,
GALILEÊR, GY HEBT MY OVERWONNEN.
Het tmemloos laster- en smaadschrift zegt dat, indien
den St Pieters-Penning moei dienen om de wereldlyke
lieeFsehzuclit en inzigten van 't Pausdom de hand le ieenen
om vryheyd le versmachten om volkeren en burger
oorlog le betalen en te ondersteunen, het de pligt des
Catholyken als Christen en Vaderlander is, geen deel te
nemen aen de inscbryving, want liet een werk der duyster
nissen en van den duyvel ware
Wy zullen aen de vermomde scliryvelaers zeggen dat de
Catholyken geene godsdienstlessen te ontvangen hebben
van goddeloos gebroed, van kerels, die eene party aenban-
gen, die liet catholieismus in 'l slyk wilt versmachten, die
deze eerloosheyd openbaer belyd, schrvft en predikt'. De
Catholyken van Aelst protesteren tegen die boosaerdige
Ivslerzucht, zy verfoeyën die uytwazeiningeii des duyveïs
en zy zeggen Wilt gy lessen geven, gaet ze geven in uwe
lranemaconslogiën, die broeynesten van verderf en schande
gaet ze geven in de klubsen, waer de eerloosheyd dikwils
den presidentszetel bekleed, gaet ze geven in koten en
kaveeten, waer gy liet vrye woord zult hebben om alles
wat godsdienstig en goed is te bezwalken en te bemodderen
gaet ze eyndelyk geven in die sluipvergaderingen, waer er
tegen godsdienst, tegen priesters, tegen de Kerk samen
gezworen word, waer eerloozen lasler, lengenvol bedrog
en schroomelyk volksbederf gesmeed wordenGaet
daer uwe lessen geven, daer zult gy aenhoorders en mede-
phgtigen vinden. Wat ons betreft, wy luysteren naer de
waërheyd, wy luysteren liever naer 't goede en dit zullen
wy u bewvzen met in massa en in geestdrift te teekenen
voor Sl Pieters-Penning.
Wy weten liet w. l, wy Catholyken, dat deze woorden,
deze openbare belydenissen, deze dnvzende handleeke-
ningen van geloof n zullen doen knerstanden van woede;
maer wy.laten ons daeraen niet gelegen, wy zullen ons
inschepen met St Pieter, omdat wy verzekerd zyn dan in
rust en veyligheyd te varen wilt "gy u met den duyvel
inschepen, dit staet u vry, maer ziet wel toe dal gy onge
hinderd aen land geraekt, daervoor hebt gy echter honderd
duvzend vreezen legen eene hoop
Hel is't Pausdom niet dat de burgeroorlogen ondersteunt
en betaelt en do vryheyd versmacht, dit is de taek der
Maz.ziiiigasten, dit is de laek der franemaconsseote, dit is de
taek der dwingelandige doclrinarissen. Deze kerels willen
de vryheyd voor z.icli alleen, de vryhevd om kwaed, om
boosheyd en schande te plegen, maer zy willen de vrvhevd
om goed le doen, om treffelyk te zyn aen anderen oniröoven
De bnrgeroorlegen zyn't werk van' liberale revolutionnairen
van brigands, van grondwetschenders, van kaol kanaillevolk
mei geele handschoenen, wy hebben dit gezien tydens de
schanddagen van mey 18S7, wy zien het 1111 in Ilaliën
wy zien t in alle landen, waer den oproer den schrik onder
de vreedzame burgers verspreyd. Jlaer wy zullen ons (hier
tegen wapenen, wy zullen op onze hoede zyn, ons inrigten
en der wyze gereed houden, dat wy alle geweld door een
tiendubbel tegengeweld zullen konnen verstooten.
Een vriendenhand deelt ons de volgende bemerkingen mede:
Moe en beu van gedurig al dat slecht nieuws in de .uizet
ten le lezen, zei ik my wat te pevzenmaer niyne gedachten
zyn al zoo droevig als myne lezingen. Ziel hier hier wat er
my al le hinnen schiet
De Curbonarissen en de vrymefsèlaers zyn al een volk
'l is zeker dal zy alle van den helschen duyvel bezeten zvu!
D'eene randen het hoofd der H. Kerk aen, den Paus
d'aiidere doen de priesters, hare bedienaers onophoudehk
den duyvel aen. Alle willen de christen leer, den godsdienst
het catliolyk geloof iu't modder versmachten. 'T een ziet'
men in Ilaliën, 't ander ziet men by ons gebeuren. Ware
liet niogelvk, een jong te vinden dat beter op zvne nioèr
trekt dan de leuvensche kwestie in Belgiën gelykt aen de
Rooinsche kwestie in Ilaliën 'K en peys 't niet.
Het bewys hiervan is sclirikkelyk gemakkelvk. Wat wilt
men iu Ilaliën? De wereldlyke inagl van den iPaus vernie
tigen. Wat wilt men alhier? Den priester zvn burgerregt
afnemen. Wie wilt er dat? De carbouarissen aldiier de
fraiicmafons alhier. Zyn zy dan vyanden van den Paus,'van
de priesters, van de H. Kerk, van den godsdienst, fieen
dat niet, d'eene niet meer als d'andere, zy zeggen hel zelf'
zy zwoeren bv voorschoot en truweel. Wat willen zv dan''
Enkelyk den Pausen de priesters ontlaste-u van alle wereld
lyke en bot'gerlyke zorgen om uytsluytelyk te kunnen bezig
zyn met de zaligheyd der zielen, gy ziet'wel, 't zyn kvveze
s, zy zyn in den regel der francmapons of der carbona-
1 i zv mat mm cfnontr IC i.CAnlü mw
laers
/.yu in ucit icgci uw ii tiuwiiiu^uns ui uer caruona-
rissen, die met min streng is. (Groote mannen weten er
van te spreken.)