ZONDAG 12 FEBRUARY 1860. VEERTIENDEN JAERGANG. - Nr 705. AELST, den 11 February 1860. Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER: 6 FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschiliige Statiën. Over de pligten in de tegenwoordige omstandigheden En wat gebeurt er Een woord tot deBelgen. Het is wel waer. Denderm. 5-35 8-30 9-35 12-30 3-05 6-00 -» Lokeren 5-35 8-30 12-30 6-00 »-00. Brussel 7-54 9-30 U-O 3-05 5-30 8-10. Hech.Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-03 6-00 LeuvT hien Luyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00 Verv Land StTruvën,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00 Gend 8-25—12-20—2-50—3-05—6-00—8-05 .^Gend, Brugge, Ostende 8-25 -12-20 0-00 3-05 6-00 le klas langs Dendermonde. Kortryk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8-25 12-20 0-00 3-05 - 6-00. Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-20—0-00 I Nin.Geerardsb. Ath, 7-45 2-15 5-30 Bergen, Quievrain 7-450-00—2-13—5-20 Te lbdb staen al de konvoys. Te idecem staen deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00 10 4-20 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys. Staen te cysegbm stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9 35 des morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staeu te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 0-00 10 's morg. 4-20 en O-CO 's avond s Van Denderleeuw 0-00 8-15 's morg. 2-40 5-45 en 0-00 des avonds. VAN LOKEREN NAF.R Dendermonde, Aelst 6-50 9-25 3-00 5-30»-». Ninove, Geerardsbprgen, Ath 6-50 9-25 3-000-00. VAN ATH NABR Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-«4-20«-». Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, 6-300-0010-»4-20O-OU. Brussel (langs Denderleeuw) 6-3010 4-20 »-». Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 10-» 4-200-00. VAN GEND NAER Audenaerde9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35s VAN BRUSSEL NABR Aelst, Gend 7-35— 11-30—2-00 5-05—7-15. Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-. VAN DENDERMONDE NAER Brussel(l. Aelst) 7-15 7-35 1-40 5-» »- (1. Mech.) 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40. Aelst, 7-15 7-55 -11-50 1-40 5-00 6-05 DEN DENDERBODE Onze geëerde inschryvers, die nog over 1859 en vroeger niet voldoen hebben, worden vriendelyk verzocht ons hunnen abonnementsprys franko te doen geworden zoo haest mogelyh. Dit. is den titel van een schrift, dezer dagen in 't licht gegeven door ëfcnen der geleerdste mannen van Vrankryk, directeur der wetenschappelyke Academie, oud-minister, M. den graef De Falloux. Als men ziet, gelyk wy in ons vorig IS" hebben gezegd, dat de grootste mannen van Vrank ryk de pen opvatten om zich tegen liet gouvernement te verklaren in de romeynsche kwestie, in de kwestie der onafhangiykheyd van den Paus, dan moet het gevaer wel groot zyn en de anlicatholyke neyging klaer aengeduyd. Men zal schoon te roepen hebben, zegt M. De Falloux, dat den godsdienst niet in kwestie is, dat het pausdom geen gevaer loopt, dat er voor 't een en 't ander slechts kwestie is van een regiem of stelsel, dat het alleenlyk eene bestuerlyke politieke regeling geld etc. VVv zullen vragen Weihoe de wyziging, de hervorming of de vernietiging van den H. Stoel zyn geene godsdienstige vraegstukken van 't hoogste belang? Doen zulke onder is nemingen, onder welke benaming men ze ook voordraegt, niet alle vraegstukken van burgerlyke, politieke, inter- nationale orde en fransche overlevering onlstaeu Gy a kunt de moeyelykheyd wel verplaetsen, maer nooy't zult gy er in gelukken dezelve te doen verdwynen gy kunt mm of meer langen tyd deze of gene zvde der waerheyd wel ontwyken, maer de kracht en de aengelegénheyd der daedzaken zult gy noovt vernietigen Ja, als den godsdienst niet in kwestie is, als gy zyne vryheyd niet wilt aenranden en verdelgen, waerom zyt gy zoo absolnet en onverdraegzaem, dat gy de openbaerniakiug des pauslyken omzendbriefs verbied? Waerom schaft gy despoliekelyk het catholyk dagblad den Univers af, eeniglvk omdat dees dagblad dezen pauslyken omzendbrief afge kondigd heeft? Waerom verbied gy dat de herderlyke brieven der bisschoppen, welke hunne verkleefdheyd iien den H. Stoel doen kennen, openbaer gemaekt worden Waerom strekt gy uw regiem van despotismus en vervolging uyt, by middel van wuerschouwingen, tegen de catholyke dagbladen, die de geheyligdste vryheden, deze van den gods dienst, verdedigen, terwyl de goddelooze en officiële dag bladen zicii onoplioudelyk en straffeloos de eerloosste en schandelykste versmadingen tegen het geloof van derti" inillioeneu Catholyken mogen veroorloven k De begoocheling is dan omnogelvk, roept M. De Falloux uyt, het is klaer dat alles'tegen de H. Kerk gerigt is, de arglistigheyd en 't geweid zvn overeenge- komen om hare nnverwerping te wagen, om ze te onder- mynen, 0111 haer gezag te verlammen. Wy zy dan, wy Catholyken, zoo wereldlyken als priesters, uytgedaegd ons duydelyk te verklaren over het vraegstuk van liet tydelyk gezag des H. StoelsStemmen wy er in toe als Catholyken, als Burgers, als Franschen, dat den II. Stoel gehecllyk of gedeeltelyk van zyne magt beroofd worde? Elkeen van ons antwoord wy konnen en bygevola wy mogen daerin niet toestemmen. Ten anderen, die onoverwinnelyke weygering van aenkleving mag in het geheym des gewetens en des herten niet begraven blyven, liet is eene pligt, het is een regt die weygering openbaer te maken om ze haer uytwerksel te doen hebben Ziet daereene verklaring gedaen door eenen oud-minister, eenen directeur der wetenschappelyke Academie van Vrankryk, eenen der geleerdste bollen van Eitropa, ver klaring aen geheel de wereld dat de dertig millioenen Catholyke Franschen, dal al de Catholyken van geheel de wereld, door eene lafhertige stilzwygendheyd, niet mogen medewerken aen de godsdienslscbending waèraen men huil wilt doen deel nemen Geheel de Catholyke wereld beantwoord dezen oproep en zegt dat dees gruwelyk schelmstuk niet zal voltrokken wordenHet zullen immers geen handvol sectarissen zyn» geholpen door eenige overweldigers, die zulk schand- jok op twee honderd millioenen Catholyken zullen leggen... Zy zullen het wel beproeven, maer hunnen val zal zeker zyn en de straf zal er drgt op volgen. Reeds hebben wy den troost dat geheel het Catholicismus opstaet tegeii den trouwloozen oorlog, dien men het Paus dom aendoet. Al de bisschoppen van Vrankryk hebben hunne welsprekende slem doen hooren en hunne magtige en dringende protestatiën uytgeveerdigd tegen de godde looze overweldiging, waervan de pauslyke magt thans het voorwerp is. Deze gezagvoerders des geloofs hebben overal den geestdriftigsten byval ontmoet. Doorloopt geheel de aerde, en overal zult gy de dringendste protestatiën ont moeten tegen de bedekte plannen van overweldiging. Het zyn niet alleen de priesters, die opstaen, maer wereldlyke Catholyken en byzonderlyk de geleerdste, de hoogstgeplaetste mannen, aen wie de secte niet zal konnen verwyten dat zy handelen door klerikale opstoking, maer die hunne Catholyke, burgerlyke en onafhanglyke regten doen gelden, om de zaek te verdedigen die de regtveerdigste, de heyligste en belangrykste is voor het maetschappelvk leven en'het behoud der blaten. De Kerk lyd, dit is haer lot, en daerom moeten wy ze ondersteunen en met betrouwen en met geloof, met vurig- heyd bidden de miraculeuze eenslemmigheyd, die optreed ter verdeoiging der Kerk, moet ons betrouwen inboezemen en alle gevaren doen trotseren als er kwestie is de zaek van J.C. te omhelzen, en, wy mogen er zeker van zyn, dit betrouwen zal nooyt te leur gesteld worden. Er zvn lydstippen in de beproevingen der Kerk op welke net St-Pielers schipken scheen door de golven der bruysschende zee verzwolgen te worden, er zvn bladzyden m de geschiedenis, die ons de ademhaling benemen als wy ze lezen niettegenstaende wy weten dat de volgende eenen nieuwen triomf voor de Kerk beslaet. Wy zyn jn een dezer droevige tydstippen, 't is eenen pynlvken tyd, maer de verontweerdiging vervult de besluyten van Gods regtveerdighevd niet, en de ver- et bittering geeft ons geenen toegang tot Hem. In de droelheyd der regtveerdigen is eene magtige ondersteu- nmg voor welke de wereld zou sidderen mogt zy ze kennen ofbegrypen a Yestigen wy dan onze oogen op den Albehoeder en vervullen wy de dobbele pligt welke ons thans door zyne heide word opgelegd, want er komen dagenop welke God de openbare belydenis van ons geloof verwacht en de onverschrokkene verklaring van onze getrouichcyd Er zyn ook dagen, op welke het gevoelen onzer uvtwen- dige zwaaheyd ons aendryft om ons meer dan ooyt te steunen op het inwendig gebed, maer ik denk dat het inwendig gebed byna gansch nutteloos zou wezeu zonder die openbare belydenis van ons geloof.Er schiet my een gedacht te binnen, 't welk my meermaels heeft bezig gehouden Ik heb een onmeetbaer betrouwen dat deze wel in den Hemel zullen aenveerd worden, die byzonderlyk hunne liefde en verkleefdhevd zullen getoond hebben aen dezen, door Wied het geloofstuk der Onbe- vlekte Ontvangenis is vastgesteld geworden Ziet daer, landgenoten, een stukje, dat wy trekken uyt een onlangs gepredikt sermoon te Londen, in 't midden ran het paushatend en kerkvervolgend Engeland. Over- wegen en volgen wy deze raedgevingen, zy zyn vol waerhevd en voorspellen ons eenen aenstaenden zegeprael der Kerk. In Zwitserland komen de Catholyken ook hun manifest ten voordeele van den H. Sloel uyt te veerdigen. Hunne Verklaring is krachtvol en hoogst beiangryk. Het is noodig, zeggen zy,'in de tegenwoordige ornstan- digheden, van aendachliglvk de houdiqg der Catholyken van alle landen ten opzigte van den IL Sloel te volgen Du is den besten middel om de Catholyken van Vrankryk te vreken tegen de trouwlooze aentvgingen, de onbe schofte aen rand ingen en beschuldigingen van partv- intnguen, die zy zich op den hals trekken, omdat zv onafbre*elyk verkleefd zyn aen de groote belangen der Kerk en des Pausdoms Onder welk oogpunt stellen de Zwilsersche Catholyken zich om het behoud te vragen der tvdelyke magt van den 11. bloei Zv doen zien dat het openbaer europasdh reet de onaf hangiykheyd en onzydigheyd zoo wel waarborgt aen 'do Pauslyke Staten dan aen het Zwitsersch Verbond. Heeft Zwitserland meer regt dan den Paus zich instellingen te geven die het de beste vind Heeft het meer regt dan den Paus zyne onafhangiykheyd te bewaren, te protesteren tegen de verscheuring zyner Staten? Dus moet allen Zwitser, die zyn Vaderland en deszelfs onafhangiykheyd bemint, de zaek van Pius IX aenkleven en wenschen d*at Hy, voor de rust van Europa, in het bezit van de hem ontroofde provinciën hersteld worde. Het zelve moeten de Belgen zeggen, want, indien er op eenen schoonen morgend eenen keyzerlyken droom ontstond van ons iii te nemen, onze nationaliteyt en onze onafhang iykheyd te vernietigen, zouden wy meer titels hebben dan den Paus om ons tegen zulke tyrannieke overweldiging te verzetten3 Men zou ook konnen bybrengen dat wy lner slecht bestuerd zyn, dat wy bier niets anders doen dan twisten en kyven de eene party voor en de andere party le"en de slechte bloedzuygerswetten, tegen de schandelyke ver kwistingen aen eerlooze en volksbedervende onderwys- gestichlen, legen de vraekroepende partydigheden in het vergeven van plaetsen en ambten, tegen den onrenveer- digen uytsluvtingsgeest, tegen de verdrukking der arra- scholen, tegen de uytkooping en ondersteuning van godde looze en volksverleydende gazetten, tegen liet verfoeyelyk kasseygeweld, tegen de overweldiging van liet parlement immers tegen vyf en tvviiilig andere schandalen, die de vuyge libératerskliek alhier gegeven heeftZouden wy niet in't zelfde geval zyn dan den Paus en .menigvuldige andere staten, die de rioodige magt niet hebben ons le verdedigen en de volvoering van dit schelmstuk te beletten? Wy moeten dan uyt deze redenering besluyten, zelfs politiekelyk gesproken, dat de zaek van den Paus de onze IS, dat het eene algemeene zaek is, welke wy verpligt zyn pro aris et focis te verdedigen3 Ja het is wel waer dat er hier in Belgiën ook van dit revolutionnaire liberaters-francmacons volksken gevonden word, 't geen gedurig zyne gal tegen den Paus en deszelfs bestuer uytbraekt maer dit is niet te verwonderen, er waren maer twaelf apostelen, en toch was er eenen dief eenen verrader, eenen eerloozen Judas onder, die zvnen Meester, zynen Weldoener, zynen God verkocht voor een handvolleken geld. En hier is geen spraek van een hand- vollekeu geld, men besteed hier gebeele vrachten goud aen gewezene galeyboeven, aen gewezene schriflverval- schers, die op de openbare plaetsen met den halsband over den nek aen den schandpaél geslaen hebben men verkwist volle zakken geld om bier bedoi vene en beder vende vremdelingen naer toe te lokken en te bezoldigen, er worden hier jaerlyks millioenen verspild aen predi kanten, leermeesters, professors, komedianten, dit alles met eenig doel van God en zyne dienaers te tergen, den godsdienst en de zeden te lasteren en te bederven' den Paus en zyn bestuer te schandvlekken enz. enz. Dit weten wy allemael wel, maer toch is de overgroote meerderhevd goeden dus moet zy, pliglslialve, de zaek van Pius IX aenkleven, ondersteunen en legen alle aenvallen ver dedigen. De eerloosheden, waervan wy hier, van wege het libe- ratersgespuys alle dageu getuygen zvn, moeten rioch mogen de Catholyken ontmoedigen, dit ziel men in alle landen want den duyvel is overal, en waer dien kerel is, is kwaed' is boosheyd, is bedrog, is verleyding en scliandael, en waer dit alles te samen is, is natuerlyk opstand tegen 'liet goed, legen de waerheyd, legende regtveerdigheyd.'te«en het geluk der volkeren. Met is aen de volkeren dae'rtegen hel hoofd te bieden, het is byzonderlyk aen 11, Catbolvkeii daer tegen te vechten. Gy moet weten dat het onniogelvk is met koussen en schoenen naer den Hemel te gaen dé» heeligen mail Job, wiens kleen kapelleken gy bier digte nabye de stad, zeer dikwils uyt eene pryzenswaerdice devotie gaet bezoeken, zegt dat "liet leven van den menscii eenen gedurigen slryd is. Den menscli en bvzonderlyk den Catholyken moet dan stryden, manhaftig slryden voor het goed, voor de waerheyd, voor de regtveerdigheyd. Zonder stryd, geene victorie zonder victorie geene belöonin" De Kerk is gebaerd aen den voet van hel kriiys^zy ,'s opgegroeyd in de Catacomben van Roomen, zy is bésproévd met het bloed van millioenen martelaren, haer let is Ivdên maer hare zekere toekoinst is zegepralen. Als de'Kerk zegepraalt, zegepralen de Catholyken en bvzonderlvk deze die voor Haer gestreden hebben. 3

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1860 | | pagina 1