ZONDAG 26 FEBRUARY 1860. VEERTIENDEN JAERGANG. - W 705. Vertrekuren uyt de Statie Aelst MAER li FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschiilige Statiën. AELST, den 25 February 1860. LIST EN TROUWLOOSHEYD. Wat ziet men heden Ziet gy het mi, Calholyken Wal zien wy verder Demierm. 6-35 8-30 9-35 13-30 3-05 6-00 -. EL™ 5 35 8-30 12 30 6-00 „00. Brussel 7-64 9-30 11-0 3-05 5-30 8-10. Ei. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-05 6-00 pnv T bipn Luyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00 Verv Land StTr'uven,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00 Gcnd 8-2512-202-503-056-008-05 Bergen, Quievrain 7-450-00— 2-15- i? Gend, Brugge, Ostende 8-25 -12-20 0-00 3-05 6-00 le klas langs Dendermonde. Kortrvk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8 25 12-20 0-00 3-05 -6-00. Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-200-00 Nin. Geerardsb. Ath, 7-45 2-15 5-30 5-20 Te lede Stnen al de konvoys. Te iuegem staen deie vertrekkende van Ath 6-30 0-00 10 4-20 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys. Staen te GÏSEGEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9 35 des morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ai Van Denderleeuw 0-00 8-15 's morg. 2 Ath 6-30 0-00 10 's morg. 4-20 en 0-00 's avonds 40 5-45 en 0-00 des avonds. VAN LOKEUKN NAER Dendermonde, Aelst 6-5° 9-25 3-00 5-30—»-». Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-50 9-25 - 3-000-00. VAN AT!' SA ER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-«4-20«-». Lossen. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, 6-300-0010-»4-200-00. Brussel (langs Denderleeuw» 6-30 10-» 4-20- »-». Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 10-» 4-200 00. VAN GEND NAER Audenaerde9-25 2-25 7-45. nakr Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35, VAN BRUSSEL HAER Aelst, Gend 7-35- 11-30—2-00 5-05—7-15 Ninove, Geeroerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-. VAN DEKDERMOVDE NAER Brussel 1. Aelst) 7-15 7-35 1-4!) 5-» »- (I. Mech.) 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40. Aelst, 7 15 7-55 -11-50 1-40 5-00 6-05 DEN DENDERBODE pEjr Onze geëerde inschryvers, die nog over 1859 en vroeger niet voldoen hebben, worden vriendelyk verzocht ons hunnen abonnementsprijs franko te doen geworden zoo haest tnogelyk. De geschiedenis gewaegl van eenen souvereyn der vierde eeuw, beroemd door zyne groote oorlogsdaden maer ook door zvn lislig en trouwloos karakter. Hy wierd in het christendom opgevoed, maer lot weerdigheyd verheven zynde, liet hy zynen haet tegen den godsdienst van Christus uytbersten en vervolgde hevnielyk de Catholyke Kerk. Hy liad gewoonlyk zyn verblyf te Lutetia (Parys), 't welk hy vergrootte, verfraevde, en waer hy een prachtig paleys bouwde van 't welk men nog liedendaegs de over- blyfsels ziet. Hy was gelukkig in den oorlog,behuelde schitterende zegepralen over de Germanen, welke hy te Argènloralum (Strasbourg) teenemael overwon. Hy was ook schryver en gaf vérscheydene kleyne werkjes uyt, die thans nog gekend zyh. Hy verliet den godsdienst waerin hy geboren was en omhelsde de afgodery. iiesloten hebbende het chrislunismus teenemael uyt te dooven, wilde hy nogtans eerst den oorlog tegen "de Persianen evndigen. Er wierden dus onzeggelyke toebereydsels gemaekt en lallooze offeranden gedaen en hy zwoor, al vertrekkende, dat hy, hy zyne wederkomst, de Kerk ten gronde zou verdelgd hebben Maer God bewaarde haer tegen deze uytzinnige bedrey gingen. Naer het slagveld gaeude en zich zonder kuras te ver gewaegd hebbende, wierd den souvereyn in den eersten stryd, gevaerlyk gewond, en gelyk hy den erin ophief om zyne troepen aen te moedigen al roepende alles u aen ons. wierd hy, door eenen schicht getroffen in de zjde. Dadelyk stroomde het bloed met volle geuten uyt de wonde en den magtigen vorst, gaf weldra den geest, onder ff uitbraken der schrooinelvkste godsvermaledydingen Dien vorst was JULIAEIN, zoon van Julius-Constancius er. neef van Conslantinus den Grooten. Men noemt hem gewoonlyk met den naenr van Jul,iaën den Apostaet. Dien man was eenen man van tegenstryeïigbeden gy liet groole deugden uvtschynen zoolang hy onder de voogd; stond en te vreezen had maer eens meester geworden, liet hy den vollen teugel aen zyn karakter. Eene diepe geveynsdheyd, eene doorslepene schynheyligheyd, welke hv als gewoonte had aangenomen, waren het vloers waérmede hy de schrooinelvkste ondeugden en zynen haet tegen de Calho- lvke Kerk, die hy rekende, door zyne zegepralen en stoll'elyk geweld, te verdelgen, wist te bedekken. Men zal hier misschien eene vergelykems willen in vinden maer wy zelve willen ze niet doen, wy luien elkeen vry, wy bestatigen slechts hisloriepunlen, die gansch onwedei- leggelyk zyn en die, door de onverbiddelyke waerheyd, met onnytwischbare letters in het boek der daedzaken van 't verledeue gegriffeld staen Wat men heden ziet, is onbetwistbaer voor iedereen, namelyk dat er vele listige middelen gebrnvkl worden om de Catholyke Kerk le bevechten en den troon van derzelver Opperhoofd te ondermynen. Allen tegenstand wilt men met geweld der wapens 'beletten, met de penne poogt, men trouwloos- en scliynheyl iyiyk de waerheyd le vervalschen, de reglveerdigheyd te bebloemen, met een woord, aen dé leugentaal, aen 't bedrog, aen de verleyding geeft men volle vryheyd, maer de waerheyd, deze word verkracht en in boeyen geklonken, De stem van het Kerkelyk Gezag word gesmoord, op het licht word stoulmoediglyk den olïicirlen domper gesteld, de vzere hand van 't geweld verwurgt alles wat moet onderwyzen, immers, men zon zeggen dat de hel hare laetste niagt van wanhoop al met nen keer gaet verspelen om de Kerk onder de puvncn der booslievd te begraven. - Maer ungnlukkiglyk' voor die satanische politiekde volkeren scharen zich langs den kant der Kerk, in Vrnnk- ryk, in Engeland, in Duytschland, in Rnslar d, in Bi-tgjén #o overal wint het onfaelb'acr gezag van den H. Apostolykeu Stoel gedurig meer en meer veld. De grootste schrvvers, mannen, die voortyds de Kerk bestreden en hun verstand uytgeput hebben orn ze verkleynen, die mannen gelyk Thiers, Cousin, Villemain, Delamartine, Guizot en eene menigte andere staen op gelyk eenen man en verzetten zich tegen de overweldiging van bet Si-Pielers Domeyn. Het is als wilden die voorguende vyanden der Catholyke Kerk hunne vorige misslagen en dwalingen uytwasschen Het is als wilden zy de schroomelyke gevolgen der ongods dienstige ol oijcatholyke principen, die zy altvd onderwezen hadden, voorkomen Hel is alsof zy in een weynig afge legen toekomrnde den zegeprael zagen van het kwaed, en hel wilden bezweeren, 't welk onvermydelyk de samenleving zal en moet verscheuren, indien liet zoo voortgaei. In Vrankiyk word alles wat ten voordeele van den TI. Stoel pleyt, gretig gelezen en, als 't ware by tooverslag, uyt de boekwinkels weggehaeld. De slem van den H. Vader word er met den diepsten eerbied door 't volk aenlioord. 'ie Marseille, onder andere, stond geheelde bevolking in de Kerk regt als den omzendbrief van den Paus afgelezen wierd, juyst gelyk men doel aen 't Evangelie. Geheel de natie schaert zich langs den kant der bisschop pen en neemt de waerheyd aen, die Z. H. den bisschop van Poitiers, by de afkondiging der Pauslvke bulle, heeft gevoegd en bestaeude namelyk in deze uytdrukking Vf y hebben hel met Bossuet gezegd en wy herhalen bet.li gezamenlijk met den omzendbrief van Pius IX en iu eenstemnrigheyd met al de Catliblvke bisschoppen, alle wereldlyke han,d, die zich verstout aen de burgerlyke souvereynitevt, aen de tydelyke Staten van den 11. Stoel le raken 0111 ze te rooven of te verWereldlvken, maekt zich schuldig aen heyligschenderv In zyne merkweerdige Vastenbulle komt Z. H. den bis schop van Brugge zich krachtdadiglyk by de gedachte van Mgr. van Poitiers vervoegen al duvde'lyk te zeggen dat De instelling van een lydelyli gezag over een landgebied <i aen den Pays behoorende, eene wonderbare beschikking Ood, die den oppersten llerder heeft willen onaf- hankelyk maken en aen al de volkeren der wereld eene stoffelijke waerborg zyner onpartydigheyd geven. De vyanden van ons geloof verstaen zoo wel ah wy hoe toys en vastberaden die instelling is en daerom, byzon- (i derlyk in deze. laetste tyden, keeren zy legen dezelve ul liun geweld. Zy weten zeer wek dat den Paus indien hy van *y« wereldlijk landbeheer beroofd wierd welhaest zyn geestrijk gezag zou zien verminderenen dat hy in zyne goddelijke zending zou verhinderd worden. Ten eynde met meer zekerheyd lot hun oogwit te geraken, verklaren de vyanden der H. Kerk dat zy den Paus niet van al zyne erflanden willen ontblootenzy willen, voor als nu. hem i enkelyk een deel derzelve ontnemen maer hel grondstelsel der reglen van den Paus eens geschonden zynde, zal het hun gemakkelylc zyn hem zyne overige bezittingen te be- rooven en hem, in plaels der onafhanglykheyd. welue hy nu geniet, eene rampzalige slavernij op te leggen. Deze regelen spreyden een klaer licht op het doel, op de iuziglen van de diplomatieke brieven, politieke schrif ten en brochuren, die in Vrankiyk van wege het bestuer zyn uytgegaen Deze regelen verklaren duydelyk wat de vyanden der souvereyne onafhanglykheyd des Pauzes beöogen Het is allerraoeyelykst te begrypen hoe het tnogelyk zy dat keyzer Napoleon zoo harslig den gelukkigen" weg verlaten beeft, dien by was ingeslagen by het opnemen der staetsteugels dan verklaerde en bewees hy, door zvne woorden en werken, dat den eenigsten middel 0111 "liet revolutionnaire wangedrocht te onderdrukken en den slaet op eenen voet van behoudenis te vestigen, was tot den godsdienst loevlugt le nemen en de goddeloosheyd le ver pletteren, omdat deze altvd de pest van de maetschap- pelyklieyd der staten geweest is en zyn zal, Eensklaps verandert hv van doenwyze, werpt zich in de ermen van het godsdieiisthaieud carbonarisinus, doet de arglist en 't geweid werken om tegen dien zelfden "ods- dienst den oorlog te voeren Maer wal heeft hy er met; gewonnen Hy begint het te te zien, de Calholyken zien liet ook. Kiel eenen Franseh- mnn van eenige weerde, van eenige bekwaemheyd, den staelsman zoo wel als den geleerden, wi't den méeslcr in zynen dwaelweg volgen. Er zyn slechts eenige betaelde slaven, ondersteund door eene menigte ponjaerdhelden, deze gevaerlyke wezens, gezworene vyanden van alles wat godsdienstig en maetschappelyk is, die niets anders voor oogen hebben dan oproer, wanorde, regeringsloosbeyd en verdelging van troonen en gezag, die de akten loejuyehen van dezen, tegen welken zy zoo dikwils het moordstuel en verdelgingsbomben gerigt hebben Dat den keyzer overlegge wat eenen geleerden franschen schryver gezegd heeft en hy zal zien gelvk de Calholyken liet zien dat het maer al fe waer is, namelyk Dal er zonder Christendom geene koningen konnen bestaen. Den Scepter is het Kruys dat het Kruys over de it volkeren heersche, en zy, koningen, zullen zelve over de volkeien heerschen. Er is in dit geheyligde teeken eene kracht, die hun zal behoeden, maer indien zy het aen de a bespotting ovëileveren, indien zv toelaten dal oproer- zuchligen hetzelve willen doen waggelen, al de geloofs- n leer, waerop de samenleving gevestigd is, te beledigen ii en te versmaden, uyt dit zelfde Krnvs, besproeyd met het bloed van gratie en hermherligheyd," zullen de vreeslykste vermaledydingen en profêtieke bedreygingen vloeveii De bovenstaende regelen waren geschreven en gezet, toen wy een ander schrift onder de oogen kregen. Het is eeren omzendbrief van M. Rouland, minister der éere- dienslen, gestuerd tot aertsbisschoppen en bisschoppen van Vrankiyk. Om er den inhoud en de loedragt van Ie laten beoordeelen, zal het vergenoegend zyn aen te halen wat er de gazetten van Vranki yk over zeggen. Ziet hier wat wy in een fransch blad aentreffen Dezen omzendbrief is veel gelezen geweest en heeft de geestdriftige aenkleving verworven van aide vrienden van den Piemonl en der revulutionnairen. Den Siècle li iVancniacons dagblad, verklaerl dat dien omzendbrief d'e nauwkeurige kopy is van al de artikels, die hy over de ii houding der Disschoppen afgekondigd liee/t. Oordeelt uyt dit komplimenl welk uytwerksel het ministerieel schrift i' op de goede Calholyken heeft gedaen. v Als wy dit stuk wel inzien, moeten wy bekennen dat de verblindlieyd ten toppe gestegen is. Het is 't een o! liet ander ofwel men weet niet meer wat men zegt, of men wilt in Vrankiyk Henrictis VIII spelen. Want dien brief is niet all.eeulyk opgevuld met drogredens en valsclie l'eyten livpocrietelyk voorgesteld, maer hy eyndigt met bedreygingen. De volgende zinsnede laet duydelyk de inzigten dooischyiien Den Keyzer zal zich altyd gelukkig achten de fransclie geestelyklieyd te beschermen, maer hy wiltkracludadiglyk m T beluny van allen de handhaving en uytvoering der wetten, en hy koestert de vaste hoop dat de bisschoppen «c van hunnen kant, hunne zending van orde, van vrede en verzoening zullen vervullen Wy vragen of men wel een enkel feyt kan bybrengen bel geen bewyze dat de Catholyke geestelykcn Van geheel de wereld zich niet altyd de regtzinnige vrienden geloond hébben der orde van den vrede en dei- verzoening en zelfs van den eerbied voor de burgerlyke wetten der Sonvereynen Maer de geestelykhevd wilt getrouw blyven aen de Kerk en aen haer Opperhoofd, den Stadhouder van Christus, aen dezen welken verklae'rd is het 'onfëylbaer gezag te zyn, agn welken de Keyzers zoowel als de eenvoudigste onderdanen gehoorzaemhevd ver schuldigd zyn, willen zy iu den schooi der Kerk blyven Men wilt in dien brief te kennen geven dat den Kevzer nooyt het minste kwaed aen bet zedelyk en godsdiensliq gezag van den H. Stoel beeft willen toebrengenMaer voor wat liet tydelyk gezag aengaet, aen'die reg't'cn' n'.'ae men raken gelvk men het goedvind, men mag die Staten rooven, die, gelyk men zegl, hel persoonlyk Domeyn van den Paus niet zyn, maer wel van al de Calholyken.. Daeraen mag, volgens den omzendbrief, eenen anderen Souvereyn ook raken volgens dat hy voor zyiie politiek goedvind Ziet daer, Calholyken, de leering, die men wilt doen gelden. Maer men is daarvoor wat laet gekomen dees vraegstuk is reeds onderzocht en opgelost, ïiiet alleen door al de Bisschoppen der Catholyke wereld en door de geleerde geestelykcn van alle trappen, maer door on tel bare wereldlyke geleerden, door de eerste Staelsnnmnen" die het allen eens zyn om de drogredens der kevzei lyke brochucr en der omzendbrieven van de ministers Tlinuvenel en Rouland te bevechten en krachtdadiglyk af te keuren

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1860 | | pagina 1