ZONDAG i MAERT i860.
VEERTIENDEN JAERGANG. - Nr 706.
Vertrekuren uyl de Statu; Aelst XAER
6 FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 5 Maert 1880.
DE VYANDEN DER KERK
Brij bedekte agenten.
De zaken zijn veranderd
Bat zy wel opletten.
Bisschoppelijke verklaring.
n.nrlpnn. 5-3Ö 8'30 9-35 12-30 3-05 6-00 -».j$Gend, Brugje, Ostende 8-25 - 12-20 0-00
i 5 35 8-30 12-30 6-00 -00 8 3 05 -6-0(1 le klas langs Dendtiimonde.
7 0'. 9-3 ll-o 3-.IS 5-30 8-10.
J fCh.Brtis. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-' 5 6-00
LeuvT liien Luyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00
Vrrv LandStTrnvën,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
Grml 8 25—-t:i-2U—2-51)3-0i>—(i-00 8-05
Kortryk, illotiscroen, RvsspI (litnjjs Lede) 8 25
I 12-20 0-00 3-05 -6-00
t Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-20—0-00
I Nin. Geerardsb. Ath, 7-45 2-15 5-30
Bergen, Quievrain 7-45000— 2-155-20
Te i edb 9««e» nl de konvoys. Te idecem siaen deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00
10 4-20 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Ut en te «YSEfiEM stil al de konvoys uvtgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9 35 des
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds,
te SANTBERGEN de vertrekken nvt Ath 6-30 0-00 10 's mnrg. 4-20 en 0-00 's avonds
Tn Denderleeuw 0-00 8-15 's morg. 2-40 5-45en0-00 des avonds.
V AN LOK P. REIK NA ER
Dendermonde, Aelst 6-50 - 9-25 - 3-00 5-30#-».
Ninove, Oeerardsbergen, Ath 6-50 9-25 -3-000-00.
VAN AT» NAER
Geeraerdsbergen'. Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-«4-20«-».
Lessen. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, 6-300-0010-»4-200-00.
Bmssel (langs Denderleeuw; 6-3010 4-20 - »-».
(Jend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 10-» 4-200-00.
VAN CEND NAER
Audenaerde. 9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35.,
VAN BRUSSEL ivAER
Aelst, Gend 7-35 - 11-30—2-00 5-05—7-15
Ninove, Geeraerdsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-.
VAN OENUERVlOv DE NAER
Brussel I. Aelst) 7-15 7-35 1-40 5-» »- (1. Mech.) 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40.
Aelst, 7 15 7-55 -11-50 1 40 5-01) 6-05
DEN DENDERBODE
Onze geëerde inschrijvers, die nog over 1859 en
vroeger niet voldaen hebben, worden vriendelijk verzocht ons
hunnen abonnementsprijs franleo te doen geworden zoo liaest
Het is eene onbetwistelyke daedzaek dat de Kerk met
meer woede dan ooyt aengevallen word, en wat hiervan
het belaeglykste isis dat zy aengevallen word door
hooggeplaetsle Calholyken, door Souvereynen, 'die aen
het hoofd der Catholyke natiën gesteld zyn. Dat de
revolulionnairen, die bloed-en roofmannen den godsdienst
aenranden, dit is niet te verwonderen, want iiy is den
grootsten hinderpael aen de revolutie, die zy beoogen.
Zy vreezen weynig de menschelyke maetregels of wetten
als zy zwak zyn, welen zy de wetten te verydelen, als zy
sterk zyn, durven zy dezelve over 't hoofd zien. De
revolulionnairen vreezen zelfs de legers niet omdat zy er
aenhangers in hebben en de middelen weten te beleggen
om er Ue slagen van te vermyden. Maer zy vreezen het
Kruys, welkers kracht zy maer al te wei kennen, het
arnuenken der wonderen, die het ten allen tyde Derft
«vigevverkt, belet hun de rust, hun geweten ziet eene
bèdreyging van vraek daer waer de andere menschen
slechts een teek<;n van behoed en zaligheyd ontdekken.
Urn echter beier te begiypen hoe zeer den godsdienst
hun verlegen maekt, hoeft men alleenlyk hunne inzigten
na te speuren. Zy randen de wettige troouen aen, de
hillykhtyd en de ivgtveerdigheyd, omdat liet schelmstuk
of dé wandaed in hunne oogen maer eene opinie of eenen
middel is Zy verachten de zedeleer, omdat zy geen ander
regt erkennen dan de bezitting gewonnen door de over
weldiging en hel bederfEyndeiyk zy randen de maet-
schappeiyke orde aen, omdat zy in de regeringsloosheyd
een middel van verwoesting en dievery vinden. Zy moeten
dan nalueiTvk den godsdienst vernietigen, omdat hy den
grondsteen en de waerborg is van alles wat wettig en
regtveerdig is, omdat hy alle schelmstukken veroordeelt
en aldus eene ofaoversehrydbare barreer is tegen de
revolution
Indien de revolulionnairen in dees stuk zoowel hunne
booze belangen verstaen, wat moet men denken van de
Vorsten, welke, in plaets van die boosdoeners te kort
vlerken, voor hel behoud hunner troonen en stamhuyzen,
in plaets van tegen hun den godsdienst te verdedigen,
die hun zelve, krachtens zyne voorschriften, verdedigt,
wat moet men van die vorsten denken, zeggen wy, als zy
den godsdienst ten prooy, ter verslinding werpen aen die
rampzalige wezens? Wy konnen ons dit onbegrypelyk
misverstand niet uyt leggen, en noglans 't is 't geen men
heden zoo schandelyk ziet gebeurenZiet men immers
niet dal de vorsten, de opperhoofden der magtigste natiën
de truuwioosste middelen gebruyken om de magt van den
godsdienst, het gezag van den 11. Stoel te ondermynen en
te verdelgen
Men heeft begonst met eene brochuer in 't publiek ie
werpen, die dadmyk door 't goed regt en de gezonde rede
veroordeeld is geworden ziende dal dezen middel niet
gelukte, heeft men dadelyk den gouvernementelen of liever
den franciiiaconshamer van het jacobinismus gebruykt
om de godsdienstige drukpers, die hare reglen verdedigde,
lam te slaen. Ondervindende dat zulks nog niet ging, heeft
men de parketten, de procureurs, de boelen en 't gevang
vooruytgestekenDus, Violentageweld, zonder te
denken dat geweld niet duert. Violenta non du,rant
Dry bedekte agenten zyn in werking gesteld. Den
eersten is naer den vremden gezonden, gelast met het
diplomatiek topmachien le aoen werken, dit is l -zeggen
met poogen op te vyzen dat de iupalming die zyncn mees
ter wilt doen om de Carbonaris met eenige Staten des
Pauzes le begiftigen, eene kwestie is, die noch den Paus
noch de Kerk aengaet, en dat de diplomatie er de hand
mogt opleggen, als liet haer goeddacht. Wy denken dat
het volstrekt onnoodig is de valschheyd van deze beweering
te doen uylschynen, zy sprong immers in de oogen van
al de gouvernementen, die in hei komplot niet betrokken
waren, van namelyk den Apostelyken Stoel te doen vallen,
i Men heeft doen opmerken dat 't geen men tegen Roomen
wilde plegen, weihaest tegen de plegers zelve zou konnen
gedaen worden.
Den tweeden agent heeft in het binnenland moeten
werken langs alle kanten zyn er bevelen gezonden om
liet gedrag der Bisschoppen, de geestelykhevd, de predi-
catiën, de schriften etc. af te spieden en van alles wat er
zou mogen omgaen verslag in te zenden.
Den derden agent is eyndeiyk dezen die de eerediensten
bestuertmaer zyne spriiigmachien is zoodanig met
paushatend poer overladen, dat den man niet meer weet
wat hy ofïieieelyk aen de Bisschoppen, vóór den oorlog
tegen Ooslenrvk, geschreven heeft, om hun plegtiglyk te
verzekeren dal de sonvereyniteyt des Pauzes en de on-
schendbaerheyd zyner tydelyke bezittingen niets hoege-
naemd le vreezen hadden. En 't is dien zelfden man, die
nu ook officieellyk wilt doen gelooven dat de goederen,
die men aen den Paus wilt ontnemen geene gereglskwestie
konnen daerstellen, dat hel slechts eene tydelyke zaek
is, namelyk het pauzelyk grondgebied, die in T spel is......
Tlieruyt ziet men hoe men te Parys de onafhanglykheyd
der geestelyke magt des Pauzes verstaet. liet is eenen
wereldlyken, die aen de Bisschoppen den Catechismus wilt
leeren en eenen akt bestfyden die reglstreeks van hel
Opperhoofd der Catholyke Kerk komt en zoo eerbiediglvk
door de Catholyke bevolkingen is aenveerd, als bestempeld
met den zegel der onfaelbaerheyd van den plaetSYervanger
van Jesus-Chrislus
Men gaet nog verder te Parys, de inbreukzucht doel
voortgang, het oud spreekwoord het is maer den eersten
stapdie wat moeyelyk is, word bevestigd, zoodanig dat
weihaest den bvnaem dien Frederic van Pruyssen* aen
Joseph us Iï, gaf, te weten MYNEN KÖZYN DEN
KOSTER, zal konnen en moeten toegepast worden, want
de lydingen uyt Vrankryk luyden dat den oorlogsminister
aen de aelmoessoniers, kapellanen en andere priesters in
den dienst des legers, verboden heeft te piediken en
hun opgelegd zich by de enkele lezing van den Epistel en van
het Evangelie te bepalen
Den Kardinael- Aartsbisschop van Parys heeft opmer
kingen gedaen nopens dien beyrenüdeuden maetregel,
zonder zyne tusschenkomst genomen en die eene duydelyke
inbreuk tegen het geestelyk gezag daerstelt. Maèr men
heefter niet naer geluysterd
Ja, zy zyn zeker veranderd Tydens den oorlog van
Crimeën, speelde men den lieyligen, men deed op liet admi-
raelschip der fransche vloot een heeld van Onze'Lieve
Vrouw, inschepen, er wierden vele priesters benoemd
en zusters van liefde 0111 het ieger te volgen, men gal' bevel
dat er plechtige diensten in liet kamp zouden gecelebreerd
'Aarden, men vroeg predikanten om de soldaten in den
godsdienst te onderwyzen, 'men woonde die diensten met
ingekeerdheid by 0111 liet goed voorbeeld te geven
E11 van daeg worden de reglen der Kerk aengevallen, men
belet de vrye uytoelëning des godsdienst, dén Pans'word
bedroefd, men wilt hem zyne Stalen afnemen, men sliivt
den mond aen de priesters, men ketent de religie op alle
manierenHoe zal men die handelswvze betitelen1'
Het zachtste woord, dal wy er voor vinden, is verdwalim»
ol verblindheyd
Nogtans, indien men gelooft bierdoor de Bisschoppen
en de herders den mond te sluyten, men bedriegt zich
grootelyks. Als men de lierk aenrand en ze in "«ev.ier
brengt, dan geeft den Zoon Gods moed en sterkte om ze
te verdedigen tot de vervolging, ja, tot dn dood toe, gelyk
den onsierflyken Pins ÏX het reeds in verscbeydeue
omstandigheden openiyk verklaerd lieeft.
Mgr Ulnlhorne, bisschop van Birmingham, komt al het
hatelyke tc doen uytschynen van de maetregels door liet
fransch gouvernement legenden Paus genomen, In eenen
brief, den 22 february aen het engelsch blad, Weekly He-
gister, gezonden, zegt dezen prelect onder andere:
Het is niet zonder belang te doen opmerken met welke
buyt i gewoone sublielheyd men de edelmoedige stem
der Kerk zoekt te verdooven en hoe listig men te werke
gaet 0111 zulk gedrag te verregtveerdigen en het geweld,
door valsehe schynredèns, te bedekken.
iVlen begint met de catholyke drukpers te muylbanden
om te beletten dat de stem des Pauzes, der Bisschoppen,
der priesters en zelfs der wereldlyken gehoord worde by
middel der dagbladen. Men beveelt aen de politie de
verspreyding te beletten van de brocherenen denpredik-
stoel le doen zwygen, en ondertusschen zet men de aen-
randiugen legen den Paus voort. f)en omzendbrief, die
uyt het ministerie der eerediensten komt, is eene korte
herhaling van alles wat men tot nu toe vyandig aen de
vryheyd der Kerk en beledigend, voor den Paus en voor
de gevoelens der calholyken, heeft afgekondigd
Gelyk men ziet, men zal zich bedriegen als men rekent
de Calholyken le doen zwygen. Het is den oogenblik niet
van (e zwygen, zeyde onlangs M. De Fallonx, als 111011 ziet
dat men wilt vernietigen datgene wat de katbolyken het
koslelykste hebbenmen zal zich geheel het catliolvkdom
door verdedigen zoolanger aenrandingeu zullen gepleegd
worden, want de calholyken aenzien zulks als eene drin
gende pligt en nooyl heeft men eene 7.00 schitterende eens-
geziudheyd ondrr al de bisschoppen der christenheyd
gezien.
De duytsché daghladeri deden ons eene verklaring mede
van 140 bisschoppelyke stoelen van Düytschland, Enge
land, Oostenryk, Belgiên, Schotland, lei land, Holland en
Zwitserland, die zich allen krachtdadiglyk ten voordeele
der tydelyke magt van den H. Stoel uyten.
In deze plechtige verklaring vind men onder andere de
volgende zinsnede:
Eene party, welke de verwezenlyking barer plannen
boven de goddelyke wetten steil, heeft uyt deze omstan-
digheden voordeel weten te trekken, om de vlag van den
oproer in de legation op te steken, en tracht de gansche
Kerk té overweldigen. Dat is eenen akt van aenval tegen
alle prinsen, onder wier scepter catholyke bevolkingen
leven het is eenen aenslag tegen 200 miliioen calholyken;
n aen welkers belangen het behoud der Pauselyke Staten
innig verbonden is.
Maer 't is nog eenen aenslag tegen hel volkenregt,
t want' de pauselyke overheerst hing is niet enkelvk in
tegenwoordigheyd van eene factie, die zich in het bin-
<c nensie dezer Staten zou gevormd hebben: het is bekend
dat het piëmontcesche gouvernement langzaem den oproer
a heelt toebereyd; dat liet dit gouvernement is hetwelk
hem uylbreyd, aenmoedigt en bestiert; dat eenen pië-
monteeschen ambtenaer zich geplaetst heeft aen het hoofd
van den oproer; dat de troepen van liet revolutionnaire
gouvernement van Toskanen het grondgebied des Pauzes
<t hebben overweldigd, om de getrouwe onderdanen van
Z. H. aen het juk der zegenvierende factie te onder-
werpen.
Wy zouden meer konnen bybrengen om te bewvzen hoe
eensgezind de geestelyke overheyd is om de Romeynsche
zaek le verdedigen, en 0111 te antwoorden op de onbe
schofte leugens door de bclgisclie l'rancmaconsgazetten
afgekondigd en namelyk zeggende dat er verdeefdheyd
onder de bisschoppen over dit ern>tig vraegpunt bestaét.
De volksbedriegers hadden lasterlyk den kardinael-arts-
bisschop van Besancon aengewezen als eenen voorstaender
der keyzerlvke politiek en hem aldus als eedschender be
schuldigd. Maer den hoogweerden prelael heeft dadelyk
die lastering verpletterd. Ziet hier, landgenoten, wat hy in
eenen brief aen zyne geestelykhevd zegt
<1 Ja de tegenwoordige, omstandigheden, 'hebben de bis-
schoppen zware pliglen en de kardinalen nog zwaerdere
te vervullen, liet is niet vruchteloos dat zy het rood
kleed dragen. Het is een toeken der verbintenis, die zy
hebben, hun bloed le vergieten om de reglen van den
H. Stoel te verdedigen; want door den eed, dien zy af-
leggen, by liet aenveerdeu van den kardinaelshoed, ver-
klaren de kardinalen dat zy nnoyt zullen toestemmen in
u de vervremdingen van bezittingen of goederen toebehoo-
rende, urn de Boomsclie Kerk. aen andere Kerken of benefi-
1 ciën vau welken aerd zg ook zyn
Ziet daer line de lasterpenuen en leugenmonden verplet
terd en gestopt worden. Doch, wal doet dit aen dia
volksverleyders: Zy hebben luin werk van ongeregligbeyd