ZONDAG 18 MAERT 1860. VEERTIENDEN JAERGANG. - Nr 708. Vertrekuren uyl de Statie Aelst NfAEïl C FRANKS 'S JAEBS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 17 Maert I860. Altycl geweld en bedrog Een staelken der vryheyd van stemmen. Wat er troostelyk is. Wal hebben zy er mee gewonnen nmidertn. 5-35 8-30 9-35 12-30 3-05 6-00 -» g? Gend, Brugge, Ostende 8-25 Inkeren 5-35 8-30 12-30 6-00 »-00. 1 n- Bn.ssel 7-54 9-30 11-0 3-05 5-30 8-10. M ech Brus. Anlw. 5-35 8-30 9-35 3-U5 6-00 LeuvT hienLuvk 5-358-30 9-35 3-05 6-00 Verv Land StTruyën,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00 Gend 8-25—12-202-50-^3-056-008-05 Bergen, Quievrain7-450 00— 2-15—5-20 12-20 0-00— 3-05 6-00 le klas langs Deudermonde. Kortryk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 8 25 12-20 0-00 3-05 -6-00. Doornyk, Ryssel (langs Alh 7-^55-200-00 Mn. Geerardsb. Ath, 7-45 2-15 5-30 Te LB0B staen nl de konvoys.. Te idkgem staen deie vertrekkende van Ath 6-30 0-00 10 4-20 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys. Staen te CYSECEM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 9 35 des morgens en Ü-OÜ 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0 00 !s avonds. Staen te SANTBERGEN de vertrekken uyt Ath 6-3') 0-00 10 's morg. 4-20 t Van Denderleeuw 0-00 8-15 's morg. 2-40 5-45 en 0-00 des avonds. O-CO 's ovonds VAN LOKEREN NAF.R Dendermonde, Aelst 6-5° 9-25 3-00 5-30»-». Ninove, Geerardsbergen, Ath 6 50 9-25 —3-000-00. VAN ATI? NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-«4-20■-». Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, 6-300-0010-»4-200-00. Biusscl (langs Denderleeuw) 6-3010 4-20 - Gend, Brugge, Ostende 6-30— (langs Lede.) 10-» 4-200-00. VAN GEND NAER Audennerde, 9-25 2-25 7-45. naer Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35, VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-35 11-302 00 5-057.15 Ninove, Geeraerdsb, Alh (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-. VAN DENDER MO OE NAER Brussel 1 Aelst) 7-15 7-35 l-4i> 5-» »- (1. Mech.) 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40. Aelst, 7 15 7-55 -11-50 - - 1 40 5-00 6-05 DEN DENDERBODE Tot nu toe heeft men in de ilaliaensche aengelegendhe- den niets anders konnen bestatigen dan geweld en bedrog. De revolulionnairen hebben met geweld de wettige Souvereynen uyt hunne Staten Verjaegd, zy hebben het konkordaet met den Paus geschonden, de bisschoppen verbannen, de godsdienstige gestichten gesloten, het goed der Kerk ingepalmd, de Catholyke dagbladen afgeschaft, de moord en schande begaen, immers men kan geene eerlooze geweldenaryën uylpeyzen, die aldaer niet gepleegd geworden zyn Wat is er nu gebeurd By 't geweld hebben die zelfde vyanden van rust en orde nu het bedrog, de listigste trouwloosheyd gevoegd om, door een zoogezegd volksvonnis, die afschuwelyke wan daden, in schyn, le doen bekrachtigen. En hoe zal men dit volksvonnis anders konnen aenzien ten zy als eene plechtige verkrachting der regten van de wettige Souvereynen, eene ongeregtigheyd te meer bedekt door eene stemming of eenen maetregel, die te gelvker tyd onwettigbedrieglyk en dwingetandig is. Onwettigomdat hy de overweldiging daerstelt der Staten van de Souvereynen, wier regten door den vrede van v Zurich erkend zyn geworden. En inderdaed, hoe kan men dit trouwloos uytvluglsel uytleggen, als men zich errinnert hoe dikwils den inagtigen vorst, die nu de revolutionriairen- Carbonaris laet doen, de onbetioistelyke regten des Pauzes op ALzyne Staten erkend en beloofd heeft deze te waèrborgen? Den maetregel der stemming is bedrieglyk omdat men het vraegstuk op zynen waren grond niet voordraegt. Men stelt immers aen de stemmers niet voor of zy hunne oude Souvereynen terug willen men vraegt enkelyk of zy willen aen Piemont aengehecht of eenen afzonderlyken staet worden. Aldus keurt den Souvereyn die zulks toelaet, de overweldiging goed van regten, die hy als wettige erkend had en beloofd te waerborgen. Den stemmingsmaetregel is ten derden dwingelandig, omdat de byzonderste familiën, die de prinsen toegenegen zyn, uyt haer vaderland verjaegd zyn en dus aen deze stemming geen deel konnen nemen.,Ten anderen, de stemming geschied in 't midden van vrernde bayonnellen, in de duysternissen, zonder onderrigt/ng, in 't midden des be- drogs, want het is aen de revoiutionnaire bladen alleen toegelaten het woord te voeren, onder de vreeslykste schrikaenjaging en zonderde minste controle of onderzoek, want de stemopnemers zyn uytsluytelyk gasten der libe- raterssecle, wier treffelyhkeyd genoegzaem gekend is. Onze landgenoten moeten weten hoe de stemming in Italiën thans is ingerigt, opdat zy over derzelver regtzin- nigheyd zouden konnen oordeelen. Ziet hier eene brief wisseling uyt Turyn aen de Unionwelke de belangryksle inlichtingen geeft over de manier op welke de stemming voorbereyd en gearrangeerd is geweest Sedert 4 dezer waren er betooningen opgevormd. Woelige benden hadden de straten van Florenliën door- loopen al geschreeuw en gelier van hael uyt te gillen voor de huyzen, die men vyandig aen de aenhechting geloofde. Ëlkeen der schreeuwers droeg een schrift in d'hand or op den hoed, waerop te lezen stond hier AENHECHTING, en daer DE SEPARATISTEN VER- BADERS! Op de muren van steden en dorpen had men afschuwelyke spotprinlen tegen den Paus en de prinsen van Lorreynen aengeplakt. tüeuen brief uyt Florenliën aen den Messager du Midi geschreven zegt Dat er niet eene drukpers gevonden word die de stemmmgsbillelten durfde drukken ten voordeele van eenen afzonderlyken staetwant de drukkers, die door tat aenloksel van winst zouden konnen aengedreven zyn geweest, waren voorop met. de dood bedreygd. In eenen tweeden brief zegt den correspondent Dat er lalryke agenten naer de provinciën gezonden zyn geweest om de stemming voor te befeyden. Eenen dezer agenten, sieur L..., oudgazetscbryver, zegde dat den stok buyten eenen allerbesten kiesmiddel was. De betooning der stembilletten is overigens aenhoudend van wege de openbare ambtenaers. De douaniers, de <x officieren der gendarmerie en politieagenten dragen hun slembiliet ten voordeele der aenhechting openbaerlyk op hunnen hoed. Ziet daer een staelken, landgenoten, van de vryheyd der stemming En zulke schandige dwangmiddelen en schrik aenjaging iaet men gebruykén om een gouvernement te geven aen de volkeren, die men wetens en willens doet bukken onder het dwingelandig jok eener secte, die eenen onverzoenlyken haet tegen alleswat godsdienstig en zedelyk is, gezworen heeft. Dat de vorsten, die zulke gruwelstukken laten plegen als zy ze beletten konnen, maer vreezen, want zy zullen met de zelfde maet gemeten worden. En om den beker van ongeregtigheyd te doen overloopen, voert men oorlog tegen den godsdienst, tegen den IJ. Stoel en wilt men den Paus van zynen troon neerstorten. Doch dit is niet te verwonderen, abyssus abyssum invocat't een schelmstuk roept het ander in, en zoo verblind word men, dat men niet meer ziet waer men is of waer men naer toe gaet. Eens dat men de regtveerdigheyd veriaten heeft, werpt men zich in de goddeloosheyd en men verga et al ziel en ligchaem le verliezen. Als wy wel inzien wat er in Italiën o inga et, denken wy aen 't volgende dat wy in den profee t aen treffen Wee aen hun die onregtveerdige wetten makenen de on regtveerdigheyd schryven. De aérde is verpest geworden door hare eygene inwooners, omdat zy het regt verkracht hebben. Het is daerom dat de vermale- a dyding die aerde zal verslinden Ja, wat er troostelyk is voor de weldenkende mensciien, voor de Catholyken, 't is dal, in 't midden der politieke schokkingen, op 't zigt van een onrustbarend toekomende en in tegenwoordigheyd van den smertelyksten toestand waerin den II. Vader zich bevind, den godsdienst meer dan ooyl verheerlykt word, door de geestdriftige eenhcyd, welke al de Catliolvken der aerde zoo vrywilliglyk toonen om hunnen lol van verkleefdlieyd, getrouwheyd en ge- lioorz.aemheyd aen dén welbeminden Opperpriester te be talen. Deze kinderlyke liefde jegens den Algemeenen Vader der geloovigep is voorzeker eene groole verzachting in zyn lyden, en de algemeene offerande van den St Pieters penning eenen aenzienlyken onderstand voor de tvdelyke behoeften, waerin den doorluchtigen Paus zich natueiiyk moet bevinden, en eene schitterende belydenis van ver- knochlheyd aen den H. Sioel, wiens voorregten nooyt met meer vuer, geestdrift of liefde zyn erkend en verdedigd geworden. God alleen bezit hel gehevm van het toekomende, maer de geschiedenis toont ons dat de Catholyke Kerk bloeyt zelfs in 't midden der tegenkantingen en vervolgingen. Hoe somber dan ook de wolken zvn, die den gezigteynder bedekken, nog mag men hopen, byzonderlyk als de ge voelens van geloof en gehoorzaemheyd zich in de vier hoekeu der aerde zoo plegtiglyk als krachtdadiglvk opdoen. Dit is 't geen de liberaters, boe goddeloos zv ook zyn, maer al te wel gevoelen. In limine heisclie woede zouden zy, indien 't mogelyk ware, het uitwerksel van St Pieters- offerpehning willen vernietigen en al uit verheven en lievlig werk te beschimpen, rigten zy eene inschryving in voor den Mazzini-jienning. Dit was den smaed, die er aen den plaetsvervanger van den Zaligmaker nog te kort bleef, om gelyk te staen met zynen Goddelyken Meester, welken gesteld wierd neven Barrahas. Nu, Christus, de Zon der Regtveerdigheyd, plactsen neven den moordenaer Barrahas, was 't werk van do ondankbare en liaetdragende Joden Pius IN, eenpii der deftigste Pauzen, plaetsen neven den moordenaer Mazzini, is 't werk der belgische goddelooze liberators Dacrover zullen wy ons echter niet bedroeven, want de gelykstelling van onzen welbeminden en nooyt genoeg ge- benedydden Pius met onzen Allerhevligsten Verlosser, is eene schilferende porei te meer aen de zedolyke martel kroon, die liet hoofd van Gods Plaetsvervanger omsingelt. Maer wy zullen er, in naem onzer Catholyke landgenoten, over blozen van schaemle, wy zullen er nvt al de krachten onzer ziel tegen protesteren, en die vermaledydenswerrde hemelterging en rampzalige ongebondenheyd met klem en verontweerdiging verfoeyen en schandvlekkenDat zy overwegen wat liet boek der spreuken over soortgelyke goddeloozen zegt. Wy willen 't hun hier neérschryvèn opdat zy er, zoo zy willen, over nadenken en die booze wegen verlaten. Ziet hier hoe het boek der spreuken zich uvtdrukt Als den rampspoed u op 't onverwachts zal overvallen: o als de verdervenis over u gelyk een tempeest zal los- bersten als schrik en angst u zullen bevangen dan zullen zy tol My roepen (lot God), maer Ik zal ze niet verhooren zy zullen vroeg tot My opstaen maer zy 0 zullen My niet vinden, omdat zy de onderwyzing gehaet 1 en de vrees des Heeren versmaed hebben, omdat zy c mynen raed hebben verstooten en myne berisping met ii versmading hebben afgeslagen. Zy zullen dan de vruchten van hunnen handel elen en zich ten kroppe toe met n hunne raedslagen verzadigen. De afgekeerdheyd der vers'.andt-loozen zal ze doen wegsterven en den voorspoed ii der dwazen zal ze verderven. Maer die naer My luystert, ti zal onbeschroomd rusten hy zal overvloed genieten ii zonder voor eenig kwaed beducht le zyn De liberaters hebben voor hunne party weynig met de Mazzini-Garribaldi inschryving gewonnen. Integendeel zy heeft eenen geteemenden brief uy.lgelokt van eenen waren patriot van 1830, M. Jalheau die een treffend portret afgeeft van hun liberaüsmus. Dezen brief is der moeyle weerd om door onze landgenoten gelezen le worden. Ziet hier dit stuk Hoe zeer het my tegensteekt deel le nemen aen een openbaer debat, kan ik my echter niet weerhouden te komen protesteren tegen het manifest van MM. Louis Defré, Goblet en consoorten ten voorde'ele van den 1TALIAENSCHEN PENNING. Dit manifest, word er gezegd, is niets anders dan eene protes- latie legen de onvoorzigtige herinvoering van St Pieters-Penning in Belgiën. Dit is 't geen die heeren ook in eene zeer geweldige tael zeggen. Wal is er onvoorzigligs en laekbaer in het ter hulp komen aen een edel ongeluk in de hand uyl te reyken aen eene verraedde zaek in de aelmoes le doen aen eene doorluchtige' ellende in het toebrengen van eenige vertroosting aen eenen bedrukten Vader? Ik'weet dat, om een prysbaer couleur aen hunne onder neming te geven, MM. Defré en consoorten zich beyveren om het Pausdom en byzonderlyk den thans regerenden Paus af te schet sen als de vyanden der italiaensche onafhanglykheyd en vrye instellingen maer dit zvn aenlygingen, die door de geschiedenis van vyflien ecuwen en door de geschiedenis van gisteren stellig geleugeostraft worden. Altvd heeft hel Pausdom de ilaliaensche onafhanglykheyd begunstigd, en wie van de ilaliaensche prinsen heeft er reglzinniger zvn volk met vrye instellingen willen be giftigen dan den roemryken Pius IX Men zoekt te dóen gelooven dat Hoornen eene hindernis is aen de onafhanglykheyd van Italiën, dat de Pauzen de vyanden zyn der volksvryhederimaer 't is Hoornen, liet Hoornen der Pauzen wel te verstaen, T welk thans eenige grootheyd aen Italiën geeft en zyne zelfswetgeving zou konnen verdienen en Pius IX, als in 't begin van 1859, het piemonteesch gouvernement no^'niet hoopte den revolulionnairen geest gelyk eene streep ïmskruyd- poer te zien ontbranden, raedde hy niet'de onderwerping aen aen den H. Vader al met zeer veel oordeelkunde te doen opmerken dat Hy ook ilaliaensche» Vorst was Aldus is SI Pieters-Penning slechts een voorwendsel, een masker dienende om den haet tegen het Catholicismus te be dekken. Men sehuvml van woede nl te denken dat het Pausdom die magl, welke alleen haer ryk houd van de toestemming der gewetens, zyne onafhanglykheyd zou konnen behouden, dit is te zeggen hel lydclyk beslaen, 'l welk er- de voorwaerde van is Men hoopt dat den sluylsteen eens losgerukt zynde, mén wclhaest geheel het Catholyk gebouw zal zien instorten, onder 't. welk de mcnschelyke vryheyd zich verschuylt. Dit is het geheym van die dolle woede. Hel is overigens gemakkelyk te erkennen waer hel manifest van MM. Louis Defré en consoorten bewerkt is geweest: dit factum komt uyt den francuia<;onswinkel, en dit is genoeg om deszelfs aerd te doen kennen. Vryheyd van Italiën Voi mi fate ridcregv doet my la^chen gelvk Machiavel zegde. Maer wat dóen die mannen, ten vvelkers voordeele gy op heden by ons komt bedelen Door dekreten schaffen zy de dagbladen af, die niet gunstig zyn aen hunne zaek welke zy,'gelyk altyd, slechts door de schrikaenjaging zoeken le doen zegevieren. Ziet daer hoe die zoogezegde verdedigers der vryheyd te werk gaen. En zou men niet zeggen, als men de klagten van M. Defré hoort, dat Pius IX den aenrander is in de ruzie die IIy met hun heeft? Hoe hebben zy 'l vertrouwen beantwoord als dien groolen mac zyne volkeren met vrye instellingen wilde begifti 'eii c> DOÜll DEN PONJAERD

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1860 | | pagina 1