ZONDAG 8 APRIL I860.
VEERTIENDEN JAERGANG. - W 711.
Vertrekuren nvt de Statie Aelst NAER
6 FRANKS 'S iJAERS.
Vertrekuren uyl verschiïlige Statiën.
AELST, den 7 April 1860.
DE KERKHOVEN.
Afschaffing der Octrmjën.
Dwuesheyd des onlwerps
Wal doet het ministerie
DEN BANVLOEK.
Be,iaerm5-35 8-30 9-35 12-30 3-05 6-00 -.B
Lokerpn 5-35 8-SO 12-30 6-00 00.
grussel 7-54 9-30 11-0 3-05 5-311 8-10.
Mech. Brus. Antw. 5-35 8-30 9-35 3-<!5 6-00
Lenv T hien Luyk 5-358-30 9-35 3-05 6-00
Verv Land StTru\ên,5-35 8-30 9-35 3-05 6-00
'Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-20 0-00
3 -05 -6-00 le klns langs Dendermonde.
Kortryk, Mouscroen, Rvssol (langs Lede) 8-25
12-20 0-00 3-05 —6-00.
Doornyk, Rvssel (langs Ath 7-455-200-00
Nin. Geerardsb. Ath, 7-45 2-15 5-30
Gend 8-25—12-202-503-056-008-05 rL Bergen, Quievr«in 7-450-00- 2-15—5-20
- 0-00
Te LEDE staen nl de konvoys. Te idegem staen deie vertrekkende vaa Ath 6-30 -
10 4-20 0-00 en dete vertrekkende van Denderleeuw al de oenvoys.
Staeu te CYSEGEM stil nl de konvoys uytgenomen deten vertrekkende van Aelst 9-35 des
morgens en 0-00 's avonds en van Denderraonde ten 0-00 's morgens en O-OO 's avonds.
Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 0-00 10 's moTg. 4-20 en 0-00 's avonds
Van Denderleeuw 0-00 8-15 's naorg. 2-40 5-45 en 0-00 des avonds.
VAN LOKBREN NAER
Dendermonde, Aelst 6-5^ 9-25 3-00 5-30 »-».
Ninove, Geerardsbergeu, Ath 6-50 9-25— 3-000-00.
VAN ATB NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-«'4-20»-».
Lessen. Geeraerdsbergen, Ninove Aelst, 6-300-0010-»4-2<)O-OU.
Brussel (langs Denderleeuw; 6-3010-» 4-20- »-».
Gend, Brugge, Ostende 6-30(langs Lede.) 10-» 4-200-00.
VAX CEND NAER
Audenaerde. 9-25 2-25 7-45. .nabr Aelst, 7-00 8-45 00-» 2-15 4-45 7-35.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend 7-35 11-302-00 5-05"7-15
Ninove, Geeraeidsb, Ath (langs Denderleeuw) 7-35 2-00 5-05 »-.
VAN OKNOEKMONUE NAER
Brussel 1. Aelst) 7-15 7-35 1-40 5-» »- '1. Mech.) 6-» 9-10 9-55 3-30 6-40.
Aelst, 7-15 7-55 -11-50 1-40 5-00 6-05
DEN DENDERBODE
Thans dat de liberalen de Catholyken beginnen te kwellen
snet een sckandelyk despotisinus over de kerkhoven te
gébruyken, is het lïoodig voor het publiek te kennen welke
de rogten en politie zyn van de Kerk over deze ruslpluels
der dooden. Uil is't geen den geleerden bisschop van
Brugge, in een werkje over die stof' onlangs uytgegeven,
komt doen.
Den hoogslgeleerden schryver stelt eerst in princiep dat
de Kerkhoven eene geheyligde zaek van hunne natuer zyn,
welkers eygendom wezenlyk in de bevoegdheden valt van
deze die de Kerk besturen. De canonieke wet, zegt Mgr
■van Brugge aenziet het Kerkhof als eene natuerlyke afhang-
lykheyd der Kerk. Het Kerkhof word met de Kerk gewyd,
en door de wyding alleen van den tempel die er op slaet,
is het Kerkhof gewyd. Indien de Kerk komt besmeurd of
«ntheyligd te worden, liet Kerkhof word het gelykelyk.
Deze verbinding is zoo nauw, dat men op zekere lydstippen
de Kerk met het Kerkhof, en op andere, het Kerkhof met
de Kerk heeft zien verwarren. Den volksnaem kerkhof legt
klaerlyk deze verbinding uyt. Wy mogen dan besluytèn
dat de' Kerken hare Kerkhoven bezitten ten zelfden titel
als hare gebouwen in 't algemeen als al de voorwerpen
dienende tot de uytoefening van de goddelyke diensten en
tot heyligmaking der geloovigen.
De bestaende wetgeving heeft deze regten van politie en
eygendom noch veranderd noch gevvyzigd, gelyk wy gaen
zien en gelyk ons liberael ministerie zal moeten bekennen,
alhoewel het deze regten zou willen vernietigen, zooals
een brusselsch dagblad, over eenige dagen, afkondigde,
dat namelyk de ministers aen den koning een wetsontwerp
oi> hnnne mode over de Kerkhoven hebben doen toekomen,
doch waerop den Souvereyn door eene weygering zou
hebben geantwoord, zeggende Dat dit alwéér eenen
brandstok was om de tweedragt in 't land aen te vuren.
Ziet hier eenige punten uyt de wetgeving nopens de
'Kerkhoven sedert het jaer 1789
1° Vóór 1789 en sedert 1789 tot in 1792, hebben de
Kerkhoven in Belgiën zoowel als in Vrankryk den uytsluyte-
hjken eygendom der godsdienstige gestichten geweest.
2" Na *792 tot in 1801 zyn de Kerkhoven den eygendom
vaD den staet en niet der gemeenten geworden. Zy zyn
verbeurd verklaerd geweest als staetsdomeynen.
5» Daerna zyn zy aen de Kerken wedergegeven geweest
in 1801 en volgende jaren nooyt zyn zy, door eene wet,
aen de gemeenten gegeven geweest.
4° De belgisehe wetgeving heeft sedert 1815 altvd de
eygendomsregten der Kerk op de Kerkhoven erkend en
bekrachtigd.
Wv zullen in een volgend artikel over deze grondsehik-
kingen uytwvden, maer wy zullen deze regelen niet eyndi-
gen zonder te gewagen van 't geen den advokaet gcnerael
Al. Faider, in zyn requisilorium van 183! over den eygen
dom der Kerkhoven, heeft besloten. Ziet hier hoe dezen
magistraet zich uytdrukte
Wy houden staen dat niets wat voor den eeredienst
a bestemd was, 't welk eenen aerd van blyvende attributie
a had, aen iemand wie het zy gegeven of toegewezen is vóór
a het konhordaet. Sedert het konkordaet, stelt de wet van
a Germinal, jaer 10, de kerken ter beschikkivg der bisschop-
a pen en MET DE KERKEN DE KERKHOVEN, DIE
a ER ON A FS CUE YD BA E R VAN ZYN.
Dg monsterachtige'wet van M. Frère ontrust zoodanig de gees
ten van binnen en buyten 't land, dat de dagbladen epzi.ch
gedurig meê bezig houden. De dagbladschryvers die de minis
teriele livrey niet aengetrokken en hunne pen niet verkocht
hebben, brengen dagelvks nieuwe daedzaken by om die ge-
drochtelyke onregtveerdigheyd te bevechten en zelfs om er de
volslagene onkunde van H. Frère in feyte van finantiën of belas
tingsheffing te bewyzen. De ministeriële gazetten zyn razend
omdat zy 't publiek niet konnen foppen noch er in'gelukken
het schreeuwend onregt ten nadeele van 2460 gemeenten en ten
voordeele van 78 steden te bebloemcn. Het liberalismus zal
welligt zeggen wy zullen de boerebeesten maer laten jammeren
hun geld is toch goed, zy zullen toch leggen, enz. enz,
Een brusselsch dagblad zegt zeer wel
c Het belgisch volk is in twee klassen verdeeld gelyk de
a Indianen. Aen de klas der Brahmes of inwoouers der sleden
schenkt men certificaten van versland, vaderlandsliefde, men
komt zelfs voorstellen hunne lasten ie doen dragen door de
boeren, die versloolelingeu van Belgiën, die ploegen welke
in God gelooven en voor wie het liberalismus geene beledi-
gingen genoeg heeft, omdat zy de knie niet willen buygen
voor den maconnieken afgod, en liever den autaer eerbiedigen,
dien de liberalery in het slyk wilt bedelven.
Een ander blad der hoofdstad zegt op zyne beurt
Terwyl M. Frère zich bUytenmate goed toont jegens dc
groote myncn-iiyverheden, miskent hy zonder knagingen de
regten des landbouws. Wy vragen het aen alle onpaVlydige
menschen, is dien handel wel treffelyk en overeenstemmend
met de principen van gelykheyd door onze grondwet gevvaer-
borgd Zyn de nyverheden, die zoo geweldig de horzen der
ryken vullen, dc houille, de manufacturen, den zink, hel yzer
etc. etc. Zoo nuttig en hebben zy meer regt tot gunsten'dan
den arbeyd van eerste noodzakehkhcyd voor het bestuer van
den burger, wiens winsten niet mogen vergeleken worden
met die der ryken.
Wat ons betreft, wy vragen, ofschoon een schreeuwend
onregt nooyt te pas komt, of het nu wel den oogenblik is dien
rampzaligen twistappel in 't land te werpen, nu dat de eendragt
en de vaderlandsliefde onze sterkte moeten uytmaken om ons
tegen alle mogelyke aenvallen te verdedigen Men zou ons wel
dóen gelooven dat eene pligtige hand zich over Belgiën uyt-
steekt en aen het zelvo het lot van Italiën zou willen doen
ondergaeo.
Om de dwaesheyd de onlwerps te bewyzen, heeft men slechts
de redeneringen der ministeriele drukpers te overwegen. Deze
heeft niets anders om hot ontwerp le verdedigen, dan de togen-
stieversle beschuldigen van klerikalen, lichldompèrs, aehter-
uytkruypèrs te zyn andere redens, andere wederleggingen
komen er voor den beetol niet. Onmogelyk is het aen de liberale
drukpers de verpletterende feylcn, de daedzaken, die wy aeu-
halen te vernietigen ol' er zelfs andere tegen te stellen.
M. Ch. Simon, fabrikant van beetsuyker, te Doornyk, doet
opeubaerlyk zyn besluyt kennen, namelyk dat hy zynè fabriek
zal sluyléu, indien het noodlottig ontwerp doorgaet. De bemer
kingen die hy voorbrengt, zyn ernstig en hoogst gewigtig,
hy zegt
Ik verstoot de nieuwe wet van 31. Frère, omdat zy eene
schandige onregtveerdigheyd vervat'met gelvke regten te
stellen op twee verschiïlige stoffen en met deii ïnlandschen
suyker in de volstrekte onmogelykheyd te stellen met den
ic uytlandschen mede te dingen.
o De zaek is dood eenvoudig om begrypen De belasting
op den suyker eene belasting zynde van iabrikalie, zoo mod
deze tot grondslag dienen tot de heffing der regten. Nu, den
ialandschen beetsuykei geeft in de raffinering slechts 80 ten
cc 100, terwyl den vremden rietsuyker 400 ten 100 oplevert,
cc Aldus zullen 80 kilogr. inlandscben suyker zooveel moeten
cc betalen dan 100 kilos vremden suyker....*.
Het is daer dat den tip der oor uylsleektde nationale nyver-
lieyd word letterlyk geslagtofferd aen eene vremde. De nationale
nyverheyd is hoogst voordeelig aen den landbouw, aengezien zy
een gezond, goedkoop en allerbeste voedsel voor 't vee oplevert,
aldus liet kweeken en vetten van de beesten vergemakkelvkt,
en gevofgelyk allervoordeeligst is voor het mesten der dorre
gronden, heyden, geroeyde bosschen| enz.... De fabrikatie
van uytlandschen rietsuyker levert voor den landbouw geen
zierken voordeel op.
Ecue vereemging van beetsuykerfabrikanlen heeft te Antwerpen
plaets gehad waerin men gevraegd heeft:
cc Of het eenen akt van goed bestuur is eene nyverheyd zoo
onregtveerdiglyk te slaen, die gansch nationael'is, die werk
c< en brood aen duyzende armen verschaft, die zoo veel andere
c< takken van werk doet leyen, die aen den grond, al hem
c< merkelyk le verbeteren, over de 3 -1/2 millioenen huerweerde
cc meer geeft en aen den nationaien landbouw eene voortgangs-
cc beweging toebrengt, die aen al dc klassen der bevolking
cc voordeelig is En waerom deze uytsluylelyk nationale nyver-
cc heyd verdrukken en verdelgen, zy die gccne bescherming
cc maer alleenlyk regt vraegt en noodig heeft
Eene zeer talryke verecnige van brouwers heeft zondag te
Brussel plaets gehad waerin men over het ontwerp beraedslaogd
heeft. Jlen heeft doen zien dat de nieuwe verliooging van lasten
op het bier ruïnerend zullen zyn voor de fabricatie en dat do
verbi'uykrag er veel zal door lyden. Men heeft byzonderlyk doen
uytschynen hoe schandelyk den buyten gact geslagen worden
en zal moeten betalen voor 't geen er in do sleden zal gedronken
en verkwist worden.
De stokers, byzonderlyk de buytenslokers, die mcesl voor bet
kweeken en vetten van 'i vee werken, gaen zich ook vereenigeu,
om te protesteren tegen de vraekroepende verdrukking in 't ont
werp vervat. Kortom, de voor 't land voordeeligste nyverheden,
die meest bescherming noodig hebben en nogtans moest ge-
kvvollen en gepletterd worden, zullen gezamenilyk de slem ver
heffen om dit noodlottig ontwerp te doeD verwerpen.
Om het publiek te misleyden, doet het ministerie 't fopmachien
werken. Het doet de loftrompet in de gemeenteraden steken
om gelukwenschingen te krygen. Dit word hier en daer gedaen
maer slechts door gemeenteraden die Midasooren hebben of door
blinden partygeest goleyd zonder onderzoek, zonder kennis
neming hunne sLein laten afpersen.
Te St-Joos-ten-Noode is de stemming mislukt en dit wei na
eene hevige discussie waer minister Frère met niet veel eer
uytgeraekt is.... Te Doornyk heeft het ministerie eene bloedige
neerlaag gekregen. In plaets van een gelukwensehingsadres is
er eene krachtvolle protestatie tegen hel ontwerp gestemd.
Moest deze wet doorgaen, Doornyk ware goruineerd, want nu
brengt het octroy rond de 300,000 franks op en dan zou Doornyk
slechts 190,000 franks trekken, dus een jaeriyks tc kort van
110,000 franks, dus onmogelykheyd van te besturenZiet
daer de wysheyd van 31. Frère. En 't geen'voor Iloornvk het
geval is, kan en zal ook 't geval wezen voor andere sleden.
Om onze aenmerkiugen tegen die vraekroepende verdrukking
van den buyten te staken, zullen wv hier ook de vob'ende
vraeg doen
Indien, gelyk iu 1831, de stad Brussel of alle andere stad, ten
gevolge van plunderingen of oproer, de geplunderde of verwoestte
eygendommenmoest schadeloos te stellen, en indien die sommen
aenz-ienlyk waren, gelyk liet in 1834 hel geval was voor Brussel, hoe
zou die stadin trgenwoordighcyd van het nieuw ontwerp, aen hare
wettige verpliglingen kunnen voldoen Op welke inkomsten zou zy
mogen rekenen om de schade le betalen, die de wel ten Imrrn laste legt t
Dat liet ministerie of zyne loftrompetters hierop eens antwoor
den, en dit zal moeten gebeuren, want de ODafhanglyke repre
sentanten zullen de ministers er toe dwingen. Konnen zy al die
moeyelykheden- oplossen en die onregtveerdigheden doen ver
dwenen, wy zullen d'eerstc zyn om eene gouden lauwerkroon
voor M. Frère te vlechten. Wy wachten naer de beraadslaging
dor kamer.
Zoo als wy het voorzien en voorzegd hadden, is den
banvloek of de groote excommunicatie met al de kerkelyke
straffen, door den Paus uytgespi'oken tegen de bewerkers,
de bevorderaers, de medehelpers, de raedgevers en dè
aenliangers van den oproer, welken voor gevolg gehad heeft
de overweldiging van een deel der Pauslyke Staten. Al wie
nog eenig geloof heeft, al wie de laetste vonk van godsdienst
uvt zyn hert niet verdwenen voelt, buvgt met eerbied het
hoofd voor het schrikkelyk vonnis door de opperste magt
der aerde, door het gezag van Gods Plaetsvervan»er,
geveld. Slechts hier en daer eenen goddeloozen ellendeling
is ontaerd en verbeest genoeg, om deze noodlottige maer
noodzakelvke bestraffing der boosheyd te beschimpen en
poogen belagchelyk te maken.
Aldus zien wy hier, tot schande dezer stad, 't Verbond
eerie zoogezegde formuel mededeelen van de excommu
nicatie zoo als zy, volgens uit goddeloos bladje, te Hoornen
uitgesproken word, en waerin de sententie van excommu
nicatie der H. Kerk op de snoodste en walgeiykste wvze
bespottelyk gemaekt word. Het schandblad neemt déze
formuel of vertaling op uyt liet parysch jodenblad, den
Siècle, 'I. welk, om zyne verregaende ongebonden heyd en
verachlelyken godsdiensthaet op den eersten rang der
boosheyd mag gesteld worden. En dit zal elkeen met ons
bekennen, als men zal welen dat de formuel in kwestie,
welke 't Verbond zegt te Hoornen uytgesproken te worden*
eene ietterlyke kopy is van een spotschrift, dal den arts-
ketter Marten Luther, van vervloekte gedachtenis, teen
de excommunicatie uytgebi agt heeft ,en door den engelscliun
droomer Stern, in eenen roman, is herliaeld tegen zvnen
knecht, omdat dezen eene commissie slecht gedaen had
Als liet publiek weet uyt welke stinkende goot dié
vuyiigheyd voorlvloeyt, mogen wy ons onthouden er al de
walgelykheyd en eerloosheyd van te doen uytschynen,
er zyn akten, die zichzelye dermate in d'oogen van alle
weldenkende menschen schandvlekken, dat (je welspre
kendste pen zou te kort schieten om zulke gepastte en
diepe yeroritweerdiging te doen ontstaen. Den eerloozcn
Luther, die schandvlek der aerde, na zyn priesterlyk en
kloosierlyk kleed met het slyk der meest verbeestte
wiilpschheyd besmodderd te hebljen, heeft begonst met de
Calliolyke grondleer te vervalschen, met kettersche gods-
lasterende dwalingen te verspreyden, met duyzende zielen
in den doolweg te helpen en ze vervolgens voor eeuwig
ongelukkig te maken. Voor die grouwelyke booshevd en
schandalen de excommunicatie mgeloopen hebbende/heeft
hy, om de vreeslvke folteringen zyns gewetens wat te
verdooven, de sententie der H. Kerk aengerand en gepoogd