ZONDAG 5 FEBRUARY 1861.
^p§§
VYFTïENDEf JAERGANG. W 755.
AELST, den 2 February 1861.
Vertrekuren uyt de Statie Aeïst NAER
6 FRANKS 'S JA KM.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
Den Potenlaet-Sectaris.
Leest en oordeelt.
Wat is er nog
Eene harde les.
Wat doet de Kerk in Vrankryk
Berulfirm. 5-20 8-30 11-55 42-30 3-10 6-10
Lokevea 5 20 8-30 12-30 6-10 »-00.
Brussel 7-45 0-0 12-30 3-10 5-45 8-30.
I»*ch. Brus. Aiitw. 5-20 8-30 12-30 3-10 6-10
^juv T hienLuvk 5-208-30 12-30 3-10 6-10
V'erv Land StTrtivën,5-2U 8-30 12-30 3-10 6-10
6end 8 25-42-30-0-00—3-10-6-10—8-20
^Gend, Brugge, Ostcnde 8-25 -12-20 0-1)0—
3-10 6-10 lc klas langs Dendermonde.
Rorirvk, Mousnroen, Rvssel (langs Lede) 8-25
12-30 0-00 3-10 -6-10.
Doornyk, Rvssel (langs Alh 7-45—5-45 - 0-00
Nin.Geerardsli.Alli, 7-45 2-35 5-45 8-30
Bergen, Quievrain 7-450-00— 2-3'i 5-45
Te lbde steen al de konvoys. Te IDEGEM siaen deie vertrekkende van Ath 6-30 0-00
10-10 4-35 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te cysegem stil al de konvoys uvtgenoinen deien vertrekkende van Aeist 0-00 des
morgens en 0-00 's avonds en van Denderriionde ten 0-U0 's morgens en 0-00 's avonds.
S'aen te Santbergen deverlrekken uyt Ath 6-30 10-10 's mnrg. 4-35 en 0-00 's avonds.
Vau Denderleeuw 0-00 8 10 's mor g. 2-50 6-OD en 0-00 des avonds.
vA V tOKERKN NAER
Demlermonde, A pist 6-5° 12-15 3-00 7-20
Ninove» lieerardsber^cn, Ath 6 öi) 12-15 -3-00— 0-0.
VAN ATM NAK'i
Geernprdsbergen. Ninove, Aeïst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-104-350-00.
LeSScn raenlslergenNinove. Aelst, 6-300-tlO10-10.4-350-0.
Brussel (langs Denderleeuw) 0-3Hi_ i i-'f -4-35
Gend, Brugge, Üslemlë 6-30 (langs Lede.) 10-10 4-35 0-00
VAN GEN O NAER
Aud'-naerde, 9-25 2 25 7-45 naer Aelst, /-00 11-45 00 2-20 5-00 /-40-
VAN BRUSSH NA ER
Aelst, Gend 7-35 11-40 2-2U 5-20 - 7-30.
Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-20 5-20
VAN DENDERMONDE *iAER
B ussel (1. Aelst) 7-15 12-05, 2-00 5-10 7-45 (I. M-cn 5-45 9-10 12-05 3-35 6-40-
Aelst, 7-15 7-55 1 2-05 2-00 5-10 7-45"
DEN DENDERBODE
VVy hebben nog al vervolgingen gelezen van souverrevnen j
tegen den Catholyken godsdienst, maer zeldzaem hebben
vvv de Kerk niet zoo veel woede, liaet» en verbittering
aengerand geweten; zeldzaeni lieeft de-geschiedenis den
Paus met zooveel trouwloosheyd en bedrog weten aenvallen
gelyk het thans gebeurt door den souvereyn di.en \vy
bedoelen.
Wy vinden in het leven van den H. Paus Martinus eene
vervolging nagenoeg gelyk aen de tegenwoordige Reyzer
Constant had, door loosheyd, gepoogd den H. Martinus
een stuk te doen teekenen waerdoor het pauslyk gezag zou
verkreukt of vernietigd geworden zyn. Maer de loosheyd
wierd ontdekt- en verydeld. Ziende dat noch bedrog, noch
listen, noch bedreygingen iets verriiogten op het gemoed
van Martinus, besloot den kevzer geweld te gebruyken.
Dei halve zond liv als stadhouder naer Italiën zynen kamer
heer Olympius, om, in hoedanighevd van onderkoning en
in naem des keyzers, te besturen, hem de volgende onder-
rigtingen gevende Indien gy u over t leger van Italiën
a kont verzekeren, zult gg Martinus vasigrypenIndien gy
wederstand in 't leger vind, houd u stil tot dat gy meester
zyt van de provincie en de troepen van.Rotpnlen en Haven
't na gewonnen hebt
Olympius kwam aen terwyl het Concilie vergaderd was.
Hy lioople eerst eene scheuring te maken, maer hy mislukte.
Dan nam hy toevlugt tot de vérradery Zynen stalmeester
wierd belast den Paus te ponjarderen op den oogenblik
dat hy aen Olympius de H. Communie zou toereyken in de
kerk van Sle Muria-de-Groote. God lief echter deze schroo-
nielyke wandaed niet toe. Den stalmeester Ineld zich
gereed, maer hv wierd met eene schileyke blindheyd ge
slagen en zag den Paus niet als dezen de Communie aen
Olympius toereykte.
VVy vragen hier of de loosheyd en arglist van keyzer
Constant tegen den H. Marlinus, niet veel gelykenis hebben
met deze die den potenlaet-sectaris van heden tegen Pius
IX gebruykt' Zien \vv niet dat zyne bedekte aenslagen
telkens ontdekt worden Hoort men niet dat hy tot in zyn
paleys zelf veroordeeld word als den gezworen vyand der
Róomsche Kerk, ais den beschermer van alle vervolgers
van religie en maetschappelyke samenleving?
In eene briefwisseling uyt Parys treffen wy't volgende aen:
Indien Gaeta onder de s|agen van Victor-Emmanuel
moet vallen, dan zal deszelfs val begunstigd geweest zyn
door de hatelyke verlatenis waerin Napoleon III den
koning van Napels laet. Maer, na zich van Frans II
ontmaekt le hebben, hoe zal hy zich van den Paus
a ontmaken Napoleon I deed Pius VII opligten door
Kadot, en hem, door de gendarmen, gelyk den grootsten
boosdoener, naer het gevang van Savona overvoeren
Napoleon III zal min geweldig te werk gaen, in plaets
van den sabel te gebruyken, zal hy lot de listigheyd
toevlugt nemen en, als getrouwen navolger van Julianus
den Apostaet, zul hy zyn misdadig ontwerpt bedekken
met den mantel der wetgeving
Den 4 february zal hy eenige gekunstelde zinsneden
op zyne mode uytspreken en arglisliglyk grieven tegen
het pauslyk gouvernement voorbrengen hy zal vooruyt-
steken dat den II. Vader naer zvne goede raedgevingen
niet heeft willen luvsteren, en, in weerwil zvner d«'in-
gendste aensporingon, geweygerd heeft de hervormingen
te vérleenen die door't volk geëyscht wierden, dathy,
Napoleon, daerom aen het wetgevend Corps komt vragen
a of hy nog eene militaire magt te Roomen mag blyven
behouden öm den H. Vader te beschermen tegen de
aendringingen van zyn volk Het is alzoo dat hy,
met eenen loozen trek, de toestemming der nationale
vertegenwoordiging zal poogen te bekomen en dat hy
deze medeverantwoordelvk zal maken van de uytwerking
zyner pliglige ontwerpen om Pius IX en, konde men,
om de H. Kerk te verpletteren-
Uyt deze aengehaelde redens kan men al veel opmaken,
maer er is nog wat auders op handen. Volgens zyne ge-
woonlyke taktiek heeft Napoleon reeds eenen voorbode
afgezonden eene brocheer is te Parys in omloop onder
titel DEN PAUS TE JERUSALEM. Men verstaet reeds
wat dit beleekent, 't is 't Opperhoofd der Calholyke Kerk
uyt Roomen gejaOgd en de poorten geopend aen de bri-
gaudsbenden van Garibaldi, dien den \lonileur van Vrank- j
ryk betitelt met den naem van berucht opperhou/d der vrij
willigers
Maer hier komt de groote zaek voor den dag al die
akten zyn zoodanig geschoeyd op het sectarisch fanatismus,
op den haet tegen de Kerk, op de helsche begeerte van liet
Calholyk gezag gansch te verdelgen, dat het onmogelyk is
te verduyken dat men Henricus VIII wilt napoetsen, het
protestantismus in Vrankryk invoeren, eene Kerk zonder
Paus inrigten, ze als regtgeloovig doen doorgaen, zich aen
derzelzer hoofd stellen en aldus de pauslyke almagt ten
gronde uytroeyën
Doch den ondankbaren sectaris heeft een slecht tydstip
gekozen, hy ontmoet immers op zynen weg eene schaer
gewetensvolle bisschoppen, eenstemmiglyk met hert en
ziel verkleefd aen den H. Stoel van Roomen.
Wat hy ook doe, zegge, belove of geve, hy vind geene
apostaten, integendeel, al de prelaten van Vrankryk volgen
hem van naby op zvne slappen, en als er brochuren of
andere meer ullicicle schriften tegen het gezag van den
11. Stoel verschynen, zyn er dadelyk met hoopen pennen
gescherpt om die verleydingsmiddelen te bevechten en te
verpletteren
En dan, als men de bisschoppén en andere leden der
geestelvkheyd nog daerlaet, wie heeft hy onder 't volk met
hem Is er wel eene sommiteyt, 't zy politieke, 't zy we-
tenschapppelyke, die zyne denkwyze deelt of zyne zaek
verdedigt Neen, hy heeft slechts dry of vier betaelde
dagbladen of eenige revolutionnaire, sectarische of yaribal-
dische schriften, woorden die thans deze van Jacobinschè,
AJaralistische of septetnbriseurs vervangen
Wat wy daer zooeven zegden, word waergemaekt door
de liooge welenschappelvke academie van Vrankryk zelve,
ter gelcgetihevd der inhuldiging van Pater Lacordaire, als
'lid van dit wereldberoemd geleerdheydskorps.
Als er iemand in de Academie als lid aenveerd word,
is de eerste voorwaerde dal hy alom als diepgrondi^en
.geleerden als talentvollen man gekend zy. By zyne inhuldi
ging, moet den aengenomenen dan eene redevoering uyt
spreken en de Akademie duyd zelve een barer schitterend
ste leden aen om deze redevoering te beantwoorden. Dit
mael was het den grooten schryver, den diepen slaelkun-
digen, den grooten redenaer, M. Guizot, oud-minister
van Vrankryk, die aengeduyd was om aen Pater Lacordaire
te antwoorden. En hoe heeft M. Guizot dit gedaen
Ofschoon hy protestant zy, heeft hy al zyne kunde, al de
fynheyd van zynen geest uylgeput 0111, in de tegenwoordig-
heyd der Kevzerin en van liet puyk van Parys, de politiek
te'schandvlekken die eenen zoo doodelyken oorlog voert
tegen de Calholyke Kerk en die met zoo veel vreodheyd
en geweld den hesten der Pauzen en den zagtmoedigsten
der priesters vervolgt en verdrukt
Zyne woorden, die wy gaen geven, zullen weerklank
hebben geheel Europa door, en, indien den potenlaet nog
eenig gevoelen heeft, zy zullen een greyntje knaging op
zyn geweten werpen die het welligt zouden kunnen ontrusten.
Ofschoon den geleerden acadeinist, M. Guizot het woord
democratie vooruytzet, gevoelt men evenwel aen wiens adres
hy spreekt. Zie hier zyne woorden
De Democratie heeft thans eenen drift vol ongeregtigheyd
en gevaer; zy gelooft alleen geheel de'samenleving zelve
a te wezen zy wilt er alleen in heerschen en zy eerbiedigt
<1 niemand anders regten dan hare eygene regten. Groote
"en noodlottige misgreep over de hatuerlyke en rtoodzake-
0 lyke wetten der inenschelyke maëtschappyën. Welkdanig
ci ook haren gouveinementsvorin zy, en in den schoot der
a vryste, nog ontwikkelen er zich verschillige regten en
bestaen er te samen, de eene.om de maetschappelyke
a orde en 't gezag le handhaven, de andere om de open-
bare vryheden en de persoonlyke belangen te beschermen,
cc de eene toevertrouwd in de handen der prinsen of der
v magistraten, de andere geplaetst onder de bewaring
0 der burgers.
11 De wederzvdsche eerbiediging en gelyktydige hand
el having dier 'verschillige regten maken de veyligheyd,
a den duer, de eer, het leven zelf uyt der maetscliappy.
Als deze eerbiediging en deze satnenluyding ontbreken,
als een der groote maetschappelyke regten alleen het
cc beheer neemt en de zvdelingsche regten miskent, ovcr-
treed of afschaft, als de Democratieby voorbeeld, zic h
gemugligd gelooft naer haren wil de gouvernemenls-
0 vormen, de stainhuyzen, de betrekkingen en de grens-
b palen der Stalen te veranderen, 't is de vryheyd niet,
't is den vooruytgang niet, 't is de regeringsloosheyd of
de dwingelandy en misschien ook de vremde heerschzucht
a die voordeel uyt zulke wanordens trekken.
En het kwaed is nooyt zoo ernst ig dan als liet te ge-
lyker tyd de grondznylen van Kerk en Staet aenrand,
als het de gewetens ontrust ter zeiver tyd dat het de
n driften en de belangen in gisting brengt. Ik houd hier
op, M. gelyk gy, juyst omdat mynen toestand en myne
a geloofsleer my belangloozer laten in deze groote worste
lt ling, ik wil er klaerlyk myn gedacht laten doorstralen;
te maer ik ken en eerbiedig de palen binnen welke myne
ii woorden zich moeten houden.
Den grooten redenaer heeft opgebonden juyst op het
oogenblik dat hy den vinger moest leggen op de wonde,
als hy de pligtige politiek, de misdadige politiek, de onbe-
zonne en trouwelooze aenrandingee tegen het geloof der
Frahschen, tegen den godsdienst der overgroote mcerder-
heyd des volks moest gaen schandvlekken. Het volk echter
verzet zich openlyk legen dit sectarisch machiavellismus
en wat den poteniaet ook doe om eene scheuring te ver
wekken, de Catholyken toonen dat zy niet benauwd zyn,
en dit, gy zult liet aïlen zien. Zal welhaest de'oorzaek van
hunnen zegeprael wezenAls de Catholyken willen
en krachtdadig willen kan hun niemand den zegeprael
ontrukken, hunne zaek is die der waerheyd en de waerlieyd
moet op het laetste toch zegevieren over al wat er is, zelfs
over de helle.
De Kerk en hare kinderen van Vrankryk toonen dat zy
vertrouwen hebben in hunne eygene magt en in de hulp
der Voorzienigheyd, die de beproevingsdagen toelaet zon
der de goeden te verlaten. Ja,'t vertrouwen is groot en
mag groot zvn, omdat er eene magt boven alle ui. gten is,
liet geweien,' bygestuen door Cod zelf. Deze magt schvnt
eenen niet aen de wereld, die ze dikwvls versmaed nug-
tans zy is onverwinbaer. Rent men eenen middel om eenen
mensch, die zyne ziele wilt zalig maken, te doen bukken
Men kan hern in den kerker werpen, men kan hem uyt zvn
vaderland verbannen, hem van alles berooven zelfs vim
't leven, maer hy zal sterven zonder dat men hem over
wonnen liebbe. Deze sterkte des gewetens laetste maer
onverwinnelyk bolwerk der vryheyd, is de stérkte dei-
Kerk,
Het zal dus niet gemakkelyk zyn voor den nieuwen her
vormer een volk in zyne strikken te vangen dat thans zoo
vurig Calholyk is welhaest zal hy gedwongen zyn zyne
strikken, tot zyne eygene schande, weg te nemen en gelukkig
voor hem, indien hy dan met de schaemte op de wangen
en den schimp des volks op 'I hoofd daermeê ontsnapt.
Wy herhalen het dus dal den potentaet eenen slechten
oogenblik gekozen beeft 0111 't pausdom te verdelgen of er
I de Catholyken van af le trekken. Als alle bisschoppen,
priesters en magtige wereldlyken zoo veel opofferingen
doen, 001 liet Pausdom le ondersteunen, is 't geenszins om
het te verlaten. Nnoyt was er eenen Paus meer bemind dan
Pin. IX de liefde dien men hem toedraegt vermeerdert
dagelyks naermate zyne bitterheden aengroeyën. Does diep
gevoelen van verkléefdheyd, dat allen deftigen menseli
heeft voor zynen vader, voor zyne moeder, dit voed den
Gatholvken 'voor den Pans, die zynen Vader is, voor de
Roomsche Kerk, die zyne Moeder is
Dat den potenlaet het wel wete en overlegge.
Het duyvelsch werk van menschenslagting en vernieling
word thans door den hieuwen Juliaen te Gaeta bekroond
De maconnieke schande wentelt zich daer beurtelings in
eenen gloeyënden vueroven en in een bloedblad, een too-
1 neel van vreedheyd dat de barbnerschte tydsiippen noovt 1
i gezien hebben en 't geen dan ook in de geschiedenis van
de martelaers der Calholyke Kerk zal geboekt slaen.
De geschiedenis zal ook in bloedige letters vervatten
al de verwoestingen en de namen van al die slaglolfers, die
het sectarisch fanatismus gemaekt heeft, sedert hel begin
van dezen onregtveerdigen oorlog, welken den potentaet,
onder de bedrieglyke scbvnrede van die streken lot eene
ingebeelde eenheyd te brengen, gevoerd heeft, en die er