ZONDAG 11 JULY JS6I.
VYFTIENÜEN JAERGANG. - Nr 776.
AELST, den 13 July 1861.
Vertrekuren nvt de Statie Aelst VUi
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
Den aerd der liberale Secte.
Wat zeggen zij eygenlyk
Gevolgtrekking.
Wat willen de liberalen
er u over, calholyken?
Denderm. 5-20 8-30 11-55 12-30 3-10 6-10
Lokeren 5-20 8-30 12-30 6-10 00
Brunei 7-45 0-0 12-3>» 3-10 5-45 8-30.
Meeh. Brus. Aniw. 5-20 8-30 12-30 3-1 u 6-10
LenvThienLuvk 5-20 8-30 12-30 3-10 6-10
Verv LandStTruven,5-20 8-30 12-30 3-10 6-10
Gend 8-25—12-30—O-OO—3-10—6-10—8-20
Gend, Brugge, Osteude 8-25 12-20 0-00
3-10 -6-101® klas langs Dendermonde.
Kortrvk, Munseroen, Rvssel (lan»s Lede) 8-25
12-30 0-00 3-10 -6-10.
Doornvk, Ryssel (langs Ath 7-45—5-45- 0-00
Nin.GeerHrdsb.Ath, 7-45 2-35 5-45 8-30
5g Bergen, Quievrnin 7-45—0-00— 2-33—5-45
VAN ANTWERPEN NAER St-Nikolaes, Lokeren, Gend. 5-30 8-30 10-30 2-30 4-30 7-00.
VAN GENO NAER Lokeren, St-Nikolaes, Antweipen. 6-15 9-00 10-20 2-30 4-20 7-00.
Te LBDE staen al de konvovs. Te idkgem staen deie vertrekkende van Ath 6-300-00
10-10 4-35 0-00 en deie vertrekkende van Denderleeuw <il de convovs.
Staen te gysecbm stil al de konvovs uytgenoinen deien vertrekkende van Aelst 0 00 de»
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santbergen devertrekken uyt Ath 6-30 10-10 's niorg. 4-35 en 0-00 's avoiids
Van Denderleeuw 0-00 8 10 's rnorg. 2-30 6-00 en 0-00 des avonds.
CUIQL'E SITM.
TAN LOKEREN NAER
Dendermonde, Aelst 6-5° 12-15 3-00 7-20—»-».
Ninove, Geerardsber^eu, Ath Ö-5U 12-15 3-000-0.
VAN ATM NAER
Geeraerdsbergen. Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-3010-104-35—7-40.
Lossen. GecrnerdsbergenNinove, Aelst, 6-300-dO10-104-35—7-40.
Brussel (langs Denderleeuw; 6-3010-lt 4-35 7-40.
Gend, Brugge, Oslende 6-30 (langs Lede.) 10-10 4-35 7-*0
VAN GENO NAER
Audenaerde, 9-25 2 23 7-43 naer Aelst, 7-00 11-45 00 2-20 5-00 7-40.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend 7-35 11-40 2-20 5-20 8-13.
Ninove, Geeraerdsb. Ath, j langs Denderleeuw) 7-35 2-20 5-20
VAN DENDERMONDE NAER
o rnwre nri>e BrusseiAelst>7-15 12-05,2-005-107-45(i. Mech.)5-459-1012-053-35r-40
b r nAl\Kö 0 JALKo» A«!st, 7-13 - 7-55 12-05 2-00 - 5-10 7-45- -
DEN DENDERBODE
Debyzonderste elementen die de liberale secte kenmer
ken zyn de listen, de liypocrietery en de trouwloosheyd.
Daeraen kan men niet tvvyfelen als wy zien wat er onder
onze oogen en bvzonderlyk in Italiën omgaet, alwaer den
liberalen aerd zich teeneinael ontmaskert en zich toont
gtdyk hy is. Nooyt bewerkte men 't bedrog en de valscli-
heyd met meer overleg, nooyt braekte men de logen- en
iasterlael, met meer stoutmoedigheyd uyt. In de gazetten
en schimpschriften, in de wetgevende Kamers zelve word
er niet een feyt verhandeld dat door de secte niet, volgens
hare belangen, vervalseht word. Wat vind zy dagelyks uyt:
laster, valsche verlialen, leugens, verdichtsels, niets kost
ban1. Indien men de secte leugenstraft, zy beledigt en lier-
haelt hare gezegdens. Als zy aenrand en men er zich legen
verweert, zy schreeuwt en tiert dat zy zelre aengeraml
word. Als zy op heeter daed van samenzweering en op
stand betrapt word, seffens roept zy'dat men liaer verdrukt
dat er geene vryheyd meer bestaet," dal de verdedigers des
volks niet meer in veyHgheyd zyn. Met een woord, h"t sec-
tariscli liberalismus is erger dan het philosopliisuius van
1793 alsdan ten minsten bekloegen de beulen zich met
van slagloffers te zyn, de boosheyd sprak hare i..al zonder
omwegen, men verstond elkander in de Conventie. In de
Jiel zelve weet men de waerheyd te onderscheyden van de
valschheyd, daer loochent men de waerheyd niet, men
trotseert ze slechts 1
Doch dit is niet genoeg voor de secte in de hel zelve
schynl zy eene nog diepere hel gegraven te hebben waer
nimmer de waerheyd toegang heeft liet woord verlicht
piet meer, het verduystert, het loopt de nerde rond zeg
gende aen het kwued gy zyt het goed. en aen het goed
gy zyt het kwaed. De.volkeren luysteren, zy aerzelen en de
openbare rede verzwakt, buygt ondep 'liet gewigt der
valschheyd en des bedrqgs.
Wy zouden duyzende daedzaken ter staving dezer ge
zegdens konnën bybrengen. Ziet in 't algemeen de liberale
drukpers is zy niet dagelyks opgevuld met leugens, las
teringen en listiglvk uytgedaclitle aenrandingen die men
des anderdags stellig ziet logenstraffen. Hoeveel dagen
guen er voorby dat de Indépendance geene logenstraffingen
ontvangt? Het is thans byzonderlyk tegen den Paus'dat
zv hare venynige schichten" rigt, zy wilt met kracht en ge
weld dat den Paus stervend is. zy durft als profetersse
opstaeu en voorzeggen dal Pius IX deze maend zal sterven.
Immers er zyu geene bedrieglyke leugens, geene valsche
penhalingen, geene lasteringen die de oproerige liéeraters-
drukpers niet dagelyks uytvind tegen den Paus, zv houd
piet op alderhande halelylje geruchten te verspreyden die
abominabele begeerten én missschien nog abominabelere
jnzigten verraden.
De liberale gazetten in 't algemeen, dit is klaer te zien,
w, nsriien van den Paus ontmaekt te zyu, doch daerin
spelen zy Verschillige rollen de eene zeggen dat Pius IX
gaet afstand doen van zvnen troon andere doen hem
dWgaeiv als ernstiglyk ziek een derde slach zegt maer
schaemleloos weg dat den Paus zot geworden isliet
meestendeel voorzeggen eene aenstaende doodallen
zoeken de geesten voor te bereyden tot de meest te duchten
van alle gebeurtenissen.
Terwyl die helsche werking voortgezet word, komen er
berigten die aenkondigen dat de stoutmoedigste dolkmannen
der logiën naer Roomen gaen, en deze berigten zyn ver
gezeld van dringende beden opdat den Paus met alle
soorten van voorzorgen zou omringd wezen. De secte wilt
Roomen h-bben ten allen pryze, zv gelooft dat 's Pauzes
dood haer Roomen zou verschaffen en'dat, eenmael Roomen
ontrukt aen den H. Stoel, het met den Catholvken gods
dienst voor goed zal gedaen zyn. .Her. ziet hare'dagbladen
't lastergift met volle slroomen' nytbraken, waerom zouden
hare moordenaers hunne dolken" niet scherpen 0111 eeren
grooteu slag te wagen
Nooyt heeft de Kerk meer beroofd geschenen van alle
menschelyke hulp; en nogtans, als men eenen blik in 1
't verledene werpt, dan moet men zich overlnygen dat zy i
ten allen tyde door de zelfde tempeesten is" bestormd
geweest. In 1146 schreef den II. Bernardus 't volgende
aen eenen Romeynsclien koning, dien liy opwekte tot ver
dediging van 't Pauslyk gezag tegen de wederspannige
Romeynen
lie Kerke Gods, sederi hare opkomst tot op onze
dagen, heeft meermaels in droefheyd en lyden geweest
<1 en altvd is zy verlost geworden. Luystert wat zy, in deze
hare eygene woorden, van zichzelve zegt
Sedert myne geboorte, dien ik tot mikpunt aen de
a boosenmaer zy bonnen niets tegen mg hunnen hamer
is u/i mgnen rug gevallenzy hebben hunne ongeregtigheden
0 verlengd. Wêes verzekerd, o koning, dat den lieer niet
I ullyd de reglveerdigen onder de roede der boosen zal
a laten. De hund des Ue.eren is niet verkort, Zy is niet niag-
teloos geworden 0111 ons te redden. I11 dezen tyd zelfs,
1 zal Hy, zonder twyfel, zvne Bruyd verlossen, Hy, die ze
afgekocht heelt met zyn bloed, begiftigd met zynen geest,
a versierd met z.vne liemelsche gaven, verrykt zelfs met de
goederen der aerdc, Hy zal ze verlossen, zeg ik u,
1 Hy zal ze verlossen
Deze woorden mag allen Catholyken toesturen aen de
niagtigen der aerde die de Kerk met zoo veel schyuhey-
ligheyd en listen vervolgen en haer oppei hoofd zou moed-
williglvk met wee en smerle overgieten. Wat hier echter
het betreurenswerrdigste is, is dat het juyst de vorsten zyn
der Catliolvke natiën die deze heyligschendende vervolging
plegen. Die vorslen zoeken hunne overweldigingen en ver
drukkingen te bemantelen met aen de volkeren te willen
doen gelooven dat de tyd lyke niagt des H. Stoels te Roomen
niet noodig is, dat het geloof zonder die inagt beter z.al
bloeyën enz. Doch daerin zullen zv niet gelukken, de
Catholvken weten wel dal het geloof "zonder die uiagt kan
en zal bestaen, maer zy weten ook dat deze magt van
t allergrootste nut is oio d'onafhauglvkheyd van 't Opper
hoofd der Kerk te waerborgen. onafhangly'klieyd die zeker-
l.vk van t grootste belang en noodzakelvkheyd is om met
vryheyd, zonder dwang, zonder opzigt voor iemand wie
het zv de noodige voorsclirilten aen de christene wereld te
kunnen geven. Ten anderen als hel zou toegelaten zyn den
Paus, die voorzeker den wettigsten vorst der aerde is, zyne
Staten te ontr< oven, dan moet er geen -princiep van regt-
veerdighevd meer gelden en dan mag den'eersten den ge-
reedsten by den eersten den bestenbinnen huvs dringen
en daer nemen wat hem aenstaet of wat liv krygen kan. Let
er wel op, volkeren, want eens dit pak- of'dieveuprinciep in
't groot dengenomrn, zal 't liglelyk algemeen worden en dan
adieu eygendom, adieu familie, adieu samenleving.
Hiervan zal God ons behoeden, dit verhopen wy, en dit
zal Hy doen al de kerkvervolgers, gr.mie en kleyné, te be
schamen en ze legen de rots der Kerk te verpletteren
gelyk altvd ondervonden hebben deze die eene hevlig-
schendende hand tegen haer uytgesteken hebben. Dat zy
de geschiedenis raedplegen en deze zal hun voorzeggen hoe
zy zullen uytspelen. Dat de liberale secte liet afwaclite,
zy met al hare aeidiangers die nu de Kerk verdrukken en
alles aenwenden om ze te vernielen, deze zal hunne uytvaert
bywoonen en nog in volle heerlykheyd bestaen, als zy in de
vergetendheyd, de verachting en 'de vermaledyding der
volgeren al lang zullen begraven liggen j
Wy hebben't ai honderd keer gezegden lierzcd: zv
w illen onder andere alle'godsdienstige gevoelens by°'t volk
uyldpoven er. "t zelve vergoddeloozen. Om hierin des te beter
te gelukken, willen zv met de jongheyd beginnen al deze van
hare teerste jaren eenen afkeer van den priester iu te boe
zemen, al den priester uyt haer eerste ondmvvs ie ver
bannen, al de jongheyd g'anseh en geheel van dér, priester
te vervremden, en dit is inderdaed het geschiktste midd 1
om het rampzalig doel, dat zy l.eoogen. te berevkei
In de laelsle groote franc naconsvergadei-ing is er be-
slolen dat de wel op liet leeger onderwvs, die den priester
aenstelt om in de scholen van den. Slaet liet gousdiensti"
onderwys te geven, moet veranderd en dat den priester
volkomentlyk moet uyt de Scholen verbannen worden AI
de liberale bladen, groote en kleyne, de kettersche voeye-
ringen enz. enz. medegerekend zyn dus aen 't bassen tegen
de verslaving van 't leeger onderwvs, tegen de papery-en
die er aen de jongheyd worden aengeleerd, legen de kwe-
zels-prtnctpen die den priester inboezemt en meer andere
vieren en vyven zonder kop noch steert. Immers, het
besluvt is genomen, die wet moet veranderd worden in
dezer voegen dat den priester aen de deur gezet word
omdat het aenleeren van den catechismus, het inboezemen
der christelyke phgten van gehoorzaemheyd, leerzaemheyd
I reglvcerdtgheyd, zuyverlieyd enz. enz., maer fanatieke
beuzelingen zyn, onnoozellieden die de jonghevd niet
I noodig beeft, terwyl leeren dansen, kabriolen maken, 00
1 Staken en koorden klimmen, fvferen, vioolkrabben en
lluvljespelen voor de liberaterssecte al zaken zyn van
eerste aengelegeulieyd die voor de jongheyd niet konnën
gennst wordeu........
Dit hebben wy, van in het begin der wet van M-2
op t leeger onderwys, voorzien, daerom hebben wv ons
van over vyftien jaren aenhoudend en krachldadielvk tegen
het princiep van gouvernementeel onderwys verzet," daerom
hebben wy a tyd den geest en de letter der grondwet
belrekkelyk de algcheele vryheyd van onderwys, "erekl i-
meerd, te meer, en dit hebben wy tot vervelens'toe "eze-'d
omdat het slaelsonderwys, jaerlyks ZES MILLIOEN'Ê V
tranks aen de arme lastenbetalers kost, die hun tegen wil
en dank afgeperst worden om de jongheyd te liberaliseren
tc iruncmagonmseren en te verketteren
Ja, catholyke Belgen, zoo verre zyt gy gekomen dat gy
uwe in zweet en m kommer gewonnen penningen moet
naer den ontvanger dragen om scholen rykelyk te bezol
d.gen, waer uwen godsdienst aen uwe kinderen niet mac
geleerd worden, waer de heylzaemsle principen van chi is-
telyke opvoeding als nutteloos van de hand gewezen wor
den..... t Is eene tiendobbele schande voor een catholvk
land en t zal liet verderf, de ruine en den volslagen
ondergang des volks worden, indien het geene krach-me
maetregels neemt om dien rampzaligen francmaconsirek
gansch en geneel te verydeJen.
Wat er u te doen blvft, is zeer eenvoudig, wy hebben 't n
van over vyltien jaren byna alle weken gezegd, wy zulle
11 nogmaels herhalen, en, onthoud liet wel zoolang «v
daertoe met zult komen, hebt gy weynig te hopen dat het
vergoddeloozend en verdervend schrikdier van 't macon-
mek liberalismus in zyne verwoestingen zal gtstrenni
worden. Luystert nu 0
Demaconnieke liberalen willen de wet van 1842 0D h.-t
leeger onderwys in dezer voegen veranderen dat priester
en by gevolg zedelyk eu godsdienstig onderwvs teenemael
buvten de scholen, die gy met uwe eygene penningen be-
taelt, gesloten worden. Welnu, laet hun die verandering
voorstellen, maer gy, catholyken van geheel 't land vei-;
eemgt uvve stemmen al te samen, begint een algemeen
krachtdadig petitionnement; petitiën in alle straten',1..'
steden, petitiën in alle wyken der gemeenten, peb'i
111 alle gehuchten, petitiën overal, zoodanig, dat hei
de kamers en in 's konings paleys petitiën re-en
Zegt in die petition dat gy vermoeyd zvt van zulke-waiê
lasten te betalen voor het staetsonderyvys waerdoor Iet*
vry onderwys belemmerd, tegengekant en verdrukt wor
dat gy de uytvoering vraegt van den geest en der letter »-.»
de grondwet en bygevolg ile afschaffing van alle s: ,1:7
onderwys; voegt er maer vry en vrank bv dat g¥
noodlotligen geest beseit waermeé het liberalismus be, v
is en dat dien geest niets anders bedoelt dan 't -i|rrP... 7
verdcrl der jeugd, door 't onderwys, 't welk gv óle8,
zuren arbeyd, legen uwen dank, tegen uwe ove-(uv«,W
tegen uw gemoed, moet betalen. Met een woord vhe,-t
uwe petitiën eene eerbiedige maer mannelvke tal) h,. i
van den catholyken Belg, die niet schroomt de waorl.e'rf
en geheel de waerheyd te zeggen, en gy zult zien dat de
macounieke kwanten de oorekens zullen intrekken er y i
zoo koes houden als eene muys.
En waerom zond gv vreezen, catholyken' Gy zvt f
nog in ove,-groote meerde,-heyd, gy kont, gy- moogt en Z
moet do wet geven, indien gv pen uwen Godsdienst
uwe Grondwet en aen uw Vaderland wilt verkleefd bb
Want, verliest gy uwen Godsdienst, gy verliest liet lola™'
mende van uwe kinderen, gy verdelgt liet m-inrien
familie, gy vernietigt het princiep van reglve'rdighe^'",'
door dit. alles stort gy de samenleving in haren ondi-rü
en huldigt gy iu dit algrysselyk terrorismus of moords
■1 welk Halten thans teystert en 't ongelukkigste y-> i
landen mankt. Wy zullen op deze stof terugkeeren