ZONDAG li AUCl'STY 1861.
VYFTIENDEN JAERGANG. W 780.
Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER:
6 FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 10 Augusty 1861.
Het gezag door de volkeren
miskend.
Zie eens verder.
Want hoe gaet het
Be eenvoudige waerheyd.
De,.derm. 5-20 8-30 11-55 12-30 3-10 6-10
Lokeren 5-20 8-30 12-30 6-10 00.
Brussel 7-45 O-l) 12-30 3-10 5-45 8-30.
MecYi. Brus. Antw. 5-20 8-30 12-30 3-10 6-10
Leuv Thien Luvk 5-20 8-30 12-30 3-10 6-10
Verv Land StTr«vën,5-20 8-30 12-30 3-10 6-10
Gend 8-25-12-30—0-00—3-10 -6-10—8-20
Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-20 0-00—
S-10 —6-10 lc klas langs Dendermonde.
KortrvL, Mouscroen, Rvssel (lungs Lede) 8-25
12-30 0-00 3-iO -6-10.
Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-45—0-00
Sin. Geerardsb. Ath, 7-45 2-35 5-45 8-30.
Bergen, Quievrain 7-450 002-35—5-45
VAN ANTWERPEN NAER Sl-Nikolaes, Lokeren, Gend. 5-30 8-30 10-30 2-30 4-30 7-00.
VAN GEND NAER Lokeren, St-Nikolaes, Antwerpen. 6-15 9-00 10-20 2-30 4-20 7-00.
T« Lbdb staen al de kouvoys. Te ioecem staen deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00
10-10 4-35 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Slaen te CYSBCEM stil al de kouvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0 00 des
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santbergen devertrekken uyt Ath 6-30 10-10's morg. 4-35 en 0-00's avonds.
Vau Denderleeuw 0-00 8 10 's morg. 2-50 6-00 en 0-00 des avouds.
VAN LOKEREN NAER i
Dendermonde, Aelst 6-50 12-15 3-UO ;-20 »-».
Ninove, Geerardsbprgen, Ath 6-50 12-15 3-000-0.
VAN ATII NAER
Georaerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-10— 4-35—7-40.
Lessen, GeeraerdsbergenNinove, Aelst, 6-30O-llO10-104-357-40.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-30lü-!( 4-35 /-40.
Gend, Brugge, Ostende 6-30 (langs Lede.) lU-ll) 4-35
VAN GEND NAER
Audenaerde, 9-25 2 25 - 7-45 - naer Aelst, - 7-00 11-45 00 2-20 5-00 7-40.
VAN BRUSStL NA KR
Aelst, Gend 7-35 11-40 2-20 5-20 _8-15.
Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 - 2-20 5-20
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (1. Aelst) 7-15 12-05, 2-00 5-10 7-45 (I. BBch.) 5-4* 9-10 12-05 3-35 6-40.
Aelst, 7-15 - 7-55 12-05 2-00 5-10 - 7-45:
DEN DENDERBODE
De miskenning van het Gezag is het grootste ongeluk
dat de maetschappy kan overkomen, 't is eene der streng
ste straffen die God de volkeren kan overzenden. En nog-
tar.s de zaek is zeker, geheel de wereld ziet het dat de vol
keren geenen eerbied meer hebben voor het wettig Gezag.
De samenleving is ontbonden omdat zy geenen geleyder
meer heeft die alles kunne aeneenhouden er is geen ae-
coord meer iedereen gelooft zyn evgen meester en regter
te wezen de gehoorzaemheyd aen de wetteu, aen het
Gezag, zoo noodig zoo onontbeerlyk om het maetschap-
pelyk gebouw regt te houden, die gehoorzaemheyd word
vergeten of elfenaf aen kant gezet eene algemeene wan
orde doet zich voorgevoelen en de regeriugsloosheyd loont
zich in de verte met al de gruwelen die zy naer zich sleept.
En, o ongeluk dezen dien de samenleving van kant smyt,
is den eenigsten die het gevaerlyk toekomende kent, en
het is hy alleen die ons kan redden.
De volkeren en de vorsten hebben Hem miskend, de
uieitwe Constituiiën hebben Hem verwaerloosd en zyn
zelfs zoo verre gegaen, dat zy zich tegen Hem verklaerd
hebben openlyk zeggende dat zy Hem niet van doen had
den, dat zy zyne li nip, zynen bystand konden missen
De geschiedenis levert niet eene gebeurtenis op die men
konne vergelyken met 't geen men de revolutie noemt,
maer 't geen men veel beter de verwoesting zou mogen
heeten. Zy gelykt aen niets dat gekend is, want de vreedste
moorden, de schandigste rooveryën, de meest bejamme-
rensweerde burgeroorlogen, het eerloosste verraed en
zooveel andere rampen zyn de vruchten dezer revolutie.
Het is wel waer dat zy reeds van in de 16e eeuw in het
godsdienstig order begonnen is, toen Luther de geestelijke
magt -loochende, die echter den eenigen grondslag, den
«enigen band der chrislelyke samenleving is, maer zy is
daerom niet te min ongelukkig voor het politiek order van
zaken. De geestelyke magt loochenen, daergésteld om het
geloof te bewaren en de mensehen in de gehoorzaemheyd
te behouden, dit was het christendom verloochenen, en
van dan af wierd men aengedreven om deszelfs grond-
leeringen, deszelfs geboden, alle waerheden, alle pligten
en eyndelyk God zeiven te verloochenen, van wie en in
wie alle orde, alle waerheyd, alle bestaen oorsprong ne
men. Het was ook alsdan dat de geestelyke samenleving
in geheel haren grondslag ontbonden wierd. Ontvoogd
van het gezag en slechts van zichzelven afhangende,
erkende den mensch geenen anderen Souvereyn meer
dan zyne rede, geene andere waerheyd dan zvrie gedach
ten, geene andere wet meer dan zyne driftenHy was
Koning hv was God dit is te zeggen dat, öp het oogen-
blik dat hy de geestelyke samenleving verliet, hy buyten
alle mogelijke samenleving gegaen was.
Wy hebben het honderdmael gezegd, lierzegd en be-
wezen de eënige mogelyke, dewaie samenleving, is deze
die den godsdienst tot grondslag, eenen band van geweten
heeft geene andere kan bestaen tusschen met reden en
verstand begaelde wezens, onder welke zy zich opvormt
en blyft bestaen door de onderwerping aen een Gezag dat
van God komt en't welk over de geesten en de gewetens
heerscht.
De revolutie of het pbilosophismus, het liberalismbs of
het maconnismus is niets anders dan den opstand tegen
dees noodzakelyk Gezag. Ook ziet men altyd en overal dat
de seclariscbe revolutlonnairen EERST deze samenleving
aanranden met de Catholvke Kerk haer Opperhoofd, hare
bedienaers en hare leering aen te randen. Dit is het
eenigste punt xvaeromtrent zy onder eikander nooyt in
twist geweest hebben. Zy weten maer al te wel dat zy
geene andere kerk te vreezen hebben en dat daer waer
geene magt beslaet die over dc herten, de geesten en de
gewetens heerscht, liet biutael geweld evndigt met de
overhand te krygen.
Inde revolutie van 1789 was de Kerk ook in lyden,
hare wetten waren miskend, haer Gezag was ontzenuwd,
haren invloed was veel verminderd. En wat is er van ge-
komen Elkeen weet het en schrikt by de enkele gedachte
aen de gruwelen en rampen die toen de samenleving over
stroomd hebben. Als dezen rouwtyd voorby was, of liever
als de sectarissen, de goddeloozen elkander in genoegzaem
getal vermomd hadden, is er eenige rust geweest maer
het verderflyk zaed der booze leerstelsels heeft allengskens
vruchten gedragen en dan ook zyn dezelfde gruwelen zicli
komen vertoonen, en voor zooveel de maconnieke secte
nog een weynig hare verwoestende leerstellingen mag bly-
ven handhaven en uytbrevden, zullen die gruwelen aen al
de uytgestrektheyd, aen al 't geweld, aen al de barbaersch-
heyd der eerste geiyken en misschien dezelve overtreffen.
Hoe het gaet, dit ziet elkeen de boozen spannen ca-
men om de Kerk te verdrukken, in verscheydene Staten
verwekken zy, de moord en de verwoestng om eyndelyk
de revolulie in Roomen te doen ontstaen en er 't Opper
hoofd der Kerk uyt te jagen.
Zie eens hoe verre de goddeloosheyd en heyligschen-
dende stoutmoedigheyd der secte gaet Garibaldi, een der
opperhoofden, schreef onlangs aen eene dame, die de
groote vrouw willende spelen, hem geluk wenschte over
zyne roernryke daden, de volgende woorden
De pauslykc theorie is de afschuwelgkste wonde waer aen
myn arm land lydachttien ecuwen van leugens, van ver-
volgingenvan brandstapels en van medepligtigheyd met
a alle de dwingelanden van Jtaliënhebben deze wonde on-
geneesbaer gemaekt
Als men denkt dat eenen Garibaldi, den plunderaer, den
moordenaer der beyde Siciliën, eenen der byzonderste
plegers der gruwelstukken die thans liet ongelukkig ltaliën
schandvlekken, het Pausdom als de afschuwelykste wonde
van ltaliën durft voorstellen en dat dezen ellendeling ver
dedigers vind ic de drukpers, onder 't volk, in 't leger,
wat is er van de toekomst te verwachten als den Albehoe
der met de samenleving geen medelyden heeft en niet
welhaest zynè magt toont om tot de boosheyd te zeggen
tot hier zult gy gaen en niet verder
Deze gedachten doen ons beven maer ook hopen beven
omdat wy de beschikkingen fan Gods regtveerdigheyd
niet konnen doorgronden hopen omdat de geschiedenis
der eeuwen begint klaer te worden, en omdat al de laste
ringen waervan de Pauzen het voorwerp geweest zyn, op
hare juyste weerde beginnen geschat te wowJen.
Als God toelaet dat de gebeurtenissen zulke lessen aen
de menschen geven, 't is dat Hy de menschen wilt ver
lichten, en als zy de genade zullen hebben van klaer te
zien, dan zal den zegeprael der waerheyd en regtveerdig
heyd verzekerd wezen.
Wy hopen altyd dat dezen zegeprael aenstaende is en
dat de goddelooze secte hare wandaden za! uylboeten aen
den voet van het kruys, 't welk den Opperherder zal op-
regten, in 'l midden van Europa, dat aen zyn vaderlyk
Gezag onderworpen is, en't welk tot steunpilaer zal die
nen aen alle gezag dat geheel :de wereld door bestaet. Als
dan, en alsdan alleen zullen de. waggelende of geschokte
troonen nieuwe slevigheyd bekomen, omdat den mensch
zyne buytensporige onafhanglykheyd afzweerende, ter
zeifder tyd zal gehoorzamen aen het geestelyk Gezag en
aen het wereldlyk Gezag als hv zal gehoorzamen aen God,
DOOR WIËjN DE KONINGEN REGEREN.
Het nieuw politiek heeft alles het ondersten hoven ge
smeten, alles veranderd, verbasterd, omgedraeyd, ver
keerd, dat men binnen een poer eeuwen een nieuw woor
denboek zal noodig hebben om de geschiedenis onzer
dagen te begrypen.
En opdat onze nakomelingen stof vinden 0111 dit woor
denboek op te stellen is het noodig, dat wy oor- en oog-,
getuygen, stukken daerlateu, die de beteékenis der woor
den van beden aen het nageslacht bekend maken. Daerom
dieue deze schets van woordverhasteriug
Eenen Vorst, die als den Keyzer ran Oosienryk zyn
volk de volste vryheyd geeft en aile middelen uytzoekt om
zyne natie gelukkig te maken, heet eenen dwingeland,
eenen tyran.
Wyl hy, die met geweld zich meester maekt van ander
mans Staten, na door geld generaels en ambtenaers ta
hebben omgekocht, Koning heuschman, galanten baes ge
noemd word.
Stelen, rooven en plunderen is tegenwoordig annexeren
Brigands of baenslroopers zyn de trouwe soldaten Cu
volkeren aen hunnen Koning en Vaderland.
De beulen, die zulke vrome burgers als vee slagten zyn
helden en dappere krygsoversten.
Integendeel slaven worden de inwooners geheeten eens
lands, waer geene enkele vryheyd aengerand word die
met liet welzyn eener natie samengael, waer drukpers,
onderwys, godsdienst van iedereen word geëerbiedigd en
geliandliaefd door de wetten en den Souvereyn, die wuekt
op bare volkomene uytvoering.
Liberalen zyn mannen, die alles op de pypen willen doen
dansen van twee dry dwarsdryvers, die ze kadoschof
frère terrible, of roozekrugs of grootmeester noemen, eu
wier zending is den godsdienst onzer voorvaderen in het
slijk van bunnen lasteren leugens te versmooreu. Vraegt
het liever aen hunnen schryver Quinel, die eenen kei'k-
plunderaer, eenen beul op orde der Logfe heeft ver-
goddelykt.
Verlichting, beschavingvooruylgang leest twylël aen
alles, gezwoornen haet tegen al wat eene natie rast eu
vrede kan geven, terugkeer tot den tyd van Robespierre
en andere monsters, die de aerde in een bloedblad hebben
veranderd.
Gelykheyd dat is kopaf voor al wat edel of getrouw is
aen voorvaderlyke zeden en godsdienstige overleveringen
dat is vryheyd voor die alles opgesleuipt hebben of te luy
zyn te werken om de spaeroorljens eens zorgvuidigen va
ders, eener vrome huysmoeder, die in de toekomst hunner-
kinderen voorzien hebben, te stelen en te plunderen en
zich deze te annexerenzooals boven reeds gezegd is.
Dompers, achterugtkruypers, volksbedotters zyn alio zul-
ken, die voor waerheyd, regt en godsdienst alles ten beste
geven, en in rust en vrede met hunne medeburgers leven
willen en de voetstappen onzer goede oude péfcens be
wandelen die trouw aen troon en altaer die hunne vry
heyd ondersteunen en handhaven, het geluk der ware be
schaving genieten.
Tn een woord wit word zwart, en zwart wit geheeten
met onze nieuwerwetsche politieken. Indien liet nu waer
is dat de tael gansch het volk is, gelyk men oudtyds zegde,
spreekt hel van zelf wat die verwarring van denkbeelden
al kwaed moet te weeg brengen daer waer zulke wanlael
in voege kan komen, eu boe vreed soms,eene natie zulke
baldadigheyd moet boeten.
De geschiedenis van de franscbe revolutie en de liuy-
dige van ltaliën zeggen genoeg wat men van haer te ver
wachten heeft.
Belgiën blyve immer vry van zulke verbastering
De Gendscbe fabriekanten moeten goed de oog in het
zevl houden voor wat liet traktaet met Engeland aengaet
want ernstige poogingen worden gédaen door die natie
om haer doelwit te bercyken.
De voornaenste engelsche koophandelkamers (en ouder
anderen die van Manchester, Liverpool, Birmingham,
Belfast, Glasgow, Hull, Edimburg, enz..) hebben aen hun
gouvernement nopens het sluyten van dit traktaet reu
vertoog ingezonden. In dit schrift vestigen zy de eendacht
van het besluer op het traktaet gesloten tusschen Vraiik-
ryk en Belgiën, als ook op een ander traktaet "t welk
Vrankryk onderhandelt met liet duylscli Tolverbond. De
brilsche koophandetkamers doen zien dat er voor Engeland
groote nadeelen moeten volgen uyt het aeiigaen dier trak
taten, en zy vragen dat om dezelve te vermydem, ei- ern
stige inaetregelen genomen worden.
Zy vragen daerenboven, als het beste middel daertoe,
dat men naer Brussel en naer Berlyn eenen bekwamen
agent zende, ten eynde te bewerken dat Engeland op dei»
voet der meest begunstigde natiën behandeld: worde.
Men weet wat er daeruyt voor Gend spuuyien zou
't ware den ondergang dezer schoone stad- Daerom moeten
de fabriekanten zorgvuldig waken, op dat hunne tegenkan
ting zoo ernstig en zoo levendig zy als de poogingen welke
Engeland gaet wagen. Vlaemsche Land).