ZONDAG 22 DECEMBER 1881. ZESTIENDEN JAERGANG - Nr 799. mr belangbyk berigt. Vertrekuren uvl de Statie Aelst XAER: 6 FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 21 December 1861. Wat willen de liberhaters met de Kerkgoederen doen En hoe begon die roovery Maer gaen wy niet te zeere. Was 't daermeê genoeg Dal hy luystere fiendorm. 5-20 8-25 11-55 12-30 3-10 6-10 Tokeren 520 8-25 12-30 6-10 »-00. Brussrf 7-45 0-0 12-15 3-10 5-45 8-30. Weolu Brus. Autw. 5-20 8-25 12-30 3-10 6-10 Leuv TfoienLuyk 5 2 8-25 12-30 3-10 6-10 Verv LandStTniyën,Ö-2U 8-25 12-30 3-10 6-10 R Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-20 0-00 3-10 6-10 lc klas Inngs Dendermonde. Kortrvli, Mousoroen, Rvssnl (langs Lede) 8-25 j 12-30 - 0-00 3-10—6-10. Doornvk, Ryssel (langs Ath 7-455-45 0-00 Nin. Geerard'sl). Ath, 7-45 2-30 5-45 0-00. G«»nd 8.25—12-30—0-00—3-10—6-10—8-20 Bergen, Quievrain 7-45—0-00— 2-30—5-45 VAN ANTWERPEN NA ER St-Nikolaes, Lokeren, (lend. 6-30 8-30 10-30 3-00 6-00 0-00. VAN GENU NA ER Aokeren, St-Nikolaes, Anlweipen. 6-20 9-oy 10-20 2-45 5-50 0-00. Te lbde staen al de konvoys. Te iurgbw staen dexic vertrekkende van Alh 6-40 0-00 10-10 4-35 0-00 en deee vertrekkende van Denderleeuw al de convoys. Staen te r.vsfcCEM stil al de konvoys uytgenomen d<-xen vertrekkende van Aelst 0 00 des morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-nft 's morgens en 0-00 's avonds. Staen 'te Santbergen devertrekken.uyt Ath 6-40 -10-10 's morg. 4-35 en 0-00 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8 10 's morg. 2-50 6-00 en 8-50 des avonds. VAN LOKEREN NAER Dendermonde, Aelst 6-50 12-15 3-00 7-20•-». Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-50 12-15 -3-00— 0-0. VAN ATn NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-40 10-104-350-00. Lesson, GeeraerdsbergenNinove, Aelst, 6-400-0010-104-350-00. Brussel (!an;,s Denderleeuw) 6-4010— IC -4-35 0-0". Gend, Brugge, Ostende 6-40 (langs l.ede.) 10-10 4-35 0-00 VAN CSND NAER Audetiaerde, 6-25 9 30 1-35 7-46 - NAER Aelst, 7-00 11-30 00 2-20 5-00 7-4 VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 7-35 11 -40 2-20 5-20 J7-30. Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-20 5-20 VAN DENDERMONDE NAER Brussel (1. Aelst) 7-15 00-00, 2-00 5-15 7-45 (I. Mech.) 5-45 9-10 12-55 3-35 6-40. Aelst, 7-15 7-55 12-üó 2-00 5-15 7-45- DEN DENDERBODE Van heden af zyn de bureelm en de dmkkery van den DENDERBODE verplaetst in het ingaen der MOLEN STRA ET, digt by de groote Merkt, helderde buys voorby het Stadhuys. Men zal er zich voortdurend belasten met het verveerdigen van alle drukzaken. Wy verzoehen onze lezers ons met aendacht in dees geschiedkundig uytstapje te volgen, en dan zal 't hun ge- makkelvk zyn de titelvraeg dezes artikels op te lossen. De fransche revolutionnaire nationale vergadering van 1789 sloeg de hand aen al de grondzuvleu der oude samen leving, zy eerbiedigde niet eene instelling, alles moest dndor haren maronriieken hamer verbryzeld worden. Tot dan toe nogtans verborg eene sehynvrees hare geheyme plannen en had haer van godsdienstige hervormingen wederliouden zy had wel de godsdienstige vryheyd en gelykheyd uitgeroepen, maer zy had zich toch wel gewacht de hand aen 't wierookvat te steken en 't besttrer der gehev- ligde zaken te overweldigen. Het was echter daertoe dat zy gedurig aengestuwd wierd de ongeloovige en spottende lilösophie der eeuw zocht, door 't stoffelyk geweld, de Kerk te vervolgen en te vernietigen, omdat zy daerin door den laster en 't verderf niet gelukt had. Zoolang er een kruys en eenen autaer regt bleven, waren de goddeloo/.e Voliairianen in woede, omdat men zoolang wachtte dén EERLOOZEN, dit was te zeggen de CATHOLYKE RELI GIE, te verpletteren. Doch voor de filosophie en de kerk- vervolgers was den tvd nog niet gekomen om dien luetsten slag te wagen, de argiistigheyd maekle hen nog ten pligte min regtstreeksche middelen te gebruyken en steen voor steen van het Kerkgebouw te doen afbrokkelen, opdat zy niet eensklaps verrast en onder deszelfs puynen zouden verpletterd geworden zyn. Om des te beter te gelukken, gingen de vyanden der religie maer stapvoets te werk, zy spraken eene schvn- heylige tael, zy vevnsden eenen diepen eerbied voor den godsdienst en, gelyk 't altyd is geweest en nog op onze dagen is, was het ter meerdere glorie en tot grooteren voorspoed der Kerk dat zy ze zochten te kluysteren en van alles te berooven. In de zitting van 10 October 1789 deed eenen bisschop- apostaet eenen voorstel strekkende om de geestelykheyd van al hare goederen te berooven. Het plan des apostaets van Autun wierd met eenen onbeschryflyken geestdrift onthaeld door den linken kant der vergadering, de regter- zyde zag er eene regtstreeksche diefte in en eene berekende Inbreuk tegen de regten der Kerk. De beraédslaging was van beyder kanten zeer levendig. Den artsgoddeioozen Mirabeau gebruykle al zyne welsprekendheyd om al de valschheden en listigheden die hy afgaf te doen aennemen. Barnave ondersteunde hem uyt al zyne krachten. Maer den voorstel der pleyters voor deze heyligschendende diefte wierd met zoo veel krachtdadigheyd'en talent door den abbé Maury en den bisschop van Clermont bestreden, dat, hadden de verstoklste goddeloosheyd en 't schandigste verderf de vergadering met beheersebt, de roovery tegen de Kerk nooyt zou voltrokken geweest zyn, want regt en regtveerdigheyd zouden staende gebleven zyn en ai de listen van Mirabeau en consoorten zouden in 't zand gevallen zyn. En wat was, ten anderen, het vreeslvkste argument van Mirabeau? Het was't element van 't Socialismus, de ver nietiging van alles wat de maetschappy aeneenhoud. Ziet liier zyne woorden Wat is den eygendom in 't algemeen 't Is het regt dat allen gegeven hebben aen eenen alleen van uytsluytclyk iets te bezitten, tot het welk, in den naluerlyken slaet, allen een gelyk regt hadden. En, volgens deze algemeene bepaling, wat is eenen byzonderen eygendom Is een goed verworven krachtens de wellenIIET IS l)AN DE WET ALLEEN IJIE DEN EYGENDOM MAG e YERLEENEN EN ONTNEMEN Ziet daer', Landgenoten, de leering welke door de linker- zyde van de fransche constituante ondersteunt en verdedigd wierd om wettiglyk de Kerk te kounen rooven. En wat doei de linkerzyde onzer belgische kamer? Juysl het zelve, zy aept de fransche filosophie naer. De zelfde razerny tegen de Kerk dryft haer aen tot de zelfde roovery, omdat zy geen ander middel vind om het Catholicismus te ver delgen en het priesterdom in den grond te booren. Men ziet met wat duyvejsclie hurdnekkighevd onze liberhaters zich aen het dekreet van 4 november 1789 vastklampen. In de zitting van 7 dezer drukte den verslaggever der adrescommissie zicli volgender wyze uyt <t De principen waervan de gevolgtrekkingen zullen toe- gepast worden door onze op deze stof hervormde wetgeving zyn geschreven tn het dekreet van 4 november 1789, WET 1.1 A HET KONINGRYK en die gy moet eerbiedigen tot dat gy er in gelukt zyt de zelve door den wetgever van dien e tyd te doen a/schaffen En dit dekreet zegt dat alle geeste- e tyke. goederen ter beschikking zyn der natie Dit is te zeggen dat alle geestelyke goederen, alle goe deren der Kerk, alle goederen van 't buys Gods, immers geheel het erfdeel der Calholyke samenleving met inbeslag neming getroffen zyn Ziet daer wat de liberhaters willen. Vooraleer al de aenstootelykheyd te bewyzen welke de aenhalingen van den verslaggever bevatten, gaen wy eenige zinsneden meédeelen uyt de redevoeringen van deze welke in de fransche Constituante dezen heyügschendenden dief stal.bestreden. Ziet hier wat den Bisschop D'iJzez zegde De geestelykheyd is eygenareswant de vrywillige gift, den arbeyd, de aenkoopen zyn geheyligde titels tot den eygendom Indien den eygendom niet meer geheyligd is, het volk mag de A li KE RW ET (1) vragen En welke kracht zou dergelyk voorbeeld aen deze vraeg niet geven Den Abbé Maury sprak aldus - Te Roomen wilden verslael'de schryvers houden staen dat al de goederen der Romeynon aen Cesar loebehoor- cc den. Dit princiep, vernieler van 't menschelyk geslacht, wierd niet. afschuw verslooten den Kanselier Duprat bragt dit stelsel andermael voor, maer al het zelve alleenlyk de geestelykheyd toe te passen om het -later tot alle eigendommen uyt te hreyden. Dit stelsel wierd door geheel Vrankryk verstooten M. de Paulmy bragt het nog eens voor den dag en Lodewyk XV verstootte het en noemde het een gedacht van Machiavel. Dan wierd het in de Encyclopedie geschréven en 't is daeruyt cc dat MM. Thouret en Mirabeau het getrokken hebben..... Wee aen de natie waer de eygenaers slechts eygen- domstilels, die van voor de wet dagteekenen, zouden bezitten om hunne eygendommen te verdedigen. Met dry valsche gevolgtrekkingen zou men luin goed afnemen. De verbeuring der geestelyke goederen kan niet uytge- sproken worden ten zy door het razende despolismus. Het vreeslvkste despotism us is datgene wat het masker a der vryheyd draegt.. Verscheydene redenaers verdedigden de kerkelyke zaek met kracht en talent, maer de filosophen der Constituante waren in meerderheyd gelyk onze liberalen, over eenige dagenook in meerderheyd waren en de roovery tegen de Kerk wierd uytgesproken en dadelyk ten uytvoer gebragt. Men wierp op dat niemand de kerkelyke goederen zou willen koopen, en daerop antwoordde Mirabeau deze merkweerdige woorden <c Laet ons die goederen maer door de venster werpen, ci er zal ze toch iemand oprapen, en daerdoor zullen wy cc aenhangers winnen Nadat deze schundige roofwet doorgegaen was, riep Mirabeau met zyne razende donderstem uyt Wy zyn a op goeden weg, wy moeten beginnen Vrankryk oncalholyk a te makeu Is dit niet 't geen onze liberalen dagelyks zeggen en doen (1) De AKKERWET is de* verderlinp, tusjc'nen ten van alle veroverde grondgoedertn. de burgers en de solda- De filosophie wachtte niet haer werk uyt te voeren. Welhaest volgde de afschaffing der kloosters; men nep ook van alle kanten der linkerzyde A BAS LES COCVENTS, WECU MET DE KLOOSTERS, DE KLOOSTERS AF Doch 't geen men tegen de kloosters kwam te plegen, bad welhaest zyn uytwerksel tegen de kasteelen en tegen de goederen der eygenaers, en op 't geschreeuw van WECU MET DE KLOOSTERS, volgde seffens dit van OORLOG AEN DE KASTEELEN I Dan begon de guillolien te werken Deze werking was wel wat bToedig, maer 't ging rap en 't was een allerbest® middel ooi de suspecten of verdachten te doen emigreren of wegvlugten en aldus hunne goederen aen tekonnen grypen. Het iilosopliismus rustte niet, het zette zyne geestelykn en burgerlyke vernieling voortde guillolien ging d la vapeur en in verschillige plaetsen, om nog sneller vooruyt te gaen, voegde men er de verdrinkingen by. De kerken wierden gesloten, de kruysen afgedaen, de priesters in koten en kerkers gesmeten, geguillotineerd of gedeporteerd immers 't was eene algemeene razzia van alles wat godsdienstig was. Qm dit eerloos spel van schande en booslieyd te bekroonen, stelde men eenen eeredienst in onder titel van de GODIN DER REDE, krachtens welken men in'vele plaetsen eene II... op den autaer ter aenbidding ten toon steltjeVerder doorliepen uytzendelingen 't land, drongen de kerken binnen en riepen, door 't geluyd der klokken, de liefhebbers ter verkooping van alle de sieraden, zoo als kelken, siboriën, kasuyvels, kandelaers, sclulderyën immers van alles wat aen de roofzucht niet was konnen onttrokken worden. Er wierd met comptanle penningen verkocht, de verkoopers streken 't geld op en lot nu toe' weel men nog niet aen wie zy rekening deden. Oude menschen zouden nog de kerels konrien noemen die 't land van Aelst afliepen om de goddeloosheyd te prediken en de kerkmeubelen te stelen. Al die gruwelen en tilosophieke schelmstukken waren 't gevolg der wet van 1789En dan durven onze liberhaters van heden nog houden staen dat die wet nog kracht heeft. Dé aenhaling die wy hooger geven, bewvst ton klaerste dat den verslaggever 'der adrescommissie van dit gedacht is. Het mnconniek fanalisimis moet grondig op den geest van dien liberhater werken. Waer heeft hy ge vonden dal deze fameuse schandwet in Belgiën afgekondigd is geweest De dood van den schelm Robespierre, een der byzonderste kopstukken der filosophie, heeft de invoering van die rooversdekreten der fransche republiek in ons land belet. En daerbv weet hy niet, dien grooten liberalen regts- geleerden, dat de wet van 't konkordaet van 4801 de schikkingen der wet van 't dekreet van 1789 wederroepen heeft? Weet by het niet, wy zullen 't hem leeren, Onder andere schikkingen ten voordeele van 't kerkelvk gezag vind men de volgende Dat het gouvernement zal maetregels nemen opdat de Catholyken goederen aen de kerken konnen geven, 't welk een onbetwistbaer bewijs is dat de kerken mogen bezitten Men ziet ook, door liet zelfde konkordaet, dat Napoleon, eersten konsul, de roovery der wet van 4789 als eenen diefstal der kerkelyke goederen aenschouwdeaengezien hy door den artikel 15 van het konkordaet aen den Paus vraegde te willen verklaren dat noch Hy, noch zyne opvol- gers, in eenigcr manier, de aenkoopers der geestelyke goederen zouden verontrusten Den eerslen Consul bestatigde dan dat die goederen den onaenrandelyken eygendom waren der kerken en dat de Constituante eenen diefstal had bedreven. Maer wy zouden aen onzen liberalen verslaggever wel eens willen vragen wat by met de grondigste schikkingen onzer Constitutie wilt doen Beweert liy misschien dat de belgische Consti- lutie van 4850 moet wvken voor het franscli revolutionnaire dekreet van 4789 De vryheyd der eerediensten bekrachtigd door art. 14, de waerborg van den eygendom zonder de minste uytzon- dering door art. 11 vastgesteld en de afsehjfling der ver- beurlvei kiaring gedekreteerd by art. lü, en eyndelyk de herkenning van 't geestelyk gezag in al de volhevd des woords, zyn dit misschien al droombeelden, of schikkingen zónder zin, vrvbederi in de lucht, regten zonde." beleekenis die moeien vallen voor eene liansclie sansculoltenwet, voor liet dekreet van eene bende roevers en moordenaers

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1861 | | pagina 1