ZONDAG 29 DECEMBER 1861- ZESTIENDEN JAEBGANG - N' 800. Vertrekuren uvl de Statie Aelst NAER: 6 FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. <mr BELANGBYK BERIGT. AELST, den 28 December 1861. Den eerbied voor de Wet. De keerzijde der medalie. Wie is- den grooten pligtigen Slotrede. g^Gend, Brugge, Ostende 8-25 —12-20 0-00 I 3-10 -6-10 le klas langs Dendermonde. Kortrvk, Mmiscroen, Itvssel (langs Lede) 8-25 12-30 0-00 3 10 -6-10. Doornyk, Hyssel (langs Ath 7-455-45- 0-00 Nin.GeernrdsB.Ath, 7-45 2-30 5-45 0-00. Bergen, QuievrainT-450 (KI— 2-30 5-45 fteaderm. 5-20 S-25 11-55 12-30 3-10 6-10 l.nkem, 5 20 8 25 12-30 6-10 00 uss.d 7-45 0-0 12-15 3-10 5-45 8-30. Mech. Ilru». Antv. 5-20 8-25 12-30 3-106-10 Lenv ThujiLuyk 5 2 8-25 12-30 3-10 6 10 Vérs I. nndStTmvën,5-20 8-25 12-30 3-10 6-10 ti-m» h 25 -12-30—0-O0—3-10-6-10—8-20 VAN ANTWKItPF.N NAER 8t-Nikolaes, Imkeren, Gend. 6-30 8-30 10-30 3^00 6-00 0-O0. VAN GENU NAER Lokeren, 6t-Niko1ae«, Antweipen. 6-20 9-''O 10-20 2-45 5-50 O-'K). Te LEDE staen ol de kunvovs. l> iukckm staen der.- vertrekkende van Ath 6-40 0-00 10-10 4-35 0-00 en deie vertrekkende van Denderleeuw «I de convoys. Staen te t.YSKCEM stil al de konvoys uylgèiiumen deren vertrekkende van AeUt 0 00 de» morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten ft-OO 's morgens en 0-00 's avonds. Staen in S i v Racet de verr**kken nvt Ath 6-40. 10 11) 's mnrp. 4-35 en 0-00's avonds. Vau Dendert -euw 0-00 8 10 morg. 2-50 6-00 en 8 50 des avonds. CUIQUE SUUM. VAN LOKBREN NAER Dendermonde, Aelst 6-50 12-15 3-00 7-20 »-». Ninove, Geerérdsberöen, Ath 6-50 12-15 - 3-000-0. VAN ATH NAER Geeraerdsbergen. Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-40 10-10— 4-35—0-00. Lessen. GeernerdshergenNinove. Aelst, 6-400-0010-104-35—0-00. Brussel (Ian;,9 Denderleeuw) 6-4010-II 4-35 0-0". Üend, Bragge, Ostende 6-40 (langs I ede.) 10-10 4-35 0-00 VAN CF.ND NAER Audenaerde, 6-25 9 30 1-35 7-4o - nakr Aelst, 7-00 11-30 00 2-20 5430 7-4 VAN BRUSSEL NAER Aelst, C.end 7-35 11 -40 - 2-2o 5-20 - 7-30. Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-20 5-20 VAN DENDERMONDE NAER Brussel (1. Aelst) 7-15 00-00, 2-00 5-13 7-45 (I. Mech.) 5-45 9-10 12-55 3-35 6-40. Aelst, 7-1 7-55 124)5 2-00 5-1) 7-45- - DEN DENDERBODE Van heden af zyn de bureelen en de drukkerij van den DENDERBODE verplaelst in hel inijaen der MOLEN STRA ET, digt by de groote Merkt, het derde huys voorby het Stad huys. Men zal er zich voortdurend belasten met hel verveerdigen van alle drukzaken. Nooyt scheen men meer de regten der wet te willen eerbiedigen dan op heden Nooyt scheen men er meer aen vastgehecht en meer liefde er voor le heloonenDoch duerin is niets dat ons verwondert telkens dat de secla- larissen aen 't roer der zaken r.yn, eysschen zy dat deze, welke zy bevechten, eene algeheele onderwerping eene stekeblinde gehoorzaemhevd aen de wet hewyzeu. Alles moet dan voor de wet bukken, wee aen dezen die van hare niagt durft twyfelen of die rnagt betwisten, 't ware een .schelmstuk van gekwetste natie waerlegen van alle kanten iinrrabas en reus est mortis, by is de dood schuldig, ge schreeuwd word Dit heeft men gezien in alle lydvakkon der geschiedenis, in de 16" eeuw, ten tyde der Geuzen, men heeft het onder vonden onder liet beheer der tilosophie in 1795, men heeft het gepleegd onder het verdrnkkingsstelsel van Willem den koppigen, en nu gevoelt men het byzonderlvk onder de ijeheersching van het hedendagsch verbasterd liberalismus. Wy zyn er hier in 't land alle dagen geluygen van telkens dat dit liberalismus de staelsleugels in handen had, heeft liet met geheele reesseins wellen gemackten wat voor -wetten? Wetten diA regtstreeks de vrye grondwet in 't herle kwetsten. Sprak er iemand tegen, of speeekter nog iemand tegen, sell'.uis snauwde en snauwt men hem nog toe is eene wetmen moet er aen gehoorzamen en ze aenneinen zonder tegenzeggeu, want de wetgeving heeft ze gestemd on de uytvoerende magt heeft- ze goedgekeu'd Met zulke argumenten gact men verre en sleept men den staetswageu tot aen den voet van den afgrond, waerin hy onvermydelyk inoet verzwolgen worden Wy zyn dan op het punt van nog vele en doodelyke wonden aen de grondwet te zien toegebragt worden het adres in antwoord op de troonrede, dit is te zeggen liet programma 't welk de liberatersfactie aen 't parlement oplegt en waermêe zy 't land gaet begiftigen, is iiiets anders dan de verdelging dier grondwet die de nationale vertegenwoordiging nogtans gezworen heeft le onderhouden en nooyt le latei, schenden. Dit programma gaet doodelyke slagen aen onze godsdienstige vryheden toe brengen en dit wel om te poogen het geestelyk gezag te vernietigen, 't welk, met zvne onaflianglyke magt, het behoud van onzen heyligen godsdienst beschermde. Dit gezag moet verdwynen constilulfonnele waerborg op, of conslitulionnele waerborg neêr, de mayonnieke secle vind er eenen onverwinnelyken hihderpael in tegen de verwezenlyking van hare plannen Let dus op, Belgen, Want, als gy op uwe hoede niet zyt, als gy niet bereyd zyt van de wettige vryheydsmiddelen die gy nog bezit, gebruvk te maken om die secte neêr te vellen, gy zult het te laet beklagen en er u willen vail be dienen als gy. gekluvsterd door de ketens van het ma?on- niek despotismus, niet meer zult konnen noch mogen Deze vermaning geven wy u als het nog tvd is, later onthoud het wel, zal u deze vergunning voor goed ontrukt wezen en zult gy nog blyde zyn als gy, gekromd onder den drukkenden last van de seliandigste slaverny, uwe kluyslers in ruste zult mogen omhelzen Indien de sectarissen le peerde op de wet zitten als zy in een land de bovenhand hebben, hoe wederspannig, hoe oproerig, hoe stout zyn zy niet legen de wet als zy in ïninderheyd zyn. Dan schimpen en spotten zv met de wet, dan ondernemen zy er de strafbaerste aenslugen legen, dan aenzien zy de wet als eene vuyle schotelvodde. Dit hebben wy gezien in 1857, als die nooyt genoeg veroordeelde liberaters-ma<?onnieke revolutionnaire schand- tuuneeleu 't laad en de kamer ontëerd hebben toen waren de liberaterssectarissen in ïninderheyd, en loen ook hebben zy op de eerloosste wyze onuer de voelon getrappeld 't geen de natiën aliyd meest in eerbied gehad hebben, de grond wet en de nationale vertegenwoordigingDie secte dan eenen volksoproer voorbereyd, uylgewerkt en aenge- blazen hebbende, heeft zy 't parlement doen overweldigen en zelfs liet leven van verscheydene leden conservateurs in geva.er gebragt. Zoo boog was de geest verbittering ondei 't volk opgewonden, dat den oproer de bloedigste uytslagen en de betreurlykste gevolgen kon gehad hebben. Doch daermêe bekreunden de liberaters-seclarissen zich niet, hunne plannen waren uytgevoerd, zy hadden in hunne inzigten gelukt, zy hadden de deuren des parlements ge sloten en van de souvereyne magt de ontbinding der wet geving bekomen en vervolgens, door alle middelen van sehrikaenjaging, eene meerderheyd verworven, die, later, aen de secle als eene kalkoeuentroep moest gehoorzamen... Maer als men zulke parlementaire dwiugelandy ziet han delen, zou men wel durven houden staen dal den eerbied voor de wetten diep in de herten gegriffeld is De menigte vreest nog eenigzins de magt der wet, maer is zy wel voor 't volk een voorwerp van waren eerbied Niets is inoeyelyker dan aen "t volk in te boezemen dat de wet een wezenlyk. goed is voor de gewetens. Het volk aenveerd dit nog voor de wetten die regtstreeks van God komen liet valsch of sectariseh liberalismus is er nog niet in gehikt het bestaen der Goddelyke wetgeving uyt de herten te rukken maer wee aen de samenleving indien de sectarissen daarin gelukken, want dan is haren volslagen ondergang onvermydelyk. Neemt de vreeze Gods gansch van by het volk weg, en dan, dit is zeker, zaldegiuwr- lyksle regenngsloosheyd, met al hare yslykste gevolgen, over 't voïk hare verdelger i heerschappy beginnen. Den kleynen eerbied die er m voor de menschelyke wollen beslaet, komt voort uyt 't nciep van de Goddelyke Wet geving, en niet bet verdwyi van dit laetste, moet en zal noodzakelyk het nog over yvendft van 't eerste als eenen rook vergaen. Wy herhalen het dus Wee aen de samen leving Het zyn voorzeker de. Catholyken niet die oó.yl den eerbied voorde reglveerdige politieke welt n zullen poogen te verminderen ofte vernietigen of derzeiver gezag onder- mynen zy betreuren integendeel de vermindering van din eerbied en de verzwakking van dit gezag als een droevig teeken van onzen tyd, als een der noodlotLligsle oorzaken der ongebondenheden die thans de samenleving in hare voornaemste grondvesten schokken. Maer konnen wy den weynigen eerbied voor de wet, van wege 't volk, kwalyk nemen Is 'l bel volk dal den grooten pligtigen is? Wiens schuld is 't loen 't volk eerbied weygert aen eene wet, als deze in eenen geest van parly- digheyd is gemaekt en de principen kwetst, waerin 't volk zvne regten vind, en de Goddelyke voorschriften versmaed, waerop die wet moet berusten Is 't de Schuld van 't volk Klaerblvkelvk neen. Men heeft aen 't volk gezegd dal de wet geenen God erkentmen heeft aen 't volk gegeven en men geeft hem nog alle dagen hel spektakel van wetgevingen, welke geene hoegenaemde rekening houden van de meest gekende en diivdelyksie Goddelyke Voorschriften men spant alles in, men heeft de grootste zorg 0111 in alles nytsluvtelyk dè actie van den mensch alleen te laten doorschynen en om eéne volslagène afscheyding tusschen de zaken van de aerde en die van den hemel', tusschen de pligten van den gods dienst en de eysschen der politiek, daer te stellen men is zoodanig bezorgd om die afscheyding gansch, geheel, vol komen en vols! rekt te maken tusschen 't geen men nog aen God laten wilt, en 't geen men zoo geerne het tijdelijke noemt, dat liet waerlyk honend en versmadend is voor Dezen van Wien den mensch alles ja volstrekt alles, lot liet leven toe, bekomen moet. Immers, men preekt, men schrvfl, men werkt, men studeert, pevst en herpeysl zoodanig om het geestelyk gezag nieiig, zonder invloed, zonder aelie of werking te maken en hetzelve uytsluytelyk en alleen van de burgerlyke magt te doen afhangen, 'dat men geene hoege naemde moeyelykheyd meer maekt met alles te handelen en over alles te'beschikken net als bestond er geen gezag, dat van God zelf het regt en de pligt ontvangen heeft, op eene souvereyne manier, de Goddelyke wet voor te sehrvven en uyt te leggen. Met een woord, hel lydelvk besluer, 't gouvernement of liever de afgunstige róacónmeko seciu- rische partyzucht zoekt, herzoekt, snufFelt, keert, draevt en wend gedurig om middels le vinden ten eynde in AL de gouvernementele akten het goddelyk gezag te vernietigen, volkomen uyt te vagen en liet zelve gansch en geheel uvt het gedacht der samenleving terukkenEn dan is m m verwonderd dat er geenen eerbied voor de wetten meer is, dan is men verwonderd dat overspel, moorden, stelen, branden, bedriegen, liegen, lasteren enz. zöo ge meen geworden zyn Wy vragen het nog eens Wie is den grooten pligtigen Het volk Duyzendmael neen Wie is 't dan Deze alleen die 't goddelyk gezag miskennen en aen 't volk leeren miskennen, deze die den godsdienst verstooten, verachten en by 't volk zoeken hatelyk le makeu. In plaels dat zy de ontvoogders des volks zouden zyn gelyk zy zich noemen, zyn 't de bedervers, de verleyders, de verslavers, de ongeluksvogels des volks, die niet anders werken dan om de samenleving in eenen peylloozen afgrond van rampen en ellenden te storten Wy willen voorzeker niet zeggen dat alle wetten eene uytdrukkelyke en stellige goedkeuring van de Kerk moeten ontvangen, van de Kerk dit eerste grondgezag, aen 't welk God liet regt gegeven en de pligt heeft opgelegd den mensch tot zyn eynde te geleyden en hem de Goddelyke voor schriften voor te houden en uyt le leggen, maer wy zeggeu gladaf dat alle wet, veroordeeld en verstooteu door dees gezag, 't welk God wilt en gebied dat wy eerbiedigen en aenhooren gelyk Hy wilt dat wy HEM ZELVEN eerbiedigtm en aenhooren, ook dadelyk hare kracht en werking verliest op de gewetens. Wy zeggen meer en nameiyk dat, indien de wereldlyke magt zulk eene wet poogt op te dringen, er uyt de borst van eiken vrven burger, die zvne weordigheyd kent en een moedig hert voelt kloppen, dien NON POSSli- MUS, WY MOGEN NIET moet opstygen. Men kan mis schien dien NON POSSUM US of WY MOGEN NIET wel versmaden en verachten, maer de eeuwen zyn daer om er de onverwinbare magt en sterkte van te bestatigen. Voor slot durven wy daer byvoegen dat men 't zelve mag zeggen van de wellen die duydelyk de GRONDWETTEN' van den Staet zouden overtreden, omdat die overtredende wetten eene duydelyke oriregtveerdigheyd zouden:beVatteii die daerdoor zelve de natuerlyke en Goddelyke wetten zouden schenden, omdat zv hei. verbond of het verdrag en den eed zouden overtreden die hel volk en 't bestuër ouder eikander verbinden en die den grondsteen zyn vau 't.poli tiek bestaen van den Staet In de zitting van 3 dezer, verklaerde M. Frère, minister van finantiën, aen de Kamer dat er le Antwerpen in het bestuer dor douanen viel éénen \Yuel meer te vinden was het llandchblud logenstrafte die verklaring van >1. Frère, maer wierd niet tegen gesproken eenen brief uyt Antwerpen aen een gendsch blad toegezonden, bevestigt het zeggen van hel Handelsblad in do volgende voegen Er zyn geene Walen meer bv de douanen le Antwerpen Laet ons eens zien Den bestuerderEenen Wael. Den hoofd-toezienerEenen Wael. Twee konlroloursTwee Walen. Twee bureelscliryversTwee Walen. Vier brigadiers en onder-brigadiers Vier Walen. Dertig préposés Dertig Walen. Al deze bedienden verstaen noch lezen een woord vlaemscl» Verder zyn er nog 80 andere beambten, van allen graed, die eenige woorden vlaemsch verstaen, maer die tael noch lezen, noch seliryver., noch spreken kunnen. Het is dan eene valsohe verklaring die >1. Frère aen de Kamer deed Veroorloofde eenen calholvken gedeputeerden zich eene, diergelvke onwaerheyd, M. Frère zou hem toesnauwenGy liegt En hy, wat heeft hy gedaeu Eene liberale korrespondenlie uyt Brussel, maekt de volgende bemerking over de zaek van M. llayez Indien de regering geen middel weet te vinden, 't welk haer eenen uvl weg ten dezen aenbied en waer dien uyt weg te zoeken, is my en anderen raedselachtig dan leyd het geenen twyfei of door de vertegenwoordiging zal een afkeurend votum over deze handelwyze van't kabinet worden uytgebragt, eene verklaring, die in de gegevene omstandigheden eebe ernstige betoekonis zou hebben., want het valt niet te loochenen, nimmer sedert 1830 wa> eene oppositio tegen eenig bewind zoo aenecn- gesloun, zoo stei'b en'zoo talryk.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1861 | | pagina 1