ZOYDAG 3 JANUARY J8G2.
ZESTIENDEN JAEBGANG - Nr 801.
Vertrekuren nvt de Statie Aelst NAER:
0 FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
UT BELAXGRYK BERIGT.
AELST, den 4 January 1802.
ST-PIETERS-PEXXIXG.
Wat zeggen de Sectarissen meest
Daerom niets min gedaen
Iets merkweerdig.
Den Burgemeester op het stad
huys, den Pastor in de kerk, en
de Ministers in het ministerie.
Waerom die nieuwe wetten
Dendenn. 5-20 8-25 11-55 12-30 3-10 6-10 EE Gend, Brugge, Ostende 8-25 -12-20 0-00—
Lokeren 5-20 8-25 12-30 6-10 »-00. jj 3-10 6-10'le klas langs Dendermonde.
Brussel 7-45 0-0 12-15 3-10 5-45 8-30. jj Kortrvk, Mousoroen, Rvssel(langs Lede) 8-25
Mech. Brus. Antw. 5-20 8-25 12-30 3-10 6-10 12-30 0-00 3-10 -6-10.
Leuv ThienLuvk 5 2 8-25 12-30 3-10 6-10 8 Doornyk, Rvssel (lnngs Ath 7-45—5-45-0-00
Verv LandStTriiyën,5-20 8-25 12-30 3-10 6-10 Nin. Geernrdsb. Ath, 7-45 2-30 5-45 0-00.
Gend S 25—12-3*0—0-00—3-10—6-10—8-20 Bergen, Quievrain 7-45—0-00— 2-30 —5-45
VAN ANTWERPEN NA ER St-Nikolaes, Lokeren, Gend. 6-30 8-30 10-30 3-00 6-00 0-00.
VAN GEND NAER Lokeren, St-Nikolaes, Antweipen. 6-20 9-00 10-20 2-45 5-50 0-00.
Te leob staen al de konvoys. Te iof.cem staen den* vertrekkende van Ath 6-40 0-00
10-10 4-35 0-00 en dete vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te «ÏSECEM stil al de konvoys uytgenonien dezen vertrekkende van Aelst 0 00 des
morgens en 0-00's avonds en van Dendermonde ten 0-00's morgens en 0-00's avonds.
Staen te Santbergen deverin kken uvt Ath 6-40 10-10's morg. 4-35 en 0-00 '6 avonds.
Vau Denderi enw 0-00 8 10 *s morg. 2-50 6-00 en 8-50 des avonds.
CU1QUE SUtJM.
VAN LOKEREN NAER t
Dendermonde, Aelst 6-50 12-15 3-00 7-20»-».
Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-50 12-15 - 3-000-0.
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen. Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-40 10-104-350-00.
Lessen. GeeraerdshergenNinove. Aelst, 6-4Ü0-0010-104-350-00.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-4010-It -4-35 O-OO.
Gend, Brugge, Ostende 6-40 (langs Lede.) 10-10 4-35 0-00
VAN CP.ND NAER
Audennerde, 6-25 9 30 1-35 7-4o naer Aelst, 7-00 11-30 00 2-20 5-00 74
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend 7-35 11-40 2-2u 5-20 - 7-30.
Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-20 5-20
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (I. Aelst) 7-15 00-00, 2-00 5-15 7-45 (I. Mech.) 5-45 9-10 12-55 3-35 6-40.
Aelst, 7-15 7-55 2-03 2-00 5-15 7-45-,
DEN DENDERBODE
Van lieden af zyn de bureelen en de drultkery van den
DENDERBODE verplaetst in het ingaen der MOEEN-
STRAETdigt by de groote Meikt, het derde huys voorby
het Stadhuys. Men zal er zich voortdurend belasten met
het perveerdigen van alle drukzaken.
Dm; die den val wenschen van den Apostolyken Stoel
zyn thans in gramschap ontsteken tegen de Catholyken,
die het tvdelyk gezag van den Paus willen ondersteunen.
Telkens dat den Paus of de Bisschoppen eenen oproep doen
tot de celoovigen, ter ondersteuning van dit gezag, hooren
en zien wy de onverzoenlyke vyanden der Kerk in woede
uytschielen, protesteren en honderde intriguen gebruyken
om de Catholyke mildheyd te doen verflauwen en dien
edelmoedigen geestdrift voor de zaek des Pauzes uyt te
dooven. Die haetdragers tegen God en zyne Kerk deynzen
voor geene leugens, hoe dwaes zy ook zyn, terng, laster en
verfoeyelyke aentygingen van alle slach worden in 't werk
gesteld tegen de Catholyken, die vrywilliglyk en zonder
den minsten dwang, hunne geldelyke ondersteuning schen
ken acn de zaek des Apostolyken Stoels, die de zaek is der
beschaving en van 't behoud der samenleving.
Ja, den St-Pielers-Penning is eenen akt van geloof,
eenen onderstand voor de samenleving, eenen sterken
hiuderpael tegen de vreeslyke ramp welke de boozen thans
voorbereyden. Dit is de oorzapk van de schuymende razernv
welke de sectarissen van dezen tyd tegen deze Catholyke en
geheyligde offergift laten blyken 't is dan aen ons, Catho-
Ivken, dit bolwerk te verdedigen en te versterken door
namelyk onze mildadigheyd te handhaven of te vermeer
deren
Vol schynheylige bekommernis voor de noodlydende,
komen de mafonniefce sectarisserf ai tyd met hunne zelfde
schynredens voor den dag. Hun voorriaemste argument is
dat alles wat men voorden St-Pielers-Penning geeft, aen
den armen onttrokken word, dien wy echter, uyt broeder-
lyke liefde moeten helpen.
Dees hypocrieteliedeken kennen wy van over lang
die gasten spreken gedurig van de armen en ongelukkigen
te helpen, hunne woorden zyn daeromtrent vol honing en
suyker, maer zy verschillen oneyndig van hunne daden.
Op dees teenémael versleten liedeken valt maer eene
antwoord namelyk hun te vragen wie er meest de armen,
de gebreklydendèn, do ongelukkigen helpt, vertroost en
livstaet, de Catholyken of wel de ma?onnieke sectarissen,
deze die de zaek van den 11. Stoel voorstaen en hulp bieden,
of wei deze die ze verdrukken vervolgen en lasteren?
Als deze ellendige schvnheyligen ons 't Evangelie komen
aenlialen om 't werk van St-Pielers-Penning te kritikeren,
als zy het glas water, aen den armen gegeven, bybrengen,
dan zouden wy er hun de woorden konnen nevenszetlen van
Christus die de hevlige vrouw prees en goedkeurde omdat
zy zyne Goddeiykè voelen met eenen kostelyken balsem
«verstreek. Judas, dien bedekten dief, die later zynen
Meester verried, verkocht en leverde voor een bandvolleken
geld, was ook den eersten om dit milddadig en loflelyk
werk dezer heylige vrouw te beknibbelen, tegen te spreken
en te doen aenzien als eene nuttelooze verkwisting van iets
dat kon verkocht en 't geld er van aen den armen gegeven
worden. Dat er van daeg veel Judassen te vinden zyn die
met dezelfde intriguen en drogredens den Piaetsvervanger
of Stadhouder van Christus willen verraden en leveren,
dn ziet men maer al te klaer. Ten anderen, het zyn de
voorstaenders van bet seclarisch magonnismus niet die zich
DAEDZAKELYK en WEZENLYK met bet ongelukkig lot
der ariyen bekommeren. Als die kerels wat te geven
hebben, zy besteden het meestal aen andere zaken zy
hebben hier iets te onderhouden, daer iets te doen zwvgen,
ginter iets content te stellen, immers, maconnieke kwanten,
die op alle vvvers visch hebben, peyzen aen geene armen
of ongelukkigen, zy hebben te veel te geven aen datgene
wat hun beter behaegt dan de ellende of de beroovingen
der noodlvdenden. Wy herhalen het nog, Judas was schat
meester onder de Apostelen, hy wist dat, 't geen er over
was, aen de armen wierd gegeven, en nietlegensiaende hy
dit wist, beslool hy zynen Goddelyken Meester of liever de
armen, voor welke hy nogtans zoo bekommerd scheen.
Acbteruyt dan, schynheylige bedriegers of judassen van
onzen tyd, de Catholyken konnen zeer gemakkelyk uwe
valsche zuchten over 't ongelukkig lot der armen missen,
de armen zelve missen ze nog gemakkelvker, want zy weten
wel dat het aen uwe poorten of deuren niet is dat zy
hunnen nood moeten gaen klagen, daer immers en woonen
liet medelyden en de ware broederliefda niet. Er is niet
te geven, of er is niemand t'huys, en daermeê poef de poort
of de de deur toe, ziet daer uwe aelmoesen
Al die maconnieke beknibbelingen en walgelyke \en-
vallen zullen den geestdrift der Catholyken om Roomen te
ondersteunen niet verkoelen. Reeds heeft het hoofdkömiteyt
des genootscliaps van St-Pieters-Penning onzes bisdoms,
't welk te Gend, onder bet voorzitterschap van Z. I). den
Bisschop en Graef d'Alacantara, zetelt, zvne werkingen
met zooveel vlyt als 't eerste jaer hernomen. Alles doet
gelooven dat ons bisdom dit jaer nogmaels het geluk zal
hebben aen Pius IX een nieuw bewvs te geven zyner onver-
brekelvke verkleving aen de Roomsch Catholyke en A pos-
tolyke Kerk, bmidi de bescherming van den
hoogweerden Prelaet, aen wien de Catholyke wereld bet
eerste gedacht verschuldigd is van, door St-Pieters-Penning,
den H. Vader te konnen helpen, zal beantwoorden aen den
oproep van het hoofdkomiteyt die door de komiteyten van
steden en dorpen zal gedaen worden.
In plaets van de dringende noodwendigheden van Pius
IX te zien verminderen, ziet men ze dagelyks vermeer
deren. Dit is 't geen de ware kinderen der Kerk begrypen
én daerom, in weerwil van al de maconnieke valschheden
en hairklieveryën, word er te Gend met eene buvtenge-
woone edelmoedigheyd ingeteekend. Eenen onzer vrienden
heeft eene Ijm gezien die een groot getal inschi yvingen
bevatle voor sommen die lot dry duyzend franks b'eloopen
en waervan de minste vyf honderd franks zyn.
Het voorbeeld der bissclioppelyke stad Gend zal, wy
twyfelen er niet aen. tot spoorslag dienen om al de steden
en parochiën des bisdoms aen te zetten in lever en vlyt te
verdobbelen en aldus mede te werken om liet. bekommerd
en geprangd hert van onzen Algemeenen Vader wat te
ontlasten. Hy zeil verkoopt al wat Hy heeft, tol zyne liefste
sieraden toe, om aen aengegane verbintenissen te konnen
volkomen zouden wy, Catholyke Belgen, zyne kinderen,
daeraen konnen ongevoelig blyven en niet alles aenwenden
om dien bedrukten Opperherder te helpen
Het is niet alleen Yrankrvk dal met eene buytengewoone
edelmoedigheyd de noodkreten van den H. Vader beant
woord, maer al de landen der wereld brengen bunnen
offei penning by om den Apostolyken Stoel te ondersteunen.
Wat er echter merkweerdig en terzelfder tyde troos-
telyk is, is dat de Catholyken der -overweldigde Ita-
liaensche Staten onder allen uylmuntendoor bunnen
iever voor den St-Pieters-Penning. U.m den schandigen
laster, de verfoeyelyke leugens, de snoode aanrandingen
van het piemonteescli revolutionnaire gespuys tegen Roo
men te wederleggen, spannen de overweldigde volkeren
alles in om zooveel onderstand inogelyk aen den Paus te
verschaffen. Wy vernemen door bel achlbaer en moedig
italiaensch blad, de Armenia van Turyn, dat zyne redactie
alleen veertig duyzend franks naer Roomen komt te zenden.
Zipt daer dit fameus koningryk van Italiën, 't welk
samenzweert om den Paus te doen vallen door een ramp
zalig bankroetterwyl de inwooners van dit ryk geld
hebben om Roomen te ondersteunen, weygeren zy liet
voor 't geldverslindend en Kerkverdrukkend gouvernement
van den inslikker.
In byna alle plaetsen van dit ingepalmd ryk begint men
de contribuliën te weygeren. Men scliryft uvt Napels dat de
weygering van contributie te betalen in zeer vele plaetsen
en zelfs tot in de voorgeborgten van Napels op eene groote
schael ingerigt word. Ziet daer de mannen die den Paus
zouden willen uythongeren zy worden d'eerste gestraft
met den geessel waerdoor zy den onschuldig™ hebben
willen verpletteren. Doch dit moet niemand vewonderen.
God waekt over zyne Kerk en over zyn volk, en indien wy
er ons voortdurend weerdig van maken, door onze onder
steuning aen die zelfde Kerk en andere goede werken;
wy mogen verzekerd zyn dat het ryk der boozen van geenen
langen duer zal wezen en dat liet vertrouwen met de orde
en den voorspoed welhaest zullen herleveD.
Indien liet op eenen schoonen morgend in den bol kwam
van mynheer den Pastor, naer het stadliuys te gaen en
aen M. den burgemeester te zeggen Mynheer, ik teil. niet
hebben dat er hier iets gebeurd zonder my te kennen Zou
M. den burgemeester den Pastor by de kraeg vatten en
liern eerlyk aen de deur zetten Indien M. den Deken
van Brussel eens naer M. Cbazal ging, en hem zegde
M. den minister van oorlog, ik wil niet hebben dat gy mil-
lioenen blyft verkwisten in kanonnen, bastioens, enz. om
Antwerpen te versterken, zonder myne permissieWat zou
M. Chazal antwoorden De deur van het kabinet van onzen
liberalen geldminister zou waerschynlyk niet groot genoeg
zyn om M. den Deken met pak en zak door te laten.
En gy, liberalen, gy wilt in de sakristy den Jan komen
uythangen. den boer komen spelen, en aen M. den Pastor
gaen zeggen in alleen ben hier baes Ik alleen ben hier
meester Foey, moeyjallen Hebt gy meer regt om u met
de zaken van de kerk bezig te houden, dan M. den Pastor
om zich met burgerlyke zaken te bemoeyen Indien gy dit
regt meent te bobben, toont waer gy bet gehaeld hebt
zoo niel, laet iedereen gerust, en bemoeyt u met uwe za
ken, en niet met die van een ander.
lederen pastor is jaerlvks verpligl, niet alleen rekening
te geven aen zyne geestelyke overheyd van hetgeen hv met
de penningen der keik heeft uytgewerkt, maer tevens ook
van op voorhand te bepalen op welke wyze hy de inkomsten
zyner kerk gaet gebruyken. Niet alleen is de geestelyke
overheyd van dit alles onderrigt, maer ook moet er van
dit alles aen de burgerlyke magt kennis gegeven worden,
vermits de kerkfabriek verpligl is jaerlyks eene kopy
zyner rekening aen het gemeente-bèstuer in te dienen.
Gelyk men ziet, heeft de wet van 4809 alle geldverspil
lingen van den kant der kerkfabriek onmogelyk gemaekt.
Wanneer de inkomsten der kerkfabrieken nu onvol
doende zyn om de noodzakelyke onkosten der kerk te dek
ken, dan magtigt de wet van 1809 den fabriekraed eene
subsidie te vragen aen de gemeente, aen de provintie eu
verders aen hut gouvernement. In dit geval is de goedkeu
ring der geestelyke overheyd niet voldoende, en den budget
moet ter zelfder tyd de goedkeuring bekomen der burger
lyke overheyd, vooraleer den kerkraed mag voortwerkeu.
Dit is redelyk, «en nooyt is het in het gedacht gekomen
van eenen pastor, tegen die bepalingen der wet van
4809 in te komen.
Waerom willen dan de liberalen de wet van 4809 be-
trekkelyk du kerkfabrieken veranderen Zie hier de ware
rede. Het dekreet van 4809 erkent iedere kerk eyndelyk
als opregte eygenares of bezitster harer eygendommen. Dit
stiiet echter de liberale godsdiensthaters niet aen, en daer
om moet dat dekreet of die wet veranderd worden. Onze
liberalen willen in een woord de kerkgoederen denslagen of
inpalmen, en dit konnen zy niet weltelyk, zoolang de wet
van 4809 beslaet. Dit is de rede er besiaet geene andere.
Wy zullen hel later beter zien. Ondertusschen mogen onze
liberale godsdiensthaters verzekerd zyn dat de zwarte
goederen in 4864 hun niet meerder zegen zullen bybren
gen dan op het eynde der vorige eeuw.
Wen schryfl ons uyt Brussel, dat de eygenaers van den Echo
du Parlement't is te zeggen, het ministerie en zyne jaknikkers,
den aenkoo'p gedaen hebben van den Echo de Bruxelles.
Den Echo du Parlement heefl reeds byna 300 duyzend franks
gekost, en hy kan nog niet gelukken, zoodanig zyn het ministerie
en zyne slaven in het land verfogyd.
Het zyn M"M. Devnux en Leo Orban (leest M. Frère-Orban) die
zich aen 't hoofd bevinden der genen die den Echo de Bruxelles
gekocht hebben.