ZONDAG 12 JANUARY 1SG1
ZESTIENDEN JAERGANG - Nr 802.
AELST, den II January 1862.
Vertrekuren ti vl de Statie Aelst IÏ
C FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
E2T BELANGBYK BEBIGT.
Den grooten moed van den Pans.
Wat moeten wy hieruyt leer en
Droomen is bedrog....... elc.
Mog al verloren Geld
Dendert». 5-20 R-25 11-55 12-30 3«<I0 6-10 §?Gpnd, Brugp,e, Ostwnde 8-25 12-°O 0-00
Loker^n 5 2U 8 25 12-30 6-10 .-00, 8-10 -6-101* klas langs Dendermonde.
Brussel 7-43 0-0 12-15 3-10 5-45 8-30. Kortrvk, Mouseroen, Rvssel (limps I ede) 8-25
M,rh. Brus. Antw. 5-20 8-25 12-30 3-ln 6-10 f 12-30 - 0-00 3-10 -6-10.
Le»v ThienLtiyL 5 2 8-25 12-30 3-10 6-10 Doornyk, Rvssel (langs Alh 7-4.3—5-45_ 0-00
Ver'v LnndS'Tniyën,5-20 8-25 12-30 3-10 6-10 Nin. Geerardsb. Ath, 7-45 2-30 5-45 0-00.
G°nd 8 2512-30O-lKJ3-106-108-20 Bergen, Quievrain 7-450-00— 2-305-45
VAN' ANTWERPEN NAER St-Nikolaes, Lokeren, Gend. 6-30 8-30 10-30 3-00 6-00 0-O0.
van GENU NAER Lokeren, St-Nikolaes, Antweipen. 6-20 9-00 10-20 2-45 5-50 0-00.
Te staen nl de kollvoys. Te JOEGEN siaen deie vertrekkende van Ath 6-40 0-00
10-10 4-35 0-00 en deie vertrekkende van Denderleeuw *1 de convovs.
Staen te «ïsmjkm stil al de konvoys iiytgenumeh dezen vertrekkende van Aelst 0 00 des
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten ()-ti() 's morgens en 0-00 's avonds
S aen te Sadevern-kken nvt Ath 6-4') 10 10 's morg. 4-35 en 0-U) 's avonds
Van Denderi enw 0-00 8 10 's morg. 2-50 6-00 en 8^50 des avonds.
VAN LOK ER EI* NAER
Dendermonde, Aelst 6-50 12-15 3-00 7-20
Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-50 12-15 -3-000-0.
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen. Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-40 10-104-35—0-00.
Lessen. Geeraerdsbergen,Ninove, Aelst, 6-4;)O-UO—10-10—4-35—0-00.
Brussel (lan^s Dender leeuw.. 6-4010- 1C -4-35 U-O".
Gend, Brugge, Ostende 6-4U (langs l ede.) lU-lO 4-35 0-00
VAN CEND NAER
Audenaerde, 6-25 9 30 1-35 7-4W na er Aelst, 7-00 11-30 00 2-20 5-00 7-4
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend 7-35 11-40 2-2»1 5-20 7-30.
Ninove, Geeraeidsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-20 5-20
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (I. Aelst) 7-15 00-00, 2-00 5-15 7-45 (I. M-cb.) 5-45 9-10 12-55 3-35 6-40
Aelst, 7-15 -7-55 12-05 2-00 5-15 7-45- -
DEN DENDERBODE
Van heden af zijn 'de hureelen en de drukkery van den
DENDERBODE verplaetst in het ingaen der MOLEN
SI RA ET, digt by de groole Mei kt, het derde huys voor by
het Stadhuys. Men zal er zich voortdurend belasten met
het vcrveerdigen van alle drukzaken.
Wy moeten den He.-r bedanken over de onwankelbare
bonding van Pius IX, welken aen de dagelvks in trouw-
ioosheyd, stoulmoediglieyd en brutalileyt g'roeyënde aen-
randingen wederstaet. Er gaet niet eenën dag voorby dat
bet bedroe, de schynheyliglieyd, de leugenlael en 't geweld
die onder eikanderen wédieveron, den hoogstweerden Vader
der Clirisienlieyd inet geene nieuwe bitterheden overladen.
Doch nimmer t'aelt zynen moed, Hy vreest noch gevang
noch dood, Hy blyi't oiiwankelbaer gelvk eene rots, Daer-
van heeft Ify onlangs nog een allertreffendst bewvs gegeven
in eene aenspraek tot de officieren van het pauslyk leger,
die den II. Vader, ter gelegenheyd van het Kersmisfeest
waren gafin gelukwenschen. Wy porren onze geëerde
inschryvers aen dè XV en XVi hoofdslukken van het ticeede
buek der koningen alsmede den Psalm III van David te lezen.
Men weet dat den koning David veel van den opstand
van Absalon geleden heeft, en men gevoelt, ul de H.
Schriftuur te herlezen, dat, indien de gezalfden des Heeren
ilikwils de zelfde smerten, de zelfde onregtveerdigheden,
de zelfde versmadingen te lyden gehad hebben, vroeg of
laet den dag huns zegepraels en der vernedering hunner
vtanden is aengebroken. Ziet hier, landgenoten, hoe den
H. Vader tot de officieren zyns legers gesproken heeft
r V rond my ziende, denk ik aen den Kuning David die
ook ontroofd en verraden wierd door zynen zoon.
Slagtoffer van het schynheyligste, het leugenachtigste,
het oneerlykste politiek, zag hy nogtans ook mannen van
hert tot hem naderen hem vragende Waer wilt gy hebben
dat wy gaai
Ik zal u zeggen gelyk David Den oogenblik is friet
gekomen. Maer zoo als Absalon verging, zyn huoveerdig
hoofd aen de lakken van eenen boom hangende, aldus zullen
de poogingen der goddeloosheyd en der schynheyliqheyd
vergaen, en wy zullen le samen in die provintiën terug-
0 keeren. Zy behooren in hare geheelheyd toe aen den lleyligen
Stoel, en ik zal niets afstaen omdat het niet toegelaten is
a de domeynen der Kerk le verlatendie den pund zyn der
vryheyd en der onafhankelykheyd van den Stadhouder van
1 Jesus-Christus. Ik zeg hel u met vertrouwen wy zullen
in die provintiën lerugkeeren. Indien het ik niet ben, het
zul dezen zyn die zich na my op dien zetel zal plaetsen
a (dit zeggende keerde Pius IX zich, den pauslyken troon
aenwyzende), want Simonsterft, maer Petrus tde Steenrots}
vergaet niet.
Als de Catholyke Belgen ondersteund zyn door een zoo
groot gezag gelyk dit van hunnen Algemeenen Vader, door
liet gezag dat hun, in godsdienst en zedeleer, tot leyddraed
en onderrigting moet dienen, konnen zy nog twylëlen dat
het eene pligt is zich op de bres te bevinden en alle laf-
liertigheyd verre van zich le verwyderen Konnen of mo
gen zy nog aerselen als zy hooren ën zien dat in ons land
zelf de hevligschendende diel'ten, degruwelvke moordzucht
van 't revolmioniiaire italiaensch gespuvs, dë overweldiging
van 't pauslyk gezag, de jammervolle verdrukking der Kerk
en harer bisschoppen, met een woord de pooging om den
gosddienst te'vérpletteren in ons eygen land,'by de heer-
schende secte de schaemteloosste verdediging vind Mogen
de Catholyke Belgen nog aerzelen of dralen als zy hunne
evgene godsdienslvryheden zien verdelgen, het opkomende
geslacht bederven en alle principen van maetschappelvke
orde vernietigen Wy verhaesten ons te zeggen NEEN,
de Catholyken mogen met meer aerzelen, JA, zy moeten
spreken en luvdop protesteren en werken tegen die wolven-
politiek, welke zoo veel onheylen en rampen in haren schoot
draegt en deze welhaest over de samenleving zal uylstorten.
Den oorlog van liet kwaed tegen het goed is,volop aen gang,
en wee aen dezen die den goeden slryd, 't zy uyt Jafher-
tigheyd, t zy uyt onverschilligheyd, 't zy soms ook uyt
walgeiyke baetzucht, verlaten, met hun geweten transigeren
en roepen vrede vrede paxpaxdaer waer geenen
vrede mogelyk isKonnen de goeden voor 't oogenblik
met overwinnen, dit doet niets aen de zack God gebied
hun niet te overwinnenhunne pligt alleen is te stryden, en
moedig te strydenvoor 't behoud van geloof, onaf-
hanglykheyd en Vaderland
\Y atde boosheyd breyd zich alle dagen uytGod en
zyne wet zyn t'alie kanten buyten gebannen van hare
teerste jaren leert men hier aen de jeugd God versmaden
in plaels van Hem te kennen men poogt hier een volk te
maken zonder geloof, zonder goddelyke wetgeving alleen-
l\k gehoorzamende aen de mensohelyke politie, aen een
handvol gouJ, aen 't verkrygen of behouden van een plaets-
ken immers men berooft de natie van haer zedelyk leven
en men werkt met eene vervaerlyke verblindbeyd om de
afschuwelykste regeringslooshvyd met al hare schande en
rampen in te huldigen, en de Catholyken zouden met
gevouwen ei-men zitten Wech met zulke gedachten
mier 't voorbeeld van Pius IX zullen wy spreken, tuydop
protesteren en krachtdadiglyk werken om eenen dyk tegen
den stroom der booslievd op te slaen. Wy, Catholyke
landgenoten, moeten en zullen overal de waerheyd roiid-
spreyde», verdedigen en voorhóuden, zy is immers 't brood
des verstands, en eens dat zy door de bevolkingen wel
begrepen word, is er geenen nood dat zy de overhand niet
zal behalen, want ziet hier wat er geschreven staet
Jerusalemik heb wachten op uwe muren gesteld, en
noch dag noch nachtnooyt zullen zy zwygen
a Gy die u den lieer errmnert, zwygt niet tot dat zyn ryk
a gevestigd zy en zynen lof algemeen, verkondigd
Dat droomen bedrog is en 't ander a! niet veel beier,
dit komt den Jhmeusen geldininisler Erère met zyne droom
beelden over de afschaffing der oclroven alweer eens onder
vinden. Het is dilmael geen aehler■uytkruvperssleedje of
geen atider k.erikucl nestje, t welk de dwaze én onrègt-
veerdige wet over de afschaffing der oclroven komt over-
gross, den, maer't is de evgene geboortestad van M. Erère
zelf, de groote liberale stad Luvk, die, in haer verslag over
den toestand der gemeente-fiiiantiën, eene belvdeiiis doet
waeiby de octroyaischaffing eenen allerougeiukkigsteh
maetregel is, die voortaen de stad Luyk in d'onmogelvkhevd
zal stellen hare ontwerpen van vergroöting, verfraevtug
etc. te verwezenlvken.
Men zal zeggen dat Luvk mi al groot en fraey genoeg is,
sedert dat er met hoppen millioeiipn uyt 'S lands kas aen
maeswerken, wandeldreven, boulevards etc. lelterlyk ver
kwist zyn geworden, térwyl de arme boerkens tot over de
kniën in onbruvkbare modderstralen moeten polsen en
byna geene eene statie konnen beieyken zonder zich de
kneukels vaneen le vallen en beslvkt en bemodderd tot
over de ooren er toe le komen, ja, men zal zeggen dat l.uyk
al fraey en groot genoeg is, en wy zuilen moeten bekennen
dat zulks waer is. Maer de kweslie zal wezen of die reeds
zoo begunstigde stad latei' niet wederom aen de schatkist
van t land zal komen peuteren, om 't geen inen subsidiën
noemt, te krygen. Wy vreezen dit grootelvks want het
verslag over stadszaken van Luvk heft alarmkreten aen die
veel beteekejien. Ziet hier onder andere wat dit verslag
zegtIn 1858 heeft het octroy aen de stad Luvk een HOM
of OVERSCHOT gegeven van HONDERD VYF EN TWIN
TIG DUYZEND ACHT HONDERD''NEGENTIEN FRANKS;
in 1859 was dit BONI of OVERSCHOT geklommen tot
HONDERD ACHT EN TWINTIG DUYZEND ZEVEN
HONDERD VYF EN NEGENTIG FRANKSen in I860,
ten gevolge der octroyaischaffing, in plaets van BONI of
OVERSCHOT, is er een jammerlyk TE KORT VAN
HONDERDVIER DUYZEND VYF HONDERD ZEVEN
EN ZEVEN 1IG FRANKS te bestaligen
Wat dunkt u daervan, gy, liberale gazetten, gy, liberale
bassers en schreeuwers.die, tegen de klerikale gazetten en
redenaers zooveel stroomen gulle hebt uytgehraekt, ennjat
deze den ongelukkigen uytslag der octroyaischaffing voor-
zmu en voorzeyd hebben Waer zyn nu „we ronkende
art>kelsWaer zyn uwe scheldwoorden Waer is al uw
gesnater
j Het zyn nu geene klerikale redenaers, geene klerikale
dag- o weekbladen die uw stelsel komen brandmerken
maer t zyn LIBERALE CVFERS, onverbiddelyke cyfers'
dm a de domme en J.gtzinnige tl.eoriën van den grooten
linaiitieheld en zyner verslaefde aenhangers komen ver-
gruyzen
Maer wat willen wy er aen doen niettegenstaende deze
verpletterende misrekening, dit zal men ondervinden, zal
den gemeentel aed van Luyk zyn genomen besluyt hand
haven en uvtvoeren van namelvk zvn stadskind, den neld-
inimsler Fiere, te vereeren met een borstbeeld dat welhaest
in de beraedslagingszael zal pronken, len teeken dat dezen
liberalen fynaerd Belgiën in een luylekkerland herschapen
Als er zoo iets dergelyks onder dit borstbeeld voor
opschrift zou staenwat zou de antwoord wezen van
allen onpartydigen bezigtiger
Wy kennen er geene betere dan die welke M. Frère
ER OAI 6 l,eeft uylSebraekt, te weten GY LIEGT
Wy hebben in den tyd geprotesteerd tegen de schande-
yke verkwisting van s burgers penningen aen ionktorens
kazematten, bastioenen, forten en muren waermeê men de
stad Antwerpen, voor de sclioone oogen van het allesinslik-
I, Engeland, omringt en waeraen met boopen millioenen
verslonden worden, niettegenstaende de contribütiëB eu
lasten voor den germgen burger ondragelyk geworden zyn
I er -/.elfder lyde verzetteden wy ons ook tegen de dost
nutleloozer en sclireeuwender verkwistim; die men voorne"
mens was te verwezenlyken, door de a'fbraek van oude
lui ten, torens etc. om deze door nieuwe te vervangen.
Deze laelste protestatie, gedaen door geheelde onaftian"-
lyke drukpers, joeg de liberators in 'l harnas, zy schuvmden
van woede en hadden geene bewoordingen sterk en ronkend
genoeg om ons van leugenlael, bedrog, landverradery eu
meer andere sclioone dingen te beschuldigen....
De ininislei'ii'le tolken nepen, naer't voorbeeld vaühnnnêü
a mi voerder Fiere, dat wy er aen logen, dat wy T volk door
leugens en valsche, opgaven, wilden verleyden, dat wv bet
bestuer des muds wilden onmogelyk maken etc. etc.
Maer wat gebeurt er nu
Den Journdl d'Invers, die met ons de zoo onstactkundi-m
als schaudige geldverkwistiug aen Antwerpens versterk!,men
bestreden heelt, uevat in een zyner laelste N", eene tvdinn
die wv, lot nangt onzer landgenoten en tot verregt'veei-
digmg onzer vroeger aengehaelde gezegdens. zullen meé-
deelen. Ziel hier wat den Journal d'Anvers zegt
Wy hebben eene tabel onder de oogen aenwyzende de
benamingen der fronts van de nieuwe vmheynina van
Antwerpen en van enige harer afhanqlykheden, tabel die
opgemaekl ,s den 27 december 1861. Dus sedert nauwelyks
eemge dagen. v
Deze officiële tabel draegt het handtee'ken van M E
De Man, kolonel-komuiandant der genie. Wy vinden er
onder andere .Ie volgende veelbeteekenende nota in
nrv 5' S' 6 "«OETEN AFGEBRO-
Khi> WURDEIN en sammgetrok/cen in de werken der
nieuwe omheyning
Wal dunkt u nu, landgenoten, speelt men met uw "ehl
niet gelyk ,1e kat met de muys? Eerst geheel' wagS
geld verk.ioeyen om forten en bastioenen te maken in eer
onzydig landeken, dat zicli moet stil houden onder straf
van seffens ingepalmd te worden, en dan, nadat alles in
order is, wederom alles komen afbreken M»n ze-t
dat de steenziekte eene kwaê plaeg is, en dat "is" waer
want gevvoonlyk voert zy deze die er van aengedaen zvn
naer t piereland. Maer wat hier te vreezen is. is dal ons
geldverslindend ministerie, 't welk van de poldersleenziekle
lil den hoogslen graed is aengedaen, onze nationalitevt
met zich naer t piereland zal heênvoeren. Men zal da'n
beginnen te jammeren als 't zal te laet wezen en dan eerst
ve,'staen dat hel berouw allyd na de zonde komt.