ZONDAG 26 JANUARY 1861 ZESTIENDEN JAEDGANG - Nr 804. Vertrekuren uvl de Statie Aelst NAER: G FRANKS 'S.JAEBS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. mr DELANGRYK BERIGT. AELST, oen 25 January 1862. DEN OORLOG DER SECTE. Want, bemerkt welLandgenoten Wal is het uytwerksel geweest En tocli EENE VIESE OIVTHALIIVG. Dender ui. 5-20 8-25 11-55 12-3U 3-IO 6-10 Lokeren 5 20 8-25 12-30 6-10 .-00. Brussel 7-45 0-0 12-13 3-10 5-45 K-30. Much. Brus. Antw. 5-20 8-25 12-30 3-10 6-10 KeuvThienLiivk 5 2 8-25 12-30 3-10 6-10 Verv Land StTi nven,5-20 8-25 12-30 3-10 6-10 Gend H 25-12-30—(MO—3-10—6-10—8-20 PGend, Brugp,«-, üstende 8-25 - 12-20 0-00 y 3-10 -6-10 lc klns langs Deridurinonde. Kortrsk, Mniisrnien, livssel (langs Lede) 8-25 12-30 - 0-00 - 3-10 - 6-10 8 Doornyk, Uyssel (langs Ath 7-45—5-45- U-00 v;n. Geeraidsli. Ath, 7-45 2-30 5-45 0-00. U. -tgen, OuievrainT 45—0 00- 2-3(1—5-45 VAN ANTWLllPEN NALR St-Nikolffes, Lokeren, ('.end. 0-30 8-30 10-30 3-00 6-00 0-00. VAN* GENU NA ER Lokeren, St-Nikolaes, Antweipen. 6-20 9-00 10-20 2-45 5-50 l.'-'Ki Te LKDfc staen aide kunvuys. Te ideckm siaen dei.- vertrekkende van Ath 6-400-00 10-10 4-35 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convovs. Staen te cysesëm stil al de konvoys uytgeui.iueii deze» vertrekkende Van Aelst 0 00 des morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staen te Santkkkhei* deverlrekken nvt Ath 6-40 10 10 morg. 4-35 en 0-00 's avonds Vau Denderleeuw 0-00 8-10 's morg. 2-50 6-00 en 8-50 des avonds. VAN LOKERIN NAER Dendermonde, Aelst 6-5" 12-15 3-00 7-20—»-». Ninove, Geerardsber&en, Ath 6 50 12-15 3-000-0. VAN AT4 N A K It Geeraeidsbergen. Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-40 10-10— 4-35—0-00 Lessen. GeeraerdslieigenMiiove. Aelst, 6-4.1O-oO10-10-4-35-0-00. Brussel (lanj.s Denderleeuw. 6-40lil- ti 4-35 U-O", tiend, Brugge, OsU-nde 6-40 (langs Lede.) lU-lO 4-35 0-00 VAN «JEND NA ER Audenaerde, 6-25 9 30 1-35 7-4" NAER Aelst, 7-00 11-30 00 2-20 5-00 7-4 VAN RRUSSl-L NAER Aelst, (lend 7-35 11-40 2-2u 5-2" 7-30. Ninove, Gecruerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-20 5-20 VAN DE Nil KR MONDE NAER Brussel (1. Aelst) 7-15 00-00, 2-00 5-15 7-45 (I. Mech.) 5-45 9-10 12-55 3-35 6-40 Aelst, 7-15 -7-55 12-05 2-00 5-15 7-45- - DEM DENDERBODE M l"S/cp® Deze onzer geëerde Inscliryvers, welke voor 1801 en vroeger nog niet voldaen liebben, worden vriendelyk verzocht ons zoohaesl moge- lyk hunnen abonueinéntsprys te laten geworden. Dit is zeer gcmakkelyk met een Mandaet op den post in eenen brief gesloten. Van heden af zyn de bureeleti en de drukkerij van den UEMtEHliObE verplaetsf in het ingaen der MO LEN ST HA ET, digt by de groote Mei kt, het derde huys vourby hel Stadhui/s. Men zal er zich voortdurend belasten met het oerveerdigen van alle drukzaken. Geheel de politiek der liberhaters is eene seclarische politiek Al wat die politiek mediteert, al wal zy doet, I zv in 't openbaer, h zy in de drukpers, 't zy in de kaniers, 't zy in 't beslucr, 't zy in redevoeringen op de spteek- tribuen of elders, dit alles word verrigl om eenen ougenu- digen oorlog te voeren tegen den Calholyken Godsdienst. Ju. tegen den zeilden Godsdienst, dien oen artsgoddeloozen Arnóuet de Voltaire den EKRKUOZEN noemde en dien by zyne medesectarissen gedurig aenbeval te verpletleren. Ju, tegen den zelfden Godsdienst, dien eene wulpsche vrnmdelingspen, eenen schaemleloozen sehryvelaer, eenen vonrstaender van den fameusen kerkdief en beeldstormer, Marnix van Aldegondis, met loejuyehiug onzer belgische liberhaters, nog onlangs zegde in slvk en modder te moeten versmacht worden. Deze beschuldiging is etg, is vreed, wy bekennen zulks, maer zy steunt op Goedzaken, op stel lige feyleu, die thans nimmer koenen in twylël getrokken worden, omdat er stellige bewyzen zyn sedert dat het sectarisch liberalistnus aen 't roer der zaken gekomen is. Want wat ziet men bene soort van cöniperagie tussehen de kopstukken en eenige individu's der ïinkerzyde 't geen 't ministerie in den mond van den koning' niet heeft durven stellen, dit is-gezegd geweest door de adres- commissie. Het is aldus dal den verslaggever dier commissie de troonrede heeft uytgebreyd, opgejaegd en verklaerd voor datgene wat de kerkelyke zaken betreft. Dien verslaggever heeft immers eene gansch nieuwe verklaring van principen afgegeven zeggende dat het lyielyke der Kerk duur wereld lijken mnel bestuerd worden. Deze verklaring, gelyk men gevoelt, is breed, zy kan rekken gelyk eene saeyettën kous, byzondsrlyk als men de magt in handen heelt"en beschikt over eene meerderheyd, die hang is van de kalkoenzweep en knikt of schud naer inate die zweep opgeheven of leeg gehouden word. Men word gewaer dat liet liberalistnus een grof gebriivk van deze verklaring gaet maken en dat liet een nieiiw dekreet van 1809 voorbereyd, waerin het zal zorgen dat het met de tw;ee voetjes te gelyk zal konnen springen over de constitutie, al uamelyk liet 'bisschoppelyk en herdei.lvk gezag te khiysteren. Hel verbasterd liberalismus zal poogéri zich van de sacristy meester te maken en nattwelyks den pastor aen den aitlaer en in den biechtstoel vry te laten. Wat den predikstoel betreft, dezen heelt reeds eenen zoo grondwetschendenden. slag ontvangen, dat den meesten ga- leyboef' nier; vryheyd in zyn spreken bezit dan den priester op den stoel der waerli -yd. liet overige zal volgen als de liberhatèry nog wat tvd lie It en als de Belgen zich voort durend met de vrylieydsdnodende roede blvven laten geesselen Den verslaggever der adrescommissie niet te vreden zvnde over zyne verklaring nopens het tvd lyke der Kerk, omdat zy geene kracht genoeg geelt om 'voor goed op het geesle- lvke te kloppen, en aen ue Kerk alles te ontnemen wat uiogelyk is, heelt de beraedslagiug ven den justiciebudget waergenonieu om alweer eene nieuwe comperagie met iiet Htinisletie te spelen. Hy heeft dus eene interpellatie lot den justicicminister gerigl, welken voorop wist wat hy moest antwoorden. Hy zegde hem De beraadslaging over de antwoord op de troonrede kondigt de voordrag! aen van een door de openbare e denhwyze levendig verwacht wetsontwerp over liet bestuer der kerkgoederen. Waerom niet dien valsclien Irek voor den dag gekomen Waerom gelogen gelyk nen ketter? Wel dit ontwerp is zoo levendig verwacht, dat niemand er aen dacht buyten eenige gezworene vyunden der Keik. lk vraeg dan, zoo gaet deii compeer voort, of tiet gou- vernemeul voornemens is in dit wetsontwerp ook de zaek 0 der kerkhoven te begrypeu etc. etc. Den justicicminister zegt dat hy er nog niets van weet en dat hy deukt dat de wetten over die stol' bestaende genoegzaam de region dei hurgerlyke magt nopens de politie en 't bestuer der kerkhoven daerstellen. Maer den ondervrager was van dit gedacht niet en porde het gouver nement aen iets stelliger tegen het geesjelyk gezag voor te dragen. De heraedslagingen zyn nog al uytgebreyd geweest over de kerkhoven en SI. 15. Duuinrtier heeft aen de liberalen gevraagd v Welke zal de bekrachtiging wezen der wet die gv zoo vuriglyk wenscht te bekomen Zy zul bestuen in den pastor te dwingen de kerkhoven te wyden die het burgerlyk b< stuer onder zyne magt zal hebben. li etna, indien gy eenen gewydden grond noodig hebl ni om er Ie lustent ts dat gy in de Kerk gelooft en alsdan hóeft gy niet te. zoeken tegen ilaer op te staenKomt dan maer af met uw wetsontwerp, en wat gy ook denket, het land deelt uwe zienwyze niet. Ilelyiën is een land van vryheyd, muer geenzins een land van Yoltairianen. Als gy mei uwe I oltairiacnsche dekreten zult voor den dag komen, dan zal 't land u bevechten gelyk het koning Willem be- vochten heefthet zat u omverresmyten gelyk het koning 1 Willem omoerregesmeten heeft. Koning Willem ipas sterker t dan gy, en hy is neergeveld geweest. Gy ook zult neergeveld wordenj Bemerkt het wel, landgenoten, niet eenen liberbatar heeft den hek durven openen, die mannen hebben gezwegen gelyk visscheu, niet eenen heeft den moedigen afgeveer- digden van Rousselaere durven leugenstralfgn, nuid.it zy gevoelden dat het zon konnen te warm 'worden als de ver- eenigde ware Belgen aldus zouden vjorlklappen Wy stippen de krachtdadige woorden van M. Dumortier aen om aen de Belgen Ie doen begrypeu dat de seclarissen alzoo moeten behandeld worden die gasten zyn maer stout, moedwillig, onverdraagzaam en onltandelbaer, als men ze altyd meester laat en als zy nooyl iemands t nden zien. Het is dan alzoo dat wv hier die rampzalige secte moeten toespreken, want voor luier is er niets meer ge- heyligd. noch Wet, noch God, noeli Geloof Wie heelt er immers oovl gedacht aen de Kerken de kerkhoven te ontrooven Alle volkeren, zoo Gescheelde als wilde, hebben altyd de bewaring hunner grafsteden aeii den'godsdienst toevertrouwd. Den godsdienst waakt over de uvtgedoofde geslachten gelyk eene moeder waakt over hare slapende kinderen liv beschermt dezelve tegen de eeuwige vergetenis, hy oinriilgt ze door eene godvruchtig- gelieugenis. Gezeten tegenover liet toekomende, roept den godsdienst de verhoping hv liet stoll'elvk povn van den menscli, en dozens graf word eene soiir! van lievligdom, in welks diepte liet geloof een groot mysterie van leven ontdekt. Dat de seclarissen en liberhaters liever in hunne over- blvfsels eene koude asselte zien, dat zy aeu 't geheugen der doodeu liever reglementen van bueetwegen toepassen en de politie belasten in den zelfden grafkuyl ie laeiste overblyf- selen van den menscli met dozens veriinpiugcu ondereen te smylen, dit alles moet niemand verwonderen, de matei ia- Jistische filosophie gelooll niets van 'I geen de ziel aengael, zy aenziet den menseii gelyk een ou.edelyk dier, 'hare leering belet luier van andere gevoelens le hebben Als die mannen ziehzeive dan niet heter achten dau de beesten, wat kan men beter van hun verwachten Overigens, onze liberale wetgevers doen ziehzeive ge- noegzaem regt, en dus willen wy hun de verachting van ziehzeive niet betwisten. Maer 'i geen wy hun moeten vragen, is dal zy ziehzeive niet zoud' n legeospri keti en dat namelyk, na de wet der natoer versmaed en verkracht te hebben, al van de doodeabegraviiig eenea uytsluvtelvk burgerlyken akt te maken, zy dan van den godsuienst niet komen eyssclien dal hy zyne eygene wetten zou versmaden al mede te werken in de begraving van kerels, die hom' tol hunnen bietsten adem, vervolgd, vervloekt en ver loochend hebben Wal is de vryheyd der eerediensten, die onze grondwet in al hare volheyd uytroept en die het tyraunlek liberalis mus zoo vurig wenscht te verdelgen 1 Wy vragen liet nog eens Wat is die vryheyd, die de Belgen ten prvze. vau hun bloed gekocht hebben? Die vrvheyd is eene doode letter, eene bittere beschimping, als' de burgerlyke magt zich meester mag maken van de kerkhoven en be- Telen aen de herders geven. Kil als den verslaggever der adrescommissie met zvne snhlile woordenspelingen van tydelyke der Kerk, voor den dag komt, dan vragen wy hem wat er voor de Calholyken en Geloovigen der Kerk lydelyks bestaet m de begraviri" hunnerdooden Indien den verslaggever a! de gewigtigheyd verstond van de gelieyligde zaek die hv zoo hardnekkiglvk aanrand dan zouden wy hem eens vragen of de Kerk niét eene wcltMvk dae,-gestelde verfcenigiiig is? Of de Kerk geen gezag heelt 0 zv hare constitutie, hare wetten, haer bestuer niet heelt? 01 zy geene magt bezit gansch onafhanglyk van de burger lyke magt Indien hy de geestelykc magt herkent zuo e i gelvk de grondwet dezelve uytroept en waerborgl, waarom herkent hy met dal de burgerlyke magt zieli met te be- movv n heeft met de begraving der Galholykeii Wilt liet goddeloos en Rerkhafend liberaliszich met de begraving y.yner aenlwngers bentoevën, wol dal het berkhoven make zooveel hel wilt, dat'h-t zyne dooden begrave g-'lvk liet begeert, dat het proeessiijn achter zyne yken inrigte zoo en gelyk het goedvind, al wilden'de liberhaters in hunnen sla-ptabbaerd, de francm.ifous met hun schootsvel aen en zelfs met eenen moorlelbak op de schouders, de I vken volgen, de Calholyken zullen niet poogen hun dit te beletten, goeste.is koop, elk voor 't zyne en God voor allen. Maer dat die mannen hel wel weten', als 't volk eens voor goed zal moede zvii, dan znlleirz.v dol.ból liefden I geen zy nu le koi t krygen. Al wat geweldig is duert met, violent,a non durant Om Ie doen zien hoe in Luxemburg de redevoerde onlliaeld is geweest die den Justicieminisler over de kerk fabrieken heeft uytgesproken en die hv, op de kosten van 't land, naer alle gemeentebesturen en kerkraden gezonden heeft, hoeven wy slechts het volgende anecdootje aen le halen dal wy lezen in den lndèpendant van At lon M. Tesch komt aen de gemeentebesturen het presenile <i te doen van de schitterende redevoering die hv in de v kamer, ter zitting van 10 december lest, óver (lees te"en) de kerkfabrieken uytgesproken heeft. Zie bier, ter gelegenhevd dezer redevoer inden korten inhoud van een gesprek, dat dezer dagen tus sehen eenige leden eens gemeenteraeds van l.uxembur gehouden is geweest c" M. DEN BUBGEMEKSTER. Mvnheeren, ik heb een zeer belangryk nieuws aen den gemeenteraad meê te deeien. EEN RAEDSK1D Wat is er nu wederom DEN BURGEMEESTER. M. Tesch komt ons zvne geheele redevoering over de kerkfabrieken te zenden EENEN SCI1EBEN. Hy zou veel beter'doen on, eene subsidie te zenden, om onze wegen te helpen her- stellen, die bvalle dagen met zvnen vzeren weg verniel! EEN RAEDSKII). Met de toekomende kiezTngen a zal hy ons eene beloven. EEN ANDER ItAEDSLID. Wat zullen wv dan met deze redevoering doen EENEN SCHEPEN. Wy zullen ze binden in BOO DEN chagrin, nationacl couleur van M. Tesch in 1848 Wy zouden de lote hebben willen zien die M. Tesch |>v liet innemen van dit pilleken, getrokken heeft, 'wier sehinlyk zal hy hetzelve niet zeer aangenaam gevonden hebben. Muer dit passeert nog al gauw iiv individu's die

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1862 | | pagina 1