ZONDAG 23 MEY 1862-
ZESTIENDEN JAERGANG - Nr 821.
Vei-trekui'en uyt de Statie Aelst SJ1
6 FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 24 Mev 1862.
BELGIËN IS ZIEK.
Let eens op, Landgenoten.
Nog wat verder.
En dan
8 Doornyk, Rysse) (lang* Ath 7-45—5-35—0-00
20 N'in. Geerardsb. Ath, 7-55 2-50 5-35 «-25.
Leuv Thien Luyk 5-2 8-25 12-35 3-15 6-20
Y'crv Land StTruyen,5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 Sin. Geerardsb. Ath, 7-55 2-50 5-35 s-^5
G*nd 6-30 8-2512-353-156-209-00 Be-gftn, Qui» vrain 7-55•0-00—2-50—5-35
VAN ANTWERPEN NA ER St-Nikolaes, Lokeren, Gend. 5-30 8-30 10-30 3-0' 5-00 8-00.
VAN GEND NA ER Lokeren, St-Nikolaes, Antvreipen. 6-10 9-00 10-20 2-45 4-50 8-00
Te lede staen aide konvoys. Te idecem staen deze vertrekkende van Ath 6-40— 0-00
10-10 4-30 7-25 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staeo te gïsegem stil al de konvoys uvtgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0 00 des
morgens eo 0-00 's avonds en van Dendermorido ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds
Staen te Santbergen de vertrekken nvt Ath 6-4(1 10-10 's morg. 4-30 en 0-00 's avonds
Van Denderleeuw 0-00 8 20 's morg. 3-13 6-( 5 en 9-00 des avonds.
VAN LOKEBF.N NA ER
Dendermonde, Aelst 7-00 12-20 3-10 7-30—»-».
Ninove, Geerardsbergen, Ath 7-00 12-20 3-10— 0-0."
VAN ATrt NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-40—10-10— 4-30—7-25
Lessen. Geeraerdsbergen Ninote, Aelst/6-40—0-00—4-30 7-25
Brussel (langs Denderleeuw, 6-4ü10-it - 4-30 7-25.
Gend, Brugge, Ostende 6-40 Jongs Lede. 10-10 -4-30 7-25
VAN GEND NAER
Audenaerde, 5-35 9 30 2-20 7-4U naer Aelst, 7-15 11-30 2-10 5-00 7 35 8-5
VAN BRUSSiL NAER
Aelst, Gend 6-00 7-35 11-45 2-25 5-30 8-10.
Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-25 5-30 8-10
VAN DENDERMONDE NAER
°,p;0„0' 3-3U5-1» 7-">6 5-459-0012-55 3-40 6-45
Aelst, 7-25 - /-55 12-03 2-;l0 - 5-15 7-55: 9-45
DEN DENDERBODE
Dit is 't geen twee liberalen, in de kamerzillingen van 10
en 13 dezer, hebben gezegd. Van deze twee is'den eenen
vergeavanceerden liberael met name Defré, den anderen
eenen oud liberalen doctrinaris, met name Joseph Lebeau.
Dat Belgiën ziek - is, dit bekennen wy niaer wie is de
oorzaek zyner ziekte. Niemand anders dan de liberbaters.
liet zyn zv die Belgiën doodelyke wonden hebben toege-
bragt. Het zyn de liberhaters die het dooden in zvn bestaen
in zyne grondwet, in zyne instellingen, in zyne eendragt,
in zyne rust, in zyn vertrouwen, in zyne vaderlandsliefde;
ja, het zyn de liberbaters die overal" twist en tweedrag't
zaevën, die de natie vaneenscheuren, die alle de door de
grondwet gewaerborgde vrvheden verpletteren en vernie
tigen. Zy laten geen eene onaengeroerd, alle moeten door
hunne handen passeren.
De vryheyd van eerediensten is voorzeker klaer genoeg
in de grondwet vastgesteld Welnu, dit willen de liber-
liateis niet meer, de kerk moet overweldigd worden, den
pastor mag er niets meer Ie zeggen hebben, geheel het
kerkbestuer moet verwereldlykl worden. Den pastor zal
moeten gaen dansen gelyk den burgemeesteer schuvfelt,
hy zal aen niets meer d'hand mogen stpken wat den tempel
aengael, nauwelyks zal men hem nog den biechtsoel laten
waer men hem niet zal controleren. Op den preekstoel
moethy welloezien wat hy zegt, of men lapt hem achter
de grendels.
By de schroomelyke geldverkwisting die gepleegd word
om de vryheyd van onderwvs te vernietigen, ten voordeele
van het staetsonderwys, ten voordeele van den geest van
godsdiensthaet, wilt men nu nog de studiebeurzen inpalmen
en aldus de faniiliën van hare eygendommen berooven.
En indien het waer is dat, volgens onze grondwet, alle
iBelgen gelyk zyn voor de wet, wat moet men zeggen van
een liberael kabinet t welk stelselmatig/yk uyt alle ambten
en plaetsen sluyt al wie gekend is getrouw te zvn opbleven
aen den godsdienst en niet aen de francmaponslogien
verslaefd is
Wilden wv revue passeren over al de grondwettige
schikkingen, het zou ons gemakkelvk zyn te bewyzen dat
de liberbaters niet eene ongeschonden gelaten hebben en
dat er van de grondwet niets anders meer overblyft dan
wat vellen en zeelen, die welhaest ook zullen verdwynen
Is't daer de ziekte waervSn MM. Defré en Lebeau hebben
w.illen spreken, zy hebben den vinger op de wonde geleed
en moeyelyk zal 't wezen die te genezen.
Het is ter gelegenheyd der Antwerpsche meetings dat
M Josepn Lebau de eendragt komt prediken, den eerbied
voor de wetten, liet gevaer dat er op dit oogenblik bestaet
van t land met in eene algemeene eensgezindheyd te zien
\erkeeren. De houding der Antwerpenaers is dreggend, ze^t
dien libei alen-doctrinarischen predikant; de inwendige
orde is bedreygdde wetten zyn bedreygdWy heb-
v ben nog den opstand, den burgeroorlog niet, maer is 't wel
zeker dat wy de eerste stappen niet doen in den weg die
v geleyd naer eenen ongeregelden en onder alle betrekken qe-
vaerlyken toestand
Maer slaet bet wel aen den liberalen doctrinarischen
predikant thans over opstand en burgeroorlog te komen
klappen Heeft hy het fameus en schandalig tooneel der
meymaend van 1837 vergeten Wat heeft hy dan geze»d
Dan heeft hy geen sermoon gedaen, den man heeft dan^e-
zwegen, en die zwygt stemt toe. Dees spreekwoord zal
altyd waer blyven en altyd dienen om de bypocrieterv te
ontdekken. 1
Als men het parlement aen de deur smeet, als, on eenen
schandkreet of gegeven teeken, uvtgebraekt op de banken
der liberbaters, voorbereydde benden het Wetgevend pa-
leys overweldigden, zelfs catholyke volksvertegenwoordi
gers met den ponjaerd bedreycden, was dit dan geenen
opstand Was dit met revolutionnairlyk eene der consti-
tutionnele maglen verdelgen Als men de huyzen der
catholyke dagbladschryvers verwoestte, als men de kloos
ters overweldigde en met kassevsteenen vaneensloeg, als
men van de meubels van weerlooze religieusen brandstapels
maekte en zocht er deze levendig op te braden, was dit j
dan geenen opstand Wat hoeft M. Lebeau daervan dan
I gezegd Wat hebben MM. Frere en Kugier dan gezegd
Dat het t uitwerksel was eener schuldelouze beweging
Deze thesis hebben die tweemannen, den eenen liberuel-
doclrinaris, den anderen orangist-liberael neg over eenige
dagen afgegevenEn wat zegde M. Orts, eenen an
deren lioerael, er van Dal het volk, in dezen oproer, reqt-
veerdiglyk verbitterd was
En als deze liberale-revolulionnaire eerloosheden ge- i
pleegd wierden, wal bemerkte men op de liberale banken
der Kamer iets zeldzarm om zien geene de minste ver
wondering, geene de minste verbazing liet men er blyken
En dat dezen liberalen oproer voorbereyd was, dit is
hetgeen de liberhaterspers duvdelyk bewezen heeft niet
een liberael dag- ot weekblad heeft den opstand tegen het
parlementaire gezag afgekeurd, integendeel de liberale
bladen hebben de roekelooze oubeschaemdheyd geluid te
schi yven dat telkens dal er wetten zouden voorgedragen
worden die tegen de maconnieke princiepen zouden wezen,
dezelfde revolulionnaire maetregels zouden gebruykl
worden zyn.
Is dit geenen opstand Is dit eerbied voor de wetten,
vooi de Constitutie Dat M. Lebeau ons dit eens uyllegge.
M. Lebeau heef' gezegd dat de Antwerpenaers wilden
onderhandelen als huns gelijken met het staelsgezag
Maer heeft dien predikant dan de woedende uytvallen
vergeten van het fameus liberael kongres van 1846, waervan
deel maekfen MM. Frère en Alphonse Van den Peereboom
Daer sprak men niet van te handelen als zgns gelyke met
met het staelsgezagmaer van het slaetsgezag overhoop te
smyten en aen t zelve de wet voor te schryven. Wy vinden
nergens dat M. Joseph Lebeau de fameuse zitting" van dit
revolutionnaire Kongres gegispt hebbe
ma,} Preekt nu de eendragt, de verzoening f Maer
t is t geen alle treffeiyk man in Belgiën wenscht uyt al de
krachten van zyn gemoed. Doch is 't wel aen eenen liber-
110 1 J-, li rl,/i I I. - -I.a
p-'V.V. .u i, vry,! UCIJ CCIJCII IIUCI-
hater-ductrinans dezen oproep te doen Het doetrinaris-
mus, t welk, wel is waer, in 't begin van ons nieuw poli-
Les tydstip, slechts dry 'mannen telde, heeft het wel ooyt
voor de verzoening geweest Heeft het niet altyd in twist
en tweedrugl met de andere party des lands geweest
Heelt het niet altyd eene bvzqndere bende wilden maken
Heeft het wel ooyt regtziniiiglyk de vryheden gewild dié
de Constitutie ons geeft en waerborgt, "bvzonderlvk voor
wat de godsdienstige vryheyd betreft Heeft bet niet altvd
een geweldig gezag gewild op zyn Josephs den 11, dit'is
te zeggen de godsdienstige vryheyd belemmeren en onder
het burgerlyk gezag doen bukken'? Heeft dit zelfde doctri-
nans.mus niet aenboudend den oorlog tegen liet Catholicis-
nms gevoerd, 't welk het op alle wyzen heeft willen ketenen.
Dat M. Lebeau ons eene enkele redevoering van dit dry-
manscahp aenhale die -met den geest van onverdraegzaem-
lievd en verdrukking tegen den godsdienst van de'99100
van "t land niet bestempeld zy
Hoe is het mogelyk de eendragt en eene regtzinnige
overeenkomst met het überhatersdom te maken Wat wilt
het zoogezegd liberalismus Wal is zynen geest Wat is
zyne politiek, of liever wat fs zyne takliek, want eene ware
politiek heeft het niet
Al zyne strekking, al zyne poogingen, al zyne inziglen
zyn met anders dan eenen aenhoudenden oorlog tegen den
Catholyken godsdienst te voeren. Om den Catholvken
godsdienst in Belgiën te vernietigen, zou het liberalismus
de grootste belangen des vaderlands slagtofferen het libe
ralismus kent niets anders dan dit, en "indien liet Belgiën
naer zynen ondergang, naer de regeringsloosheyd voert,
indien liet onze instellingen vernietigt en onze nalionalileyt
bedreyd ziet, dit alles aenziet het met onverschilligheyd,
a s het daerdoor maer wapens bekomt tegen den godsdienst,'
als het 't geestelyk gezag maer kan in boeyën klinken!
vervolgen en verdrukken. Ziet daer al wat liet liberalismus
begeert. Ten anderen de godsdienstige vervolging is hel
ordewoord van-geheel de francmaconssecte, die secte heeft
hare vertakkingen geheel Europa door, thans is haren bv-
zonderen zetel in Piemont.
Met is daer dat alle kuyperyën, alle bedrog, alle scband-
middelen voorbereyd worden tegen den Catholyken gods
dienst, t is daer dat de agenten van den duyvel meest hunne
^,nedi! °n,lV.';""men fe8en de Kerk van Christus. Het is
e'. lllen onderstand in geld, in mannen enz. zend
,°^»n denDee,'Sten Sunsligen oogenblik den besten, met
?evveld op Roomen te vallen en den Apostolyken Stoel in
giuys te slaen. J
Dat de maconnieke secte aldus het catholicismus vervolgt,
a Ie n,li !"™,a verwonderen, 't is 't geen de secten van
alle tyden gedaen hebben. Maer 't geen te verwonderen is,
TOlke.-enllVAei'eynM- ze"H So"vereynen van Catholyke
volketen zoo verblind zyn, dat zy de hand leeneit aen de
ontwen»26 ündf'dV>'ms1 beliulpzaem zyn om hare eerlooze
ontwei pen van kerk verdelging te verwezenlyken.
Kennen die Souvereynen dan de geschiedenis niet Heb-
"p0!" ,let eynde gelezen der Vorsten die tegen Kerk
ec Pausdom zyn opgestaen Hebben zy den rampzaligen
vertin? en grüPte", ->aPoleon vergeten Is 't met na zyne
verb. teringspoliLek tegen den Paus dat zynen overwin-
te Shnï ve,doofd ls> dat de russische sier is beginnen
te schitteren en dat zynen troon in stof gevallen is
"feu- d,en Napoleon I vervolgd, mishandeld en vyf
ann i gfll0uden ,lad. is zegevierend naerzvnen
Jont l"S" teruggekeerd, terwyl hy, Napoleon, zoo
in dat ''y a"e troonen deed beven, aen
iM if.'.n- WC1 gi en ,z-vnen wil aeD geheel Europa oplegde,
Sie i IfgSC ^ënoyl1 ,s gaen eyudigen op de roto van
Me-Helena, 06OU voeten boven de zee, verlaten van geheel
de wereld zelfs van deze die hy op de schitterendste wvze
lezrni°van° p-a v'iV Dat,de vei'v°lgerS van lieden het leien
lezen van Pius VII en t eynde wel overwegen van den
grooten Napoleon en misschien zullen zy klaer zien
\Yy zien met de allergrootste voldoening dat de vrve
onathanglyke kostelooze scitool der eerw. Broeders van de
christelyke Scholen, alhier in onze Zondagschool, door
eenige achtbare vrienden van Godsdienst, Vryheyd en Od
voeding ingerigt, in vollen bloey verkeert en dat slechts
een allerkleynste getal leerlingen de Broeders hebben ver
aten. De onders der werkende klassen hebben begreoen
hoe dringend noorlzakelyk en hoe hoogst voordeelig de
christelyke opvoeding is van hunne kinderen, zy hebben
dit belangryk vraegstuk ten gronde verstaen en daeront
zyn zy ook doof en ongevoelig gebleven aen al de kuvpe-
1 yen die aengewend zyn geweest om die school te "ont
zei e" te" ee'6 n'et del ^r0l!ders> maer van hun eygen
Ons gemeentebestuer ziet zich dan bedrogen in zvne
verwachting en het zal de stadspénnmgen nultèloos moeten
verkwisten om eene tweede wereldlyke kostelooze school
m zwang te honden, tweede school, welke het, zonder
noodzakelykheyd, zonder nut, maer alleen ten koste der
vryheyd van onderwys en tegen den dank onzer bevolking
heelt mgerigt.
Als de eerw. Broeders de stads kostelooze school be
stuerden, dan kostle zulks aen de stad slechts dry duy-end
franks, en daerover waren de L9/Ö0 der burgers zoo te
vreden, dat nooyt de minste reklamalie tegen deze acht
bare religieusen is opgerezen en dat elkeen met verrukking
en de hoogste belangstelling dees gesticht bejegende. 3
Ihaus dat ons liberael gemeentebestuer zyn hoofd heeft
uitgewerkt er de Broeders door wereldlyke leermeesters
vervangen, zal de stadsschool, zoo men ons stellig verze
kert, jaerlyks, zeven of acht duyzend franks kosten dus
vier a vyf duyzend franks jaerlyks op straet gesmeten zon
der nut, zonder voordeel, zonder noodzakelykhevd vier i
vyf duyzend franks jaerlyks verkwist om de co'ncurrentié
te doen aen de vryheyd waervan onze liberalen zich 'zoo
groote voorstaenders noemen, terwvl zy er met de daed de
grootsle verdrukkers van zyn.
Zullen de burgers van Aelst dit onbetitelbaer despotis-
mus blyven verdragen Zullen zy voortdurend die noode-
looze verkwisting hunner penningen blyven dulden? Dit
is niet. te denken, integendeel, wy verhopen dat de kiezers
op tvd en stond, rekening zullen weten te vragen aen hiinné
mandatarissen over de liandelwyze die aen de stadskas zoo
schadelyk valt, en die in geener voege kan verregtveerdigd
worden. Wy zien alle jaren dat de contributiën verbo'ogen
I 't is alle jaren eenen frank meer op dees artikel, twee
franks op geen ander, vier franks op een derde en zoo
j zwellen de contrilmtiebilletten zoodanig, dat er den evnd
aen verloren is. Hoe slechteren tyd het is, hoe meei
het liberalismus verkwist, en boe meer het de burgers doet
beluien, en dit wei om onkosten te dekken van zaken die