ZONDAG 1 JUNY 1861 ZESTIENDEN JAERGANG - Nr 821 Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER Vertrekuren uyt verschillige Statiën» AELST, den 51 Mey 1862. HET GOED. Twee voornaemste middelen. Ziet eens wel toe. Leest en oordeelt. Deoderm. 5-20 8-25 11-55 12-35 3-15 6-20 9-10® Gend, Brugge, Ostende 6-30—8-25-12-35 Lokeren 5-20 8-25 12-35 6-20 »-00. 3-15—6-201® klas langs Denderraonde. Brussel 8-05 0-0 12-13 3-00 5-45 8-25 8-55 5 Kortrvk, Mouscroen, Rvssel (langs Lede) 6-30 HlbCh. Brus. Antw. 5-20 S-25 12-35 3-15 6-20 8-25— 12-35— 3-156-20. LeuvThienLuvk 5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 8 Doornvk, Rvssel (langs Ath 7-455-350-00 Verv LandStTruvën,5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 Nin. Geerardsb.Ath, 7-55 2-50 5-35 8-25. Gend 6-308-2512-353-156-209-00 jg Bergen, Quievrain 7-550-00—2-50 —5-35 VAN ANTWERPEN NAER St-Nikolaes, Lokeren, Gend. 5-30 8-30 10-30 3-00 5-00 8-00. VAN GEND NAER Lokeren, St-Nikolaes, Antwerpen. 6-10 9-00 10-20 2-45 4-50 8-00. Te ledb staen nl de konvoys. Te iducem staen deie vertrekkende van Ath 6-40 0-00 10-10 4-30 7-25 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys. Staen te cysecbm stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0-00 des morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-40 10-10 's morg. 4-30 en 0-G0 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morg. 3-15 6-05 en 9-00 des avonds. VAN LOKEREN NAF.R Dendermonde, Aelst 7-00 12-20 3-10 7-30•-». Ninove, Geerardsbergen, Ath 7-00 12-203-100-0. VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-40—10-10— 4-307-25. Lessen. Geeraerdsbergen Ninose, Aelst, 6-400-0010-10—4-30—7-25. Brussel (langs Denderleeuw; 6-4U10-IC - 4-30 7-25. Gend, Brugge, Ostende 6-40 (langs Lede.) 10-10 4-30 7-25 VAN CEND NAER Audenaerde, 5-35 9 30 2-20 7-40 naer Aelst, 7-15 11-30 2-10 5-00 7 35 8-20 VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 6-00 7-35 11-45 2-25 5-3U 8-10. Ninove, Gecraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-25 5-30 8-10 VAN DENDERMONDE NAER n t-tvvvt-O 10 TJIFDC Brussel (I. Aelst) 7-25 00-00, 2-30 5-15 7-55(1. Hech.) 5-45 9-UO 12-55 3-40 6-45. 6 FRANKS S JARRb. 7-25 -7-55 12-05 2-30 5-15 7-55. 9-45 DEN DENDERBODE De Kerk, haer Opperhoofd, haie leden, hare leering, hare wetten, alles wat er van verre of van naby aen toebehoort word door den geest des kwaeds aengerand, verdrukt, vervolgd, bespot en gelasterdDeze vervolging dag- ieekent van gister niet, zy klimt tot de eerste tydrekenin- gen in de geschiedenis op, zv moest plaets hebben, 't is de voorzegging van Hem die geheel de Waerheyd.en terzelfder tyd het Slagtoffer is. Doch, op onze dagen, groeyt die vervolging op eene zoo vreeslyke wyze aen, dat men zou zeggen dat de Kerk door de woedende golven der boosheyd gaet verzwolgen worden. Maer dat de ware Catholyken zich wel wachten den moed te verliezen in den oorlog dien satan aen God verklaert. Wy moeten ons errinneren dat het eenen opstandeling is overwonnen en geketend door den God-Menscb, eenen woedenden, die wel kan huylen en tieren, doch niet kan bylen. Al ontketende hy geheel de hel tegen ons, hy zal immers geen lvn den grenspael overgaen dien God hem afgebakend heeft. Maer de vreesachtige, toegevende, flauwhertige Christe nen, die den moed niet hebben zich te verzetten tegen de booze leeringen der liberaters-maconnieke secte, die Christenen, welke niet durven zeggen wat zy zyn, welke de waerheyd niet durven verdedigen noch handhaven, welke niet durven verklaren dat zy Catholyken zyn, en welke, uyt eene dwaze en ongegronde vreesachtigheyd, de dwaling "niet durven bestryden, ah het zvn die slechte Christenen die, door den boozen geest, konnen en zullen gebeten worden, als zy er, door hunne schuld, te digt by naderen. God laet slechts al die aenvallen tegen zvne Kerk toe om haer nieuwe zegepralen te verleenen. De tvden die wy thans beleven zyn droevige tyden, maer den waren geloovigen word hierdoor niet geschokt noch in zyn geloof, noch in zyne hoop, noch in zvne liefde voor de Kerk. Die gruwelyke abominatiën waervan de aerde thans het tooneel is, zyn een kluerblykend bevvy's van 't eeuwig leven dat ons voorbeschikt is na de beproeving hier uytge- staen in het dal van onzen doortocht. Er zyn nog Catholyken, die denken dat de liberale secta- rissen, van welke men zooveel spreekt, zoo veel magt niet hebben dan men hun toekent. Maer deze Catholyken weten of zien zv niet dat erin den schoot van Europa een geheymziunig genootschap bestaet, T welk alle andere geheyme schuylhoeken van boosheyd en kwaed bezielt en aenmoedigt om gezamenllyk liet goed te verpletteren, om gezamenllyk het goed in slyk en modder te versmachten? Zien die.Catholyken dit niet? Dat zy maer de liberaters-maiyonnieke drukpers na speuren als er ergens eene worsteling uyt te houden is tegen het goed, setfens zvn al hare dat bladen eensgezind, zy steken de zelfde trompet, zy gillen de zelfde geschreeu- vven uyt en klampen zich alle gelyk aen de zelfde eerlooze middelen vast om alles wal goed is te verbasteren en te vervalschen, om alles wat goed is te lasteren, te beliegen, te verdiukken en te vervolgen. De twee voornaemste middelen die de maponnieke secte gebruykt om de heerschappy des kwaeds staende te houden en uyt te breyden, zyn de vereeniging en de drukpers met hare" gazetten en brochuren. Het is byzonderlyk door de drukpers, door de boeken en de dagbladen dat den boozen geest de Kerk zoekt neer te vellen. Dit kwaed konnen wy niet anders bestryden dan met de wapens van het woord en door deftige dagbladen en schriften, immers dat oneyndig kwaed kan slechts bestreden worden door de goede druk pers, gelyk onzen moedigen Pius IX het zoo plegliglyk aen de bisschoppen van Italién, in zynén pauslyken brief van 8 december 1848, heeft voorgehouden. Doch om dit doel te bereyken en aen de goede drukpers al het goed by te zetten dat zv dient te hebben, zou er middel moeten gevonden worden oin 't werk der goede drukpers uyt te breyden, om de verspreyding der goede boeken en gazetten te vergemakkelyken en te vermeerde ren, immers er zou moeten gewerkt worden 0111 de zelfde wapens te konnen stellen ter verdediging van het goed die de boozen gebruyken ter handhaving en verspreyding van het kwaed. Dit is 't geen de Catholyken in Vrankryk zeer wel ver- staen hebben, en 't is om dit doel te berêvken, dat zy het werk der vereeniging tot het vinden der noodige geldmid delen hebben ingerigt. Dit werk van vereeniging, 't welk voor doel heeft, niet alleenlyk de goede boeken te versprevden,' maer ook en byzonderlyk deze die gelast zyn het voïk te onderrigten en te verzedelyken, in staet te stellen zich alle goede schriften en boeken te verschaffen. Er in gelukken de goede volksboeken veel te versprey- den, dit is voorzeker zeer goed en niets is noodzakelyker in deze rampzalige tyden, op welke het maconniek libe- ralismus zoo veel middelen van bedrog, verleyding en ver schalking m 't werk stelt. Maer kon men er in gelukken aen de geestelykbeyd, welkers geldmiddelen dikwils zoo be perkt zyn, de middelen by te zetten zich alle belangrvke werken te verschaffen kon men erin gelukken aen de Catholvke jeugd de studiën te vergemakkelyken en haer namelyk alle nuttige, ernstige en geleerde werken aen d'haud te doen, ware dit niet oneyndig beter Nu, dit doel word bereyki door het werk der vereeniging zoo en gelyk het thans in Vrankryk met den besten uytslag voor- uytgaet Als wy wel inzien welke ontzettende sommen de Angli- kaensche methodistsche en ter zelfder liberaters-maconnieke propaganda besteed en die jaerlvks tot 60 millioenen franks beloopen om haer werk van geest- en hertbederving over geheel de aerde te verspreyden, waerom zouden de Catho lyken er ook niet in gelukken eene catholyke fondskas op te vormen om de worsteling uyt te houden en de volkeren tegen '1 algemeen verderf te wapenen In hel laetste verslag door het genootschap der vereeni ging van Parys afgekondigd, vind men het volgende a Ue hel heeft, in de werken der drukpers, hare byzon- I derste batterijen tegen den godsdienst en de samenleving a opgerigl alles is in gevaer, en bedriegen wij er ons niet Cl in, alles is verloren, indien wy haer het monopolium a afstaen der drukpers welke zij reeds gedeeltelyh overweldigd heeft Maer ook, indien dit werk in Belgiën gelukt, of, indien men zich vereenigt met hetgeen reeds in Vrankryk bestaei, 't geen misschien 't beste zou zvn om eenen spoedigen goeden uytslag te bekomen, dan moeten de Catholyken het sacrificie doen van eer.e zeer gevaerlvke nieuwsgiéiig- heyd en alle inschryvi.'gen aen liberale bladen laten varen, want hadden zy dezen moed en overwonnen zy het men- sclielyk opzigt in dit punt, men zou talryke dier slechte, godsdiensthalende en vuyle schiinpbladen zien vallen. Men zegt men moet alles lezen men moei het voor en tegen weten. Maer gy kont zulks niet doen zonder gedeel- telyk de oorzaek te wezen dat het vergift der booze lee- ririgen zich verspreyd, en zonder mede te helpen om aen de volkeren het geloof en de zedelykhevd te ontrooven. Een bewys dat het werk van vereeniging buytengewoon goed is om de schandmanceuvres der liberaters- maconnieke secte te bestryden, zyn de geweldige poogingen welke die secte hier aenwend om dit werk tegen te kanten en te be letten dat het tot stand koine. Wat is het ordewoord der secte Is het niet 't geen wy hier, tot schande van ons land, op de nationale spreektri'- buen gehoord hebben A BAS LES COUVENTS WECH MET DE KLOOSTERS! Wech dus met alle geeslelvke genootschappen Wech met de Jesuiten Wech met de Capucinen I Wech met de Recollelten Wech met de Cla rissen, Theresianen, Zwarte Zusters, Zustere van Liefde Vernietigt lol de Beggynhoven toeZiet daer den schandkreet van een kopstuk der maconnieke secte, welken kreet aenhoord is geworden, in werking gesteld en nog dagelvks voortgezet word. En dit waerom'? Uyt liaet tegen den godsdienst, uyt liaet tegen Christus, welken de macon nieke secte van eenen barer opperhoofden bevel ontvangen heeft, onder den naem van don EERLOOZEN, te verpiet- terenSpreekt aen zulke kerels van wettiglieyd, van Constitutie, van regtveerdigheyd, van treffelyklieyd, zy verstaen u niet, deze woorden zyn uyt hun wet- en woor denboek geschrapt, zy beoogen nietsanders dan den triomf hunner zaek, de zaek der boosheyd, de zaek der regeringsloosheyd, de zaek der hel. Welnu, wy vinden i daer geen andei' middel tegen dan 't geen wy lioóger aen- gehaeld hebben en, des noods, 'tgeen wy a 1 tyd gezegd heb ben te weten, als wettige verdediging, het tegengeweld en dit wel een tegengeweld namelyk sterk, uytgebreyd, alge- €I\ vasIkeraden genoeg, niet om Christus als den EERLOOZEN, maer wel om den maconnieken duyvel, den waren en eenigen EERLOOZEN voor altyd te ver pletteren. Wy zouden eens willen weten wat den verbilterden vyand der kloosters, den bezetenen of dollen-woedenden, die iri ons parlement de stinkende vuyligheyd zyner magonnieke maeg legen de geestelvke genootschappen uytbraekte, zou zeggen over 't geen den aerlsliberalen en zelfs goddeloozeu franschen schryver, Victor Hugo, in zyn onlangs uytgegeven vveik. Les Misérables, heeft neergeschreven. Wy iaten er onze landgenoten over oordeelcn, wy geven hier letterlyk zyne woorden die luyden als volgt Menschen, zegt hy, vereenigen zich en woonen in <r 't gemeen. Krachtens welk regt? Krachtens het regt van e vereeniging. Zy sluyten zich ten hunnent op. Krachtens welk regt Krachtens 't regt dat elkeen heeft zyne deur te openen en te sluyten. Zy gaen niet uyt. Krachtens welk regt Krachtens CC 't regt van te gaen en te komen, 't welk met zich brengt het regt van t'huys te blyven. c< Daer, ten hunnent, wat doen zy? <i Zy spreken stilzy slaen de oogen ter aerde zy ar- cc beyden. Zy verzaken aen de wereld, aen de wellusten, aen de genoegtens, aen de vdelheden, aen de hooveer- ii digheden aen de stoffelyke "belangen. Zy zyn met grove kleederen gekleed. Niemand van hun bezit iets het minste in eygendom. Daer in tredende, dezen die ryk was maeki zich arm. Hetgeen hy heeft, geeft hy aen allen. Dezen <1 die was 't geen men edel, jonkheer, of edelman noemt, li word gelyk aen dezen die boer was. Het celleken of op- 11 sluytingskamerken is voor allen gelyk. Allen onder^aeu cc de zelfde tonsuer, dragen het zelfde habyt, eten hetzelfde zwart brood, slapen op hetzelfde strooy, sterven op de 11 zelfde assche. Allen hebben den zelfden zak op den ru", 11 de zelfde koord om de lenden. 11 Indien het vastgesteld is blootvoets te gaen, allen gaen op de bloote voelen. Ei' mag daer eenen prins zyn, dien a prins is de zelfde schaduwe dan de andere. Geene titels meer. De familienamen zelfs zyn verdwenen. Zy dragen ii zelfs maer bynanien. Allen zyn gebogen onder de gelvk- lieyd der doopnamen, Zy hebben de vleeschelyke familie <c ontbonden en ze, in hunne gemeenzaemheyd, vervangen door de geestelyke familie. Zy hebben'geene andere bloedverwanten meer dan alle menschen. Zy helpen de ir armen, zy verzorgen de zieken. Zv kiezen deze aen welke a zv gehoorzamen. Zy zeggen tot elkander Mynen cc broeder a Het klooster is de voortbrengst van 't spreekwoord <c Geiykheyd, Broederlvkheyd. Ah hoe groot is de vryheyd 11 daer En welke schitterende hervorming De vryheyd a alleen is genoeg om een klooster in eene republiek te hervormen Wat zullen de ministeriele bladen en de mannen van ons tegenwoordig gouvernement over deze tael zeggen? Wat zal er liet kopstuk van het ministerie van denken en zeggen Indien hy nog een beetje kan rood of beschaemd worden, zyn gezigt zal het verraden. Maer wy denken het niet! Doch dit is hier eene geluygenis die hem komt verpletteren en hem zeggen Gv hebt geschreeuwd A BAS LES COUVENTS, wech met de kloosters Maer deze zouden het regt hebben, op hunne beurt en met grond tegen te roepen Wech met de francma?onslogiënwech met die broeynesten van ondeugd, volksbederf, bedrog en verleyding Wech met de schandkerels die, in deze bedekte holen, samen spannen 0111 alles wat Godsdienst, Vryheyd, Grondwet en Vaderland ondersteunt en voordeelig is, te vernietigen. Wech met gasten die 's lands schatkist uytzuygen eii teenemael drooglrekken gelyk nen meersch vvaèrin uien draineerbuyzen legtWech met dien vuvlen, parlydigen, hooveerdigen en willekeurigen kozynljeswiiikel die alles alleen inslikt en voor kenspreuk draegt primo mihi, secundo mihi, tertio milii, eerst voor mv, ten tweeden ook voor my, ten derden nog voor my, ten vierden, ten vyl'den enz. voor my, in secula seculorum en altyd voor mv eii voor niemand anders dan voor my

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1862 | | pagina 1