ZOXDAG 20 JULY 1802.
ZESTIENDEN JAERGANG - Nr 829.
Vertrekuren uyt de Statie Aelst A A EH
OïRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 19 July 1862.
Opschepping onzer Vrijheden en
Wetten.
Is dit genoeg
eene bekrachtiging.
wat gebeurt er in Belgiën
Slotsom. Telt op de vingeren
Voordeelen en weldaden van het
Liberalismus.
Denderm. 5-20 8-25 11-55 12-35 3-15 fi-20 9-10 if? Gend, Brngp,», Ostcnde 6-30—8-25 - 12-35
Lokerun 5 20 8-25 12-35 6-20 »-00.
Brnswl 8 05 0-0 12-13 3-00 5-45 8-25 9-00
Mecti. Brus. Antw. 5-20 8-25 12-35 3-15 6-20
I.euv ThienLuvk 5-2" 8-25 12-35 3-15 6-20
Ver« UndStTruvSn,5-20 8-25 12-35 3-15 6-20
G*nd 6-50—8-25—12-35—3-15—6-20—9-tiO
3-15 -6-20 lc klas lang* Dendermonde.
Kortrvk, Momeroen, RvssH(hng* Lede) f-30
8-25— 12-35— 3-156-20
Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-350-00
Nin. Geerardsl). Alh, 7-55 2-50 5-35 8-25
Bergen, Quievrnin 7 550 00— 2-505-35
VAN ANTWERPEN NAER St-Nikolaes, Lokc'en, Gend. 5-30 8-30 10-30 3-0" 5-00 8-t'O.
VAN GEND NAER Lokeren, St-Nikoloes, Antweipen. 6-10 9-00 10-20 2-45 4-50 8-00.
Te f.toE s'aen aide konvoys. Ve iorcem siaen dete Tertrekkende «an Ath 6-40 U-OO
10-10 4-30 7-25 en deie vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te «TSue.EM- slil nl de konvoys uytgenomen deton vertrekkende vnn A^lstOOOdes
morgen* en 0-00's avonds en van Dendermonde ten 0-00's morgens en 0-00 avond*.
Staen te Santbergen «le vertrekken uyt Ath 6-40 10-10's morg. 4-30 en O-CO 's avonds.
Van Deuderleeuw 0-00 8 20's morg. 3-15 6-05 on 9-UO des avonds.
ci'iyuE
VAN LOR Ed FN N 4V.lt
Dendermonde, Aelst 7 00 12-20 3-10 7-30»-».
Ninove, Geerardshergen, Ath 7 00 12-20 3-100-0.
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen. Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-40 10-104-307-25.
Lessen. Opcraerdsbergen Ninove, Aelst, 6-400-( 010-104-30—7-25.
Brussel (lan«,s Denderleeuw) 6-4010-1( 4-30 7-25.
Gend, Brugge, Osteude 6-40 (langs l.ede.) lO-lO 4-30 7-25
VAN «END NAER
Audennerde, 5-35 9 30 2-20 7-40 - naer Aelst, 7-15 11-30 2-10 5-00 7 35 8-25
VAN BltDSSt L NAER
Aelst, Gend 6-15 7-35 11-45 2-25 5-30 8-10.
Ninove, Gecrnerdsb. Alh, (langs Denderleeuw) "-35 2-25 5-30 8-10
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (1. Aelst) 7-25 00-00, 2-30 5-13 7-55 (1. Mech.) 5-45 9-10 12-55 3-40 6-15.
Aelst, 7-25 7-55 12-05 2-30 5-15 7-55: 9-45
DEN DENDERBODE
In byna alle sleden ziet men karren rondryden, waer
men de vuylnissen der stralen opschept. Zoo ook ryd het
macoiiiiiek liheralisinus rond 't land met eene soort van.
vuylniskar, waer het byiia al de belgische vryheden en
wetten maer bvzonderlyk de godsdienstige opschept. Dit
gaen wy eens te' meer bewyzen om aen onze landgenoten
te doen begrvpen hoe dringend noodzakelyk het is zich te
vereenigen 'en krachtdadige -maetregels le gebrnyken om
die zoo schandelyke als stoute en onbeschaemde onder
neming le doen eyndigen.
Den art. 14 der Constitutie zegtDe vryheyd der eere-
1 diensten, deie hunner openbare uytoefjening alsmede de
vryheyd van de denkbeelden in alle materie le openbaren,
zyn gewaerborgd.
Opdat een 'kerkhof geheyligd sy en tegen alle wanorde
bevryd, is 't noodig dat de hoogere geestelijke overheyd er
tusschenkomc en dat de plaets gezegend en gewyd zy met
de voorschrevene plegtighcden, om te dienen tot begroef-
plaets aen de Catholykcn die aen hunnen godsdienst
a getrouw gebleven zyn. Dit leert den grooten regts-
geleerden MERLIN in zvn repertorium aen 't woord
Kerkhof. De Catholyke Kerkhoven mógen dus slechts dienen
om er de Catholyken te begraven die^getrouw gebleven zvn
aen hunnen godsdienst. Den art. ld van 't dekreet van 25
Prairial jaer 12, die hier in Belgiën nog kracht van wet
heeft, bevat het volgende Eiken eeredienst moet zyne
bijzondere bcgraefplaets hebbenin geval er maer een
Kerkhof zou bestaen, dan zul men het zelve afsluyten door
e muren, hagen of grachten en dit wel in zoo vele deelen als
er verschillende eerediensten bestaen, met een en byzonderen
ingang voor eiken eeredienst
Nu, de burgerlyke wet, volgens welke den Catholyken
godsdienst in Belgiën mag en moet vrylyk uytgeoefend
worden (konkordaet art. 4, wet van 48 germinal art, 7,
belgisclie grondwet art. 14.) moet aen de schendingen
der Catholvke Kerkhoven den onderstand harer magl en
bescherming leenen. lederen eeredienst mag dus, volgens
zvne wetten en gebrnyken, zvn evgen Kerkhof zegenen,
en de GEMEENTE OVERHEDEN moeten dit Kerkhof tegen
alle onteeiring beschermen. De regten die liet dekreet van
't jaer 12 aen de eerediensten toekent, deze regten zyn door
de belgische grondwet bekrachtigd.'
Eu inderdaed, de vryheyd dooi' den art. 14 onzer Con
stitutie aen alle eerediensleu gewaerborgd, is, volgens een
•vonnis van 't cassatiehof van 27 november 1834, a het regt
a voor iedereen van zyncn godsdienst uyt te. oeffencn, zonder
dat de burgerlijke magt, om het even om welke beiceeg-
u redens, hem 't zy geheel- of gedeeltelijk mag verhinderen of
11 er tusschenkomen om dien godsdienst te regelen.
Het is reeds meer dan te veel, maer wy zullen er nog
wat byvoegen
Een' liberael blad van Brussel, den Echo Beige, brengt
een koninglyk besluvt by van 22 november 1852 over den
begravingsdienst te l'xelles, tegengeteekend door minister
Piercot, inhoudende aen art. 58 het volgende
Dat den concessionnaris het regt niet zal hebben op het
Kerkhof de overblijfsels te begraven van andere persoonen
die aen den zelfden godsdienst niet toebehooren. v
Het zelfde blad zegt verder Wy hebben nog andere
koninglyke besluyten onder de oogen, en allen zonder
a uytzoiideriug verbieden op de toegestane Kerkhoven te
t begraven ten zy de persoonen aen welke de geestelyke
begraving is vergund.
En wat is er redelyker, voegt den gazetschryver er by
Hoe zal men aennemen dat, als gv, binst uw leven en op
uw doodsbed, de principcn en 'de vertroostingen van
<i eenen godsdienst versmaed en verstooten hebt, gy des-
(i zelfs gebeden en oeffeningen, na uwe dood, kout vragen?
Waerora zond gy van eenpn grond willen, gewyd door
eenen godsdienst dien gy, binnen uw leven, niet geëer-
biedigd hebt?
a De iceygering van den wettigen bedienaar des eeredienst
e van namelyk in 't gewydde deel des Kerkhofs te begraven
deze welke, door de wetten van dien eeredienst, verstooten
worden, deze. weygering moet dan door de CEMEENTE-
OVEDUEYD geëerbiedigd worden
Dees besluytsel is een noodzakelyk gevolg der art. 15 en
18 van 't dekreet van Prairial en van den art. 14 der Con
stitutie. De vrye uvtoefening der eerediensleu word onroo-
gelvk, indien men, op elk Kerkhof, liet verschil met mag
maken voorgeschreven door de wetten van den eeredienst
voor welken de begraefplaets beschikt is.
Nu, de Catholvke Kerk gebied dat er, op elk gewydde
Kerkhof, eene bvzondere plaets zy om er deze, die buyleii
baren schoot sterven, te begraven. De begraving van zulke
persoonen in gewydde aerde is, in d'oogen der Kerk, altvd
eene inbreuk tegen hare regels en sointyds eene schending
die liet Kerkhof niet verbod of inlerdikt slaet.
Dus is't zeker dat de gemeenteoverheden constitution-
neellyk verpligt zyn de akten en gebrnyken te eerbiedigen
van elke religie, en dat zy niet minder verpligt zyn de
algehèele uytoefening van den eeredienst zelve niet te
dwarsboomen of door andere niet te laten dwarsboomen.
Dit zal genoeg wezen om te doen zien dat liet gedrag dei-
burgemeesters, die van de kerkwetten geene rekening
houden, eene schandelyke en strafbare ouwettigheyd is.
Doch ziet hier nog
In de maend October 4855 den wetsraed, ingerigt by het
fransch dagblad der Kerkfabrieken na, op de vraeg van den
bisschop vnn Si-Claude, beraedslaegd te hebben in bvwezeïi
der uytniiintende en vermaerde regtsgeleerdei* Berryer,
Hcnnequin, Pardessus, Dupin, Mandaroux-Vertainy, Du-
vergnier, Gaudry, Le Gras, Lehon en Millol, aerzelde niet
te verklaren dat
Den Meyer die, krachtens het toezigts- en politieregf,
toegekend* aen de gemeenteoverheden over de begra'el-
plaetsen, het lyk zou durven begraven van eenen persoon
aen wie de kerkelvke begraving zou geweygerd geveest
<x zyn, in 't midden der geloovigen, een misbruyk van magt
<r 7.0u begaen welk zou moeten gestraft worden.
Het strafwetboek bevat lyfstralfelyke bepalingen tegen
deze welke de vrye uytoeffening der eerediensten zouden
geschonden of verhinderd hebben. Maer,
Gelyk wy in ons vorig N' gezien hebben, den kolonel De
Moor'sterft te-Uccle na, tot zynen laetsten oogenblik,
verklaerd te hebben dat hy noch van priester, noch van
biechten, noch van berechten hooren wilue. Nu. niettegen-
staende dat de kerkfabriek van Uccle eygena'rster is van
liet kerkhof, nieltegenstaende de proteslat'iën der geestelyke
overheyd, nieltegenstaende de wetten, nieltegenstaende de
heyligheyd der plaets, nieltegenstaende den wil zelfs van
den overledenen, durft den liberalen burgemeester van
Uccle, eenen vlasbaerd van zyn eerste broek, op zyn eygen
hand, liet lyk van den kolonel in de gewydde aerde doen
begraven, tartende aldus de Catholvke gevoelens van
geheel de gemeente en schaeinteloos schendende alles wat
by alle volkeren, tot by de wilden loe, geheyligd is, de
rustplaets der dooden
Tegen dezen akt van ongodsdienstig vandalismus heeft
den zeer eerw. heer pastor-deken van Uccle krachtdadig-
lyk geprotesteerd en vraegt hy, met grond en regt, eene
herstelling van dit liberael en ontheyligend despplismus.
Maer zal dien achtbaren geestelyken herstelling bekomen
Men zegt dat den burgemeester-blankbek eene hekeling
gekregen heeft van den provisoiren gouverneur van Braband,
M. Annemans, welken hem gezegd heeft dat hy geen hoe-
genaemd j-egt had die ontlieyligende begraving te bevelen
en dat hy da er door grooteiyks zyne pliglen te buyten
gegaenis.
Deze vermaning is, volgens ons, niet genoeg, men zou
dien stouterik, zonder omzien, moeten afstellen, want hy
heeft getoond dat hy noch de wetten, noch de constitutie",
noch de vryheden, noch de gcheyligdste gevoelens der
Belgen ontziet
Aioeten wy zoo verre komen dat men de Kerk zal dwingen
geen verschil te maken tusschen hare kinderen en liare
vvanden, tusschen de boetveerdige zwakheyd en d'onboet-
vëerdige wanhoop, tusschen de geloovigen en de godde-
loozen, welke gevolgtrekking zou er uyt genomen worden
Dat de waerheyd en de pligt maer vdele woorden zyn, dat
de Catholyke 'Kerk niet gelooft wat zy zelve leert, 'dat het
gelyk is hoe men leeft vermits de religie de wanhoop van
den boozen zoo wei zal zegenen als de hoop van den
regtveerdigen
Dat de kopstukken des lands echter op hunne hoede zyn,
want met dergelyke principen konnen de Catholyken niet
om, 't belgische volk zal toch eens Maer zien, en dan, wee
de mannen die het hebben willen bederven en die thans
't verderf met verdrukking en geweid invoeren
Wat is er geworden van de liefdadigheydsvryheyd Zy is
opgeschept en door 't vuyg liberalismus" op tic vuylniskar
gesmeten. Niemand mag meer over zyn goed beschikken
gelyk hy wilt of goedvind
Én dè vryheyd van drukpers? Ook al opgeschept, want
worden de onlangs in de kamer gestemde penale schikkin
gen door den senaet behouden, de gazettiers zullen hunne
drukkeryën mogen sluylen en alle willekeurigheden, alle
schandalen, alle afpersingen, alle geweldenuryën, alle
onregtveerdigheden, alle partycligheden zullen moeten ge
rust en gedekt gelaten worden
De vryheyd van den predikstoel, wat is daermeê gedaen?
Ook al op de vuylniskar gesmeten, deze moest immeis
byzonderlyk in modder en slylc versmacht worden, omdat
zy met den Catholyken godsdienst vail te naby in verband
slaet
En de onderwysvrylieyd In 't modder, in den mestbak,
effenaf opgeschept en door liberael, godsverlooclienend en
rampzalig gouvernementeel monopolmm vervangen, ten
koste der Catholyke Belgen, aen welke er jaerlyks voor een
ongodsdienstig onderwys vyf a zes inillioenen worden
afgeperst
De vryheyd in de kiezingen bestaet die nog? Zou-ze wel!
Deze is ook al door de meslkarre meegevoerd, want den
dag van heden zyn er veynig treffelyke ambtenaers die
volgens hun geweten, durven stemmen.
De vryheyd van eeredienst word, gelyk men liooger ziet,
zoo brutael en onbeschoft versmacht, dat geheel 't land er
door geschandaliseerd is.
Met een woord meest al onze kostelyksle vryheden liggen
overhoop op den mesthoop gevoerd en schynen aen de
Belgen te verwyten dat deze liaer straffeloos hebben laten
verwurgen door een walgelyk kasseygebroed, 't geen ge-
makkelvk kon overwonnen en verpletterd worden. Wat er
van zv, het spreekwoord zegt dat de kanne zoo lang te
water gaet tut dat zy eyndelyk breekt, en dit zal hier
't geval zyn, als de Belgen willen elkander verstaen, zich
de hand te lemen en krachtdadiglyk werken om wettiglyk
deri vryheydsmoordenden liberalen boel af te koken
Het is onzeggelyk hoe zeer de ontucht en liet zedenbederf zich
voortzetten in de italiaensche Stalen die de prooy der revolutie
geworden zyn. Een dagblad dat de ilaliaensehe revolutie is toce-
daen en dat derhalve niet voor verdacht kan gehouden worden
de Gazette del Populo, behelst oene briefwisseling tusschen den
prereld en den aartsbisschop van Palermo. Den prefekt wilt dat
den aartsbisschop hem afsta de gehouwen der afgeschafte kloos
ters om er hospitalen van te maken voor degene die van do
venusziekte zyn aongedaen. De gewoone hospitalen zyn niet
menigvuldig noch groot genoog om dit slach van zieken te kunnen
herborgen. Het voornoemde dagblad zegt nog Wy wisten wet
dat de venusziekte in Zuyd-Ilaliën groóte verwoestingen deed
moer hel was ons onbekend, en wy zouden nooyt hebben kunnen
gclooven dat dit kwaed zoo schrikkelyk verre ging, eer wy het
verslag van den prefekt gelezen hadden. Volgens dit versla" is
deze schandelyke ziekte algemeen geworden zoo wel onderdo
burgers als onder de soldalen. Jlen ziet uyt de officiële verkla
ringen van den laetstgehouden mililie-raed dat op 10 loleliicca
er 8zyn gevonden geweest die melde venusziekte besmet waren
De Gazelle del Populo zegt verderDe ongehoorde uytbreyding
van deze kwaet die sedert tweo jaren ook hare verwoestiimen
voortzet 111 Noord-italiën, is een duydelyk hewvs dal zy zich niet
bepaelt hy ecnige provinciën. Om die reden "heeft liet gouver
nement zich niet kunnen onverschillig toonen wegens de ver
woestingen van dien schrikkolyken geesel.
Ter dier gelegenhcyd, een ander dagblad, de Armonia van
Tnryn, doet met zynen gevvoonlyken nadruk en welsprekendheyd
uylscbynen al de weldaden die de revolutie aen Ilaliën reeds "e-
schouken heeft - afschaffing der kloosters, wegjagen der klooster
lingen, in beslagneming der kerkgoederen en menigvuldige
andere voordeelen van dit slach. In al deze dingen zien onze libe-