ZONDAG 27 JULY 1861
ZESTIENDEN JAERGANG - W 850.
Vertrekuren uyt de Statie Aelst AAEIi
6 FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
AELST, den 20 July 1862.
DE POLITIEK IN EUROPA.
Wat ziel men hier in Belgiën
Wat meer is.
De zaek van Uccle.
De Kasteelen en den Provincie-
Raed van Antwerpen.
Denderm. 5-20 8-25 11-55 12-35 3-15 6-20 9-10 Gend, Brugge, Ostende 6-30-8-25-12-35
Lokeren 5-20 8-25 12-35 6-20 •-00.
Brussel 8-05 0-0 12-15 3-00 5-45 8-25 9-00
Mech. Brus. Antv». 5-20 8-25 12-35 3-15 6-20
Leur ThienLuyk 5-20 8-25 12-35 3-15 6-2U
Verv Land StTruvên,5-20 8-25 12-35 3-15 6-20
3-15 6-201« klns langs Dendertnonde.
Kortrvk, Mouscroen, Rvssel (lani* Lede) 6-30
8-25— 12-35— 3-156-20
Doornvk, Ryssel (langs Ath 7-455-35—0-00
Nin. Geerardsb.Ath, 7-55 2-50 5-35 S-25.
Gend 6-508-25—12-353-15—6-20—9-00 jg Bergen, Quievrain 7-85—0 00— 2-50—5-35
VAN ANTWERPEN NA ER St-Nikolaes, Lokeren, Gend. 5-30 8-30 10-30 3-0<' 5-00 8-üO.
VAN GEND NAER Lokeren, St-Nikolaes, Antweipen. 6-10 9-00 10-20 2-45 4-50 8-OU.
Te LEOB staen al de konvoys. Te idbcev staen deie tertrekkende van Ath 6-40 U-00
10-10 4-30 7-25 en de.ie vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te cyseCBM stil al de konvoys uytgenomen deien vertrekkende van A^Ut 0 00 des
morgens en 0-00 's avonds en van üendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-40 10-10 's morg. 4-30 en 0-00 's avonds.
Van Deuderieeuw 0-00 8 20 's morg. 3-15 6-05 en 9-00 des avonds.
CUIQUE SUUM.
VAIV LOK ER IN 1VAER
Dendermonde, Aelst 7-0° 12-20 3-10 7-30»-».
Ninove, Geerardsl>er6eu, Ath 7 00 12-20 3-100-0.
VAN ATH NAER
Geeraerdsbevgen. Ninove, Aelst, Denderinonde, Lokeren 6-40 10-104-307-25.
Lessen, ijei-raerdsbergcn Ninove, Aelst, 6-400-G010-10 4-30 7-25.
Brussel (langs Dcndeiineuw 6-4010- IC 4-30 7-25.
'Gend, Brugge, Ostende 6-40 (langs Lede.) lU-lü 4-30 7-25
VAM CBND NAER
Audenuerde, 6-45 9 30 5-45 7-*5 na er Aelst, 7-15 11-30 2-10 5-00 7 35 8-25
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend 6-15 7-35 11-45 2-25 5-30 8-10.
Ninove, Geeraerdsb. A th, (langs Denderleeuw7-35 2-25 5-30 8-10
VAN ÜENDERMONDE NAER
Brussel (1. Aelst) 7-25 00-00, 2-30 5-15 7-55 (1. Mpch.) 5-45 9-00 12-55 3-40 6-45.
Aelst, 7-25 7-55 2-05 2-30 5-15 7-55: 9-45
DEN DENDERBODE
Niemand kan liet loochenen, de politiek of het gedrag
van eenige souvereynen van Europa, die zich bemoeyën
met de zaken der volkeren, is onbegrypelyk. Men moet
gelooven dat zy met de rampzaligste verblindheyd geslagen
/vu, aengezien zy de oude principen, waerop hunne troonen
berusten en die alleen de rust en de stevigheyd hunner
Stalen kouneu handhaven, onder de voeten trappelen.
In dees hoogst bevremdeud gedrag vind men wei eene
geruststellende, eene vooruytziende, eene redekundige po
litiek Ah neen Men vind noch zeker vertrekpunt, noch
regelmatigen gang, noch vaste doelwit. Alles is onzekerheyd,
alle oogenblikken ontmoet men onverwinbare hinderpalen,
en men houd zich te vreden met de zaken van eenen dag
te regelen. De verblindheyd dezer souvereynen is des te
gevaerlyker, omdat zy niet zien waer het maetschappelyk
kwaed, waer den samenlevingverdeigenden duyvel zich
verschuvlt, omdat zy niet ontwaren waer de regeringslooze
raagonnieke secte hun heendryft.
In plaets van zich onderling te verstaen om dien gevuer-
vollen vyapd te beslryden, men mag zeggen dat er onder
die souvereynen eene wederzydsche verstandhouding be-
staet om hem op zyn gemak te laten werken en hem zyne
trouwlooze ontwerpen zoowel tegen de staten als tegen den
godsdienst te laten verwezenlvken. Men zou zelfs mogen
vermoeden dat zy eene bedekte hand aen de revolutie in
bare plannen van vernieling tegen Hoornen leeneu zy zyn
zelfs zoo verhard, dat zy niet gevoelen dat, op den val van
Hoornen, den val hunner eygene troonen van naby zal
volgen.
Dat men het aenboudende gedrag der revolutionnairen
naspeure, en men zal bevinden dat altyd tegen den Catho
lyken godsdienst en legen deszelfs bedienaers hunne meeste
poogingen gerigt zyn geweest en nog gerigt zyn. Van waer
komt den haet der revolutionnairen tegen Roomen?
Eeniglyk van daer dat zy weten dat Gods Plaetsvervanger
er zetelt om den godsdienst te beschermen en dat zy weten
dat, als den Roomschen Stoel omkantelt, geheel het maet
schappelyk gebouw zal instortenDat de souvereynen
het dan niaer wel weten geen Christendom, geene Konin
gen meer. Den Scepter is het Kruys. Heerseht het Kruys
over de volkeren, de souvereynen zelve zullen heerseheu
en anders niet. Dit leeken vervat in zich eene kracht die
hun zal redden. Maer leveren zy dit teeken aen de be
spotting, gedoogen zy dat de boozen, ai liet zelve Ie be
schimpen, de leeringen vernietigen op welke de maetschappy
berustende is, uvl dit Ivruys, geverwd met het bloed van
eenen God-Mensch, 't welk genade vraegt, zullen vreeslvke
vermaledydingen voorlspruyten die noch koningen noch
volkeren zullen sparen.
Een gouvernement dat blindelings de revolutionnaire
secte dient? Al wat het doet, al wat het voordraegt in feyte
van wetten, al wat het verrigt in de besturen, immers zyne
byzonderste en men mag zeggen zyne eenigste bekommernis
is maelregels van onverdraegzaemheyd en verdrukking
tegen den Catholyken godsdienst en al deszelfs vryheden
te nemen Het is eenen onverzoenlyken oorlog dien de
burgerlvke magt voert tegen het geestelyk gezag, de bm>
gerlyke magt wilt het geloof onzer voorvaderen vernietigen,
zy wilt ons berooven van datgene wat wy altyd meest lief
gehad hebbeir, zy zoekt ons onder de dwingeland)- te doen
bukken om bare ontwerpen legen de religie te verwezen-
lyken. De verkleving aen onze instellingen, de belangen
des lands, de vaderlandsliefde der natie dit alles raekt haér
weynig als zy maer grond kan winnen om den godsdienst
te bevechten", dit is haer genoeg
En ongejukkiglyk een deel des volks word die revolution-
naire strekking niet gewaer, de stolfclyke belangen alleen
bedriegen dit deel en kecren deszelfs oogen af van dit
onmetelyk kwaed. Vooreen handvol geld zouden zommigen
't land iïi 't verderf laten storten, sluyten zv d'oogeu over
de ontwerpen der secte en laten haer vry geworden. Ziet
hier hoe den pusterflyken Pius IX, de secte die thans byna
alle landen in vuer en vlam stelt, heeft afgeschetst
Alle wettig gezag, alle wettig regt, alle verbindtenis,
alle pligten onder de voelen trappende,, aerzelt de secte niet
e in de plaets van het ware en wettige regt te stellen liet
<i val sell en leugenachtig regt des geweids en de zede.lyke
orde onder de sloffelyke te doen buygen. Zy kent geene
andere magt dan de sloffelykc. 'Zy stelt alle zedelykheyd
en eer in rijkdommen op een te stapelen 't is gelyk door
welke middelen, en in de meest bedorcene driften te vuldoen.
Zy poogt zelfs de reglen vun allen wettigen eygendom te
vernietigen. Zy spot en lacht zoo vermetelyk met het gezag
en met het regt, dut zy leert dat hit gezag niets anders is
i dun hel resultaet van 'l getal en der stoffelijke sterkte
dat het regt bestoet in de stoffelgke daedzaek, dat de pligten
<t der mensehen ydele woorden zyn, dat alle menschelyke
e werken kracht van regt hebben. (Aenspraek van Pius IX
van 9 juny 1802.) v
Ziet daer, landgenoten, de famcuse leering die in vele
gouvernementen van Europa intrigueert en die byzonderlyk
in Belgiën heerseht. Het regt van eygendom, het gezag in
de familie, de magt in de staten hebben geen wettig beslaeu
meer; alles is gelegen iu de verderflyke leerstelling dut
het regt der magt, de magt des regis vervangt
De secte loochent stoutmoediglyk alle waerheyd, alle gezag,
alle magt, alle wet van goddelyken oorsprong. Zy leert ook
dat de wetenschap van wysbegeerte en zedeleer, alsmede
de bnrgerlyke wetten zich mogen en moeten verwyderen
van de veropenbaring en van't gezag der Kerk; "dat de
Kerk noch ware noch volmaekte, noch wezenlyk vrye
gemeenschap is en dat zy niet mag steunen op dé eygene
en onveranderlyke regten die haren Goddelyken Stichter
haer gegeven heeft, maer dal het aen de bnrgerlyke magt
toekomt te bepalen welke de regten zyn der Kerk en in welke
palen zy dezelve mag uytoefenenEn ongelukkiglyk,
't is met die loochening van alle regt en regtveerdigheyd
dat het meest verbeestende despotisinuS' ingevoerd en
gehandhaefd word
Om het bewys dezer waerheyd te vinden, Iweven wy
uyt 't land niet te gaen, en daerom vinden wy noodig die
schroomelyke verderfsprincipen der secte te veroordeelen
en te schandvlekken zoo en gelyk den II. Vader ze veroor
deeld heeft in de volgende woorden
IVy verwerpen, verslooten en veroordeelen de dwalingen
dier secte, niet alleenlyk als tegenstrijdig aen 't geloof en
aen de Catliolyke leering, maer zelfs aen de eeuwige wet
en regtveerdigheyd en aen de gezonde rede.
Men ziet hel hier nogmaels dat het Pausdom heden gelyk
altyd zich den onómkoopbaren bewaerder toont der rede,
des regts, der eer en der weerdigheyd van den mep sell.
En 't is juyst daerom dat" de maponnicke secte dezen
bewaerder der zeden en des geloofs wilt verdelgen al den
Apostolyken Stoel met al zyn gezag te Roomen te
vernietigen.
Dat de souvereynen van Europa wel denken aen alles
wat den Paus doet ter bewaring van hunnen troon, ter
bewaring van de rust en vrede in hunne staten wilden zy
klaer zien, wilden zy aen de gezonde rede plaets geven,
zy zouden gevoelen hoe zeer zy, door hunne eygene be
langen, verpligt zyn den Paus, tegen de scliandelyke
aenrandingen eener allesverdervende secte, te beschermen.
Maer misschien loopen wy hier vooruyt op de Voorzienig-
heyd, misschien wilt deze bare magt toonen die zy alleen
bezit, namelyk van uyt liet kwaed goed te trekken en hier
liet spreekwoord waer te maken van Quos vult perdere
Deus, prins dementat, deze die God wilt verderven, slaet hy
eerst met verblindheyd.
De sehandelyke kerkhofsehending van Uccle is deze week in
de volkskanier op liet tapyt gekomen en heeft aenleyding be
geven tot yerscheydene feyten van hoogste belang
Eerst hebben eenige scbynliberalen, onder welke den fameusen
Defréen Louwiken llymans, wierparlemenlaireloopbaen zoo verre
versleten is dan een mes, 't wolk niet meer deugt om mossels
open te doen, hebbeu uylgemunt. Deze twee liefhebbers namen
scbaemtcloos de verdediging op zich van het grondwotschendend
en vrybeydsverdrukkend gedrag des burgemeesters van Uccle.
Louwiken Hvmans, die eenen Israëliet of welgeconditionneerden
Jood is, speelde zelfs den theologant of godsgeleerden en wilde
bewyzen dat de Catholvke principen zich niet, verzeilen tegen de
begraving van eenen ongeloovigen of goddeloozen in de gewydde
aerde. Maer MM. De Haerno, Nothomb, üecbamps, 11. bijmortier
De Renesse en andere hebben liet joodsch pruIlenverteUerken
zoodanig overzweept, dat het manneken zyu beksken in de
pluymeu stak en zweeg gelyk een muys.
Een tweede feyl dat veel erger was, deed zich ook voorden
minister van 't inwendige namelyk keurde de handelwyze des
burgemeesters van Uccle goed en verzette zich, gelyk de twee
opgemeld^ liberale poesjenellen, tegen de verzending der petitie
van den Kerkraed van Uccle naer de ministers van justicie en
van 't inwendige. Maer als minister Van den Peereboom do
bloedige geesseliug aen de liberale vryheydsscbenders bad
hooren en zien geven, is by stillekens achleruytgcdeynsd en is
op zyn besluyt teruggekeerd. Immers, de Catliolyke afgeveer-
digden, die allen met klacht en klem tegen dio eerloozc grond-
wetsehending geprotesteerd hebben, bobben bet ministerie met
zyne yerslaefde moerderheyd zoodanig in de pers gezel, dat er
misschien herstelling van die boosaerdigo Kerk- en godsdienst-
versmading zal plaets hebben, omdat de libel-haters beginnen
te gevoelen dat do Catholyken de landen zullen wyzen als die
vermetene schending der godsdienstige reglen en vryheden
blyft voortgaen.
Wy zeggen nogtans misschien, omdat het libemcl gespuvs zyn
behoud aen 't schotelken gewend is te zoeken in 't princiep
audaces forluua jitmi, de fortuyn helpt de stoutmoedigen. Maer
dit gespuys moet zich ook errinneren dat er een ander princiep
bestaelaudaces tartarus auferl den afgrond slikt de stoutmoe
digen in dit zou wel konnen gebeuren en is misschen digler by
de.deur dan men wel denkt, want als de Catholyken zich aldus
in hunne geheyligdste reglen en vryheden voortdurend zullen
zien verdrukken, zullen zy genoodzaekt zyn de groole protestatie,
bet ontzagwekkend petitionnement tot het herstellen der grieven,
gelyk in 1829, te hervatten en er dc zelfde uytgebreydbeyd van
toen aen te geven.
In 18-29 luysterde de calvinistische hollandscbe dwingelandy
wel naer dit petitionnement niet, maer zy heelt ook ondervonden
welke de gevolgen zyn geweest barer'obstiuaelsbeyd. Dan ook
was er getjue verdrukking die de Catholyken niet wierd aengc-
daen, geene partydigheyd waervan zy '"l slagtoffer niet waren,
geene onreglveerdigheyd die men hun' niet nendeed. Nu is 't na
genoeg hel zelve, want lot de koude assche onzer Catliolyke
voorvaders toe mag, onder de schaduwe des Kruys, niet meer iu
ruste blyven, het liberael despotismus, die sehandelyke dwinge
landy, word eene ontberende slaverny voor de Catliolyke Belgen,
en 't word meer dan tyd dat er op de krachtdadigste wyze legen
gewerkt word.
De kiezingen van het naeslo jaer geven de beste wapens
aen de Catholyken, dat zy zich oveial van nu af beginnen te
organiseren in komileyten, in genootschappendat zy meetings
en vergaderingen houden, dc middelen beramen om de vrvheyds-
verdrukkérs, de ministeriele slaven, die springen en dansen,
op 't zigt der liberale kalkoenzwccp,. zonder genade af te koken',
en dit gedaen zynde. zal het volksverdrukkend ministerie ge
dwongen wezen welhaest zyne matten op te rollen.
Maer wv moeten er byvoegen 'l geen wy reeds, zoo dikwils en
van over lang gezegd en herhaeld hebben te weten dat die ge
nootschappen in alle sleden cn dorpen moeten beslaen en vast
beraden Tvenen, in geval van nood, dit is te zeggen als de liberale
kasseygasten geweld zouden plegen om onze regten, eygen-
dommeu of persoonen te schenden, tol onze wettige verdediging,
tegengeweld le gebruyken. Als de liberale, dit zullen weten en
er van overluygd zyn, wy durven verzekeren dal de kleermakers
van geheel't land, zomer en winter, overlast van werk zullen
hebben om liberale kazakken Le keeren, want dit gebroed zoekt
niets meer dan 'foordjen, en voor 't oordjen pieegt het alle
goddeloosheyd, alle stoutigheyd en schend het de geheyligdste
regten die een volk kan hebben.
Den provincialen raed van Antwerpen heeft op de eervolste
wyze zyne pligt gekweten en de sehandelyke millioenverspillin"
aen zoo dwaze als nuttelooze kasteelen, kazematten, lonklorenst
schietgaten enz., op de plegtigste wyze veroordeeld. Den Ant-
werpenacr geeft een korlbondig verslag over die wollige proles-
talie en zegt
De diskussie duerde dry of vier dagen en was niet alleen vry
hevig, maer hoogst opgewonden.
Eerst een woord over de houding van den heer gouverneur
Pycke. Ridder Pycke verdedigde eene impopulaire zaek, daer In
liet gouvernement verdedigde. Hv bevredigde zich te antwoorden
op de gegronde aentygingen die het gouvernement wierden
loegestuerd. Hy toonde zich behendigst) spreker, doch de bewe
zen dat het ministerie ons bedrogen heeft poogde hy vruchteloos
te wederleggen.
M. Pyckv geleek veel aen eenen ndvokaet die eenen moorde-
naer verdedigt met talent en zolfs met overtnyging, vóóreenen
jury (den provincieraed), die de bewyzen dei- pligligheyd van
den beschuldigden b'.ykhaer in handen had en zyn vonnis (den
raed heeft hel vonnis van ons ministerie uylgesproken) velde met
eene overtnyging welke hel bloeyende pleyLr-ooj van den kun-
digen advokael niet een stond kon doen wankelen. Den advokaet
heeft zyne pligt voltrokken.... en den jury ook.