ZONDAG 14 SEPTEMBER 1861 ZESTIENDEN JAERGANG - Nr 857. Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER: G FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën, BEKENDMAKING. AELST, den 15 September 1862. EEN LIBERAEL PORTRET. Eenige Waer om's Een ander Vat je. 3ts hnytengewoon Waer toe zal dit legden Den aenhouder zal winnen. Denderm. 5-20 8-2511-55 12-35 3-15 6-20 9-10 5? Gend, Brnggp, Oster.de 6-30—8-25-12-35 Lokeren 5-20 8-25 12-35 6-20 »-00. S 3-15 -6-20 1* klas langs Dendermonde. Brussel 8-03 0-0 12-15 3-00 5-45 8-25 9 00 5 Kortrvk, Mouscroen, Rvssel(lanj;s Lede) 6-30 Meelt. Crus. Antw. 5-20 S-25 12-35 3-15 6-20 8-25— 12-35- 3-156-20. Leuv ThienLuyk 5-2 8-25 12-35 3-15 6-20 Doornyk, Rvssel (langs Ath 7-45—5-35—0-00 Verv LandStTruyën,5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 Nin. Geerardsb. Ath, 7-55 2-50 5-35 8-25. Gend 6-508-25—12-353-15—6-20—9-00 Bergen, Quievrain 7-55—0 00—2-Ó0—5-35 VAN ANTWERPEN NA ER Sl-Nikolaes, Lokeren, Gend. 5-30 8-30 10-30 3-00 5-00 8-00. VAN GEND NAER Lokeren, St-Nikolaes, Antwerpen. 6-10 9-00 10-20 2-45 4-50 8-00. Te I.KDE stoen al de.konvoys. Te idkcem staen dew vertrekkende van Ath 6-40 0-00 10-10 4-30 7-25 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys. Staen te r.YSEfiEM stil nl de konvovs nytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0 00 des movgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. S.taen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-40 10-10 's rnorg. 4-30 en Ü-G0 's avonds. Van Deuderieeuw 0-00 8 20 's morg. 3-15 6-05 en 9-00 des avonds. CUIQL'E SUUM. VAN LOKERF.N NAER Dendermonde, Aelst 7-00 12-20 3-10 7-30»-•. Ninove, Geeraidsbergen, Ath 7-00 12-20 3-100-0. VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-40 10-104-30 7-25. Lessen. Geeraerdsbergen Ninove, Aelst, 6-4UU-ü010-104-30—7-25. Brussel (langs Denderleeuw) 6-4010-10 4-30 7-25. Gend, Brugge, Ostende 6-40 (langs Lede.) lu-10 -4-30 7-25 VAN CEND NAER Audenaeide, 6-45 9 30 5-45 7-45 naer Aelst, 7-15 11-30 2-10 5-00 7-35 8-25 VAN RRUSSM. NAER Aelst, Gend 0-1 r> 7-35 11-45 2-25 5-3» 8-10. Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-25 5-30 8-10. VAN DENU ERMONDE NAER Brussel (I. Aelst) 7-25 00-00, 2-30 5-15 7-55 (1. Mech.) 5-45 9-00 12-55 3-40 -645 Aelst, 7-23 7-55 J 2-05 2-30 5-15 7-55: 9-45 DEN DENDERBODE Te rekenen van heden is de drukkery van den DENDERBODE verplaetst in de Kapellestraet N° 1. Het bureel, alwaer de brieven, annonce», gazetten, geld en verdere commissiën ontvangen worden, is regtover de ingangpoort der drukkery. Is er verschil te maken tusschen de liberale-francmatjons- partv, de liberale-Carbonariparty, de liberale-radicaleparty, de liberale-Mazzinist-of Garibaldisclie-party? Volgens ons, is er geen lioegeuaemd verschil tusschen geheel dien haspel- droes te makenhet zoogezegd liberalismus is overal het zelve, het heeft de zelfde neygingen, 't zelfde doel, het gebruykt de zelfde middelen, behalve dat er in d'eene fractie wat meër intriguen, wat meer listen, wat meer hypocrietery en in zekere oogenblikken, wat min geweld dan in d'andere fractie gebruykt worden. Voor 't liberalismus zyn alle middelen goed die naer een zeker doel Ievden. Inlrigueren, samenzweeren, kapotmaken, volgens de omstandigheden. Dit is 't gekende order van liet kwaed, en daerin zien wy niets dat moet verwonderen, dit is de baen die alle seclen altyd ingeslagen zyn en bewandeld hebben. Men moet zich niet verbazen dat gasten, voor wie God maer een ydel woord is, geneygd zyn om alles te vernietigen, alles overhoop te werpen er zyn er zoo.vele die, vóór hun, schatten onder de puynen gevonden hebben De roofzucht en 't verderf zyn hun doel, dit is al waer de secte naer streeftDe genie van roofzucht, die de revolutionnaire liberale gouvernementen bezielt, heeft zich teu allen tyde doen onderscheyden, door den oorlog tegen de Kerk, met inzigt van Haer hare tydelvke goederen te ontnemen. Dit. ziet men thans wederom in Italiën, dit heeft men in Vrank- rvk in 1792 gezien, dat zal men zien overal waer de iiber- hatersdwingelandy heerscht. WAEROM jaegt men de religieusen uyt hunne kloosters? Om hunne goederen in te .slikken, te verkoopen en 't geld op te brassen. WAEROM wilt men den Paus van zyn tydelyk gezag berooven Om de Roomscbe Staelsgoederen in te palmen, om de rykdommen der stad Roomen in de vuyst te krygen, om arme lappen, aietdeugen, schelmen en baenstroópers ryk te maken. WAEROM wilt men overal de kerkbesturen onder d'hand hebben en de pastors buyten cyferen Om de kerkgoederen zelf te besturen, om er invloed en aenhangers door te winnen, immers om aen 't sacristy- schotelken te geraken en te lekken als men goeste heeft. WAEROM zoo gretig naer 't bestuer van arm- en hospi- ciëngoederen gesnaekt Al wederom om partygangers te winnen, om er 't vet af te schuymen, door leveringen aen hooge pryzen en afzetting van peetermans of verlegene koopwaren. WAEROM 't bestuer van 't onderwys zoo driftig achter- naergezeten Om deze, die er een stielken by doen, gepraemde ka lanten aen te werven, door beloften van pryzen, door lieve kinderen te maken enz. enz. WAEROM de plaetsen van burgemeester en schepenen, secretaris, ontvanger etc. zoo vurig verlangd en achter- naergeloopen Wel omdat die plaetsen aerde aen den dyk, water op den molen brengen, magt en gezag geven die tien pot, de geld- borze en de kleerkas vullen Ziet daer, landgenoten, het voornaemste doel van het ma?onniek liberalismus. Wy zouden die WAEROM'S ontel- baer kunnen vermenigvuldigen, maer deze zyn al genoeg om de oogen van zommigen nog min klaerziende te openen. PRIMO MIHI, eerst voor my, en dat een ander den over schot pakke, als er nog wat overschot is, dit is het groot en voornaemste princiep van het hedendagsch liveralismus. En dan komen die kwanten spreken van verdraegzaemheyd, van onbaetzuehtigheyd en andere burgerdeugden, waermeê zy bekend staen gelyk eenen os met eyeis te pellen........ En dit lieeten zy dan liberael zyn, byzonderlyk als zy daerby nog tegen papen en nonnen durven lieren, den vuylerik spelen, des vrydags vleesch eten en noch naer kerk noch fcluys ommezienWat zegt gy daman, lezer Is dit niet knoddig? Dit is thans den gang van de wereld Mundus vult decipi zegde eenen kwakzalver, op bet kloosterpleyn, te Ninove, en den pastor ziende die dit latynsch spreekwoord gehoord had, vertaelde den tandentrekker hetzelve door de wereld wilt GEHOLPEN worden Het was een kleyn kostje en 't stond net. Nu zullen wy een ander Valje steken. Geheel de drukpers weergalmt thans van eenen rappen geld trek waervan eenen onzer liverale kopstukken den held is. Allons done, zegt hv, zoo dom niet van eene zoo lekkere gelegenheyd.te laten ontsnappen. Het is wel waer, ik ben minister en stryk daervoor alle jaren 21,000 franks op zonder vuer, licht, woonst en verdere gekwetsten met; te rekenen maer dit spel duert niet altyd, en 'k heb liever in de schoone stad DLYVEN DUREN te woonen. Reeds heb ik een deel van. 't bestuer van 's lands yzeren weg in de vuyst, 't welk my al een vet jaerweddeken oplevert zonder veel le moeten Werken. Ik moet immers maer arbeyden als ik my moet verplaetsen en daervoor word ik afzonderlvk betaeld. Doch 't is de societeyt die niv dan bezoldigt en daer voor zeg ik, tot spyt van wie 't benvd, dat de societeyten toch zulke fyne melkkoeykens zyn die nooyt droog vallen. Maer men moet de gelegenheden te baet nemen er presenteert zich eene schoone, eene naemlooze maelschappy. Ik ga daerin meedoen en voor myne moevte zal ik daer een allervolst postje en maglige dividenden uyt genieten. Gelyk men zich had voorgesteld is de zaek uytgevallen, en de sommen komen jaerlyks gelyk de sneeuwvlokken, toege vlogen. Laet de boeren maer dorschen, de Belgen praten, de lastenbetalers kakelen, 'l is ik die d'eyers eet, en dit is 't byzondersleHierin toon ik dat ik den liberalen Credo in den grond versta, dal ik denzelven op de devootste wyze aen my zeiven weet toe te passen. Dit heet ik bidden gelyk het behoort en dingen vragen die my profytig zyn. Wat is 't toch plezierig minister te zyn Wat er hnytengewoon in de liverale party is, en 't geen le voren noovt, door de secten van alle slach, zoo scliaem- teloos, zoo sloutmoediglyk en met zooveel eensgezindheyd geëxploiteerd wierd, is de leugentaei Nooyt wierden de verschalking en 't bedrog met meer diepgrondigheyd, met min gewelensknagingen, met meer piegtigheyd en sloutmoedigheyd gebruykt. In de gazetten, in de schimpschriften, in de kamers, 't is overal 't zelve. Wy vragen hel is er wel een feyt dat door de secte niet ontaerd word volgens hare belangen, volgens bare plannen en hare driften? Wat vind zy dagelyks niet uyt? Lasterin gen, ongegronde vertelsels, geschilderde leugens, valsche aentygingen, verdraeyde daedzaken, niets van dit alles kost aen de sects. Indien men haer leugenstraft, haer overtuygt en bewyst gelyk twee en twee vier doen dat zy met valsch- heyd, leugens en bedrog te werk gaet, ha, dan word zv stoutmoedig, zy houd hare gezegdens staen en zy gaet zelfs zoo verre, dat zy, gelyk den slechtst befaemden kerel, u beledigt en veynst dat gv haer ongcfyk doet. Als de liberale drukpers en hare party op lieeter daed van samenzweeriug en opsland betrapt worden, wat doen zy? Seffens roepen en schreeuwen zy dat. men haer verdrukt, dat er geene vryheyd meer bestaet, dal men 't volk wilt in de slaverny dompelen, dat liet klerikafismus alles wilt overweldigen enzZou er meer noodig wezen dan de schandtooneelen en kasseygeweld van 1837 om de waerheyd van dees gezegde ten overvloede te bewyzen Wy geloovên dat deze méér dan vergenoegende zyn oin de eenyoudigsten daeromtrent to overtuygen. In 1795 beklaegden de beulen zich, ten minsten, niet dat zy slagtoffers waren bet schelmstuk sprak zvne tael, maer het sprak ze zonder liypokrietery." Men .verstond elkander in de Conventie! In de hei weet men wat waer is en vulsel). Men loochent daer de waerheyd niet, men trotseert ze. Maer dit is niet genoeg voor de bedervende wezens die t seetarisch liberalismus oplevert. Zy hebben in de hel eene andere hel gegraven die nog dieper nog duysterder is daer heeft geene de minste waerheyd toegang, liet woord, in plaets van te verlichten, verduys'lerthet doorloopt de aerde al aen 't kwaed te zeggen gij zyt het goed, en aen l goed gy zyt het kwaed Ondertusschen luysleren de volkeren, zy aerselcn en de openbare rede verzwakt, plooyt onder 't gewigt des bedroes en der leugentaei. Dit moet onfaelbaer leyden lot den ondergang der samen leving, indien de Catholyken, die de waerheyd voor zich hebben en meest in getal zyn, zich niet nauwer aeneen- sluvten, indien zv hunne krachten verdeelen, indien zv 't algemeen goed niet krachldadiglyk voor het byzonder slellen, indien zy zich niet ve.-eenigen en gedurig, in open bare meetings, in schriften, in boeken, in herbergen en andere publieke plaetsen voor het goed strvden, zich openlyk tonnende als verdedigers der waerheyd en regt- veerdigheyd. 3 Om de samenleving van den algemeenen ondergang te redden, zyn er moed en krachtdadigheyd, eensgezindhevd en samenwerking noodig en onontbeerlyk woorden gelden er niet meer, 't zyn daedzaken, krachtvolle daedzaken die er moeten komen, en die konnen en zullen er komen, als de Catholyken willen, maer zy moeten daedzakelvk, energie- kelyk willen. Willen is konnen, byzonderlyk als'men d'over- tuyging heeft dat men in meerderheyd is, dat men voor 't goed arbeyd, dat men de waerheyd en regtveerdigheyd beoogt. Help u zeiven, zoo helpe u God, zegt het spreek woord, en dit zal geschieden, als men dit spreekwoord wel naleeft, maer daer voor moet men zich haesten, want wv voorzien dat den tyd op welken men zulks in 't geheel niet meer, of ten minsten, zoo gemakkelyk niet meer zal konnen doen, nakende is. Als het seetarisch gebroed ons alle vry heyd van spreken, klagen en bandelen zal benomen hebben, dan zal het te late zyn, 't is nu dat er moet gewerkt worden. Operemur bonum duin tempus habcmus, wy moeten 't goed doen, voor 't goed strvden en vechten terwvl het nog tyd is, eens dien tyd voorby, alles is voorbv behalve de bilteregewetensknagingvan ".goed verwaerloosd le hebben, en zich, door eene onvergeeflvke lafberligheyd, in 't ongeluk te hebben laten dompelen Den gemeenteraed van Antwerpen heeft zaterdag beslist dat hv nner den koning een verzoek zal zenden om zoo spoedig mo«clv'k in verhoor te worden ontvangen. 3 Do ministers zullen vvaerschynlyk aen den koning ontraden de deputatie te ontvangen en men zal welligt een zeer beleeki maer diplomatisch brieften aen den gemeenteraed schryven om hem van dit verhoor te doen afzien. Maer wy hopen dat"den ge meenteraed zal volhouden, vragen cn blyvèn vragen tot dat hv ontvangen worde om eens vrylvk zonder "omwegen, den wil des volks aen den souvereyn bekend te maken. Biee'f men wevgeren de deputatie van den gemeenleiacd te ontvangen, dan rad"e°n wv dat er eene petitie, geteekend door den provincialen raed, den gemeenteraed, de koophandelkamer, hol tribunael van commercie cn duyzetide inwooners van Antwerpen en onliggende, naer den koning gezonden worde om dit gehoor te verkrygen. De Delgen hebben regl aen hunnen koning to spreken, zy hebben regt hem hunne grieven voor oogen te leggen, maer zv moeten op hun regt aendringen en blyven aendringen tot dat men 't hun late wedervaren De Evening Star, een engelsch prolestantsch blad. ze<n dat in weerwil des gevangschaps van Garibaldi, de inschryvingen aen eene penny, lezyner ondersteuning, zullen voortgaen, en dal het kapilael der ingeschrevene sommen hera toegezonden zullen worden. Zeer goed elk heeft het regt volgens zyne overluyging onder stand aen iemand le schenken, al zy.bet dan ook aen eenen vremden revolutionnair, die door zyno eygene gewezene vrienden verslagen is moeten worden. Maer, waerom verzet die zelfde Evening Star zich dan zoo hevig tegen de inzameling van den St-Pieterspenning ten gunste van den beroofden Paus Hel engelsch liberalismns is, voorwaer al zoo leeg "odaeld nis de sehvnliberale doelrinairen in Belgiën. Eiken i slaet OVWJI'IIUVI UVVlllUUltUU .11 uv, in wcldcnkenden menscli, zelfs den IrefTelyken Anglikaen verbaasd by zulke sloïeke en huyehelende tael van' het engelsch miniatersblad.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1862 | | pagina 1