ZONDAG 21 SEPTEMBER 1862. ZEVENTIENDEN JAERGANG - Nr 838. Vertrekuren uvt de Slalie Aelst NAER: C FRANKS 'S .I.VERS. Vertrekuren uyt verschiliige Statiën. BEKENDMAKING. AELST, den 20 September 1802. Liberale Onverdraegzaemheyd Een ander feyt. Liberale hairklieveryën. Sets van zelfden deessem. Denderm. 5-20 8-25 1 1-5512-35 3-13 6-20 9-tO Li.ker.n 5-20 8-28 12-35 6-20 .-00. Brussel 8-0u 0-0 12-13 3-00 5-45 8-25 9-00 Mech. Bras. Autw. 5-20 .8-25 12-35 3-15 6-20 Leuv TUienl.uyk 5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 Verv l.and StTr«yën,5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 ifGrnd, Brugge, Ostende 6.-308-25 12-35 8-15 -6-20 le klas langs Dendermonde. I Kortrvk, Monscroen, R vssel (bm^s l.ede) 6-30 8-25— 12-35— 3-1*56-20. Doornvk, Ryssel (langs Ath 7-455-35—0-00 Nin. Geerardsb.Ath, 7-55 2-50 5-35 8-25. Gend 6-508-25—12-353-156-209-00 Bergen, Quievrain 7-Ö5—0 00- 2-50—5-35 VAN ANTWERPEN NAER St-Nikolaes, Lokcren, Gend. 5-30 8-30 10-30 3-00 5-00 8-00. VAN GEND NAER Lokeren, St-Nikolaes, Antweipen. 6-10 9-00 10-20 2-45 4-50 8-00. Te LKDB staen nl de kouvovs. Te ioeckv siaen deze vertrekkende van Alh 640 0-00 10-10 4-30 7-25 en dete vertrekkende vnn Denderleeuw al de convoys. Staen te «tskgem stil nl dc konvoys iiytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0 00 des morgens en O-OÖ 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staen te Santbf.RGBN de vertrekken uvt Ath 6-40 10-10 's morg. 4-30 en 0-00 's avonds. Van Deuderleeuw 0-00 8 20 's morg. 3-18 6-05 en 9-00 dos avonds. :ï:.4 CL'I QUE SLUM. YAN I.ORERFN N A FR Dendermonde, Aelst 7-0° 12-20 3-10 7-30—»-■. Niuove, Geerardshergen, Ath 7-00 12-20 -3-100-0. VA Pt ATH KAFU Geeraerdsbergen. Niuove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 640 10-104-30 7-25. Lessen. Geeraerdshergen Mno*c, Aelst, 6-4lJO-tiOlU-104-30,—7-25. Brussel (langs Dindeiltyuw, 6-40 I0-K - 4-30 7-25. Gend, Brugge, Ostende 6-40 (langs l.ede.) lo-ltl 4-30 7-25 VA!» f.fcNP N.VKR Audenaerde, 6-45 9 30 5-45 7-45 naer Aelst, 7-15 11-30 2-10 5-00 7-35 8-25 - VAN BRISSSHi KA ER Aelst, fjend 6-15 7-35 1145 2-25 5-3t» 8-10. Niuove, Geernctdsb. Alh, (langs Denderleeuw) "-35 2-25 5-30 8-10. VAN DKNDERMONHE NAER Brussel (1. Aelst) 7-25 00-00, 2-30 5-15 7-55 (I. Meelt.) 5-45 9-60 12-55 3-40 -645. Aelst, 7-25 7-55 12-05 '2-:.0 ö-1j 7-55: 9-45 DEN DENDERBODE Te rekenen van heden is de drukkery van den DENDERBODE verplaetst in de Kapeliestraet N" i. Het bureel, alwaer de brieven, annoucen, gazetten, geld en verdere commissiën ontvangen worden, is regtoverde ingangpoort der drukkery. Onze grondwet gaet dóór ars een meesterstuk By alle volkeren word zy ten hoogste geacht, en 't is byzonderlvk by de liberalen dat zy die hooge faem verworven beeft. llaer men zal ons veroorloven hier eene vraeg te doen en nanielvk waerby het komt dat het jnyst de liberalen zyn die de grondwet willen vernietigen en al hare godsdienstige vryheden verdelgen Dit ziet men vooral in de doenwyze onzer tegenwoordige ministers en hunne onderhoorige bestuerders die dees onrustwekkend en gevaervol voorbeeld oubeschoftelyk navolgen. Om tegenwoordig een fonclieken of postje te bekomen, sehynen de eerste voorwaerden te wezen dat men zyn geloof verzake, godsdienst en priesters vvandig zy, zich abonnere aen liberalersgazetten, zyne kinderen naer liberale jodenscholen zende enz. Doet men het legenslrydige, ha men is eenen kalotin, men is eenen lichtdomper, cenen achteruvtkruyper, en dit is genoeg om zonder genade in de liberale besluerkringen verstoeten te worden. Spreekt gy van verdiensten, van bekwaemlieden, van trouwen en eérlyken handel, 't zyn prullen die gy vertelt, nescio vos, wy kennen u niet, gy zyt eenen klerikuel, gy kont ons niet dienen, dit zyn al vodden eener andere eeuwImmers 't zyn roozen voor de verkens gestrooyd. Als 't in d'hooge kringen alzoo gaet, is bet dan te ver wonderen dat leegere bedienden hunnen baet tegen alles wat godsdienstig is durven laten uytscbynen en zelfs wedy- veren om 't geen men klerikalisams noemt, spyts de grond wettige vryheden, spyls alle regt en belamelyklieyd, tegen te kanten Wat heeft men onlangs ter geiegenheyd der processie van den H. Amandus aen de poorten van Gend gezien Eenen burgemeester zend zyne politie af om de vercieringen, voor die processie gedaen," te verhinderen. Ziet bier wat den Bun Public van Gend daerom.trent afgeeft Over eenige dagen deelden verscheydene dagbladen van Gend een zoo onwaerschvnlyk nieuws mede, dat wy a bet niet wilden gelooven noch in onze kolonnen opnemen, a Volgens die dagbladen, hadden de gebuertens der Ant- werpsclie- en Ivasteelstraet, ter geiegenheyd der processie van den II. Amandus, voorgenomen hunne huyzen te verc:nren met katoenen in Pauslyke kleuren en zou de politie er tusschen gekomen zyn met bedrevging, in naem des burgemeesters van Gend, van met geweld die geele <f en witte katoenen te zullen afrukken, indien men zich durlde veroorloven er de straten meê te bevuylen <t Wy vragen het, wie zou hebben konnen gelooven dat a een zoo halelyk boos ais belagchelyk verstandeloos bevel zou konnen voortkomen van den eersten magistraet eener stad van 120 duyzend zielen? Wy bekennen bet zonder omweg, als het dagblad, dat eerst deze tyding afkondigde, oris in d'handen viel, hebben wy hetzelve beschuldigd van te ligtelyk dwaze uytvindingen opgeno- o men te hebben, uytvindingen die hoogstens goed zyr: om dommerikken te foppen. Heden mogen wy aen de echt- hevd niet meer twyfelen. Het feyt is ons verzekerd door geloofweerde persoonen welke gemengd geweest zyn in de woordenwisselingen onlstaen tusschen de politie en de gebuertens rakende dit onbetiteibaer verbod Door opgemelde schandig part.yfe.yt hebben de liber- haters van Gend getoond dat zy benauwd of afkeerig waren van het GEEL kleur. Noglans. het is nog zoo lang niet geleden dat de libernaters-orangisten van Gend dit kleur aenbaden, by zooverre, dat de damen der voorname oran gisten dier 'stad geen grooter genoegen aen hare mans konden Verschaffen dun, in 't publiek, GEEL-ORAGNE kleederen, GEEL-ORAGNE linten op hare hoeden, GEEL- ORAGNE handschoenen le dragen, en hun, in familie, j ryslpap op te dienen waerin den saifraen, voor zyn GEEL- i ORaGNEKLEUR, de voornaemsle rol bekleedde!! Per- j soouen die den burgemeester van Gend kennen, verzekeren dal hy zvnen biiylengewoonon dikken buyk meestendeel aen't overvloedig eten van ÖRAGNEN ryslpap vrtschul- digd is. Is dit zoo, 't is 't schoonste van d'histci ie van dien liberalen papeter niet, waut hel bewyst dat zyne capaciteyl meer in den buyk zit dan iu zynen kop en dat hy veel gelykenis heeft met de krabben, welke ook hare hersens in den buyk dragen. Prolicial Den Beurzen-Courant van Gend deelt een ander arlikel meé 'l welk nog meer d'onverdraegzaemheyd van den gendseiien papzak, door zyne politie, aen den dag legt. Ziet hier wal dit blad zegt a Zou men 't kunnen gelooven Na den twist over de kleuren van het versierings-katoen in de Dampoortstrael, a hebben wy den oorlog gehad tegen de sparrebuomkens Zoo men weet, schevd liet grondgebied der slad Gend <t van dat der gemeente Oostakker, aen den veldweg tus- sclien de eslaminels de Coude Poort en den Papeguéy, langs den reglen, en een ander veld-wegelingsken langs den linken kant. De Amandsbergenaers waren begonnen a aldaer, van weèrzyden den kasseyweg, sparroboomkens te planten voor den doorlogt der groote historische Processie. Welnu eenen gendseiien policie-kommissaris is een a viertal der sparrebootnkens ter linker hand komen doen uylwerpen, onder beweering dat ze regt over een paer a huyzen stonden, welke, volgens hem, nog tol het steed- a sche grondgebied zouden behooren Ziedaer nu eene r^gentie die de feesten begunstigt a welke duyzende vremdeiingen naer onze stad lokken. Ziedaer de mannen, die zich stout op Jiberalimus, op vrygevigheyd en verdraegzaemheyd durven beroemen Wy zyn beschaemd voor onze stad, voor onze achtbare en godsdienstige burgery, voor den vremdeling, zulke ellendige hairklieveryën te moeten bekend maken. a Veronderstelt dat die twee huyzen nog op stadsgrond- gebied stonden (iets wat den gemeenleraed van Oost- <f akker al spoedig zal onderzoeken waerom dan die vier c ongelukkige sparreboomkens, by den ingang van St- Amandsberg, alwaer eene eerepoort moest geplaetst worden, niet laten staen Wien stonden ze daer toch in den weg. Als een bestuer zoo leeg gedaeld is, van zynen party- x zucht, zvnen religichaet, te midden eener groote Catho- a lyke stad, door zulke belacholyke en tergende middeltjes lucht te geven, dan heeft gewis zyn laetste uer geslagen. a Welaen heer burgemeester, zend al rap uwe politie naer het Oud-Kasteel, om de sparreboomkens op de c St-Machners-plaets ook uyt te doen roeyën. Oorlog tegen de Beggynen en de Kerkhoven Oorlog legen de katoenkleuren en de sparreboomkens Zie daer a liet schyn-bberalismus der verslelene Docti inairen liet gendsch blad zegt wel Oorlog tegen de beggynen en kerkhoven Dit is het programma van hel verbasterd en vryheydsliatend liberalism usmaer voegen wy er by liardnekkigen oorlog tetjen den godsdienst en tegen alles wat met denzei ven in verband staet zoo als de vrvheyd van onderwys, de vryheyd van lieldadigheyd, de vryheyd van den preekstoel, de vryheyd van vereeniging enz..... Oorlog bvzonderlyk tegen die vier ketste vryheden, omdat zy de m'agt van'den godsdienst uylbreyden, omdat zy den heyl- zaemstaen invloed op de gemoederen des volks uytoefenen al het zehe le ond"rrigten en, do°r de onderrigting, tot de zedelvkheyd en ware beschaving brengen. Daerom oorlog! gedurigen' oorlog tegen die vryheden, dit is 't ordewoord dat uyt de ma^onnieke logiën komt waeryan het liberalismus den uytvoerder is en zal blyven tot dal de veronlweerdigde volkstem zal zeggen nu is 't genoeg, wy zyn dit fyrannen- stelsel moede, dit moet ophouden, zooniet, zullen wy er u weten toe te pramen Te Gend oorlog tegen de pouskleuren, tegen de spnrreboomjes tegen de beggynen etc. Te Uccle tegen 't gewydde kerkhof, le Aelsl en in nog vele andere steden oorlog tegen de broeders der chi'islelvke scholen, te Dendermonde legen 't geestelvk kollegic, maer nu r,omt er eyndelvk eenen sleepdrager die nog den meesten liberalen slimmerik wilt spelen. Den burgemeester van Rons^e komt nnmelyk bepalingen in te roepen die rondaf als onwettig, als vryheydschendcnd, als grondwetverkraiihlcnd, door de hoogste regterlykc magt dos lands, veroordeeld en ge- vonniscl zyn geworden. Dien fynen burgemeester roept die be palingen in om hel werk vnn den St-Pielers-Penning le Ronsse le verbieden. Den man, zoo svhryfl de Gazette de Rcmixbeeft zich in eenige familiën begeven welkers leden gelast zyn de jaerlyk- schc inzamelingen te doen, ten eynde deze persoonen bevreesd le maken en met reglerlyku vervolgingen te bedreygen, indien zy die inzamelingen nog durven doen Maer de Gazette botert hem goed den koek cn kondigt hem aen dat de Catbolyken van Ronsse hunne reglen zullen weten te handhaven en dal de inzamelingen zullen gedaen worden, al moesten de regterlykc uylsprakcn van 't hof van Brussel van 9 april 186! en van 't hof van cassatie van 1 en 22 july 1861, ten gunste van de vrvheyd der inzameling van den St-Pictors- Penning gedaen, wederom ingc-roepcn worden. Wy juyehen deze moedige tael toe en twyfelen geenzins of de Catbolyken van Ronsse zullen dc hevelen van den klcynen pacha over T hoofd zien. Als eenen magistraet 't zy groot of kleyn, vier- ot achtkantig, slim of verstandeloos pretentie» oppert diè buyien zyne magt zyn, dan hoeft men deze niet te eerbiedigen, men moet er zelfs tegen opstaen om de burgerlyke vveerdigbeyd en de wettige vryheyd stnende te houden. Deed men 't zoo niet, soort- gclyke pacha's zouden ten lesten komen bevelen geven wat men moet ot mag koken, wat kleed of wat kazakke de burgers moeten of mogen aendoen, welke en hoeveel meyssens of knechten men moet of mag honden, immers zy zouden misschien zoo verre gaen van te bevelen dat dezen met gene, en genen met deze moet trouwen gelyk de turksobc paeha's doen. Wy zullen afwachten wat uylslag deze zaek zal hebben en er op terügkecrcn. De Gazette van Thiclt bevat over het laelkongres van Brugge eenen brief aen welken wy het volgende ontleenen liet ncderlandsch taelkongres is geeyndigd te Brugge en ik deel u deswegens eenige bemerkingen mede a Dit kongres is in deftigheyd en weordigheyd verre onder dat van a 's llerlogei.bosch in I860. En dat om twee redens 1° Om dieswille van de walgelyke volksfeesten die ter dezer geiegenheyd ptaots hadden in stad hier was het papetery. daer volkshnl anders ZWïnEFEEST genaemd, c en en schandalig gewoel geheel den nacht. 2" Omdat eenige vlaemschó a sprekers in 't kongres zelve eene tael gevoerd heLben die heter te pas a komt in do strnet te midden het gepenpelte, dan in eene akademischo a vergaring. Professor Herremans van Gend stond daer le klappen jnyst b gelyk een zoetekoekkapper, en onder andere icydc hy dat ctnigen legen 9 de hoUaridsche spelling met dubbel a waren omdat zy vreesden dat die c tweede a de synode van Utrecht zou in Vlaenderen gehragt hebben a Wat ellendige» praet loch Julius van Gend was iets heter, maer toch a op verre na niet fatsoeiilvk noch deftig genoeg. Hy heeft vi rschevdene a koeren herhaald met klem het zal wee ca en, een refrevn vaneen 9 Ueiidsch straelfie^je. Ily heeft beweerd dat het gezag van'onze oude b schry vers in kwestie van tael niet gelden mag; waerom? Omdat enze b voorouders met rytuygen on kordewagens reden, terwyl wv dat nu niet a den yzeren weg doen En zulko ongerymdheden meer. Maer is dat a wel eene manier van spreken in een taelkongres wacr zulke IrefTelvke en geleerde minnen zitten a lk weet, niet, maer my dunkt dat het laelkongres eenen politieleen kluli 9 gaet worden die misschien eyn.ligen zal met de annexie te bereyden van a Vlaomsch-Belgien aen Holland. ooroerst, men valt er uvt tegen al wat frnnsch is. en nola bene een deel van Belgiën is franscli cii'geensiins 9 vhiemsch. Te» tweeden, die van Gend (welke stad nog gedeellelvk a orangist is) hebben met nlhi geweld, zonder grond of bewvs, houd'r a staen dat wy geheel de holland^cne spelling moeteD volgen," hoewel M a David, professor te I.eüvon, en zolfs eenige holiandsche geleerden vnn a 'l kongres, beloonen dat wy onze spelling dienden te bewaren, en dat ei a ten opzigte van de tael, niet het minste profyt kan spruvten nvt het a schryven voor ons van AA en ru. Eyndelyk M. Van Rvswvck van a Antwerpen, welke stad nu over eynde staet om dieswille van haro a versterkingen, heeft gezeyd dat eene grenslinie wei twee landen a kan verdeelen, mner toch gëene notie. Wat beleekent dit al Ik'ket» a noch beoordeel het inzigt van die hecren maer hunne woorden zvn a toch onvoorziglig, en verwekken achterdenken hy menigeen. Dat liberale nvdigaerds en godsdiensthaters aile politieke gelegenheden te baet nemen om legen den klenkael uyt te vallei' dit begrypen wy, maer dat zy taelkongressen te baet nemen om hunne kokende gal tegen godsdienst en deszelfs gebruyken uyt té braken, ziet daer wat niet alleen le verwonderen is maer wat wy aenzien als eene beestigheyd (men vergeve ons tie uytdrukkin»)' Wat gemeens heeft de dobbele a of de dobbele ti met liberalism» of klerikalismus Vv'el willen zeeveroers gelyk Herremans vu Julius van Gend, tween of zes a en lien u iu de woorden schrvven waerin er maer eene noodig is, dit kan ons weynig schoeien dit staet hun vrv, maer dat zy toch zooveel gezonde rede ge'. bruyken van de partyschap uyt zulke kwesliën le bannen, wan; deze dient slechts om ons by den vremden belagchelyk te maken' Eenen achtbaren geleerden uyt Holland heeft aen'eenen onze'* vrienden, die nevens hem in 't kongres zat, gezegd dat d'ön klap van Julius zoo onnoozel en misplaetst was. dat hv niet begreep hoe zulke brcynloozc pochers in een taelkongres aenveerd wierdenEn zulke kwanten geven zich dan voor geleerden uyt!' Den domslcn boer kan zulke geleerden in zyn hemde vangen, en om zul ken armen praet te hooren verkwisten de provincie en de stad Brugge 6 duyzend franksHpt waerlyk wel belacld.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1862 | | pagina 1