ZONDAG 28 SEPTEMBER 1862.
ZEVENTIENDEN JAERGANG - Nr 859.
AELST, den 27 September 1862.
Vertrekuren uyt de Statie Aelst .\AEIt
Vertrekuren uyt verschillige Statiën®
Al wederom eene Grondwetschen
ding.
Let op, Landgenoten.
Maer en Want.
Denderra. 5-20 8-2ö 11-55 12-35 3-15 6-20 9-10 5R Gend, Brugge, Ostende 6-30—8-25 12-35
Lokeren 5-20 8-25 12-35 6-20 »-00. 3-15 -6-20 le klas lang» Dendcrmonde.
Kortryk, Monscroen, Ryssel (lang* Lede) 6-30
Brussel 8-05 0-0 12-J3 3-00 5-45 8-25 9-00
Mfcch. Brns. Antw. 5-20 S-25 12-35 3-15 6-20
LeuvThienLuyk 5-29 8-25 12-35 3-15 6-20
Verv Land StTruvën,5-20 8-25 12-35 3-15 6-20
Gend 6-508-25—12-353-15 6-209-00
8-25-12-35- 3-15— -6-20."
Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-45—5-35-O-CO
Nin. Geernrdsb. Ath, 7-55 2-50 5-35 8-25.
Bergen, Quirvrain 7-55—0-00—2-50—5^35
VAN ANTWERPEN NA ER St-Nikolaes, Loke'en, Gend. 5-30 8-30 10-30 3-00 5-00 8-00.
VAN GEND NAER Lokeren, St-Nikolaes, Antweipen. 6-10 9-00 10-20 2-45 4-50 8-00
Te ifdb staen al de konvoys. Te idrcem staen deie vertrekkende van Ath 6-400-00
10-10 4-30 7-25 en deie vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te cysegrm stil al de konvoys uytgenomen deten vertrekkende van Aelst 0-00 de9
morgens en O-OÜ 's avonds en van Üendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds
Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-40 10-10 's morg. 4-30 en 0-00 's avond*
Van Deuderieenw 0-00 8 20 's morg. 3-15 6-05 en 9-00 des avonds.
VAN LOKER FN NAER
Dendermonde, Aelst 7-00 12-20 3-10 7-30—»-».
Ninove, Geerardsbergen, Ath 7-00 12-20 —3-100-0.
VAN ATII NA ER
Geeraerdsbergen. Ninove, Aelst, Dendermor.de, Lokeren 6-40 10-10— 4-307-25.
Laewen. Geeraerdsbergen Ninove, Aelst, 6-4UO-uO10-10—4-30—7-25.
R(rtl«?l (tsings Denderleeuw) 6-40— 10- K - 4-307-25.
Gpijd) Brugge, Ostende 6-40 .(langs Lede.) iü-lO 4 30 7-25
VAN CEND NAER
Audenaerde, 6-45 9 30 5-45 7-45 naer Aelst, 7-15 11-30 2-10 5 00 7-35 8-25
VAN BRUSSEL NAER
Jflst, Gend 6-13 7-35 11-45 2-25 5-30 8-10.
CLIQUE SUtJM. mnove, Gecraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-25 5-30 8-10.
VAN DENDERMONDE NAER
r rDim Tire? Brm.eiji. a.i.ioj-ss00-00,2-30s-157-s» y-«eeh.)5-45d-uo 12-25 z-io -ets.
1) r IlAIVKiS O JALIlX Aelst. ,-2o 7-ao 12-05 2-30 5-15 7-55: 9-45
DEN DENDERBODI
Wy hebben bet de verledene week nog herhaeld dat de
Siberbatersparty er op mikt om de grondwet en bvzonderlyk
de godsdienstige vryhedeu, welke deze bekrachtigt, te ver
nietigen en dat onze bestuerders niets anders in 't zin
hebben dan Belgiën despotiekelyk te beheerschen.
Wy komen thans wederom eene der stoutmoedigste
Inbreuken by onze landgenoten aenklagen en bun doen
begrypen hoe onbezonnen en vermetelyk bet handteeken
des konings in 't spel gebragt word 0111 de vernietiging van
eene onzer kostelykste vryheden met den souvereynsmantel
te bedekken. Ziet hier, landgenoten, waervan er kwestie is
Een koninglyk besluyt van 15 september lest wevgerl de
nragtiging aen de kerk van Mont, in "t Luxembürgscbe,
eene gi ft te aenveerden van 500 fr. aengeboden door de
familie Gilis-Deraete-Favray, met inzigt van de kosten le
dekken welke, alle tien jaren, zouden ontstaen uyt bet
vieren cener missie ter eere van O. L. V. van Sajette*.
Den liberalen justicieminister wilt dus niet dat de kerk
fabrieken, door giften, ondersteund worden in de kosten
die zy te doen hebben. Pfogtans alle kerkfabrieken hebben
in bare gedrukte bndgetsformulen cenen post die dergelvke
onkosten vaststelt en dit wel krachtens eene stellige schik
king van 't keyzerlyk dekreet van 1809.
Zoodat, volgens M. Tesch, die onkosten op de kerkfabriek
moeten vallen, en nogtans wilt hy niet dat de kerkfabrieken,
door giften, ondersteund, worden! Is hy daer meester van?
In 't geheel niet, de wet is daer, en als de wet spreekt,
moet den minister zwvgen zoo wel als nen koejongen. Maer
doet by bet? Wel neen bet iiberael des|aotismus ziet daer
al over, maer de Catholyken en byzonderlyk de kerkfabriek
van Mont moeten hem eene les geven en de gift aenveerden
tegen wil en dank van den minister, dan zullen de tribu
nalen zich met de zaek moeten beruoeyën en beslissen of
de grondwet hier nog voor iets goed is, of wel of zy nog
slechts als eene schoteivodde moet aetzien worden......
Wat is het bedekt doel van den liberalen minister Hy
denkt dat, al kostelooze giften aen de kerkfabrieken te
weygeren, deze min in staet zullen wezen de godsdienstige
onclerriglingen, byzonderlyk deze door vreesde predikanten
gegevente vermenigvuldigen. Volgens den liberalen
haspel, beeft 't volk. geene sermoenen noodig, bet volk
word er te veel door onderwezen, den godsdienst heeft er
te vee! invloed op, de godsdienstige waerheden openen te
veel de dogen nopens de gebeyme werkingen der eeuwige
vyanden van Kerk en religie 't is daerom dat de vrvheyd
van den preekstoel, de vryheyd van 't goed te doen, cle
vrvheyd van onderwys etc. ook geketend zyrsHoe meer
't volii door de priesters gewaersehouwd, opgewekt en van
't kwaed afgetrokken wórd, hoe min invloed den fraccma-
consboe! er op heelt om bet in kiezingen en anderzins,
naer de goeste der logiën, te doen bandelenZie daer
wat wy in de weygering van den liberalen minister'zien.....
Wat beteexeiiis beeft deze weygering nog?
Een iiiad zegt het duydelyk": Den minister coinpro-
e mitteert, door dezen onbetitelbaren en voor onze vry-
beden zoo kwetsenden akt, het gezag van 't koninglyk
handteeken. Het is den naem des konings dien hy aèn
de bespotting blootstelt.
Doch dit scheelt wevnig aen den liberalen minister, dien
man neemt een gezag aen dat zekerlyk verre gaet, want
bet klimt boven dit der Kerk, boven 'dit van den Paus,
boven dit der bisschoppen. Hy treed .op als alleenbeer-
schenden opperpriester, hy alleen matigt zich geheel de
geestelyke magt aen 1Men moet daer meê lagchen
zoo ge wilt, want de belugchelyklieyd overschevd hier alle
palen, doch dit moet niemand verwonderen, als men denkt
dat den justicieminister tot eene andere kerk behoort.
Als men inziet wat hy doet, dan moet men zeggen dat by
tot de religie van Jan Calvvn toebehoort, want hv slaet den
zelfden weg in dien aezen artsketter bewandeld heeft,
iijinehk den weg der aenstootelykste onverdraegzaemlieyd
en van het schandigsie despotismus.
MAER den slimmen miDister-opperregter komt bierdoor
eeneiig zeer sleciiten dienst aen deur souvereyn bewyzen,
WANT het besluyt, waerop den koning getêekend heeft,
bevat niet alleen ongeryindheden MAER zelfs de grootste
dwarsheden. WAN 1 het doet aen dezen die getrouwheyd
aen de grondwet gezworen heeft zeggen dat zyn gezag zich
nytstrekt tot in t heylig der iieyligen, dat hel aen hein is te
oordeelen over de zaken der Calliolyke Kerk, over de akten
van godsvrucht en plegtigheden van dezen eeredienst
Men beinerke bovendien dat het princiep daergesteld in
het koninglyk besluyt yan 13 september noch pael noch
perk stelt aen het ministerieel despotismus. De partiku-
l'tren, zegt den slimmen minister, hebben T regt niet
fondatieakten daer te stellen noch giften te doen voor
godsdienstige plegtigheden zonder ondersclieyd ik moet
daer over oordeelen, ik mag ze vast stellen", ze bepalen
en beperken
Wy vragen het pog eens, is men verpligt zich aen derge
lvke uytziimigbeden te onderwerpenbvzonderlvk als
t klaerlvk en tastelyk blykt dat de grondwet er roekeloos
door geschonden word
En wy antwoorden dat, niettegenslaende al den eerbied
dien wy voor de' wetten hebben, wy er niet konnen in
toeslemmen deze vraeg bevesligende'r wyze te beantwoor
den. Of wel de kerkfabriek van Mont moet by den koning
eerhicdigiyk protesteren en hem smeeken deze zaek beter
te onderzoeken, ol wel zy moet de gift aenveerden en den
minister dwingen de rëgtbanken te gebi uyken om soort-
gelyke grondwetschending of te bekrachtigen of te doen
vernietigen. De artikels 14 en 16 der grondwet hebben
eenen zin of zy hebben er geenen hebben zy eenen zin,
dan moet by nageleefd of klaerder uvtgelevd worden
hebben zy geenen, dan hoeven zv maer "effenaf afgeschaft
en als eene doode letter aenzien'le worden. Het liberalis-
mus kan dan maer beginnen met de kerken te sluvten en
God zelf af te schaffen, men zal dan zien wat gevolgen deze
handelwyze zal hebben. Wy hebben liever dat men ronduyt
te werk ga, zonder aerzelen, zonder omzien, dan zullen de
Catholyken weten wat er hun te doen staet.
Wy lezen in den Antwerpenaer
Den koning is genezen Woensdag heeft hy (en 2 uren
namiddag zyne intrede in Brussel gedaen.
liet schynt ons dus dat wy do ontknooping van het probleem
nabv zyn dat wy sedert-eenige weken hebben voorgesteld:
Zal Leopold I zyne beloften houden, ja of neen
Wy denken dus dat wy dc beloften des konings voorloopig uyt
ons blad kunnen weglaten, daer er nu toch ii: 't kort eene be
slissing moet komen.
Wy zullen eyndelyk weten of het waer is dat den koning
slechts ziek is, wanneer er word gesproken van onzen gemeem
teraed en onzen provineieraed te ontvangen.
<1 Het is tyd dat die spolterny ophoude, zullen wy met den
Journal d'Anvers zeggen.
Te meer, den burgemeester van Antwerpen is terug van zvne
speelrevs.
Dit zal voor den gemeentereed eene gewensclile gelegenhevd
wezen om een eyndc te maken aen de sladhuysknoeyery ii: ile
kwestie der forten. Nu zal de deputatie -eyndelyk kunnen naer
Brussel gaen.
cc En als men te Brussel goedvind van de deputatie niet te
willen ontvangen, wat dan
cc Dan, dan zullen wy kunnen weten hoeveel vrouwen met
Iraei'd, en hoeveel mannen er in onzen raed zetelen. En dit zal
ons te pas komen voor de kiezingen.
Wy zyn nieuwsgierig te zien wat er gaet gebeuren, of
de Anlwerpenaers moed en krachldadigheyd genoeg zullen
hebben om op een gehoor bv den koning aen te dringen en
te blyven aeudringen, ofwel of men ie Brussel dit gehoor
zal durven weygeren. In de twee gevallen zullen wy ons
gedacht zeggen.
Wy weten dat, als men volop in feest is, de nienschen niet
over zaken willen spreken, en vooral niet over zaken, zoo als
die van de forten van Antwerpen maer toch zullen wy eens
vragen, hoe het gelegen is met de audieneie die onzei) raed
sedert vele maenden le vergeefs vraegt Indien 1. 51. de ver-
moeyenis van het ryden naer Brussel, van manifestation en, den
hemel weet wat al meer! kan doorstaen, dan toch denken wy,
dat een kort onderhoud over onze forten en verlangens. 7,. Si!
niet hinderlyk meer zal kunnen zyn. '(Handelsblad.)
Wy lezen in 't fransch weekblad van M. Cosmans la Paix
Wy vernemen met genoegen dat leden van den senaet, toabc-
hnorende aen de beyde politieke denkvvyzon, zich voorstellen
van, den toekomenden winter, aen le dringen op de verandering
onzer slechte wetgeving op de militie. Het gouvernement aen
alle zjne beloften ontbroken en zcsmael de troonrede doen
liegen hebbende, en de kamer eeno zoo zeer gewcnschie veran
dering met vragende, behoort hel aen den senaet loo zicii eyndeh k
op eene strenge en beduidende wyze dicsaengnende teuylën.
liet goed regt en liet publiek zullen met hem wezen.
cc Men meld ons ook, en wy houden er nota van, dat achtbare
senaleurs voornemens zyn verscheydene wyzigingen tc luwen
in liet nieuw stralvvelboek. zoo moeyelyk 'door 'de kamer 'ge
stemd. Wy zullen de vryheyd nemen beaonderlyk hunne aendacht
in te roepen op do slechte bandelwvze ten opzigte der drukpers
der vryheyd des spreekgestoelte en op zekere al te strenge toe
passingen der doodstraffe.
Wv lezen in den lilonileur de Lottram
c. De lieeren Luesemans en O" komen le boslisscn dat de
nieuwe gemeenteschool door 4öü leerlingen zal moeten bvc-
woond worden en dat de Broeders dor christclvko Ieériti*g°cr
maer 560 meor.zullen mogen hebben, lederen leerling der nieuwe
communale school zal aen de stad ten minsten 28 frank per ppr
kosten, torvvyl zy slechts 6 franks 'sjaefs zal betalen voor eiken
leerling der school die door de Broeders word bestierd.
Het voorleden jaer heeft de school bestierd door do Broe
ders der christelyke leering den grootcn grijs ran eer bchaeld over
de komuuale scholen der hoofdstad.
SAMENZ WEERING.
Men leest in eenen brief uyt Parys acn een boilandscb blad
gezonden
Onze policie heeft de brieven en plannen van Mazzini in
beslag genomen, die betrekking hadden op de uyt»ebrevde
samenzweering, in verband met de Europische geheyme0 genoot
schappen, tegen bet teven des kmjzers. Een afschrift van die brieven
is naer Turyn gezonden, hetgeen de aenhouding van eenWe
Italianen heeft ten gevolge gehad. De dood van den keyzer moest
gevolgd worden door de mjtroeping van de republiek in Vranknik
ItalieiiDmjtschhnd, Griekenlandenz. De keyzerin moet toen zv
dit vernam aen den keyzer hebben gezegd", dat den 'tyd van
koncessiëii aen de revolulionnairc party nu ten cynde was en
dat zy, wanneer hy moest sterven, met'hem zou omkomen niaer
dat men eene politiek moest laten varen, die dc dynastie in
gevaer brengt.
Inhaling van Mgr den Bisschop van Gend te Sottegem.
Men schryft ons uyt Sottegem, den 19 September
De invvooners onzer gemeente hebben zaterdag laetsl een schitterende
onthacl gedaen aen Mgr den Bisschop van Gend, die hcrwacris eetome-,
svas om ons den PamWlren Zegen te brengen. Deze pleelb hovct lieefi' n.
liivster overtroffen alle de feesten welke Sotlegem oovi nnitid 'heel
Met du zoo naïef en zoo diep geloof, met die zoo edelmoedige «rrloieéh
aen de Kerk, met dien zon uytgelalen geestdrift die cle bcvelki,./ va,', h'.'i
l.and van Aelst onderschee den, zyn de inwooners van Sottegem er in rel 1
aen de ontvangst Zyner Hoogweerdigheyd hel tarakirr le geven VBri eene
opregte zegenpralende intrede en van eene Invstervyke.ov'ótie. Hier - -■ ivi
overal elders in dergel,ke omstandigheden, iiet.be'n erni -o 'vrvdênkei's
herbergpilaren, en eenige weynige vyanden der Kerk, het'vóórcenij eer
gehouden zich van het overige des volks sf te scheiden maer dr
vervoering was zoo algemeen, den geestdrift zoo eonnóti-, 'rist lrtin-e
onthouding schier onopgemerkt vóorbyging. liet geloof is in onze Vlaondeten
nog zoo levendig, der dc Driesters'naters er eenen zulkdanipei: nfkeer zoudcii
inboezemen dot zy het niet long zouden kunnen uvthotitleo men zou hun
schuwen en vlugten gelyk de pest. Bv nytzondoring dat: van d-vofve
dier mannen, den brief»visseiaer van den Ecno D£S FtAtvDscs ntedel'c'
grepen, zyn onze liberalen beter dan bonne keringen cn dr. nktèn van Imö
liestueren wel zoodanig dat burgemeester en schepenen ouhevciiroonid c o'
met de meeste bereydwiilighevd aen liet feest hebben doe l —jiniüri e
voor een oogenblik hun iiberaiismus vergetende en door dc', al-emeène
geestdrift medegerukt, hebben zy geroepen gel,!; de andere - -»
UlotvsEieifEmtVB
Ik zal u hier niet omstandiglvk verhalen hoe de stralen en bnvzen
versierd waren. Hetgeen de weerde en de schoonheid mlmaevt r dikwijs
veel min den rykdorTl der sloffen, den overvloed der'rnykers,
smaek die de schikking der bloemen en kransen heeft voorgez 'eo dan r
godvruchtige beelden, die wassen Lieve-Vrouwebeeldelojës of van am'me
Heyligen, die naïeve opschriften welke de wereld terecht, moer die noot
zyn voor de oogco Gods, omdat zy dc levendige uyidrokl:de ech'
ujtboezeming zvn van een gevoel van liefde voor de'teil:, van eenen akt
van eerbied voor do bisschoppelyke weerdighev 1. Welnu die versierinee
welke ik zal noemen uyt er herte, kampten in l'nvster me: de schi. rerendsté
opschikkingen die andere huvzen looyden. Ten overige, n!:'" de'stratei
welke den stoet moest doortrekken leverden den scboonsten aenbiik'oD1
liet gezigt verloor zich te midden der venettaensche maslen wirnDet
trofeën, vlaggen eo vnendels, r --
Nauweiyks had Monseigneur den voet gesteld op den gro ,d der re
meente, of bet gebrom des kanons en hel geluvd der klokken hocdi-de"
zyne aenkomst aen. De notabiliteyteu van Sotnêgem. een i:in-r hoofd heb'1
bende M. den Deken en de andere leden der geestekkbevd, „aren Zv
Hoogweerdigheyd te gerr.oet gelrokken tot op het nvtevnd'e der eraierll'r
alwaer Monseigneur geweerd,gde piaets te nem-n in e'en pavilloen dal t»
dien evade was opgcregt, Daer nomen M. den Deken, 81. uen Voo-i t