ZONDAG It JANUARY 1863.
ZEVENTIENDEN JAERGANG - W 851.
Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER:
--
6 FRANKS 'S JAERS.
Vertrekuren uyt verschiilige Statiën.
AELST, den 10 January 1865.
HET ATHOLYK VERBOND.
Leest en overweegt
Op dan, Belgen
LIVERALISMUS.
L.,ker«n 5 20 8-25 (1-55 12-35 6-20.
Brussel 8-05 0-0 12-15 3-00 5-45 8-45 0 00
Meelt. Brus. Aulw.5-20 8-25 12-35 3-15 6-20
l.eiiv Thien Luyk 5-2 8-25 12-35 3-15 6-20
V«rv Land SiTrnvêu.5-20 8-25 12-35 3-15 6-20
Gei.ri 6-45-8-25-12-35-3-15-6-20—9-00
mu, v. -8-25- 12-35
3-15 -6-20 1° klas langs Dendermonde.
Kortrvk, Mouscroen, Rvssel (langs Lede) 6-S0
8-25— 12-35- 3-156-20
Doornyk, Rvssel (langs Ath 7-455-35- (KM)
Nin. Geerardsb. Ath, 7-55 2-50 5-35 8-35.
Bergen, Qnievrain 7-550 00— 2-505-35
VAN ANTWERPEN NAER St-Nikolaes, Loke^en, (lend. 6-30 8-30 10-30 3-0c 6-30 0-00.
VAN GEND SAER Lokereo, St-Nitola. s, Aulweipeu. 6-20 9-l'U 10-20 2-3 6-15 0-00.
T» n.™ al tie konvovs. - Te idixem Sla.-., .Ie,.- mekkende van Ath 6-40 - U-OÜ
iO-10 4-30 7-25 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys,
baan te evsEttEM stil al de konsoys „ytgcm,men delen vertrekkende v an Aelst 0 00 des
moreens en 0-00 avonds en van Dendermonde ten 0-00 s moreens en 0-00 's avonds.
Slaen te SAdTBERCE» de vertrekken uyt Ath 6-40 10-10 's merg. 4-30 en 0-00 's avonds.
Van Denderleeuw 0-00 8 20'smorg. 3-15 6-05 en 0-00 des avonds.
CÜIQÜE SOUU.
VAN LOKER KW NAEK
Dendermonde,.Aelst 7-00 12-21) 3-10 7-45 »-».
NinoviGeerardsbergen, Ath 7-00 12-20 - 3-1')0-0.
VAN ATM NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-10— 4-30ö-GO.
Lessen Geeratirdsbergen Muov%, Aelst, 6-30O-OO10-104-30—0-O0.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-4010-K - 4-3U 7-25.
Gtu.d, Brugge, Oslende 6-40 (langs Lede.) 10-lU 4 30 7-25
VAN «END NAER
Audenaerde, 6-45 9-30 6-1)0 8-00—naer Aelst,-7-15 11-30 2-10 5-00 5-S0 8-00.
VAN ERDSS'L NAER
Aelst, (lend 6-15 7-35 11-45 2-25 3 4o 5-30 8-10.
Ninove, Gecraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) .-35 2-25 5-30 0-(.0.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (I. Aelst) 5-45 9-00, 12-53 3-40 6 45 (1. M- ch.) 5-45 9-00 12-55 3-40 6-45.
Aelst. 7-23 - 7-55 12-05 2-30 5-15 8 lu: 0-90
DEN DENDERBODE
Volgens de brusselsche gazetten, hebben de Catholyken
eyndefjk de dringende nood/.akelykhëyd gevoeld zich in
ab-emeen genootschap op te vormen en hierin de Catho
lyken van Duylschland na te volgen, om zich onderling le
verstaen nopens de middelen ter bestryding der rnaconmeke
secte, die dag en nacht werkt en alles aenwend om de
Belgen onder het jok der schandigste slaverny te doen
bukken, hun den laetsten druppel merg uyt te zuygen en
ze dan eyndelyk in 't modder dier goddelooze verbeesting
te storten, waerin de sectarisseu zich wentelen gelyk
d'onredelyke dieren.
Hetgeen wy, sedert jaren, voorzegd hebben, is eyndelyk
verwezenlyktde maQonnieke secte beeft het masker alge
worpen, zy toont zich thans by klaren dage, omdat zy
denkt dat het algemeen verderf reeds ver genoeg gevoorderd
is. De straten van Brussel hebben immers getuvge geweest
van de schandelykste uyllartingen en snoodste goddeloos
heden by de begraving van den ongelukkigen Verbaegen.
Als men zulke verregaende ergerende feyten in de slraten
eeuer hoofdstad van een Catholyke land ziet, en als men
daerby de goedkeurende medewerking van het bestuer
overweegt, dan is 't hoogst tyd dat er eene magtige, eene
onbeschroomde, eene algpméene terugwerking ingerigt
worde. Nog uytstellen, nog vertoeven, nog achleruytdeynzen
word eenen dobbelen misslag, ja, zelfs eene tweede open
bare misdaed van gedoog voor de schandakten eener gods-
hatende en zedebedervende secte, eene soort van mede-
pligtigbeyd, welke aen 't Belgisch volk, in 't algemeen, zou
aen»erekend worden en van welke het zich noch voor God,
noch voor 't vaderland, noch voor de geschiedenis zouden
konnen verontschuldigen. Het zy dus vastgesteld geene
aerselingen meer, geene dwaze en kinderachtige vrees meer,
geene omwegen, geene overeenkomsten meer met de party
der lands- volks- en godsdienslverdrukkers, want den
toestand der Catholyken is van nu af in Kelgién zoodanig
geworden, dat hy niet meer uythoudelyk is en dat wy
welhaest aen handen en voeten gebonden, voor de secta-
rissen zullen geworpen worden, die ons niet alleen zullen
schoppen en mishandelen, maer ons nog bovendien be
schimpend zullen uyllagchén, omdat wy ons zoo gedwee en
lafhertig de maconnieke kelens hebben laten aeiidoen, dan
zelfs wanneer wy in overgroote meerderheyd waren en in
siaet om die party te verpletteren.
Wy konnen bet niet genoeg zeggen, herzeggen en her
halen dat de vyaiidelykhevd van bet bestuer zich legen de
Catholyken in alles 'doet' gevoelen de persooulyke kwel
lingen, de overweldigende, dsvingelandige en verdrukkende
maetregels, de onbeschofte en stoutmoedige vryheyds-
schendingen errinneren ons alle dagen de roekeloosheden
der sansculotten van 1795 en de vuyge verdrukkingen van
den vorst, welken de Belgen om zyne godsdienstige onver-
draegzaemheyd. uyt het land geschopt hebben.
Nu zien wy meer'dan oovtnoch wetten, noch vrvheden,
noch gebruyken, noch constitutie, noch gevoelens van'tvolk,
mets word meer geëerbiedigd, dit alles is ten prooy aen de
willekeurigheden eener seclarissche party, die 't land den
biel op de borst drukt en schaemteloos weg zegt Aen ons
't onderwvs, aen ons de liefdadigheyd, aen ons 't besluer,
aen ons de ambten en plaetsen, aen ons het schotelken,
aen ons, met een woord, de meesterschap over en in alles,
en voor u, Catholyken niets, volstrekt mets ten zy den
dwang van te betalen, gedurig te betalen en langsommeer
te betalen.
Waer is inderdaed den Catholyken, die in 't land nog tot
eene openbare fonctie benoemd word Waer is den Catho-
lvken. die zich in zvne plaets kan behouden als hy zyne
p'rincipen niet afzweert en niet schandelyk apostaet word
Waer is den ambtenaer, die nog mag of durft een Catliolyk
dag- of weekblad lezen Waer is den afliangelyken bedien
den. die nog durft zyne kinders ter school zenden duer waer
't hem door zyn geweten voorgeschreven word Waer is
den Gatholvken die eenige gunst mag verwachten, als hy
met zvnen "pastor vriend is, als hy tegen de papen niet
uylvail, als hv zyne godsdienstige pligten kwyt? Waer,is,
met een woord, den'Belg, die nog kan vry en vrank zyne
denkwyze belyden zonder blootgesteld te zyn aen de vraek-
roepcndste kwellingen en schandelykste onregtveerdig-
heden
Deze soort vind men in ons land niet meer, de Belgen
zyn thans verdeeld in twee categoriën in verdrukkers en
verdrukten, in pluymers en gepluymden, in uvtzuygers en
uvtgezogenenEn ziet het naer als ge wilt en gy
zult bevinden dat, van de kleynste tot de grootste liberale
ambteuaers, meest allen een karakter van schimp en ver
achting jegens de Catholyken aennemen de groolste suk-
kelaers, gepatenteerde dommeiikken, worden hoogmoedig,
stoutpretentieusvraekzuchtig en vvandig tegen de
Catholyken met den oogenblik dat zy uyt een liberael ev
gebroeyd zyn of met een fonctieken, hoe onbeduydend het
ook zy, bekleed worden.
En waerom die schandaleuse liandehvyze Om aen den
afgod van den dag te behagen, om wierook te branden
voor Baal, in hoop van daervoor beloond te worden, in
hoop van lot een vetter plaetsken te komen of anderzins
een sloksken uyt den grooten pol le krygen
Ziet daer, landgenoten, hoe verre ons Belgenland, 't welk
zich altvd op zyne vryheydszucht, op zyne liefde tot de
onaflianglykhevd, beroemd heeft, gekomen isAls gy
dit alles inziet, en wy dagen de fynsle Iiherhaters-ma?on-
nieke bladen uyt ons, met grond, "te leugenslraffen, gevoelt
gv dan niet wat ernstige en dringende pligten gy te kwyten
iiebl
Ja, dit gevoelt gv, zoo hopen wy ten minsten van de
Catholïken, die nog in de liberale m'ayennieke rangen niet
zyn ingelyfd en die nog verre de meerderheyd van 't land
uytraaken ja, dit hopen wy van die ware godsdienst-
vrvhevds- en vaderlandsvrienden, welke voor de regten
van allen op de bi es slaen en moedig stryden.
Ja, op en vooruyl, Belgen, want de zaek dringt meer
dan ooyt. Geene y'clele klagten, geene nuttelooze zuchten,
geene werklooze verontweerdigingen, daermeê zyt gy niets
genaderd, 't is werken, krachtdadig en onbeschroomd
werken dat ge doen moet, en dit kont gv doen met de
grootste vrucht als gv vereenigd zvt. De vereeniging uwer
'krachten zal u eene sierkte geven met welke gy de vyauden
van Godsdienst en Vaderland zult in 't gezigt durven zien,
omdat gy de verzekering moogt eri zult hebben dat gy kont
zegevieren. Wacht u Wel le luysteren naer zommige twist-
stokers, baetzuchtige zielen, die, onder schyn van ver-
knochlheyd aen de goede zaek, meerinaels de verdeeldbeyd
in uwe rangen geworpen en uwe krachten ontzenuwd
hebben. Wacht u van gehoor te geven aen die kleyngeeslige
gevoelens van dit of 't geen te doen of te laten, uyt vriend
schap of uyt complaisance voor dezen of genen vriend,
die zich werkelyk laet vervoeren door persoonlyke, vyandige
of vraekgierige inzichten tegen deze of gene die hem niet
behagen, omdat zy hem al te harde waerhederi hebben
voorgehouden met zulke llauwhertigheyd kont gy niets
goed verrigten wyl de werkingen op voorhand verlamd of
verydeld zullen wezen.
liet is de EENDRAGT, eene onverbrekelvke eendragt
die wy noodig hebben, daertoe moeten al onze werken
streven en 't is dees princiep vari natuerlyk en gezond
oordeel 't welk eerlang, in eene algemeene vergadering,
tot bet inriglen van een algemeen Catliolyk genootschap,
vuriglyk, zoo wy verhopen, zal gepleten worden.
Wy drukken de brandende begeerte uyt opdat deze
vergadering welhaest plaets hebbe en opdat den geest van
eehsgezindbeyd dezelve voorzitte. Wy verlangen ook dat
de vreesachtigheyd er nvt blyve, want 't spreekwoord heeft
ons ten allen tvdê geleerd dat de benauwdbeyd eene slechte
raedgeefster is; 't is zy die allyd tot toegevingen lieeft
aengepord en die grootendeels de schuld is dat ons Catliolyk
land zoo schandelyk onder de vuyge en ontberende slaverny
van bet magonniek vryheydsmoordend en allesinslikkend
liveraüsmus gevallen is. Wech dan met die overtollige
vreesachtigheyd Wecli met den geest van tweedragt
Wech met die gevoelens van kleynhertighevd Deze dwaes-
heden mogen 'het hert van den Belg niet beheerschen,
zyne stamvaders hebben immers die gevoelens verfoeyd,
't is den onverschrokken moed, 't is de zucht naer vrvheyd
en onafhanglvklieyd, 't is de liefde lol hunnen godsdienst
en hun vaderland die hun, in de geschiedenis, voorstellen
als leeuwen, welke hunne vyanden, in alle worstelingen,
verpletterd hebben. Volgen" wy onze voorouders naer,
stellen wy den voet op den grond der worsteling met eene
vaslberadene krachtdadigheyd, met eenen yzeren wil van
moedig te stryden voor de heyligsle der zaken, de zaek der
waerheyd en reglveerdigheyd. en wy zyn voorop verzekerd
van den schilterendslen zegepraet te behalen dien men kan
verhopen.
Wy hebben bet zoo dikwils gezegd waerom zyn de
magonnieke liberhaters stoul, onbeschoft, ondernemend en
hardnekkig in hunne plannen
Niet anders dan omdat de Catholyken te goed, le toe
gevend, le vreesachtig en te kleynmoedig zyn.
Neemt die overtollige goedbeyd, die vreesachtigheyd,
die kleynmoedigheyd, die toegevendheyd weg, en verandert
ze juvst in tegenstrydige hoedanigheden, wat zult gy zien
Gy zult den haspel dadelyk zien aersele», kruypend worden
en verbleeken dit is in den aeid van alle dwingelandige
secten, dit is in de natuer van al wie, ol uyt enkele boos-
hevd, of uyt zelfbelang, het kwade doet. Zulken mensch
heeft de toestemming van zyn geweten niet, 't is den boozen
geest die hem tot inspraek dient, »n niets is lafherliger dan
den boozen geest, als hy tegenover de waerheyd en regl-
veeidigheyd staet.
Doordringen wy ons wel van dees grondprinciep, wy
byzonderlyk Gatholvken, die uyt overtuyging en uyt pligt
dé goede zaek moeten ondersteunen, tn wy zullen er hon
derden min kherzienden met ons doen werken en_ daer
voor bv God en voor 't Vaderland onmetelyke verdiensten
verwerven. Want welen wy bet wel en vergeten wy bet
nimmer, is liet glorieryk voor 1 vaderland te sterven,
't is nog glorieryker voor godsdienst en vaderland le leven
te stryden en overwinnaer te wezenDit wacht u
allen, Catholyken, indien gy wilt, maer als gy wilt, moet
gy daedzakelyk en krachtdauiglyk willen
M. Schlim, opzigter der registratie te Hasselt, is benoemd
tot besluerder der registratie te Brugge.
Den Echo du Luxembourg, ons deze tyding gevende,
voegt er by 51. Schlim is een kind van Arlon, eenen
van de jongste opzigters der domeynen.
M. den kolonel Boecking, wiens benoeming tot liet 'be
velhebberschap der grenadiers is aengekondigd, is een
kind van liet Luxemburgsche.
51. Jadot, die van Bergen naer Brussel de funclien van
besluerder der domeynen is gaen vervullen, is nog éeu
kind van Luxemburg.
Eyndelyk, en dit voorbeeld is nog klaerder, M. Lentz-
Laurent, die ook al eene hooge bediening bekomen heelt,
is een kind van het afgestane deel van Luxemburg, bloed
verwant van 51. Tesch.
Wv hebben reeds dikwils bemerkt dat meest al de be
noemingen die den justicieminister 51. Tesch doet of wel
leden zvn zyner familie of kinderen uyt liet Luxemburgsche.
Die provincie levert mannen op voor alle ambten, maer
byzonderlyk voor deze waeraen veel vet aen is. 51. Tesch,
die ook ruvm van de trek- of opstrvkzucht aengedaen is,
zal voorzeker niet moeten weerkomen om geene plaelskens
genoeg aen kozyntjes en liberale vriendekens geschonken
te hebben, en nog minder om geene winstgevende ambten
genoeg voor zichzelven opeengehoopt te hebben. By dezen
slimmcn steekt het op geen hall dozyn lunctiën, als de
pypen of zuvgers maer wyd genoeg zyn en er veel mei nen
keer naer zynen eygeri zak doorspoelen. Hebben is hebben,
zegt 51. Tesch, en'krygen is de kunst, die dees princiep
niet verslaet, kenl het grondprinciep van hel liveraüsmus
niet. Maer toch maekt dien vent zich kwaed, als iemand
zich veroorlooft hem le zeggen dat hy veel geld wint. Men
is dan eenen onbeleefderik of impertinenterik als men dit
koordeken aenraektDat is eene liverale manier om
soortgelyke vraegstukken op te lossen. Het is wel met heel
slim, maer 't is toch profytig, en dit laetste is 't byzon-
derste voor 51. Tesch. Zuygen, trekken, opslryken, inkassen
zyn al werkwoorden die byzonderlyk in zwang gekomen
zyn sedert de opkomst van het zoogezegd liberalismus,
bet welk, voor zvne aenkomst aen 't bestuer, zoo veel,en
zoo biltere klagten tegen de klerikalen had nytgekraemd
en zoo dikwils beloofd'had byna alles voor niet te doen.,...
Rekenen op liberale beloften of op liet vs bouwen, komt
overeen uyt.