ZONDAG 17 MEY 1865.
ZEVENTIENDEN JAERGANG - Nr 871
Vertrekuren uyt de Statie Aelst XAEIt
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
Kiezing voor den Senaet.
MM. Baron Hyppolite DELLAFAILLEUyttre-
Baron VAN DE WOESTYNE ttl
AELST, den 16 Mey 1865.
DE KIES WORSTELING.
Eerste onderzoek
Tweede onderzoek.
Derde onderzoek.
Seuderm 5-20 8-25 i 2-3512-45 3-15 6-20 0-00 91 Gend, Brugge, Ostende 0-00—8-25—12-35
Lokeren 5-20 8-25 00-00 12-45 6-20.
Brussel 8-05 0-0 12-13 3-00 5-45 S-43 0-00
Mecli. Brus. Autw. 5-20 8-25 12-35 3-15 6-20
Leuv Thien Luvk 5-20 8-25 12-35 3-15 6-20
Verv Laud StTruyën,5-20 8-25 12-35 3-15 6-20
3-15 -6-201® klas langs Dendermonde.
Kortrvk, Mouscroen, Rvssel (langs Lede) 6-03
8-25— 12-35— 3-156-20.
I Doornvk, Rysscl (langs Ath 7-455-35—0-00
N'in. Geerardsb. Ath, 7-55 2-50 5-35 8-35.
Gend 6-45—8-25—12-35—3-15—6-20—9-00 Bergen, Quievrain 7-550 002-50—5-35
VAN ANTWERPEN NAER St-Nikolaes, Lokeren, Gend. 6-30 8-30 10-30 3-00 6-30 0-00.
VAN GEND NAER Lokeren, St-Nikolaés, Antwerpen. 6-20 9-00 10-20 2-3*. 6-15 0-00.
Te LEOB staen aide konvovs. Te idecem staen deze vertrekkende vbo Ath 6-40 0-00
10-10 4-30 7-25 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te cyseuem stil al de konvoys uytgenömen deien vertrekkende van Aelst 0-00 des
morgens en 0-00 '6 avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santbbkuen üe v»-rir«-kken uyt Ath 6-40 10-10 's ntorg. 4-30 en 0-0S 's avonds.
Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morg. 3-15 en 6-50 9-00 des avonds.
VAN LOK ER F. It IfAKR
Dendermonde, Aelst 7-00 12-20 3-10 7-45—»-».
Ninöve, Geerardsbergen, Ath 7-00 12-20 3-100-0.
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 4-30 -30.7
Lessen. Geeraerdsbergen Ninove, Aelst, 6-300-0010-404-30—7-30.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-40— 10-40 4-30 7-30.
Gend, Brugge, Ostende 6-40 (langs Lede.) 10-40 4-30 7-30
VAN CBND NAER
Audenaerde, 6-45 9-30 6-00 8-00—naer Aelst,—7-20 11-30 2-15 54)0 5-55 8-00.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend 6-15 7-35 11-45 2-25 0-0(> 5-30 8-10.
Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-25 5-30 8-01.
VAN DENDERMONDE NAER
o ,-r-p ,n r, r-TiP Bmssel 4elsl> 5"45 9"00. 1255 3"40 6"45 5-45 9-üO 12-55 3-40 6-45.
6 FRANKS S JAERS. «i«, 7-25 - 7-55 -12^5 - 2-30 - 5-15 - 8.10= - o-uo
CLIQUE SUUM.
DEN DENDERBODE
KANDIDATEN DER BEWARENDE DENK.WYZE VOOR
'T ARRONDISSEMENT AELST
Onder dezen titel komt het Verbond van Aelst de politieke
kettervën, de hatelyke partywetiep, de snoode onregtveer-
digheden, het despolismus en de verdrukkingsakten, die
den Denderbode aen 't liheralendom te laste gelegd heeft,
verdedigen Deze moeyelyke taek opgelegd aen een zoo
magteloos bladje, is echter met zekere arglistigheyd door
het zelve volbragt, omdat het stoutmoedig durft liegen,
tastelyke waerheden onbeschaemdelyk, martelen, stellige
valscliheden als echte daedzaken houden staen en eene
houding aennemen die eenen doortrapten Tartufzou doen
I blozen." Immers, geheel het verdedigiugssteisel dat het
Verbond gebruvkt om zynen aerdigen Duo in de aenslaende
kiezingen te doen gelukken bestaet in op den rug der
Conservateurs- of Cathoiyke party al de roekeloosheden
der liberhalers te schuyven en al zoo van haer eenen zonden-
bok te maken die de algemeene vermaledyding verdient.
Maer, konfrater, 't is nog zoo verre niet, man, gy zult
eerst met den Denderbode wet afrekenen en, kont gy nadien
uwe twee knikkebollen doen doorgaen, dan zal 't bewezen
zyn wie van ons beyde den menschenfopper is't is nu
den besten tvd, vóór de kiezingen moeten de redens ge-
waerdeerd wordende keerse die voren gaet licht het best,
na dien tyd zouden 't fvgen zyn na paesschen en daervan
is niemand liefhebber ten zv domraerikken en menschen
zonder tanden. Wv zullen dan een voor een uwe liberale
knepen onderzoeken en er u kwittancie van geven. Zet dus
uwen bril op, konfrater, en lees deés
Gy zegt, Verbond, dat de vryheyd van onderwys in den mond der
Conservateurs beteekent MONOPOLIUM in de handen van den klerijé
of van de broederkens.
Wat is Monopolium MONOPOLIUM is den alleenhandel, of regt
J zoeken van alleen ergens in te handelen en hel alleen le verkoopen.
j Nu. waer is den Catholyken minister, waer is den Catholyken
J volksvertegenwoordiger, waer is den Catholyken gazetschryver,
j waer is den Catholyken bisschop of pastor die' ooyt zulke pretentie
j geopperd hebbe Noem ze ons, duyd ze ons aen, konfrater, en
y zullen de eersto zyn om er onze zwaerste batteryën tegen los
,e vuren en hun vlakaf le zeggen dat zy grondwetschenders en
bygevolg landverraders zyn. Het monopolium van 't onderwys
hebben de Catholyken nooyt in ons Constitutionneel Belgiën
gevraegd. maer wat .zy gevraegd hebben, is de vryheyd voor
iedereen zoo wel voor.de francmagoris als voor de broederkens,
zoo wel voor de vrye leeraers als voor de priesters. De vryheyd
I alleen is datgene wat wy, Catholyken, altyd gevraegd hebben
en nog vragen, omdat wy trouw hebben in de vryheyd, omdat
wy geene redens hebben van de vryheyd te vreezen.. Dat er
■bier Heydenen Turken, Joden, Ketters, Schismatieken
j Passaglia's, met een woord, maer scholen, kollegiën nniver-
siteyten komen inrigten zooveel zy willen, daervan zyn wy
(niet benauwd, wy zullen hun noovt dit regt betwisten wel tè
verstaen, ALS ZY ZULKS MET HUN EYGEN GELD DOENDit
is de vryheyd, dit is de Constitutie, en daeraen houden wy gelyk
1 aen ons vel. Durft of moogl gy ook alzoo spreken, konfrater
Verbonddie ons nogtans gedurig 't woord VRYHEYD dan gestoofd,
(dan gebraden, dan koud, dan warm opdient
Maer la el ons 't bladje eens omkeeren
XV ie zoekt, wie bewerkt, wie neemt 't monopolium van
Jonderwys met listen en geweld
De liberhalers, de francmagons, de stoffelyke en zedelyke
verdrukkers van 't land, deze zoeken 't monopolium omdat zy er
belang in hebben do opkomende jeugd op don leest van verderf
te schoeyën en haer hunne rampzalige opinion, hunne heyllooze"
fprineipen. hunne doetnelyke zienvvyze van priestershaet en
godsvergctems in le boezemen en er aldus werktuygen van le
■naken die hun helpen, ondersteunen en verdedigen om aen
t schotelken te konner. blyven
Wat gebeurt er immers
Het geld van de Catholyken word afgeperst om jodenscholen
jte bezoldigen, waer professors in zitten die God loochenen, die
de veropenbaring loochenen en in hwme werken dingen lecren
die wy hier, uyt vrees en walg, noch durven, noch willen neér-
schryven. De Catholyken. der stad Brussel, de Catholyken van
geheel de provincie Braband moeten, tegen hunnen wil en dank,
jaerlyks helpen betalen om de goddelooze universiteyt van Brussel
in stand te houden, universiteyt die, volgens de getuygenis der
francmagons zelve, ingerigt is tegen het Catholyk Geloof van
Belgiën om de liberale en magonnieke denkbeelden te verspreyden.
De Catholyken van geheel 't land worden jaerlyks met geheele
vragten geld afgeperst om de universiteyten van Luyk en Gend
te ondersteunen. In deze laeiste worden zommige leerstoelen
bekleed door professors, wier schriften en prineipen zoo god
deloos zyn, dat zy allen waren Belg, die nog aen 't geloof zyner
voorouders verkleefd is, van droefheyd en veronlweerdiging
doen sidderen.
In alle gemeenten doet het gouvernement scholen inrigten of
zy er noodig zyn of niet, of er goede.VRYE scholen bestaen of niet.
En waerom doet het gouvernement dit? Om in elke gemeente
eene creature te bezitten, eenen tegenstrever van den pastor,
immers om het monopolium van 't onderwys te hebben. Maer met
wiens penningen gebeurt dit Met de contributiepenningen der
Catholyken, met de contributiepenningen der priesters, rnel de
contributiepenningen der vrye onderwyzers zelve welke aldus,
met liun eygen geld, de koorde moeten helpen betalen waermeê
zy moeten' verwurgd worden Zie daer het monopolium,
zie daer de vernietiging van alle onderwysvryheyd, want onmo-
gelyk is 't dat eenen vryën onderwyzer de medediging slaende
houde tegen eenen staetsonderwyzer die vooruyl huysvesling,
jaerwedde en andere gunsten gratis geniet, terwyl den vryën
bnderwyzer niets heeft.
Versta et gy dit konfrater VerbondAh neenEr zyn
menschen die hooren hebben en niet hooren, oogen en niet zien,
en gevolgelyk mogen gerangschikt worden onder de levenlooze
beelden, w'aeracn men te vergeefs zyn latyn zou verslvten.
Hier is 't de plaets van tc zeggen dat olie uyt eenen slypsteen
persen, 't werk niet is van een bèredend man, ook zouden'wy ons
wel wachten deze kwestie zoo breed te behandelen, waren wy
niet zeker dat de kiezers ons zullen verstaen.
Het Verbond zegt dal de vryheyd van liefdadigheyd voor de Catho
lyken het middel is om de familien le berooven ten profyte der kloosters.
Dit is het eeuwig liedeken der liberhalers, en om die valschheyd
in 't publiek te doen wortel vatten en óaerdoor de kloosters,
den godsdienst en de priesters hatelyk le maken, wyken zy voor
geeneMeugons, voor geene lasteringen achieruyt. Een'enkel
voorbeeld gaet zulks bewyzen. Over veertien dagen kondigde het
liberael schandblad, den Journal de Gand, den volgenden
artikel af
a De zuster van M. Victor Fabry, oud stokhouder van het order der
advokaten en onder-voorzitter der Societeyt von den H. Yincentius-a-Pnulo
te Luyk, het ontwerp opgevat hebbende van in een klooster te gaen,
maekte met hare familie eene overeenkomst, byrta in alles gelvk aen die
van Mejufv. De SchietererRoeis. Bv hare intrede in het klooster, moest
Mejufv. Fabry eene meègift ontvangen bovendien moest men haer eene
jaerlvksche rente maken. Mits deze rente, de religieuze, aen de wereld
overleden, liet aen hare familie het deel over dat haer zou toekomen in de
goederen der vaderlyke erfenis.
Mejufv. Fabry trad in het klooster te Brugge.
De familie voerde die overeenkomst stiptelyk uyt.
Zoo echter was het niet met Mejufv. Falrry, óf, om bdler te zeggen,
met degenen die, sedert zv in't klooster was getreden, over haren wil
beschikten. Bv het afsterven harer ouders, hood zich eenen zackgelastig-
den van harent wege by de familie aen om haer deel te reklameren in de
erfenis aen de welke iy stellig verzaekt had.
Dit breken van haer geg9ven woord, van die verbindtenis door haer
vrylyk aengegaen, kwam aen de familie zoo wonderbaer voor. dai zv in
den eerste meende dat er een misverstand moest wezen. Dacrom begaf
21. Victor Fabry zich onraiddelyk rtaer Brugge, overtuygd dat een woord
uytlegging met den bisschop dier stad welhaest dit misverstand zou doen
ophouden hebben.
Hv was deerlyk in zyne verwachting te leurgesteld.
Mgr. van Brugge, weynig in achtneming gebrnykendc jegens den onder-
voorzitter des genootschops van den Vincentius-a-Paulo van Luvk,
legde hem de vernedering op van een lang zitten wachten in de voorkamer.
Eyndelyk verleende den prelaet hem gehoor en liet hem op eenen vader-
lyken toon weten dat het hier eene burgerlyke twistzack gold. tvaerin hy
niet kon tusschenkoraen.
Het geweten alleen der religieuze was verbonden door de schikking
welke zy vrylyk met hare familie gesloten bad. want de wet herkent geeue
overeenkomsten waervnn eene toekomende erfenis het voorwerp is.
De familie was dys verpligt aen den zaekgelastigden van het klooster
het deel der erfenis af te geven 't welk nogtans het voorwerp eener nadruk. -
kelvke verzaking was geweest.
Wanneer men zulke artikels leest, zou men moeten zegge»
dat er toch iets van waer is die zoo nauwkeurig aengehaelde
omstandigheden, zou men denker», kan niemand verzinnen.-
He wel, alles in het artikel van het liberael blad is valscb, van
het eerste woord tot het helste. Al. Fttbry, die in het artikel van
den Journal de Gand als een slagtoffer word .voorgegeven, heeft
aen die gazette den volgenden brief toegezonden
Mvnbeer den opsteller van den Journal de Gand
Men deelt my zoo even uw nummer mede van den 28 deier, in hetwelk
gy uwe lezers bezig houd met niviie familie én pret my zelven.
Ik weet niet, mynheer, wie u zulke valscbe inlichtingen heeft kunnen
geven dan degene die tot sloffe aen uw artikel dienen maer ik moet u
zeggen dat men u volkomenttyk in dwaling heeft gebragt.
Myne jongste zuster is te Brugge in een klooster getreden, dat is vol-
maektelyk waer maer het is ook waer dat, by de dood tnyner ouders,
alles vereffend is geworden tot onze gansche voldoening en in zulke regt-
mntige voorwaerdeu, dat er niemand iets zou hebben kunnen op zeggen.
Men heeft u gezegd dat, ter gclegenheyd dezer zaek, ik my naer Bruggo
heb begeven, overtuygd dat een woord uytlegging met den bisschop dier
stad het misverstand welhaest zou hebben doen ophouden maer dat ik
in myne verwachting ben te leur gesteld geweest dat Monseigneur
van Brugge, weynig in achtneming gebruykende jegens den onder-voor-
titter des Genootschaps van den Ueylicen VincBNTius-a-PAULO, ray
de vernedering oplegde van een lang zitten wachten in tyne voorkamer
dot eyndelyk den prelaet my gehoor verleende en my op eenen voderlykect
toon liet weten dat het hier eene burgerlyke twistzaek gold, in dewelke
hy niet kon tusschenkomen, en ten slotte zegt gy De familie was dus
verpligt aen den zaekgelastigden van het klooster het deel der erfenis af
te geven 't welk nogtans het voorwerp eener nadrukkelvke verzaking was
geweest.
Van dit alles is er geen enkel woord waer. Ik heb de eer niet onder
voorzitter van 't Genootschap van den Ueylicen Vincentiüs-a-Paolo
te zyn ik ben er maer een zeer nederig cerelid van. Ik hen naer Brugge
niet geweest sedert dat myne zuster hare beloften heeft gedaen, ik heb
nogtans met haer zeer gencgenr betrekkingen, by briefwisseling. Ik heb
nooyt den voet in het hisschoppelyk palcys van Brugge gezet ik heb
nooyt de eer gehad een hoegenaemd samengesprek met Monseigneur
Malou te hebben die, van zynen kant, my nooyt gezien heeft en my al niet
beter kent wy hebben geenstins aen den zaekgelastigden van het kloos
ter het deel afgegeven da» aen myne zuster zou hebben moeten toekomen
in de erfenis myner ouders, ware zy in geen klooster getreden.
Het zal u zeker wel spyten, mynheer, in dwaling te zyn gebragt geweest
en aldus teeuemael valsche fevten te hebben aengekondigd.
Wat my betreft, ik ben hevig bedroefd geweest by het lezen van uw
artikel, om dat ik gedacht heb dat hy gewis veel droefheyd 2al veroor
zaken aen eene zuster die ik niet opgehouden heb teederlyk te beminnen
en die geene gclegenheyd laet vooibygaen om oen hare familie de blykeos
der regtzinnigste verkleefdheyd te geven.
Gelief den tegenwoordigen brief in uw aenstaende nummer op te nemen
en de verzekering myner hoogachting te aenveerden.
Luyk, 30 april 1863. Victor Fabry.
De boyenstaende protestatie van M. den advokaet Victor Fabry,
is niet afgezonderd gebleven de andere leden dezer achtbare
familie hebben op hunne beurt de eerloosheyd van den Journal
de Gand willen schandvlekken. Ziehier het stuk dat ons mede
gedeeld is geworden
Luyk, 30 april.
Wy verklaren onze aenkleving te geven aen de antwoord van onzen
broeder Victor opzigtens de lasteringen van den Journal DE Gand, dis
gesproken beeft van werkingen van het klooster der Redemptoristinnen,
waervan onze familie het slagtoffer zou geweest zyn. Deze beschuldigingen
van dit blad zyn valsch. Leopold Fabry Adela Fabry
Hewel, Verbond, wat dunkt u Vhn dit eerlyk liberael middel
Word gy nu niet bescbaemd over 't liberalismué, als ge ter oogen
uyt ziet dat het maer steunt op de eerloosste valschheyd, die zoo
schaemteloos gebruykt word om eenen hoogst eerbiedweerden
bisschop, welken, sedert menige jaren, op een bed van Iyden
en smerten genageld ligt, lafhcrliglyk te lasteren en hatelyk te
maken Hoe zoud gy schreeuwen, tieren en huylen tegen '1 Calho-
licismus, konde gy iemand van ons ontdekken die zich aen zulten
gruvvelyken laster pligtig gemaekt had, al ware het maer tegen
eenen eenvoudigen champetter! Maer wat is 't, op eenen oven
die heet gemaekt is door den drift des partygeest kan geen gras
groeyën den partygeest ziet den kleynsten splinter in d'oog
zyns naestens en ontwaerl den balk niet die zyne eygene oogen
beneveltEn dit heet men thans liberalismus politieke
zedelykheyd
Vryheyd van den preekstoelzegt liet Verbonddit is voor u, Con-
servateurs,het rept van tic bvrgers stra/feloos te belasteren
Al wederom eene hatelyke valschheyd eene leugen met op
gezetten rade neergeschreven, om de Cathoiyke preekstoelen te
schandvlekken. Wie van ons heeft ooyt zulk een verfoeyc-lyk
regt gevraegd Gy moet de beraedslagingcn der Wetgevende
Kamers gelezen hebben, konfratcr, gy moet dacnn zoo Vel als
vvv gevonden hebben dal eenen Catholyken al'geveerdigden den
stèlligen voorstel gedaen heeft in de herziening van het strafwet
boek eene bepaling te voegen vragende dat allen Catholyken
pastor oI predikant met eene dobbele siraf zou geslagen worden als
liy zich zou veroorloven iemandwie hel zy, op den preekstoel le.
lasteren of te beledigenIs dit het regt zoeken van de
burgers straffeloos te belasleren Antwoord daerop, als ce
kunt,Maer daer ligt den knoop nietden herder moet
kost wat kost, een liberael slot op den mond gezet worden
als er in de parochiën schandalen, booze daden gepleegd zoudeo
worden door liberale burgemeesters, schepenen, secretarissen
of champetters, als de stedelyke overheden zouden toelaten
slechte, zedelooze. overspelige theaterstukken te vertoonen
als zy de permissie zouden verleenen aen goddelooze vremdo
landloopers. den godsdienst, de Cathoiyke leering, het geloot
onzer voorouders op de scbandigste wyze door het slyk tc"trek
ken in redevoeringen'uvtgebrackt in de openbare stadhuyszalen,
den pastor der parochie zou daer niet mogen tegen spreken,"
hy zou de gc'.oovigen, aen zyne gewetenszorgen toevertrouwd,
moeten laten verlcyden en deipest, dei: kanker des verderfs straf:
feloos, onder zvne kudde, moeten laten verwoestingen op ver
woestingen aenrigten. want keurde hy de loelitting af door de
overheden gegeven.' hy zou strafbaer zyn met geldboete en kot-