ZONDAG 30 AUGUSTY 1863. ZEVENTIENDEN JAEBGANG - Nr 887. Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER: 6 FRANKS 'SJAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 29 Augusty 1865. DE ZONDAGRUST. Wat zeggen de liberalen Wat middel is er daer tegen Algemeene Vergadering der Ca tholyken te Mechelen. Be ii lier ui 5-20 8-25 9-45 J 2-35 3-156-20 9-05 ij? Gend' Brugge, Osteade 6-45-8-25-12-36 3-15 -6-201" klas langs Dendermonde. Kortrvk, Mouscroen, Rvssel (langs Lede) 6-45 8-25— 12-35 - 3-1*5— -6-20. Doornyk, Kyasel (langs Ath 7-455-35 0-00 Nin. Geerardsl». Ath, 7-55 2-50 5-35 8-45. Lokeren 5 20 8-25 00-00 12-35 6-20 Brussel 8 05 0-0 12-10 3-00 5-45 8-45 04)0 Much. Brus. Antw. 5-20 S-25 9-45 3-15 6-20 Louv ThienLuvk 5 2M 8-25 9-45 3-15 6-20 ▼er* Land StTruvën,5-20 8-25 9-45 3-15 6-20 Gend 6-45—8 25—12-35—3-15—6-20—9-05 Bergen, Quievrain7-55—U 00- 2-50—6-35 AN ANTWERPEN NAER St-Nikolaes, Lokeren, Gend. 6-30 8-30 10-30 3-00 6-20 0-00. AN GEND NAER Lokeren, -M-Nikolaes, Aotweipen. 6-20 9-00 10-20 2-3 6-15 0-00. T« I.edb siaen aide kouvuys. fe ioecem staen dete vertrekkende van Ath 6-30 0-00 10 4 4-30 7-25 en dese vertrekkende van Denderleeuw al de convoys. Staen te t\SEOEM stil al de kouvoys uvlgenomen deten vertrekkende van Ael»t0-00de» morgens en U-OU 's avonds en vau Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staeo te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 10-40 's mnrg. 4-30 en 7-25's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8 20 's morg. 3-20 en 6-05 9-00 des avonds. VAM LOKEREN NAER Dendermonde, Aelst 7-00 9-30 3-10 7-45»-». Jirnove, Geerardsbergen, Ath 7-00 3-10 7-45—- 0-0. VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 4-30 7-25. Lessen. Geeraerdsbergen Ninove, Aelst, 6-30O-UO10-404-30—7-25. Brussel (lings Denderleeuw) 6-30 10-4(' - 4-30 7-25. Gend, Brugge, Ostende 6-30 (langs Lede.) 10-40 4-30 7-25 VAN CEND NAER Audenaerde, 6-45 9-30 6-00 8-OU—naer Aelst,—7-20 11-25 2-15 5-00 5-55 8-00. VAN BRUSStL NAER Aelst, Gend 6-15 7-35 11-45 2-25 0-00 5-30 8-15. Ninove, Gecraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-25 5-30 8-15. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (1. Aelst) 7-25 0-00, 2-3') 5-15 8-10 (I. Mech.) 5-45 9-00 10-05 3-40 7-20. Aelst, 7-25 7-55 12-05 2-30 5-15 8-10: 10-0 DEN DENDERBODE Het magonniek Iiberalismus, dat overal indringt en geen ander doel heeft dan aen Godsdienst en zeden schade toe te brengen, spant nu al zyne krachten in om den eerbied van 't volk voor de Zondagrust te vernietigen. In de steden en zelfs in de dorpen ziet men de Zondagrust openbaerlyk overtreden en de godsdienstoefeningen verlaten. De ziel word van haer geestelyk voedsel beroofd en het ligchaem van zyne noodige rust. l)oor eene berekende boosaerdigheyd heefl men in veel fabrieken en magazynen den schandigen list uylgevonden het zondagwerk te doen duren tot zoo lang rr diensten van obligatie gecelebreerd worden, eens die uren voorbv, houd 't werk op en aldus is de magonnieke secte verzekerd dat de arme werklieden hunne zondag- pligten niet gekweten hebbenDe vryheyd van 'i kwaed is verzekerd, lerwyl de vryheyd van 't goed gansell vernietigd is Het is aldus dat de ontëering van den zondag niet alleen- ïyk de vernietiging daerslelt der zedelyke en stoflelyke gezond he yd des volks, maer nog bovendien de vernietiging [derfamiliën en der godsdienstvryheyd naer zich sleept. Om te bewyzen dat liet zondagwerk en de afschaffing der rust op het eynde der week de menschelyke krachten outaerden, zullen wy hier eene bemerking aenhalen die in Vrankrvk is gemaekt geworden Verscheydene generaels hebben namelyk bestatigd hoe zeer de inrigting van fabrieken, in streken die voortyds uytsluytelvk aen den landbouw waren toegewyd, reeds de iigehaemsgestalte verminderd, ontaerd en verzwakt heeft. Lr zyn streken die eertyds het schoonste en sterkste man-» nevolk opleverden en die nu nauwelyks het vereyschte getal mannen voor 't voetvolk kunnen verschaffen De Zondagrust is dan onontbeerlyk voor den werkman zoo onder 't zedelyk als 't stoffelvk oogpunt der gezondheyd. Iri de nauwkeurige onderhouding van de Zondagrust zal den werkman benevens de gezondheyd ook den weg der kerk vinden, waer hy de onderiigtingen zal putten tot verlichting zyner ziel en vertroostingen die hem gemakke- Ivker de ellenden van dit leven zullen leeren verdragen. Maer waerom moet men juyst den Zondag nemen voor den zevensten rustdag Wat verschil is er tusschen den zondag en den maendag die onmiddelyk volgt? Zoo klappen de liberale godsdiensthaters, de liberale kerkversmaders, de liberale volksverdrukkers. Maer wy zullen hun antwoorden dat den zevenslen dag gesteld is door Hem die 't regt heefl aen de volkeren te gebieden en dal dien zelfden zevenden dag altyd gezevierd heeft over I verschillige proeven waeraen hy onderworpen is geweest. De Sansculotten wilden den decadi of tienden dag met geweld doen vieren, maer die nieuwigheyd is gevallen voor de magt van het goddelyk gebod. En toch willen zy het verschil weten tusschen de rust van den zondag en de zoo gezegde rust van den maendag, dat zy deze twee rusten vergelyken én zy zullen bevinden dat de werklieden die de rust van den zondag naleven, ter kerke gaen en hunne godsdienstige pligten kwyten, goede en aen hunne meesters I getrouwe werklieden zyn, brave burgers, treffelyke huys- vaders die hun huvshouden te vo»-en helpen, hunne vrouw eerbiedigen, hunne kinderen wel opkweeken en nuttige leden zyn voor de samenleving. Terwyl de maendaggasten gewoonlyk zatlappen zyn, die naer kerk noch kluys omzien die den ïieweenlyken moed hebben hun werkgeld grooten- deels te verbrassen, en uyt 't glas, in koten en kaveeten, de tranen, 't bloed en 'lieven van vrouw en kinders te verslempen. Zy ontzien hunne eygene gezondheyd niet door die veelvuldige brasseryën, worden zy oud en slap vóór hunnen lyd, welhaest onbekwaem hun werk te doen gelyk het behoort en weggezonden om dan, als arme bede- luers, met vrouw en kinderen, van de openbare liefdadig heyd te moeten leven. De dagelyksche ondervinding is daer «m de waerhevd en bejammerensweerde wezenlykheyd dezer gezegdens te staven. Qm dien rampzaligen volkgkanker te genezen, zonden >y willen dal er overal genootschappen opgevormd wierden die zich zouden belasten de werklieden aen te sporen den zondag te eerbiedigen, de koopmans aen te zetLen hunne magazynen des zondags niet te openen en zich van alle slach van handel te onthouden, de werkbazen en fabrie kanten te smeeken hunne werkwinkels en fabrieken te sluylen, en vooral de winkels, de fabrieken, de werkhnyzen, welke den zondag niet ontheyligen, op alle wyzen te be gunstigen en te bevoordeeligen. Daertoe kan 't publiek oneyndig veel bydragen met namelyk de overtreders van den zondag te verlaten en by voorkeur zyne jonste te toonen aen de winkels en magazynen di^'t goddelyk gebod naleven. In vele plaetsen reeds is 't hoogst loffelyk gebruyk aenge- nomen dat de notarissen, de advokaten, de avoués hunne studiën niet openen en geene affairens doen. Doch om die afzonderlyke poogingen wel te doen gelukken, moet het voorbeeld van hooger hand komen. Het gouvernement en de openbare besturen zouden op de zondagen en gebodene feestdagen niet mogen laten werken. Want hoe zou men mogen hopen het volk te verbeteren als de mannen die aen 't hoofd der openbare zaken slaen de eerste zyn om het gebod van God te overtreden Men zal ons misschien komen vertellen dat wy onder eene grondwet leven die de vryheyd van geweten uytroept. Maer wy zullen antwoorden dat het juyst is omdat de grondwet ons de vryheyd van geweten geeft, dat wy de volle vryheyd moeten hebben om eene andere en opperste Grondwet, die deze is van God zelf, te konnen naleven. Want indien de liberale secte zich van de constitutionnele vryheyd bedient, om het kwaed te doen, wy Catholyken, moeten ons van die vryheyd Yiedienën om het goed te bewerken Het Kongres te Mechelen gehouden, is thans de groote zaek aen het order van den dag. De dagbladen zyn vervuld met be- schryviugen der feesten welke ter gelegenheyd dezer byeenkomst van Catholyken te Mechelen zyn gegeven geworden, alsook met de redevoeringen die er door de voornaemste mannen van Europa uytgesproken wierden. Onze lezers kennen het doelwit dezer byeenkomstden geest van het kwaed, zegt het Regtwint ge durig veld en dringt hedendaegsch zoo gemakkelyk in de hut van den werkman als in het paleys van den grooten de sterke organisatie, de goede verstandhouding onzer tegenstrevers heefl dit bewerkt. Zy hebben hunne genootschappen, vvaervan de voornaemste deze der francmagons is, die hare vertakkingen tot al de landen van Europa uytstreklde leden van dit genootschap die millioenen in getal zyn, zyn getakseerd voor eene jaerlyksehe som. het zy zes, het zy tien franks, hetgeen dus telken jarc eene versehrikkelyke opbrengst maekt. Met deze opbrengst worden de slechte schriften, romans en gazelten verspreyd, zoo ten lande als in stad, en van daer de vreeslyke verwoestingen die het kwaed hedendaegsch onder al de standen der samenleving aenrigt. Men bedenke dat sedert 1844, dus in min dan twintig jaren, vier complete en vier honderd gedeeltelyke uvtgaven der werken van Voltaire in V'rankryk het licht gezien hebben neemt nu maer 50 duyzend exemplaren van elke uytgaef, en voor de ge deeltelyke uvtgaven, enkel 10 boekdeeltjes, en men komt aen hel verbazend getal van twee honderd millioen boeken, aen vier lezers per boekdeel, hetgeen zeker vveynig is, en ziedaer het vergift der goddeloosheyd gestort in de ziel van acht hon derd millioen raenschen, in twintig jaren tyd En voegt daerby de duyzende werken van onze hedendaegsche slechte achryvers, de zedelooze romans verschynende in de zoogenoemde liberale dagbladen het godsdiensthatend dagblad den Siècle van Parys, word alleen, en dagelvks, op vyf-en-vyftig duyzend exemplaren getrokken, en wy vragen het, of het te verwonderen is dat het kwaed zulke vreeslyke verwoestingen aenrigt in de samen leving, als men nog van het slecht exempel niet spreekt dat zonder eenige wederhouding in de openbare plaetsen gegeven word, noch 'van de huyzen van publieke verergernis welke jaerlyks, in de groote steden, in getal toenemen. Het is dus eene allergrootste noodzakelykheyd geworden voor alle Catholyken, van, elk volgens vermogen, het zyne by te brengen tot de verspreyding van het goed, zoo door geldelvke opofferingen als door evgen vooroeeld. Deze kwestie is eene der voornaemste welke tol nu in hel Kongres ie Mechelen zyn ver handeld geworden M. den baron de Gerlache heeft dezelve in zyne redevoering op eene uvtmunlende wyze verhandeld ook is met algpmcenheyd den voorstel aengenomen geworden van een groot fransch Catholyk dagblad te stichten en aen de nieuwe en alreeds heslaende Catholyke fransche en vlaemseho week bladen zoo veel publiciteyl te geven als mogelyk. M. DE MONTALEMBERT. Ziehier een uyttreksel uyt de redevoering van M. de Monta- lembert op het Kongres van Meeheren De centralisatie, zegt den spreker, breyd hare verwoestingen meer en meer uytzy slaet de hand op alles, op de opeubare funcliën gelyk op het onderwys. De beweging heerscht overal in Europa, en 'l is op het fransch stelsel dat die noodlottige werking gegriffeld is gevvorden. Do centralisatie zal Europa naer zynen afgrond brengen en als ik aen de Belgen, aen de Belgen van alle partyën, eencn vriendenraed mag geven, het is bevecht de bureelery, bevecht de centralisatie, niet alleen voor de vryheden welke gy nu bezit, maer voor de toekomst, want de centralisatie kan naer de inlyving van het vrye Belgiën geleyden. Een ander gevaer waerlegen den beroemden redenaer de Belgen waerscliouvvt, best3et in de pers, soms bestuerd door verstan- delyke deugnieten (des malfaiteurs inlellectuels)in den theater, waer de losbandighevd in den vollen zin des woords heerscht in de romans, die predikers van het kwaed, die ontleders der ondeugd. Zeker wilt hy nog andere gevaren niet loochenen maer daerom beeft hy niet. Het gevaer vermindert als men ziel, dat in 1846, M. Fehx Pyat, voor de demokralie twee zweerden, het eene lydelyk, het andere geestelyk, vroeg en dat op hel laet3le kongres van Brussel, de demokralie zich met het lydelyk te vreden stelde, doch, zegde zy, geeft mv dan een zweerd in de hand. Daerby, al zouden er duyzende gevaren meer bestaen, wy moeten de eeuw nemen zoo als zy is, zoo als zy zich voor ons a en bi cd, en de worsteling aenveerden Niets, hcrhaelt den spreker, niets is in den stryd te vreezen den God der Christenen, den God der Kerk is met ons Hoe grooterer. demokraet men is, hoe grooteren Christen men zyn moet. Daèrby de volkeren hebben hunne hoop op het godsdienstig gevoel te bouwen want wat zal, in de dagen van rampspoed, de ster der hoop zyn, ten zy den godsdienst hy, die legen de dvvingelandy opslond en ons hare maitelaers loont marlelaers eene vinding des hemels, zegt een beroemd man, om de tyrannen der wereld te doen bukken 1 Den spreker zegt dat er in den Catechismus vier deugden genoemd worden, welke ook de deugden der goede demokratie moeten zyn het zyn de voorziglighevd, de reglveerdigheyd. de maiigbeyd en de kracht, de laelste om alles te lvden liever dan aen hare pligt te kort te komen Nog eens, de Kerk heeft niets van de vryheyd te vreezen den bloey der vryheyd is haren bloey, terwyl de inkrimping der vryheyd, altyd nadeclig aen de kerk is geweest. Herinnert u wat Mgr Dupanloup eens 2egde tot han, die zich op de omwenteling van 1793 beroemden gv hebt die omwenteling inderdaed legen ons, maer ten onze voordeele gemaekt n Dnerbv neemt uwe eygene Constitutiezy is het spiekend beeld, dal de demokratie met de Kerk kan samen gaen. Sommige Catholyken, den spreker las het nog onlangs in eene korrelpon- dentie van een parysisch blad, schynen zulks te vreezen maer ik, ik dank uyt den grond myns herten, de Calholvken, welke in •1830 al die vryheyd in de belgische charte schreven (bravo Die vryheden zyn voor u, Catholyken, noodig De vryheyd van drukpers, die den spreker niet onbeperkt -wilt, dient om onze denkbeelden uyt le breyden en vvaerheên zou hel gam, als de vryheyd der dagbladen niet bestond, om de gods- lasteren^e boeken te bestryden, welke men straffeloos uvtgéeil en waerin men de Godhevd van Jesus loochentDe openhaer- heyd is de schuylplaets der zwakken. Door de pers, komt de kfagt aen den dag de klagt werpl cidatellen néér Gewis zal den spreker moeien aennemen, dat in Belgiën niet alles roos eD goud is maer in vergelykems wat erin een naburig land, dat hy niet noemen wilt, gebeurt, kan men zich gelukkig rekenen in Belgiën Voorzeker, roept den redenaer uyt, 't is beter verdrukt te zyn in Belgiën, dan door den mondbal gestraft te worden gelyk elders Hel is daer dat den redenaer ophield onbeschrvflyk is de be weging welke zyne woorden opwekten zy zyn gewigtig en zullen gevolgen hebben. De zaken der groote priucipen, deF zedelvkhevd, der orde en der vryheyd, de zaek der Catholyke Kerk en die'van den Stad houder van Jesus-Christus hebben schoone zegepralen behaeld m de zittingen den 20 door bet Kongres der Catholyken gehouden Den byval van Z. Em. den kardinael Wiseman,'van M. graef de Montalembert en van M. Cochin zyn uvlnemend geweest 'Die drf mannen bv uylverkorenheyd hebben het woord gevoerd te midden van lange en luydruchlige loejtiychingen. MM. Perrin en Schol- laert hebben ïnsgelvks een ruym deel genomen aen dien da^ van welsprekendbeyd en christenen stryd. M. Perrin, den kundigen professor van 3laelshuvshoudkunde yan Leuven» heeft de groote'kwestie oer liefdadigheyd behandeld. Den kundigen professor heeft veel en groote waerheden opengelegd Het verbod dat onze teger kamers op de. liefdadigheyd doen wegen is eene schnndelykr- on vernedereiide bekentenis hunner magteloosheyd om door <'e vryheyd aen de liefdadigheyd te vvederslaen. indien wv-willen vtv blyven, nep den redenaer uyt, moeten wy van de li'efdadiL- beya den regel onzer zeden maken. Den spreker toonde ver volgens op eeos schitterende wyze de hooge noodzakelykheyd

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1863 | | pagina 1