ZONDAG 11 OCTOBER 4863. ACHTTIENDEN JAERGANG - Nr 895. AELST, den 10 October 1863. Vertrekuren uyt de Statie Aelst 1VAER 6 FRANKS 'SJAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. De Phariseên en de magonnieke liberalen. Waerin bestoet dien Waerom En wat is dit doel De Drukpers-Vryheyd. l' üeudurm 5-20 8-2Ü 9-45 12-35 3-15 6-20 9-05 MGend, Brugse, OsteDde 6-45-8-25-12-35 Lokeren 5-20 8-25 00-00 12-35 6-20. Brussel 8-05 0-0 12-10 3-10 5-45 8-45 <K)0 Hech. Brus. Antw. 5-20 8-25 9-45 3-15 6-20 LeuvThienLuyk 5-20 8-259-45 3-15 6-20 Verv LandStTruvën,5-20 8-25 9-45 3-15 6-20 3-15 -6-201« klas langs Demlermondo. Kortryk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 6-45 8-25— 12-35- 3-156-20. Doornyk, Ryssel (langs Ath 7-455-35 - 0-00 Sin. Geerardsb. Ath, 7-55 2-50 5-35 8-45. Gend 6-45-*-8 25—12-38—3-15—6-20—9-08 ig Bergen, Quievrain 7-85—0-00—2-50—5-35 VAN ANTWERPEN NAER St-Nikolaes, Lokeren, Gend. 6-30 8-30 10-30 3-00 6-30 0-00. VAN -GEND NAER Lokeren, 5t-Nikolaes, Antwerpen. 6-20 9-00 10-20 2-3' 6-15 0-00. Te ledb etaen al de konvoys. Te idbcem staen deie vertrekkende van Ath 6-30 0-00 10 40 4-30 7-25 en deie vertrekkende van Denderleeuw al de convoys. Staeu te gxsegbm stil al de konvoys uytgenomeu dezen vertrekkende van AelBtO-OOdei morgens en 0-00 's avonds en van Dendercnonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 10-40 's morg. 4-30 en 7-25 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morg. 3-20 en 6-05 9-00 des avonds. CUIQtJE SUUM. VAN LOKEREN NAKR Dendermonde, Aelst 7-00 9-30 3-10 7-45—»-». Ninove, Geerardsbergen, Ath 7-00 3-10 -7-450-0. VAN ATH NAER Geeraerdsbergea, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 4-30 7-25. Lessen. Geeraerdshergen Ninove, Aelst, 6-30O-llO10-404-30—7-25. Brussel (langs Denderleeuw) 6-301Ü-4C 4-30 7-25. Gend, Brugge, Qslende 6-30 (langs Lede.) 10-40 4-30 7-25 VAN GEND NAER Audenaerde, 6-45 9 30 1-35 6-0 8-naer Aelst-7-20 11-25 2-18 5^)0 5-55 8-00. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend 6-157-35 li -45 2-25 0-00 5-30 8-18. Ninove, Geeraerdsb. Alh, (langs Denderleeuw) 7-35 2-25 5-30 8-15. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (I. Aelst) 7-25 2-30 5-15 8-10 (I. Mech,) 5-469-00 10-05 3-40 6-30 7-20. Aelst, 7-25 7-55 2-05 2-30 5-15 810 10-0 DEN DENDERBODE De zoogezegde liberalen van heden gelyken als twee druppels water aen de Pbariseën van Christus tyd. De Phariseên gaven zich uyt voor getrouwe en stipte nalevers der wet, niemand was volmaekt buyten zy, niemand deed zoo veel goed dan zy, niemand was zoo godsdienstig, zoo liefdadig, zoo regtveerdig dan zy, met een woord, die gasten gaven zich uyt als voorbeelden van alle deugden, en, wie het ongeluk had daeraen te twyfelen, dezen mogt zich aen alle vervolgingen van hunnen kant verwachten. Den Zalig maker, die de Phariseên in den grond kende, verweet hun dikwils hunne hypokrietery, hunne opgeblazene booveerdy, hunne vcrwaendheyd, hunne scbandelyke afgunst enz. enz. Daerom ook zworen zy zynea ondergang al moest dien lam ook de laflierligste moord kosten. Gelieel de wereld weet hoe de zaken zyn toegegaen en dal die sebandsecle noch voor listen, noch voor lagen, noch voor verradery, noch voor leugens, noch voor omkooping, noch voor lasteringen is terüggedeynsd om den Zaligmaker van kant te helpen, onder voorwendsel van 's volks welzyri, van de openbare rustenden eerbied voor de wet te handhaven, poogende aldus, onder eenen schyn van hypociia ,che wettelyklieyd, hunnen blakénden haet tegen den Zaligmaker te bedekken. De maQonnieke liberalen van dezen tyd doen juvst het zelve Zy haten en verfoeyën den Calholyken godsdienst, omdat dezen hunne vuyge driften, hunne onverzadelvke hebzucht, hunne onregtveerdige handelwyze, hunne ver- drukkingszucht, enz. enz. veroordeelt en hun vryweg de zelve verwyt. Daerom ook is den ondergang van dien gods dienst, aen welken zv de benaming van EERLOOZEN geven, door hun besloten. Om dit oogwit te bereyken, ioen de liberalen 't geen de Phariseên deden Zy beschul digen den Godsdienst van onverdraegzaemheyd, van vyande- lykheyd aen de vryheden, wan gebrek aen vaderlandsliefde, van onderwerping aen eenen vremden souvereyn, van achteruytkrnyping, van geestverstomping en meer andere gedrochtelykïieden te veel om te melden. Als zy van 't libe- ralismus spreken, nemen zyden hoed af; niets is volmaakter, heyliger, volksininnender, zuyverdèr en vaderlandslievender dan het liberalismus het is als de tweede arke van Noë, alleen beschikt om de volkeren van eenen gewissen onder- gang te redden, alleen bekwaem om ze van de eeuwige slaverny te verlossen en gelukkig te makenals die mannen over 't liberalismus sehryven, zou men zeggen dat het «enen hof is van goddelyke wellusten, waerin alle soorten ■van deugden groeyën zoo hoog en zoo sterk als de oudste eykenboomen die men ooyt gezien liebbe met een woord, ais 'l liberalismus ergens" te pas komt, en zy brengen het overal te pas zelfs als er kwestie is van begraven, dan wanneer 'tvoor goed uytgeliberalismusd is,-vinden zy geene zinsneden ronkend noch scliiltereud genoeg om dit zoo gezegd heyligdom boven alles te roemen en te ver- lieerlvken Dai deze ecliandige dobhelhertigheyd een zeker doel, «enen uiaerom heeft, daeraen zal niemand twyfelen, want de hypocrietery berekent alles om haer evnde te bereyken, even als 't bedrog voorop de uytkomsl opmaekt van al zyn doen en laten. Als de ma?onnieke liberalen zoo vurig het liberalismus ■verheffen, is zulks om zichzelve als de voorstaenders, als de beyveraers, als de nalevers dier heylige principen van volksgeluk en maelschappelyke vulmaektheyil te konnen bewierooken en pryzen, en om des te meer het schynregt te hebben liet Catholicismus en drszelfs vooistaenders, beyveraers en nalevers, onder de benaming van Catholyken cf klerikalen, te konnen vernederen, beschimpen en be zwalken Van daèr die schandige uvtvallen tegen al de Catholyken, in 'l algemeen, tegen de priesters, tegen de bisschoppen, tegen den Paus, in 't by zonder. Van daer die gedurige valsclie beschuldigingen dat de klerikalen van dezen tyd de misbruyken van den ouden tyd, de tienóin, de doode hand, de ipkwisitie, de pijnbanken, de brandstapels willen herinvoeren, Van daer dié onophoudelyke lasteringen dat de klerikalen vyanden zyn der vryheyd, vyanden van 't volksgeluk, yyanden van den vooruytgang, vyanden van 't licht en dei- beschaving. Van daer die snoode leugens dat de klerikalen alles zoeken te overweldigen en niets anders beoogen dan hunne onverzadelyke heb- en heerschzuchl te voldoen. Van daer, eyndelyk, om die litanie van walgelvkheden te volledigen, hel vuyg en lastervolle verwyt dut.de kleri kalen de constitutie willen vernietigen om alle bewind, alle meesterschap, alle bestuer in te palmen, om 't volk onder de scliandelykste slaverny te doen bukken en 't land met de roede van het afschüwelyksle ingebeeld despolismus te geesselen. Ziel daer, landgenoten waerin den uwerom bestaet van al die maQonnieke liberale scliryf- en lasterwoede tegen de geestelyken in 't byzonder en tegen de Catholyken in 't algemeen ziet daer waerom die mannen geeue inzichten te eerloos noch te walgelyk aen de Catholyken konnen deernen. Doch dien boosaerdigen waerom moet een geheym doel hebben, een doel dat de mar;onnieke liberalen niet durven belydeu, omdat de scliurftheyd hunner bandelwyze te veel zou in 'toog springen en hun al te gauw, naei hunne goeste, onder 's volks verachting zou doen bezwyken. Ah landgenoten, dit doel der ma^onnieke liberhaters is, van den eenen kant, hunnen woedenden haet tegen den Catholyken godsdienst, gelyk de Phariseên, te voldoen met dezen, by 't volk hatelyk te maken, le doen verlaten en hem aldus, zoo als Voltaire zegde, onder de benaming van den EERLOOZEiN, te verpletteren, of, zoo als eenen discipel van. "Voltaire onlangs, onder de toejuyching der belgische ma^onnieke liberalen, in volle letters neerschreef, den Catholyken godsdienst in 't slyk le versmachten. En van den anderen kant, is hun doel het geldschotelken van den staet onder hun alleen gedurig uyt te kuysschen, naer mate het door d'algemeenheyd der burgers opgevuld wordOnder welke andere gezindheyd dan onder de liberale zag men ooyt zulke grypzuchl naer 't geld, zulke onverzadelyke woede naer winstgevende plaetsen, zulke reykhalzende begeerte naer subsidiën en voordeelen, zulke vuyge hebzucht naer 't oordje??? Om eene bediening, eene verhooging of eenig aiyler voordeel le bekomen, kruypen ze op de kuiën voor den afgod van den dag, zy lekken en kussen de vuvle voeten van Baal, zy trekken alle soorten van gezichten aen, zoodanig, dat zy aen Janus zelf zouden konnen les geven zy verloochenen alle menscbelyke wecr- digheyd, zeggen adieu aen alle vryheyd en onafhanglykheyd, met een woord, zy worden gevleeschde machinen, die maer fonctionneren durven als het. kopstuk aen 't koordeken trektZiet daer, landgenoten, dg kracht van een handvol geld, van een plaetsken, van eene verhooging oo de magonnieke liberalenEn die g3sien durven gedurig spreken over vryheyd, over onafhanglykheyd, over politieke treffelykheyden over onpartydigheyd Ja wel, Onpartydigheyd Onafhanglykheyd Vryheyd politieke Treffelykheyd Maer eene hoopslrael van een enkel sloksken uyt den grooten pot, van een enkel lepelker. uyi het staetskommeken heeft meer magt dan eene druppende spongie van eenen kubiekenmeter grootte om al die schoone woorden van het vaendel der liberale afgoden- dienaers te doen verdwynen, want zy zyn er slechts opge schreven met de slapste walerverwe die men kan maken..., Maer wat willen wy zeggen, ten zy landgenoten, hebt geduld, met zulke principen loopt eene party naer haren gewissen ondergang, naer den afgrond, doch ziet wel toe dat gy altyd berevd zyt ter uwer verdediging, opdat die party u zelve, in haren val niet medeslepe, want den dag moet en zal komen dat zy zich, uvt wanhoop, aen u zal vastklampen gelyk den drinkeling aen een strooyhalm om zich le redden Violenta et injusta ruunt, geweld en onregt moeten eyndelyk in gruys storten AVy lezen in den Onpartydigen van Dendermonde Het vonnis door de regtbank van Dendermonde, in dato 5 juny 1863, uytgesproken tegen den Belg wegens eenen artikel van gemeld blad over stads-finaneiën, heeft, nu dat hetzelve afge kondigd is, op de drukpers den grootslen indruk te weeg gebngt, ook houden de belangrykste dagbladen van ons land er zich mede onledig. Eenige onzer viienden hebben ons verzocht namelyk de arti kels door den Bien Public over die kwestie geschreven, mede te deelec. In een dier artikels herhaelt den Bien Public, woord voor woord, de gezegdens voor dewelke den Be'g door de regtbank van Dendermonde is veroordeeld geweesthy doet nog meer hv voegt er zeer straffe gezegdens op de dendermondscbe stads financiën by en maekt aen den gemeenteracd van Dendermonde den dép hem (Bien Public) hiervoor in regte te dagen. Aengezien het vonnis, tegen den Belg uytgesproken, zonder appel is aengezien een tweede proces tegen den Belg is inge spannen, uyt hoofde van het overnemen eens artikels uyt den Echo Beigeen voor welk men niet den Echo Beige, maer den Belg vervolgt, als zynde over denzelven artikel verantwoordelyk, heb ben wy gedacht tot zeer wyzen raed te moeten toevlugt nemen. En er is ons geantwoord dat het te Dendermonde gevaerlvk zyn zou de bespiegelingen van der. Bien Public, den Journal d'An- vers, den PrécurseurI Escaut, enz., nopens het vonnis legen den Belg uytgesproken, over te nemen. Den Onpartydigen is eenen opregten vriend, niet alleen der drukpers-vryheyd, maer van alle de vryheden door de belgische grondwet gewaerborgd doch integendeel ook verlangt den On partydigen niet voor de regtbank te moeten verschynen, en hy is noeh veel min liefhebber van tot eenige hoegenaemde boel verwezen te worden en hierom nemen wy gemelde artikels niet op. Deze regels waren aireede geschreven, wanneer wy de zoo gezegde belgische Indépendance ontvangen hebben hoe s erk ook dit blad 3en het ministerie verslaefd zy, keurt het nogtans hel vonnis der reglbank van Dendermonde,-ten strengslen afziehier hoe hel bberael ministerieel dagblad zich uytdrukt Er is geene drukpers-vryheyd meer mogelyk, zegt de Indépendancemet het systeem welk de reglbank van Dender de monde tracht te doen zegepralen. Wy keuren ten hoogslen af de nieuwe hulp welke de regt- u bank van Dendermonde komt by le dragen aen eene jurispru- denlie, die, onder alle opzigten, met den geest onzer instellin- gen legenstrydig is. Voor de eerste maelvereenigen zich de liberale aen de catlio- lyke bladen om eene konstilutionnele vryheyd te verdedigen. t Wy geven aen onzen konfrater, den Onpartydigen, ten vollen gelyk de voorzigtigheyd is te Dendermonde meer dan ooyt de moeder van den porcelynwinkel, voor zoolang nogtans het stelsel, tegenwoordig in voegen, blyft duren. Wy drukken ons welgemeend hertzeer uyt jegens de veroor- deeüng van onzen konfrater den Belg, dien wy geschapen hebben, doch meer kunnen wy niet doen, wyi wy hier onder hetzelfde regtsgebied staen dan hy en bygevolg zoo wel als hy er? den Onpartydigen te vréezen hebben. Al te hopen dat dees wonderbaer vonnis éene herziening zal te weeg brengen van het nieuw aengenomen stelsel van regtsgelecrdheyd, zouden wy verlangen dat de regters en den g^meenteraed van Dendermonde den Bien Public eens wilden aentaslen, te meer omdat dees blad zulks zoo vurig wenseht en daertoe eetie zoo onbeschroomde uytdaging doet Doen de magistraten van Dendermonde zulks niet, dit zal bewyzen dat zy weynig trouw hebben in hunne zaek, doen zy het, wy zullen den uytslag afwachten voor eenen anderen regter. TWEE MATEN, TWEE GEW1GTEN. Ter gelegenheyd dei' begraving van M. Carlier, schepen van Gend, in de gew'yde aerde van het calholyk kerkhof, schreven de ministeriele of liever! zoogezegde liberale bladen dat de bur gerlijke overheyd alleen het opzigt over de kerkhoven bezit, dat zy dit regt aen niemand mag afstaen, dat zy het regt moet behouden om d* dooden te begravenwaer, wanneer en gelyk zy het goedvind. Zoe spreken de liberale bladen als er kwestie is van onver draegzaemheyd tegen de catholyken, maer het regt dat zy aen den burgemeester van Gend toekenden, om te begraven, waer, wanneer en gelyk hy het wilde, loochenen zy thans aen de burger- lyke overheyd van Ransart. Eene proteslantsche juffer sterft le Ransart. Het gemeenle-be- sluer, de bestaende wetten en godsdiensten eerbiedigende, doei een graf delven in het ongewyd gedeelte van het kerkhof Den protestantschen dominé van Charlerov verzet zich tegen de be graving op die plaets, zeggende dat die plaets voor de zelfmoor- ders dient. Hierop doet den burgemeester een nieuw doel af- sluylen om de afgestorvene te begraven. Den dominé is niet te vredën en wilt dal de juffer op het calholyk deel der aerde be steld worde. Den heer burgemeester van Ransart geeft niet toe en doet de wet uvlvoeren. Nu hebben alle de-liberale dagbladen hunne zwaerste schreeuw- tuygen opengezel, om bet gedrag van de overheyd van Ransart

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1863 | | pagina 1