ZONDAG 6 DECEMBER 1863. ACHTTIENDEN JAERGANG - Nr 901. Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER: VRANKS 'SIAERS. Vertrekuren uyt verselnllige Statiën. AELST, den 5 December 1865. Francma^ons-manceuvres. Want zietlandgenoten, Hoe verder hoe slechter. Waer zoeken ze toch de mannen .V2U 8-25 W5 12-35 3-15 6-209-65 9 Gend, Brujge, Ojtende 6-45-8-25- Lnkere» 5-2U 8-25 00-00 12-35 6-20 Brussel 8-05 0-0 12-10 3-10 5-45 8-45 0 00 «och. Brus. Auls». 5-20 S-25 0-45 S-15 6-20 ï-euv ThienLuyk 5-20 8-259-45 3-15 6-20 5>rv 1-aiidStTruvëii,5-20 8-25 9-45 3-15 6-20 Oe.,,1 6-45—8 26-12-38—3-156-209-08 a !-M 3-15 -6-201° klas langs Denderinond'1. Korlrvk, Houscroen, Rysael(lang8 Lede) 6-45 8-55— 12-55 - 3-15 6-20. Doorn vk, Ryssel (langs Alh 7-455*35-.0-00 Nin. Geerardsb. Ath, 7-55 2-50 5-35 8-4;) Bergen, Qui«*vrnin 7-550 00— 2-50 5-35 VAN ANTWERPEN NAER 81-Nikolaes, Lokeren, Gend. 6-30 8-30 10-30 3-0" 6-20 -00. VAN GENU NAER Ldfcereu, M-hikolaes, Antweipen. 6-20 9-00 10-20 2-3 6-15 0-00. Te LED» svnen aide konvoya. 'fe inecBM staen deze tertrekkende van Ath 6-30 0-00 10 49 4-80 7-25 en deze vertrekkende van Denderleeuw aldecontovs. Staeu te gysecem stil al de konvoys uyigenomen dezen vertrekkende van Aelst 0 00 de* uïoreena en U-OÜ 'a avonds en van üendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-30 10-40 's morg. 4-30 en 7--0 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8 20 's naorg. 3-2u on 6-05 9-00 des avonds. ClilOf h VAN LOK ER Pit NAER Dondermonde, Aelst 7-0" 9-30 3-10 7-45 »-». Ninove, Geerardsbergen, Ath 7-00 3-10 -7-450-0. VAN ATB NAER Geeraerdsbargen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-404-30 7-25. Lessen, Gecraerdsbergen Ninove, Aelst, 6-30(l-(lO10-404-30—7-25. Brussel (langs Denderleeuw) 6-3010-4( 4-30 7-25. Gend, Brugge, Osteude 6-30 (langs Lede.) 10-40 4-30 7-25 VAN GEND NAER Audenaerde, 6-45 9 30 1-35 6-0 8-naer Aelst-7-20 11-25 2-15 54)0 5-55 8-00. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Cmnd 6-15 7-35 - 11-45 - 2-25 O-U" - 5-30 8-15. Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-25 5-30 8-15. TAN DENDERMONDE NAER Brussel (1. Aelst) 7-25 2-30 5-15 8-10 (I. Mecta,) 5-45 9-00 10-05 3-40 6-30 7-20. Aelst, 7-25 7-55 J 24)5 2-30 5-15 8 lü 104) DEN DENDERBODE lïet is thans zeker dat dè liberhatersparty als sectarische party handelt en alles in 'l werk steil om den Catholyken Godsdienst le verdelgen. De Vryheyd en Gelykhcyd die dc grondzuvlen onzer Constitutie zyn, zyn niet meer voor de Catholyke Belgen. Zoo haest g'hier uw ge'loof niet verloochentzoo haest g'hier tegen de priesters niet tiert, vloekt en schreeuwt, zoo haest g'hier des vrydags geen vleesch eetzoo haest g'hier, met een woord, de. beest'niet uythangt, noch der. openbaren goddeloozen speelt, word g'aeuzien als nen lichtdomper, behandeld als oen vyand van 't progres en gehouden als nen verslooleling onweerdig van eénige hoegenaemde openbare gunst te genieten of de minste plaets te bedienen. Den gouverneur van Braband had, oyer eenige dageu, tot een gering postje benoemd eenen persoon die doorging 3ls Catho- lvken en wat is er gebeurd Dadelyk is g'heel het sectarisch teger van liberatersgazelknoeyërs met eene razende woede op 's gouverneurs lyf gesprongen en hem grauw en blauw verweten dal by nen klerikaal, nen aehleruylkruyptr, nen vyand van het gouvernement was die moest afgesteld worden Als de sectarissen de magt in d'hand hebben, zien zy.naer niets om alles in te palmen en alles onder den. despotieken wil der francmac-onslogiën te doen bukken. Om de vrye scholen te verdrukken en de vrye onderwyzers uyt te hongeren, nemen zy het geld der schatkist en pramen ter zelfder tyd alle gemeenten kostolvke scholen le bouwen en ofïïeiele meesters le benoemen of zulks noodzakelyk is of niet. Onder voorwendsel van doode hand, rooven zy de studiebeurzen der famliën, uii-ttegenstaende deze byzondere eygendommen zyn wacrop niemand, buylen de fumiliön, regt heelt. Om hunne geheyme -aenslagen tegen den Godsdienst verborgen le houden, maken zy wetten legen de vryheyd van den preekstoel, tegen de vryheyd der drukpers, ■tegen'de vryheyd der bisshoppelykè bevelbrieven. Om aen het roer te blyven. wegeu zv op de kiezingen en gebruyken de arm- hospieen en gemeentegoederen ten eynde de afhanglyke pachters te. pramen tegen hun gemoed, tegen hunne overtuyging te stem men voor gasten die verre zyn van het openbaer vertrouwen ie genieten. Om den liberalen duyvcl op zynen zetel te behouden worden er onderzoeken bevolen over kiezingen vyaertegen niets te zeggen valt en die de-.reglerlyke overheden van alle slaeh van bedrog zuyver •verklarenMei oen woord, alle dwangmiddelen zyn góed als zy inaer strekken om de calholyken halelyk te ma- keu, te kwellen en bovendien den liberasterslinspel te begunsti gen. ne ulagervën van het gewezen hollandsch protestantsch bewind zyn niets meer in vergelyking van 't geen de liberalers- scc-e th uis tegen de calbolyke Belgen pleegt. Men spreekt thans van een reeds gedrukt en uytgedeeld wets- ontwerp 'i welk volle magt en alle vryheyd verleent aen dc bur- gei'lvke magt alleen in dè zaken van kerkbestuer. Gaet dit ont werp door, noch pastors, noch dekens, noch bisschoppen zullen iets meer in dc kerk te zeggen hebben, alles zal moeten plooyën voor eene francmaconsrkommissie. Deze zal bepalen hoeveel ke-ersen er op den autaer mogen branden, welken kasuyvel den pastor moet aeudoen, wie er de stoeleu in de kerk zal zetten, hoeveel lepeltjes wierook er zullen mogen gebruykt worden, wanneer de missen zullen mogen geschieden, wie den wyn voor het H. misoffer zal leveren, welke feesten er in de kerk züller. gevierd worden, hoe do lyken /.lillen begraven worden, immers dien franemaeonsraed zal alleen den baes spelen en alles schik ken naer zyn welbehagen zonder dat den pastor er iets zal aen te zeggen hebben. Men zegt dat de bisschoppen mededeeling ontvangen hebben van dit tergend en vryheydsverdrukkeud wetsontwerp, en dat Z. E. den Kardinael-Arlsbisschop van Mechelen eene zeer eerbie dige waersehouwing aen den Koning gedaen heeft, waerby open- lyk verklaercl wo\'d dat het geestelyk gezag nooyt de hand zal leenen aen eene wet die de bisschoppelyke magt teenemael zou verlammen, dat het de pligt der bisschoppen is de kerkelyke regten te verdedigen, regten die zoo veel le wettiger en te regt- veerdiger zyn daer zy door den schild der Constitutie beschut en gewaerborgd zyn. Wy zullen afwachten tot dat deze geruchten meor openbaer zyn. en, worden zy waer bevonden, dan zullen wy, benevens al onze catholyke Konfralers, de stem luyd genoeg verheffen om door g'heel 't land gehoord te worden ten eynde de te nemen maelregfls teg"n die ongehoorde overweldiging onzer gods dienst vry heden te doen gelden. De ID-eras', rsparty he.ef* veel gelykenis met de sectarissen der 7.est;' 1 euw. die men toen dc Geuzen noemde Va rev. nde en besluerlyke besluvten gaet zy over tot senur cl/aken die namelyk de gevvydde plaetsën schenden. De (h n drongen in de kerken om er de beelden der heyli- HMü gen te vcrbryzelen, de schildervën le verscheuren en zelfs de heylige tabernakels le ontöeien de.liBèrastersparty dringt voor alsnu nog binnen de kerk zelve niet, zy biyft nog op de voor- plaelsen, en bepaelt zich by het onlheyligeiider gewydde kerk hoven meter tegen de wellen der kerken lyken op te doen begraven van persoonen die buylen den schoot der Kerk gestor ven zyn, die den Catholyken Godsdienst tot hunnen laetsten adem versnïaed en verstootëu hebben, en als openbare vyanden van 't christenen geloof gestorven zyn. Deze moedwillige en brutale schending heeft byna alle dagen plants. Over eenige dagen deed den burgemeester van Doornyk in een gewyd kerkhof afhangende van die stad het lyk begraven van eenen persoou die, aen een openbaer baldadig leven, door eene laffe zelfmoord, had eyn le gesteld. Den burgemeester beweerde dal de burgeiiyke magt alleen bevoegd was om de begraefplaets aen te wyzen en gaf geen acht op do protestation van den pastor der parochie. Hy deed zelfs den muor afwerpen die den gewyd- den grond van den ongewyddcu afscheyd oin aldus nog meer zyne ingebeelde magt te doen gelden. Doch de bisschoppelyke o'verheyd is er lusschengekomen en heeft, door eenen hoogst voortreffelyken en maglig beredeneerden brief, tegen de wille- kèurigheyd geprotesteerd. Den blief behandelt het vraegsluk ouder het dryvoudig oog punt van 4° Vryhëyd der eerediensten door.de grondwet uytgeroepen 2° Openbare zedelykheyd 3U En eygendoms-regt. Wy geven hier het eerste punt van dezen brief, het luyd als volgt Nooyt, daer wy weten, heeft men zoo uytdrukkelyk het regt 1 ontloochend aen de geeslelyke overbeyd van in de begravingen tussehen te komen. Wy weten niet op welke wet of op welk dekreet gy u. slaeft om het volstrekt ^ezag te vestigen hetwelk de gemeenleóverhcyd zich in deze zack toeeygéptdoch wal zeker is, is dat dn gezag niet kan samenstaen met de door onze Constitutie gewaerborgde vryheyd der eeredienslen. Wy vragen het u, Mynheer den burgemeester, kan eetleu eeredienst nog wel vry genoemd worden, als men hem gewelddadiglyk belet «deregelen en voorschriften na te komen die het een of het andere zyner deelen betreffen Welnu,, de begraving der Catbo- lyken, die klaerblykelyk deel maekt van hunnen godsdienst, heeft hare regelen en voorschriften, krachtens dewelke, gy weet het, alle degenen die buiten de gemeenschap der Kerk -« sterven, zooals de gezèlfmoorden, de moordenaers, de openbare zondaers die tot hunnen laetsten snik in onboetveerdigheyd volherd hebben, niet allecniyk moeten beroofd worden van de plegtiglièben en gebeden der Kerk, maer ook nog van de ge- loovige Christenen afgescheyden door de begraving van hun lyk in liet ongewyde deel des kerkhofs. Ziet oaer de wet van .onzen godsdienst, in zake van begra- ving, en 'I is die wet welke gy hebt belet te Allain na te komen, door te gebieden dat eenen ongelukkigen, eenen dronkaerd van beroep, een man doorgaens veracht ter oorzaek van zyn ongebonden leven, en die zich gezelfmoord had, begraven vvierde op het gevvyde deel des kerkhofs, te midden der Calho- lyken die als getrouwe kinderen der Kerk geleefd hebben en u overleden zyn. Is dat niet eenen wezentlyken aenslag op de vryheyd v«n onzen godsdienst? Allen regtsehapen man moet zulks bekennen want de weiten der Kerk zyn miskend geweest, de heyligheyd van hacr kerkhof geschonden, en de ascb barer kinderen ontheyligd. Ook heeft hel feyt dat te Allain gebeurd is den pyne- lvksten indruk op ganseh de parochie te weeg gehragt. Hare inwooners, ten meerderen deele regtzinnig godsdienstige k werklieden, zyn opgeslacn op hef zien der ontheyliging van hun kerkhof en van den hoon op de overblyfsels hunner god- vruchtige voorouders geworpen. Zy hebben zich gekwetst gevoeld in een hunner innigste en geheyligsto gevoelens, den eerbied aen de dooden verschuldigd, alsook in hunne regten van Calholyken in wat de onscheudbaerheyd hunner begraef- plaets betreft. Da erom hebben wy geloofd dat het onze pligt was, zoo om sen die diep gekrenkte gevoelens voldoening te geven, als om zelve te protesteren legen den aenslag aen de vryheyd van onzen godsdienst toegebragt, te gebieden dal er eene boelplegtigheyd plaets hadde op het kerkhof te Allain. Wy komen deze manneiyke lael uyt al onze krachten toejuy- chen en verhopen dat de brutale geweldcnnryën tegen de vry heyd dei eeredienslen gepleegd een algemeen petitioniicmeot van g'heel 't land zullen uvtlokken om zoo niet van de meerder- heyd der Kamer, ten minsten van den Koning regt te krygen. Dit maconniek spel duert al le lang, de burgers moeten zich by de geeslelyke overheden voegen en met krnchtdadigheyd de catholyke regten handhaven. Vragen en blyven vragen, roepen en blyven roepen, protesteren en blyven protesteren tot dat er regt gedaen worde, ziet d3er den eenigslcn middel dien wy voor den oogenblik aen te duvMen hebben. In i\n leste N» kondigt het Verbond aen dat, door toedoen van den liberalt*n Kunsi- en Lctterkring deter stad, op zondag aenstnende, de tvv» ede openbare onL-rentie, op do groote zaH van het stadhuys, zal gegeven worden, en di.t wpI, zegt het Verbond, door een geboren Belg, 51. Cbavée, professor by betinstituot van Vrankryk, wiens welsprekendheid iu Vrankryk zoo lio«>g geschat word. Onzen konfiater vopgt er bv dat het geen twvfel lyd of het talent \nn den beruchten redenaer zal" door de AeNtersche liefhebbers van lilterntuer niet min naer weerde geschat worden ols in Vrankryk. Als wy deze pompeuse a'Mikoodiging loten, dachten wy dat de liberale heeren van den letterkring dit ma«*l ni'-t eene soort van halven god gingen afkomen, om hun publiek schadeloos te strilen ovei het meer dan onnoo^el gesnater dat het gekrinoliend machien van over jaer hi<-r verkocht heef" \Vv wierden dan begeerig om die soort van balvm god van nuby te kennen, want ruet de'ronkende hoedanigheyd van professor by het instituet v n \rankrvk wisten wy niets, ydelc vutco maken immers meest gerucht. M y besloten dan onze informeer botten uyt de kas te halen en een uylstapje naer het institm-t van Yiaokfyk te doen.. Op een twee dry waren wy te Luyk, doch kond n die stad Biet verlaten zonder een visietje by onza oude kennis, M. Kersten, opsteller van den Journal Sistorique of te leggen waer wy hel volgende gesprek hadden M. KERSTEN. Wel Denderbode, wat komt gy alhier jagen DF.N DENDERBODE. Ik ben op reys naer het instituet van Vrankryk om daer te vernemen wat voor nen man zekeren M. ('havée is, van wien het bludje van 't aelstersch libefnel kJubken eene soort van halven god maekt en die, zondag toekomende, voor de liberale heeren en damen, op ons stndhuys, komt preken. M. KERSTEN. tioe zegt ge'daer, Denderbode, !U. Chavée Wel g'en moet gy daervoor naer Vrankryk niet gaen, ik weet ik wat voor nen vogel M. Cha ée is, want 'k heb ik hem van over renige. jaren in myne mouw Wy tullen eens eenige volumen van mvnen iournal Ilistvrique doorsnuf felen ik errinner my over dien vent geschreven te hebben. Neem, 'k heb hier het 9° vuluatc hladiyde 38 -, lees nen keer DEN DENDERBODE. Wat drommels M. Kersten, Cbavée is nen" priester; M. KERSTEN. Wel zeker is 't nen priester, hy is zelfs bachelier in de godsgelèerdlieyd en was, over eenige jaren, onderpastor te Floriffoux tegen Namen. Dan schreef hy de schoonste dingen over de fdosophische Woord- afleyding of narorschingen over den oorsprong en de verandering d' r woord' n welke de rerstandelykn en zedelyko akten ran den menstk vytdi ukkenIk heb hern dan iu myi.en JoUrnal Hislorique veel lof toegezwnevd omdat hy zulks verdiende en omdat ik de hoop koesterde dat dien j »ngen priester veel luyster op den godsdienst zou doen nederstralen. DEN DENDERBODE. Maer 5J Kersten, hoe komt het dan dat dieu priester komt preken in onten liberalen letterkring, waer geen andere redenaers kom»*n Ü8n die vyandig zyn aen den Catholyken godsdienst Zou misschien M. Chavée, door zyne studie op de woorda/leydtng, zich zeiven van den weg der waerheyd en ware Catholyke principcu hebben laten afleyden M. KERSTEN. Vriend Denderbode, gy redeneert nog aljuyst, want zie eens wat ik eenige jaren later, in den 24 volume van inynen Journal Historiquebladzyde 120, over dien zelfden priester Chavée heb moeten schryven a Hoe is dien jonsen priester, wiens eerste schriften wy heb- BEN AENCEM0EDI6D. TOT DE BFWEENLYKE BUYTENSPORICHEYD GEKO- MEN, DAT HY DB SCHEPPING EN DEN VAL VAN DEN EERSTEN MENSCIf IN ZYNE LATERS SCHRIFTEN, AENZIF.T ALS FABELS 11y ONDERNEEMT DE TAEK VAN MoYSES TF, WEDERLEGGEN EN ALDUS DE CATHOL1KB RELIGIE IN HAREN OOBSPRONG TE VERNIETIGEN- lltT GELOOFSPUNT VAN D'r.RFZONDF.. DEN SCHEPPER, DE CODDELYKE VoOEZIENIGHEYD, DIT ALLFS IS NIETS BY HEM, DIT ALLES BESTRYD HY FNZ. ENZ. DEN DENDERBODE. Ha M. Kersten, dien Chavée is alzoo nen slim merik, dan ben ik niet verwonderd dat hy bier in den liberalen letterkring komt prediken. Zeer waerschvnlyk zal hy hier vodden van zelfden deessem komen vertellen en misschien dnerdoor ook den twyfel in eenige geeslen zoeven. Ik bcklaeg dien ongelukkigen en deze die hem zullen aenhooien. M. KERSTEN. Zeg ee-is, Denderbode, als uwe medeburgers zullen weten dn! Chavée eenert priester van dien kaliber is, zullen zy wel naer zyne predikatie gaen DEN DENDERBODE. Wy zullen dit afwachten, 51. Kersten, moer ik errinner my het historieken dat eenen vermomden rluyvel eens iu eene publieke plaets gaendo prediken, eene wyde pastor«soutane bad omge trokken. Als den zwarten kerel dwars door lïel volk trok om op bet preek stoelken te klimmen, haperde zyne soutane aen eenen stoel en eensklaps schoot zvne vnyle kodde er van onder, 't welk dn nenhoorders zagen en ylings wegliepen al roepende 't is flaentjo Pek, 'l is Haentje Pek Den kwant bevond zich voor eenen hoop stoelen en banken en stond daer te kvken gelyk nen manken uyl onder een suvoyhlnd M. KEUSTEN. Indien uwe medehurgers, hoe liberael zy ook zvn, ook wegliepen en Chavée alleen lietf-n zeeveren, tv zouden uytermate wel doen, want van zulke predikartrn is niet vep| goeds te leeren. DEN DKNDEBBODE. Ik zal u weten fe zeggen, ill. Kersten, en eens informeren wat dien, volgens 'l J 'rrhond, zoo beruchten redenaer zal afge geven hebben Nu moet ik vertrekken, want 'k heb nog geheel rnynen Dode'Te zchrvven. Salut..., In eene der laetste zittingen van de tweede Kamer der Staten Generael van Holland, heeft M. den minister .van huvlenlaodsche zaken verklaerd, in antwoord op eene ondervraging van M. Hey- denryeke, dat de onderhandelingen mei Bejgiën nopens de kwes tie der studiebeurzen voortduren, en dat het nederlandsch gou vernement voldoende uytslagen hoopt te. bekomen. Men meld ons dat, in eene byeenkomst maendag lest te Brussel gehouden, besloten is don tweeden zittyd van hel Catholvk Kon- gres le Mechelen te beginnen op maendag 29 nugusly 1804, om hem le eyndigen zaterdag 3 september. M. Guillery, lid van de Kamer der Volksvertegenwoordigers, voor wiens leven men gevreesd had, gaet een deel van den win ter in Itoliën overbrengen. Dus gaet de reeds zoo flauwe mcerderheyd van het ministerie van zes op vyf daleD vyf stemmen meerder n yd, namelyk de stemmen van de vyf,ministers die leden dêr Kamer zyn.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1863 | | pagina 1