liVe Jaer.
Zondag iJ Jmiv 11164.
Wo 1)27.
w» 1
VERTREKUREN LIT A EEST NA ER
VERTREKUREN UIT VOLGENDE STATIËN
6 FRANKS 'S JAERS.
HET IFAS WEL ALZOO!
En wat is er al gebeurd
Maer wat zullen wy doen
Postscriptum.
Neen, Pater Huygens was niet pliglig.
DEN DENDEABODE
Den derm. 5-20 8-30 9-45 -12-25 3-25 6-27 9-10
Lokeren 5-20 8-30 0-00 12 25 6-27
Brussel 8-05 12-10 2-50 5-35 5-45 8-45 8-
Mech. Brus. Antvv. 5-20 8-30 9-45 3-20 6
Leuv. Tliienen Luvk 5-2f» 8-30 9-45 3 20 6-'
Gfend, Brugge, Oslende 6-37 8-28 12-28 3-15
langs Üeudennonde.
'oeseroen, Rysscl (langs
I rg "cuu; v-oi O-Zö T2-28 3-15' 6-18.
T Ooornyk, Ryssel (langs Ath) 7-55 5-35* (MO
r-iu ueiiu, urug^c,-usienae b
i-27 f tam\) 6-37 8-2? *2-28
Verv. Land. S-Trnyën 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Sj Ninove, Geerardsb., Ath, 7-55 2-40 5-35 8-50
Gend 6-37 8-28 12-28 3—17 6-18 9-0/ j|j Bergen, Quióvrain, Namen, 7-55 2-4u 5 35
VAN ANTWERPEN NAER St-Nicolaes, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00.
VAN GEND NAÈR Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-05 10-20 2-35 6-15 7-00.
Tc Lede staen al de konvoys. Te Idegem slaen deze vertrekkende van Ath 0-30 0-00
10-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw
Te Gysegiiem staen stil *nl de konvoys uytgenomen deze vertrekkende van Ael.st 0 00 des
morgens en 0-00 en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 00 00.
Te Santbergen staen stil de konvoys van Ath 6-30 10-40's morgens. 4-30 en 7-25 V avonds.
Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgens, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. c
Dendermonde, Aelst,
Ninove, Geeraerdsbergen, Ath,
VAN LOKEREN NAER
7-00 9-30 3-10
7-00 9-30 3-10
CiiMiue Smiin.
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40
Lessen, Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst 6-30 10 -10
Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 40
Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-10 10-40
VAN GEND NAER
Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8.naer af.lst 7-20 11-25 2-05 3
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend, 6-05 7-30 7-50 11-20 11-50 2-35 0-00 5-40 8-15.
Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-1.5' 8-15.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Meeh.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0-00 7 30.
Aelst 7-25 7-55 12-02 2-20 5-15 8-10 9-5Ó.
7-45
7-45
4-30
4-30
4-30
4-30
-00 5-i
0-00.
0-00.
7-25.
7-25.
7-25.
7-25.
7 6-15 8-0.
AELST, DE.\ 4 JUNY 1864.
Het gerucht, waervan wy ifi ons laetste Nr
gewaegden, en 't geen wy zegden door alle ware
Belgen met d'uyterste droefheyd te zullen ver-
nomen worden, namelyk dat den koning aen de
-tegenwoordige ministers zyne regtzinnige en
welwillende medewerking zou beloofd en hun
zelfs de ontbinding der kamers toegestaen hebben
om hun programma ongeschonden te behouden,
dit gerucht was maer al te echt, wy! magister
Rogier het in de zitting van dynsdag lest open-
baerlyk heeft verklaard er byvoegende dat zy
hunne demissie hadden ingetrokken en aen'tbe-
■stuer bleven. Wy hadden ons onthouden van alle
bemerkingen, omdat wy hoopten en, om zoo te
spreken, verzekerd waren dat dit gerucht eerlang
eene volkomene logenstraffing zou bekomen heb
ben, in 't gedacht dat de Kroon zou klaer zien en
zich niet zou hebben laten foppen door eenige
stoutmoedige uytvoerders der logiebevelen, die
zoowel de gezworene vyanden zyn onzer oonsti-
tutionnele instellingen als van liet koninglyk
Stamhuys.
Wy zyn dus in onze hoop, in onze wenschen,
in onze verwachting bedrogen en zien met bet
levendigste hertzeer dat de wereldberoemde wys-
heyd des konings het, volgens het algemeen ge
voelen des lands, mis op heeft al aen bat -oo
algemeen gekend spreekwoord, errare humanum
est, dwalen is menschelyk, eene zoo droevige
toepassing te geven, en dit we! in eene zaek van
zoo groot belang, die zoo klaer afgeteekend is,
dat men zou mogen zeggen dat eene misgreep
onmogelyk was.
Doch, laten wy daerover niet langer zagen,
dit is al wederom eene voltrokkene daedzaek, de
ministers,-welke langs de liberale kasseyhoopen
op den zetel geklommen waren en, door verschil-
lige achtereenvolgende volksvonnissen, tot den
aftogt veroordeeld waren, die ministers blyven
en de komedie, de droevige, ellendige komedie is
gespeeld, wel is waer, tot schande der liberasters-
party," maer ook tot nadeel aller principen van
zelfsweerde en tot openbare schandvlekking onzer
instellingen en nationale overleveringen.
Wat wy van de maconnieke liberatersparty al
gezien, geboord en ondervonden hebben, ware
te lang om te beschryven. Doch men wete in
'l grof dat de kopstukken dier party al de veeren
der francmaconsmaehine hebben doen spelen,
om te beletten dat er een ministerie van zaken of
een gematigd liberael ministerie aen 'troerkwame.
bezen uylslag bekomen zynde, beeft het mapon-
nismus, alle middelen gebruykt om de Catholyke
party als magteloos te doen doorgaen. Doch'dit
gelukte niet de Catliolyken waren gereed om
het gezag te aenveerden, maer gewapend met een
VOLKSPROGRAMMA, dat bekwaem was de libe-
rastery voor altyd te verpletteren. Verschrikt
door dit vooruytzigt, werpt de maconnieke druk
pers zich gelyk eenen grypvogel op dit vryheyds-
lievend programma en verscheurt hetzelve door
leugens, laster, bedrog en alderhande schelmery,
en het gelukt haer het programma, en met het
programma het ongevormd Catholyk ministerie
te doen verstooten.
Ondertussehen word er in de logiën besloten
dat de maconnieke party al hare magt zal gebruy-
ken om de volksopinie te verleyden, de Catholyke
denkwyze hatelyk te maken en de Provinciale
Kiezingen in den maponnieken zin te doen uyt-
vallen. Onder talryke andere middelen die déze
party verkiest, neemt zy onder hare hooge be
scherming eenen losgelaten galeyboef, dien zy
afschildert als een onschuldig slagtoffer der
Jesuiten. Dien galeyboef, om doodsbedreygingen
te regte gesteld, word, voor de justicie, met eenen
kokenden drift verdedigd, en de getuygen, die
Jesuiten waren, wierden op eene zoo eerlooze
en venynige wyze doorden lastermodder gesleept,
dat een deel dèr openbare opinie verleyd. aen de
oude versletene vooroordeelen tegen dit achtbaer
en geleerd religieusenorder wederom gehoor
verleende en zich niet schaemde weerlooze Paters
lafliertiglyk in 't opetibaer te beledigen, zoodat
den pligtigen verschoond en de getuygen als
piigtigert aenzien wierden.
Doch de Provinciale Kiezingen vielen niettemin
slecht uyt voor de maponnipke party, maer zy
liet zich daervoor niet afschrikken. Met de ver
dobbelde krachtinspanningen der wanhoop scha
kelt zy lasterschriften aeneen tegen de Jesuiten,
en verspreyd ze met duyzenden, doet andere
Paters door het schuym van liet leegst gedaelde
soldalengespuys besciiuldigen van eerlooze schan
dalen en van d'eene regtbank naer d'aiidere
sleuren, terwyl de maconnieke dagbladpers g'heel
't land door al hare vénynigste schichten op liet
Jesuitenorder iosscliiet liet zelve van erfroovery
en andere valsclie schanddaden beschuldigende,
dit alles, verslaet, hel wei, Belgen, in 't vooruyt
zigt van de aenstaende algemeene kiezingen,
waeraen wy ons, door de ontbinding der kamer,
te verwachten hebben, ten voordeele der fVanc-
mapons te doen uytvalleri. Dat- men liet maer
wete, de woede tegen de Jesuiten is nog maer
aen 't beginnen, zy zal vertiendobbelen, omdat
den geleerden Jesuit Pater De Buck hetvaeudel
der constitutionriele godsdie'nstvryheden en ware
verdraegzaemheyd heeft opgesteken. Met de con-
stitutionnele principen van Pater De Buck kan
liet francmapounismns niet bestaen, het moet er
door wechkwynen en eyndelyk sterven. Ret is
uyt vrees dat die voortrèffelyke principen alge
meen zullen gekend en aengenomen worden, dat
er op de Jesuiten met verdobbeld geweld zal
geklopt en lierklopt worden, om een en ander
in den grond ie booren en 't land in de ketens
der afschuwelykste maconnieke dwingëlandy te
klinken. Slaet de geschiedenis van oudere tyden
open, 'I is altyd op het Jesuitenorder dat de
eerste slagen van geweld gevallen zyn. Als deze
verdreven waren, wat is er gevolgd De bis
schoppen, de priesters, en de Catholyken zyn dan
het voorwerp geworden der maconnieke woede,
de kerken zyn tempels geworden, waer d'open-
bare vuvliglieyd, de schande van liet menschdom,-
als eene godin bewierookt wierd, terwyl liet volk
bestolen, gepluymd en ten gronde gerailleerd
wierd
Wat wy, Catholyken moeten en zullen doen,
is waken, wy moeten en zullen gedurig de geva
ren, de intrigued, de listen, liet geweld der
francmacons aenklagen en tegenwerken. Wy
zullen onophoudelyk spreken en op alle tooneïi
afgeven dal, onder ons conslitutioiineel stelsel,
liet de meerderheyd des volks is die besturen
moet. Wy zullen aenhoudend de partyslagen der
tyrannieke francmaeonssecte schandvlekken en
aen den regtstrèekschen oproer tegen 'de Con
stitutie krachtdadiglyk hoofd bieden. Wy welen
dat een kopstuk der francmacons gezegd heeft
dat de Constitutie wettiglyk of revolutionnairlyk
zal verpletterd worden. Laet ons ons aen het
bewind vastklampen, zegt dit zelfde kopstuk, ons
met geweld wegjagen, dit zal moeyelyk wezen
voor de Catholyken, die altyd in de 'palen der
weltiglieyd willen blyven, want weet het wel,
verliezen wy 't bewind, wy vallen en 't zal voor
langen tyd zyn
Doch, zy mogen 't ook weten, die haspelgasten,
met den oogenblik dat zy de Constitutie of wet
tiglyk of revolutionnairlyk zullen willen verplet
teren, wy Catholyken moeten en zullen ons gelyk
een ondoordringbaer bataillon carré samenpakken
en onbeschroomd tegen de schaemtelooze consti
tutiebrekers optrekken. Laet dit maer weten;
Catliolyken, bazuynt liet uyt in gazetten, in open
bare plaetsen, in herbergen en overal, dan en dan
alleen zult gy u doen ontzien. Den uytslag der
laetste kiezingen is den genadeslagvoor' het
revolutionnair gebroed, maer gy moet weten dat
het Maponiiismus een vergiftigd serpent is 't welk
als bet in stukken gekapt word zyne stukken door
't venyn wederom byeenverzameld en niet meer
woede dan ooyt op zyne aenvallers springt, het
is den kop die moet verpletterd worden vooraleer
gy het zelve nimmer te duchten hebt.
Den bovenstaenden artikel was geschreven en
gezet als wy onze correspondentie uyt Brussel
ontvingen. Naer luyd dezer correspondentie en
der brusselsche gazetten, is den maponnieken
redenaer, M. Bara, in de kamer, ter zitting van
woensdag, met eenen zoo geweldigen uytval
tegen de bisschoppen, de geestelykheyd en de
religieusenorders voor den dag gekomen, dat den
woedendsten redenaer der revolutionnaire-klubs
van 1848 zulk gruwelyk schandstuk voor zyn
eygen werk niet zou hebben durven doen door
gaen. Den logiepredikant sprak van niets anders
dan van erfroovery, van tusscliengeplaetste per-
soonen, van kloosters enz. enz. mettastelyk
inzigt van de gemoederen te verbitteren tegen
alles wat van verre of van naby den godsdienst
raekt. Immers, den Journal de Bruxelles bekent
regtii'y! nooyt een zoo droevig schouwspel te
hebben bygewoond, 't welk dooi 't ministerie eti
zyne handlangers met liet geestdriftigste gelach
en de luydruclitigsle verwonderingsgeroepen
wierd "bejegend.
Wy zyn daervan in 't geheel niet verwonderd, wy
verwachten ons eerlang nog aen ergere, slechtere
en stoutere uytdagingen, want wy weten stellig
en dat wel uyt de echtste bron dat het ordewoord,
dezer dagen, in de franciÉÉfconslogiën gegeven is
va»t met verdobbeld geweld op de Jesuiten te
vallen en geene middels te vervvaerloozen om dit
order op alle mogelyke wyzen te vervolgen en te
verdrukken.
Wy waerschouwen dus de bisschoppen en de
geestclykcn in 't algemeen, "en de Jesuiten in
'i hyzonder wy hebben zeer gegrondde redens
zulks te doen omdat wy stellige en zekere stukken
met eygene oogen gezien hebben. Maer wy raden
byzonderlyk de Jesuiten aen niet te toegevend,
niet te goed, en vooral niet te zwak te wezen in
het hoofd bieden aen de schandige en snoode
eerroovers, die hun in schriften, in gazellen en in
woorden lasteren en te kort doen. Den tyd is
gekomen dat de langmocdigheyd moet eyndigen
en dat zy zich door allerkrachidadigste wettige
middelen moeten verdedigen. De lastcraers en
de eerroovende dagbladen moeten voor de regt-
banken gedaegd en aen den pael der openbare
verachting genageld worden, zy moeten, op
hunne beurt, op de scbandbanken der misdadigers
gezet worden, om daer hunne berekende eerloos
heden publiekelyk te hooien schandvlekken en
^ei&i&Kdeelen. Dit is den eenigsten middel om de
nooyt diep genoeg verfoeyde lasterzucht in te
toornen. Doen de Jesuiten dit niet, men zal hunne
al te verregaande toegeveudheyd, hunnè al te
groote lydzaemhcyd aenzien als lal'liertigheyd, en
de ètraffeloosheyd van liet reeds zoo baldadig
kwaed zal een aenloksel wezen tot meerdere
boosheyd, (impunitas peccandi Ulecebra). De eere
van het order, de christelyke opvoeding der jeugd,
het belang der waerheyd en 't welzyn van gods
dienst en vaderland vereysschen op de dringend
ste wvze dat de gevloekte lastertael gemuylband
worde, want, eerlang zou dien stroom van helsch
venyn alles overweldigen en verdelgen. Paters
Jesuiten, overweegt bet wel," en onderzoekt
scherpelyk of de samenleving dien dienst van u,
niet vergt en of zy u denzelven niet als eene
harde pligt oplegt. Wat ons betreft, wy hebben
u vermaend en wy zyn gerust.
Dees vonnis, eerst uytgesproken door de algemeene
stemme des volks, vervolgens, na een allerscherpste
onderzoek, door do eorrcctionnele regtbank van Dender
monde hcrhaeld, komt eyndelyk door het hooger
beroepshof van Gend plcehliglyk bekrachtigd te worden
en herstelt dus ten volle de priesterlyke eer van eenen
zoo achtbaren als godvreezenden Religieus, welken de
berekende lasterzucht der hel op de sehandbank der
eerloozen gesleept had, om hem aldaer vaisebelyk te
beschuldigen- van fcylen die een treffelyk geweten
doen walgen.
Doch, en dit hebben wy met overtuyging gezegd.
God verlaet de zyncn niet als zy in droefnis en smerte
de slem lot Hem verheffen den smaed en de schande
waermede men deu eervv. Pater Hnygens zocht te be
dekken, zyn op de snoode logenlaeï teruggevallen en
hebben dezelve onder hunnen last verpletterd Wel is
waer de geesselslagen die de boosheyd op den rug van
het schuldeloos slagtoffer heeft doen neêrvallen waren
hard en vreeslyk, maer 't was omdat hy priester Gods
was, omdat zyn deugdryk leven en zynen voorbeelde-
loozen evangèlieyver de volksmassa's, en byzonderlyk
de armen uyt den bruysschenden stroom des verderfs
trekken in het pad der deugd geleyden. Hebben die
geesselslagen bard, vreeslyk en bloedig geweest, zy
zyn thans in schitterende likleekens veranderd, die zyn
priesterlyk karakter en de lieylige strengheyd zyner
zeden ais koslelyke gesteenten doen uytblinken en
veiheerlvken. Zynen Goddelyken Meesier ook wierd
onregtveerdiglyk beschuldigd, begekl en bespogen,
omdat Hv al weldoende doorgingmaer den dag der
verheerlyking is dan ook aengebroken en zyne getuyge-
nis der waerheyd heeft als eene heldere zon geheel de
aerde verlicht. Zoo ook zal dc door 't volk en de twee
jusliciehoven solemneel uytgeroepene oupligtigheyd van
den eerw. Pater Huygens de maelschappv vsrlichten en
ze wapenen tegen de snoode lastertael'van het helsch
schandgehroed, dal niets anders zoekt dan de ware
deugd te bemorsen en te verdrukken om de ongebon-
denheyd en 'i verderf te begunstigen.
Wy zouden gcern den vollen zwier aen onze pen
geven om den schillerenden zegeprael. door deu eervv.
Pater Huygens op d'ongeiegligheyd én de schande be-
liaeld eenigzins naer weerde af te malen, maer wy zyn
haestig om hier een eerestuk neêr te sehryveu dat,'door
eene deputatie uyt een veertigtal der achtbaerste en
treffelvkste burgers onzer stad samengesteld onmiddelyk
na dat de tydmg der eervolle vrvspraek des Paters was
toegekomon, aen den eervv. Religieus is opgedragen.
Ziet bier boe een lid zich in naem der deputatie heeft
uygedrukt
Zeer Eerweerden Pater,
Wy komen u geluk wenschen en ons met UEd.
verblyden ten dezen gedenkweerdigen dage, op
welken liet vonnis, sinds lang tèn uwen voordeele
door de treffelyke lieden van alle denk wyzen, uytge-
«c sproken, eyndelyk door hel olïicieel geregt bekrach-
tigd is geworden. Voorwerp ecner eerlooze lastering,
onweerdiglyk gesleurd op de bank der kwaeddoeners,
<i beledigd toi in '1 heyligdom der juslicie, hebben wy
UEd., gedurende tien lange weken, teil prooy gezien
aen verdoolde of boosaerdige meuschëii, aen ellen-
digen, die geene de minste rekening wilden honden
van uw priesterlyk karakter, noch van uw hcylig
leven, noch van de gemeenste grondbeginsels dèr
rnenschlievendhevd res sacra miser. Maer van den
et anderen kant, hebben wy ook een voorbeeld gezien
weerdig van de bewondering der engelen en der
menschen Terwyl de lastering baer werk voltrok,
terwyl zy var. stad tot stad, van dorp tot dorp, van
w deur lot deur rondsnelde om geloovigc of toegevende
w ooren te zoeken, giugl gy onderworptn, kalm en ge-
laten uwen weg, biddende voor uwe vervolgers en
u aen God aenbevelende.
Dien God, welken gy zoowel gediend hebt, heeft
zyncn dienaer niet verlaten. Datgene waf in de bere
ft kening der boozen het toppunt uwer vernedering
moest wezen, heeft tot uwen zegeprael en tot uwe
onverslcnsbare eer gestrekt. Men wilde uwen eerbied-
a weerden persoon en uw voortreffelyk order te gelyk
treffen; maer in deonuytsprekelyke verlaging dio men
hun voorbereydde, hebben een en ander eenen onver-
et gelykelyken glans bekomen door die eyndelooze
ontvouwing die de reglveerdigheyd der menschen
gehoord, die de Reglveerdigheyd van God uylgelokt
heeft, de ontvouwing uwer goede werken en uwer
deugden.
Gedoog dat wy, burgers van Aelst, u voornamelyk
geluk wenschen, wy, die u sedert derlig jarén kennen,
wy die gy byzonderlyk in 't evangelie onderwezen én
gesticht hebt, wy voor wie gy, sedert lic-n jaren, uwe
heylige bezorgdheden, uwen arbeyd en uwe gezoud-
heyd ten beste geeftDat God u nog lange jaren
onder ons behoude, en dai deze algemeene vreugd,
deze geestdriftige locjuychiuge» die uyt alle borsten
klinken de waerborg van eenen onverbrekelyken band
tusschen u en de bevolking van Aelst mogen wezen.
Zoo mogt den achtbaren spreker zich vrvelyk uyt-
druKken, want g'heel de stad door, op weynige uytzon-
deringen naer, zag men op d'eerste lyding der vrvspraek
van den volksgeliefden Pater, als by loovèrslag de
vreugdevlaggen wapperen, en 'l feestgewaed aen trek
ken. Nimmer, in geen eene byzondere omslandigheyd
hebben wy de huyzen onzer medeburgers zoo algemeen
versierd gezien, eiken treffelykcn burger wilde, om
zoo te zeggen, zynen eygen goodketirmg3zegel op het
bekrachtigde vonnis stellen en aen de rampzalige en
booze lasterzucht zeggen gy zyt verpletterd onder
't gevvigt uwer eygene boosheyd. Des avo"nds was
de verlichting in al de straten zoo statig als indruk
wekkend, duvzende en duyzende burgers doorwandel
den dc stad met de blydschap en de voldoening op hei
wezsn, en geen enkel oogenblik is dc orde in 't minst
gesloord geworden, want het was eene catholyke feest
viering, die het goede voor grondslag en dc hulde aen
de triomferende reglveerdigheyd voor doelwil had. De
politic heeft zich nu eens te meer moeten overluygee
dat, als de Catholyken zieh verheugen en feestvieren,
hare tussehenkomst er zooveel noodig is als 't vyfde
wiel aen den wagen.
STERFGEVALLEN.
Verleden zondag kondigden wy de smerlelyke ty-
ding aen der dood van den hoogachtfaren en alom
diepbetreurden heer Van Innis, eersten voorzitter by
het hof van beroep van Gend. Maendag lest, heeft den
allerplechligsten lykdienst van dien groolen burger te
Gend plaels gehad en zyn deszelfs sloffclyke overblyf-
sels naer Lede overgebragt, alvvaer zy in den familie
kelder zyn begraven geweest. Aen het graf heeft onzen
geleerden Seuateur, M. den Baron Dellafaille, burge
meester der gemeente, de hieronderstaende fransche
kernige redevoering uytgesproken die wy niet vertalen
om er de schoonheyd niet van to verminderen. Ziet
hier hoe den geachllen spreker'zich heeft uytgedrukt:
MESSIEURS
Led«' vient de perdre inopiiiémenl, dans la person:ie «Ir» J|„u_
sie»ir Van lm,is, celui de ses eufants qui lui fui«ail c plus u'nun-
neur. II y a quclques jours h peine nuus nous felicilioiis de pos-
sédcr co respectable vteillard au milieu de nous, de lui j.ro-
di|;uer les tómoignages do uolre sympathie, et nous voici réitnis
aiitour de son cercueil, n'aybnl plus a lui tendre que lc dou
loureux iribul de nos regreis. li r.u moiiis ceite delte s, ra
hieu religicusemenl acquidée, car Monsii tir an Innis «ppane>
nait par F affect ion a ions les habitants de Lede
II a eu Ie bonhrur de compter comiiie amis lotis ceux qui Ie
connaissaient et de n'avnir point d'enneini*. II a du c<> ra.e et
piécieux avanlage a sa resjn clabililó pcrsonnelle, a l'nii.enilé
de son carac'.ëre, a ceite bon'é qui iouduil sou counnrice si sur
et si nttrayaut, a son' inépuisabie charilé, noioj.re A nous It,us
el micux cohnue encore des m'ulheüreux....
Déjii si rccoiiiraaiidahle daes sa vie privée, Monsieur \uu
Inois ne s'es't f.as moins distingue dans sa vie puiilique.
Apiès dc brillantes e. fort's études il est eutié dans la mu-
gislrotiire. Noble et belle carrière, ou plulai, au»iMe sacerduce
Rendre In justice, c'esl ex« itMtr line mission divine sur la tore,
et c'csl de la téeérolinn qui leviunt an magistral imegre et