Ill'1" Jaer. Zondag, 24 July 11 N" 954. VERTREKUREN UYT AELST NAER VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN 6 FRAMES 'S- JAERS. Den laetsten Schandakt. Wie moet dit bewerken Wal is het liberael doctri- narismus DEN VOORSTEL ORTS. DENDERRODE. Deïideëm. 5-20 8-30 9-45 42-25 3-25 6-27 9-10 jg Gend, Brugge, Ostendo 6-37 8-28 10-45 12-28 Lokcren 5-20 8-30 0-00 12 25 6-27 3-15 ti-18 te en 2e ks langs Dendcrmoiuie. lirnss fi-05 12-40 2-5ü 5-35 5-45 8-45 8-50 9-30 ifl boornyk, Korirvk, Moesereen, Byssel (langs Mocli. Brus. Antvv. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 (lend) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18. Leiiv. ïliienen Luyk 5-2<> 8-30 9-45 3 20 6-27 gj Doornyk, Ryssel (langs Alh) 7-55 5-35 O-' O Verv. I-and S-Tniyéu 5 20 8-30 9-45 3-20 6-27 Ninove, Gêerardsb., Alh, 7-55 2-40 5-35 8-50 <;Pnd 6-37 8-28 42-28 3-17 6-18 9-01 g! Morgei:, Quiévrain, Namen, 7 55 2-40 5-35 VAN ANTWERPEN NAER St-Nieolaes, Lokeren, Gcnd, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00. VAN GEND NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-05 10 21 2-35 6-15 7-00. Te Lede slaen al de konvoys. Te Idegem slaen deze vertrekkende van Ath G-30 0-00 <0-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw. Te Gyseghem slaen stil al de konvoys uytgenomen deze vertrekkende van Aelst 0 00 des morgens en 0-00 en van Deridermonde len 0-00 's morgens en 00 00. Te Santbergen slaen slil de konvoys van Ath 6-30 40-40's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgens, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. VAN LOKEREN NAER 7-00 7-00 9-30 9-30 3-10 7-45 3-10 7-45 0 00. 0-00. CTiique Suum. Dondermpnde, Aelst, Ninove, Geeraerdshergen, Ath, VAN ATI! NAER Geeraerdshergen. Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 4-30 7-25. Lessen, Geeraerdshergen, Ninove, Aelsl 6-30 10-40 4-30 7-25. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-30 7-25. GëiiÖ, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-iÜ 40-40 4-30 7-25. VAN GEND NAER Audenaerdc, 6-45 9-30 1-30 6-00 8.naer aelst 7-20 41-25 2 05 5-00 5-5? 6-45 8 0. van Brussel naeii Aelst, Gend. 6-05 7-30 7-50 lf-20 11-50 2-35 0 00 3-40 8-15. Ninove. Geeraerdshergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-45. VAN DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-45 8-10 (langs Nech.) 5-45 8-5? 40-05 3-40 0-00 7-30. Aelst 7-25 7-55 12-02 2-20 5-15 8-10 9-50. AELST, DEN -24 JULY 4864, Door zyne volkstergende partyaklen, door zyne schandige geldverkwistingen, door zyne godsdienst en vryheydsverdrukkrnde wetten, door zyne hate- lyke geweldenaryën de meerderheyd in de volks kamer verloren hebbende, had het magonniek ministerie gemeend er zich eene nieuwe meerderheyd i aeneen te flansen met namelyk tegen den geest en tegen de letter der wet, eeuige nieuwe jaknikkers in de kamer te foefelen, die gelyk poesjenellen zouden gedanst hebben zoo gauw den luykschen opperbaes aen 't schuyfelen zou gegaen zyn. Maer i dien list is mislukt, de Catholyken zyn eenen stok in 't wiel komen steken en hebben 't liberael gespan met eenen keer in duygen geslagen. Doch die verpletterende beproeving ontmoedigt de magon- nieke liberhatery niet. Zy weet wel dat het volk r tot walgens toe beu van haer is, zy weet wel dat, had zy de magt in d'handen niet, om 't volk te pramen, zy geen tien stemmen in de wetgeving zou kunnen byeentrominelcn. Ja, zy ziet en kunt de waerheyd, maer zy wilt zé niet zien, zy sluyt er vrywilliglyk de oogen voor, even als de serpenten, die met hunnen steert hunne ooren sluyten om, door hel." muziek der serpentenvangers, niet be goocheld én gevangen te worden. In plaets dan van de beyde wetgevende kamers t te onlhiiideu en zelve.af te treden om aldus, door eene volledige en vrye kiezing g'heel den wil der natie te i aedplegen, gelyk den koning het wilde en gelyk de eerste grondbeginsefs der politieke weer- digheyd voorschryven, hebben de kopstukken van liet magonniek liberalismus zich nog eene achter deur voorbehouden met zich te bepalen by de ontbinding dér kamer alleen, in hoop van door de l onbeduydende meerderheyd die zy in den senaet nog hebben, de aenstaende Catholyke meerderheyd der kamer den duyvel aen te doen. Dit is dus den laclsleu scluindakt der liberale komedie die hier in I Belgiën sedert zes maenden, gespeeld word. Mislukt dezen, dan is het liberael kalkoenspel opgeschept j en zal T land eens vry adem halen, want dan ook j zal de liberale sënateursmeerderheyd moeien afge- kookt worden, indien zy niet braef is, en zal 't pro gramma van vryheyd, onpartydighcyd en ware gespaerzaemheyd van MM. De Naeyer en Dechamps zonder hindernis konnen toegepast worden. Deze groote, deze belangrvke zaek van vader- landsredding, van godsdienst- en vryheydsbescher- ming, van zedelyk en sloffelyk voordeel des volks 8 is thans opgelegd aen de ware kiezers-patriotten, aen de Belgen die regtzinniglyk aen onze instellin gen verkleefd zyn en nog 't geloof onzer voorouders lief hebben. Als deze elkander wel verstaen, kracht- 1 dadiglyk werken en onbeschroomd vooruylkomen, dan konnen en mogen zy sloulmoediglyk zeggen 1° Ah sa, magonnieken winkel, kraemt op, de liberale foire is hier voor u gedaen. 2° Eer gy meester waert, had g'ons gouden beloften gedaen, en g'en hebt ons niets anders gegeven dan klatergoud en bedrog. 3° Eer gy meester waert spraekt gv van niets anders dan van vryheyd, en wy hebben van u niels anders gezien dan onbeschofte overheersching en halelyke dwingelandv. b 4° Eer g'aen 't scholelken waert, ronklen en i, bruyschten uwen mond en uwe gazetten gedurig i. van vcrdeelende regtveerdigheyd, van onpurlydig- heyd en gelykheyd van alle Belgen vnor de wet, en wy hebben van u niels anders ondervonden dan i. vnygen kozynljeswinkel en de scbandelvkste ver- a drukking tegen al wie aen uwen haspei niet ver- slaefd was. De vette plaetsen, de profyten der g budgetter., de voordeelen van den staet, de kalan- disie van hospicen. van stads- en armhureelen, L immers de leverancies van alle gestichten die onder uwe voogdy stonden, dit alles slikte gy en de uwen alleen in, die profyten staekt gy alleen in uwen zak, g en ons verdrukte Catholyken, kende gy niet anders goed dan om conlributiën en lasten te betalen De liberale foire is uvt, kraemt maer op. in 5° Eer gy aen 't roer waert, spraekt gy onop- 7 houdelyk van gespaerzaemheyd en beier bestuer, 'r en eylaes wy hebben maer al te wel ondervonden dat er alle jaren steert en op onze contributie- billetten stonden die verlengden en verdikten, naer lo mate dat uw hongerig magonniek kreaturenleger aengroeyde en moest verzaed worden. '0i 6° Eer gy aen 't bewind waert, hoorden wy van u het eeuwig en altyd herhaelde liedeken van verdraegzaemheyd en wat hebt gy gedaen Uvt liaet tegen de religieusenordens, die in ons land zooveel regt hebben te bestaen dan francmagons- logiën, liberale klubsen, societeylen van smeeren en brassen enz. enz., hebt gy weerlooze nonnen geplaegd met haer onreglveerdige patentregten op te leggen, omdal zy kantscholen hielden, waerin zy arme meysjes GRATIS leerden kantwerken ten uytsluytelyken profyte barer arme ouders. Omdat de nonnen die schreeuwende afpersing weygerden te betalen, hebt gy derzelver meubels op straet gezet en publiek doen verkoopen. Al waergy konde, hebt gy de Broeders der Chrislelyke Scholen, tegen wil en dank der burgery, op straet gezet en ze door wereldlyke onderwyzers, tot groot nadeel der stadskassen, vervangen. Al waer gy de kollegiën door priesters bestuerd, en die aen de steden weynig of niets kostten, hebt konnen sluyten, dit hebt gy gedaen en ze vervangen door wereldlyke kollegiën, die vyfdobbel geld verslonden en geen enkele waerborg van chrislelyke opvoeding ople verden. Uyt onverdraegzaemheyd en hael tegen hét religieusenkleed, pynigt, tergt en kwelt gy gedurig de religensen, die in hospitalen, in weezen- huyzen en in andere liefda'dige gestichten gezond- heyd, rust en leven slagtofleren tot onderstand en leniging van arme, bedrukte en hulpelooze men- schen, ja, die engelsche religieusen plaegt en tergl gy tot dat ze moeten weg loopen, om plaets te maken voor wereldlyke huerlingen, die zich ryke- lyk doen betalen. Dit en nog veel meer hebt gy gedaen 'l geen ons doet zeggen haest u maer dat g'opgekraemd zyt, de liberale foire is hier uyt Wech met dien magonnieken brossel. -7"-- Ecr gy meester Ti-acrt, -vertelde gy rund 't land dat gy legen de religie niet waert, dat gy de religie en hare bedienaers zoowel eerbiedigde als den besten Catholyken. Maer wat is er gevolgd? Gy hebt in redevoeringen, in dagbladen, iu hrochu- ren, in vergaderingen enz. den godsdienst aenge- rand, de priesters beschimpt, bespot en gelasterd, de leeringen van 'I geloof vervalscht. God zeiven geloochend de nooyt genoeg vermaledydde woorden durven schrvven dat den CATHOLYKEN GODS DIENST IN T SLYK MOET VERSMACHT WOR DEN. Gy hebt de oude schriften van droevig ver- maerde liberale kerkdieven en beeldslormers doen herdrukken, waeruyt galleen modder mei stroomen op de religie 'neerstorten. Gy hebt rampzalige ge nootschappen ingerigt, daer arme ongeleeide men- schen ingelokt, en deze, voor een handvol geld zich, doen verbinden dat zy noch van godsdienst noch van priester zullen willen, noch by hun huwelyk, noch by de geboorte hunner kinderen, noch by hun overlyden immers, gy hebt hun doen roepen gelyk gy zelf roept Wech met het DoopselWech met het Vormsel Wech met de BiechtWech melde HH. Sacramenten des Allaers, des Priesterdoms en des Huvvelyks! Met een woord: Wech niet g'heel de Religie Wech met hare gebo den, gebeden en verstroostingen En wy zoudep zulken goddeloozen bugt nog aen T hoofd van een Catholyk land willen zien Allons done, kraemt op, maekt u van kantDe niagonnieke foire is hier uyt 8<> Voor datgyhet beheer des lands in handen had, kondigde gy eene gansch nieuwe politiek aen, eene politiek die Belgiën in een land van beloften ging herscheppen, waer alles en allen in vrede, in eendragt en overvloed zouden verkeeren En wat heeft die slimme politiek te weeg gebragl Niets anders dan haet, twist en tweedragt onder de Belgen, twee partvën de party der verdrukkers en de party der verdrukten of de party der piuymers en de party der gepluymden. Is men francmagon, gaet men noch naer kerk noch naer kluys, brult en schreeuwt men legen den pastor en tegen de Jesuiten, vloekt en tiert men tegen paters en nonnen, eet men vrydags vleesch en beschimpt men al wat christelyk is, oh dan is men liberael en dan slaet den grooten potopen, niets gemakkelyker dan er eenen slok uyt te krygen. Maer is men christelyk, godvreezend, pligtoppas- send enz. Ah dan is 't lichldomper alhier, aohter- uylkruvper aldaer, pilaerbyter alginter, kwezelaer te voele, kleriklael te peerde enz. enz. En spreekt dan van eene gunst of regt te verkrvgen, men snauwt u toe het kan niet pakken, gy zyt te zwart ziet maer dat ge wel uwe conlributiën betaelt en daermeè poef! de deur op den neus...., 9° Voor dal gy meester waert, magonnieken liberhaterswinkel, hoorden wy uyt uwen mond én zagen wy in uwe gazetten niels anders dan vooruyt- gang Maer wat is 't voor nen vooruytgang Vuyle theaterspelen, waer een rerlvk herle noch durft noch mag naertoe gaen, uyt vrees van er de platste walgelykheden te moeten zien en hooren. God- deloozè letterkringen, waer betaelde vremdelingen, zich van hunne godsdiensthalende galle komen ontlasten. Scholen waer professors mei Catho lyke vyffranksstukken betaeld, zich niet schamen God en zyne leering te honen en te versmaden. - Rampzalige bibliotheken, waerin boeken te lezen staeu inhoudende al de oude lasteringen, al de versletene dolingen, al de honderdmael verpletterde leugens tegen godsdienst en priesters, door oude ketters en godsdiensthaters zooals Marlen Luther, Jan Calvyn. Voltaire, Rousseau en meer andere dwaelgeesten, onder de inspraek der helle, geschre ven en uylgebraekt... En dit heet gy vooruytgang Ja, vooruytgang van eerste klas of groote vit esse naer de schande der familiën, naer de ruine der huvsge/,innen, naer den val der samenleving, naer het vreesverwekkend socialismusGy ook, gy weel het, als den godsdienst uyt de herten der menschen zal gerukt zyn, dat de samenleving inoet in puyn storten, want zonder godsdienst, geene regtveerdigheyd zonder regtveerdigheyd, geenen eygendom zonder eygendom, geene familie........ Zonder familie wat zal er van de samenleving geworden Een mengelmoes van dieven, over- spelers, moordenaers, een socialistisch barbarismus waer het regt van den sterktsten hel beste zal wezen en d'overhand hebben. Van zulken vooruyt gang, verlos ons, lleere En daerom zeggen wv u andermacl de liberale foire is hier uyt, kraemt op en maekt u uyt de voeten. 10° Eer gy meester waertMaer 't is al genoeg met nen keer, wy zullen op deze sloffen terugkeeren en nog klaerder aen onze landgenoten de dringende noodzakelykheyd doen verstaen van den magonnieken winkel in den grond te booren, door de vereenigde krachten, door de onbe- schrnAmdü hruLdin£._dqor de moedige medewerking van alle Catholyken die eenigen invloed heobon. Wy verwachten ons dus aen solemnele manifesten, aen krachtdadige oproepen van wege de groote Catholyke proprieearissen van g'heel Belgiën, die himn 1 pachters-kiezers uvtnoodigen voor de Catho lyke Kandidaten te werken en te stemmen om 't Vaderland van zynen gewissen ondergang te redden. Wy verwachten ons des te meer aen die manifesten en oproepen, omdat de door Catholyken gegevene goederen aen armbureelen, aen hospicen en honderde liefdadige gestichten waerschynlyk gaen gebruykt worden om de afhanglyke pachters te pramen tegen hunne eer en consciëntie te stem men voor kandidaten die aen de liberale halsbre- kerspoliliek verslaefd zyr. en zich blindelings gelyk nen kalkoenentroep laten voor'zweepen om gods dienst, waerheyd en regtveerdigheyd te helpen verdrukken eji vervolgen. Moedig vooruyt dan, Catholyke ëygenaers, moe dig vooruyt Catholyke Kiezers als gy zegt de liberale magonnieke bloedzuygers-poliliek wilt den Catholyken godsdienst in't slyk versmachten, welnu wy wilien die politiek zelve onder onze stembriefjes versmachten, dit kunt gy gemakkelyk. Willen is konnen, maer gy moet krachtdadiglyk willen, dit is te zeggen zoodaflig willen, dat noch getier, noch bedreyging, noch smeeken, noch bidden, noch listen noch bedrog u van uwen wil konnen af trekken Het liberael doctrinarismus, zegl den liberalen Echo de Liége, is die gevaerlyke school welke altyd het woord liberalismus op de lippen heeft en wier daden van de eerste tot de laelste tegen de prin- cipen van het liberalismus vloeken, en slechts een doel hebben op de kussens ziltrn. Het doctrinarismus is zelfs ni< teene gezindheyd, 't is éene collectie individus, wier politieken credo is plaets, geld en decoratiën. Don Echo de Liége vergeet er by te voegen dal de doctrinairen de plaetsenbyzonderlyk de vette, het geld, byzonderlyk de groote sommen, en de decoratiën, byzonderlyk de hooge, maer voor zich zeiven ALLEEN willen en dat zy tot berstens toe van gnlzigheyd en nydighcyd dit alles alleen inslik ken. Dit voiksken beeld zich in dat zy de eenige en algemeene erfgenamen zyn van de slaelskas, ter uytsluyiing van alle andere Belgen. Grabbelen, pakken en alles inslikken wat zy krygen konnen, /.iet daer de eenige leus der liberalen doctrinairen, aen anderen niets laten, ja, toch we! iels te weten de zorg en den last van op tyd het schotelken aen le vullen waer die gasten gelyk daghuerliên naer toe komen om het te ledigen als zy goeste, honger of dorst hebben. Zal dit hlyven duren? Het is onmogolyk, en zelfs ware het ontëerend en schandvlekkend voor een vry volk zich aldus voortdurend als scholelvodde te laten gebrtivken door een klleRsken, dat de pretentie heeft de Belgen te mogeu scheérei: dat vleesch en bloed aen 'l mes hangen zonder dat zy mogen of durven spreken Het is wel de moeyte weerd dat wy er op terug keeren, die dwaze gedachte welke de gemeente raden van Brugge, Oostende, Gend en Aelst ten uytvoer hebben gebragt, namelyk van aen de kamers te vragen dat zy den voorstel Orts zouden aenncmen. Immers, die doenwyze is zoodanig'dom en snul, dat men zich met reie vraegt of zy wel aen boord gelegd is geweest door groote menschen of wel door schooljongens in vakantie. Dat men het wille of te niet, dat men het ont- veynze of regluyt bekenne, de belangen der Vlaen- deren worden dikwils op zyde geschoven voor die der waelsche provinciën, geheel dikwils worden de eerste gekrenkt ten profyte dezer laelste. Nemen wy bv voorbeeld de grondbelasting sedert dertig jaren reeds betalen de Vlaenderen 960 fr. en 834 hetgeen Henegauwen en Luyk maer 621 en 562 betalen de vlaenische provintièn 29 t. h. hoogere lasten dan de waelsche provinciën en zulks tot ontlasting dezer laetste. Zoo is het ook gelegen voor veel andere belas tingen, en meermaels heeft men uyt dien hoofde geschillen zien opryzen in de Vlaenderen. Nu, wat hebben de gemeenteraden van Brugge, Gend, enz. gevraegd Dat men het getal der tegen strevers van de vlaemsche belangen in de beyde kamers vermeerdere dat men aen de waelsche provinciën de middelen verschaffe om altyd én overal hunne eyschen te doen doorgaen. En zy twhl-rt-n-dii"! domiöf vraes uvHtcDra^t uji i'-« Hadden zy ten minsten een princiep van regt veerdigheyd of billykheyd kunnen doen gelden, wy zouden hunne doenwyze begrepen en goedgekeurd hebben maer neen M. Orst heeft hel zelf aenge- kondigd Hy heeft alleenlyk eenen aki van party schap willen daérslellen in 't belang der ministe riele party, en voor dit vüyg en ellendig belang, heeft de kolerie-Boyaval de belangen van Vlaen- deien geslagtoflerd. Indien de cyfers door M. Oris welteiyk konden lot grondslag dienen aen eene nieuwe bedeeling van senaleurs en representanten, dan zouden Brugge en Gend meer regten hebben om eenen senateur meer te krygen dan Bergen. Immers, het overgétal der bevolking van Gend is van 51,563 zielen dat van Brugge van 44,421, terwyl Bergen maer een overgetal heeft van 33,566. Voor de Vertegenwoordigerskamer heeft Kortryk een overgetal van 23,627 zielen en Aelst van 23,162, terwyl het overgetal in het distrikt Philippeville maer van 20,406 is en dat van Waremme van 14,768 zielen. Ver van den voorkeur te verdienen, komen Phi- lipvjlle en Waremme maer respectievelyk in 7,f" i0di' linie. Eecloo komt nog vóór Waremme. Den voorstel Oris, onwettig in zyn princiep, is, in zyne bvzonderheden, willekeurig, oliregtveerdig en ongrondwettig. Willekeurig want hy eygent de benoeming van hieuwe gedeputeerden toe aen arrondissementen die Ver zyn van het grootste overgetal inwooners le bezitten. Onregtveerdig want hy komt uyt op dit onregt- veerdig geVolg, dat Waremme, met een overgel; l van 14 duyzend en Philipville met een overgetal Van 20 dnvzend inwooners, twee Vertegenwoordi gers zouden benoemen, terwyl Kortryk en Aelsl, die ieder een overgetal van 25 dnvzend hebben, geheel en gansch buytengesloten zouden wezen van het voordeel der nieuwe bedeeling Bergen zou eenen senalettr kiezen, uyt hoofde van een overgetal van 33 duyzend inWooners, 'pi wv! Gend en Brugge, die een oveigetal van 51 en 44 duyzend hebben, geheel en gansch er buy ten zou den gelaten zyn. Ongrondwettig inderdaed, volgens Inyden van art. 49 der Constitutie, mag het getal vertegen woordigers de evenredigheyd van 1 op 40,000 inwooners niet te boven gaen. Nu. de sumentelling der overgetallen aen welke M. Oris den voorkeur verleent (Brussel, Charleroy, Antwerpen, Philip ville en Waremihe), geven voor totad cyfer 184,179 inwooners. Zes volksvertegenwoordigers voor 184,000 :ii wooners, 't is de evenredigheyd van 1 op 30,000. die kiaerlyk degene van 1 op 40,000 door de Con stitutie ve'reyscht te hoven gaet. Voor wat de benoeming der dry nieuwe senaleurs hetrelt, de ongronwettiglmyd ^n het stelsel Orts nog sclireeiiwonder de overgetallen der distiikteu Luyk Bergen en Leuven vereenigd, b'ereyken maer hel cyfer van 112,791 inwooners ver van de be noeming van dry senateurs te veiregtveerdigen, is dit cyfer zelfs óp verre na niet voldoende, om er twee te benoemen. Het is dus ten klaerste bewezen dat de gemeente raden van Rrngge, Oostende, Gend en Aelst opent-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1864 | | pagina 1