I»
VERTREKUREN IJYT AELST NAER
VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN
6 FRANKS 'S JAERS.
De Franciscanen voor de regliiank van
Vleyerman en Belediger nyl '1 Verhoud.
HET IS SPYTIG.
Nu durven zy niet.
O
ER-BODE
Dijjtem. 5-20 8-30 9-43 1 '2-'25 3-25 6-27 9-10 gj Gernl, Brugge, Oslende 6-37 8-28 10-45 12-28
Lokeren 5-20 8-80 0-00 12 25 6-27 «j 3-15 6-18 le en 2e klas langs Dendcrmondc.
Bruss 8-05 12-10 2-50 5-35 5-45 8-45 8-50 9-30 fS Doornyk, Kortryk, Moescrocri, Rysscl (langs
MëOft. Bros. Aniw. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Gcnd) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18.
ij t.cUV. Tliienen Lnyk 5-20 8 30 9-45 3 20 6-27 ;fj Doornyk, Ryssel (langs A tb) 7-55 5-35 0-00
u Verv. Land. S-Truyërr 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 [jj Ninove, Geerardsb., Alh, 7-55 2-40 5-35 8-50
Gelid 6-87 8-28 12-28 3-17 6-18 9-0/ Berger., Quiévrain, Namen, 7-55 2-4Ü 5 35
VAN ANTWERPEN NAER St-Nieolaes, Lokeren, Gcnd, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00.
VAN GEND NAER Lokeren, Sl Nicolacs, Antwerpen. 6-10 9-05 10-20 2-35 6-15 7-00.
Te Leok slaen al de konvoys. Tc Idegem slaen deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00
10-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw,
i, Te Gysegiiem slaen stil al de konvoys uylgenomen deze vertrekkende van Aelst 0 00 des,.
morgens en .0-00 en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 00 00.
Te Santbergen slaen slil de konvoys van Alh 6-30 10-40 's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds.
Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgens, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds.
'usque Smiui.
VAN LOKEREN NAER
Dgndernionde, Aelst, 7-00
Ninove, Gecraerdsbergen, Alh, 7-00
VAN ATll NAER
Geeraerdsbcrgen, Ninove, Aelst, Dundennonde, Lokeren
Lessen, Geernerdsbergen, Ninove, Aelst
Brussel dnirgs Denderleeuw) 6-30 10-40 4-30 7
Gcnd, Rrugge, Oostende (langs Lede). 6-30 Vl0-40 4-30 7-
VAN GENB NAER f
Audcnaerdc, ,6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer a|.st 7-20 II 25 2-05 5-00 5-57
9-30
3 10
7-45
0-00.
9-30
3-10
7-45
0-00
6-30
10-40
4-30
7-25.
6-30
10-40
4-30
7-25.
6-30
10-40
4-30
7 25.
6-30 1
10-40
4-30
7-25
6-45 8 0.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gcnd. -6-05 7-30 7-50 1120 11-50 2-35 0 00 5-40 8-15.
Ninovu; Geeraerdsbergen, Ath (langs Dondeilceow), 7-30 2-20 5-15 8-15.
van dendermonde naer
Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Mcch.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0-00 7-50.
Aelst 7 25 7-55 12-02 2-20 5-15 8-10 9-30.
AELST, DEN 17 SEPTEMBER 1864.
Onze twee papliberbalcrs, Vleyerman en Bele
diger uyt 'l Verbond, zyn zondag op dc bres ge
sprongen, gewapend elk mei eene, splinternieuwe
Irahcmaconstruweel, om den artikel van den Den
derbode over de liberale schynheyligheyd te door
kappen en te doorkerven. Dneraen hadden wy ons
verwacht, want als den Cathoiyken Godsdienst le
beslryden is, als er priesters, monikker. en reli-
giensen te veiachten zyn, als er vuyg liberhaters-
geweld te verdedigen of te verschoonen is, dan
staet het koppel van twee allyd gereed, wyl de
haver toch eenigzins moet verdiend worden. Maër
gelvk eene slechte zaek verdédigen zeer gevaerlyk
is. zyn onze twee koppen, gelyk altyd, alweer Van
de brug iu 't water gevallen.
Men weel met welke vreedheyd, en enkelyk uyt
hael tegen den Godsdienst, zekere libèrhalers-
iabrikanlen acn eenige hunner brave werklieden
't mes op de keel gezet'hebben met deze te be-
dreygen hun 't brood te ontnemen, indien zy ble
ven deel maken van 't genootschap van den H.
Franciscus. Nu, deze verdrukking van de gewetens
der arme werklieden, hoe vroed, hoe omnensche-
lyk, hoe vraekroepend zy ook weze, heelt loejuy-
chers en verdedigers gevonden in het koppel van
twee uyt T Verbond.
hen Dender bode, zeggen die volksvyanden, klaegt
dal het den de werklieden verboden is het genoot
schap van den II. Franciscus te blyven bywoonen,
try. integendeel, voegen zy er by, wy dit is le zeg
gen ik Vleyerman en ik Belediger uyt 't Verbond,
verklaren dal wy dezen maelregel slechts kannen
toejuyehen Het is alsof zy zegden: Wy
willen niet dat den armen werkman ooyt een
oogenbliksken vryheyd geniete wy willen dat hy
des zondags zoo wel als in de week onder de sla-
verny van oenen liberhatermeester bukke den
troost en de verkwikking die hy voor zyn Ivden,
voor zyne noodwendigheden, voor zyne ellende,
des zondags, in eene godsdienstige oefening van
zvnën keus, gaet zoeken, dien tróóst, die verkwik
king misjonnen wy hem en wy juyehen toe als
eenen meester zonde? hert hem daervan berooft.
En die gasten durven schryven dat zy de vry
heyd als hunnen duerbaersten schal beminnen
Achteruyt, huychelaers, want hel woord vryheyd.
is in uwen mond niets anders dan eene .biltere
beschimping die gy naer T hoofd werpt van brave
en arme werklieden, die u van uw onbeschoft toe
juyehen aen de vcrfoeyelyke verdrukking waervan
zy 't voorwerp zyn wel zouden konnen rekening
vragen.
Gy zyt ook voor dc vryheyd van godsdienst,
zegt gy, liberhaterskoppel van twee maer wat is
'1 voör eene vryheyd Eene vryheyd die besloten
blyft tusschen de vier muren der kerk. Was 't in
DEN BAKKER-SCHILDER.
Er leefde in heljaer 1640 te Antwerpen eenen bakker,
Joseph Van Craesbeke genaemd. Hy was in 1608 te
Brussel geboren, had als bakkers knecht hel land rond-
gezwerfd, houdende een vermakelyk leven, de feesten
en herbergen bywoonendo, zynde eenen lagcher, van
vrolyken aerd en zich, in weerwil van zyn beroep, voor
de fracye kunsten geneygd vindende. Zyne blygeeslig-
lieyd behaegde ccne jonge dochter van Antwerpen, van
eene uytslekcndc schoonheyd hy trouwde ze en zette
zich als bakkershaes in die zee- en koopstad neder.
Zyne gewoonten van in de herbergen le verkeeren
bleven hem des le meer by, dal hy te Antwerpen
vereenigingen van kunstocffcnarcn vond, die alle, gelyk
men weel, vrolykc gezellen zyn. Ook zoohaest hei
meeste werk af was, liet hy aen zyne vrouw de zorg
voor het overig, en ging, met zyne broek en vest yól'
meel, fci'ch by zyne makkers vcrvoegën, dié hem, Om
zyne blygeestigheyd, lief hadden. Het was in de hérberg
dat hy kennis kreeg niet Adriacn Brauwcr, eenen der
gróótste schilders van de vlaemschc school. Brauwcr en
Craesbeke schenen voor clkacr geboren te zyn. Zy ver
bonden zich met eene zoo nauwe vriendschap, dal zy
eerlang onschcydclyk waren. Brauwcr verliet het huys
van Rubens, hel welk hy betrok, en kwam by den
bakker woonen, die hem dagclyks met heeibrood en
boterkoeken tracleerde. Men weet dal dc kunstoëfenaers
lekker zyn. Craesbeke, zoohaest hy zyn morgendwerk
vorrigt had, ging in de kamer van zynen vriend en bleef
erin bewondering hém zien" schilderen, tot dat het
duyster wierd, alsdan gingen zy te samen uyt, en bragtcn
den avond over met te Ingehen. le drinken, Ie zingen en
IC rookdftzy kwamen slechts 'weder t'huys als zy niets
beters meèr te doén hadden.
Den bakker zag zoo dikwils schilderen dat hy eyndelyk
hel denkbeeld in hel hoofd kreeg van er zich ook eens
uwe magt, gy zoud den priester overal buylen
sluylen, gelyk hel liborhatersdom, hem gesloten
heeft buylen zyne scholen, buylen zyne fabrieken
enz. En waerom Omdat het lib'Thaterdom, den
priester vreest, omddt het benauwd is van de uyl-
wendige betoogingen van den Godsdienst die in
druk op 't volk maken, het geloof versterken, de
cliristelykc gevoelens aenvumi en den mcnsch iot
de deugd opwekt. De vuvgc liberhatery, gevoelt
dat zy 't werkvolk noodig heeft, zy zou gcern het
werkvolk naer haren, kant trekken en er instru
menten van maken om 't land in oproer te bren
gen maer zal niet pakken Zoolang den gods
dienst er invloed zal op uyloefenen, zult gy,
liberhatery, 't werkvolk legen u hebben, want het
kent zyne ware vrienden, het kent ook zyne af-
perssers, zyne verdrukkers, zyne verleyders. Gy
hebt het met hertzeer en spyt genoeg ondervonden
als de ïafelste liberhatersmanifestatie, vóór de
kiezing, gelyk eene wilde bende de stad rondliep
en, op verbod van hooger hand, des anderdags is
moeten t'huys blyven. Dan hebt gy gezien dat liet
volk die schandige buitensporigheden verfoeyde
en dat het van den liberhatershaspel niet wilde.
Vuyligheyd is toch altyd vuvligheyd, en al wie wilt
klaer zien, de werkende klas zoowel als de burgery
en de ryken welen ze te ondërschèyden.
De liberhalers hebben dan sclioon le schreeuwen
en le tieren tegen klèrifcael, tegen godsdienst, tegen
Jesuilen en priesters, zy hebben schoon hunne
eygene schandlooneelen aen de brave Franciscanen
le laste te leggen, hun uyljonwingen, sleenen en
allen anderen ma^onnieken zwadder naer 't hoofd
te werpen, de deftige Franciscanen lagclion niet
dit volkske, Omdat zy weten, dat al dien smaed, al
die lastertael niets anders is dan de uytdiukking
van het bitter spyt dat den liberhatershaspel niet
kan verkroppen. Het is daerom ook dat hy in meest
alle steden alle middels gebruykt om 't volk te'
verleyden, door slechte boeken, slechte gazetten,
zedelooze spotprinten, vuyle komediën enz. enz.
Den liberhatershaspel zegt dat hy noch van congre
gatiën, noch van genootschappen, noch van pro-
Cfssiën, noch van bedevaertcn, noch van schapuliers
wilt,- dat dit alles in zyne oogen de religie niet is
maer belagchclvke gevaerlyke oefeningen, voort
brengsels vau het fanatismus ingebragt door de
Jesuilen enz. enz. Maer wilt gy daer niet van,
haspelmannen, wy, Calholyken, willen er van, wy,
Cathoiyken, maken er ons eene glorie van daeraen
met hert en ziel verkleefd te zyn. Beschimpt,
vervloekt, vornialedyd gy daerom de Jesuilen, trekt
gy hun daervoor door" den modder en slyk op
eerlooze theaters, op tribunalen, in vuyle gazel ten,
in lasterboekskens en overal, wy, Cathoiyken, zullen
hun destèmeer eerbiedigen, achten en ons ver
trouwen schenken. En dan, Iet er wel op, zullen
wy het voorbeeld volgen van den onslerflyken
Pius IX, Paus van Roomen, die volop bezig is die
eerbiedweerde religieusen te vrëfcên tegen al de
versmading en den laster waormeê zy, uyt haet
van God, beladen worden. Over een jaer immers
heeft den Heyiigen Vader 30 Jesuilen, die voor
't geloof en de beschaving der wilde volkeren
hunnen laelslen druppel bloed ten beste gegeven
mede te bemoeyën. Eens dat hy, na gevvoonlc, achter
Brauwer's stoel stond, zeyde hy Hel sohynt dal ik wel
lust voor dc schilderkunst zoude hebben. He wel,
hernam den-anderen, waerom zoud gy niet eens pro
beren, en lTy stak hem een penseel in dc hand. Craesbeke
deed eene. proefneming, die hem gelukte, omdat hy
langen tyd zynen meester nagespeurd had, wanneer hy
zyne stukken begon er. voleynde, en dat hy eyndelyk
begrepen had wal hy zag. Het duerde niet lang of hy
was schilder, en twee jaren naer dat hy voor do eerste
mael het penseel in de hand genomen had voltoyde hy
het berucht tafereel waer in hy zich zelf uylgesclnldoril
heeft, het portret van Adriaen Brouwer makende. Dit
meesterstuk is thans te Parys, in de gnlery van den
Louvre, alwaer het voor geene schildery dier ryke
verzameling hoeft te wyken, zoo wel voor de kracht,
clali voor de fynigheyd, het uylwerksel en het coloriet.
Craesbeke leefde nog langen tyd met zynen vriend
in de beste eendragt, huhno krachten verdubbelende
door dé vereeniging van hunne studiën en van hunne
waernemingen. Maer eyndelyk was eenige wangunst de
oorzaek van hunne scheydmg. Ten anderen, Brouwer,
die by het magistraat van Antwerpen op een zwart
blndjon aengeteekend stond, uyt hoofde van eenige
grapjes, die voor buylensporigheden wierden aenzien,
moest de Spaensche Nederlanden verlaten. Alsdan ver
kocht Craesbeke zynen bakkershalm. om zich uylsluy
telyk met hel schilderen bezig to houden. Zyne schilde
ryën wierden zeor gezocht cn verkocht die zeer duer.
Zy verbeelden gewooulyk herberglooneelcn, krakeelen
en vlaemséhe binnengezichten, met eene zeldzame fyn-
heyd geschilderd, vol vverkdadigheyd en beweging. Hy
maeklc ook geaehlte portretten, en heeft dikwils hel
zyne te voorschyn gebragt, nu met eene plaestcr op de
oog en den mond vvyd open hebbende, en dan dc
leelykste en aerdigsle rnuylcn trekkende.
Ofschoon vveynig bezorgd voor de toekomst, en alzoo
hadden, heylig verklaerd binnen eenige dagen
zal dien zelfden grooten Paus de Zaligverklaring
van Pater Canisius uytroepen, en nu nauwelyks
8 dagen geleden komt Hy tol Bisschop van Calcutta
te benoemen, eenen belgisehen Jesuit, den zeer
eerw. Pater Van llmle, Secre'aris van den zeer
eerw. Pater Provinciuel, dien zelfden uytslekenden
en dcugdryken man, dien de nur^ounieke liber-
hasters onlangs zoo schandelik op de tribunalen
en in lasterschiiften mishaudel«l hebben. Ziet daer
eerhei-stellingen, gevoegd by het algemeen ver
trouwen van alle Ireflëlyke biïrgérs, eerherstellin
gen die prys hebben en ruymschoots de libei haters-
baldadighëden komen vergoeden. Roept, scheld,
tiert, brult, lastert, vervloekt dan marr op, liberha
lers, al uw geweld zal nog geenen eenen Jesuit eenen
enkelen duym van zyne aengenomene taek doen
afwyken die weerdige religieusen kennen hunnen
heyiigen roep en al den zeiven sliptelyk te volgen,
zullen zy vruchten van godsdienslliefde, heylige
voornemens, deugd en zuligheyd zaeyën, die,
ingeeogst door de samenleving, slechts zullen
dienen om de goddeloosheyd te verpletteren, den
godsdienst te doen zegevieren en de maetschappy
te verlossen van het vennaledydensweerdig schrik
dier, dat ma^onnieke liberhatery óf solidaire vry-
denkersgeSpan heet
Vleyerman en Belediger uyt 't Verbond zeeveren
iu hun laetsle N' dat de liberhalcrsfabrikanleu die
hunne knechten willen beletten te blyven deel
maken van 't Genootschap van den H. Franciscus,
veel beter de religie bëgrypen dan den Denderbode,
by gevolg veel beter dan de priesters, de jesuilen,
de bisschoppen en den Paus zeiyen, want den
Denderbode doet niets anders dan dezer voorschrif
ten in materie van religie volgen en er zich met
alle liefde en blydschap aen onderwerpen. Hoe
spy tig is het toch voor onze liberhaters dat den
Zaligmaker zyne aenkomst tot op dees lydslip niet
uytgestëld hebbe in plaels van Petrus en Paul us,
zou Hy waerschvnlyk de twee grirrrrroote liberale
lichten, Vleyerman en Belediger uyt 't Verbond,
gekozen hebben om de religie aen 't menschdom
voor te houden en uyt te leggen, want, zeggen zy,
de Jesuiten en Monikken hebben ze zoodanig
veranderd, dal den Zaligmaker dezelve niet meer
kennen zou Gelukkiglyk voorde Cathoiyken
is 't zoo niet, en moet dit vremd koppel van twee
zich bepalen achter de gordyn of in petto te knoeyën
in 't Verbond en, in feyte van Christelyke religie,
gedurig bewyzen te geven dat zy de twee schoonste
op snee vergulde ezels zyn die men vinden kan.
Wilt gy weten, koppel van twee, welke religie
den Zaligmaker niet erkennen zou? Het is de
religie der liberhalers, der solidaircn, der vryden-
kers, de religie van Laurent, van Berger, van
Benan, van Chavéè, van krinolien Royer en andere
vaó zelfden deessem of kaliber, die gy bewondert
en aenneemt, omdat zy u zoo genakkelyk valt.
Dóch gy toont hier dat gy toch nog wal memorie
hebt, niet om uwen Catechismus te onthouden,
maer wel de lesse van uwen grootvader Voltaire en
zynen discipel. Frederic van Pruvssen. De Jesuilen.
zegden die twee liefhebbers, moet men' overal
lasteren doen versmaden en wegjagen, want overal
waer zy zyn, behoud het volk zyn geloof en nooyt
zullen wy er slechle burgers en gëvolgelyk Instru
menten van oproer konnen van maken.
Wy staken voorheden onze weyuige bemerkingen
met aen den walgelyken sclmrftkerel van Ninove,
die eigens ook wat knoeyt legen het artikel van
den Denderbode, le zeggen dal wy hem wel met
eene antwoord zouden verëeren indien wy 't noodig
achtten, doch daer eenen ouden tundelöozen wolf
wel kan grimmen maer niet byten, achten wy alle
moeyte onnoodig. Wat meer is, roozen ströoyën
voor de verkens, is't werk van eenen dommerik en
daervan zyn wy geene liefhebbers
EENE V OORZEGGING VAN PI US IX VOLBRAGT.
Wy lezen heden in de Kolnische Zcitung
De onderhandelingen opziglens de benoeming van
eenen bisschop van hel pruyssisch leger, hebben te
Roomen den gewenschten uytslag bekomen. 'T is don
doktor Pelldrom, militairen aelmoeseniér, huysprclael
van den Paus, die met deze bedieningen zal geiast zyn
den H. Vader zal hem, in het aenslaende Konsistorie',
met den titel van bisschop in partibus prekoniseren.
Zie daer hel merkweerdig feyt. Zie hier nu de voor
zegging door Z. H. Pius IX gedaen Het verleden jaer,
M. Mermillód sprekende in het Kongres van Mechelon,
zegde
Welke zyn dan de bekommeringen van Pius IX,
vnn dezen Vader voor allo do Kindcra zyner groote fami
lie Ik ga het u zeggen
k Zekeren dag had ik het geluk neder te knielen aen
dc voelen van Pius IX, ik sprak hem van myne geliefde
stad van Geneven en zegde hem onder anderen Zeer
heyiigen Vader, nu zestig jaren,' Was er ccne wet die de
doodsliaf uytsprak legenden priester die te Geneven
de Mis las nu bezitten wy er eene Kerk loegewyd aen
de Onbevlekte Ontvangenis en in de sleenen derwêlke er,
om zoo le zeggen, eene schilterende en allyddureridfi
geloofsbclydenis geprint slaet. Pius IX antwoordde my
God lieep my' bestemd niet alleenlyk tot de zending van
de geloofsleer der Onbevlekte Ontvangenis te verkondigen,
maer nog om de blydschap barer gevolgen te genieten. Dan
zegde hy deze merkweerdige woorden Ilc wil den
vrotestantschcn dryhoek breken die hel Caiholyk Roomen
bedrcygtik heb eenen kardinael le Londen geplaelst,
IK ZAL EENEN BISSCHOP TE BERLYN PLAETSEN
en van het protestantseli RoOmen (Goncven) zal ik bezit
nemen door Maria Onbevlekt Ontvangen. En aldus spre
kende, wierp hy op een schoon beeld van Maria een
dier uytdrukkelyke blikken welke de grooiheyd en de
onoverwinnelyke zekcrlieyd zyns geloófs acnduyden.
De voorzegging van Pius IX is volbragl door het bo-
noemen van eenen calholyken bisschop le Berlyn.
Men schryft uyt Brussel aen den Journal d'Anvers:
Het word bevestigd dal in den laelsten oorlogs-
raed der ministeriele party, MM. Hymans, Defré,
Bara en Frère zelve, liet onderzoek van den
voorstel-Orls hebben doen uytslcllen, omdat hunne
vrienden van Henegouwen hun hadden verzekerd
gemakkelyk zyn geld verteerende dan hy het won,
Joseph Van Craesbeke liet by zyn oveilydcn vrouw en
kinderen in eenen vermogenden toestand, en zyne schil
der yën hebben eenen hoogen prys behouden.
HET VERPLAETST I1UYS.
Midden eenen grooten dreef, leydcnde naer het kasteel
van den burgraef dc Charnacé, in bel fransch depar
tement der Sarthc, stond een Ideyn boerenhuys, door
eenen moeshof omringd. Er waren schier geene aenbic
duigen welke den vader van Charnacé en hy zelf aen
den eygenae»' dier hut niet gedaen hadden, om hem le
bewegen hun de zelve te verkoopen, ten oyndc dit
onaengenaem gebrek diens prachtigen dreef te doen
verdwvnen den boer was liet huvskon, alwaer hy eerst
het daglicht ontvangen had, aengekleefd en had alles
gëweygerci. Doc)i daer den burggraef de Charnacé
geenen man was om ligt van zyne voornemens al' le
zien, verzon hy, om zyn doelwit le bereyken, eenen zoo
kluchligen list, dat hy dc slrcngste roglcrs zoude hébben
doen lagchen en hem zyne zaek hebben moeten doen
winnen.
Den boer was kleermaker van beroep en ongetrouwd.
Charnacé ontbied hem eens iu hel kasteel en spreekt
hem aldus aen Men vracgl my ten hove voor het
bedienen van een hoog ambt, ik heb eene livrcy voor
mync knechten noodig, maer ik moet die spoedig
hebben. Zyt gy deii man, gebuer, oni u onophoiuUlyk
bozig te 'houden, zonder uyt eene kamer te gacu
welke ik U zal doen geven en alvyaor gy wel Ie slapen
goleyd en wel gevoedzult wezen Het werk voTlöyd
zynde, zult gy met gereed geld belaéld worden. Hél
zyn napoleons welke ik u aenbiedc, zult gy bet aen-
nemen. Den boererikleermnker vvnelitle zich wel
van eene zoo goede kans tc verwerpen hy vestigt zich
in de kanfer welke men hem aonwysl, snyd, naeyl, perst
en steekt den neus hiel buylen.
Tcrwyl den kleermaker werki, doet Charnacé met
eene sliplelyke nauwkeurigheid het plan van het
huysken, van den hol', van do binnenkamers en van de
plaelsing der meubels teekenenalios, lot de slandplaets
van don minsten huysraed en gereedschap word aengou
wezen, gemeten en afgeteekend. Deze voorzorgen ge
nomen zynde, word de hut vooi'zigliglyk afgebroken,
en worden de materialen gedragen lol op vier fuziek-
scheuten afstand van daer, alwaer zy juysl weder opge
bouwd word gelvk men die gevonden had, met den hof,
geschikt en beplant gelyk bel in den dreef was waer
naer de meubelen cn huysraed op hunne plaels weder-
geplaelst vvierden. Gcdurcnden dien tyd wierd den grond
welken hel huys in den dreef beslaan bad vereffend, op
zoo eene wyze dat er geen spoor van deszelfs bestaen
overig bleef. Alle die veranderingen waren zoo spoedig
geschied, dal zy reeds voltrokken waren, aleer den
kleermaker zyn werk had geöyndigd.
Eyndelyk den kleermaker gedaen gekregen hebbende,
betacld Charnacé hem zeer mildiglyk, doet hy hem wel
eten en drinken, en zond hy hem, lën negen uren des
avonds, lamelyk wei beschonken en zeer voldaan, naer
huys. Dei: armen bliksem bragldcn geheelcn nacht over
met zyn huysken tc zoeken ter plaets alwaer hy hel
gelaten had. Men kan denken hoe zeer hy verbaesd was
ioen hy hel met hel knoken van den dag op twee hon
derd stappen van daer ontwaerde. Den bygeloovigon
boer bleef eerst overtuygd dal ei' tooveraers mede ge-
moeyd waren geweest-, hy wilde er niet ingaen, uyt vrees
van ér duyvels in tc vinden, cn het was maer des avonds
dal dc gebpren hem van het gebeurde onderrigttcn.
Hy wilde plcylen en recht vragen acn den procureur
des konings, aen den prefect, acn den monark zelve.
Maer reglers, bestuurders en koning lachten om het
meest en den kleermaker kreeg ongclyk.