19,le Jaei*. Zondag, 2 C X' VERTREKUREN UYT AELST NAER VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN! 6 FRANKS 'S JAERS. Al wederom wat nieuws. Let op, Landgenoten, t is Pins IX'die spreekt DEN DENSE Denderm. 5-20 8-30 9-45 12-25 3-25 6-27 9-10 Lokeren 5-20 8-30 0-00 12-25 6-27 Bruss 8-05 12-10 2-50 5-35 5-45 8-45 8-50 9-30 Mech. Brus. Antw. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Leuv. Thienen Luyk 5-2R 8-30 9-45 3 20 6-2' I Gend, BrUgge, Oslende 6-37 8-28 10-45 12-28 3-15 6-18 le en 2C klos langs Dendermonde. Doornvk, Kortrvk, Moescroen, Ryssel (langs i Gelid) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18. Doornyk, Ryssel (langs Alh) 7-55 5-35 (LOO Verv. Land. S-Truyên 5 20 8-30 9-45 3-20 6-27 iii Ninove, Geerardsb., Alh, 7-55 2-40 5-35 8-50 Gend 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-07 jjj Berger., Quiévrain, Namen, 7-55 2-40 5-35 VAN ANTWERPEN NA ER Sl-Nicolaes, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00. VAN GEND NAER Lokeren, Si Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-05 10-20 2-35 6-15 7-00. Te Lede staen al de konvoys. Te Idegem staen deze vertrekkende van Alh 6-30 0-00 10-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw. Te Gyseghem staen stil al de konvoys uytgenomen deze veMrekkende van Aelst Ü-ÖO des morgens en 0-00 en van Dendermonde ten 0-00 's morgens cn 00 00. Te Santbergen staen stil de konvoys van Ath 6-30 10-40 's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds» Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgeus, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. Dendermonde, Aelst, Ninove, Gecraerdsbergen, Alh, 9-30 9-30 6-30 6-30 6-30 6-10 3-10 3-10 10-40 10-40 10-40 10-40 Tuique Sunni. VAN ROKEREN NAER 7-00 7-00 VAN ATH NAER Gccraerdsbei'gen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren Lessen, Gecraerdsbergen, Ninove, Aelst Brussel (langs Denderleeuw) Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). van gend NAER Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 7-20 11-25 2-05 VAN BRUSSEL NAER Aelst,'Gend, 6-05 7-30 7-50 11-20 11-50 2-35 0-00 Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 VAN DBNDEftMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-25 2-°20 5-15 8-10 (langs Mech.) 5-45 8-57 10-05 Aclst v fa 7-25 7-55 12-02 2-20 7-43 0 7-45 0- 4-30 7 4-30 7 4-30 7 4-30. 7 00. 00. -00 5-57 6-45 8-0. 5-40 8 5-15 8 3-40 0 5-15 8 15. 1-15. 00 7-50. ■10 9-30. AELST, DEN I OCTOBER 1864. Ja, al wederom wat nieuws, en dit gebeurt in onze liberbateislyden zeer dikwils, maer t is zelden wat goeds. Wy vernemen uyt Brussel dal de liber- hatery aldaer bel bésluyt genomen heeft, op de kosten der conlributiebetalers, een nieuw opvoe- dingsgesfiebt voor jonge jufvrouwen te openen, waer den godsdienst teenemael van de opvoedings- leergangen is afgescbrübd als zynde teenemael nut teloos en geen hoegenaemd betrek hebbende met de opvoeding eener jonge dochter Dit is le zeggen dat, om wel opgevoed te zyn, eene jonge jofvrouw wel moet konnen klappen, schryven, zingen, de piano spelen, rekenen en tellen, wel salueren, dansen en springen, den krinolinenrok groot en wyd genoeg dragen, het hair met pommade be- stryken en fraey coifferen en andere diërgolyke, maer den godsdienst kennen, deszelfs voorschriften naleven, hare kerkelyke pligten verstaeu, ho dit is niet noodig, dit zyn al prullen van den ouden tyd hoogstens goed om er kwezels, beggynen en nonnen van le kweeken, die, in de libershalersoogen eene pest zyn, waervan de samenleving zich, volgens de uytdrukking van een francmacuns- kopsluk, met geweld moet onlmaken. Eenen hoogst, achtbaren en wel onderriglten persoon heeft ons stellig verzekerd dal er reeds eene talryke bibliotheek van boeken voor dit nieuw modisch gesticht is-aengekocht, bibliotheek die uytshiy telyk is samengesteld uyt ROMANS! Daerby dat de jofvrouwen-leerlingen, zoo dikwils zulks zal konnen zyn, naer de theaterspelen zullen geleyd worden, waerschynlyk om haren geest te verfynen. om liaer goede zeden in (e planten en haer eenen gruwel in te.boezemen van ontucht, overspel, arglisligheyd en andere slimme uapSnop die door- gaens in de theaterstukken op de schaemleloosste wyze vertoond en aengeleerd worden. Mei een woord, men zal de jofvrouwen-leerlingen daer op eenen liberalen leest schoeyën en er Clémenskes Royer poogen van le maken die als wandelende jodinnen van d'oene stad' naer de andere zullen konnen zwerven om er liberale conferentiön le geven en aldus de vrydenkerspi ineipen in Belgiën en in den vremden te verspreyden. Ziet daer, Catholyke Belgen, waer wy gekomen zyn Ziet daer wat ons Calholyk land met onze Catholyke penningen gaet helpen betalen Ziet daer de kern, het doel van het officieel onderwys, waervoor de budgetten van '1 land, der provinciën en steden ja^erlyks zwellen gelyk luchtballen en stèerten krygen zonder evnde. Zoodan, en dit is nu officieel, dat de Iiberhatery voor goed de opvoeding van jongens en mevsjes wilt bewerken zonder de religie de religie is er niet meer facultatief of believig gelyk in het liber- haters-oorspronkelyk wetsontwerp van 4850 over het middelbaer onderwys, maer de religie is er uytgebannen Doch men spreekt in het programma van een ZEDELYK onderwysMaer wy vragen 't aen die slimme mannen, hoe zullen zy een onderwys konnen zedelyk maken als het niet steunt op den godsdienst? Weten zy niet dat er zonder godsdienst geene zedelykheyd mogelyk is Ondervinden zy niet alle dagen dat dien jongman, die jonge dochter, dezen getrouwden man en gene getrouwde vrouw noch kuvsch, noch Zedelyk* Doch getrouw, noch eerlyk zyn als de godsdienstige principen hun niet belieerschen, als zy de geboden van God niet kennen,, eerbiedigen en onderhouden? Leert de ondervinding hun niet dugelyks dal den mensch die den godsdienst of verlaet ot er geenen heeft tot alles bekwaeni is uytgenomen lot hel goed? Ja, ja, dit alles weten zy genoeg, doch zy zyn zoodanig verblind door den liaet legen de Kerk, door de driften enz., dat zy niet meer klaer zien en de grofste dwarsheden bedryven die door de lessen van alle lyden veroordeeld zyn geworden. Maer wat zullen de ware goede ouders daervan zeggen, zy die prys hechten aen de wezenlyke braefhevd en opregte goede hoedanigheden hunner kinderen? Wat zullen de ware Catholyke Belgen daervan zeggen, zy die 't geluk hunner kinderen ter herle hebben en die ook niet zoeken dat hunnen zoon, hunne dochter hun zelve verdrukke en ongelukkig make? Wat Lullen zy daervan zeggen al wie hunne kinderen, by gebrek aen godsdienst, niet in eenen afgrond van ondeugden en schroome- lyke bedorvenlieyd willen dompelen, hun de schande der familie en don eersten nagel hunner doodkisle zien worden Deze zuilen logon die schrikkelyke leering eenen gruwel opvatten en luysteren naer hel Kerkelyk gezag, 't welk in alles wat godsdienst en zeden ae'ngaet, onfeylbaer is. Onderzoeken wy eens wal den onsterfelyken Pius IX over die stolfe zegt in eene Breve, over eenige dagen, aen den Artsbisschop van Freyburg, over het godsdienstig onderwys in de scholen, toegezonden. Overwegen wy die lessen en zien wy dan wie er meest ons vertrouwen verdient, of wel den grootsten, den heyligsten, den geleerdsten Paus onzer tyden, ofwel de goddelooze Iiberhatery, die hier en elders reeds zooveel zedelyk en stolfelvk kwaed aen de samenleving heeft toegebragt. Ziet hier, Landgenoten, wat Pius IX, r.a bitterlyk gezucht le hebben over den rampzaligen toestand der maetschappy, voortspruylende uyt onheylspel- lende poogingen die overal aengewend worden om uyt de opvoedingshuyzen de heylzame leering van Christus le verbannen, nog zegt Doch, indien deze vorfoeyelyke onderwyzingsleer, van het gezag der Kerk afgësoheyden, eene bron van kwalen is voor de bezonderen en voor de samen leving, wanneer er kwestie is van hel onderwys der hooge wetenschappen, en van de opvoeding, die de verhevene standen der samenleving, uyt de openbare ondcrwysgestichten putten, is 't niet klaerblykend dat dezelfde" methode of leer rampzaliger uylslagen ople- i veren zal indien zy aen de volksscholen toegepast c word 'T is in deze scholen bczonderlyk dal de t kinderen des gcmeeiien mans van allen stand, van i hunne jongste jaren af, iieerslig moeten onderwezen t worden in de geheymen en de geboden van onzen c Heyligen Godsdienst, en met zorg moeten opgebragt worden in de godvntchligheyd, in de zuyverheyd der zeden, in de religie en in de eerlykheyd des levens. In deze scholen moet de godsdienstige onder- wyzing de eerste plaets bekleeden in al wat de opvoeding of het onderwys betreft, en aldaer zoo zeer den voorrang hebben, dat de andere kennissen x aen de jongheyd aengeleerd er slechts in twecder x hand komen. De jeugd is d&n aen de uylersle gevaren blootgesteld k wanneer in de scholen de opvoeding nietten nauwste HET VALSCH PUNT VAN EER OF HET OVERWONNEN VOOROORDEEL. (Vervolg en eynde.) Den officier die den zeiven aenvoerde besefte zyne gesteltenis en ontveynsde zich de vermetenhëyd niet van zyne daed noch den zekeren uytslag der ongelyke worsteling welke hy ging onderstaen cn waer toe hy aenleyding gegeven had geen schynbedrog was hem deswegens veroorlofd geweest, maer hy had besloten den last le volbrengen, welken hy zich zelve gegeven had van de fregat door herhaeide aenvallen te ont rusten, en, was het mogelyk, af te matten, en zich. des noods, in den grond te doen booren, om het konvoy le redden; en om zyn besluyt aen zyne equipagie, van zoo vele onverzaegdheyd verwonderd, te doen kennen, was zyn eerste bevel geweest van zyne vlag te doen vastnagelen. Ach het was een schoon maer te gelyk droevig schouwspel dit zwak vaertuygsken mét deszelfs geduchte vyanden, om zoo te zéggen, Ivf aen lyf te zien vechten en met zoo vele dapperheyd dan beher.digheyd, koelmoedigheyd en geluk de aenklampiog zien vermyden van dien reus, wiens minsten stoot het onmisbaer moest doen zinken, want dc fregat, zich in het eerst niet geweerdigende tegen eenen zoo zwakken wederslrever gebruyk le maken van haer grof geschut, trachtte alleenlyk den kanonneerboot over hel lyf te varen, terwyl dry honderd matroozen bun volkslied van: Rules Britama Britmia rules the wavesIfecrschtEnge land Engeland lieerschl over de zeeharen choorsge- in verband slael mét bel godsdienstig onderwys. De volksscholen zyn bezomlerlyk ingcrigt om hel volk een godsdienstig onderwys in le prenten, om hel tol dc godsvrucht en lot eene zedelyke en christelyke regelluebt tc gclcyden daerom is t dal de Kerk altoos hel regt heeft willen hebben van op die ge- i slichten met meerder zorg dan op de anderen le waken en ze met al hare bekommernis te omringen. Hot ontwerp van.de volksscholen ae.n het gezag der Kerk le onttrekken en de poogiugen ten dien eynde aengewend, komen dan voort uyt den geest van vyan- delykheyd tegen haer en uyt de begeerte van onder hel volk het goddelvk licht van ons allcrhcyligstc Geloof uyt te dooven. De Kerk, die dergelyke sciolcn met zqo veel zorg geslioht heeft, en ze ten allen lyde met zoo veel iever in 9land heeft gehouden, beschouwt ze als hel besté deel van haer gezag en van de geesle- lyke magt, in zoo verre dal allen maelregel welken a strekken moet om eene schevding lusschen deze scholen en de Kerk le veroorzaken, aen Haer en ook aen deze scholen zelve, hel grootste nadeel locbrcn- gen moet. Zv die heweeren dal dc Kerk haer matigend a gezag en haren zaligen invloed over de volksscholen moet afgaen of opschorsen, vragen haer de geboden van haren goddclyken Stickler le overtreden en le verzaken aen de vervulling der pligt, luier van Gods et wege opgelegd, van over de zaligheyd van al de menschen te waken. In alle plaetsen, in alle landen waer men liet scna- delyk besluyt zou opvatten, en vooral waer men het uylvoeren zou, van de scholen aen het gezag der Kerk a lë onttrekken, en waer de jeugd ten gevolge van dien, ellendiglyk zou bluotgesleld zyn aen hel gevaer van het geloof tc verliezen, zou het zeer zekerlyk voor de Kerk eene hoogste verbin.dlcnis zyn niet alleenlyk al hare poogingen in te spannen en alle middelen té gebruykei: om acn deze jeugd helChnslelyk onderwys en de Christelyke opvoeding, die haer noodzakelyk zyn, te verschaffen, niaer nog de geloovigen te oiider- rigten en hun te verklaren dat. men in de ziel dèi'ge- lyke scholen, legen de Kerk geslicht, niet mag bywoonen. Deze hoogst gezaghebbende getuygénis is klaer en duydelyk, doch wy zyn verzekerd dat de bel- gische franemaoonsche Iiberhatery er niet zal naer iuysleren en dat zy in haer rampzalig voornemen zal volherden. Maer dan ook blyft er eene slrenge pligt aen alle Calholyken over. deze van met handen en voeten tegen die vi vdenkersgestichten te werken, deze van alle krachtinspanningen te doen om dit onheylspellend besluyt te vernietigen en die onge- luksscholen, door vrye gestiehlen, te verpletteren. Nu meer dan ooyl is 't gevaer dringend zonder eene krachtdadige, openlyke, eensgezinde en onbe schroomde samenwerking ware 't land reddeloos verloren. Wy verhopen dat alle Catholyke dag- en weekbladen met verdobbelde slagen op dil helsch werk zullen drukken en overal solemneellyk pro testeren tegen die schandelyke verdrukking van onzen Heyligen Godsdienst èn tegen die verfoeye- lyke verkwisting onzer Catholyke penningen gedaen om het Catholyk Belgiën in 't ongeloof, in 't verderf en in 't grootste aller ongelukken le storten. Aen 't werk dan, Catholyke ouders, Catholyke voogden, Catholyke dagbladschryvers, aen 't werk en vurig aen 't werk, gy zult overal uwe geestelyke over lieden aen 't hoofd vinden, en als wy onze poogiu gen samenleggen, dan zal liet heylloos ontwerp der francmagonslogiën eene doodgeborene Vl'üCht wezen voort hun doelwit is den Seuae.l aen le stuwen lol de stemming der haielyke wel, die eenen waeraclitigcn roof zou liekraeliligon. Wat echter die bladen aen hunne lezers niet hekend maken, is 1° Dat dc studiebeurzen in kwestie gesticht zyn door dc catholyke fannliëh uyt Holland, Ierland en. andere gewesten, in liet tytlvak toen de zoo genoemde hervor ming zicli le vuci' en le zweerd wilde opdringen, de kerken geplunderd en verwoest, de ealhólyke priesters door dc heeldslormcrs vermoord wierden 2° Dat dc beurzen geslicht zvn op de stellige voor- waerden dat ze genoten moeten worden door de catho lyke leerlingen, die aen de catholyke Uoogcschool van Leuven hunne studiën zullen doen. Wat die slimmerikken ook verzwygeti is, dal reeds hy de aenbieding van hel wetsontwerp door het doctri nair ministerie, 'den Nederlandschen gezant hy öhS Hof, uyt naem der catholyke stichters van het land, officieel geprotesteerd heeR tegen de onlrooving der beurzen aen de Leuvensche Universiteyt, en de aerlsbissehoppen van Ierland dat voorbeeld gevolgd hebben. De stemming der sehandige Wet, ware dtis hel alge heel verlies dier beurzen voor ons land. M. den baron H. Dellafailie heeft deh Voigendèrt brief aen de catholyke dagbladen geschreveu Lede, dén 23 september 1864. u Mynheer, Daer ik niet tegenwoordig hen geweest in de zit ting in de welke het verslag over het Wetsontwerp betrekkelyk de studiebeurzen acn dc kommissie van den Senaël is aengeboden geweest, heb ik myne oppo sitie er tegen niet kunnen doen bestatigen, gelyk dry mvner kollegas hebben gedaen. Het verslag duyd het getal der stemmers van weerskanten met aen en daer^ uyt volgt dat men zoude kunnen vragen of ik my langs de meei'derheyd heb geschikt. Ik wil dat dien twyfel niet besta en vefkiaér len vollen de gemotiveer de tegenstemming by te klevenwelke MM. den baron d'Anëthan en Pirmez'hebben uytgebragl. lk verzoek.u, Mynheer, aen dezen mynen briefte gelieven plaets le verleenen in uw eerst uytkomende nummer en Verders de verzekering ntyner hoogachting te aenveerden. Baron H. Dellafaii.le, Kenaletir. STUDIEBEURZEN. De kwakzalvery der doctrinaire bladen over de studie beurzen der Universiteyt van Leuven duert nog allyd wys zongen, en dat de herhaeide geroepen van Strike your ealorsfrench aogs l Slryk uwe vlag, fransche hou den van haer boord komende, van de fransche geene andere antwoord kregen dan degene van Mort aux Anglais dood voor de Eiigelschen Nogtans, eene gelukkige scheut van den kanonneer boot eenige mannen weggerukt hebbende, die de voor gangen van de fregat bezetten, zond hy nem eenige kanonballen toe, niet twyfelende dat zulks vergenoe*- gend was om hem te dwingen van zyne vlag te stryken. Maer de engelschen hadden zonder hunnen wèerd gere kend de drykleurige vlag bleef hoog en trotsch voor s'vyands aengezigt wapperen. Den engelschen kapiteyn, alsdan van spvl en schande scliaemrood wordende, liet al zyn geschut losbranden en overdekte den vermelen kanonneerboot met dit vslyk vuer. Omringd door dien vernielenden vuerkolk, wiens uylberslingen hem mei vuer cn yzer overgoten, scheen hy in de vlammen te spelen. Eene menigte aenschouwcrs, van alle kanten loege- loopen om dit ongeloofbacr en statig schouwspel hy le vvoonen, bezoomde dc duyhën de vrees, het medely- den. den hoogmoed, duvzende versehillige gevoelens waren beurtelings op alle de gclaeistrekken uytgedrukt, en gedurende het gedommel van het geschut, welks weerklanken, van golf tot golf huppelende, tot op dc kn'st de rampspoedige ontploffingen bragten, klopten duvzende fransche herten. By iedere losbranding der fregat, hoordé meii een dof gezucht zich uyt de versla gen menigte verheffen, zoo zeer vreesde, zoo zeer had men de smerlclyke zekerheyd van den zwakken en on- voorzigtigen kanonneer-boot voor eeuwig le zien ver- dwvnen. Hoe vele aenmoedigings kreten, welke den afstand belette de ooren der fransche equipagie te be- reyken Hoe vele geroepen van Leve den IieyzerLeve Vrankryk verheften zich lot in de lucht, telkens dat den kanoncerboot, uyt de rookwolk, welke den zeiven soms geheel omringde, gekomen, aen de gretige blik ken Van hel leger wederversclieen, altoos de edele en onsierflyke kleuren van Vrankryk op den top van zynen mast latende vvappereu. Hoe menige wenschen, hoe menige beloften wierden er gedaen voor de redding dier dappere zeelieden, die, zonder hoop van le over winnen, zich aen hunne pligt opofferden. Maer welhacsl volgde de verbaesdheyd de vrees op, wanneer de fregat eensklaps haer vuer staekle. Den kanonneerboot had zich nogtans niet overgegeven, aen- gezien hy voortdurend school, zich. dweers over de krooning'der fregat houdende, voordeelige stnndplnets, welke eene voor hem gunstige kalmte hem toegelaten had Le nemen, en alwaer hy btiylcn het berevk was der schrikkelyke losbrandingen van zyne vyandin. Maer men loefde niet het woord van het raedsclje bekomen, want de fregat, uyt hoofde van eene voikomenc vvind- loosheyd, niet konnende stevenen, kwam alle hare booten", met hare beste malrooscn vervuld, te water te lateti, in het voornemen van in eens deze tcgenstrydig- hevd le doen eyndigen, met den kabouter, die de stout heyd had van haer wederstand tc bieden, door nen- klamping te overmeesteren. Maer daer nog vonden de De leden des kerkraeds van Onze-LieVe-Vrouw te Dendermonde, hebben aen burgemeester en schepenen dier zelfde stad eene gemotiveerde prolestatic gezonden tegen het misbruyk van magt, Waeraeii het schejJenen- lcollegie zich pliglig heeft gemaekt niet oenen grafmaker te benoemen voor het kerkhof van Si -Gillis. Zie hier liet stuk Dendermonde:, 20 september 1864. Itlynheeren, Wy hebben de eer u ontvaiigst te meldeii van uwen brief van den 13 dezer, Nr 21,819, verg( Zeilende uw besluyt van den zelfden dag, door hel welk gy Eduard De Corle benoemd tot grafmaker der stad Dendermonde. Wy blyven geiooven, Mynheeren, dat die benoeming onwettig en nietig is, zoo in den vonn als in den k grond. Aengaende den vorni zy is hielig denken wy, omdat zy uylgaei van hei kollegie Van borgemeestei' en schepenen, terwyl, volgens het artikel 84 der gemcente-wet, de benoeming der stadsbedienden tot den gemeenleraed behoort. In den grotid omdat, noch het kollegie* iioch dert gemeenleraed, hel regt hebben don grafmaker te c< benoemen. Dit regt behoort toe aen den kerkmeesters- raëd. ingevolge artikel 22 des dekreets van prairial e, jaer Xll. engelschen zich in hunne verwachting bedrogen. Het was hun onbewust dat zy liet te doen hadden met eenen vvand, die gezworen had te sterven, liever dan zich over te geven. Dry mael poogden de booten den kanon neerboot aen te klampen, maer dry mael door de krygs- haflige fransche equipagie, welkers tnoOrddadig lood de zelve mei lykeu vervulde, terüg gedreven, wierdelt zy eyr.delyk gedwongen, na de helft van hun voik verloren te hebben, weder naer boord der fregat te roeyen. Nooyt, misschien, gaf dc fransche zcemngt eene meer schitterende blyk van dapperheyd en Zelfop offering. Weynige oogenhlikken nadien herbegon het kanonvuer met eene nieuwe woede. Nogtans hadden de andere kanonneerhooten den tyd r.iel laten verloren gaen. Den ccnen, de vyandelyke ligte vaertuygen bevechtende, beschermden de binnen komst van het konvoy in de have de anderen snelden hunnen makker ter hulp. Maer deze laetsto kwamen te lael om in het gevecht deel te nemen, want den rook voor eene laelsle mael vervlogen zynde. liet zien dat de fregat in haer gewan zoodanig mishandeld was geweest, dat zy den geringen tegenstrever, die zy in het eerst zoo zeer veragt had, niet meer kon nemen, in den grond booren of zélfs najagen. Onlakkold cn onderdo batte- rven der luist geschaekl, welke haer reeds begonnen tc beschieten, zy achtte zich hoogst gelukkig van zich le konnen verwvderen, met zich door hare talryke booten tot in de volle zee te doen voortstuwen, Alles op haer boord was nu somher, treurig en sldzvvygend de hoonende gezangen hadden opgehouden. Op dit zigi

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1864 | | pagina 1