«laer. Zondag, 50 Gcloher 1.HIM VERTREKURMV UYT A EEST AA Eli VERTREKUREN! UYT VOLGENDE STATIËN 6 FRANKS 'S JAFRS. Aelst 7-23 7"33 i2"02 2~20 3-15 8-10 9"30- MGR DUPANLOUP, De wet op de Studiebeurzen. Let wel op, Lezers. Mie Dendcrm. 5-20 8-30 9-43 4-1-25 3-25 6-27 9-10 jg Gend, Brugge, Ostende 0-37 8-28 10-45 -12-28 tokeren 5-20 8-80 0-00 12 23 6-27 3-15 6-18 4e en 2e kins laiigs Dendermonde. 1 Bruss 8-05 12-40 2-50 5-35 5 45 8-45 8-50 9-30 ig Doornvk, Korlrvk, .Moesereen, Hysscl (langs Mecli. Bros. Antw. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 gj Gend) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18. Leuv. Thienen Luyk 5-2u 8 30 9-45 3 20 6-27 DoornyK, Rvssel (langs Alb) 7-55 5-35 0-00 Verv. Land. S-Truyën 5 20 8-30 9-45 3-20 6-27 Ninove, Geerardsb., Alb, '7-55 2-40 5-35 8-50 Gend 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-0/ Bergen, Quiévrain, Namen, 7-55 2-40 5-35 j VAN ANTWERPEN NA ER Sl-Nieolaes, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00. j VAN GEM) NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-05 10 20 2-35 6-15 7-00. Te Lf.de slaen al de konvoys. Te Idegem slaen deze vertrekkende van Alh 6-30 0-00 10-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw, i Te Gyseghem staen stil al de konvoys uytgenomen deze vertrekkende van. Aelst 0 00 des morgens en 0-00 en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 00 00. Te Santbergen staen stil de konvoys van Ath 6-30 10-40 's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgeus, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. Dendermonde, Aelst, Ninove, Gecraerdsbergen, Ath, l.OKEREN NAER 7-00 7-00 9-30 9-30 3-10 3-10 7-45 7-45 0-0D-. O-OO. VAN ATH NAER Gceraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-40 4-30 7-25. Lessen, Geeraerdsborgen, Ninove, Aelst 6-30 10-40 4-30 7-25. Brussel Hangs Denderleeuw) 6-30 10-40 4-30 7-25. Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-30 10-40 4-30 7-2'5. VAN GEND NAER Audenaerdc, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 7-20 11-25 2-05 5-00 5-57 6-45 8-0. VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 6-05 7-30 7-50 11-20 41-50 2-35 Ö-00 5-40 8-15. Ninove. Geeraerdsbergen, Ath (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15. VAN DENDERMONDE NAER 1Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Mech.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0 00 7-50. Caique Suiiin. AELST, DEN 29 OCTOBER 1864. REDEVOERING VAM Bisschop van Orleans, uytgesproken in het Kongres van Mechelenden 31 Augusty 1864. (Vervolg zie ons nummer van zondag.) Men beeft het ten anderen opgemerkt deze kwestie, Mynheeren, word met eene byzondere schran- derheyd behandeld in een nieuw boekwerk, een der bclangrykste die in lange verschenen zyn, en T welk ik aen alle scherpzinnige geesten aenbeveel, niettcgen- slaende de voorbehoudingen welke ik nopens zekere i punten zou te doen hebben. Ik wil spreken van de Ht'fom.e socialedoor M. Le Play, Staetsraed. De landen waer mén minst lawyt mackt van het lager bndcrwys, waer men minst den hoogmoed des onder- wyzers opblaest, waer de school en de Kerk elkander de hand geven en in gedurige betrekking zyn met elkander, waer de eene leert lezen het geen de andere leert begrypen, zyn de landen waer het lager onderwys het meeste verspreyd is, ik zal Zwitserland en Savoyën aenhalen. Van Savoyën spreek ik met fierheyd, om'dat het myn vaderland is. Ik heb niets bestaligd voor Belgiën. Maer Savoyën is welligt het land van Europa, j dat meest vooruyt is, in wat bel lager onderwys betreft. Ten minsten beslatigt de statistiek, en eeno zekere statistiek, dat in onze arme en geliefde gebergten. 89 kinderen op 100 kunnen lezen. Men moet er byvoegen dat het de jonge onderpastors waren die, onae'ngezien j de funeliën van het priesterlyk ambt, den iever hadden om verscheydene uren klas te houden per dag. Ik zeg dat de school niet alles is, dat is klaerblykend j voor. het lager onderwys. Maer ik voeg er by dat de school, met de nieuwe behoeften, zeiïs niet voldoende is cn ik heb u zoo even doen zien welke nopens dit punt gansch mvne gedachte was, toen ik sprak van het beroepsonderwijs. Ik som deze denkbeelden op, dezelve ondereenen anderen vorm hernemende. De school, ver van dc hervormster des menschclyke geslachls te wezen, is slechts ds helpster van den vader en de moeder, in de jaren der eerste kiudsheyd en der eerste opvoeding. Zy heeft maer eene verhevener, ruymere en heyliger j rol omdat zy ten zelfden tyde de helpster des Godsdienst is, om de kennis van God, van de pligt, van het toeko mende leven, met de kennis van Jesus-Chrislus te doen neerdalen in de ziel van het kind. j. Ondet dit oogpunt beschouwd, is de school heylig en don meester eerbiedweerdig Buvlen dat, is de school maer eene machien om de kindeis te leeren stamelen, en den ouderwvzer eeiien a b c-meester. VII. tk voeg er by ver dat den Godsdienst te veel plaets in de school zou bekleedeu, bekleed by er dus geene genoeg. Zulk is het gedacht van alle de praktische en regt- zinnige mannen. Nu, men zégt my dat in Belgiën, er mannen zyn die integendeel, de scheyding van Kerk en school vragen, na die der Kerk met den Staet gevraegd te hebben. W«t wilt ge Ik vind dat zeer vrank. Gy hebt lieden die zweeren dat zy zonder religie willen sterven, zy zouden willen dat men ook zoo leefde't is-eerloos, I maor 't is gemakkelyk. By ons, zyn het verkeerdelyko middelen die men gehru'ykt. Men rigt zyne aénvallen tegen de geestelyke kollegiën on vracgt een strenger opzigl tegen de meysjosscholen door religieusen gehouden, en men vraegt brevets. De kollegiën zyn vry, doch die vryheyd is beperkt, want daer zyn voorwaerden noodig'om zo te mogen openen, brevets om ze te beslieren, ecu opzigl te onder- gaen, examen te onderstae» by hol verlaten dcrzelve, en voor het opzigt en de examen, het eenig werkend gezag in Tien Staet. Nogtans zy zvri vry, en dat zyn wy verschuldigd aen den Voorzitter der franshe Republiek, beden 'den 'Keyzer, het is regtveerdig de gehëugenis daervan te herinneren en aen dry mannen die ik hier niet vergeten mag M. de Montalembert, M. de Falloux en M. Thiers... Ik noem hun alle dry, Mynheeren, en, tot myn laetsle uer, zoolang er my eene slem zal bybly- ven, zal ik ze gebruyken om myne herkentenis voor die mannen uyt te drukken, en le protesteren tegen de ondankbaerheyd waermede zy sedert dien belaeid ge weest zyn, voor de uytstckende diensten welke zy alsdan aen de Kerk en de samenleving bewezen hebben. (Langdurige toejuyehingen.) Tegenwoordig zyn bet de brevets van bekwaombeyd welke men liet gouvernement wilt dwingen aen dc religieusen op te leggen. Welnu, in die wet van 4850, ik herhael het, den man die meest heeft bvgedragen om dien maetregel te be letten, is M. Thiers hy had oenen natuerlyken, afkper tegen die brevets van bekwaombeyd welke men van de religieusen wilde eyschen. By oiis was dien afkeer even naluërlyk, maer wy hadden misschien de magt niet om onze overtuyging te doen doordringen by alle de leden der Nationale Vergadering 't is alsdan dat M. Thiers ons gezegd heeft Ik zal u in dozen veldtogt niet verlaten, en, \*oor wat mv aengaet, nooyt zal ik er in toestemmen dat eene dochter die haer huys* hare familie, hare moeder verlaten heeft om zich aen het onderwys der weezen cn der kinderen der armen toe le wyclen, verpligt zy le verschynen om openbacrlyk een exaem te ondergaen voor Mynheerenwelke niet weerdig zyn die doehlers te kennen(Beweging.) Wat hel opzigt belrefl, men vraegt dat men onze kollegiën van naderby zou inspecteren. Wat opzigl zou men uytvinden dat niet lastig va^e en tot afschaffing der vryheyd diene 'T is wel dal wat men wilt. Inspecteren, voor zekere mannen, dat wilt zeggen suspecteren, en suspeeteren is supprimeren. Nopens dit alles, ziet, Mynheeren, de tegenstrydigheden onzer tegenstrevers. Wy willen geene kloosters wat hebben wy die bespiegelende orders noodig Welnu wy zullen u werkende orders geven. Wy willen ze ook niet. Om de waerheyd te zeggen, zy willen van de kloosters niet, onder voorwendsel dat de kloosterlingen ledig- gangers zyn. Welnu, ik verzekero u dat, waren het iediggangers, men hun nog zoude gedoogenten minsten tot dat men hunne goederen nog zoude kunnen binnenpalmen. Maer 't is juysl omdat zy meer en heter werken dan meu zoude begeeren, dat men er niet van wilt. Dus, zooveel geestelyken, zooveel religieusen niet: 't is te zeggen zooveel religie nietziet daer de gansche zaek. (Van alle kanten 'T is waer'I is waer Den nenval tegen de meysjesscholen is niet minder ongegrond. Men klaegt dat de gemeenten arm zyn. Wy bieden een onderwys aen dat schier niets kost. Men zegt dat alles nog te doen is in de opvoeding der meysjes. Wy antwoorden dat wy 14,000 scholen hebben door religieusen gehouden, op 21,000 dit is toch altyd iets 't is waerschynlyk zelfs tc veel yoor onze tegen strevers. Men roeptLaet ons zeden verschaffen aen het volk, laet ons de familie verbeteren. Nu, wy gebruyken maeg- den om huysvrouwen le vormen, heyligen om moeders te maken. Dit alles word aenschouwd als nietig en van geener weerde. Alles moet herbegonnen worden en vooreerst, men moet brevets van bekwaemheyd aen iedereen opleggen. 0 wat scboonc zaek, om le leeren naeyën en lezen. De zaek is, dat men met de brevets lachtmen hoopt aldus le hekomen dal voel religieusen van het onderwys zullen afzien, en 't is hetgeen men bedoelt. 'T is altyd inspecteren, suspecteren, supprimeren. Men moet, zegt men, den Godsdienst van hef onder wys, scheideu. Dit is thans het groot leerstelsel onzer tegenstrevers, en daer toe gebruyken zy alles, alles wal men denken kan de romans, do dagbladen, de mengelmerken. De eencn stellen zich aen als advoknten der familie. - IK heb dat gelezen en het spyt my dat eenen man gelyk M. Jules Simon dit ellendig leerstelsel is gaen oprapen uyt de slechte dagbladen en romans. Zy geven zich een ernstig en streng voorkomen en zeggen Let op, ïridicii gy godvruchtige vrouwen maekt voor mans die het niet zyn, bcreyd gy de scheuring in het huyshouden Schoo'ne rede, voorwaer 'T is alsof men my zegde Indien gy ryke dochters kweekt voor arme mans, voerl gy de ongelykheyd in het huyshouden. Daerop zal ik iets heel eenvoudig antwoorden Verrykt de mans als gy kunt. Geenszins wy zullen de vrou wen verarmen. Spreekt men aldus in den naem der mans Hoegc- naemd metden man die nief gelooft, is zeer tevreden (hoe dikwils heb ik dat niet gezien dat zyne vrouw gelooft. Spreekt men in den naem dor vaders? Nog min. Eenen vader die niet geloofde, zegde my eens Ik heb hel geloof nietik heb hel geluk niet van christen te zyn-ik vvierd opgebragt in minder gelukkige tyden dan de uwe, maer ik wil dat myne kinderen gelooven. Het is dus niet in den naem der mans, liet is ook niet in den naem der vaders dat gy spreekt. Is het in den naem der onderwvzers Neen Want indien men aen de zending der onder- wyzers bare edelheyd, bare heylighoyd ontneemt, in dien men hen verlaegt tot die rol van a b c-onderwy- zers, indien men hun het genoegen niet laet van te denken dat zy iets doen voor de zielen, men vernietigt dc veerkracht zelve van hunnen moed en de belooning van hunne moeyte. Neen, neen, men spreekt in den naem der valschc wysgeeren die. niet wetende hoe de religie ten onderen helpen en magleloos door hiin olleiidig sophismus, bet heel gemakkelyk zouden vinden dal men den Gods dienst hoegena'emd niet meer onderwees, en durven zeggen Maekt ons vrouwen die niet beter zyn dan wy. Dit leerstelsel, Mynheeren, is juyst dat van eenen beruchte» roman, ik heb noodig dat Mgr, den Kardinael my op voorhand de absolutie geve want ik ben ge- noodzaokt u dit te belyden, 't is eene biecht die ik doe Ik kom twee romans'te lezen, heel tegenstrydig met elkander, wc! is waer ik heb Sibylle gelezen ei> Made- moiseUe dc la Quintinie. By de scbryveis dier twee romans, zyn de rollen heel omgekeerd geweest 't is den man die voor don Godsdienst slael en de vrouw tegen. Ik heb dit dus •.villen en moeten zien. Wat wilt gy Ik ben eenen armen geneesheer, ik heb zieke kinderen ik heb gedacht dat ik my zeiven eenen oögenblik de besmetting moest inenten om er de ande ren van le genezen, en dat ik er niet van zoude sterven. Nu, ziehier de aenmerkingen die ik gemaekt heb na deze lezing ik moet, om eenigzins myne zonde le verschoonen, u bekennen dal ik ten minsten het tweede dier boeken, zoo wat losselyk gelezen heb - In Si- oyllc, heeft M. Feuillet, fraeycu geest en edelhert, willen doen zien dat eene zuyvere en moedige vrouw eenen bedorven man tol God kan verheffen, alvorens hem lol haer te brengen zonder hem le beprediken, raekt zy hem, verwondert zy hem, zy doet hem allengs kens in haer geloof medëdeelcn doet haer gedurig bewonderen, raec! hy wal haer wonderbaer maekt. En nog sterft zy, en 't is welligt do schoonste, often min sten de edelste gedachte van den schryver. Hy heeft niet gewild dal zyne twee helden de belooning van God in deze wereld ontvingen hy, den jongeling, blyfl bier op aerde, alléén, de armen hemelwaerts en naer het oneyndige verbeven, en wel naer een oneyndige dat Sibylle met de verhevenste vvezentlykhevd' heeft welen te vervullen, en die hem voortaen op de aerde zullen verlroooslen. Nu, zicthier eene vrouw die zich in razerny heeft gesteld (na gelezen le hebben, heb ik geen'ander woord gevonden) tegen dit bevallig voorbeeld van hei- gene de deugd in eene vrouw vermag. Zy voert eene jonge dochter op, Mademoiselle de la Quintinie genoemd in eene wereld van goddeloozen, die, wel te verstaen, allen verhevene geeslon zyn, en van godvruchtige lie den, die allen belachelyk of hatelyk zyn dit kon niet anders wezen. Maer men moet bekennen dat de kunst bier waerlyk wal te veel aen de romanscbryfter ont broken heeft. Hadde ik dien roman gemaekt, ik zon er nog iets meer in gebragt hebben ik zou er een eenvoudig en naluërlyk schepsel in gewild hebben, om de waerheyd te zeggen aen iedereen dat is erniet. Men verwacht onophoudelyk dit schepsel, dat elkeen in de eenvoudigheyd en de waerheyd moet brengen. Maer wat toont men ons in zyne plaets Eene neusvvyze, er is geenën anderen naem, die, de doenwyzè van Sibylle spotwyze navolgende, en ze verkeerdelyk ne mende, die ziel van alle geloof ontbloot, niet om zich lol haer te verheffen, maer wel om zo lot hem te verla- gdh. Verders verontweerdigt zich de schryfster en dryft den spot met hel geloof van Sybille, die een biecht- briefje sehynl te eyschen van hem die haer beminten die sehryfsler bemerkt niet eens dat baren verdrietige» held van zyn arm slagtoffer het tegenstrydige van een biechlbriel'je eyscht, een bewysschrift van volkomene ongeloovigheyd. De jonge en minzame Sibylle is byna voor de oogeu der scbrvfster een inkwisiteur die dwangmiddelen gebruykt om te doen gelooven. Welnu, haren waenwyzen held is ook eenen inkwisiteur, maer eenen japoneeschen inkwisiteur, die dwangmiddelen gebruykt om hel geloof te doen afgaen en legen Jesus- Chrislus op te rukken. En de gevolgtrekking uyt dit alles is, dat hel degenen zyn welke vreezen dat de kinderen gelooven niellegen- slaende hen, die alles in T werk spannen om hen le dwingen niet ie gelooven. 'T is de bederving in de plaets der bekeering. Ik heb my deze uytweyding moeten veroorloven omdat dien roman juyst de ten tooneele voering is van bet leerstelsel dat ik in de dagbladen lees Scheyd de Religie van het onderwys der meysjes af, wilt gy de verdeeldheyd in de buysboudons niet werpen. Daer zyn er anderen die alle dagen durven schryven a Scheyd de Religie van de Scholen af, want de Religie is lusschcn de banden dei' priesters, wier Opper hoofd de grondbeginselen onzer hedendaegsche grond wetten veroordeeld heeften hun onderwys is anti- nalionael. Waerlyk, jegens persoonen altyd gereed om te verge ven, die noch in twceslryd noch in de straten vechten', en die van de processen niet houden, gelooft men zich alles veroorloofd, alle de beleedigingen, alle de leugens toegelaten 1 Moet men voor de duyzeridste mael herhalen Om dat den Paus zich-zeiyen en de eatholyke leering verdedigd heeft tegen de buylensporigheden van M. de Lamennais, in 1832, tegen de gewelddadigheden en brulalileyt van M. de Cavour, in 1861, omdat den Paus zich in openbare akten verklaerd heelt tegen schroomelyke dwalingen onder bedriogelyke woorden verborgen, durft men ver zekeren dat den Paus de belgische, engelsche. fransche, duyLsehc, amerikaensehe en andere grondwetten ver oordeeld heeft. Men vergeet, en de verklaringen der Bisschoppen, der uwe in 't byzondcr, cn don eed der Kardinalen, en de herhaelde uyllcgginge», kortom, het zoo wys, zoo kloekmoedig cn zoo vastberaden gedrag vao den Heyligen-Sloel, in deze eeuw gelvk in allo do andere, in 'l bvzyn van alle de veranderende vormen van het gouvernement der menschen. Toejuyehingen Ik zal enkelyk zeggen Ik, voor mv. gevoel my diep gekwetst wanneer men myne burgerdeugd durft betvvy- felen. Ik heb eene fransche ziel en bemin myn land, en 'tis in den grond myns herten eene.onuylroeybare liefde. Zeker zyn-wy, volgens Fenelon's woord, allen burgers van Roomen ik zeg volgens Fenelon's woord, want de civis romavus sum van den heyligen Paulus, dien men gisteren aeuhaclde, is niet -gezegd geweest in dezen zin. AI wal catholyk is, is Roomsch, riep den onster- felyken bisschop van Kameryk uytcn zyne hand zoude weygeren hetzelve te geven, en nog duyzendo levens daerbv, gelyk eenen druppel water, voor de Kerk, Moeder en Meesteres van alle de Kerken. (Langdurige Toejuyehingen.) Word voortgezet Den leugenzak van Vlcyerman en Belediger uyt 't Verbond schynt, voor den oogenblik, teencmael uyigè- put, cn 't koppel van twee vind zich genoodzaekt, gelyk zommige dieren, in andere libcrhatersvuylnispullen to vroeten om er eene provisie leugens uyt te snuysteren. Daerby zyn die twee jannen nog zoo slim, dal' zy hun eygen vonnis stryken, met aen hunne legcnslrevèrs tc verwvlen dal deze hunne lezers voor nen hoop lompe vlegels houden, die alles gelooven wat men hun wys maekt. Het koppel van twee wilt doen gelooven dal, als de Studie beurzen gemaekt zyn, de Calholyke Universileyt de EE.MGE Universileyt van den Slael was, en dat, by gevolg, den Staet over dc Calholyke beurzestiehlingeu vry en vrank mag beschikken. Daerop klapt en zeevert het koppel gelyk eene exter en bewyst dat hel ofwel liegt gelyk nen venynigen ketter, ofwel dat wy 't regt hebben een paer groole ezelsooren te doen draeyën, om ze net in 't vuer verguld, op zynen occiput le doen planten. Wy zullen hier die berekende liberhalersleugenS of verrëgaende ezelary te regt wyzert cn de schryvelaere van 't Verbond over de geschiedenis leeren redeneren. Als die Studiebeurzen geslicht zyn, was de Universi leyt van Leuven ouafhanglyk van den Staet. Gesticht in '1 jaer 1426 door Paus Martinus V, op verzoek van Joannes IV, hertog en souvereyn van Braband, is zy van toen af tot aen de fransche revolutie volkomen 'ouaf hanglyk van den Staet geweest. Eeuwigdurende» afstand van alle regten ten haren voordeele wierd haer gcdaeii door de stad Leuven den 6 september 1426, door de geestelyke overheyd den 5 October, en door den sou vereyn den 7 november. Van toen af bezat den Rector magnificus, door den academischen senaet onder de geestelyken gekozen, en van zynen raed omringd, volle en souvereyne jurisdictie, zoowel geestelyke als wereld- lyke, op alles dal eenigzins van de univèrsiieyt afhing, 't zy phrsoonen of goederen. Hy mogt, als geestelyk ge zag, in den kerkban slaen. Als wereldlyk gezag was zyiie magt zonder palen, en van zyn vonnis kou geen beroep gedaen worden teu zy lot den Paus of dezens Nuntius alleen, maer niet tot den souvereyn noch tol de bis schoppen. Dit zyn historieke daedzaken die wy 't koppel van twee of allen anderen liberhatersschryver uytdagen te wederleggen. Ook porren wy de sehaleui s van Belgiën aen dezelve te onderzoeken om ze aen de doctrhiaire ministers onder den neus le vryven indien deze "soms de sloutigheyd hadden met dezelfde bedrieglyke leugens als't koppel uyt 't Verbond voor den dag'te komen. Wy zullen nu den leugenartikel van '1 Verbond onder zoeken en er 't venyn uythalen. y. B. Dc zinsneden die wy in Kursyfletlers drukken, zyrr de leugens van 't koppel van twee. Zoo als velen onzer lezers weten, zyn een groot getai dor Studiebeurzen aen de hooge school gemaekt geweest zegt bet Verbond (dit is waer), die alsdan de ecuigc uni versileyt van den Staet tvas(18te LEUGEN Van haro inrigting af in 1426, tol aen de fransche revolutie was zv eene Calholyke universileyt, teenemael ouafhanglyk van den Slael, zooals Keyzer Frans nog erkende en verklaerde den 24 juny 1793.» De geestelykheyd had er niets in te zien, zoo gae.t het Verbond voort.) Dit is waer als het spreekt van de bis schoppen vari wier jurisdictie deze Calholyke Univer sileyt gansch cn g'heel onafhanglyk was. De beurze- leerlingen genoten te Leuven hel onderwys van den Staet en niet van de geestelykheyd. (2de LEUGEN Zy genoten het Catholyk onderwys van Calholyke professors, die alle onder het souvereyn beheer van den geestelyken Rector magnificus en yan zynen geestelyken raed stonden.) Dien slaet van zaken beviel de Callwlyken niet. (3de LEU VEN en helseh venyn daerby. In dien tyd waren er geene klerikalcn in den hedendagschen zin van het wóonl maer het Fcrfrwdskoppel bedriegt schandelyk zyne lezers met, in eenen sprong, van de oude Calholyke* Universi leyt tot de hollandsche van vader Willem over to springen.) Zie hier wat zy dedeneen klerikael ministerie, dat geheel ten dienste van de bisschoppen stond, (4d* LEUGEN, eri wederom eenen sprong Nu zyn wy in ons hedcndagsch Belgiën, en den maetregel waerop het koppel van tvveo doelt wierd door de wetgevende kamers genomen) schafte de ecnige hooge school die te Leuven was af, (5"n LEUGEN In 1830 en volgende jaren bestonden er dry Willemsche Staetsuniversiteyten en de gene vair Leuven wierd niet afgeschaft maer aen de beschikking der stad overgelaten) om er twee andere te stichten te Gend en te Luyk. (6dc LEUGEN Zy waren reeds lang geslicht, niet door de klerikalcn, waer wel door koning Willem, en de wetgevende magt heeft ze maer behbuden en er cenc andere inrigting aen gegeven.) Er bestond dus geene hooge school te Leuven meer. (7dM LEUGEN Door den staet aen de stad Leuven overgelaten, den 29 september 1835, heeft zy, onmiddelyk door overeenkomst der stad met onze bissehoppeu, eene nieuwe inrigting gekregen.) Gebruyl: makende van de vcrplaetsing der vniversile.ytcn, (8ste LEUGEN Geene eene universileyt is verplaetst geweest) die zy zelve (de klerikale») bewerkt hadden, (9S,B LEUGEN 't zyn de volksvertegenwoordigers van Gend en Luyk die bedoelden maetregel bewerkt hebben.) Stichleden zy eene Catholyke Universileyt te. Leuven (lcd8 LEUGEN De Calholyke Universileyt was reeds een vollo jaer te Mechelen geslicht, en is naer Leuven overgegaen op hel dringend verzoek der Leuvensche magistraten die er over te beschikken hadden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1864 | | pagina 1