44>!e Jaer. Zondag, 13 Mor em lier 141414. N° OoO. VLRTREKlREA UYT AELST AA ER VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN i 6 FMXKS 'S JAEIIS. VIGR DUPAALOUP, Hel koppel van twee tegen de Vlamingen. DEN DENQERBODE. Deoderm. 3-20 8-30 9-45 I-2-25 3-23 6-27 9-10 Gend, Brugge, Oslende 6-37 8-28 10-45 12-28 'tókereu 5-20 8r30 0-00 12 23 6-27 3-15 6-18 1* en 2e kl:ts langs bendcrmonde. Hruss 8-05 12-10 2-5o 5-35 5-45 8-43 8-50 9-30 jfj Doornvk, Kortrvk, Moescroeu, Ryssel (langs Moch. Brus. Auivv. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Gend) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18. Leuv. Tbionen Luvk 5-2c 8-30 9-45 3 20 J-27 ïg Doornyk, Rvssel (langs Alti) 7-55 5-35 0-< 0 Verv. Land. S-ïruvën 5 20 8-30 9-45 3-20 6-27 Ninove, Geerardsb., Alh, .7-55 2-40 5-35 8-50 Gend 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-01 Berger., Quiévrai'n, Namen, 7-55 2-40 5-35 VAN ANTWERPEN NA ER St-Nicolaes, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00. VAN GEND NAER Lokeren, St Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-05 10 20 2-35 6-45 7-00. Te Lhbe slaeu al de konvoys. Te Idegem slaen deze vertrekkende van Alh 6-30 0-00 10-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw. Te Gyseuhem slaen slil al de konvoys uytgenomen deze vertrekkende van Aelsl 0 00 des morgens en 0-00 en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 00 00. Te Santbergen slaen stil de konvoys van Ath 6-30 10-40 's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgeus, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. Dendermonde, Aolst, Ninove, Geeraerdsbcrgeii, Ath, 9-30 9-30 6-30 6-30 6-30 6-;o 10-40 4-30 7-25. 10-40 4-30 7-25. 10 40 4-30 7 25. 10 40 4-30 7-25. ('Uiquc Situm. AN i.OKEUKN NAER 7-00 9-30 3-10 7-45 0-00. 7-C0 9-30 3-10 7-45 0-00. VAN ATH NAER Gee ra ontbergen, Ninove, Aelst, Dendernionde, Lokeren Lessen, Gccraerdsbei'gön. Ninove, Aelst Brussel (langs Denderleeuw) Gend, Brugge; Oostende (langs Lede). VAN GENU NAER Audenaerde, G 45 9-30 1-30 6-00 8. naer aei.st 7-20 VAN BRUSSEL NAER Aelst, Gend, 6-05 7-30 7-50 1120 41-50 2-35 0-00 5-40 8-15. Ninove. Gecraerdsbergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15. VAN UENUERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Meeh.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0-00 7-50. Aelsl 7-25 7-55 12-02 2-20 5-15 8-10 9-30. 14-25 2-05 5-00 5-57 6-45 8-0. AELST, DE\ 12 NOVEMBER 1864. REDEVOERIXG Bishop van Orleansuytgesproken in het Kongres van Mechelenden 51 Augusty 1864. I (Vervolg en eynde zie ons voorgaunde nummers.) ik verwacht thans het verloog der weerdyën en der Iet-ringen van degenen die ons beslrydeu en ik moet I bekennen dal ik het afwacht in vrede. Ik zie 4* De stoutmocdiglieyd der ontkenningen. Ik heb verleden jaer eenen boek uylgegeven, waeraen ik lot liteKgnl eene IVacrschuwiug ik heb hel gedaen met een (liep spvt, doch het was eene groote pligteenen boek waarin ik heb opgesomd alle hunne loocheningen en ontkenningen wegens God, wegens de ziel, wegens het gofd en hel kwaed, wegens de onslerfelykhèyd en het toekomende even. Ik beken dal, toen ik dit van nabv in alle zync byzonderheden zag, ik het wonderbaer vuud, wonderbaer van sloulmoediglieyd, gowis, maer vooral wonderbaer van verstandelyke en zedelyko Verlaging en van raeskallende goddeloosheyd. Ik ecrtiiedige u te veel, Mynheeren, om dit alles hier voor u ic herhalen. Oordeelt ten overige door deze I wcynige slaelkens God, '1 is ecu oud woordzoo wal te zwucr voor de Tigtbr.yd en du hevalligheyd onzer geesten. God is de kateyorie vaa ket ideaeL... Meu moet God wéér leyden naer de grens, hem be- i dauketide over zyne provisoire diensten. De ziel, de Vóorzienigheyd en de onstorfelykheyd, I zy» nog van die oude woorden van welke uien zich meer in meer zal leeren onthouden. De ziel is maer hel gtzamenllyke der fuuctiëu van de herstus en het mggnnerg. Pe ware onsterfelykheyd is eenen droom. De doodeu hebbeu nog slechts een ingebeeld bestnen in de gedachtenis der levenden en men moei zich weten ran cerhopingeu onthouden. De deugdoh daerover moet men zich niet te veel verontrusten. Laetslledeu zegde my eenen jongeling I De ondeugd en de deugd zyn een voortbrengsel, (ik hael lol- lerlyk zyne woorden aeu) jttysl gelykde suyker en de vitrioolAlgemeene verontwerdiging.) En daer voor vroeg liy eenen prys der fransch'e redevoering. 'T was opregl ongelooflyk. Ik zie gedurig de aerdrykskundigen er. zeevaerders hardnekkig aeu het zoeken naer eenen doortogl langs de t«ee poolstreken onzer planeet. Welnu, wy zyn ge lukkiger in de wereld der denkbeelden. la, daer is thans in de philosophisehe wereld, eene groote ontdekking die te veigeefs word opgespoord door de zeevaerders 't is hetgeen ik zal noemen deu vryen doortogl langs de ysbergen, van de noord-kaep der waer- heyd lot het alheïsinus en het materialismus. Men komt thans lot hel athclsmus en het materialis mus, gemakkeljk en langs dry wegen, namelyk den letterkundigen, den bovennaluerlyken en den wclon- sehappelyken wegaengenaem en als ware met open zeyhm met M. Rorian moeyelyk en als met de macliicn met H. Vacherolzwaer en als m<T de roeyspaen met M. Taine. Men vind ten overige de kaert dier droevige reyzeu in de bewondcrenswecrdige boekwerken van P. Gratry en M. Caro. •2« Maer verlaten wy die pynlyke dingen. Ik weet hel, er zyu philosofcn-spirilualiston, en daer zyn er velen. Ik wende.my lot hun, en, hun bedankende over hunne poogingen, zal ik hun rekening vragen over de onmagl van hunnni twyfel. Men vind niet by hun bet grof en brutael materialismus dal ik kom aen te duyden neen, zy zyn spiritualisten, zy verklaren het, en in den grond ik geloof dat zy bet zyn. Alleenlyk aerzelen zy. Zy willen spiritualist blyven, cn zy zyn zoodanig benauwd van ons gezelschap, dat zy, zonder de leering te nemen der örigodisten, zv cr den toon van nemen. Heden zyn de groote geesten, onder de mannen van ótizcn tyd, M. Guizot en M. Cousin, en onder die van vroegere tyden, M. Leibnitz en Descartes, klerikalcn geworden Onze spiritualisten dan, verschrikt van den eenen bant, en van den anderen kant dronken, ik weel niet hoe noch waeroni, zy weten het vvaerschynlyk wel, onze spiritualisten, zeggen wy, zyn echt zonderling. Zy spreken van onze bewceyloosheyd, van onze gemecne dingenvan hunne nieuwe denkbeelden zy zyn in vournyt- gang zy beroepen zich alle morgenden op de diskussie die de wnerheyd zal doen voor den dag komen.... vroeg of laet. Zy zouden eene brug willen werpen tusschen negenen die denken en degene die suuden moeten denken. Alle die zinsneden hebben zich in myn geheugen gevestigd. Wat aehgaet de gemecne. dingen die zy ons verwytcn, k ken myne lael en weel onderscheyd te maken* lus- schen gezwets en gemecne dingen Gezwets, dit zyn hunne aenvallen. Gemecne dingen, dit zyn onze prmcipen ja, dingen gemeen aen allen, toevlugt,- verdediging en rpstplaetsen, gelyk het vaderland gemeen is, gelyk hel regt genu eo is. Ik zegde onlangs tot eenen van hun, eenen goeden en beminnelyken jongeling van onderschcyden geest, die eenen prys in de lalynsche redevoering had behaeld, belgeen niet altyd genoeg is om jnyst 'e redeneren ik zegde hem Hoe gy beweert een wysgeer te wezen, en gy spreekt van nieuwe denkbeelden Ik versla dal de apothekers nieuwe denkbeelden, nieuwe voortbreng selen hebben, omdat men, dank aen de seheykunde, steeds vooruytgang doel en onbekende geneesmiddelen vind. Maer hoe de Regtvecrdighoyd, zou een nieuw denkbeeld wezen de WaerheyJ, een nieuw denkbeeld de zedelykc Schoonhoyd, een nieuw denkbeeld d<- Goedhcyd, een nieuw denkbeeld de Ziel, een nieuw denkbeeld 'T is dwacs. Hel Goede, het Ware, hel Schoone zyn noodzakclyk eeuwige denkbeelden. Als gy my van nieuwe denkbeelden spreekt, kunnen dii maer denkbeelden zyn van tweede, van derde, van vierde klas. Maer de groote denkbeelden, degene die de wereld bewegen, degene die ze vereeren en redden, deze zyn eeuw ig. Neen, gy zyl in vooruytgang nietgy zyl alleenlyk op zoek. Maer er is een midden, gelyk M. de Lamartine zegde, tusschen den onbeweegbaren pnel en de bol die •dtyd rolt. De bol die altyd roll is daerom in vooruytgang niet, zy rolt altyd, en daermeê is 't alzy zal nouyl den grondslag van iets kunnen wezen. Dit brengt my een vertelsel te voren, Mynheeren, dat gy misschien kent gy zuil my toelaten u het te zeggen met de gemeenzaam heyd die hier ons onderhoud ken merkt 'T is de geschiedenis van dien barbier die boven zyne deur geschreven had lieden scheert men hier voor eenen stuyvei cn morgen voor niet. Hewel, aen die jonge philosofeu zal ik zeggen Gy ook sehryfl op uwe deur Van daeg zoekt men de waerheydmorgen zal men ze vinden. (Langdurige loejuychingen.) Morgen altyd mor gen maer het menschdom wilt van daeg leven. Ge zyt oud, zegt lot de Religie die jonge en gewaendo wysbegeerte. .Maer gy ook, myne zuster, zyl oud. Als gy iels h,ebl dat goed is, 't is zoo oud als ik. In den grond, in hetgeen gy wacr en zekers hebt, hebben wy denzelfden vader, wy hebben denzelfden onderdon). Alleeniyk ik ben moeder, en mjrt: geslacht bedekt de aerdo. En gy, gy zyt altyd dochter, maer eene oude dochter, en gy hebt ougelyk van te willen mynen ouder dom beschuldigen die den uwen aenloont, die zynen roem heeft in myne eeuwigdurende vruchtbaerheyd, en die uwe schande uyimaekl. (Gelach en loejuychingen.) Ik geloof gemagtigd te zyn aen die arglooze wysbe geerte te zeggen, in de tael van den dag Onze weerdyen zyn klinkende en komptante penningen, en de uwe zyn steeds uylgesteldc sehuldevorderingen, uytslaende schulden op het inbeeldige, op den mist der Seine of der Schelde. Bravobravo Gy zyt onvermogend om lo betalen en in die onvermo- gendheyd zult gy sterven, indien gy voortgaat in den grond, 'gy leeft maer met de leeningen die gy ons doel. liet denkbeeld van God, van de ziel, de onsterfelykheyd, de wetenschap van liet goed en hel kwaed, dat zyt gv my altem3el schuldig en wanneer gy u van my af- scheyd, moet gy het onvermydelyk ook allcmael verliezen. 3° De onvruchtbaerheyd der zelfopofferingen. Gy zult my niet afloochenen, Mynheeren, indien ik u zeg dat alle de wereldlvken in den mond en in hel hert de volgende woorden hebben loopbaen, bevordering, goed huwelyk, handel, fortuynen dit alles is volkoment- lyk wettig, ver van my u dit te verwytcn. Maer dal is niet genoeg voor het arm mer.schelyk li sla hl. Hel is dusdanig samengesteld dal hel noodig heeft dal iemand aenveerde het geen P. Lacordaire zoo welsprekend noemde Hel ministerie der opoffering. Wanneer gy allen zult bezig wezen mot uwe fortuyn met uwe kinderen, met uwe vermaken, met uwe velden, met uwe zaken, wie zal er zich gelasten met de weezen en de ouderlingen Wie zal er zich gelasten nie t de armen en de krankzinnigen, met de zieken en de zuchli- gen Niemand, als wy daer niet zyn Niemand Dal zy sterven Ziet daer hel antwoord van de heydensche landen, van de helft der aerde sedert Jesus Christus, van geheel de aerde vóór Hem. Hel bewys is daer, en ik heb. het trachten tc ontwik kelen in een boekwerk over de Liefdadigheyddaer heeft nooyt op de aerde, vóór Jesus-Chrislus, eenen vriend, eenen onderwyzer geweest die zich aeu de opvoeding der kinderen van het arme volk beeft opge- oderd Men beeft er nooyt hooren van spreken nooyt heeft een gouvernement daer aen gedacht, gelyk er ook geen godshuys was op de aerde vóór de vcrsprcyding des Christendoms. Dit alles ga ik raslvk voorbv, dewyl het geene legen- spraek lyd, en ik zal eyudigen met aeu die Heeren eene uylnoodiging toe te sturen, welke hun niet dan aenge naem kan wezen. Ik zeg hun Komt, gy allen, wysgeeren en kritieken, komt en doet my het vermaek, voor het wolzyn des lydende menschdoms, op de vierde bladzyde uwer gazellen de volgende bekendmaking te drukken Men vraegl 4 a 500 duyzcnd helden der beyde geslachten, om het gebed en den a b c te leeren aen vuyle kinderen (Langdurig gelach), op voorwaerde dal heiden en heldinnen zullen zuyver, verduldig, volher-, dend blyven, dat zy 10 uren per dag zullen werken, aen 15 stuyvers, daegs. en voor hunne belooning lasteringen en smaedredens op den hoop zullen ont- vangen, daerby zelfs de veroorloofde vermaken dervende. Doet my liet genoegen dit de aenstaende weck op de vierde bladzyde uwer gazetten te stellen.. Ik zal de aankondiging betalen. (Gelach en loejuychingen.) Mynheeren, gy lacht, gy hebt gelyk. en gy hebl ongelvk... Immers dit verheven, leger, het beslaet. Eenen enkelen meester heeft het kunnen vormen en inboezemen hy ligt het, hy werft het, hy wapent het, en voert er het' bevel over sedert 180' jaren en het vraegt geeue andere beloouing dan zynen glimlach, zynen zegen, zyn gezelschap dien meester js Jesus- Cnrislus fSimwehi langdurige loejuychingen.) Ah Mynheeren, indien deze verge.lyking juyst is, indien de Kerk aen de wereld verhevene bevestigingen, krachtdadige waarheden, onuvlputbare zulfsopofferingen brengt, en indien hare vyanden niet anders aen te bieden hebben dan stoutmoedige loocheningen, brooze goede inziglén, eene baatzuchtige en noodzakelyke berekening en eene, bclaes schier algemeene zelfzucht, indien hel zoo is, en hel is zoo dan moet gy wel herkennen dal liet Christendom den grooten weldoener des men- sehelyke geslachts is, en maekt plaets voor hel Christen dom, plaets in hel huysgezin, in do liefdadigheyd, in do sehooi, overal waer het u goed kan doen. Ik zou hier willen eenen vader, eene moeder, eenen koning, eenen staetsman, eenen regter, eenen generaol, eenen rector, eenen prefekl, eenen zeeman, eenen ny- veraer, eenen grondeygenacr, met een woord eenen raed van alle de praktischcn (Ier wereld bycenroepen, die hier op aerde eene ernstige veranlvvoordelykheyd te dragen hebben. Wy zouden te samen dry bibliotheken vormen. In de eene, zou men alle de nieuwe hoogpriesters der toekomst vinden Hugo, Littré, Sand, Qui nel, Bereuger, ('omte. Taine, Renan. In de andere, de beste des veiTüdcne, de wyzen Plato, Aristotes, Descartes, Leibnitz, Pythagoras, Zo roaster, Confucius, enz. In de derde, eenen enkelen boek, het Evangelie. Ik beroep mv op alle do moeders, op alle de koningen, op alle de vaders van huysgezin, op alle de vyftigjarige mannen een klcyn kind by de hand nemende, met eerbied en aeudoening vraeg ik aen dit koncilie des- menschelyke geslachts my te zeggen welken van die dry dranken ik in die kleyn.e ziel moet storten... Er zal maer eenen kreet zyn hel Evangelie hel Evangelie En nu, stelt men voor den Godsdienst van het lager onderwys tc scheydou X Hetgeen cr zoude noodig zyn, Mynheeren, ware deze kwestie voor immer van het politiek scheyden, mot nog twee of dry andere, en ze neêrleggen, gelyk de He breeuwen dc tafels der wet neéi legden, in eene aruc des Ver bon ils. Ja, hetgeen wy allen zouden moeten wenschen, is niet dal men het onderw ys en den Godsdienst van elkaer scheyde, maer wel dal men hel onderwys afseheyden zou van het politiek. ik zoude willen dal het onderwys geen politiek mi nisterie meer ware. dat liet op zyde gesteld wierde, als ook den Godsdienst, als een yoorh houden een gehcyligd lerreyn, in plaets van onophoudelyk geroerd en geschud te woorden. Ik zoude willen (cn dit is hier de opsomming van dit lang oudei'houd, Mynheeren), dat wy liet allen konden eens wezen, openbare mannen en familiehoofden, vaders cn moeders, bedienaars van den Godsdienst en ministers van den Slaet, schryvers en predikanten, om Ie belyden Dat het lager onderwys moet verspreyd worden Dal hel tot twee geslachten moet worden uit gestrekt Dat het moet vry wezen en goedkoop, doch geenszins kosteloos en verpliglond Dat het moet ontwikkeld en uytgebreyd worden lol schier geheel het leven Dat het moet aenschouwd worden als eenen mede helper der familien maer uiet als oenen hervormeracr der Stalen Dat het vooral godsdiens!ig moet zyn Dat den Godsdienst van hel beschaefde Europa het Christendom is, de Kerk. van Jesus-Chrislus, hel Evangelie. Ik zou nog willen dal, in pennelwisten, cr als 't ware eene algemeene overeenkomst beslonde van niet aen zekere onderwerpen te raken, van dezelve te eerbiedigen cn ze in veyligbeyd le plaelsen tegen hel vuer vau den stryd Êenige weken geleden, zyn verschcvdone afgeveer- digden der natiën, te Geneven verccnigd, overeenge komen van do ambulancen en dc gekwclslcn-bezorgcrs onzydig te verklaren op hel slagveld. Wat schoon, wal ohristene gedacht? Dengenen die het goed doet, behoort tol alle landen, en hy heeft er regt lo-- dat men lu.m overal doorlate. Hoe zouden wy aldus ook niet kunnen onzijdig verklaren alles wal goed doel, Godsdienst, Onderwys, Weldadigbeyd, en overeenkomen dat men niet meer zal schieten op den goeden priester, op den goeden onderwyzer, op de zuster van liefde, dal men Jesus- Chrislus vry zal laten doorgaen Langdurige loejuy chingen.) Wal heerlyk vrcdeslrakloet Edoch. Mynheeren, daemon moet men zich niet verwachten. Ik heb u gezegd dal den stryd onze lotbe stemming is. Altyd slrydëu, en altyd zegepralen, dor.li alleenlyk allengskens, dal is het leven, dal is de voor waerdevan hel bestnen der heylige Catholyke Kerk en van het onze. Zv is in den stryd verouderd, ook niets haert baer wonderalles vcrbryzcll zich voor hare voeten cn dit du en reeds sedert achttien eeuwen en op het tier dal wy zyn. verpersoonlykt door den Opper priester, wiens hclderheyd steeds schitterend cn allvd onbewolkt is, loont, zy aen de wereld, le midden der vreeslykste tempeesten, haer eerbiedwcerdig voor hoofd met roemrvke hkleekens overdekt, doch 3teeds kalm en helder. Toejuycliingen En önderiusschen hoort men- de zinneloozen hare dood zingen De Kerk zal hun laelsle tier zien, en, ik wensehe het, zy zal hun laetste uer met medelydoii zegenen. A 1 zeker zyn er dagen van rouw en duyster- nissen, dat de Kerk sehynl neer te dalen in liet graf. Alle de groote Christenen moeten zich daeraen verwach- ten voor alle de groote levens zyn er dry dagen droef- beyd en gelicymnisvolle lyden maer daerna, voor de Kerk en voor Jesus-Christus, komt Paeschen, den dag der Vorryzenis, die nooyt ontbreekt alsdan ziel men de Kerk, op den omgevallen steen van een roemryk graf neórgezelen, met liefde alle degenen zegenende die, in het vervolg der eeuwen, zich vrylyk komen neêr- slorton voor hare voeten en met haer iicuren onsterfe- lyken zegepraal vieren. Lael my dan, Mynheer; n, ten slotte dezes onderhouds, hel u tol onze onderling: ac-nmocdiging herhalen Verwachten wy er ons aen, volgens het woord van den Meester, op de wereld vervolgd te worden. In mundo pressuram habebilismaer vergeten wy ook niet het woord dat Onzen Heer er byvoegde Hebt betrouwen, ik heb de wereld overwonnen i Sed con fidele, Ego viel mundum. Dus, de worsteling in deze hoop, en in de groote voorwaerden welke ik u zegde iu 't begin dezer rede voering iu. de christeue verduidigheyd, in de christene liefde, in de christene krachldadigheyden Jcsus- Christus zal altyd met u zyn in den stryd. De worsteling, doch steeds er in het karakter van den. soldaet en den christenen behoudende. Soldaten, soldaten, soldaten van Jesus-Chrislus cn yan zyne Kerk, weet allen dier, lof te verdienen wolken Pius IX schi eef aen eenen onzer dapperste kampvechters: Goeden soldaet van Jesus-Chrislus, hebt gy den goe den stryd gestreden. Christenen, bemint altyd, vergeeft altyd, beantwoord slechts den haet en de lasteringen door uwe liefde en, al slrydcnde legen de vyanden des geloofs, stryd voor hun, bid voor bun maekt de waerheyd sell oner en schooner, opdat zy eyndelyk door haer mogen vcrleyd worden. Vermyd de bittere pennelwisten. Zelfs in de politieke worstelingen, kwetst niet nutteloos uwe tegenstrevers. Veroordeelt niet in den naem der Religie hetgeen de Religie niet veroordeelt. Slaet. too hetgeen gy kuut loeslaen. En meent niet, ten anderen, dat gy hier op de aerde eenen staelzull vinden die u van de worsteling vrystelle-, ik weet niet welken gouvcrnemenlsvorm eenen eeuwi gen vrede zou knnnen geven. Gy, ('atholyken van Bel- giën, beklaegt u niet over uwe instellingen. Zy hebben ten minsten een groot voordeel, namelyk dat zy niet toelaten dal den ste'rksten alles zy, en den zwakken uiet veroordeelen tol niemendalle te wezen 'l is daerom dat men n benyd, dal men u aenschouwl, dat nun u bewon dert en 'l is aldus dal uwe neérlaeg u de wapens, de vryheyd; het woord, de hoop en don moed gelaten heeft. En wy allen, wie wy ook zyn, Calholyken, van alle landen, in den naem van Jesus-Chr.stus, tusschen ons, als 't mogelyk is, geene buytensporighedcn, geene zwak heden, geene onvoorzigtigheden, geene verdeeldheden. Het Evangelie zegt ons Bemint uwe broeders gelyk u zeiven, en indien het mogelyk is meer dan u zeiven, de waerheyd alleen nog meerLaet ons nooyt de meeningen iu de plaets der principe» stellen laet ons de huvshoudclyke kwestiën niet veranderen in levens- kwestiön. Hoe slechter de tyden zyn, hoe noodzakelvker het is rond de bedreygde ark gelyk een geheyligd ba- laillon onze gelederen le sluyten, eenparig, slechts een hert en eene ziel hebbende. Oh wat waren wy sterk geweest, haddo die eenparighoyd nooyt gestooid geweest: Nog een woord Soldaten, herinnert u dat men zyn vaendel moet be minnen, des te meer daer het acngerand en doorschoten zy. O myn land, o Vrankryk, zegt den soldaat, hoe zeer bemin ik u, sedeit dal ik voor u gestreden heli O door boord, zwart geworden en verscheurd Vaendel, hoe druk ik u op myn hert. En wy, herhalen wy 0 deugd, o geweten, o Godsdienst, o christen geloof, o eerlvk- beyd, o Regtveerdigheyd, o Kerk van Jesus-Christus* o Roomcn, o opvoleer van St-Pelrus hoe zeei bemin ik u, want ik heb voor u geloden (BravobravoLangdu rige toejuychin^ en.) De twee kwanten uyt 't Verbond geven al wederom oen bewys van hunne achting voor de Vlamingen, cn van hunnen eerbied voor deu godsdienst. Volgens bun schryvelen, licerschen cr overal, waer de geestelykheyd moest invloed heeft, ook meest ondeugden en domheyd, cn daeruyl komt het, zeggen zy, dat de vlaemsche provinciën, Oosl-Vlaeiidcren, Wesl-Vlaendcrcn cir-Ant werpen ook het meeste getal gauyboeven naar het rasphuys zenden Zoo spreken die jannen in hun weokbladjc. 't geen zy hei Verbond van Aelst durven noemen Verbond Maer met wie dit Verbond Hol is toch met de Vlamingen niet, die zy voor dom en ondeugende, ja, zelfs voor galcvhoeven willen doen doorgaen Het is ook niet met onze stad Aelst, want Aelst is Vlacmsch en wilt Ylacmsch blyven. Aelst is bovendien eene Calholyke stad die zulk verbond verfoeyl om zyne gedurige woe dende uyt vallen tt gen Bisschop, priesters en reWgiëu- scn. - Hot is ook met Belgian niet, want Belgiën versloot geen een deel zyner bevolking, Belgiën lastert en beledigt zyne landgenoten niet onder den vuylen spotnaem van party der domheydMaer met wie is dan uw Verbond Is het met de Gatholyke gelooyigen 0 Verre van daer; uw Verbond is eenen waren gruwol voor hun, hel kwetst hun in hunne teederste gevoelens zoo dikwijs hel tegen de dienaers van God zyne verao!»-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1864 | | pagina 1