IO'1" Jaer. Zondag, December 1004. X" OoO. VERTREKUREN UYT AELST A A ER VERTREKURE\ UYT VOLGENDE STATIËN 6 FRANKS 'S JAKRS. ik. Nog de nieuwe Kieswet. Wat willen de francma^ons? Eenige voorbeelden. DEN DENDER Gend, Brugge, Ostende 6-37 8-28 10-45 12-28 3-15 6-48 l*en 2e klas langs Dendennen e. Veuderm. 5-20 8-30 9-45 12-25 3 25 6-27 9 3-20 8-30 0-00 12 25 6-27 Lokereu o-ju - - Heuss 8 03 12-10 2-50 5-35 5-45 8-43 8-50 0-30 1 an n .IA r. 1 <J AA C AT f 'VAN ANTWERPEN NA ER St-Nieolaes, Lokeren, Genei, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00. VAN GKND NA ER Lokereu. SI Nicolaes, Antwerpen. 6-10 9-05 10 20 2-33 6-18 7-00. Te Leve staeo al de konvoys. Te Iükgem slaen deze vertrekkende van Atli 6-30 0-00 <ti-40 4-38 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw. Te Gysegrf.m staeu slil al dc konvoys uytgenomen deze vertrekkende van Aelst 0-60 des Morgeus ea 0-00 en vau Dendermonde ten 0-00 's morgens en 00 00. Te Santbergen staeo slil de konvoys van Alh 6-30 10-40's morgens. 4-30 tn 7-25 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgeus, 3-09 6-00 en 9 OS des avonds. Dendermonde, Aelst, Ninove, Gt-eraerdshergen, ('(ilqop Saam. VA!". rOKRRF> NA FR 7-00 9-30 3-10 7-45 Ath. 7-00 9-30 3-10 7-45 VAN ATH NAPU Geeraerdshergen, Ni novo, Aelst, Dendermonde, Lokoren 6-30 10-40 4-30 I/essen, Geeraerdshergen. Ninove, Aelst 6-30 10-40 4-30 Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-30 Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-40 10 40 4-30 VAN «ENT» NAÉR Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer ap.i.st 7-20 11-28 2 .05 3-00 5-37 6 48 8 0. VAN BRESSKI, NAER r Aelst. Gend. 6-03 7-80 7-50 li 20 11-80 2-35 0-00 6-40 8-18. Ninove. Geeraerdshergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-13 8-15. VAN DENOF.RMONDE NAER Brussel (langs Aelst; 7-25 2-26 5-13 8-10 (langs Moeli.) 8-45 8-57 10-05 3-40 ft 00 7 5». Aelst 7-25 7-55 12-02 2-20 3-15 8-10 9-30. 20. •25. AELST, DE.\ 24 DECEMBER 1864. Hoe meer wy het nieuw ontwerp van kieswet overwegen, hoe meer afkeer wy er tegen gevoe len en hoe meer wy de liberhatersfopzucht er in ontdekken. Dit wetsontwerp, met aen de kiezers alle middelen te ontnemen om de werkingen van de thans byna overal geliberaliseerde kiesburee- len onzer steden te kontroleren, kan voortaen deze bureelen ten vollen meester maken van den uytslag der kiezingen. Het bestaet overigens in eene lange reeks van 37 artikels, die grooten- deels met honderde en duyzende franken boeten en met maenden en jaren kot en opsluyting be- dreygen al wie door de liberhaterskiesbureelen of door hunne aenhangers zal betigt worden van oatholykgezind te zyn en voor de catholyke kan didaten te werken. Als wy deze 37 artikels moeten zien doorgaen zoo en gelyk zy zyn, iets wat wy van eene vcr- slaefde libérhatersmeerderheyd maer al te zeer te vreezen hebben, zouden wy liever aen de tnaconnieke Hbérhatery haer doel regtstreeks willen laten bereyken, zonder de eatholyke kie zers met al deze dreygementen van boeten en kotzitting te verschrikken en van de kiesburee- Isn te verwyderen. Het volgende wetsontwerpje in twee artikeltjes ia plaets van 37, ware diertoe genoeg. Art. 1. De wetgevende kamep» zyn af geschaft. Art. 2. De liberhatersministers besturen Veortaen nacr hunne beliefte. Dit wetsontwerpje zou bovendien nog andere voordeelert hebben, te weten 1° van regtzinnig zyn2° de liberhatersknikkebollen, aie zoo geern t'huys blyven, dat zy dikwils maer eenen dag per maend zitting houden, dan voor goed t'huys te laten 3° van de liberhatersministers wat rapper de bevelen der francmac-onslogiën te laten uytvoeren 4° van het half millioen franks en meer, dat de kamers jaerlyks kosten, ter be schikking der liberhatery te stellen om de god en zedeloosheyd onder het volk te versprey- den enz. enz. Het is wel waer dat.deze twee artikeltjes tegen onze Grondwet zouden stryden maer de liber- haters zyn toch zoo scrupuleus niethunne ma- Conniekc byl heeft al zoo menige regtstreeksche en zydelingsche kappen in onze lieve Grondwet gegeven, dat eenen kap min of meer hier vol- DEN BLOEMRUIKER. En gy zegt dat gy niet weet wie uwe ouders ge weest zyn. Maria vroeg een man, in den bloey zyner jaren, die de kleeding der parysche handwerkslieden droeg, aen eene jonge dochter welke nauwelyks zeven tien jaren scheen bereykt te hebben. Neen, Richard ik heb van myne ouders nooyt iels vernomen. Collet, ten wiens huyze ik ben opgevoed trof my, ik mag toen viei of vyf jaren oud zyn geweest, ep zekere» vroegen morgen, op den openbaren weg aen. Op zyne vragen hoe ik daer kwam, wist ik niets te antwoorden, en dat is ook alles wat ik er my nog van herrinner, dat ik dien nacht in een schoonen wagen had gereden met myne moeder, en eenen man vau een barsch uytzigt, die hacr Julie noemde, doch meeslal «wygend tegenover hacr ?.at. Maer, hoe ik dan alleen op den weg was gekomen, wist ik niet, en weet ik nog niet. Der. goeden Collet nam my tot zich, gaf my den naem van Marie, naer zync, juyst een jacr geleden, op den zelfden dag gestorven vrouw, en voedde my op. Myne kleeding die ik toen droeg, heb ik gedragen tot dat zy versleten was toen gaf my Collet die welke de .dorpskinderen dragen. Alles wat my van dien tyd geble ven is beslaet in dezen ruyker van kunstbloemen, dien ik in de hand had toen Collet my vond. Dit eenigsle aendenken uyt myne vroegste jeugd geef ik u lot eene gedachtenis bewaer dien en beschouw hem van tyd lot tyd, en denk daer by aen do arme verlatene Marie. De laelste woordei zeyde zy op zulk een weemoedi gen loon, dat Richard, die tot dusverre oplettend nacr hacr had zitten luysteren, daer door getroffen wierd. fly greep hare hand, drukte, dio herlelyk en zeyde Ik neem uw geschenk in dank aen, Marie Dien kostbaren pand zal my nimmer verlaten. En nu moeten wy seheydenvoor weynige maenden slechts, Marie, voegde hy er op eenen tróostenden toon by, toen hy de tranen zag die het teeder gclael van het meysjo bevoch tigden. Collet zal voor u blyven zorgen, tot dat ik terug kom cft o als myne bruyd afhael Gy weet immers, het ts om te eerder u myne vrouw te kunnen noemen dat fk' naer Algiers vertrek. Mynen hebzuchtige» oom die aen eenen der bureaux aldaer gepiaetst is, zoekt my, ender allcrlev vooorwendsels, myn deel in dc nalaten schap zyns broeders, die als knpitevn hy de afrikaeiv sdie ja'g*rs gesneuveld is te onthouden. Wanneer ik zellh daer veréöhyti, kan hy zulks niet langer doen. Het strekt, niets ter zaek zou doen en g'heel de liberkatery zou hun toejuyehen, op conditie dat zy aen haer alleen al de vette postjes, al de voor- deelen van den budget voor altyd behouden, en zoohaest mogelyk den Catholyken godsdienst in 't slyk versmachten zullen, hetgeen ^alsdan niet kan mankeren. De francmaeons-vrydenkers roepen en schreeu wen op alle toonen dat zv geene staetsreligie in ons Helgiën willen, dat zy de volle godsdienst vryheyd voor elkeen willen, dat zy op niemands geweten willen gedrukt hebben, dat niemand in zyne godsdienstprincipen mag gestoord worden en moet mogen leven gelyk 't hem goeddunkt. Immers die mannen zingen op alle toonen en op alle veuskens dat jong en oud, arm en ryk, ge leerd en ongeleerd, ryp en groen volgens eygene gezindheyd moet mogen handelen en zich om geene hoegenoemde voorschriften van godsdienst hoeven te bekreunen. Maer komen hunne werken wel overeen met hunne woorden In 't geheele niet. Want willen zy geene staets religie, wel te verstaen als deze de catholyke religie zyn zou, zy willen eene staetsgoddeloos- heyd, en om tot de staetsgoddeloosheyd te ko men, wenden zy ille poogingen aen en sparen noch verleidingsmiddelen, noch gewetensdwang, noch geweldenaryën, noch bedrogmiddelen, noch samenspanningen. En waertegen is die staets goddeloosheyd gerigt? Uytsluytelyk tegen den catholyken godsdienst, welken zy, oaer de voor schriften van hunnen grootvader Voltaire, onder den naem van den eerlooxen willen verpletterenof gelyk een hunner kopstukken onlangs in volle letters neêrschreef, welken zy in 't slyk willen versmachten en waerom? Om van de Belgen soli- dairen te maken, dit is te zeggen eene secte die noch van doopsel, noch van vormsel, noch van priesterdom, noch van biecht, noch van geeste- lyk huwelyk wilt hooren, maer die wilt leven, sterven en begraven worden gelyk de beesten. Maer, zult gy my zeggen, als de francmagons daertoe hunne* eygene penningen willen gebruy- ken, daertegen hebt gy niets in te brengen, dit gaet u niet aen, elk is meester zyn geld te ge- bruyken gelyk hy het goedvind. Streng genomen, wy willen u dit toestaen, alhoewel er veel zou op te zeggen vallen, maer 't is juyst daer waer wy u hebben willen en dit is ook den ruygslen en de 40 of 12,000 franken, die myn acndeel uylmaken, keer ik dan terug, kan myne zaken uylbrevden, en trouw myne lieve Marie. Wat. zegt gy van dat plan Bedenk wel wat gy doet, antwoordde zy met eenen trenrigen -glimlach', een vondeling, over wier geboorte hare ouders zich meer dan waerschynlyk moeien schamen. Wat rakeD my die oudersik bemin u met- of zon der ouders. En thans, vaerwel. Het rytuyg wacht my ginds dal my naer de stad terug brengt; heden avond ga ik op reys. Vaerwel, Marie myne bruyd God zegene u on sehenke ons eene blydo toekomst. Hel afscheyd was bitter, doch Richard was moedig en besloeg hot rytuyg dat hom naer Parvs terug voerde. Maria keerde langzacm en treurig naer de wooning hacrs pleegvaders terug, zoo lang omziende tot dai zy zelfs de stofwolk, die door het rytuyg wierd te weeg gebragt, niet meer kon zien. Wio was Maria, weten de lezers, of liever, zy weten hel evenmin als zy. Richard, die byna het dubbele van hare jaren telde, was den zoon van burger ouders te Parys, die hem, daer zy hem geen vermogen konden nalaton, eene zeer goede opvoeding hadden gegeven, waer van de vruchten niet wegbleven. Sedert weynige jaren had hy zich voor eygene rekening als schrynwer- ker gevestigd. Geldgebrek alleen belette hem zoo veel te verdienen, dal hy een huysgczin onbekrompen kon onderhouden. Op een feest, hetwelk in hel dorp waer Marie woonde en dat op weynige uren afslands van Parys lag, gegeven wierd, had hy deze leeren kennen. Hel zachlaerdige meysjo had zyne blikker. tot zich ge trokken, hy had met hacr gesproken, was naderhand meermalen'in het dorp terug gekomen, had kennis ge- maekt met haren pleegvader Collet, en de herlelyke liefde die hy voor Marie had opgevat, was van haro zyde met eene even deftige gencgenheyd beantwoord geworden. Toen Richard to Algiers in persoon by zynen oom Jan Bcrnet verscheen, ontvielen dezen alle voorwendsels, om hem zyn reglmatig erfdeel, hetwelk hem ars verte genwoordiger zyns overledenen vaders toekwam, nog langer te onthouden. Terwyl Richard hem nog eens zyne papieren voorlegde, viel uyt zyne brieventasch den voorzigtig zaemgedruklen kunstruyker, dien Marie hem gegeven had. Wat bednyd die fraeyhe>d, neef? vroeg Jan Bernel en nam dr.u ruvker in zyne band, om dien te bezigtigen, doch nep plotseling uyiHoe komt gt daer aen Wie vuylsten kant der medalie. In plaets dat de franc- mapans daertoe hunne penningen zouden ge- bruyken, zy gebruyken meest de penningen der catholyken, wy zeggen meestomdat die gasten nooyt toevlugt nemen naer hunnen eygen zak, maer wel en altyd naer de budgetten, die door de meerderheyd des lands, welke catholyk is, worden aengevuld. Wat wilt men doen met het staetsondenvys Men wilt den priester uyt de scholen jagen om den geest der jongheyd te bederven, om ze op te kweeken in de godsvergetenheyd, (waeruyt <de walpschheyd volgt en waerdoor zy ongetwyfeld solidaire of vrydenkend worden zal. Wie betaelt het grootste deel van het staetsonderwys De catholyke Belgen. Wat doet men in de theatersspelen Morsige en walgelyke vuyligheden vertooncn, om de herten te bederven en alle godsdienst- en gewe- fensgevoelenê uyt te dooven. Wie betaelt die schandige theaterspelen Meest overal de bud getten die de catholyken gepraemd zyn aen te vullen. Wat zoekt men te doen met de geroofde stu diebeurzen Men wilt dezelve, alhoewel zy gesticht'zyn voor het catholyk onderwys. besteden om liet maconniek goddeloos onderwys te bevoordeeli- gen en om, ten koste van catholyke fondatiën, 't zy te Gend, 't zy te Brussel solidaire studenten te vormen. Wat beoogt men te doen met de tydelyke in komsten der Kerk Al wederom de vriendekens en aenhangers van den maconnieken winkel bevoordeeligen, ter uytsluyting van brave catholyken die aen de kerk verkleefd zyn, die ze eerbiedigen en voor haer de teederste* genegenheyd voeden. Wat word er meestendeels gedaen met de ho»- picen- en armgoederen Luyfers van den slechtstcn kaliber, kerels die noch van God noch van zyn gebod willen hoo ren. maer die aen de ma^onnieke secte verkleofd zyn, of liever die als solidairen leven, deze wor den er door bevoordeeligd en stryken er de beste profyten van op. En de catholyken, van wier opiniegenoten deze goederen voortkomen ha deze hebben er 't afvagen van hunen neus van, deze krygen niets, 't zyn immers klerikalen, lichldompers en achteruytkruypers die maer goed zyn om te betalen. En de catnolyke Kerkhoven. heeft u dit gegeven Richard verhaelde hem dat hy dien van zyn bemindo tot een aendenken ontvangen had. Nu wilde den oom weten wie dit meysje was en waer zy woonde. Den drift waermede dezen dit vroeg, en de kennis die Richard van zyn alles behalve gunstige karakter had, maeklen hem voorzigtig cn deed hem veronderstellen dat hier iets achter kon schuylen, hetwelk voor Marie van belang was. Richard weygerde h.em op die vragen te antwoorden, ten zy zynen oom hem eerst zeyde waerom hy dit welen wilde. N'a lang aerzelen, verklaerde zynen oom hem dat dien ruyker hem bekend was, en aenleyding kon geven dat Mane hare tante misschien terug vond. Ni) wilde Richard meer weten, smeekte, dreygde en bad zynen oom hem alles te zeggen wal hy wistmaer te ver geefs, Jan Bernet zeyde dat deze ontdekking voor hem te voordcelig kon zyn om de bezonderheden zoo inner aen zynen neef mede te deelen. Nu begon Richard, die zyne "hebzucht wilde opwekken, hem geld te bieden, daer zynen oom, op zyne bedrcyging hom aen te zullen klagen, geantwoord had Ga uwen gang, my kent men hiergy zyt vremd, en hel zoude my niet mocyelyk vallen u te beschuldigen dat gy dit slechis als een voorwendsel gebruykl om my geld af te troggelen. Richard kon do waerheyd van dit beweren niet ont kennen hy bood nu zynen oom geld. Dez.en vroeg hel geheele ao'ndeel van Richard in de erfenis van den kapileyn. N'a lang handelen wierd men het eens voor de helft. Richard nam de andere helft lot zich, en ver nam nu van zynen oom hel volgende, na dal hy hem eerst geheymhouding had moeten zweeren Dertien jaren geleden, was ik kamerdienaer van den graef Louis de'Sainlval,'te Marseille dezen had slechts een eenig kind, een meysje, Clara genaemd. Na het overlyden van hare ouders, die elkander spoedig volgden, bleef dit kind, dat locn vier jaren telde, de eenigsle bezitster van hunno ryke nalatenschap. Den gracf Louis had eenen broeder, Malthieu de SaintVal, die de voogdyschap aenveerdtle. Ik trad in zynen dienst over, vervolgde Jan Bernet, en bespeurde spoedig dat het hem liever ware geweest, had zynen broeder geen kind nagelaten. Zvnen afkeer van de kleyne Clara cb zyn verlangen naer hel bezit barer eygendommen, wier- den met eiken dag grooter. Daer ik wist dal hy voor het ergste niet zou terug dcynzen deed ik hem bemer ken dal ik 'zyn plan bezien had om hel kind op de eene Ook al mis. Alhoewel dezelve eygendommen zyn der catholyke kerken, daervan moeten de cathohken ook al beroofd worden, of ten min sten deze moeten geschonden worden ten na- deele der catholyken en ten voordele der solidai ren, zoodat de catholyke kerkhoven ook al soli daire kerkhoven moeten worden. Joden, protes tanten en andere secten hebben hunne vi-ye begraefplaetsen. De catholyken alleen moeten daervan beroofd zyn, en dit v el in een catholyk land waer alle eerediensten vry zyn Wat inzigt heeft men met *de zoogezegde volksbibliotheken, die ook al uyt de bugelten ingerigt onderhouden en betae'.d worden Geen ander dan 3m den volksgeest te beder ven, den zeiven van den Catholyken godsdienst af te trekken en er eenen solidairen geest van te maken. Aldus moeten de stadsscholen, de gestichtte studiebeurzen, de kerkfabrieken, de hospieien- en armgoederen en alles wat van 't catholyk geld voortkomt en afhangt ten voordeele der solniai- ren, ten voordeele der rampzalige secte gebruykt worden, dit is 't geen de franemacons beöogen en willen, dit is 't geen zy zuilen bekomen, in dien de catholyke Belgen aen de schandige man- noeuvres dier snoode secte geen pael en .perk stellen, met de zeggen, te willen en ie bewerken dat dit schandgebroed welhaest gekortvleugeld worde. De middelen daertoe Deze hebben wy honderd keeren aengewezen, doch de voornaem- ste zyn, de krachtdadadigheyd, de eendragt, den moed en de onverschrokkenheid om 't geweld van eene kleyne maer stoutmoedige minderheyd, door het tegengeweld van eene overgroote meer derheyd te vergruyzen en te verketteren. Wy zyn waerlyk moede van altyd hetzelve te moeten zeggen. In hare zitting van zaterdag heeft de Kamer de afschaffing gestemd der Staets peerdenstoetery van Gembloers, en het krediet dat voor dit ge sticht in den budget stond gebragt, is, op voor stel van onzen achtbaren vertegenwoordiger, M. De Naeyer, overgebragt naer het kapittel der buertwegen. M. Pirmez heeft, tot vollediging dier stemming eenen voorstel aengekondigd, strekkende tot de afschaffing der provintiale reglementen wegens de veeteelt. Het achtbaer lid vraegt de vrye Vee teelt in den vry en Staet. De Kamer schynt den voorstel van M. Pirmez volkomentlyk toege negen. of andere wyze lo doen verdwynen, en nis regtmatigen erfgenaem op tc treden. Om do mogelyke geweldige dood der kleyne te voorkomen, en ook. waerom zoude ik hel niet bekennen, om een niet onbelangryk voor deel te behalen, gaf ik hem te kennen dal ik zyne be doelingen gemerkt had, en des noods het leven van hel Kind zoude welen te beschermen, of des noods den iroordenaer zyne rept mali ge straf Ie doen ondergaen. Gy zult zeggen dal ik heler gedaen had van myne ont dekkingen kennis te geven daer, waer hei behooide ik ontken het niet, maer hol was ook om geld te doen, en ik kon myn belang zoo r.iel uyt hol oog verliezen. Wy besloten nu hel kind hier of daer op den weg te zeilen en dan tc verlaten. Ten dien evnde begaven wy ons op reys naer het noorden, den gracf Mallhieu, zyne echtgenote, die Julie beetle, de kleyne Clara en ik. De gravin zocht altyd haren gemnel van zyno plannen te doen afzien, doch te vergeefs, en om in oeii6 aen al hare tegenwerpingen een evnde Ie maken, zetten vvv op zekeren morgen zeer vroeg, hel kind op den weg, terwyl de gravin Julie ingesluimerd was. Den graef had dien dag peerden gekocht die ik besluerde. Er was dus niemand vremds tegenwoordig. De gravin sehreycle en weeklaegde lang, toen zy vernam wat wy gedaen hadden. Zy had den dag te voren aen de kleyne Clara eenen ruyker van gemaekte bloemen gegeven om mode lo spelen. Hel kind had my dien laten zien, en ik her kende hem terstond toen hy uyt uwe brieventasch viel, aen de bcvdc blauwe bloemen die midden daer in zitten. Hel kind had hem in de band locn wy hacr nederzetten, en nog staet zy dikwyls zoo voor mynen geestwant ik kan niel ontkennen dal ik naderiiand wel eens knaging gevoelde, ik heb de kleyne met haren ruyker nimmer uyt het hoofd kunnen zeiten. Nu weet gy alles, neef. Door lussehenkomst van den graef kreeg ik behalve eene groole goldsom, de betrekking .die ik thans vervul. Oom, ik sta vertomd over zoo veel schelmr-ry. En den graef waer boud hy zich thans op Hv is sedert een jaer dood. Zyne gemalin woont, geloof ik, te Parys. Ook zy za! gewis de bloemen nog wel herkennen. Wanneer gy dus zeker van de zaek will zyn, zoek dan de gravin op. Daer zy zich allyd legen hel plan van den gracf verzet heeft, tvvfel ik niet, of zy zal alles weder goed willen maken. Ik zelf heb er rotrvv over gehad; maer wal aal ik ft zeggen; de zucht ftro bet beter Ie hebben, heefl mv hei slechie v-/n de daed Hgfer doen opnemen. 'Wnrd rwiyczeC).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1864 | | pagina 1